Saxforum
Saxofoon => Aanschaf => Topic started by: John G on 29 August 2006, 16:14:23
-
Hallo allemaal,
Ik zat even na te denken van hoe ik een tenor moet uitzoeken. Ik speel al een tijdje alt en over een tijdje wil ik graag een tenor erbij hebben. Nu heb ik onlangs een andere mondstuk gekocht voor mijn alt en begreep toen pas echt hoeveel verschil dit maakt.
Nu mijn probleem.... (of ik maak er een probleem van). Aangezien ik geen tenor mondstuk heb, moet ik dus tegelijk een sax en mondstuk aanschaffen, hoe kan ik dit het beste aanpakken? eerst bij een merk/type sax blijven en een mondstuk vinden wat mij (waarschijnlijk) bevalt. Of een redelijk standaard mondstuk kiezen en verschillende saxen uitproberen.
Ik ga natuurlijk ook niet alleen kiezen, ik neem mijn leraar mee. Maar wat voor mijn leraar lekker speelt hoeft voor mij natuurlijk niet zo te zijn.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Vast bedankt voor alle input.
Groetjes
John
-
Lastige vraag...
Het gaat bij een sax altijd om een combi...
Het mondstuk is belangrijk, maar de sax ook..
Het belangrijkste is de speler zelf..
IK zou als ik nog geen tenor zou spelen uitgaan van "het standaard mondstuk" op tenor en daarmee een aantal tenoren gaan proberen.
Mondstuk
Als je klassiek speelt zou dat wat mij betreft een Selmer S80 C*, C** of D zijn, wil naar de vrijere hoek pak dan een metalen Otto Link 7* (Probeer een goede te vinden) of een metalen Berg Larsen 110/2 of groter (Doe hier nog meer je best om een goede te vinden :shock: ).
Dit is natuurlijk afhankelijk van je embouchure.. Misschien moet je wel een OL 6 of BL 90 pakken.
Saxen
Daar is genoeg over geschreven. Lees het forum er maar eens op na..
Heb je een leuke combi gevonden. Stick to it...
Zoals al eerder geschreven, de klank zit in de man, je moet alleen leren hoe die er uit te krijgen.
Materiaal kan je daar bij ondersteunen, maar je moet het zelf doen.
-
Bedankt voor je respons "the martin". Ik had al zoiets voor ogen. Niet dat het nu speelt, pas over een één of twee jaar of zo. Ik was alleen zelf aan het nadenken hoe je zoiets moet aanpakken.
Echter met je opmerking dat de speler de meest bepalende factor is ben ik helemaal mee eens. Ik neem mijzelf weleens op als ik oefen (dan heb ik meer gevoel voor wat ik fout doe) en als ik dan het verschil hoor een klein jaartje geleden (weliswaar toen ik pas begon) en nu, is het toch drastisch. Terwijl ik niet echt bewust ben van wat ik veranderd hebt. Zal toch wel iets met de embrochure of lucht opbrengst te maken hebben.
Groetjes
John
-
Daarom is het ook zo belangrijk dat je je docent meeneemt. Hij kan je laten horen waar je sax toe in staat is. Luisteren naar het geluid en de klank die je docent eruit kan halen. Als het goed is zal hij dan ook wel op verschillende manieren spelen, een beetje klassiek, een beetje jazz en een beetje scheurwerk. Jij zelf kan kijken of hij prettig speelt.
Komt wel goed.
-
Aangezien ik geen tenor mondstuk heb, moet ik dus tegelijk een sax en mondstuk aanschaffen, hoe kan ik dit het beste aanpakken? Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Je zou als volgt kunnen doen:
zorg eerst dat je een mondstuk krijgt, S80 is een universeel mondstuk kun je van alles mee.
Vervolgens ga je met dit mondstuk overal saxen uitproberen. In winkels, op marktplaats, bij je buurman of buurvrouw enz.
Dit heeft meerdere voordelen:
1. De verschillen die je ervaart komen van de sax en niet van het toevallige mondstuk.
2. Je zit niet op een mondstuk van een ander te sabbelen; wel zo fris.
3. Dit is je leukste tijd. Je speelt op allerlei saxen, doet ervaring op, hoort van alles.
Heb vooral geen haast. Het gezegde: "bezit van de zaak is het einde van het vermaak." , gaat voor saxen maar gedeeltelijk op maar is toch iets om over na te denken.
Veel plezier.