Saxforum
Saxofoon => Saxofoons op type => Alt => Topic started by: sopraan! on 26 January 2007, 14:36:01
-
ik vroeg me af wat voor een mondstuk de mede sopranisten hebben. ik heb een selmer F, maar volgens mij is dat behoorlijk hoog
-
Ik gebruik een Yamaha 4C mondstuk, ik vind het echt totaal geen goed mondstuk... Ik speel heel weinig sopraan, ik moet nog de juiste rietsterkte vinden om erop te blazen, want het speelt echt veeeel te licht.
-
oke, maar is een yahama vergelijkbaar met een selmer?
-
Ik vind dat je die twee zeker met elkaar niet moet vergelijken (wat mondstukken betreft)...
De één is karakterloos (toch Anthony ;) ).
De Selmer mondstukken zijn veel beter... De yamaha is ook een goedkoop mondstuk,, er is geen beter mondstuk voor beginners dan een Yamaha momdstuk denk ik...
-
er is geen beter mondstuk voor beginners dan een Yamaha momdstuk denk ik...
Ik zou het zeker voor beginners gewoon bij een Selmer C* houden.
Dat is in nederland dacht ik zo'n beetje de standaard
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit iets postitiefs over die Yam 4c's heb gehoord.
-
Ik zou het zeker voor beginners gewoon bij een Selmer C* houden.
Dat is in nederland dacht ik zo'n beetje de standaard
hier ook, bijna iedereen die les volgt wordt aangeraden op C* of C** te beginnen van selmer[/b]
-
Ik begrijp niet helemaal de combinatie van C* en C** met het begrip "beginner"
(dit komt vaak op dit forum voorbij.)
Het lijkt een beetje op; "Hoe groter hoe beter"
Wat ik begrepen heb is het volgende:
1) Er zijn sowieso verschillende scholen voor wat betreft de grootte van het mondstuk.
De "Franse School" gaat voor C* en C** als maximum.
2) Vandoren (waarschijnlijk Franse School) heeft het Optimum mondstuk ontworpen voor zowel de classieke amateur als de professional.
De SL3 is vergelijkbaar met de Selmer C* en de SL4 met de C**.
Voor de professional kom ik tegen de combinatie van C** of SL4 met de 2 1/2 of 3 Vandoren rieten.
Bijgaand het overzicht voor de verschillende saxen.
Groeten Oliver
http://http://www.saxplus.com/mouthpiece-chart.html
-
dit houdt dus in dat F wel erg hoog is
-
Ik heb je terug gepb't.
Voor een sopraan zou ik vanaf D willen aanraden.
De lichtere mondstukken geven een wat dunnere klank.
Dit valt wel te compenseren met wat zwaardere rieten.
Maar mooier is om een wat zwaarder mondstuk te nemen met hetzelfde riet.
De verschillen tussen de sopraan mondstukken zijn kleiner dan bijvoorbeeld de alt.
Daarom zal een C* op een alt beter klinken dan op een sopraan.
Dat heeft niks te maken met beginner op gevorderd, maar met de boring.
Zelf ben ik binnen 2 maanden overgestapt van een D, via F, naar G.
Op de D speelde ik met een Vandorden Traditional 3,5 of La Voz MH.
Op de G speel ik met een Marca superieur 3.
Een lichter riet dus, maar door het zwaardere mondstuk geeft het zo'n ander geluid.
Veel warmer, ronder en vooral stabieler.
Met het D mondstuk had ik veel meer moeite met vibrato bijvoorbeeld.
Terwijl met het G mondstuk dat veel beter gaat en nog eens een stuk mooier klinkt ook.
Als je F te zwaar vind moet je eens teruggaan naar een E. En dan met hetzelfde riet.
Grote kans dat dat wel goed gaat ;)
-
er is geen beter mondstuk voor beginners dan een Yamaha momdstuk denk ik...
Ik zou het zeker voor beginners gewoon bij een Selmer C* houden.
Dat is in nederland dacht ik zo'n beetje de standaard
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit iets postitiefs over die Yam 4c's heb gehoord.
Je begrijpt me denk ik niet,
Een Yamaha mondstuk is denk ik het makkelijkste mondstuk om op te blazen en is daarom dus perfect voor het begin, Tuurlijk zou je (na een hele korte tijd) beter een Selmer mondstuk kunnen nemen, maar het gaat echt om het begin, en ik zou zelf ookwel willen dat ik begon op een Selmer mondstuk maar dat is nou eenmaal niet zo ;) ... Maar ik had het echt over het beginnen met de sax, tenslotte is een Yamaha mondstuk echt veel en veel goedkoper.
