Saxforum

Saxofoon => Aanschaf => Topic started by: FB on 29 March 2007, 15:57:41

Title: Chinese rommel....
Post by: FB on 29 March 2007, 15:57:41
....dat is wat de meeste mensen denken bij een sax uit China.
Nu, dat klopt in de meeste gevallen ook wel.
Maar...ik heb de knoop doorgehakt en vandaag een deal gesloten met een vertegenwoordiger van een fabriek in China die oa. voor enkele bekende merken produceert
Title:
Post by: Sonny on 29 March 2007, 18:10:32
Toch gaat mijn gevoel uit naar Franse meuk... Selmer ;-)
Ben benieuwd naar de testcase...
Title:
Post by: Pieter on 29 March 2007, 18:30:01
Als de proffesionele saxwereld ook overstapt op chinese saxen, zal ik er vanzelf naar moeten luisteren, maar tot die tijd hou ik het bij mijn Selmers!  Ik ben ook nooit zo onder de indruk van al die weergegeven correspondentie.
Title:
Post by: Sonny on 29 March 2007, 18:31:22
Yep... Ik ben ook nooit een vertegenwoordiger tegengekomen die zijn eigen toko afkraakt...
Title:
Post by: CBone on 29 March 2007, 18:41:53
Nu verwachten we dus een zeer uitgebreide review van je natuurlijk. :D

Enig idee welke fabriek in China dit is, Buffet zou dacht ik de Evette in de Jupiterfabriek laten maken.

Ook wel interessant, als de Roo Pads daar vandaan komen, zouden dan ook de nieuwe Goodson saxen daar gemaakt worden. Zeker interessant aangezien de vorige serie van Goodson via LA Sax liepen en die knakker legt nu weer een lijntje met die Chinezen.

Ik ben niet nieuwsgierig hoor, wil het wel graag weten  :-D
Title:
Post by: Daan on 29 March 2007, 18:47:31
Nu hopen dat er markt is voor die producten en dat ze wel degelijk zjin...
Maarja het zijn wel saxofoons van bekende merken die dan uit een ander land worden gemaakt...
Van welke afkomst waren die 'Steve Goodson' saxofoons eigenlijk?
Title:
Post by: FB on 29 March 2007, 18:53:41
Quote from: "Daan"
Van welke afkomst waren die 'Steve Goodson' saxofoons eigenlijk?

Taiwan
Title:
Post by: FB on 29 March 2007, 18:58:42
..en de PRO modellen komen uit Duitsland...
.
Title:
Post by: Sonny on 29 March 2007, 19:02:16
Nou was mijn eerste sax jaren geleden een Dixon alt (Taiwan); een kopie van de Selmer sa80II. Daar viel weinig op af te dingen. Zat goed en degelijk in elkaar. Wellicht dat je na zo'n 5 jaar intensief spelen wel anders denkt maar als eerste (studie) instrument zou ik het iedereen durven aanraden... Wellicht dat deze saxen gewoon van goede kwaliteit zijn?
Title:
Post by: FB on 29 March 2007, 19:10:14
...herinner mij toen mijn vader in een Japanner ging rijden
( hij zat in de autoverkoop) en er hoofdschuddend werd gekeken in de straat naar die nieuwigheid...Met alle fouten in het begin daargelaten zijn de Jappanners wel toonaangevend geworden door oa. snel te leren...ik denk dat
China ook die fase aan het doorlopen is. Maar ik ben net zo benieuwd als jullie naar de sax. Saxofoons zijn wel "big " buisiness en Selmer zal moeten strijden, net als Mercedez Benz dat ooit heeft moeten doen (en heeft verloren)
It`s all in the game.

Bij deze: iemand die de sax wil testen? En een review wil geven? liefst een beetje in de buurt van Veendam.
Title:
Post by: Sonny on 29 March 2007, 19:15:29
Er is iemand op dit forum die Japanse saxen vergelijkt met Japanse auto's... Ik rij niet voor niks Peugot! ;-)
Title:
Post by: CBone on 29 March 2007, 19:19:12
Quote from: "Haje"
..en de PRO modellen komen uit Duitsland...


Deze wijsheid moet ergens vandaan komen. Ik neem aan dat je met de PRO modellen zijn huidige nieuwe reeks bedoelt, is dat inclusief de Model Six.
Ik kan me niet voorstellen dat Keilwerth hier in het spel is. B&S is een mogelijkheid, maar die zijn kort geleden gestopt met hun eigen modellen.
Zouden ze dan wel voor Goodson produceren. En wordt alles in Duitsland gemaakt of alleen onderdelen......Haje help :D
Title:
Post by: FB on 29 March 2007, 19:22:52
Quote from: "Sonny"
Er is iemand op dit forum die Japanse saxen vergelijkt met Japanse auto's... Ik rij niet voor niks Peugot! ;-)
Title:
Post by: FB on 29 March 2007, 19:28:25
Quote from: "CBone"
Quote from: "Haje"
..en de PRO modellen komen uit Duitsland...

