Saxforum
Spelen => Band, Harmonie e.d. => Topic started by: blabla on 10 June 2007, 16:49:21
-
Als je in een (fatsoenlijke) band wil gaan spelen, wat voor kennis heb je dan allemaal hard nodig/wat moet je echt kunnen?
-
Even back to basics....Wat versta je nu eigenlijk onder gevorderd?
Als ik jou was zou ik eens een goede docent opzoeken. bv aan een muziekschool zodat je ook begeleid kunt worden in het maken van je keuzes. Vaak hebben muziekscholen allerlei bands, orkesten of is er zowiezo veel gelegenheid tot samenspelen. Gezien je eerdere vragen denk ik dat jouw "gevorderd" iets anders betekent dan het mijne.
DAt geeft niks, je bent nog jong en hebt nog alle tijd om te ontwikkelen. Neem die kans! en blijf vooral op je eigen niveau!. Om je soepel te kunnen bewegen in het uitvoerende gebeuren moet je van meerdere markten thuis zijn. Daar moet je in groeien.
Ik bedoel dus: Als je nog niet weet wat je in huis moet hebben om in een "fatsoenlijke band" te spelen, dan hoor je daar eigenlijk ook nog niet in thuis...
-
Even back to basics....Wat versta je nu eigenlijk onder gevorderd?
Als ik jou was zou ik eens een goede docent opzoeken. bv aan een muziekschool zodat je ook begeleid kunt worden in het maken van je keuzes. Vaak hebben muziekscholen allerlei bands, orkesten of is er zowiezo veel gelegenheid tot samenspelen. Gezien je eerdere vragen denk ik dat jouw "gevorderd" iets anders betekent dan het mijne.
DAt geeft niks, je bent nog jong en hebt nog alle tijd om te ontwikkelen. Neem die kans! en blijf vooral op je eigen niveau!. Om je soepel te kunnen bewegen in het uitvoerende gebeuren moet je van meerdere markten thuis zijn. Daar moet je in groeien.
Ik bedoel dus: Als je nog niet weet wat je in huis moet hebben om in een "fatsoenlijke band" te spelen, dan hoor je daar eigenlijk ook nog niet in thuis...
Damn wat een gelul. Je kunt ook gewoon antwoord geven op de vraag.
Je weet blijkbaar niet waar je het over hebt.. Ik heb les en ik speel al jaren in een soort van bandje (workshop via de muziekschool), maar ik ben op zoek naar iets serieuzers. En daarom wil ik het juist graag weten, gewoon voor het geval dat ik iets over het hoofd zie ofzo. Wat is daar in godsnaam nou mis mee? :? Je trekt je conclsies wel erg snel..
-
Om in een band te kunnen spelen heb je altijd een goed stel oren aan je kop nodig. Lezen (van blad spelen) en schrijven is minder belangrijk, maar je moet het wel kunnen (zeker als je in een sectie speelt).
En wat je verder moet kunnen hangt af van een aantal zaken:
stijl (jazz, pop, rock of schlager?)
bezetting (solist of onderdeel van een sectie?)
niveau (prof, semi-prof, amateur?)
eigen nummers of covers (in het laatste geval moet je bereid zijn je ziel te verkopen aan Gloria Gaynors "I will survive" :wink: )
Damn wat een gelul. Je kunt ook gewoon antwoord geven op de vraag.
Das niet erg aardig, blabla, ik heb toch wel de indruk dat het hier om een goedbedoelt advies ging wat Pieter gaf. Je kunt het er niet mee eens zijn, maar leg het dan naast je neer. Op deze manier hebben anderen geen zin om te reageren en je te helpen.
-
Beste BlaBla,
Ik denk dat dit best een lastige vraag is, ik bedoel wat versta je onder een fatsoenlijke band, en wat voor soort muziek speelt zo'n band. Als je het hier over jazz-band hebt is het erg belangrijk dat je o.a. goed kan improviseren, in een rock band is dit weer minder belangrijk. Maar ik denk wel dat je in wat voor band ook speelt, dat je in ieder geval moet kunnen soleren, en het is ook niet onbelangrijk dat je op een podium durft te staan :D . Ik denk dat iedereen hier wel een beetje "podiumvrees" heeft zeker net die eene maat voor je solo die op dat moment echt niet mag mislukken, omdat er 1000 man naar je staat te luisteren.
