Saxforum
Saxofoon => Saxofoons op type => Alt => Topic started by: Red Hot Willie Pepper on 06 December 2006, 19:36:46
-
Vorige week heb ik een bariton gekocht. Niet zomaar een bariton, maar een die, aldus de verkoper, stamt uit het begin van de vorige eeuw. Exacte leeftijd heb ik nog niet kunnen achterhalen helaas want ik heb het serienr. nog altijd niet gevonden.
Het ergste/leukste komt echter nog: De sax speelt niet en moet flink worden gereviseerd. Een baritonrevisie kost echter al gauw zo'n 750 à 800 euro, een bedrag wat ik niet heb, laat staan in één keer zou kunnen uitgeven. Maar dit wist ik natuurlijk voordat ik het land van oost naar west doorkruiste en ik wil dan ook proberen hier veel zelf aan te gaan doen. Ik denk aan kleppen stellen, veertje, kurkjes, schoonmaken uiteraard en wellicht zelfs polsters plaatsen.
Ik ben er nog niet mee bij een saxwinkel geweest, maar zodra ik de tijd heb neem ik hem mee naar Deventer. Wat er exact aan moet gebeuren heb ik nog niet kunnen inventariseren, voor zover ik dat alleen kan, en wat ik zelf ga doen en laat uitvoeren dat zie ik wel gaandeweg.
Als jullie het interessant vinden, ga ik al m'n werkzaamheden zoveel mogelijk voorzien van foto's hier plaatsen. Een soort dagboek zeg maar, wat echter met lange tussenpozen wellicht wel een jaar kan duren.. Dat weet ik uiteraard nog niet. In de volgende post volgen de eerste foto's.
-
Omdat ik het niet (snel genoeg) voor elkaar krijg m'n foto's hier te plaasten doe ik het op een alternatieve manier:
bekijk ze hier maar (http://http://members.home.nl/dhvanbeek/saxpics)
edit 22-01-2007: inhoud fotodirectory is aangepast
-
Wat leuk! :)
Ik ben zelf ook een saxofoon aan het opknappen. Zo heb ik nu alle onderdelen los liggen, eerst de sax helemaal uit elkaar gehaald...
Een Schenkelaars altsax is het.
Ik had het erover bij Harry Bakker Saxofoons (http://http://www.saxtrader.nl). Wel leuk als je ziet hoe het echt allemaal in elkaar zit... En al die assen :)
Ik kan helaas de veertjes niet zelf veranderen, ik heb geen micrometer die exact op de 100e milimeter gelijk is... Ik heb wel een schuifmaat die op de 5/100e milimeter gelijk is, maar niet genoeg blijkbaar...
Maar ik wil hem eerst goed schoonmaken nu ik alle onderdelen toch los heb gemaakt. Weet iemand waarmee ik dit gewoon het beste kan doen? Ik dacht zelf aan water maar alternatieven zijn erg welkom.
Ik ga ook proberen het zelf polsteren, ik mag dan van ze schellak en polsters kopen. Een polsterset kost 50 euro...
Ik heb ook wat filmpjes gezien op internet erover. Op het SOTW forum staat ook heel veel informatie... Klik hier! (http://http://forum.saxontheweb.net/forumdisplay.php?f=54)
Bij HB hadden ze me verteld dat ze de body en het geraamte solderen met zacht soldeer (tin soldeer) en de kleppen met zilversoldeer.
Ook werd er verteld hoe ze dus die toongaten echt recht krijgen, helaas heb ik niet zulke brede vijlen :) .
Maar ik vind het leuk, ik heb helaas deze week ook wel veel te doen voor school, bijvoorbeeld het maken van een hanger en het verder maken van een lepel en afwerken...
Maar ik kijk er echt naar uit voor in de kerstvakantie :D
Hou me op de hoogte hoe je dat alles allemaal doet! Aangezien je toch zo'n opleiding doet/deed over technische onderdelen of hoe moet ik dat noemen?
-
Leuk dat je ook een sax aan het opknappen bent. Als je straks nog meer tips hebt mbt tot bv polsteren of andere dingen houd ik me aanbevolen!
De opleiding die ik doe is Product Ontwerpen, wat betreft technische onderdelen nog redelijk beperkt hoor. Maar ervaring met dingen uit elkaar halen en weer in elkaar zetten heb ik wel :wink:
-
Bedankt voor de link!
Ik ga het thuis bekijken, hier kan ik geen .pdf bestanden bekijken en is het niet geschikt om te downloaden...
-
Ted bedankt, zeer interessant document! Dat ga ik eens rustig doornemen alvorens ik iets uit elkaar trek.
-
In de afgelopen twee weken heb ik contact gehad met twee sax-reparateurs, maar daar heb ik helaas weinig hulpvaardigheid aangetroffen..
- Eerst ben ik naar Deventer gegaan, de saxofoonwinkel. Had van te voren gebeld en ja hoor, ik kon rustig eens mee langskomen met m'n bariton voor wat overleg en een visie. Daar gekomen bleek men ineens niet zo hulpvaardig meer. Op mijn vraag of hun een idee hebben hoe zoiets aan te pakken, wat ik zelf zou kunnen doen en wat niet aan te raden is, werd nogal negatief gereageerd. Volgens hun was het niet te doen zoiets zonder de ervaring zoals zij die hebben. Ik kan best de applicatuur demonteren maar om het ook weer fijn werkend te krijgen.. ik zou de eerste dan zijn (wat dan ook wel weer een uitdaging is :wink: ). Uiteindelijk kwam er uit dat ze best werk willen doen (uiteraard, het blijven hun inkomsten), bv uitdeuken en solderen, maar van enige begeleiding of tips zodat ik deze restauratie als hobby kan oppakken is geen sprake.