. B&S is een mogelijkheid, maar die zijn kort geleden gestopt met hun eigen modellen.
Zouden ze dan wel voor Goodson produceren. En wordt alles in Duitsland gemaakt of alleen onderdelen......Haje help :D

Juist..B&S...het model dat ik heb (de Alt 725) komt rechtstreeks uit Taiwan. De 750 kon je bij Steve (ooit) ook in losse onderdelen kopen...Ze produceren niet voor Goodson, de saxen worden met zijn naam verkocht. De investeerder is iemand anders...Goodson is de Goodwill...
Title:
Post by: CBone on 29 March 2007, 19:34:59
Quote from: "Haje"
Juist..B&S...het model dat ik heb (de Alt 725) komt rechtstreeks uit Taiwan. De 750 kon je bij Steve (ooit) ook in losse onderdelen kopen...Ze produceren niet voor Goodson, de saxen worden met zijn naam verkocht. De investeerder is iemand anders...Goodson is de Goodwill...


Neem aan dat dat laatste van toepassing is op de LA Sax serie. De nieuwe saxen, Saxgourmet en zeker de Model Six wordt bij aangegeven dat Goodson die ontwikkelt heeft, inclusief de de altissmo key etc. Daar zit Goodson dan toch wel vol in.
Waar is te vinden dat B&S die dingen maakt, juist ook omdat ze gestopt zijn met hun eigen produktie.

Op zijn eigen forum gaat nagenoeg iedere post over die nieuwe modellen, reclame reclame.
Title:
Post by: FB on 29 March 2007, 19:36:31
Quote from: "Pieter"
Als de proffesionele saxwereld ook overstapt op chinese saxen, zal ik er vanzelf naar moeten luisteren, maar tot die tijd hou ik het bij mijn Selmers!  Ik ben ook nooit zo onder de indruk van al die weergegeven correspondentie.

Was ook niet mijn bedoeling om indruk te wekken...transparant
Ik weet ook niet wat het wordt. Vergeet niet dat er uiteindelijk maar een paar produktiefabrieken zijn voor saxen. Ik heb ooit eens aan eem lopende band gestaan...
eerst product A+ en MET DEZELFDE INGREDIENTEN prodct b (merk)
gemaakt..Als Candy Dulfer op "een Chinees' gaat spelen..
 8)
Title:
Post by: Daan on 29 March 2007, 20:57:24
Quote from: "Haje"
Quote from: "Pieter"
Als de proffesionele saxwereld ook overstapt op chinese saxen, zal ik er vanzelf naar moeten luisteren, maar tot die tijd hou ik het bij mijn Selmers! Ik ben ook nooit zo onder de indruk van al die weergegeven correspondentie.

Was ook niet mijn bedoeling om indruk te wekken...transparant
Ik weet ook niet wat het wordt. Vergeet niet dat er uiteindelijk maar een paar produktiefabrieken zijn voor saxen. Ik heb ooit eens aan eem lopende band gestaan...
eerst product A+ en MET DEZELFDE INGREDIENTEN prodct b (merk)
gemaakt..Als Candy Dulfer op "een Chinees' gaat spelen..

Er staan wel een paar informatieve punten in dit topic, maar ik vind groten deels waardeloos... Sorry dat ik het typ...

Maar het is toch bekend dat er saxofoons in de (meestal) lage loonlanden worden geproduceerd voor bekende merken die worden aanschouwd als 'niet rommel'...
Meestal worden zulke instrumenten ook daadwerkelijk gecontroleerd of met extra toevoegingen van het merk wat erop komt...

Ok ik heb wel meestal mijn vooroordeel over de saxofoons uit China...
Maar als een fabrikant uit China geen 'rommel' maakt dan komen mensen daar vanzelf wel achter die geintresseerd zijn in materiaal met dezelfde kwaliteit als een ander erkend merk maar dan voor minder geld...

Zoals je noemde de saxofoonsmerken die worden geproduceerd door een fabrikant uit China...

Ook zijn er al meerdere voorbeelden met saxofoons uit (meestal) lage loonlanden... O.a. First Sax van Harry Bakker Saxofoons en Amsterdam Winds hebben ook een nieuwe collectie met hun eigen merk erop...

Kortom de saxofoons die qua prijs/kwaliteit waardig genoeg zijn die worden geproduceerd komen er wel...

Quote from: "Haje"
eerst product A+ en MET DEZELFDE INGREDIENTEN prodct b (merk)
gemaakt..Als Candy Dulfer op "een Chinees' gaat spelen..


Er is nou eenmaal concurentie en dat wordt meestal meer voor de A merken.
Cannonball en P.Maurit bv. zijn er bij gekomen die ook enorm concureren...
Des te meer concurentie des te beter de kwaliteit en/of prijs zou worden!!!
Dus dat is uiteindelijk in ons voordeel, wij zijn er heus niet op tegen als er ook saxofonos worden geproduceerd uit China met topkwaliteit...