Dus al met al is alles moeilijk (of niet) samen te vatten, je moet denk ik gewoon op je gevoel af gaan of je met een "fatsoenlijke" band meekan, dat weet je meestal zelf het best. En de lat natuurlijk net iets hoger leggen dan dat je eigenlijk kan.
Ik hoop dat je iets aan m'n antwoord hebt.
Groeten Erik
-
Als je in een (fatsoenlijke) band wil gaan spelen, wat voor kennis heb je dan allemaal hard nodig/wat moet je echt kunnen?
Fatsoen, inlevingsvermogen, een realistische kijk, open staan voor de meningen van anderen en nog meer van die 'ouwelullen' dingen. Genoeg om aan te werken dus.
-
Om in een band te kunnen spelen heb je altijd een goed stel oren aan je kop nodig. Lezen (van blad spelen) en schrijven is minder belangrijk, maar je moet het wel kunnen (zeker als je in een sectie speelt).
En wat je verder moet kunnen hangt af van een aantal zaken:
stijl (jazz, pop, rock of schlager?)
bezetting (solist of onderdeel van een sectie?)
niveau (prof, semi-prof, amateur?)
eigen nummers of covers (in het laatste geval moet je bereid zijn je ziel te verkopen aan Gloria Gaynors "I will survive" :wink: )
Bedankt
Das niet erg aardig, blabla, ik heb toch wel de indruk dat het hier om een goedbedoelt advies ging wat Pieter gaf. Je kunt het er niet mee eens zijn, maar leg het dan naast je neer. Op deze manier hebben anderen geen zin om te reageren en je te helpen.
Goedbedoeld advies? ja right, als dat goed bedoeld was dat had hij dat best wat aardiger kunnen brengen.
-
Beste BlaBla,
Ik denk dat dit best een lastige vraag is, ik bedoel wat versta je onder een fatsoenlijke band, en wat voor soort muziek speelt zo'n band. Als je het hier over jazz-band hebt is het erg belangrijk dat je o.a. goed kan improviseren, in een rock band is dit weer minder belangrijk. Maar ik denk wel dat je in wat voor band ook speelt, dat je in ieder geval moet kunnen soleren, en het is ook niet onbelangrijk dat je op een podium durft te staan :D . Ik denk dat iedereen hier wel een beetje "podiumvrees" heeft zeker net die eene maat voor je solo die op dat moment echt niet mag mislukken, omdat er 1000 man naar je staat te luisteren.
Dus al met al is alles moeilijk (of niet) samen te vatten, je moet denk ik gewoon op je gevoel af gaan of je met een "fatsoenlijke" band meekan, dat weet je meestal zelf het best. En de lat natuurlijk net iets hoger leggen dan dat je eigenlijk kan.
Ik hoop dat je iets aan m'n antwoord hebt.
Groeten Erik
Hier heb ik wel wat aan :) Dankje.
-
Als je in een (fatsoenlijke) band wil gaan spelen, wat voor kennis heb je dan allemaal hard nodig/wat moet je echt kunnen?
Fatsoen, inlevingsvermogen, een realistische kijk, open staan voor de meningen van anderen en nog meer van die 'ouwelullen' dingen. Genoeg om aan te werken dus.
Genoeg om aan te werken? Als je die dingen die jij opnoemt echt nodig hebt dan zit het wel goed zo..
-
Ja, beste blabla, je kan het heel vervelend vinden wat ik schrijf, maar je zou er ook je voordeel mee kunnen doen.
De vragen die je hier stelt, en de antwoorden die je verwacht geven nu eenmaal aan dat je ondanks een aantal jaren les en spelen in een bandje, nog niet het niveau hebt wat je gevorderd kunt noemen. Niveau ligt nu eenmaal niet in hoeveelheden. de hierboven gegeven antwoorden geven idd precies aan wat je oa allemaal nodig hebt en jouw reacties laten mij eigenlijk alleen een heleboel overmoed en wellicht, maar dat kan ik niet echt beoordelen, overschatting zien.
Ik ben het met alle gegeven antwoorden eens, maar er is 1 ding heel belangrijk en dat is dat je er in moet groeien. de lat mag best hoog, dat stimuleert alleen maar, maar te hoog is heel erg verkeerd. Daardoor verlies je uiteindelijk het plezier in het spelen, en wordt je uiteindelijk nooit meer dan een zeer middelmatige tot slechte speler. En ik neem toch aan dat je dat niet wlt.