- Daarna heb ik Niels Schaap in Groningen gebeld. Ik had zijn nummer gekregen via een professional, Carin van Vleeren, waarmee ik een aantal keer samen heb gespeeld bij een orkest en ik kwam haar tegen bij een concert van dat orkest (ik speel er ondertussen niet meer). Niels Schaap zou een zeer bedreven sax-reparateur zijn die tot op de mm en klanknauwkeurig saxen kan afstellen. Die man was nog veel botter: het enige wat ik van hem te horen kreeg was 'Daar heb ik geen interesse in'. Ik had gewoon uitgelegd hoe ik bij hem was belandt (alleen geen naam genoemd.. misschien had dat gescheeld) en wat mijn idee is. Maar het zou hem meer tijdsverlies dat baten opleveren was z'n beredenering.
Al met al slechte ervaringen als het gaat om tips of bereidwilligheid. Ik geef de moed niet op, maar overleg met shops zal er niet veel bij zijn vrees is.. Dus als hier nog mensen zijn met verdere tips of adressen van personen die zich niet direct bedreigd voelen... :P
-
Die reakties verbazen me niet zo. Willen natuurlijk hun eigen toko beschermen. Waarschijnlijk zitten hun echte verdiensten, naast de winst op gebruikte instrumenten, juist in reparaties en revisies. Zoveel specialisten zijn er tenslotte niet en een gerichte opleiding is ook niet direkt voorhanden in NL dacht ik.
Voor de beetje handige saxofonist is het eigenlijk best leuk om kleine dingen zelf te kunnen doen. Iets als een enkel polster vervangen ofzo, waarbij dus niet direkt afstellen van kleppen komt kijken bedoel ik dan.
Ik heb nog een oude redelijk speelbare Weltklang liggen, misschien toch leuk om eens mee te klooien. Check eens op SOTW, het tech forum, misschien vind je daar nog wat info. Daar wordt wel vaker de Complete Woodwind Repair Manual genoemd. Kost 73 USD, kijk ff hier (http://http://www.napbirt.org/cart/products.asp?cat=10).
Met een beetje zoeken op het forum vind je ook wel tips of verwijzingen over afstellen van klephoogte enzo.
Ook Musicmedic (http://http://www.napbirt.org/cart/products.asp?cat=10) heeft nog wat info.
Laat wel even je vorderingen (en hindernissen) weten, voor iedereen die ook wil gaan klommelen met een oude sax. Succes in ieder geval.
-
Jammer van je slechte ervaring Red Hot Willie Pepper...
Ik had het erover gehad over een Music Medic Pakket met BramSax (http://http://www.bramsax.nl) (van dit forum, ik had hem een mailtje gestuurd en hij was zo vriendelijk om mijn vragen te beantwoorden). Die pakket is niet echt prof gereedschap... meer voor de hobbyist, maar tis wel een duur pakket...
Ook was ik naar Harry Bakker Saxofoons (http://http://www.saxtrader.nl) gegaan zoals gewoonlijk (waar ik ook mijn saxofoons laat onderhouden...) zoals ik daarboven had beschreven... Zij bieden me ook hulp...
Echter vandaag was ik naar deventer gegaan, jawel de Saxofoonwinkel (http://http://www.saxshop.nl). Toch duurde het langer dan 2 uur het reizen, wat ik eigenlijk niet had verwacht. Ik kwam nog met de trein in jouw stad Edwin, apeldoorn...
Ik was er om mondstukken uit te proberen, ze hebben veel verschillende merken. Na echt veel bespeeld te hebben heb ik helaas geen echt betere gevonden dan dat ik nu bespeel. Het mondstuk JodyJazz ESP vond ik ietsjes beter, het was echt een klein beetje makkelijker aanzet. Maar dat voor 270 euro vond ik het niet waard... Ik vond hem met die spoiler beter klinken...
Ook had ik een Dukoff weer eens geprobeerd, deed me denken aan de dukoff die ik eerst een paar dagen ging testen die een S of een M kamer had. Dit was een D6. Klonk goed, een bijzonder uniek toon, wat ik dus zocht. Helaas is de tip veel te klein... Ik moest hem bespelen met me klassieke rieten (Vandoren V5 sterkte 3). Al wist ik wel dat het kan variereren de tipopeningen dan staat aangegeven...
Hij vertelde me ook dat hij niet meer heeft liggen, omdat het bestellen niet lukt bij Dukoff, al een half jaar proberen ze bij te bestellen... Misschien zoekt Bobby Dukoff toch ff rust :) .
Een ander waar ik ook heel erg naar uit keek was de Beechler Bellite. Helaas alleen in de tipopening 8, kleinere tipopening waren al besteld dus zouden nog moeten binnen komen. Die was toch te groot voor me ik had dat mondstuk zelf bespeeld met een Vandoren 1 1/2 riet (v16) ja idd, zo licht... Maar daar kwam wel een bijzondere klank eruit, ook wat ik had met die dukoff, maar niet het juiste tipopening...
Ik had nog veel meerdere bespeeld, oa. Ponzol,
Bari Hawk II (metaal). Toch raar dat er eentje was met een tipopening van 0,90 en die was wel makkelijk te bespelen...
ook Rousseau zo'n massieve geen idee wat het type was...
Lakey, zo'n eentje met van die groeven aan de zijkant.
