Saxforum
Saxofoon => Mondstukken, Ligatures en Rieten => Topic started by: Daan on 26 May 2006, 23:06:26
-
2.1.3 Het mondstuk en riet
In principe heeft het de voorkeur dat de pas beginnende leerling op een goed mondstuk speelt. Te denken valt aan een S80, C* of een Vandoren A15 of A25 mondstuk. Veel saxofoonhandelaars doen bij hun saxofoon een Vandoren of Selmer mondstuk. Vaak is het zo dat er een mondstuk bij de gehuurde danwel gekochte saxofoon zit dat de fabriek erbij geleverd heeft. Dit zijn in de regel geen goede mondstukken, maar in principe kan de leerling hier wel even mee voort, mocht dat nodig zijn. De aanschaf van een mondstuk is toch weer een extra investering, zeker bij een huursaxofoon. Beter is het dan om af te wachten of de leerling doorgaat met saxofoonspelen. Het is verstandig te laten weten dat de leerling uiteindelijk wel een ander mondstuk moet hebben na één of twee jaar, en toch het liefst begint op de beste set-up mogelijk. Getalenteerde leerlingen zullen gestimuleerd worden na verloop van tijd een professioneel instrument aan te schaffen om hun mogelijkheden uit te breiden.
Ook in de eerste één of twee jaar kan de leerling op goedkopere rieten spelen dan Vandoren rieten die meestal de voorkeur hebben. Te denken valt aan Rico rieten medium light/hard. Voor Vandoren is in het begin 2/2,5 een goede sterkte.
Voor het uitkiezen van rieten is het belangrijk dat het riet niet te stug of te licht is. Spelen op rieten met een kleine weerstand is beter voor een geluid dat stabiel, sonoor, helder en solide is. Een goed riet draagt ook bij tot een geluid dat rijk aan boventonen is, maar ook een precieze aanzet toestaat; tot het makkelijk spelen van extreme dynamische niveaus (van ppp tot fff); tot een stabiel aan te houden toon; tot een makkelijk altissimo register; en tot een betere en stabielere stemming. Opgemerkt moet worden dat het ideale riet niet bestaat. Een goed riet helpt de speler met talent dat naar voren te brengen, maar heeft zelf geen ‘talent’. Hierom is het aan te raden om niet altijd op goede rieten te studeren. In plaats van te focussen op het geluid van een riet is het beter te werken aan het geluid door te werken aan embouchure. Het is interessant en praktisch op te merken dat sommige rieten beter worden naarmate er meer op gespeeld wordt. Voor meer over rieten zie paragraaf 3.1.11
Bron: leerplan 2001 (http://http://www.tiesmellema.nl/shared/leerplan.htm), door Ties Mellema (http://http://www.tiesmellema.nl) (N.B. niets van dit document mag vermenigvuldigd of geciteerd worden zonder uitdrukkelijke toestemming van de auteur)
Ik speel eigenlijk altijd op goede rieten, ik dus ze in een glas met water een paar min, daarna speel ik erop en merk ik gelijk of ze goed zijn of niet goed zijn. Als ze goed zijn ga ik het dus gebruiken maar als ze niet goed zijn dan gebruik ik ze niet (denk maar aan te zwaar te licht enz. enz.). Dan doe ik het weer in een pakje waarbij ik het eigenlijk gewoon niet meer gebruikt. Doet iemand anders dat ook zo of oefent hij/zij ook op de slechtere rieten?
Weet iemand trouwens ook hoe je een warmere sound kan krijgen in plaats van je saxofoon, hals, mondstuk, ligature en natuurlijk je riet te veranderen? Met een iets dikker rietje krijg je een mooier geluid vind ik (voor klassiek..., meestal wat voller ook in het hoge register). Maar het heeft natuurlijk ook zijn nadelen een dikker rietje, het lastiger bespelen van de lage noten bijvoorbeeld, iemand tips of advies voor me?
-
welk riet ik gebruik hangt af van het mondstuk, om mijn bariton met C*selmer mondstuk bijvoorbeeld speel ik met vandoren 3,
op alt met selmer D mondstuk speel ik ook op vandoren 3, op alt met otto link 7 speel ik dan weer op vandoren 2, en zo kan ik nog een tijdje doorgaan,... k denk dat dat sterk van persoon tot persoon afhankelijk is,...
-
Tuurlijk verschilt dat met persoon, maar ik ben er wel benieuwd naar :) .
Ik speel trouwens voor klassiek Selmer C* met V5 3.