Saxforum

Algemeen => Loungin' en andere zaken => Topic started by: Surion on 12 January 2007, 01:25:10

Title: vignetten voor de belgische autowegen
Post by: Surion on 12 January 2007, 01:25:10
even polsen hoe het hier zit.
misschien zul je het wel al gehoord hebben op t nieuws, maar er is dus sprake van om hier in belgie vignetten in te voeren, vanaf 2008.
reacties van nederlanders op t nieuws waren dat ze nooit meer naar belgie komen en blablablablabla (met als argument oa het feit dat de europese grenzen toch "open" zijn)
als ik eerlijk mag zijn, ik vind die reacties verschrikkelijk hypocriet, en wel om de volgende reden, als ik tijdens zomervakanties in oostenrijk, zwitserland, of italie zit, betaal ik daar ook voor, (vignetten in OOS & ZWI, tolhuisjes in ITA), en wel betrekkelijk veel ook, het daar zit daar tijdens de zomer trouwens ook VOL zit van de nederlanders
temeer dat het in feite toch normaal is dat een gebruiker betaalt voor een product dat hij gebruikt? of dat nu een belg is, of niet,...

voor diegenen die zich beledigd voelen, lees mijn tekstje nog eens opnieuw, ik noemde enkel die nederlanders op het vrtnieuws hypocriet hé, k wil hier geen ruzie maken, gewoon mening horen
Title:
Post by: CBone on 12 January 2007, 07:45:17
Ik zou hypocriet willen vervangen door kortzichtig. Al die verschilen binnen de EU over tolwegen, tolbruggen, verschillende BTW en accijns-tarieven en zo kan ik nog wel even doorgaan, tonen aan dat het één zijn en het wij gevoel binnen Europa niet zo sterk is.
Als een land tol wil gaan heffen of vignetten gaat invoeren, tsja het is dan maar zo. Natuurlijk zullen hierdoor mensen niet meer door of naar dat land afreizen al zal dat uiteindelijk wel meevallen. Daarnaast heeft het land dat de maatregel invoert echt wel naar mogelijke (financieel economische) gevolgen gekeken.
De stelling betalen voor wat je gebruikt gaat niet geheel op, dan kan je overal wel een belastingvorm voor inzetten, strandvignet, zwembelasting in open water en ga zo maar door.

Een wegennet is duur en dat België of welk land dan ook hiervoor geld wil zien van buitenlandse gebruikers kan ik me iets bij voorstellen, zeker als het om de transitgebruikers gaat die alleen maar door België rijden (en onderweg tanken, misschien wat boodschappen doen, iets eten en drinken, oftewel geld uitgeven  8) ).
Een volledig correct argument voor België is dat ook weer niet, vanuit de havens is erg veel transitverkeer, oa via Breda en Eindhoven richting Roerpot, Oostblok en Zuid Europa. Dit vrachtverkeer maakt wel de grootschalige havenactiviteiten mogelijk.

Er zullen altijd genoeg voor en tegen argumenten zijn. Ik woon op 10km van de Duitse en nog geen 20km van de Belgische grens, zal bij vignetten de landen echt niet gaan mijden. Is er trouwens vaak veel te gezellig.
Title:
Post by: Amanda on 12 January 2007, 08:01:33
Tsja, voor mensen die regelmatig (lees: meerdere keren per week) in België komen vanwege werk e.d. is het inderdaad lullig.
Kan me voorstellen dat die er niet blij mee zijn.
Maar vakantiegangers moeten niet zeuren. Je betaalt overal tol oid, dus waarom daar niet.

Verder woon ik op 1 van de Zuid-Hollandse eilanden die aan 1 kant toegankelijk is via een toltunnel.
Daar moet ik ook gewoon voor betalen wanneer ik er doorheen wil.
Jammer, maar het is nou eenmaal zo  :wink:
Title:
Post by: Pieter on 12 January 2007, 10:38:48
Laten we nu eerst maar eens beginnen met de wegenbelasting te verekenen met de benzine. Dan betaalt de gebruiker. En dan ervoor zorgen dat daar een Europese eenheid in is.
Title:
Post by: Tony on 12 January 2007, 14:15:34
Uhmmm... wegenbelasting in benzine. Heb ik een beetje dubbele gevoelens bij.
De olieprijs staat weer op een normaal niveau (relatief laag dus) maar merk je dat aan de brandstofprijzen? Nee. Kwartje van Kok... is dat ooit terug gekomen? Nee. Eigenlijk betaal je over een liter benzine al belachelijk veel accijns en is een volle tank benzine echt niet leuk meer.

Aangezien ik in een auto rijd van meer dan 25 jaar hoef ik nu geen wegenbelasting te betalen... en dat bevalt me eigenlijk wel goed zo ;) Als het verrekend wordt met de benzine is mijn voordeel (en die van zoveel oldtimer bezitters) weg. Dus vandaar mijn gemengde gevoelens.