Labeyle, vond ik ook wel een goed mondstuk, maar die van mij vond ik beter.
Brancher hadden ze helaas niet op dit moment voor me...
Waar ik eigenlijk steeds ga kijken voor tipopeningen is de site van Paul: Klik hier! (http://http://home.kabelfoon.nl/~hlanfer//alttabel.html)
Daarna maar verschillende binders geprobeerd, wat me opviel is dat er heel veel van die binders niet paste... Terwijl er juist op stond dat het voor die mondstuk was bedoeld.
Ik vond die man heel klantvriendelijk en wie het was... volgens mij HansJan (maar ik weet het echt niet zeker, ik vroeg tenslotte niet naar zijn naam...). Ik begon te vertellen over dat saxofoonrepareren, en hij liet me heel veel dingen zien! Hoe ze het aanpakte, echt geweldig... Bijvoorbeeld het uitdeuken, via een lange metalen stok alsware, met een soort bol die je erop kan draaien om het zo uit te deuken. Zij gebruiken net als bij Harry Bakker Saxofoons ook voor de ribben van de body zachtsoldeer (tin soldeer) en voor de kleppen zilversoldeer.
Wat ze wel anders doen is dat ze niet meer Schellak gebruiken maar van die vloeibare lijm, een soort lijmstaafje wat heet wordt en dat wordt dan vloeibaar... Hij liet het me zien, hij verwarmde de klep met een gewone handbrander en liet de pad zakken. Wat ik zo bijzonder vind is dat hij ook zijn eigen manier heeft die ook super is... Hij knipte een halve rondje van papier en schoof het achter die polster om het zo op te vullen, omdat hij daar lek was. Hij zei wel 'dit is wel grof hoor wat ik nu doen, maar even als voorbeeld'. Ze hebben dus gewoon verschillende diktes reclame papier wat ze er achter plakken met die lijm. Om het zo op te vullen, het stellen van de saxofoon. Dat is het moeilijkste van het vak vertelde hij. 'je moet het echt elke dag doen wil je er gespecialiseerd in blijven'.
Ik vroeg ook gelijk over die veren, er zijn dus toch meerdere mogelijkheden. Bij Harry Bakker Saxofoons vertelde ze me dat ze echt alles opmeten met een micrometer (op de honderste milimeter goed), maar dat is een langdurig werkje met zo'n gevoelsknop. Hij (van de saxofoonwinkel) heeft allemaal doosjes met verschillende diktes, volgens mij per 0,05 millimeter, hij voelt gewoon of het goed is en dan zet hij het erop, dus zo kan het ook...
Echt is het stellen van de sax dus een probleem, voor beginners als wij ;) . Hij zei dat als je de ene klep afsteld dat je dan ook de andere klep moet opnieuw afstellen, zodra de klep afgesteld is zet hij het vast met een stuk kurk. Zodat die klep dus vast blijft, daarna zet hij de andere kleppen vast. Maar vertelde hij, als je het dus allemaal zo vast zet gaat het materiaal (die assen) torderen... (torderen is het draaien van metaal, wordt bv. gebruikt om een naald van een speld te verharden, door het draaien wordt het stugger en harder), hierdoor moet je het weer nog meer afstellen...
Ik moet gewoon met spiritus die saxofoon schoonmaken, hij is van tin.
Ik vroeg hem ook over rietenbinders, die binder waar 4 rietjes in kan met die vochtregelaar. Die aanslag wat je ervan krijgt van die vocht op je riet, die schimmel kan je het beste weghalen met wisky enz. Al deed ik hem altijd gelijk weg. Ik heb nu die Vandoren binder waar 6 stuks in kan gekocht, mooi dingie. Hij liet ook uit zichzelf die Hydrocage zien die grote doosje van Vandoren waar ik het ook op het forum eerder over hat. Leuk dat hij toch met initatieven komt, al zou je denken alleen maar om het te verkopen, maar hij zei ook dat het wel heel duur koste, 80 euro...
Tja als Harry Bakker Saxofoons er niet was en Deventer was dan niet zo ver weg dan wist ik het wel :lol: :smt023 , wie weet...
-
Leuk om te lezen toch. Jammer om te horen dat hun mondstuk "verzameling" zo "beperkt" is geworden.
Ze stonden er altijd bekend om dat ze een groot assortiment hebben.
En het is natuurlijk leuk om te horen dat er naast HB ook nog een andere goede zaak in nederland te vinden is :twisted:
Ik neem aan dat AW AmsterdamWinds betekend.
Ik zou zeggen leef je lekker uit.
Anthony is in ieder geval dik tevreden over ze. Ook van andere veel goeds gehoord.
(Dus nu al 3 8) )
-
Daan, tnx voor het delen van je ervaring.
Apart dat ze jouw vanalles lieten zien en voor mij ineens geen tijd meer hadden toen ik zei het (deels) zelf te willen doen.. Misschien ligt het aan wie je hebt gesproken. Ik weet niet hoe de beide mannen heten, maar volgens mij doet één van beide vrijwel alle reparaties en ik kreeg wel eens vaker dat hij wat opener is met z'n werk. Maar dat ik puur een enkele indruk.
Polsters heb jij dus kunnen kopen bij Harry Bakker. Dat is interessant om te weten. Kreeg je het idee dat ze dat jouw wel verkochten omdat je er vaker komt, of is het meer dat ze er daar sowieso geen probleem van maken?