Je stelt een zeer open vraag, stel hem eens anders en laat zien dat je ergens, met verstand van zaken over nagedacht hebt.
Cbone slaat de spijker op zijn kop, wat mij betreft....maar als ik eerlijk ben denk ik dat je ook over de betekenis van zijn antwoord heen gelezen heb.
Kortom, nog heel veel te leren, maar dat kan ook bijna niet anders wanneer je 16 bent. Back to basics, jochie...
-
Even back to basics....Wat versta je nu eigenlijk onder gevorderd?
Als ik jou was zou ik eens een goede docent opzoeken. bv aan een muziekschool zodat je ook begeleid kunt worden in het maken van je keuzes. Vaak hebben muziekscholen allerlei bands, orkesten of is er zowiezo veel gelegenheid tot samenspelen. Gezien je eerdere vragen denk ik dat jouw "gevorderd" iets anders betekent dan het mijne.
DAt geeft niks, je bent nog jong en hebt nog alle tijd om te ontwikkelen. Neem die kans! en blijf vooral op je eigen niveau!. Om je soepel te kunnen bewegen in het uitvoerende gebeuren moet je van meerdere markten thuis zijn. Daar moet je in groeien.
Ik bedoel dus: Als je nog niet weet wat je in huis moet hebben om in een "fatsoenlijke band" te spelen, dan hoor je daar eigenlijk ook nog niet in thuis...
Eigenlijk kan ik niets anders dan me bij Pieter aansluiten...
-
Ja, beste blabla, je kan het heel vervelend vinden wat ik schrijf, maar je zou er ook je voordeel mee kunnen doen.
De vragen die je hier stelt, en de antwoorden die je verwacht geven nu eenmaal aan dat je ondanks een aantal jaren les en spelen in een bandje, nog niet het niveau hebt wat je gevorderd kunt noemen. Niveau ligt nu eenmaal niet in hoeveelheden. de hierboven gegeven antwoorden geven idd precies aan wat je oa allemaal nodig hebt en jouw reacties laten mij eigenlijk alleen een heleboel overmoed en wellicht, maar dat kan ik niet echt beoordelen, overschatting zien.
Ik ben het met alle gegeven antwoorden eens, maar er is 1 ding heel belangrijk en dat is dat je er in moet groeien. de lat mag best hoog, dat stimuleert alleen maar, maar te hoog is heel erg verkeerd. Daardoor verlies je uiteindelijk het plezier in het spelen, en wordt je uiteindelijk nooit meer dan een zeer middelmatige tot slechte speler. En ik neem toch aan dat je dat niet wlt.
Je stelt een zeer open vraag, stel hem eens anders en laat zien dat je ergens, met verstand van zaken over nagedacht hebt.
Cbone slaat de spijker op zijn kop, wat mij betreft....maar als ik eerlijk ben denk ik dat je ook over de betekenis van zijn antwoord heen gelezen heb.
Kortom, nog heel veel te leren, maar dat kan ook bijna niet anders wanneer je 16 bent. Back to basics, jochie...
Sorry, maar ik kan hier totaal niks mee. Zoals ik al zei trek je je conclusie belachelijk snel. Je oordeel klopt niet met de werkelijkheid, of je dat nu wilt geloven of niet. Ik denk niet dat jij de persoon bent om hier over te oordelen. Volgens mijn leraar ben ik er zeker klaar voor om in een ''echt'' bandje te spelen. En voor mijn gevoel is dat ook zo.
Ik geef toe dat ik het wat subtieler had kunnen aanpakken, maar ik wilde dit topic gewoon algemeen houden en als je niet tevreden bent met mijn vraagstelling dan reageer je toch gewoon niet?
Ik ben trouwens geen jochie, maar een meisje. Ik ontken ook niet dat er dingen zijn die ik moet leren.. en gaandeweg blijf je altijd dingen leren.
-
Kunnen we nu mischien ontpic blijven in dit topic? Mijn vraag lijkt me duidelijk genoeg om te begrijpen wat ik graag wil weten.
-
Sorry, Meisje, ik denk dat je het niet gaat trekken. Wat mij betreft einde discussie.
