Saxforum
Tech Room => Technische vragen/problemen en Onderhoud => Topic started by: Tony on 30 January 2007, 14:02:32
-
Wat is eigenlijk de beste manier om je sax te ontlakken?
-
je zou het er af kunnen schuren maar dit is niet echt makkelijk!
ik weet niet of er nog andere manieren zijn, maar is er op internet niks te vinden
-
Nee niet zo snel.
Het makkelijkst lijkt me ontlakker maar ik heb geen idee of dit een negatief effect op het materiaal heeft...
-
lijkt me wel dat dat slecht is voor het materiaal, maar je zou het op iets anders kunnen proberen?
-
http://www.saxquest.com/forumThreadView ... dUID=10544 (http://www.saxquest.com/forumThreadView.asp?ForumUID=11&ThreadUID=10544)
-
O ja..je kunt ook afbijtmiddel gebruiken voor verf/lak.
Ik heb dit ook gedaan om de lak te verwijderen van mijn Selmer "Pollock". Heb eerst de goudsmit hier gevraagd en die gaf groen licht. Gebruikt dit zelf ook ( en ook voor tin wat zachter materiaal is) zonder dat dit invloed heeft op de body. Goed afspoelen met zacht sponje en veel lauw water.
Ik heb eerts de sax ontdaan van het afbijtmiddel door deze door een bad van terpentine te halen, daarna flink afnemen.
De sax schijnt de behandeling goed te hebben doorstaan.
-
Goede link. Thanks.
Welk afbijtmiddel gebruik jij dan?
-
Even voor mijn beleving... Waarom zou je in godsnaam met alle geweld de lak van je sax willen hebben?! Okay, een oude doorleefde sax zonder lak ziet er geweldig uit. Maar heeft het een positieve invloed op je geluid? De enige goede manier is volgens mij om gewoon veel, heel veel, te spelen. Alleen daardoor ontwikkelt een sax karakter in mijn ogen...
-
Goede link. Thanks.
Welk afbijtmiddel gebruik jij dan?
Gewoon uit de "Dat Zeg Ik" winkel....
ik zal eens wat experimenteren hoe dit middel zich gedraagt op solderingen....
-
Omdat ik een ontlakte sax gewoon een stuk mooier vind dat een gelakte sax (aka glimding).
En ik heb voor weinig geld een toeter gevonden die ik dus wil ontlakken... hij gaat er ook iets beter door klinken vind ik...
-
O ja....niet vergeten je sax helemaal te ontmantelen want je polsters/kurk/vilt gaan wel naar de kl%$@n. Daarna zit je met een sax zonder enige beschermlaag...die gaat roesten.
Don`t try this at home???
-
Omdat ik een ontlakte sax gewoon een stuk mooier vind dat een gelakte sax (aka glimding).
En ik heb voor weinig geld een toeter gevonden die ik dus wil ontlakken... hij gaat er ook iets beter door klinken vind ik...
Hij gaat wat scheller klinken...
-
Neem niet aan dat je je Martin Committee II (1939) gaat ontlakken?
Ik ben het met je eens dat het er beter uitziet in vergelijking met fel blinkende saxen. Maar als je het alleen voor het geluid zou doen dan kan je beter diverse mondstukken gaan proberen... In mijn ogen zit die lak er niet voor niets... Er zal heus wel iemand over hebben nagedacht...
-
Nee... die Martin ga ik echt niet ontlakken... die vind ik erg mooi zoals ie is.
Tuurlijk zit die lak er niets voor niets... zo blijft je sax er mooi (glimmend) uitzien.
Maar ik doe het niet alleen voor het geluid... dat is slechts een bijkomend voordeel (alhoewel dat verschil echt heel erg klein is), maar meer omdat ik het gewoon mooier vind en het geduld niet heb om er jaren op te gaan spelen voordat de lak er vanzelf afkomt :)
-
O ja....niet vergeten je sax helemaal te ontmantelen want je polsters/kurk/vilt gaan wel naar de kl%$@n. Daarna zit je met een sax zonder enige beschermlaag...die gaat roesten.
Ja... dat weet ik. Die King is vandaag even nagelopen bij A'Dam Winds op lekkages (dat is iets wat ik niet zelf kan) en ik speel er even een paar weken op om te kijken hoe die speelt. Daarna haal ik 'm uit elkaar, polsters, kurkjes en viltjes eraf en dan ga ik 'm ontlakken.