Ik ben ook klep voor klep en asje voor asje zo rustig aan wat los aan het halen. Ik heb alleen nog geen goede bak oid waarin ik alles op volgorde kan neerleggen. Ik wil wel zeker zijn dat ik alle asjes en schroeven weer op dezelfde plek terug plaats. Sta nog wel in dubio wat ik dan zal doen: schoonmaken zodat ie weer helemaal zilver glimt of zo donker uitgeslagen laten... Ik vind het wel er mooi zo, maar de vorige eigenaar heeft de beker al wel gedeeltelijk gepoetst en het is eigenlijk gewoon smeer. :roll:
-
Iderdaad Edwin, met AW bedoelde ik Amsterdam Winds.
Ik ging toen omdat ik echt toevallig eens lang tijd had voor mezelf, en dan vind ik dat ik die kans gewoon moet pakken, altijd leuk om zo'n iemand te spreken die in een vakmanschap is...
Ik ben nog lang niet ver met die saxofoon, ik heb hem helemaal uit elkaar gehaald. Dit viel wel tegen, want op dat moment had ik me tangen op school liggen, dus ik ging het maar doen met grote tangen.
Al die assen en gebroken veren, wel leuk hoor.
Ik had het toen gevraagd bij HB of het handig is om alles op volgorde te leggen, hij zei daar dat dat niet nodig was, gewoon aan de slag gaan en kijken of je het leuk vindt.
Nu kwam ik dus op het punt om het te gaan schoon maken, ik denk dat ik daar morgen wel even de tijd voor heb :) (heb nog wat huiswerk te doen, onder andere verder gaan met het smeden van een proefring, altijd lastig als je beperkt gereedschap hebt...)
Morgen ff mijn vaktheorieboek erbij pakkenen kijken wat ik allemaal kan lezen over tin en misschien wel het schoonmaken...
Ik heb nog geen polsters gekocht. Maar ik kreeg dat wel aangeboden zonder dat ik er zelf om vroeg. En inderdaad ik kom daar van begins af aan... Niet te danken aan mijzelf, maar aan mijn ouders natuurlijk die daar voor me een sopraan huurde :)
Ze doen daar echt niet moeilijk over, gewoon vragen lijkt me. zie bv. mijn onderschrift ;) .
Ik ga dus die saxofoon eerst schoonmaken en dan weer helemaal in elkaar zetten. Want het is denk ik hetzelfde als het maken van een horloge, iedereen zou het uit elkaar kunnen halen. maar in elkaar ...
Ik denk dat je hem het beste kan gaan schoonmaken, hierdoor zie je natuurlijk zijn ware aard ;) .
Bij het uit elkaar halen had ik het ook best lastig hoor. Dan wil ik het ene uit elkaar halen en dan merk je gelijk dat hij weer met een ander in verbinding zit.
Polsters die ga ik zowiezo halen, eventueel zijn er natuurlijk ook op het internet polstersets te koop, maar dat moet je zelf natuurlijk beslissen.
Maar eerst in elkaar, en dat hij mooi schoon is. Ik vind het namelijk prettig om aan iets te werken wat niet zo stoffig is. Ik ga dat staafje lijm zoeken, ik had het ooit gebruikt voor een werkstuk voor school (middelbare school). Ik dacht altijd, wat heb ik eigen aan die lijm, en nu werd het tegendeel bewezen haha erg grappig.
Leuk om te lezen toch. Jammer om te horen dat hun mondstuk "verzameling" zo "beperkt" is geworden.
Ze stonden er altijd bekend om dat ze een groot assortiment hebben.
Ja het was op dat moment een beetje beperkt. Maar dat kwam ook doordat ik zocht naar een jazzmondstuk met 'egde' eraan, een scherpere sound.
Ze hebben inderdaad veel liggen. Maar ik had verwacht dat ze meer dukoffs zouden hebben liggen, maar dat werd mij ook gelijk verteld dat ze al een halfjaar geen levering meer hebben gehad. Jij weet ook heel goed dat dat mondstukken zijn voor geen beginners, die mondstukken zijn slecht afgewerkt (miss beter zeggen totaal niet, als je er in kijkt denk je 'wat is daarmee gebeurd' :lol: ). Die mondstukken worden zowiezo goed verkocht omdat vele beroemde saxofonisten erop spelen...
Die beechlers waren in bestelling dus dit betekende natuurlijk dat ze nog steeds bijbestellen en het een groot assortiment behoudt...
Maar ze hebben daar erg veel liggen hoor echt waar. Tijd voor je om er dus weer naar toe te gaan :P .
Bovendien was het weer een unieke ervaring, ik dacht ervoor zou ik ze nou bellen om te vragen of ze dat soort types hebben liggen op voorraad. Maar ik wist gewoon niets leukers om op die dag te gaan doen. Dus ik wou natuurlijk weer met volle bewondering ff kijke :D .
Maar je moet niet vergeten dat een Bariton sax een grotere sax is. Een klep zou dan meerdere toetsen open zetten, dat vertelde die man daar van de saxofoon winkel. Hij beruikte ook als voorbeeld een bariton saxofoon.