Maar wat ik niet begrijp is dat niemand klaagt over de benzineprijzen, die nu kunstmatig hoog worden gehouden, maar wel over dat vignet wat Belgie in wil voeren. Beetje inconsequent vind ik...
Title:
Post by: prodigy on 12 January 2007, 15:12:51
ik vind het allemaal wel meevallen.
tuurlijk, het is 60 euro, maar wat kost een retourtje route du soleil over de peage??

en als je dat 3 maal per jaar zou mogen doen...

voor zwitserland betaal je ook voor een uurtje heen en een uurtje terug en laten we het al helemaal niet over toeslagen op vliegtickets hebben!
Title:
Post by: sopraan! on 12 January 2007, 15:21:30
ik vind het wel een beetje vreemd waarom ze dat nu zo ineens gaan doen, maar ik vind niet dat we er een probleem van moeten maken. wij nederlanders hebben ook zo onze dingen.
Title:
Post by: Ellis11 on 12 January 2007, 15:45:04
Ik wil niet veel zeggen maar voor zover ik weet hebben wij die heffing niet, zijn er in ons land veel en veel minder tolwegen. Maw het is voor ons Nederlanders dan ook veel duurder om in het buitenland te rijden dan voor Fransen of Belgen of Duitsers in Nederland. Voor mij perzoonlijk betekend dat dus dat mijn vakantie gewoon 60 euro duurder wordt. Tuurlijk is dat bedrag te overien maar het is ook een beetje een principe kwestie. Wegenbelasting bij de benzine/diesel trekken is een prima plan. Geen ontheffing voor oldtimers. Deze zijn nl veel milieu onvriendelijker dan de nieuwere auto's. {sorry Anthony} en dat moet ook betaald worden. Ik ben een voorstander van "de vervuiler" betaald.
Title:
Post by: sopraan! on 12 January 2007, 16:02:47
ellis ik zei niet dat dit op het gebied van heffingen e.d. was. verder ben ik het wel aardig met je eens. maar volgens mij heeft belgie redelijk wat slechte wegen (sorry :? ) die kunnen dan vervangen worden, ze zullen er echt wel een reden voor hebben.
ik denk dat het ook heeft te maken met koolstofdioxide uistoot, er rijd jaarlijks meer vakantie verkeer door belgie dan door nederland, dan hebben ze ook een hogere koolstofdioxide uitstoot en dit terwijl er een limiet aan zit en dat moet ook betaal worden.
Title:
Post by: Tony on 12 January 2007, 16:03:04
Quote from: "Ellis11"
Geen ontheffing voor oldtimers. Deze zijn nl veel milieu onvriendelijker dan de nieuwere auto's. {sorry Anthony} en dat moet ook betaald worden. Ik ben een voorstander van "de vervuiler" betaald.


Nou... daar ben ik het dus niet helemaal mee eens. De uitstoot wordt gemeten via CO2 metings waar je met de APK mee te maken hebt. Als die uitstoot te hoog is wordt ie gewoon afgekeurd. Een oldtimer voldoet dus netjes aan de normen en vervuilt dus helemaal niet zoveel meer. En qua verbruik, m'n oude Benz verbruikt bij snelweg zo'n 1 op 9 a 10 (3.5 V8). Dat is helemaal niet zoveel meer als b.v. een auto met een 2 liter motor (wat het gros heeft). Daarbij wordt met een oldtimer altijd wat rustiger gereden dan met een moderne auto die snel uitnodigd om stevig door te trappen wat uiteraard ook veel in uitstoot scheelt.
Diesel uitstoot is nog veel minder goed voor het milieu dan benzine uitstoot.
Dus die stelling kan ik hierbij ontkrachten.

Maar om even verder te gaan op wegenbelasting in de brandstof te verrekenen. Met al die proefballonnetjes waarvan bewezen is dat ze juist filevorming creeren en automatisch dus ook voor hogere brandstofkosten en vervuiling zorgen. M.a.w. we staan dus met z'n alle in de file gewoon meer voor brandstof te betalen terwijl we stil staan.

Even terug naar het Vignet in Belgie. Op zich kan ik me daar best wel in vinden en vind het ook niet onredelijk, maar ik begrijp niet goed waarom zoiets Euro 60,00 moet kosten. Dat vind ik aan de hoge kant vergeleken met andere landen. Zo goed zijn de wegen in Belgie ook weer niet.
Title:
Post by: sopraan! on 12 January 2007, 16:21:09
antony van die 60 euro kunnen ze de wegen dan vervangen :D
Title:
Post by: Ellis11 on 13 January 2007, 11:29:48
Sopraan, ik reageerde niet specifiek op jou hoor maar meer in het algemeen op het onderwerp. Sorry voor de verwarring. Ik heb twee vrienden/kennissen met oldtimers maar ik weet zeker {ook al heb ik geen verstand van auto's} dat die vervuilender zijn dan mijn diesel. Misschien zou het in theorie zo moeten werken als jij zegt Anthony, de praktijk laat echter wat anders zien. Hoe dat verder landelijk gezien zit weet ik ook niet maar dit is wat ik aantref in mijn directe omgeving. Goed, hoe het ook zijn moge ik blijf bij het standpunt dat ik vind dat de vervuiler moet betalen.

Wat betreft het wegennet vind ik dat ieder land zijn eigen boontjes moet doppen. Ik zie niet in waarom ik zou moeten mee betalen aan het wegennet in België. Als de Belgen betere wegen willen, prima... maar betaal dat maar uit eigen zak.Als ze geen betere wegen willen, ook prima. Maakt mij niets uit. Ik kom toch wel in Frankrijk. De Belgen zelf krijgen die 60 euro via de balsting weer terug. Dat betekent dus dat je moet betalen omdat je uit het buitenland komt.
Dat riekt toch op zijn minst een beetje onfair.