Wat zou het nut dan hebben volgens jouw als Candy op een Chinees zou gaan spelen?
Een reclame stunt ofzo?
Je hebt het hier over (in ieder geval bekende) prof  saxofonist.
Ik denk dat zowiezo prof saxofonisten altijd op zoek zijn naar het perfecte sound. Althans die ze in hun hoofd hebben oftewel de sound die ze willen bereiken...
Ze zouden dan denk ik altijd kiezen voor een betere saxofoon (die natuurlijk wel betaalbaar zou moeten blijven...) waardoor ze hun grenzen verleggen of het nou speelgemak zou zijn of de sound...

Dus China zou wel topinstrumenten moeten produceren (die concureren tegen de topsaxofoons van de A merken of natuurlijk die oude vintage o.a. oude amerikanen...) wil je ze tegen bij de prof saxofonist...


Trouwens... Wie zegt dat jij een saxofoon koopt die hetzelfde kwaliteit is als wat hij zegt over de 'BIG NAMES'?  

Sonny had er bv. al wat over gepost: Yep... Ik ben ook nooit een vertegenwoordiger tegengekomen die zijn eigen toko afkraakt...


Trouwens was Smelly Jelly het niet over Japanse auto's?
Japanse saxofoons zijn net als auto's...
Ze brengen je van A naar B maar het kan altijd beter.
Was dat zijn zin niet?
Title:
Post by: Pieter on 29 March 2007, 21:25:27
nou daar ben ik ook niet zo van onder de indruk , van Candy, bedoel ik:-D

Wel als Arno Bornkamp of iemand als Claude Delangle dat doet. En erop blijft spelen....en hun Selmers er voor inruilen.

Ik zie dat nog niet zo snel gebeuren. Ik heb er geen vertrouwen in. Ik denk dat er, niet alleen wat saxen betreft, een hoop goedkope rommel onze markt gaat overspoelen. En iedereen elkaar maar lekker wijsmaken dat het van die goeie saxen zijn. De kans dat 1 van die fabrikanten uit gaat groeien tot een leverancier van wereldformaat is aanwezig natuurlijk, maar daar is dan volgens mij ook alles mee gezegd. En dat heeft dan ook de nodige 10-tallen jaren nodig om zich te ontwikkelen en te bewijzen.

Wat dit soort zaken betreft ben ik het nog steeds eens met Ghyssaert.
Wanneer je al een aantal jaar sax speelt en je begeeft je nog steeds, uit vrije wil en niet uit geldgebrek, aan de onderkant van de saxofoonmarkt, dan wordt het tijd om eens kritisch naar je eigen ontwikkeling te kijken.
Title:
Post by: FB on 29 March 2007, 21:37:28
. ok...dit topic levert idg wat "actie" op...
 8)
Title:
Post by: jupialto on 29 March 2007, 23:53:22
Als je wilt spreken over de analogie met auto's, kijk dan vooral ff naar alle Aziatische merken en kom tot de conclusie dat er een paar zijn die zich redelijk tot goed staande weten te houden tussen de gevestigde namen.

How come??
De mentaliteit om de beste te zijn/worden speelt een grote rol!
Kan dat met saxen ook? Zou mij niet verbazen.


P.S. opgetekend door een voormalig automotive manager, die ook sax speelt.
Title:
Post by: Tony on 30 March 2007, 02:25:33
Om even Daan aan te halen... hij noemde b.v. de Sax van Amsterdam Winds. Nu weet ik dat dit feitelijk gewoon een Canonball is maar dan een stuk goedkoper.

M.a.w. Je pakt een Sax uit een Aziatisch land, je noemt dat ding Canonball, gooit er een hoop marketing tegenaan, je pretendeert dat het een Amerikaan is en zet dat ding neer voor pak-em-beet 2200 Euro onder de noemer "goeie prof Sax".

Vervolgens pak je dezelfde sax en noemt het Amsterdam Winds (om even wat te noemen) en zet diezelfde toeter neer voor zeg even 1000 Euro onder de noemer "goeie beginners sax".

Automatisch zullen de betere en professionele spelers eerder naar de duurdere Sax pakken omdat als iets duur is beter zou moeten zijn en wordt er meewarig naar de studiesax gekeken. Terwijl het toch echt dezelfde toeter is.

Ik geloof echt dat marketing alles is in dit verhaal en dat je de consument alles kunt wijsmaken en dat er een hele hoop vooroordelen in de omloop zijn. Alleen de echte spelers luisteren met hun gevoel en kiezen dan de toeter die het beste bij hun past. Ik geloof ook dat veel spelers toch naar alternatieven aan het zoeken zijn omdat een Vintage toeter wel heel lief z'n eigen karakter heeft maar het speelgemak en intonatie van een nieuwe toeter toch ook z'n voordelen heeft. Helemaal als zo'n ding P Mauriat, Canonball, Jupiter, Yamaha, Borgani of hoe dan ook heet.

Het is overigens niets voor niets dat Ruud de Vries z'n Ladyface even in de kast heeft gezet en op een Canonball T5 ging spelen. Het is overigens ook niets voor niets dat diezelfde toeter nog geen jaar later weer bij Saxpoint in Epse te koop stond.

