Saxforum
Spelen => Techniek => Topic started by: Shofar on 28 March 2007, 13:09:04
-
Miljaar zeg :-)
-
ik raad rek en strek oefeningen aan en als je gerevalideerd ben rustig oppakken en dan opbouwen.
nee tis een ongewone beweging met je duim dus dat heeft gewoon veel oefening nodig
-
Heb je een idee welke oefeningen goed zijn?
Zou ik erg op prijs stellen als je daar mee kunt komen
Groeten Oliver
-
Ach jongen... Dit is pas het begin... ;-)
-
net zo lang spelen tot je tenen pijn, op dat moment weet je dat je je mond niet meer voelt ;)
-
Lekker! Een draagkoord die in je nek snijdt! Kramp in de vingers! Sax spelen is echt leuk...
-
Héhéhéh :D Jullie weten het toch allemaal zo aanlokkelijk
en romantisch over te brengen hé.
Gelukkig weet ik wel wat af van masochistische trekjes.
Vroeger deed ik nogal wat sport en daar ging ik meestal nogal extreem ver in :-)
Nu ja...om een citaat van een Californische gouverneur
aan te halen: NO PAIN NO GAIN
:smt021
-
De sax kan ook een ijdel instrument zijn... Wie mooi wil zijn moet pijn lijden..
-
je kan altijd een van die alpenhoorentjes aan diggelen gooien, dat lucht op.
-
je kan altijd een van die alpenhoorentjes aan diggelen gooien, dat lucht op.
alpenhoorentjes? Wat bedoel je?
-
die shofar die je maakt van geitenhoorns.
-
die shofar die je maakt van geitenhoorns.
Hééé, beste kerel, die shofars hebben een krachtiger geluid dan jouw sax :-)
Die beesten gebruiken die hoorns om te vechten en ze kunnen tegen een stootje.
De oorsprong van de shofar is een instrument die o.a. dienst deed tijdens oorlogen.
Dat zijn stoere dingen hoor 
Dus noem mijn shofars geen alpenhoorns
-
noem mijn hoorn geen Shofar; zei de antilope, ik heb ze om te vechten en niet om mee te spelen :roll: die domme eigenwijze mensen ook altijd :evil: :lol:
-
excuses voor het in kwaad daglicht stellen van de edele robuste en doch stoere shofars, maar dat doet mijn punt niet teniet om dat ding aan diggelen te gooien dat je iedergeval flink wat aggressie kwijt kan.
De sax kan ook een ijdel instrument zijn... Wie mooi wil zijn moet pijn lijden..
Dus sax leren spelen zal ik wel overleven
Nu ja...om een citaat van een Californische gouverneur
aan te halen: NO PAIN NO GAIN
Dus in dat geval pijnlijden is goed, tot op zekere hoogte
-
noem mijn hoorn geen Shofar; zei de antilope, ik heb ze om te vechten en niet om mee te spelen :roll: die domme eigenwijze mensen ook altijd :evil: :lol:
Héhéh
Ach, als ze langs het slachthuis gegaan zijn vinden
die antilopes dat helemaal niet erg meer.
Daar komen de hoorns trouwens vandaan: het slachthuis.
Die beesten kweken en eten ze daar zoals wij koeien houden.
-
excuses voor het in kwaad daglicht stellen van de edele robuste en doch stoere shofars, maar dat doet mijn punt niet teniet om dat ding aan diggelen te gooien dat je iedergeval flink wat aggressie kwijt kan...
:-)
Maar om terug te keren op je punt...
Zo'n ding laat zich niet aan diggelen gooien...
Het is echt sterk...
Maar er op blazen helpt me wel afkoelen.
Dat merk ik eigenlijk met die sax ook.
Ik voel me rustiger worden.
Dus in dat geval pijn lijden is goed, tot op zekere hoogte
Dat is ook in een zekere mate de essentie van kunst.
Iemand die zijn ziel en emotie uit door het voortbrengen van muziek op om het even welk instrument, stelt zich open aan de buitenwereld. Mensen die zijn/ haar geluid aanvoelen en interpreteren weten wat er in die ziel omgaat.
Jezelf openstellen en uiting geven aan je emoties is pijn lijden (in sommige gevallen). Het is een stuk van jezelf die je losmaakt.
(voila, zo heb ik ook effe kunnen "filosoferen"
)
-
ze ken jij het nieuwe :roll: knopje, linksbovenaan..........
je zou daar ff een stukje "geluid" neer kunnen zetten, ik ben heeeeel nieuwsgierig zo langzamerhand.