Quote
temeer dat het in feite toch normaal is dat een gebruiker betaalt voor een product dat hij gebruikt? of dat nu een belg is, of niet,...


Das op zich natuurlijk correct...... Help me ff .... moeten jullie Belgen een vignet kopen om op het Nederlandse wegennet te rijden?? Daar staat tegenover dat je op een aantal wegen wel tol moet betalen maar die kun je allemaal {m.u.v. de tolwegen in Zeeland} omzeilen. En ik zie wederom niet in waarom ik wel moet betalen voor jullie matige wegennet waar de verkeersborden NA de kruising waar je af had moeten slaan staan. Laten we wel wezen m.u.v. de snelwegen is het wegennet in België zeer belabberd} , en jullie niet voor ons {ook zeker niet perfecte} maar toch wel betere wegennet.

En beschouw het niet als een persoonlijke aanval want zo is het zeker niet bedoeld maar de dingen liggen altijd anders dan je altijd op het eerste gezicht zou zeggen.......
Title:
Post by: Tony on 13 January 2007, 12:00:58
Quote from: "Ellis11"
En ik zie wederom niet in waarom ik wel moet betalen voor jullie matige wegennet waar de verkeersborden NA de kruising waar je af had moeten slaan staan.


:) Klopt wel :)
Title:
Post by: Pieter on 13 January 2007, 12:06:43
Ik kan me wel iets voorstellen bij het het vignet. Belgie is een doorgangsland. Wel gebruik maken van het wegennet maar niets investeren door veel beroepsverkeer, als door veel vakantiegangers. De aanpak van dit soort zaken zou op europees niveau moeten gebeuren en dan ben ik ook wel erg een voorstander van "de gebruiker betaalt".
En dan moet het niet uitmaken waar je in rijdt. Een oude auto is met het vorderen van zijn leeftijd niet ineens boven het wegdek gaan zweven.
En wat betreft het file probleem? Helemaal niets aan doen! Dan lost het zich vanzelf op!
Title:
Post by: sopraan! on 13 January 2007, 12:12:31
pieter slaat spijkers met koppen
Title:
Post by: Ellis11 on 13 January 2007, 12:49:16
Quote
pieter slaat spijkers met koppen


Dat valt nog te bezien. Ik zie helemaal niets in een Europese oplossing. Dan duurt het helemaal tot in den treure voordat er eens iets gebeurd.....
Title:
Post by: Surion on 13 January 2007, 14:37:29
Quote from: "CBone"
De stelling betalen voor wat je gebruikt gaat niet geheel op, dan kan je overal wel een belastingvorm voor inzetten, strandvignet, zwembelasting in open water en ga zo maar door.

dat is toch ook zo,... er zijn genoeg betalende stranden, en het staat iedereen vrij die al dan niet te gebruiken

Quote from: "Amanda"
Tsja, voor mensen die regelmatig (lees: meerdere keren per week) in België komen vanwege werk e.d. is het inderdaad lullig.
Kan me voorstellen dat die er niet blij mee zijn.
Maar vakantiegangers moeten niet zeuren. Je betaalt overal tol oid, dus waarom daar niet.

volledig mee akkoord

Quote from: "Pieter"
Laten we nu eerst maar eens beginnen met de wegenbelasting te verekenen met de benzine. Dan betaalt de gebruiker. En dan ervoor zorgen dat daar een Europese eenheid in is.
Quote from: "Ellis11"
Dat valt nog te bezien. Ik zie helemaal niets in een Europese oplossing. Dan duurt het helemaal tot in den treure voordat er eens iets gebeurd.....
wegenbelasting verrekenen in benzine?? die is nu al zo duur,...
doch de europese "eenheid" zou volgens mij toch een oplossing kunnen bieden. moesten belastingen allerhande europees worden ipv nationaal
maar dat zal wel nog een hele tijd op zich laten wachten

Quote from: "El Butre"
als ik het goed begrepen heb betaal je een bedrag per jaar?

klopt

Quote from: "El Butre"
...ook geinvesteerd wordt in echte snelwegen in plaats van die met grind bestrooide zandpaden die ze nu in Belgie snelweg noemen.

totaal niet akkoord, ok, (en ik geef dat graag toe) de infrastructuur in nederland is ongetwijfeld beter, maar die in belgie is als je t op europees vlak bekijkt bijlange zo slecht nog niet
ga maar eens na wat je betaalt als je 2 weken in italie op vakantie bent, daar betaal je PER KILOMETER AUTOSNELWEG, en daar gaat het om enorm veel geld, terwijl de snelwegen daar toch wel ZEER SLECHT te noemen zijn vergeleken met de belgische, same goes voor zwitserland

Quote from: "prodigy"
ik vind het allemaal wel meevallen.
tuurlijk, het is 60 euro, maar wat kost een retourtje route du soleil over de peage??
ik herinner mij dat dat indertijd een slordige 8000 frank was, omgerekend is dat 200€, maar dat zal intussen wel al duurder zijn gezien ik met die 8000 frank over redelijk wat jaren terug spreek

Quote from: "Ellis11"
een ontheffing voor oldtimers. Deze zijn nl veel milieu onvriendelijker dan de nieuwere auto's. {sorry Anthony} en dat moet ook betaald worden. Ik ben een voorstander van "de vervuiler" betaald.

uhu, de vervuiler betaalt, ok, maar dat zijn niet noodzakelijk oldtimers hé, anders zouden ze niet gekeurd geraken
IEDEREEN die met een auto rijdt is in principe een "vervuiler", ook u & ik
Title:
Post by: Ellis11 on 13 January 2007, 16:35:25
Quote
uhu, de vervuiler betaalt, ok, maar dat zijn niet noodzakelijk oldtimers hé, anders zouden ze niet gekeurd geraken
IEDEREEN die met een auto rijdt is in principe een "vervuiler", ook u & ik


Precies.... en daarom moet ook IEDEREEN betalen dus OOK oldtimers..... Ik heb je nog niet gehoord over het Nederlandse vignet voor de snelwegen alhier.........