Maar die hele goedkope Chinesen die je op Marktplaats ziet voor 270 Euro. Ik vraag me af wat je daar voor krijgt en hoe zo'n ding na 5 jaar speelt. Het brengt je van A naar B maar ik geloof niet dat je een "sax met karakter" kunt verwachten. Gewoon een "100 per minuut" productie-toeter waar geluid uit komt maar wat nauwelijks getest is.

Om even op auto's terug te komen. Vergelijk een Mercedes S eens met een Dacia. 't Zijn beide auto's en je kunt er mee rijden maar daar houdt de vergelijking wel een beetje op :)
Title:
Post by: Surion on 30 March 2007, 07:12:28
ik verschiet eerlijkgezegd niet van dit hele verhaal. volgens mij is het gewoon logisch dat ze vroeg of laat een inhaalbeweging maken en ook beter worden. die mensen zouden al zeer dom moeten zijn om ACHTERUITGANG te maken. de vergelijking met auto's vind ik dan ook zeer terecht, waar men er vroeger zeer critisch tegenenover stond, heb je nu dure topproducten (dan denk ik bijvoorbeeld aan toyota, weet wel niet of dat chinees is, maar t is ook aziatisch, en t verhaal is hetzelfde) en met sax zal dat niet anders wezen.
spreekt natuurlijk voor zich dat je daarnaast ook rommel zult blijven hebben, maar ook ditis met alles zo.
Title:
Post by: FB on 30 March 2007, 10:18:10
Voor alle duidelijkheid: ik importeer 1 sax die gelijk zou moeten zijn als het Keilwerth instapmodel. Die sax ga ik testenn....niet goed? Dan zal ik de sax niet gaan verkopen als "goed" :als zeer kleine ondernemer heb ik daar niets aan.
Ik moet klanten hebben die vertrouwen hebben en terug komen:
kwaliteit boven kwantiteit. Ik pretendeer niet dat die sax goed is en ben ook niet verantwoordelijk voor reclamepraatjes van een vertegenwoordiger. Ik ben een kleine ondernemer die een gok waagt en geld investeert..misschien wel in niets...De sax moet niet vergeleken worden met topmodellen van bekende merken. Ik hoop dat het een goed instapmodel is, te betalen voor mensen met een smalle beurs en goed genoeg om zonder te veel geld kwijt te zijn plezier oplevert zodat iemand daarna kan besluiten om alsnog een
Selmer oid te gaan kopen
Ik vraag nog steeds iemand die de sax ook zou willen testen..
het liefst iemand die nu op een Selmer oid speelt en zeer kritisch is tov van een China made sax. Iemand??
Je kunt bij mij langs komen, koffie staat klaar..
Title:
Post by: Smelly Jelly on 30 March 2007, 14:28:09
Quote from: "Sonny"
Er is iemand op dit forum die Japanse saxen vergelijkt met Japanse auto's... Ik rij niet voor niks Peugot! ;-)

Hmm, heerlijke karretjes peugeot. Het is echter een onomstotelijk bewezen feit dat Japanse auto's betrouwbaarder zijn dan europese. Als frequent bestuurder van auto's die ouder zijn dan mijzelf (arme student he) merk je wel de verschillen in betrouwbaarheid! Ik zou de volkswagen T3 van mijn band ONDANKS zijn oldtimer-waardige charme en goede rij-eigenschappen zo inruilen tegen een Hyundai. Die doet het tenminste!

Quote
Trouwens was Smelly Jelly het niet over Japanse auto's?
Japanse saxofoons zijn net als auto's...
Ze brengen je van A naar B maar het kan altijd beter.
Was dat zijn zin niet?


Jep, dat was ik.

Mijn exacte woorden waren: Met Japanse saxen is het net als met Japanse auto's: Ze zijn minder geliefd dan europese maar brengen je gegarandeerd van A naar B. Ik bedoelde daarmee aan te geven in welke mate ik overtuigd ben van de kwaliteit van Japanse instrumenten, die minstens net zo constant is als die van Europese -en dit alles tegen een betere prijs. (Overigens is mijn interpretatie van "van A naar B" misschien anders: Ik krijg betaald voor optredens en emt die uitdrukking bedoel ik te zeggen dat de sax me in staat stelt een bepaalde mate van kwaliteit te leveren.)

Maar wanneer we een land dat al jaren een grootmacht is wat betreft de fabricatie van hoogstaande gebruiksvoorwerpen, gaan vergelijken met nieuwkomers als China en Taiwan, zijn we toch echt appels en peren aan het vergelijken.

Uit China komt (in tegenstelling tot Japan) een hoop troep, zeker op het gebied van muziekinstrumenten en apparatuur. Toch word ik steeds vaker verbaast door hoogwaardige microfoons en gitaren uit het verre oosten, de eerste goeie sax moet ik nog bespelen maar ik heb het gevoel dat dat moment erg dichtbij is!