Ikzelf vind een ontlakte sax niet perse scheller worden maar in de regel krijgen ze wel net wat meer "edge". Maargoed... hangt ook van de sax af natuurlijk.
Even off-topic... ik zag op je site (freeblowing) trouwens een paar altjes staan die je voor niet veel geld verkoopt. Loopt dat een beetje?
-
Ok..meer "edge" :wink:
Zelf controleren op lekkage: neem een smalle zaklamp die in de sax past (halsgat), maak de beker lichtdicht (doek, krant)
hang de sax om je nek, schijn het licht er door, kleppen dichtdrukken en (in het donker/schemer) zie wel waar licht verschijnt (lek). Ik gebruik een `leaklight` maar zo lukt het ook wel (redelijk).
Saxen staan nog te koop...dus of het loopt??
-
Yup... controleren op lekken lukt me nog wel en voel je ook wel als je sub laag gaat, maar om 'm weer sluitend te krijgen lukt me echt voor geen meter. Is toch wel weer een vak op zich :)
-
Heb je een ondertussen al ontlakt?
Ben wel benieuwd.
Ik wil het bij mijn Alt proberen maar ben nog een beetje terughoudend.
-
Zelf controleren op lekkage: neem een smalle zaklamp die in de sax past (halsgat), maak de beker lichtdicht (doek, krant)
Of je neemt een stuk lichtslang, de kerst staat voor de deur dus is het overal al weer te koop. Neem wel een stuk soepele, siliconen slang oid. Lekker buigzaam en beschadigd niks. Bij de wat betere winkels per meter / halve meter te koop..........
-
Al gedacht aant onlakken door middel van een chemische reactie?
-
..tuurlijk een stuk lichtslang..gebruik ik ook, maar ik wou niet aangeklaagd worden bij het onder spanning te komen staan
van de (metalen) sax..als ik adviezen geef, zijn ze altijd aan de veilige kant.
8)
-
Vreemd hoor...mensen...
De ene wil ontslakken, de ander ontlakt... :|
-
Hmm, lijkt me niet echt de professionele manier (zeg ik als amateur 8) )
Chemisch strippen beschadigd de sax niet.
Moet je wel zorgen voor een goedje wat he messing niet aantast natuurlijk.
-
Om niets te beschadigen of een verkeerde chemische reactie te krijgen moet je te werk gaan met schuurpapier met een hele kleine korrel.
Zo doen instrumentenherstellers het.
PS: mijn vriend hersteld instrumenten, vandaar
Dus niet. Ook al heb je fijn schuurpapier dan blijf je altijd de krasjes zien, hoe minuscuul die ook zijn.
Ontlakken van een sax gebeurt dus echt wel chemisch.
-
Maar zou je het dan net zo "mooi" en origineel krijgen als jarenlange ontlakking?!
Vind het wel zonde hoor...
Ik vind het ontlakken bij de leeftijd horen.
Wij (mensen) willen toch ook geen rimpels op onze 30e verjaardag...?! :?
"Oh, doe mij maar een crèmpje waar je rimpels van krijgt."
-
Ze vinden het mooier klinken.
-
Maar zou je het dan net zo "mooi" en origineel krijgen als jarenlange ontlakking?!
Vind het wel zonde hoor...
Ik vind het ontlakken bij de leeftijd horen.
Ik vind moderne saxen zonder lak veeeeeeel mooier dan gelakte, doorgaans dan :lol:
-
Ik heb het maar gewoon geprobeerd (op mijn oude Altje dan) en wat blijkt?
Lijmrestverwijderaar werkt perfect.
De lak komt gelijk los en de sax beschadigd verder niet.
-
Hahaha, knettergek...! :lol:
Blijf het zonde vinden, en maakt het qua geluid dan echt zoveel uit?! :roll:
Wordt het dan zoveel doffer, donkderder als mét lak of zit dat tussen de oortjes ipv van daarbuiten...
-
Hahaha, knettergek...! :lol:
Blijf het zonde vinden, en maakt het qua geluid dan echt zoveel uit?! :roll:
Wordt het dan zoveel doffer, donkderder als mét lak of zit dat tussen de oortjes ipv van daarbuiten... 