Ik vraag me toch altijd af waarom wij elders wel zouden betalen en de mensen van elders hier niet.......
Title:
Post by: sopraan! on 13 January 2007, 18:12:33
of je gaat gewoon lekker op de fiets :D  (naar school ook als het regen :cry: )
Title:
Post by: Surion on 13 January 2007, 19:38:22
Quote from: "Ellis11"
Quote
uhu, de vervuiler betaalt, ok, maar dat zijn niet noodzakelijk oldtimers hé, anders zouden ze niet gekeurd geraken
IEDEREEN die met een auto rijdt is in principe een "vervuiler", ook u & ik

Precies.... en daarom moet ook IEDEREEN betalen dus OOK oldtimers..... Ik heb je nog niet gehoord over het Nederlandse vignet voor de snelwegen alhier.........

Ik vraag me toch altijd af waarom wij elders wel zouden betalen en de mensen van elders hier niet.......


het staat nederland vrij om ook vignetten in te voeren hé,...

als je in frankrijk als belg zou gezegd hebben "waarom moeten we hier betalen en jullie bij ons niet", dan zou het antwoord daarop ongetwijfeld hetzelfde zijn
Title:
Post by: SFANX on 13 January 2007, 20:58:34
In europa wordt er van alles gedaan om autorijden te beperken of in ieder geval geprobeerd om minder uitstoot aan CO 2 te krijgen, met het oog op de verwarming van de aarde en het vervuilen van de lucht. Terwijl de oplosssing in mijn ogen(en nog velen met mij) nog steeds ligt in het aanbieden van gratis openbaar vervoer!
Door zo'n maatregel wordt autorijden, het onderhouden(maar vooral uitbreiden) van het wegennet alleen maar gepromoot.
Nog meer natuur weg en meer ruimte voor zinloze files die daardoor niet minder worden maar blijven bestaan (is de laatste jaren onomstreden bewezen)
Ik vind deze discussie dan alleen ook maar gaan over economisch eigenbelang, terwijl het belang van een toekomst voor de volgende generaties niet worden genoemd!
Het is voornamelijk korte termijn denken(en handelen) en niet ingaan op wetenschappelijk bewezen feiten.
De meeste regeringen luisteren niet naar overtuigende argumenten van deskundigen, maar blijven het grote belang van autoindustrie en oliemaatschappijen voorop zetten, uiteindelijk zijn juist deze 2 partijen de grootste vervuilers en energieverspillers als je het goed wil beschouwen.
Het is niet een beleid van de vervuiler betaald maar de consument betaald, dus jij en ik draaien op voor de kosten die wij uiteindelijk hebben aan het vernielen en uitmelken van de aardse rijkdommen.
Hieruit mogen jullie concluderen dat ik tegen de heffing van belgie(en ook de andere buitenlandse heffingen) ben, juist omdat dit vanuit de verkeerde redenen wordt gedaan!
Het gaat niet meer zolang duren als we zo doorgaan dat autorijden en reizen in het algemeen onbetaalbaar wordt voor de gewone burger en het een eliteaangelegenheid wordt.

Einstein  :roll: heeft ooit eens gezegd, dat als je de wereld wil veranderen dat je het denken van de mens moet veranderen, ik hoop dat ik jullie bij deze ook ervan kan overtuigen dat dit soort akties geen echte toekomstgaranties geven en eerder een slechter perspectief tot gevolg hebben.
Je hoeft naar mijn idee dan ook niet direkt je auto weg te doen, maar denk vooral eens na over de andere opties die hierbij ook mogelijk zijn
(Dit is maar een simpele overweging van een overtuigd idealist :wink:  ;-)
Title:
Post by: Daan on 13 January 2007, 21:27:05
=D> Ok je hebt me overtuigd...
Title:
Post by: Ellis11 on 13 January 2007, 22:56:11
Hoewel je pleidooi aangrijpend is en je beweegredenen zuiver mis je  een paar puntjes. Als ik met het openbaar vervoer {wat een lachertje} naar mijn werk moet ben ik van deur tot deur 2 en een half uur onderweg. Met de auto bijna 3 kwartier. Toch zijn de kosten van het openbaar vervoer niet veel lager dan het hebben van een auto. Maar STEL dat het gratis zou zijn, welke optie zou jij kiezen??

Tuurlijk moeten we goed naar het milieu kijken, maatregelen nemen om CO 2 uitstoot te verminderen enz enz. Maar de "vooruitgang" hou je niet tegen. Moet je ook niet willen. Er is veel tegen te zeggen maar ook een heleboel voor. De mensheid is nu eenmaal op een enorme ontdekkingstocht en dat gaat maar door en door. "De mens" wil nu eenmaal verder en verder. Dat begint al bij jezelf. De ontdekkingsdrift van de mens is gewoon enorm.