Tuurlijk, Europese en Amerikaanse instrumenten hebben meer karakter (zeker als het voor 1980 gemaakt is). Eerlijk is eerlijk, achterop mijn toetsenapparatuur staat respectievelijk made in Eindhoven, Wurttemberg en Anaheim USA. Toch denk ik dat dit vooral tussen de oren zit, het is toch de muzikant die het karakter bepaalt en ik kan geen ander instrument bedenken waarbij de speler zo bepalend is als bij sax.
Title:
Post by: Daan on 30 March 2007, 15:35:47
Quote from: "Anthony"
Om even Daan aan te halen... hij noemde b.v. de Sax van Amsterdam Winds. Nu weet ik dat dit feitelijk gewoon een Canonball is maar dan een stuk goedkoper.

M.a.w. Je pakt een Sax uit een Aziatisch land, je noemt dat ding Canonball, gooit er een hoop marketing tegenaan, je pretendeert dat het een Amerikaan is en zet dat ding neer voor pak-em-beet 2200 Euro onder de noemer "goeie prof Sax".

Vervolgens pak je dezelfde sax en noemt het Amsterdam Winds (om even wat te noemen) en zet diezelfde toeter neer voor zeg even 1000 Euro onder de noemer "goeie beginners sax".

Automatisch zullen de betere en professionele spelers eerder naar de duurdere Sax pakken omdat als iets duur is beter zou moeten zijn en wordt er meewarig naar de studiesax gekeken. Terwijl het toch echt dezelfde toeter is.

Ik geloof echt dat marketing alles is in dit verhaal en dat je de consument alles kunt wijsmaken en dat er een hele hoop vooroordelen in de omloop zijn. Alleen de echte spelers luisteren met hun gevoel en kiezen dan de toeter die het beste bij hun past. Ik geloof ook dat veel spelers toch naar alternatieven aan het zoeken zijn omdat een Vintage toeter wel heel lief z'n eigen karakter heeft maar het speelgemak en intonatie van een nieuwe toeter toch ook z'n voordelen heeft. Helemaal als zo'n ding P Mauriat, Canonball, Jupiter, Yamaha, Borgani of hoe dan ook heet.

Het is overigens niets voor niets dat Ruud de Vries z'n Ladyface even in de kast heeft gezet en op een Canonball T5 ging spelen. Het is overigens ook niets voor niets dat diezelfde toeter nog geen jaar later weer bij Saxpoint in Epse te koop stond.

Maar die hele goedkope Chinesen die je op Marktplaats ziet voor 270 Euro. Ik vraag me af wat je daar voor krijgt en hoe zo'n ding na 5 jaar speelt. Het brengt je van A naar B maar ik geloof niet dat je een "sax met karakter" kunt verwachten. Gewoon een "100 per minuut" productie-toeter waar geluid uit komt maar wat nauwelijks getest is.

Om even op auto's terug te komen. Vergelijk een Mercedes S eens met een Dacia. 't Zijn beide auto's en je kunt er mee rijden maar daar houdt de vergelijking wel een beetje op Smile

Ik weet niet, er zijn niet voor niets mensen die op Cannonball spelen... Het is blijkbaar wel het waard voor dat geld denk ik...
En trouwens hij zou absoluut niet voor niets een nieuwe sax erbij hebben gekocht...

Quote from: "Ruud de Vries.nl"
Eind 2005 heb ik nog een nieuwe Cannonball tenorsax gekocht, een Cannonball T5 'Mad Meg', ongelakte. Een fantastische, moderne sax met een 'oud' geluid. Toch bleef de oude Conn trekken. Dus daar speel ik nu toch weer op. De Cannonball heeft inmiddels een nieuwe eigenaresse gevonden.


Iemand zet niet zomaar een stukje op zijn site over zijn oude sax... Dat betekend toch dat hij die sax erg goed vond, je weet natuurlijk ook niet de reden waardoor hij hem uiteindelijk verkocht had... miss was het wel geldgebrek en noodgedwongen om een sax te verkopen als enige optie... (de ergste nachtmerrie van een muzikant...)

Tony, had jij nog een Cannonball geprobeerd?

En ook even op die auto's terug te komen...
Mercedes S (geen idee waar die S voor staat...) en een Dacia??? Wtf is een Dacia, nog nooit van gehoord...

Daan @ geen echte auto liefhebber... tis en blijft tenslotte een vervoersmiddel...
Ik vind trouwens die hele oude VW busjes wel leuk :) .
Title:
Post by: Smelly Jelly on 30 March 2007, 16:14:53
Quote from: "Daan"
Daan @ geen echte auto liefhebber... tis en blijft tenslotte een vervoersmiddel...
Ik vind trouwens die hele oude VW busjes wel leuk :) .


Daar hebben wij er dus 1 van (de eind jaren 70 begin jaren 80 versie). Erg leuk, maar onbetrouwbaar dus...
Title:
Post by: FB on 30 March 2007, 18:30:05
..sax is besteld...ben zeer benieuwd!!
Wordt vervolgd.
Title:
Post by: jupialto on 30 March 2007, 19:58:27
Daar hebben wij er dus 1 van (de eind jaren 70 begin jaren 80 versie). Erg leuk, maar onbetrouwbaar dus...[/quote]

Kijk, vandaar mijn punt: de eerste Japse auto's waren ook niet direct ok, maar leergierigheid en ambitie vergoedde veel en bracht Toyota naar de top van betrouwbaarheid.