Eerlijk gezegt, des te meer ik erover te weten kom des te liever ik alles zelf wilt doen. Maar eerst ff achter zo'n tl buis/lamp gaan en dat spul om het schoon te maken. Ik zou je bari echt gaan schoonmaken. In het eerste leerjaar van mijn opleiding moesten we een beker maken. Die van mij was totaal mislukt op het einde, omdat ik wel mijn theorie goed en ging elke les goed aan de slag maar ik dacht dat een paar dingen anders moeste. Wat mij dus niet duidelijk was gemaakt. Hierdoor kreeg ik wel een laag cijfer, maar heb ik wel veel meer dingen geleerd wat een ander niet heb geleerd... maar dat was ff over mijn beker maar ff over die jongen. Zijn beker was helemaal klaar, erg mooi wassie. Alleen hij was nog helemaal smerig. Dus helemaal vuil. Hij ging het even polijsten en ging snel stoppen... Je kon gelijk zien dat daar deuken in zaten. Wat echt gewoon niet te zien was met die vuil erop... Dus hij liet hem vuil en ging hem dus niet afwerken... Als je het vuil weg haalt kom je er dus miss achter wat die sax heeft gehad...
Misschien zie je dan wel beter wat voor onderhoudsbeurten hij ervoor heeft gehad!
bijvoorbeeld deze plaatjes:
(http://http://www.saxophone.org/buyersguide/badsolder1.jpg) en (http://http://www.saxophone.org/buyersguide/badsolder2.jpg) (beide van www.saxophone.org (http://www.saxophone.org))
Wat verschikkelijk slecht, echt geen woorden voor!
Tuurlijk kan zo'n solderen los gaan, maar naar een eeuw ofzo... Je ziet gewoon vooral aan dat tweede plaatje, dat het gewoon zeer slecht is gesoldeer, er zit nog allemaal soldeer op het is niet eens goed uitgevloeid. Waar het door kan komen? Waarschijnlijk niet goed schoongemaakt en gewoon klakkeloos solderen...
Wat die man vertelde aan mij is dat ze iedereen eigenlijk repareerd daar. De één is dan op vakantie en hij zegt ook eerlijk, dat als hij het na twee maanden weer doet dan hij dan echt moet gaan kijken weer voor het afstellen. Maar misschien heb je een te grote doel voor je ogen voor de eerste keer... Ook geweldig, check die bariton: Klik hier! (http://http://www.amsterdamwinds.nl/dutch/reparatie_fotos_balancedbariton.html), van Amsterdam Winds. Echt heel vet dat er zo'n eindresultaat eruit is gekomen.
Maar sirrieus, denk niet negatief over de saxofoonreperateurs. Je moet niet vergeten dat ze natuurlijk niet op concurentie staan te wachten. Dat is bij iedereen zo! Maar ze vertellen het echt met hun hart over het vak en welke reperateur het ook is ze zijn dan echt allemaal eerlijk. Het is ook logisch denk ik er dan over. Alles wat een saxofonist niet ziet... Bijvoorbeeld hun saxofoon wordt controleerd op lekages. Echt ik hoor iedereen zeggen over die lamp als ze langs zijn geweest. Zo'n lamp is gewoon een must have, zonder kan je het dus echt niet doen. Tuurlijk niet veel mensen hebben er echt veel verstand en denken alleen aan die lamp. Maar het is echt vakwerk en dan schrikken de meeste mensen ook nog van die prijs. Dat is niet echt leuk voor je werk waar je met passie aan werkt om hem perfect te laten sluiten (dan praat ik dus echt over de speciaalzaken). Dan is het natuurlijk leuk dat als er iemand komt (lijkt mij) die intresse toont in het vak en allemaal vragen stelt. Alsof een kind met speelgoed...
Met welke reperateur je ook praat, als hij/zij even tijd heeft echt dan wilt hij/zij je echt helpen. Dan zie je misschien wel een heel andere kant van een persoon.
Ik ging een keertje praten met Jan Slot. Ik kwam daar echt alleen als ik echt rieten nodig had in no-time. Altijd had hij een vervelende indruk achter gelaten. Klantonvriendelijk enz. maar totdat ik ging praten over het vak. Toen begon hij aardig te doen en was hij echt vriendelijk. Een totaal andere man stond voor me had ik het idee!!! Daarna ging hij aan mij vragen wat voor opleiding ik deed enz. Hij vertelde me ook dat er eigenlijk geen opleiding bestaat in Nederland. Wel in het buitenland, al hou ik niet echt van het buitenland, oost west thuis best (kennen jullie die uitspraak belgen?) Maar ik stond toen een tijdje te praten met die man terwijl het gewoon over van alles ging. Snap je, wij hebben gelijk een bepaalde gedachte over een persoon!
Zoals die man in Deventer zei, er zijn eigenlijk maar iets van 5 speciaalzaken in Nederland die goed saxofoons kunnen afstellen...
Ik denk dan aan:
Harry Bakker Saxofoons, natuurlijk, ik kom daar van begins af aan!
Deventer natuurlijk, echt ook veel bewondering voor die man!
Nico Bodewes, wie kent hem?
Wat ook erg goed schijnt te zijn is. Saxpoint en Amsterdam Winds, in rotterdam zit er ook één en Den Bosch waar eigenlijk mijn alt vandaan komt...
Waarom ik zeg dat Nico Bodewas legendarisch is...
Hij schijnt al heel lang in het vak te zitten...
Wat ik alleen van hem kan vinden is dit: (http://http://www.palmguitars.nl/archives/friends/thumbnails/nico%20bodewes.jpg)
Ja een plaatje... Hij heeft geen site, maar je kan hier en daar wat lezen op het internet over hem. Maar dan bedoel ik met name internationale sites. Een saxofoon zou meer waarde hebben als hij door hem is gereviseerd en/of geupgrade...