Daarnaast is het mijn mening dat je door zowel de politiek als de milieubewegingen wordt voorgelogen wat betreft de opwarming. Er zijn ook mensen aan de milieukant die beweren dat de huidige opwarming van de aarde gewoon bij een normale golfbeweging hoort. Aangezien ik geen expert ben weet ik niet wat ik moet geloven... iemand van jullie?? Door de politiek wordt het vaak gebruikt als melkkoe, door de milieubewegingen om hun vermeende gelijk te halen....
Title:
Post by: Surion on 14 January 2007, 01:01:00
ff reageren zowel op sfanx als op ellis

openbaar vervoer, allemaal zeer leuk, maar ik moet om 6u opstaan, om om 8u15 in de les te staan, terwijl ik met de auto daar in 25 minuten zou staan (en dus anderhalf uur langer zou kunnen slapen), doch ik ben genoodzaakt het openbaar vervoer te gebruiken omdat we hier thuis maar 2 auto's hebben en mijn ouders alletwee fulltime werken, mocht ik (en dit zal in de komende maanden zeker het geval zijn) de finacien hebben om ons huishouden van een derde auto te voorzien, zul je mij niet veel meer zien op de bus!!!

dat van dat milieu en die golfbewegingen, het klopt inderdaad dat opwarmingen & afkoelingen een natuurlijke beweging zijn, zo zijn er al meerdere ijstijden geweest,...
hoe gaat het in zijn werk, we warmen op, we warmen nog meer op, en nog meer, en.... vervolgens gaat het ijs op de polen smelten, dit heeft tot gevolg dat de zeestromingen (die grotendeels ons klimaat beinvloeden) gaan wijzigen, met als gevolg dat we op zeer korte periode in een ijstijd terechtkomen, vanuit die ijstijd beginnen we dan weer aan een opwarming, enz enz enz,

het opwarmen is steeds een zeer lange periode, van opgewarmd, en afkoeling naar een ijstijd toe, is steeds een kortere periode

het is dus inderdaad zo dat het "natuurlijk" is dat we nu opwarmen, DOCH de manier waarop is niet natuurlijk, het gaat veel en veel vlugger.

wat ook opmerkelijk is, uit wetenschappelijk onderzoek (aan de hand van het uitboren in de ijslagen op de polen) blijkt dat telkens wanneer er een opwarming was er ook een veel hoger co2 gehalte was, er is dus een rechtstreeks verband tussen opwarming & co2, MAAR, het huidige co2 gehalte is momenteel 7 maal zo hoog als het normaal is tijdens een opwarming, niet echt natuurlijk dus

en aangaande dit onderwerp kan ik iedereen aanraden om eens naar "an inconvenient truth" te gaan kijken, zeer choquerend & confronterend.

verder, wat volgens mij WEL een oplossing zou zijn om het transport milieuvriendelijker te maken, is het invoeren van waterstof motoren, de belgische overheid heeft momenteel 6 voertuigen die van dergelijke technologie gebruik maken in gebruik. waarom wordt dat dan niet gecommercialiseerd????
een van de mogelijke reden zou naar het schijnt de volgende zijn: als ze waterstofmotoren gaan commercialiseren, zal er minder fosiele brandstof verkocht worden, wat momenteel een grote bron van inkomsten is voor de regering, puur eigenbelang dus, en zoals eerder vernoemd, er wordt niet gedacht aan het belang van de volgende generaties
Title:
Post by: Pieter on 14 January 2007, 10:58:03
Of onze leefwijze nu wel of niet een aandeel levert in het verval de aarde het blijft toch een vreselijk lekijk gezicht al die wegen en al die auto's in je leefomgeving? Ik woon in een dichtbevolkte wijk en OVERAL en ALTIJD staan auto's. Geef mij maar wat meer groen, vind ik plezieriger om voor de deur te hebben. Tegenwoordig is het ook vrij normaal om 3 auto's per adres te hebben. Waar gaan we naar toe? En allemaal liefst van die grote bakken. De argumenten, ook hier gebruikt dat je voor je werk afhankelijk bent van een auto vind ik maar betrekkelijk. Ooit heb je een keuze gemaakt om ergens te wonen en om ergens te werken. Dat die twee soms ver uit elkaar liggen is niet erg want vervoer staat voor de deur en het wegennet wordt steeds zo aangepast dat we het net niet vervelend genoeg vinden om in de file te moeten staan of dat we het milieu wel moeten verpesten omdat het openbaar vervoer niet functioneert. Als kind heb ik de generatie van mijn ouders vaak horen zeggen, wanneer er bv weer een kind op zichzelf ging wonen, "waar je brood is, is je thuis. Kortom je gaat wonen waar je werk is of je zoekt werk daar waar je woont. In eerste instantie heeft de toename van het autobezit deze twee zaken van elkaar losgekoppeld en nu vinden we allemaal dat we het rrecht hebben om te wonen en te werken waar we willen. De maatschappij is onderdanig geworden aan het gebruik van de auto. Ook grote winkelcentra werden allemaal aan de rand van de steden gelokaliseerd zodat je ook daar de auto voor nodig hebt.  
Ik zou zeggen ipv wegen erbij, een heleboel wegen weg!! Wanneer het onmogelijk wordt gemaakt om je met een auto te verplaatsen, zoals er  een paar generaties geleden geen auto's waren, past de maatschappij zich daar vanzelf weer aan aan. Dan gaat ook de noodzaak ontstaan om creatief met het openbaar vervoer om te gaan en dat zodanig te ontwikkelen dat het wel functioneert. Dat zou voor deze generatie betekenen dat ze veel "gemak" zouden moeten opgeven maar ik ben bang dat daar te weinig mensen toe bereid zijn. Het zou alleen kunnen werken wanneer dit soort maatregelen van bovenop opgelegd worden en tja.....dan komen die economische belangen om de hoek kijken want de economie is de afgod van onze tijd, daar mogen we niet aan tornen.
Title:
Post by: SFANX on 14 January 2007, 15:58:28
het argument dat Ellis en Surion handhaven is heel erg kortzichtig gebruikt, ga maar eens voor je zelf na dat als er vanuit de overheid extra aandacht gericht wordt op het openbaar vervoer en het autorijden minder voorrang krijgt, dat je juist een verschuiving krijgt van prioriteiten. Mede omdat de ondernemers werkgevers en burgers dan ook meer van het openbaar vervoer gaan eisen, oftewel betere aansluitingen, meer bussen,treinen en trams, kortere reistijden en minder vertragingen.(Juist om mensen op tijd op hun werk te kunnen krijgen)
Het is een hele simpele vorm van de dominotheorie.