-
Als je in een (fatsoenlijke) band wil gaan spelen, wat voor kennis heb je dan allemaal hard nodig/wat moet je echt kunnen?
fatsoenlijk heb jij alleen voor ogen voor jezelf... Wat voor de één fatsoenlijk is is het totaal niet voor een ander! De één kan wel in een gotich band of metal gekrijs (ik weet niet hoe ik het moet noemen...) spelen en is voor hun fatsoenlijk maar dat is het voor mij bv. totaal niet...
Dit zijn dus echt de dingen die je zelf zou moeten ondernemen of met je ouders natuurlijk. Dus gewoon ergens even aankloppen en proeven of het een fatsoenlijke band is en of het niveau je bevalt...
Of je nou wilt soleren in een band of niet dat zijn meestal je eigen keuze... Maar een echte must vind ik het lezen van bladmuziek... Al hebben er mensen bij voorgaande onderwerp aangegeven dat zij het makkelijk zonder kunnen doen, toch vind ik dat het makkelijk lezen van bladmuziek noodzakelijk is... Je kan niet al die 100+ nummers elk riedeltje in je kop stampen en dat het foutloos gaat... Bovenal staat het plezier natuurlijk voor op...
Pieter en de rest wou je alleen maar helpen, en voel je je niet aangevallen (al weet ik dat ook wel als tiener ;) ), het is en blijft een forum dus reacties kan je krijgen die je niet verwacht had...
ik vroeg me eigenlijk één ding af...
Je vroeg wat voor kennis je echt nodig zou hebben om in een fatsoenlijke band te kunnen spelen... Volgens jouw leraar en je gevoel ben je er zeker klaar voor om in een echt bandje te spelen. Dan ga je toch vanzelf ff opzoek naar een leuke fatsoenlijke band. Waarom zou je je afvragen of je wel aan de eisen zou voldoen voor een fatsoenlijke band terwijl je leraar en jezelf het gevoel hebben dat je er zeker klaar voor bent...
Wij weten ook niet beter wat jouw ervaring is... Wij willen alleen dat je de lat niet veeeeel te hoog legt dat dat uiteindelijk demotiverend is... Je gaf zelf aan dat er je gaandeweg dingen blijft leren. Nou zijn dat kennis ook te leren in de praktijk dus ga er gewoon op af en ga naar een door jouw "gekeurde" fatsoenlijke band ;) , niemand die je tegen houdt. Niet geschoten is altijd mis... Nee heb je of ja kan je krijgen.
Ik speel zelf al een tijd in een (voor mij fatsoenlijke) (big)band en het word ook alleen maar leuker ;) .
Je zou miss niets aan mijn reactie hebben maar toch wou ik dit ff melden...
Velen zijn hier om te helpen, een afsnauwing of wat dan ook voor iemand is toch het minste wat je kan doen...
-
Sorry, Meisje, ik denk dat je het niet gaat trekken. Wat mij betreft einde discussie.
Anders blijf je gewoon weg uit dit topic.
-
Hier hebben we natuurlijk niets aan, over dat bekvechten, je vroeg zelf of we on-topic willen blijven...
Wat mij betreft zijn er een aantal goede punten in de berichten gekomen over de kennis wat je zou moeten hebben om in een fatsoenlijke band te spelen... in ieder geval om verder te komen.
Dussss bij deze: slotje?
-
Als je in een (fatsoenlijke) band wil gaan spelen, wat voor kennis heb je dan allemaal hard nodig/wat moet je echt kunnen?
fatsoenlijk heb jij alleen voor ogen voor jezelf... Wat voor de één fatsoenlijk is is het totaal niet voor een ander! De één kan wel in een gotich band of metal gekrijs (ik weet niet hoe ik het moet noemen...) spelen en is voor hun fatsoenlijk maar dat is het voor mij bv. totaal niet...
Dit zijn dus echt de dingen die je zelf zou moeten ondernemen of met je ouders natuurlijk. Dus gewoon ergens even aankloppen en proeven of het een fatsoenlijke band is en of het niveau je bevalt...