-
ze ken jij het nieuwe :roll: knopje, linksbovenaan..........
je zou daar ff een stukje "geluid" neer kunnen zetten, ik ben heeeeel nieuwsgierig zo langzamerhand.
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah :-)
-
http://http://www.youtube.com/watch?v=686SoqV70y0
Dit is leuker, ken je effe lekker kijken.
Klinkt lekker, maar ze hebben wat versterking gebruikt
of er moet een gigantische akoestiek zijn.
Heb ooit es effe in een kloostergang op mijn hoorn
geblazen - lekkere galm was dat.
Probleem was dat de nonnen er niet zo mee opgezet waren 
Maar ja...zo'n akoestiek kan je niet zo makkelijk vinden -
't was in belang van de kunst hé
Om trouwens effe naar't begin van deze topic te gaan: mijn duim is "genezen". Geen last meer van.
-
jeeeeeeeeeeetje.......... indrukwekkend.
inderdaad een gigA akoestiek daar..........
8) 8) 8) ik wil ooooooooook 8) 8) 8)
-
jeeeeeeeeeeetje.......... indrukwekkend.
inderdaad een gigA akoestiek daar..........
8) 8) 8) ik wil ooooooooook 8) 8) 8)
Lekker hé 
Er zijn velen geroepen, maar weinig uitverkoren...
De meesten kunnen amper deftig geluid uit zo'n hoorn krijgen.
Het vergt toch wat oefening - en een goeie hoorn.
-
Volgens mij blaast ie wel heel zwaar, die kerel loopt helemaal rood aan..!!!??
Groetjes
John
-
Ademsteun... Het is al zo vaak tegen die kerel gezegd...
-
Daarom nog maar eens,......ademsteun (http://http://www.youtube.com/watch?v=Uit9Z2-7mhg&mode=related&search=)
-
Héhéhéh Cbone, daar heb je weer eentje uitgekozen

Tja...zo zijn er velen...
-
Volgens mij blaast ie wel heel zwaar, die kerel loopt helemaal rood aan..!!!??
Groetjes
John
Je hebt wel wat longcapaciteit nodig in ieder geval :-)
Het is best leuk om op te blazen, maar om de verschillende tonen er uit te halen vergt het wat blaaskracht en druk van je lippen.
Als we es samekomen met de "saxforumers" en ik kan er bij zijn, dan neem ik er es een paar mee.
-
Héhéhéh Cbone, daar heb je weer eentje uitgekozen :-) kon 't niet laten
. In een paar andere clips komt the power van die jongens wel aardig naar voren. Zeker geen instrument om ff relaxed te spelen lijkt me.
Heb je een close-up beschikbaar van het "mondstuk" gedeelte, ben wel benieuwd hoe dat er uitziet.
-
Het is zeker geen gewoon toetertje waar je effe op zal blazen
dat kan ik je vertellen.
Het is best effe oefenen om er mee weg te kunnen.
Het mondstuk van een shofar is het moeilijkste, maar dat is net zo als een mondstuk van een sax.
Het is precisiewerk. Als ik een halve milimeter teveel
weg doe is't ie bijna om zeep.
Geen enkel mondstuk is het zelfde. Er zijn verschillende factoren die een rol spelen zoals de hoorn zelf, de hardheid,
de lengte van het blaaskanaal, enz...
Dit is een kiekje van een mondstuk.
Je kan er eigenlijk niet zoveel van zien op die foto, maar het loopt min of meer conisch.
(http://http://img516.imageshack.us/img516/548/dsc04594vg7.jpg)
-
Ok dus als je dat mondstukie verprutst is gelijk het hele hertengewei of wat dan ook verpest als blaasinstrument?
Kan je geen systeem bedenken waarbij je verschillende mondstukken erop zou kunnen zetten ;) .
Dus bij shofars is het helemaal dat je het zou moeten passen...
-
Ok dus als je dat mondstukie verprutst is gelijk het hele hertengewei of wat dan ook verpest als blaasinstrument?
Inderdaad, dan is de hoorn naar de knoppen.
(Maar een gewei is géén hoorn en dus niet bruikbaar)
Kan je geen systeem bedenken waarbij je verschillende mondstukken erop zou kunnen zetten ;) .
Dus bij shofars is het helemaal dat je het zou moeten passen...
De shofar is een zeer oud instrument dat bepaalde voorschriften heeft. Verschillende mondstukken zitten daar niet in 
Er is geen standaard mondstuk of een mal voor een mondstuk. Elk mondstuk is dus uniek te maken per hoorn.