Stel nu es, dat die Chinezen datzelfde cultuurgevoel in zich herbergen.......waar staan we daan met Chinese saxen over pakweg 5 jaar?
Title:
Post by: Surion on 31 March 2007, 02:21:46
Quote from: "Haje"
Ik vraag nog steeds iemand die de sax ook zou willen testen..
het liefst iemand die nu op een Selmer oid speelt en zeer kritisch is tov van een China made sax. Iemand??
Je kunt bij mij langs komen, koffie staat klaar..


graag, maar we wonen zo'n slordige 400 km uit mekaar als ik me niet vergis, ben trouwens nog steeds geïnteresseerd in die blue bundy van je, hoe staat het daarmee?
Title:
Post by: beginner on 31 March 2007, 13:31:13
Quote from: "Sonny"
Er is iemand op dit forum die Japanse saxen vergelijkt met Japanse auto's... Ik rij niet voor niks Peugot! ;-)


Dat is een goede keus ik rijdt ook al jaren peugeot elke 2jr een nieuwe, en weet je hij is beter als een selmer de lak blijft goed .

Haje ik wil de saxen wel een keer proberen .

Wat mij elke keer weer verbaasd dat iedereen de Selmer zo hoog heeft staan er zijn zoveel goede saxofoon's en ik denk dat qua sound er vast wel betere saxen zijn .

Mercedes is ook een topklasse auto maar een Toyota is veel betrouwbaarder.
Title:
Post by: Surion on 31 March 2007, 13:56:09
Quote from: "beginner"
Dat is een goede keus ik rijdt ook al jaren peugeot elke 2jr een nieuwe, en weet je hij is beter als een selmer de lak blijft goed .


elke 2 jr?????? amaj, mijn VW golfke is atm even oud als ikzelf (21 jr), heeft 315000 km, en rijdt nog steeds perfect, is niet kapot te krijgen (welja, de karosserie is een beetje geroest hier en daar, maar dat komt ervan als je geen garage hebt, en vlak bij de zee woont)
Title:
Post by: FB on 31 March 2007, 14:35:34
[quote="beginner

Haje ik wil de saxen wel een keer proberen .

.[/quote]
Ok..prima! Is vandaag verzonden, dus kan volgend weekend binnen zijn.
Title:
Post by: Smelly Jelly on 01 April 2007, 12:10:10
Nu we het toch over Japanse saxen en Japanse Auto's hebben:

Morgen (2 april) zijn beide te bewonderen op de Autorai...

Wij (band met Yanagisawa sax) spelen op de stand van Toyota!!!
Title:
Post by: jupialto on 01 April 2007, 14:50:57
Quote from: "Smelly Jelly"
Nu we het toch over Japanse saxen en Japanse Auto's hebben:

Morgen (2 april) zijn beide te bewonderen op de Autorai...

Wij (band met Yanagisawa sax) spelen op de stand van Toyota!!!



Ben niet nieuwsgierig, maar wil graag alles weten: hoe ben je zo aan deze deal gekomen?
Title:
Post by: Smelly Jelly on 01 April 2007, 19:25:25
Quote from: "jupialto"
Quote from: "Smelly Jelly"
Nu we het toch over Japanse saxen en Japanse Auto's hebben:

Morgen (2 april) zijn beide te bewonderen op de Autorai...

Wij (band met Yanagisawa sax) spelen op de stand van Toyota!!!


Ben niet nieuwsgierig, maar wil graag alles weten: hoe ben je zo aan deze deal gekomen?


Tsja, als promotor van Japanse kwaliteit konden ze natuurlijk niemand anders vragen dan moi...

Haha nee zonder gekheid een vriendje van de bassist werkt bij toyota nederland... Maar tis wel heel toevallig, ik kreeg het telefoontje terwijl ik dit topic aan het lezen was!