Als ik zag die veranderingen die hij maakte op de sax van Raaf Hekkema. één woord: Wow! (zie zijn site: Klik hier! (http://http://www.raafhekkema.com/). Dan zou ik denken, dan is dat toch onmogelijk. Al die veranderingen op zijn sax! Echt dat moet je zien. Ze hebben veel getest erover, dat zegt dus al genoeg eigenlijk. Hij en dus die ene Nico Bodewes zijn dus constant ermee bezig. Knap hoor. Het enige wat ik doe is info zoeken op het internet... En dat op een Super Dynaction Buffet Crampon. Een hooggewaardeerde saxofoon die volgens mij ook wordt gebruikt door Arno Bornkamp, zijn oud leeringen Ties Mellema (eerst zo'n buffet nu Serie III alt) en Xavier Scheepens (sorry Oliver als ik het verkeerd schrijf :o , zijn leraar). Bij zo'n vintage sax en eigenlijk wel alle prof saxofoons moet er gewoon niks verkeerds bij gaan omdat ze allemaal unniek zijn!
Al die veranderingen op die sax echt bijnzonder, maar vooraal bijzonder vakwerk. Die Nico Bodewes schijnt dus een goudsmid te zijn geweest, of hij is het nog steeds... : I am fortunate to work together with saxophone repairman and redesigner Nico Bodewes, a former goldsmith. He also works for some major museums and collectors of musical instruments.
Maar hij had dus ook Harry Bakker opgeleid. Robin (zoon van...) vertelde me dat hij in zijn winkel ging helpen en het zo heeft geleerd. Het is dus een vak dat niet vanzelf komt...
Ook iemand die was begonnen in Den Haag volgens mij, ik had dat ergens op gelezen op zijn/haar site.
Weet jij trouwens meer over Nico Bodewes Paul? Omdat je het een keertje had over zijn voicemail dat ik niet begreep eigenlijk.
Maarja, die Nico Bodewes schijnt dus niet te bereiken zijn. Hij heeft geen site...
Eigenlijk vind ik dit wel het leukste topic van het forum :D
En nog eens over die polsters van Harry Bakker..
Het zijn mensen die echt niet moeilijk doen, dus ik zou zeggen bel ze eventueel op of je daar een polsterset mag kopen.
-
Afgelopen weekend heb ik de sax volledig gedemonteerd. Ik wil de body nog deze week naar Deventer brengen, zij mogen het dan uitdeuken, wat soldeerwerk doen en (als het betaalbaar blijft) een bad geven. Als ik het goed heb onthouden de vorige keer, is dat een fosforbad. Daarmee wordt alle vuil verwijderd en glimt ie straks weer net zo zilver als vrôgger, een jaar of 80 à 90 geleden.
check de foto's (http://http://members.home.nl/dhvanbeek/saxpics)
Loop ik eerst nog tegen het volgende probleem aan: veertjes. Alle niet-bladveertjes zitten nog op de sax. Ik heb eigenlijk geen idee hoe ik die netjes kan verwijderen en daarna weer terug kan plaatsen (of evt. nieuwe). Kan ik die staafveertjes er zo uittrekken met wat kracht, of moet het pootje waar ze in zitten verhit worden, of gaat het nog anders.. Weet iemand dat?
Een serienr heb ik nog altijd niet kunnen ontdekken, dat vind ik erg jammer want nou kan ik nog niet bepalen hoe oud de sax nu echt is. Het enige wat er te vinden is zijn de gravure op de beker en de gravure FL. H. Kdtr. Eger. op de band waarmee de beker is bevestigd aan de body. Deze foto's staan er ook nog tussen.
-
Het soldeerwerk zou je eigenlijk wel zelf kunnen doen denk ik... Ik denk dat er lang niet veel risico eraan zit dan dat we eigenlijk denken... Tuurlijk moet je wel ervaring hebben. Maar de ribben op de body zijn gesoldeerd met tin, dus zachtsoldeer en gaat dus snel los al bij een lage temperatuur..., de kleppen met zilversoldeer wat hard soldeer is...
Waar ik laatst achter kwam tijdens het sopraan spelen is dat het niet helemaal goed was gegaan dat solderen, waar mijn saxstrap aan vast zit die haak, die haak zit op een plaatje gesoldeerd met zilversoldeer (enorm veel, zit er zelfs naast) en dat plaatje zit op het body vast gesoldeerd met tinsoldeer, wat dus zwartig uitslaat, en het is duidelijk verschoven tijdens het solderen.
Er bestaan vele handbrandertjes, ik gebruik er zelf ook één.
Werkt heel eenvoudig, tenminste dat vind ik :) .
Uitdeuken lijkt mij niet zo moeilijk, toen een man daar bij het saxofoonwinkel in Deventer het liet zien...
Maarja dat gereedschap heb ik niet :S , bij de altsax van me zit trouwens ook een aardige deuk, miss ff navragen op school voor oplossingen. Er bestaat ook een zilverbad enz.
Niet-bladveertjes? wat bedoel je daarmee?
De veertjes worden eigenlijk geklonken... Eerst wordt de dikte bepaald. Bij de saxofoonwinkel hebben ze heel veel verschillende diktes veertjes, wat hij me ook liet zien, daar voelen ze gewoon of hij goed past of niet...
Bij Harry Bakker Saxofoons gebruiken ze een micrometer... Daar werd mij verteld dat ik het beste hun kan laten doen het erop zetten van die veren...
Je kan ze natuurlijk de andere kant op slaan met een hamer ofzo, of eruit trekken met een tang... Maar het lijkt me echt niet handig om het pootje te verhitten... Ik zie het nut daarvan niet in... maarja wie ben ik...