Behalve dat ik ongelakt ook veel mooier vind dan al dat geglim; Het schijnt dat door het verwijderen van de lak het materiaal wat vrijer kan resoneren en daardoor dus een iets vollere klank heeft met wat meer edge. Daarnaast is er ook nog een theorie dat als een vintage toeter door natuurlijk proces vrijwel al z'n lak kwijt is, de kans erg groot is dat het een te gekke toeter is. Anders was er ook nooit zoveel mee gespeeld.
Vandaar wellicht ook de reden dat een overlakte toeter niet echt populair is.
Maar goed... het beter klinken. Jammer genoeg zijn geen 2 toeters hetzelfde en kun je dus nooit een goede vergelijking doen met gelakt of ongelakt en moet je afgaan op wat de speler zegt. Ikzelf heb wel het gevoel dat het iets scheelt in klank. Zowiezo vind ik het een stuk mooier.
-
Zwavelzuur lijkt me idd ook wel een handig stofje om dit mee te doen, wel oppassen voor je tafel, je vingers, je kleding, je.. nouja, noem maar op.
-
Ik heb het maar gewoon geprobeerd (op mijn oude Altje dan) en wat blijkt?
Lijmrestverwijderaar werkt perfect.
De lak komt gelijk los en de sax beschadigd verder niet.
ja maar noem ook even welke.
Als iemand Alabastine vloerlijmverwijderaar gaat gebruiken zit zo de sax vol kraters en roest.
maar ik snap het ontlakken niet eigenlijk.
-
Die heb ik dus gebruikt.
Je moet het natuurlijk wel gelijk weer weg halen.
Er is niets met die sax gebeurd.
De lak komt gelijk los.
-
ik zou het daar niet mee doen, stel dat er wat in een hoekje of kier achterblijft. :o
Het verpakkingsblik roest als de ziekte aan de buitenkant, en de oranje verf gaat er idd supermooi vanaf.
Ik zou toch het ultieme middel gebruiken, er moeten toch middelen zijn die verf oplossend, doch niet etsend zijn.
-
...zoals ik al heb vermeld: verfwijderaar.
Laten intrekken, verwijderen, grondig schoonspoelen in een bad van terpentine, sax grondig met schoonwater reinigen
(bijvoorbeeld onder douche), laten drogen, ontwetten.
Eigen experiment gedaan op Bundy. Wel heb ik daarna de sax weer met een grondcoating gespoten en opnieuw gelakt (blauw).
dus ik weet niet hoe het langetermijn effect is (roest) als je de sax ongelakt laat.
De sax bijvoorbeeld behandelen met een blanke autolak lijkt mij een optie?
Let wel het gaat hier om een gelakte sax en niet een "plated"
-
Wat is het nut van ontlakken als je er daarna weer lak overheen spuit.
Qua geluid maakt het dan niets uit lijkt me,
En van blanke lak gaat ie toch weer glimmen.
-
Blanke lak beschermt, je blijft de ontlakte body zien,
effect op geluid is nul komma nul voor de meeste menselijke oren.
In MIJN geval wou ik een blauwe sax.
-
Ja, ik had hem gezien op jouw site.
ziet er leuk uit overigens.
Ik heb mijn alt trouwens niet helemaal ontlakt omdat ik niet technisch genoeg ben om hem uit elkaar te halen.
Nou ja......uit elkaar gaat nog wel, maar ja, daarna wordt het moeilijk.
Ik heb alleen de delen ontlakt waar ik redelijk makkelijk bij kon.
Over het geluid ben ik het met je eens.
Ik hoor het verschil ook niet.
-
ik kan me niet voorstellen dat je als amateur het heeeeel kleine verschil merkt tussen een gelakte sax en (dezelfde) ontlakte sax...
sowieso zit er altijd een behoorlijke tijd tussen vanwege de uurtjes die er in gaan zitten...in die tijd kan je embouchure veranderen/ kan je riet uitdrogen en dus daarna anders spelen/ kun je de loterij hebben gewonnen waardoor je dingen anders observeert....
-
Inderdaad,
Ik hoor het ook niet.
Maar het ziet er wel mooier uit. 8)
-
Ik geloof zelf dat het verschil zo minimaal is dat het vrijwel niet hoorbaar is tenzij je microscopische oren zou hebben. Ik zelf zozu denken dat het meer denkbeeldig is. Nu moet ik ook zeggen dat ik nog nooit het verschil heb kunnen merken (dus van gelakt naar ongelakt met exact dezelfde situatie (polsters, afstelling, riet, ruimte waarin je speelt e.d.))
Maar... ik vind 't er wel een stuk mooier uitzien.