Maar weer ff on-topic: Misschien is t een idee om de saxen waar het om gaat eens mee te nemen naar een wat centralere plek in NL, dan kunnen we echt oordelen want we kunnen lang en kort ouwehoeren maar niemand weet eigenlijk hoe die saxen nou echt klinken.... En ik ben erg benieuwd!!!
Title:
Post by: FB on 01 April 2007, 19:38:00
Ik ben bereid naar bijvorbeeld Almere te rijden, daar op een camping te gaan staan en iedereen die wil op de sax te laten spelen. Ik ben alleen maar gebaat bij eerlijke meningen..
dus mensen die hun vooroordeel kunnen uitschakelen zijn welkom. Daarnaast wil ik dan de meningen kunnen gaan gebruiken voor promotie op mijn website.
Voor mij is het ook een gok. De sax komt qua prijs ongeveer op 450,- euro verkoop NL...daar is vanalles in te koop
( ook prullen)..O ja...wel je eigen mondstuk meenemen, want het mondstuk dat er bij geleverd wordt zal wel niet veel zijn.
CU in Almere??
 8)
Title:
Post by: Jazz.jr.rob on 01 April 2007, 19:46:58
ik heb een keer op een chinese sopraan gespeeld, merkloos.
Maar sopraan is niet mijn ding en toch kreeg ik er nog fatsoenlijk geluid uit, dus om een alt te testen, ben ik wel voor in. Zeg maar wanneer je gaat.
Title:
Post by: FB on 01 April 2007, 19:58:44
Dat moet dan ergens eind April worden denk ik.
ik heb een pick-up met zo`n afzetcampertje erop en moet nog
wat zaken vervoeren in de bak, dus heb ik de unit er nog niet op..zit die er een keer op, dan blijft ie ook de rest van de zomer zitten nl. Maar ik prik wel een datum.
Title:
Post by: FB on 03 April 2007, 16:30:02
Sax is net een uurtje geleden afgeleverd door DHL: zaterdag uit China verzonden, dinsdag in huis!!
Het is een reproductie van de Selmer Super Action 80 series II met een Yamaha Yas52 nek.
Eerste,snelle indruk: zit goed in elkaar, voelt stevig aan,
netjes afgewerkt, goede polsters (metal resonators) die netjes geplaatst zijn. Blaast lekker licht, mooie sound.
applicatuur goed te bedienen. Octafeert (?) goed. De eerste sax waar ik in een keer de lage Bb zonder problemen speel, moeiteloos!
Wordt vervolgd (natuurlijk)
 8)
Title:
Post by: Sonny on 03 April 2007, 16:36:38
TNT Express had je dezelfde service kunnen bieden... wellicht goedkoper... ;-)

Zijn toch wel positieve eerste berichten...
Title:
Post by: FB on 03 April 2007, 16:46:05
Maakt mij niet uit..wou ook geen reclame maken, maar ik heb het wel eens anders meegemaakt: sax uit Chicago, gaat naar New York, dan naar Canada, terug NY, oversteek naar A`dam en...terug naar Canada om vervolgens weer naar A`dam te gaan en daar 2 dagen bij de douane blijft liggen...
Title:
Post by: Sonny on 03 April 2007, 16:51:02
Op douane zaken heeft de vervoerder geen invloed... Die rondreis van je sax wel! ;-)
Title:
Post by: Smelly Jelly on 03 April 2007, 19:05:49
Quote from: "jupialto"
Quote
Daar hebben wij er dus 1 van (de eind jaren 70 begin jaren 80 versie). Erg leuk, maar onbetrouwbaar dus...

Kijk, vandaar mijn punt: de eerste Japse auto's waren ook niet direct ok, maar leergierigheid en ambitie vergoedde veel en bracht Toyota naar de top van betrouwbaarheid.

Stel nu es, dat die Chinezen datzelfde cultuurgevoel in zich herbergen.......waar staan we daan met Chinese saxen over pakweg 5 jaar?


Okee maar een VW is nog altijd een Europese auto hè... :wink:
Title:
Post by: jupialto on 03 April 2007, 19:35:41
Sorry, ben nu ff de lijn kwijt..
Smelly, waar wil je naar toe?
Title:
Post by: FB on 03 April 2007, 20:37:44
in iedergeval weg van de Chinese sax   :wink:
Title:
Post by: Smelly Jelly on 03 April 2007, 21:29:13
Quote
Sorry, ben nu ff de lijn kwijt..
Smelly, waar wil je naar toe?

Quote from: "Haje"
in iedergeval weg van de Chinese sax   :wink:


O nee juist niet. Zoals ik al eerder zei wordt ik steeds vaker verrast door hoogwaardige apparatuur en instrumentarium uit china. Deze sax zou zich best eens in dat rijtje kunnen gaans charen, na gehoord te hebben uiteraard.

Mijn opmerking over de (mijn) VW bus had betrekking op de opmerking die Daan maakte over VW busjes die weer een reactie was op mijn opmerking dat ik liever een Hyundai had die ik maakte om aan te geven dat Europees spul wel leuk is maar vaak onbetrouwbaar in het geval van auto's dan.

dus.

snappie? :wink:
Title:
Post by: Jazz.jr.rob on 03 April 2007, 22:27:35
mooi werk, t was een altsax ey, zo dus wanneer ging je op vakantie ;)
Title:
Post by: jupialto on 03 April 2007, 23:42:37
Quote from: "Smelly Jelly"
Quote
Sorry, ben nu ff de lijn kwijt..
Smelly, waar wil je naar toe?

Quote from: "Haje"
in iedergeval weg van de Chinese sax   :wink:

O nee juist niet. Zoals ik al eerder zei wordt ik steeds vaker verrast door hoogwaardige apparatuur en instrumentarium uit china. Deze sax zou zich best eens in dat rijtje kunnen gaans charen, na gehoord te hebben uiteraard.

Mijn opmerking over de (mijn) VW bus had betrekking op de opmerking die Daan maakte over VW busjes die weer een reactie was op mijn opmerking dat ik liever een Hyundai had die ik maakte om aan te geven dat Europees spul wel leuk is maar vaak onbetrouwbaar in het geval van auto's dan.

dus.

snappie? :wink:



Yep!