Ik begrijp niet helemaal de combinatie van C* en C** met het begrip "beginner"
(dit komt vaak op dit forum voorbij.)
Het lijkt een beetje op; "Hoe groter hoe beter"
Wat ik begrepen heb is het volgende:
1) Er zijn sowieso verschillende scholen voor wat betreft de grootte van het mondstuk.
De "Franse School" gaat voor C* en C** als maximum.
2) Vandoren (waarschijnlijk Franse School) heeft het Optimum mondstuk ontworpen voor zowel de classieke amateur als de professional.
De SL3 is vergelijkbaar met de Selmer C* en de SL4 met de C**.
Voor de professional kom ik tegen de combinatie van C** of SL4 met de 2 1/2 of 3 Vandoren rieten.
Bijgaand het overzicht voor de verschillende saxen.
Groeten Oliver
http://www.saxplus.com/mouthpiece-chart.html (http://www.saxplus.com/mouthpiece-chart.html)
Dit is heel simpel, een C* en C** van Selmer zijn mondstukken met een kleine tipopening, die dus heel makkelijk te blazen zijn en te sturen.
Een Beginner heeft (waarschijnlijk) echt geen getrainde embouchure en kan nooit een mondstuk aan met een grote tipopening of! een mondstuk met een kleine tipopening met een dik riet!
Hoe dat zit met de verschillende scholen, franse of amerikaanse scholen weet ik niet met mondstukken, maar de één vraagt een ander soort embochure dan de ander en de kleur van de toon willen ze dan toch ook op een bepaalde manier? Of zijn er meer verschillen in de techniek zoals ook de vibrato waarvan ik dacht dat het ook zou verschillen.
Een beginner zou dus geadviseerd worden om een mondstuk te nemen met een kleine tipopening, hij/zij zou toch niet kunnen blazen met een zwaarder riet...
Voor de professional kom ik tegen de combinatie van C** of SL4 met de 2 1/2 of 3 Vandoren rieten.
Dat vind ik zelfs nog veel te ligt... echt profs gaan echt van de 3 of 3,5 tot de 5!!! (Vandoren V5 rieten...)
Ik speelde goed op een Selmer Soloist C* mondstuk met een rietdikte van 3 Vandoren V5... (dit is wel op alt...) (Ik vind de soloist mondstuk ietjes zwaarder blazen dan mijn S90 mondstuk...)
dit houdt dus in dat F wel erg hoog is
Als jij je daarbij lekker voelt en je kan het aan en het verminderd dus niet je presentaties, waarom niet?
Ik heb je terug gepb't.
Voor een sopraan zou ik vanaf D willen aanraden.
De lichtere mondstukken geven een wat dunnere klank.
Dit valt wel te compenseren met wat zwaardere rieten.
Maar mooier is om een wat zwaarder mondstuk te nemen met hetzelfde riet.
De verschillen tussen de sopraan mondstukken zijn kleiner dan bijvoorbeeld de alt.
Daarom zal een C* op een alt beter klinken dan op een sopraan.
Dat heeft niks te maken met beginner op gevorderd, maar met de boring.
Zelf ben ik binnen 2 maanden overgestapt van een D, via F, naar G.
Op de D speelde ik met een Vandorden Traditional 3,5 of La Voz MH.
Op de G speel ik met een Marca superieur 3.
Een lichter riet dus, maar door het zwaardere mondstuk geeft het zo'n ander geluid.
Veel warmer, ronder en vooral stabieler.
Met het D mondstuk had ik veel meer moeite met vibrato bijvoorbeeld.
Terwijl met het G mondstuk dat veel beter gaat en nog eens een stuk mooier klinkt ook.
Als je F te zwaar vind moet je eens teruggaan naar een E. En dan met hetzelfde riet.
Grote kans dat dat wel goed gaat
Als de lichtere mondstuk zoals een C* of C** (wat jij aangeeft...) een dunnere klank geeft kan je het heel makkelijk verbeteren met een dikker riet! Dit geeft mij een vollere en warmere klank...
Je kan niet zeggen dat het mooier is om een wat zwaarder mondstuk te nemen met hetzelfde riet, verschilt natuurlijk ook in smaak, maar wat als hij/zij het niet aankunt? En dus zijn prestaties niet goed kan geven doordat het te zwaar blaast... Misschien kocht iemand gelijk na het lezen van je bericht zo'n mondstuk met slecht resultaat...