Als ik vanuit mijn landelijke omgeving naar een plaats in de randstad (of elders in Nederland)moet, is het voor mij juist andersom, met de auto is de reistijd (bijna altijd)langer en als ik ook nog een parkeerplaats moet zoeken zal ik nog eerder weg moeten en een zak vol extra geld meenemen om het parkeergeld te kunnen betalen.(als ik er dan over nadenk dat je over kortere afstanden nog meer tijd kwijt bent, zou ik dus juist pleiten voor meer en betere O.V.)

Verder is de ontwikkeling van de techniek al jaren zover dat er een mogelijkheid bestaat om auto's te produceren die bijna onderhoudsvrij zijn, superzuinig zijn (w.o de auto op waterstof) en een levensgarantie hebben van meer dan 50 jaar (en misschien nog wel langer) Deze technieken worden bewust niet(of heel langzaam) op de markt gebracht omdat autoindustrie en de oliemaatschappijen zichzelf niet uit de markt willen werken, dus wederom het economisch(korte termijn,en financieel) belang wat voor ecologische (toekomstig) belang gaat.

Ik ben er alleen van overtuigd dat Pieter hierin gelijk krijgt en dat het gemak wat mensen moeten opgeven van doorslaggevend belang zal zijn, en dat de economie, in dit welvarend deel van de wereld, de afgod is waarvan de meeste mensen zich niet laten afbrengen. Alhoewel het waarschijnlijk beter zou kunnen zijn mochten we dat wel doen.

Groetjes Henk :wink:
Title:
Post by: Surion on 14 January 2007, 16:33:02
uhu, NATUURLIJK ben ik voor meer en beter openbaar vervoer, maar als dat er niet vlug komt ben ik tussen februari 2007 & juni 2007 zowieso genoodzaakt mij van een auto te voorzien.

even situeren, ik woon in De Haan, dat ligt aan de Belgische kust op een goeie 20km van brugge, waar ik studeer (en waar ik vanaf juni ook zal werken).
In en rond brugge werkt alles perfect met het openbaar vervoer, eenmaal ik in brugge ben, is er geen probleem meer, en gaat alles perfect, en inderdaad zelfs vlugger dan met eigen vervoer, de kwestie voor mij is vooral om eerst in brugge te geraken,... en 20km is nu toch geen zo'n grote afstand hé,... doch met de fiets gaan & elke dag bezweet op het werk toekomen, is nu ook weer geen zicht (alhoewel ik t toch aandurf hoor, zo nu en dan in t tussenseizoen, als t niet te warm is, en ook nie regent/waait)
Title:
Post by: Ellis11 on 14 January 2007, 16:55:08
Quote
het argument dat Ellis en Surion handhaven is heel erg kortzichtig gebruikt, ga maar eens voor je zelf na dat als er vanuit de overheid extra aandacht gericht wordt op het openbaar vervoer en het autorijden minder voorrang krijgt, dat je juist een verschuiving krijgt van prioriteiten. Mede omdat de ondernemers werkgevers en burgers dan ook meer van het openbaar vervoer gaan eisen, oftewel betere aansluitingen, meer bussen,treinen en trams, kortere reistijden en minder vertragingen.(Juist om mensen op tijd op hun werk te kunnen krijgen)
Het is een hele simpele vorm van de dominotheorie.

Tuurlijk is dat kortzichtig. Ik heb ook nooit beweerd dat dat anders zou zijn. Feit blijft wel dat de overheid NIETS doet om het OV beter te laten verlopen. Gratis hoeft het niet eens te worden voor mij, ik betaal met genoegen. Als ze mij in een uur op de plaats van bestemming kunnen brengen ben ik de eerste die van 40.000 km per jaar naar 10.000 per jaar gaat.


Quote
Verder is de ontwikkeling van de techniek al jaren zover dat er een mogelijkheid bestaat om auto's te produceren die bijna onderhoudsvrij zijn, superzuinig zijn (w.o de auto op waterstof) en een levensgarantie hebben van meer dan 50 jaar (en misschien nog wel langer) Deze technieken worden bewust niet(of heel langzaam) op de markt gebracht omdat autoindustrie en de oliemaatschappijen zichzelf niet uit de markt willen werken, dus wederom het economisch(korte termijn,en financieel) belang wat voor ecologische (toekomstig) belang gaat.