Ik heb zelf al spiritus gehaald waarmee ik mijn sax ga schoonmaken, miss mengen met water ofzo, nog ff een mailtje over opsturen...
-
Zelf solderen.. tja, elektronica heb ik vaak genoeg zelf gesoldeerd, maar dat is net ff wat anders denk ik dan. Een brander heb ik ook niet, alleen een simpele bout. Daarbij moet de bodydelen ook los van elkaar om goed te kunnen uitdeuken (iets wat ik ook niet zie zitten omdat ik daar geen gereedschappen en ervaring mee heb). En als ze de brander dan toch in de hand hebben mogen ze van mij ook direct twee pootjes vast en twee toongatranden weer dicht solderen. Dan gebeurd dat tenminste netjes en zit straks ook het bodywerk weer feilloos in elkaar net als nu.
Ik ben meer iemand van het fijnere werk, dus met schroefjes pielen, afstellingen doen en ook polsters vervangen (hoewel ik daar misschien dan toch een brandertje voor moet aanschaffen :lol: )
Met bladveertjes bedoel ik veertjes zoals je die vindt onder de kleppen voor de hoge D en hoger. Ook bij kleinere en nieuwere instrumenten zoals mijn Bundy alt. De overige veertjes zijn vrijwel allen staafvormig.
Je kan ze natuurlijk de andere kant op slaan met een hamer ofzo, of eruit trekken met een tang... Maar het lijkt me echt niet handig om het pootje te verhitten... Ik zie het nut daarvan niet in... maarja wie ben ik...
Wat bedoel je met 'de andere kant op slaan'? En wat vooral mijn vraag nog is: als ik ze er dus uit trek met een tang, overleven ze dat normaal gesproken? Ik weet dus nog niet hoe zoiets vast zit in dat pootje en als een veertje net zo vast zit dat ie breekt, dan ben ik de sigaar natuurlijk als het restje in de poot achterblijft..
In het geval dat die veertjes bv gesoldeerd vast zitten, heeft het nut het pootje te verwarmen omdat ze dan loslaten. Het is maar een gedachtengang. Ik hoop dat iemand weet hoe het zit en het me kan uitleggen hoe er mee om te gaan.
-
Ze horen eigenlijk geklonken dus niet gesoldeerd...
Ik weet niet hoe goed jouw veren zijn op je sax...
Maar ik ga ze in ieder geval niet hergebruiken, maar dat moet je dan maar vragen bij die winkel natuurlijk ;)
-
ik vind het erg leuk om dit zo te lezen, jammer dat ik er geen tijd voor heb, anders had ik wel een oudje op de kop getikt.
red hot willie pepper, echt een mooie sax heb, ik zou graag het eindresultaat zien succes!
-
Red Hot Willie Pepper, als je sax een bad wil geven zou je ook gewoon de veren op hun plek kunnen laten(wordt ook veel gedaan). Het heeft het voordeel(als ze nog goed zijn) dat je ze niet meer een voor een bij langs moet lopen of moet onthouden waar ze precies zaten, en hoe ze zaten(waar de knik van de veer zit zodat hij past en werkt)
Bijna alle staafveren zitten los(dwz. zijn niet gesoldeerd,vaak is de achterzijde plat geslagen zodat ze niet door het gat, wat vaak taps toeloopt, heen getrokken kunnen worden, maar wel terug) en kunnen bijna altijd met een tang verwijderd worden, maar je loopt het risico, dat als ze erg vast zitten, je de posten waar ze in/op zitten, uit hun positie trekt. Ook is het maar een klein beetje, kom je er later achter dat het bij het opnieuw opzetten van de applicatuur (kleppen, assen, e.d.) je de hele sax opnieuw moet stellen, dat kost je veel en waarschijnlijk heel veel extra tijd en inspanning(misschien zelfs wel ergernis). Ik zou dus overleggen of de sax met veren en al het bad in kunnen.
Mocht je er wel veren uit willen hebben en vervangen en je kunt ze niet los krijgen is de oplossing vaak dat je de veer aan de lange uitstekende kant met een tang vasthoudt(met iets speling tussen tang en post) en dan op de tang een klein tik(je) met een hamertje geeft zodat de veer naar beneden kan (=andere kant uitslaan, kan natuurlijk dan ook naar boven zijn)en dat je ze alsnog van de achterzijde kunt uittrekken met een tang. Maar kijk dan wederom uit voor het uit positie sla of trekken van de posten.
Succes :wink:
-
als je de kleppen er toch af zijn maak ik de body gewoon schoon met cellit bang (gemeen schoonmaakmiddel)met een kwast insoppen .
en daarna goed naspoelen (douche)dan issie weer als nieuw, op de deuken na
succes Freelive
-
als je de kleppen er toch af zijn maak ik de body gewoon schoon met cellit bang (gemeen schoonmaakmiddel)met een kwast insoppen .
en daarna goed naspoelen (douche)dan issie weer als nieuw, op de deuken na
Da's een slim idee, maar dat cillit bang mag wel een héél erg gemeen schoonmaakmiddel zijn wil deze sax weer origineel zilverkleur glimmen. Hij is nu bijna zwart.
Als kleur vind ik dat wel weer gaaf juist (zoals bv bij de Keilwerth Shadow modellen) en ik denk er nu sterk aan om de body dus wel weer origineel zilver te maken, maar dan de applicatuur matzwart 8) Net ff anders, net ff origineler maar ik verwacht dat zo'n combinatie een hele bijzondere indruk geeft wanneer men dat bespeeld ziet worden (ja sorry, ik ben product ontwerper en kan het dus ook hier niet laten het m'n eigen 'touch' mee te geven).