Ik denk trouwens dat als je naar de geschiedenis kijkt wij in Europa redelijk vooringenomen reageren: we lijken er al op voorhand vanuit te gaan dat het product dat wij maken (en een goede naam heeft opgebouwd) zo goed is dat namaak vrijwel onmogelijk is.
Maar degene die de markt moet penetreren zal wel kwaliteit moeten leveren om een positie te verwerven en blijkt vaak een goed (zo niet beter!) alternatief.
Immers: het is toch Yamaha en Yanagisawa ook gelukt om een merk neer te zetten naast Amerikanen en Selmer?!
Title:
Post by: Smelly Jelly on 04 April 2007, 00:07:44
Quote from: "jupialto"


Yep!

Ik denk trouwens dat als je naar de geschiedenis kijkt wij in Europa redelijk vooringenomen reageren: we lijken er al op voorhand vanuit te gaan dat het product dat wij maken (en een goede naam heeft opgebouwd) zo goed is dat namaak vrijwel onmogelijk is.
Maar degene die de markt moet penetreren zal wel kwaliteit moeten leveren om een positie te verwerven en blijkt vaak een goed (zo niet beter!) alternatief.
Immers: het is toch Yamaha en Yanagisawa ook gelukt om een merk neer te zetten naast Amerikanen en Selmer?!



Daar ben ik het helemaal mee eens. En om het hele autoverhaal nogmaals met dat van de chinese sax te vergelijken (ja tis dwangmatig sorry ik ga morgen naar de psycholoog): Bij auto's is het inmiddels (na enkele decennia) zo dat in het verre oosten betere auto's worden gefabriceerd, tenminste als betrouwbaarheid het belangrijkste argument is (en dit is geen mening maar een feit). Toch blijven Europese wagens duurder en geliefder, met argumenten als uitstraling en charme als belangrijkste wapenfeiten.

Dezelfde ontwikkeling die twintig, dertig jaar geleden bij auto's speelde doet zich nu ook voor op saxgebied: Eerst wordt er nog een hoop troep geproduceerd maar we zien steeds meer echt goede instrumenten (met Japan als eenzame koploper) die zich kunnen meten met hun Europese equivalenten voor de helft van de prijs. Geef me één goede reden waarom een Fransman beter in staat zou zijn een goede sax te bouwen dan een Chinees... Het enige feit is dat de Fransman per uur meer betaald krijgt, zou dat misschien doorberekend worden aan de klant (een wilde gok :wink: )?

Iedereen die zich erin verdiept heeft weet: Prijs is een marketinginstrument! Onderzoek wijst uit dat een hoge prijs voor 99% van de mensen een indicatie van kwaliteit is. Of die kwaliteit ook altijd aanwezig is valt ten zeerste te betwisten. Ik geef toe, goedkoop is in veel gevallen duurkoop maar er is ook nog zoiets als een gulden middenweg. En ook ik ben niet ongevoelig voor de charmes van vintage en authentiek. Maar ik realiseer me wel dat dit voor  een groot deel tussen de oren zit.    

Kern van dit verhaal? Ik laat me tot Japanner naturaliseren en verander mijn naam in Shigeru.

Hai! :smt005
Title:
Post by: the martin on 04 April 2007, 09:47:03
Domo arregatto Smelly-Jelly san
Title:
Post by: Smelly Jelly on 04 April 2007, 11:29:18
Quote from: "the martin"
Domo arregatto Smelly-Jelly san


the Martin san! Konnichi wa!
Title:
Post by: FB on 04 April 2007, 11:37:20
Ok..ik begin even een nieuw draadje over de Chinees...
kunnen de Heiligen even verder keutelen..
 :-D
Title:
Post by: Smelly Jelly on 04 April 2007, 13:35:52
Quote from: "Haje"
Ok..ik begin even een nieuw draadje over de Chinees...
kunnen de Heiligen even verder keutelen..
 :-D


Hee maar t ging hier ook over de chinees, alleen met een uitstapje naar de Japanner...

Ik vind dat ik tot nu toe redelijk on-topic ben gebleven, pas 1 post waar de chinese sax niet in genoemd werd!

BANZAI! :smt027
Title:
Post by: FB on 04 April 2007, 13:54:34
Ja..weet ik...maar ik ben vandaag officieel dealer geworden
van dit merk sax..dus wordt weer vervolgd, iedergeval een review en een advertentie topic. Ben bezig mijn website aan te passen voor de introductie van de sax. Tot nu toe staat
mijn LA sax er wat `verloren` bij
 8)
Title:
Post by: beginner on 04 April 2007, 18:01:47
Haje heb je ook een tenor ? Wanneer kan ik de altsax testen ? je mag wel langs komen .
Title:
Post by: FB on 05 April 2007, 22:26:16
..assortiment wordt binnenkort uitgebreid met de "PRO" series,vooralsnog geen tenor (komt wel). Ik bel je even voor een `blaastest`...