Ik vind dat je een sopraan mondstuk nooit kunt vergelijken met een altmondstuk van hetzelfde type... Of wat dan voor een saxofoon...
Maar nogmaals, probeer gewoon alles uit en neem dan het beste mondstuk!
En Edwin ik snap je opmerking echt wel, ik zou ook (achteraf gezien) liever begonnen zijn met een Selmer mondstuk...
-
Ik heb je terug gepb't.
Voor een sopraan zou ik vanaf D willen aanraden.
De lichtere mondstukken geven een wat dunnere klank.
Dit valt wel te compenseren met wat zwaardere rieten.
Maar mooier is om een wat zwaarder mondstuk te nemen met hetzelfde riet.
De verschillen tussen de sopraan mondstukken zijn kleiner dan bijvoorbeeld de alt.
Daarom zal een C* op een alt beter klinken dan op een sopraan.
Dat heeft niks te maken met beginner op gevorderd, maar met de boring.
Zelf ben ik binnen 2 maanden overgestapt van een D, via F, naar G.
Op de D speelde ik met een Vandorden Traditional 3,5 of La Voz MH.
Op de G speel ik met een Marca superieur 3.
Een lichter riet dus, maar door het zwaardere mondstuk geeft het zo'n ander geluid.
Veel warmer, ronder en vooral stabieler.
Met het D mondstuk had ik veel meer moeite met vibrato bijvoorbeeld.
Terwijl met het G mondstuk dat veel beter gaat en nog eens een stuk mooier klinkt ook.
Als je F te zwaar vind moet je eens teruggaan naar een E. En dan met hetzelfde riet.
Grote kans dat dat wel goed gaat
Als de lichtere mondstuk zoals een C* of C** (wat jij aangeeft...) een dunnere klank geeft kan je het heel makkelijk verbeteren met een dikker riet! Dit geeft mij een vollere en warmere klank...
Je kan niet zeggen dat het mooier is om een wat zwaarder mondstuk te nemen met hetzelfde riet, verschilt natuurlijk ook in smaak, maar wat als hij/zij het niet aankunt? En dus zijn prestaties niet goed kan geven doordat het te zwaar blaast... Misschien kocht iemand gelijk na het lezen van je bericht zo'n mondstuk met slecht resultaat...
Ik vind dat je een sopraan mondstuk nooit kunt vergelijken met een altmondstuk van hetzelfde type... Of wat dan voor een saxofoon...
Maar nogmaals, probeer gewoon alles uit en neem dan het beste mondstuk!
De starter van dit topic vroeg om onze ervaringen en die geef ik.
Maar zoals ik al in 100 berichten heb gezet (toevallig een keer niet in deze) is dat dat voor mij geld en dit niet voor een ander zo hoeft te zijn.
Een dikker riet op een lichter mondstuk hoeft echt niet altijd de oplossing voor de klank te zijn.
Want wat als je al op een rietje 3,5/4 blaast en je eigenlijk niet zwaarder kan? Terwijl je de klank eigenlijk nog niet optimaal vind?
In dat geval kan je beter een zwaarder mondstuk met een lichter riet nemen, waarin je nog kan groeien.
Maar goed, dit is mijn mening en is dus niet voor iedereen zo.
-
De starter van dit topic vroeg om onze ervaringen en die geef ik.
Maar zoals ik al in 100 berichten heb gezet (toevallig een keer niet in deze) is dat dat voor mij geld en dit niet voor een ander zo hoeft te zijn.
Een dikker riet op een lichter mondstuk hoeft echt niet altijd de oplossing voor de klank te zijn.
Want wat als je al op een rietje 3,5/4 blaast en je eigenlijk niet zwaarder kan? Terwijl je de klank eigenlijk nog niet optimaal vind?
In dat geval kan je beter een zwaarder mondstuk met een lichter riet nemen, waarin je nog kan groeien.
Maar goed, dit is mijn mening en is dus niet voor iedereen zo.
Ja dat je bij dit bericht een keertje niet erbij hebt gezet dat kan, maar ik vat het gewoon zo op...
Ik zou altijd eerst een dikker riet nemen om te proberen of dat goede uitkomst biedt, want een nieuw mondstuk is natuurlijk veel duurder.
Wat het punt is vind ik, dat ze straks gewoon maar wat kopen via internet en dat ze er helemaal niet blij mee zijn... Toch goed dat er iemand anders erover denkt over dit.
Maar goed, dit is mijn mening en is dus niet voor iedereen zo.