Of je nou wilt soleren in een band of niet dat zijn meestal je eigen keuze... Maar een echte must vind ik het lezen van bladmuziek... Al hebben er mensen bij voorgaande onderwerp aangegeven dat zij het makkelijk zonder kunnen doen, toch vind ik dat het makkelijk lezen van bladmuziek noodzakelijk is... Je kan niet al die 100+ nummers elk riedeltje in je kop stampen en dat het foutloos gaat... Bovenal staat het plezier natuurlijk voor op...
Pieter en de rest wou je alleen maar helpen, en voel je je niet aangevallen (al weet ik dat ook wel als tiener ;) ), het is en blijft een forum dus reacties kan je krijgen die je niet verwacht had...
ik vroeg me eigenlijk één ding af...
Je vroeg wat voor kennis je echt nodig zou hebben om in een fatsoenlijke band te kunnen spelen... Volgens jouw leraar en je gevoel ben je er zeker klaar voor om in een echt bandje te spelen. Dan ga je toch vanzelf ff opzoek naar een leuke fatsoenlijke band. Waarom zou je je afvragen of je wel aan de eisen zou voldoen voor een fatsoenlijke band terwijl je leraar en jezelf het gevoel hebben dat je er zeker klaar voor bent...
Wij weten ook niet beter wat jouw ervaring is... Wij willen alleen dat je de lat niet veeeeel te hoog legt dat dat uiteindelijk demotiverend is... Je gaf zelf aan dat er je gaandeweg dingen blijft leren. Nou zijn dat kennis ook te leren in de praktijk dus ga er gewoon op af en ga naar een door jouw "gekeurde" fatsoenlijke band ;) , niemand die je tegen houdt. Niet geschoten is altijd mis... Nee heb je of ja kan je krijgen.
Ik speel zelf al een tijd in een (voor mij fatsoenlijke) (big)band en het word ook alleen maar leuker ;) .
Je zou miss niets aan mijn reactie hebben maar toch wou ik dit ff melden...
Velen zijn hier om te helpen, een afsnauwing of wat dan ook voor iemand is toch het minste wat je kan doen...
Met een fatsoenlijke band bedoelde ik dus gewoon de kwaliteit van een band, het heeft niks met het genre te maken ofzo. Ik bedoel daarmee dat de bandleden weten waar ze mee bezig zijn enzo. En ik ben een saxofoniste dus het genre gothic als voorbeeld nemen is sowieso niet echt handig.
Ik sta best open voor de meningen van anderen, maar wanneer die gebaseerd zijn op iets waar diegene niet over kan oordelen dan kan ik dat sowieso niet zien als een goedbedoeld advies.
Zo ongeveel alle punten die hier in dit topic genoemd zijn (van de posts waar ik iets aan had) wist ik al. Mijn leraar die kan wel zeggen dat ik er klaar voor ben, maar ik weet voor mezelf niet zo goed wat er op me af komt als ik in een ''echte'' band stap. Voor mijn gevoel ben ik er wel klaar voor en ik denk er ook wel redelijk wat verstand van te hebben.
Ik hoopte in dit topic wat punten op een rijtje gezet te zien zodat ik zeker weet dat ik overal aan heb gedacht en geen digen over het hoofd heb gezien.
-
Ik sta best open voor de meningen van anderen, maar wanneer die gebaseerd zijn op iets waar diegene niet over kan oordelen dan kan ik dat sowieso niet zien als een goedbedoeld advies.
Ja dat begrijp ik, maar hoe kunnen wij jouw nou vergelijken met een (voor ons) fatsoenlijke band aangezien we niet weten hoe gevorderd jij bent... Wij zouden dus daar ook niet over kunnen oordelen en weten dus niet wat jij nog voor kennis zou moeten leren.
Ik denk dat het een goede stap voor je is om zelf eens te gaan kijken naar bands in de buurt... Miss ken je wel via via iemand die in een bandje speelt ofzo. Ga er gewoon voor! Waarschijnlijk wil je het gewoon echt qua theorie weten wat de aspecten zijn die je echt zou moeten kennen... Maar dat vind ik niet nodig, ga gewoon op een bandje af dan weet je het snel genoeg of jij het een fatsoenlijke band vind en dat jij alle kennis bezit om daar te horen/spelen.
-
Ik sta best open voor de meningen van anderen, maar wanneer die gebaseerd zijn op iets waar diegene niet over kan oordelen dan kan ik dat sowieso niet zien als een goedbedoeld advies.