Klopt, maar dat is met alles zo. De 6de generatie dvd {of hoe ze dan ook moge heten} liggen allang in de schappen bij Philips te wachten tot het moment dat hun voorganger weer "uit" is. Al die verspilling is ook slecht voor het milieu. ALLES wat we {tegenwoordig} doen is slecht voor het milieu. Het enige wat je als individu kan doen is een beetje opletten hoe je er zelf mee omgaat. Ik rij dan wel 40.000 km per jaar {vrnl voor mijn werk} maar scheid al mijn afval, neem nooit een plastic zak bij de super{ altijd een tas bij me} koop nooit producten die belachelijk verpakt zijn zodat je meer aan afval hebt dan aan het betreffende product,enz enz...
Title:
Post by: Pieter on 14 January 2007, 17:18:44
Quote from: "Ellis11"
Feit blijft wel dat de overheid NIETS doet om het OV beter te laten verlopen. Gratis hoeft het niet eens te worden voor mij, ik betaal met genoegen. Als ze mij in een uur op de plaats van bestemming kunnen brengen ben ik de eerste die van 40.000 km per jaar naar 10.000 per jaar gaat.


Maar de noodzaak is er nu niet om iets aan het ov te  doen. Ik las laatst een stukje van iemand die het eigenlijk wel prettig vond zo'n file. Had hij eindelijk eens een uurtje waarin niemand iets van hem kon isen en zat hij heerlijk op z'n gemak naar muziek te luisteren.
Het moet ons onmogelijk gemaakt worden om voor elke poep en scheet in die auto te kruipen. Laat die wegen maar zo vol komen te zitten dat mensen om 4 uur van huis moeten en er pas om 21.00 weer in  zijn. En dat elke dag. laten we een aantal wegen nou eens vervangen door prachtige rijen bomen enzo. wedden dat wanneer niemand meer opzijn werk kan komen er oplossingen komen? Afbreken die overbodige bruggen en tunnels. Het is als met de rotzooi inje huis. Hoe groter hoe meer je bewaart.
Title:
Post by: Daan on 14 January 2007, 17:39:44
Lol, of een tas die je meeneemt. Hoe groter de tas is des te meer je erin doet  :lol: .

Vroeg of laat zou er toch geen oplossing meer zijn, Alles wordt toch dichtgebouwd en ook oplossingen van de wegen zouden niet meer uitkomen... De file's worden langer en langer, mensen denken inderdaad dat je er wat aan kan doen, door meerdere wegen te bouwen die daarnaar een bepaalde bestemming toe leiden. Al komen bij die nieuwe wegen toch weer files...

Het inversteren in het OV zou inderdaad het beste zijn, het zou zo min mogelijk schade aan de ozonlaag brengen denk ik in verhouding met de mensen die ermee zouden kunnen rijden en de mensen die dan een auto pakken...

Ik vind dit wel een rare discussie hoor... Iedereen is voor het milleu! Maar bijna niemand doet er wat aan!!!

We kunnen tegen elkaar wel zeggen hoe het zit... Maar dat is alleen maar zeggen tegen elkaar en niets uitvoeren...

Een docent van mijn oude school ging iedere keer met de trein... Omdat hij het milleu niet wou verpesten! Dat vind ik een goede actie van hem... Hij doet er tenminste wat aan, en de meeste hier praten er ook zo over maar pakken nog steeds de auto!

Kijk gewoon eerlijk in de spiegel, we weten allemaal hoe het zit. De één houdt er rekening mee en de ander niet... Maar het is iets wat voor ons allemaal geldt... en wat voor situatie we leven... Als je echt om het milleu zou geven zoals weinige mensen dat doen... Dan zou je echt met het OV gaan en niet piekeren om een uurtje of langer...

Het is dus meer een discussie over het milleu geworden, waar hoe dan ook eigenlijk iedereen met elkaar eens is...
Title:
Post by: Pieter on 14 January 2007, 18:32:52
Ja, ook wij hebben een auto, maar die staat gelukkig meer voor de deur dan dat hij rijdt. Toen wij kinderen kregen zijn we gaaan kijken waar we wilden gaan wonen. Wij hadden een aantal voorwaarden. Er moest goed ov zijn naar de stad waar we werken en het moest een gemeente zijn waar de kinderen tot een jaar of 18 hun leven kunnen leiden. we hadden ook voor een veel mooiere omgeving kunnen kiezen maar dan waren we afhankelijk van de auto geworden en wij vinden het niet leuk om in de file te staan. 40 min met ov, 1 uur met de fiets en 1 uur met de auto naar het werk. Die auto blijft staan, dus.
Title:
Post by: Ellis11 on 14 January 2007, 19:11:25
Quote
Kijk gewoon eerlijk in de spiegel, we weten allemaal hoe het zit. De één houdt er rekening mee en de ander niet... Maar het is iets wat voor ons allemaal geldt... en wat voor situatie we leven... Als je echt om het milleu zou geven zoals weinige mensen dat doen... Dan zou je echt met het OV gaan en niet piekeren om een uurtje of langer...