Ik heb overigens besloten eerst nog wat kleinere klusjes te klaren voordat ik de sax wegbreng voor het grovere herstelwerk. Zo moet er bv weer een 'rekje' over de alleronderste klep komen. Als ik dat eerst maak, kunnen ze die er gelijk bij op zetten hè. Iemand nog voorstellen wellicht voor welk materiaal te gebruiken? Ik dacht aan een stuk dik staal- of koperdraad.
-
Koperdraad kan natuurlijk ook... Een dik stuk staal, nahhh niet echt handig...
Je kan natuurlijk ook kiezen voor messing, werkt goed hoor. (volgens mij 1 cent per gram~~ cheap).
anders kan je natuurlijk ook zilver gaan kopen... 44 a 50 cent per gram, is ook niet zo duur en past beter bij je sax ;) , andere oplossing is natuurlijk het 'nieuwe zilver' (wat je tegen kan komen bij de juweliers, oplichterij) dat is gewoon alpaca maar dat zou ik niet nemen...
En hoe wil je het mat gaan maken? Mat borstelen of miss zandstralen wat volgens mij niet bij saxofoons gebruikt wordt...
-
Je kan natuurlijk ook kiezen voor messing, werkt goed hoor.
En hoe wil je het mat gaan maken? Mat borstelen of miss zandstralen wat volgens mij niet bij saxofoons gebruikt wordt...
Messing, dat is een goed idee inderdaad. Behoorlijk zachte legering dus goed bewerkbaar en te solderen.
De applicatuur wil ik eigenlijk gewoon matzwart spuiten :lol: . Het is nu allemaal behoorlijk donker uitgeslagen, dus ga ik het wel eerst goed voorbewerken (schoonmaken [cillit bang bv?], licht opschuren) en dan dacht ik het netjes te gaan spuiten met een goede matzwarte spuitlak. Ik heb ervaring met spuitwerk, dus dat zal het moeilijkste ervan niet zijn.
Maar goed, voordat ik zover ben... Gisteren ben ik begonnen met m'n afstudeerstage. Dat is fulltime + dat ik nog op zaterdag een bijbaan heb. De sax zal het wel rustig krijgen de komende maanden vrees ik.
-
Zwart uitgeslagen zilver heb je zo schoon met wat zilverpoets..
Zal je verbazen
-
Ik ga binnekort div maten verenstaal ophalen
Als je maten (diam)opgeeft neem ik gelijk een metertje voor
je mee.Ik heb 1.4 mm nodig
Ik ben een c melody aant reviseren er zijn div veren
gebroken .
De restje heb ik er al uit gehaald .
Ik ga de kleppen stralen en blank lakken en de rest poetsen
Cees
-
Hey Freelive, bedankt voor het aanbod maar ik heb het niet nodig geloof ik. Zoals het er nu uitziet zijn er max 2 veertjes slap, maar beide van verschillende dikte dus om daar nu 2x een meter voor aan te schaffen.. Ik wil toch als het ff kan de overige veertjes er op laten zitten, dat zal me een hoop werk schelen en ze zijn nog goed, dus waarom zou ik.
Maar wat ik wel interessant vind: Waar haal je zoiets? Je brengt het alsof het wel iets bijzonders is wat je niet zomaar kunt krijgen, vandaar.
-
Ik heb die alt even schoongemaakt, met tandenborstel en zeep enz. Maar ik krijg de binnenkant eigenlijk niet schoon, met weken wilt het er ook niet af, hoe doen jullie dat?
Ik ben trouwens bezig de kleppen er weer op te zetten, gaat nog best makkelijk... Dit valt wel mee, al vond ik het eraf halen wel tegen vallen :) .
-
We zijn weer een stap verder.
Maar het is gelijk ook de laatste stap geweest in dit revisie-project.
Gister moest ik in Groningen zijn en had ik voor de gelegenheid ook een afspraak gemaakt met Louis Hummel (http://http://www.hummelsaxofoons.com). Van te voren had ik al wat met hem gemaild en gebeld en was al duidelijk dat hij het wel een zeer ambitieus project vond, maar desondanks mocht ik best eens langs komen voor een oordeel en om te kijken wat hij kan doen.
Wat er allemaal aan schort is op zich prima op te lossen. Uitdeuk- en soldeerwerk was mijn eerste wens en dat wilde hij ook best doen maar vroeg zich hardop af of de sax het wel waard gaat zijn. Ik zou bij hem tenminste 250 euro, waarschijnlijk wel 300 euro verder zijn om de body weer goed te maken (ik had gehoopt op 150..). Dan komt nog polsteren, de boel weel monteren en stellen. Dat hoopte ik dan zelf te kunnen doen. Nog afgezien van of mij dat zou gaan lukken, dacht Louis dat het speelbare resultaat dan waarschijnlijk toch nog tegen zou gaan vallen. Het is 'maar een Kohlert, en geen Conn'.
Hij wilde prima werkzaamheden voor mij doen, maar adviseerde me dringend om het geld in de zak te houden en ff door te sparen voor een betere sax. En dat advies volg ik toch maar.
Hierbij eindigd mijn bariton revisie-project dus. Wat ik met het instrument ga doen weet ik nog niet zeker. Iig eerst weer alle kleppen monteren en dan misschien een leuk plekje voor de sier geven (hoewel ruimte een probleem is..). Maar misschien dat ik hem ook wel verkoop.