Dan laat ik het bij deze zo ;) .
-
Haha, okee :-D )
-
dankjewel allemaal ik zal even gaan proberen :D
-
Ik ben het wel met Amanda eens. Een C* op sopraan is gewoon erg klein en eigenlijk kun je beter starten op D of E. De kans is dan veel groter dat je een passed mondstuk hebt. Voor alt kun je probleemloos C* aanraden, dat zal voor de meeste mensen voldoen.
-
ik speel zelf op vandoren 3,5 riet met een selmer C* en dat bevalt me prima:) Af en toe zou ik wel eens een wat warmere klank willen hebben... Suggesties voor rieten/mondstukken???
-
speel jij ook een sopraan dan?
-
ja, ik speel voornamelijk sopraan, en af en toe alt...
-
C* is voor een sopraan wel erg licht, je kunt beter d of hoger nemen voor de sopraan. je kunt proberen hoe dit gaat in een sax winkel
-
Ik speel al sinds jaar en dag op een Selmer C*, zowel op Sopraan en als op Alt.
Never change a winning team ;)
-
ik speel zelf op vandoren 3,5 riet met een selmer C* en dat bevalt me prima:) Af en toe zou ik wel eens een wat warmere klank willen hebben... Suggesties voor rieten/mondstukken???
Hier net hetzelfde Sopraan met een C* en een VD3.5 8)
-
Wellicht ligt het aan het instrument? Ik heb een Selmer C* mondstuk op een zilvere Mark VI maar vind dit niet zwaar genoeg. Het geluid is inderdaad te iel, dun en pieperig... Misschien dat moderne sopraansaxen beter een C* kunnen hebben? Komt er ook nog eens bij dat ik hoofdzakelijk tenor speel. Die sopraan heb ik er maar bij. Dus heb me ook nog niet echt bezig gehouden met rieten en mondstukken voor sopraan. Binnenkort wil ik misschien een Bari 58 mondstuk kopen. Iemand enige ervaring hiermee?
-
Sinds vanmorgen heb ik een Vandoren Optimum SL4.
Volgens Vandoren zelf vergelijkbaar met de Selmer S80 C**.
Geselecteerd tussen de SL4'en en de V15'en (SL5).
Adams had er een aantal van beiden besteld zodat ik kon selecteren
(met hulp van mijn leraar Xavier Scheepers)
Er liggen er dus nog een paar mooie.
In combinatie met het Rico Grand Classic Select (die Rieten.NL inmiddels in z'n programma heeft)
Ik kan het niet laten; maar (weer) even een reactie op "zware" mondstukken ("Sopraan").
De keuze van het grootte wordt bepaald door:
- Welke muziek je wil spelen
- Welke klank van de sopraan je mooi vindt
- Welke school je kiest; de Franse, Hollandse of Amerikaanse school
- Of je meerdere saxofoons bespeelt
- Of je beroepsmuzikant bent of amateurs
- enz enz
Het valt me op dat veel amateurs door hun (te) grote mondstuk,
niet of nauwelijks zacht kunnen spelen.
Hoe groter het mondstuk, hoe meer druk en ademsteun en kans
op minder goede beheersing.
Afijn, mijn mening (die overigens gedeeld werd door Johan van der Linden afgelopen zaterdag; goed gezeldschap dus die zelf op een F speelt)
Groeten Oliver
-
Oliver: "Het valt me op dat veel amateurs door hun (te) grote mondstuk, niet of nauwelijks zacht kunnen spelen."
Het valt mij juist op dat je vaak amateurs hoort die niet of nauwelijks bezig zijn met een juist mondstuk en/ of geluid. Vaak gebruiken ze het standaard mondstuk meegeleverd bij de sax... Gevolg is dat ze een geluid hebben van niks. Wat jammer is want een goed of het juiste mondstuk doet wonderen!
-
das gewoon een kwestie van oefenen en veel doen en daar ontbreekt t vaak bij dicipline en motivatie
-
Bij de S80 staat de letter onder het logo aan de bovenkant.
Moet je daar eens kijken.
Wat is trouwens het verschil tussen de S80 en S90?
-
Ik heb altijd begrepen dat de S80s een hoefijzer vormige (meer vierkante) kamer hebben en de S90 een ronde....
-
http://www.theowanne.com/mouthpieces101/Selmer.php (http://www.theowanne.com/mouthpieces101/Selmer.php)
De s80 heeft dus een ronde kamer, de s90 een net iets groter vierkantee