Ik spreek je nog wel als je een 36 urige werkweek hebt, 3 kinderen in co-ouderschap opvoedt, een relatie hebt op 60 km afstand en veel vrienden op een behoorlijke afstand hebt wonen. Ouders die aan de andere kant van Nederland wonen. Dan maakt die 2 uur per dag dus HEEL VEEL uit. En don't worry, spiegels hangen hier wel......nou ja.... lopen eigenlijk rond....
Title:
Post by: Daan on 14 January 2007, 20:21:18
Ik poste het gewoon voor iedereen om in de spiegel te kijken...

Ik weet dat ik zelf OV altijd iedere dag gebruikt... Maar dat komt natuurlijk omdat ik nog geen auto mag rijden (auto rijles volg ik dus wel...).

En ik weet ook van mezelf dat ik later de auto wel zou gebruiken... Maar als je echt om het milleu geeft dan doe je dat denk ik wel hoor... Zoals de meeste (en ik ook) hier denk ik, we zijn het er toch mee eens over het milleu maar we zouden toch de auto gebruiken... Dus we zijn eigenlij niet milleuvriendelijk, we houden onszelf dus gewoon voor de gek...
Title:
Post by: Ellis11 on 14 January 2007, 20:39:29
Daan, zie het niet als een aanval op jou persoonlijk. Mijn verontschuldigingen als je het zo ervaren hebt.Iedereen weet dat auto rijden schadelijk is voor het milieu net als roken voor je gezondheid. Je moet wel een heel groot rund zijn om dat te ontkennen. Waar het om gaat is dat een ieder voor zichzelf in zijn persoonlijke omstandigeheden keuzes maakt, doordacht of minder doordacht, ook dat maakt niet uit. Je moet met je keuzes rond zien te komen. Alle keuzes hebben consequenties. Stel in het uitzonderlijke geval dat we met z'm allen de auto laten staan. Hoe zou het de economie vergaan. Dan hebben we binnen de korste keren geen 400.000 werkelozen maar 2 miljoen. Tuurlijk, de economie is niet zaligmakend maar dat mogen de milieu bewegingen dan aan betreffende mensen/gezinnen gaan uitleggen. Volgens mij is er niet iets van alleen het milieu of alleen de economie. Die dingen kunnen heel goed samengaan
Title:
Post by: Daan on 14 January 2007, 21:03:23
Ik zie het niet als een aanval hoor...
Ik begrijp absoluut je voorgaande bericht over die denkwijze als ik ouder ben... Maar ik denk dat ik zowiezo de auto ook ga gebruiken, met mijn bericht bedoelde ik ook mijzelf, we denken wel over het milleu maar we houden er eigenlijk helemaal geen rekening mee... De één meer (zoals het scheiden van afval wat hierboven werd benoemd) dan de ander...

En... ik heb nog nooit één trekje genomen van een sigaret of wat anders... (Daan @ asma ;) , waarom zou ik mijn gezondheid erger maken door die stinksigaretten :P ).

Wel een lastige discussie hoor, iedereen weet dat het binnen de korste keren zou moeten veranderen maar inderdaad de vraag is hoe...
Title:
Post by: SFANX on 14 January 2007, 23:03:27
Ellis ik geloof niet dat we ineens 2 miljoen werklozen hebben als we met zn allen de auto laten staan, er komen juist banen bij nl. in het O.V. en in aanverwante sectoren zoals b.v.administratie, spoorwegbeveiliging en onderhoud e.d.(misschien ook wel in de groen voorziening als ik Daan gelijk geef en er meer bomen en groen geplant moeten worden ipv. wegen aangelegd) , tevens wordt het beroeps vervoer(een heel belangrijke pijler in onze handelseconomie als doorvoerland van bijna alle produkten en naar heel veel achterlanden) efficienter door minder file's en zal de economie daardoor juist aantrekken.
Naar het werk gaan moet je toch nog, je geeft toch daarbij niet je baan op als je niet meer met de auto gaat??

Verder vind ik dat niet wij onszelf voor de gek houden,( iedereen,de deelnemers aan deze discussie zowiezo, schijnt er nl. over eens te zijn dat we aan milieu e.d. iets moeten doen,) maar onze bewindvoerders, de mensen die door ons gekozen worden maar toch iedere keer besluiten willen en kunnen nemen waar de meerderheid van het land niet mee eens is (bv. de euro invoeren, als we daar een referendum hadden gehouden was de uitslag hetzelfde geweest als die over de europese wetgeving nl 55 tot 60% tegen, ook daar werden economische belangen en argumenten voorop gezet)

Ik denk ook dat de invoering van het vignet niet echt kan steunen op een meerderheid van de Belgische kiezers, ook daar geldt namelijk voor dat als zij het invoeren, andere landen (b.v. Nederland) dit ook zouden kunnen gaan doen en dan ben je meteen het voordeel wat je voorgehouden wordt ,om het via je wegenbelasting terug te krijgen, meteen weer kwijt. Het enige wat je dan in principe dan weer gedaan hebt het leven weer een stukje financieel zwaarder te belasten, en mocht dat zover komen dan zullen ook de Belgen over het geld gaan klagen, wat dat betreft zijn wij in geen enkel land anders. :wink:

Verder ga ik ook met Daan mee, het is een vrij ingewikkelde kwestie die niet door discussieren zal worden opgelost, het handelen wordt daardoor des te belangrijker want, een goed voorbeeld doet goed volgen, lijkt mij :-)
Title:
Post by: Pieter on 18 January 2007, 07:23:40
Maor jik zijn jillemaol gin ollander........ :-D