Ja dat begrijp ik, maar hoe kunnen wij jouw nou vergelijken met een (voor ons) fatsoenlijke band aangezien we niet weten hoe gevorderd jij bent... Wij zouden dus daar ook niet over kunnen oordelen en weten dus niet wat jij nog voor kennis zou moeten leren.
Ik denk dat het een goede stap voor je is om zelf eens te gaan kijken naar bands in de buurt... Miss ken je wel via via iemand die in een bandje speelt ofzo. Ga er gewoon voor! Waarschijnlijk wil je het gewoon echt qua theorie weten wat de aspecten zijn die je echt zou moeten kennen... Maar dat vind ik niet nodig, ga gewoon op een bandje af dan weet je het snel genoeg of jij het een fatsoenlijke band vind en dat jij alle kennis bezit om daar te horen/spelen.
Daarom juist probeerde ik dit topic algemeen te houden. Dan hoeft ook niemand te oordelen over mijn niveau lijkt me.
Ik wilde iid wat preciezer weten, vooral qua theorie wat je moet weten/kunnen.
Bedankt iig!
-
Ik sta best open voor de meningen van anderen, maar wanneer die gebaseerd zijn op iets waar diegene niet over kan oordelen dan kan ik dat sowieso niet zien als een goedbedoeld advies.
Ja dat begrijp ik, maar hoe kunnen wij jouw nou vergelijken met een (voor ons) fatsoenlijke band aangezien we niet weten hoe gevorderd jij bent... Wij zouden dus daar ook niet over kunnen oordelen en weten dus niet wat jij nog voor kennis zou moeten leren.
Ik denk dat het een goede stap voor je is om zelf eens te gaan kijken naar bands in de buurt... Miss ken je wel via via iemand die in een bandje speelt ofzo. Ga er gewoon voor! Waarschijnlijk wil je het gewoon echt qua theorie weten wat de aspecten zijn die je echt zou moeten kennen... Maar dat vind ik niet nodig, ga gewoon op een bandje af dan weet je het snel genoeg of jij het een fatsoenlijke band vind en dat jij alle kennis bezit om daar te horen/spelen.
Daarom juist probeerde ik dit topic algemeen te houden. Dan hoeft ook niemand te oordelen over mijn niveau lijkt me.
Ik wilde iid wat preciezer weten, vooral qua theorie wat je moet weten/kunnen.
Bedankt iig!
Oh ja ik vergeet één ding.
Als je in een band wil spelen is het alleralleralleralleralerbelangrijkste:
GEDULD
Uren wachten op soundchecks, geduld met je medemusici.
En dat betekent ook dat je niet te snel op je teentjes getrapt moet zijn. Ik speel nu al bijna tien jaar in bands en ik kan je verzekeren dat het er vaak hard aan toe kan gaan in een band... Je zal haar op je tanden moeten hebben! Pieter kiest zijn woorden nog netjes, maar je zal als je in een band speelt regelmatig mensen tegenkomen die er heel wat minder doekjes omwinden. En naarmate je beter wordt, worden de emnsen steeds kritischer!
Muzikaal klaar zijn voor een band is nog niet eens het halve werk. Een serieueze band vergt veel van je uithoudingsvermogen, zowel fysiek als psychisch. Je moet uiteindelijk tevreden zijn met die anderhalf uur spelen voor je publiek, maar de tijd en moeite die daaraan voorafgaat...
-
Natuurlijk scheelt 't ook veel met wat voor band je gaat spelen. Een jazz bezetting vraagt waarschijnlijk weer hele andere dingen dan bijvoorbeeld een Ska band (om maar even wat te noemen).
Als ik naar mijn band kijkt. Ik ben de enige die noten kan lezen. De rest speelt op gehoor. Dat is trouwens een enorm belangrijk punt. Bij ons komt het regelmatig voor dat er spontaan een jam verschijnt. Dan is het handig als je gelijk overheen kunt improviseren zonder dat je eerst moet gaan puzzelen in welke toonsoort dat nummer staat. Dat moet je gelijk horen dus. Hoe kun je dit testen? Zet gewoon een willekeurige CD op van je favoriete artiest en ga er overheen spelen. Kun je de juiste noten niet vinden? Oefen hier op.
Dan is het handig als je je sax door en door kent en niet meer na hoeft te denken hoe een bepaalde greep ook alweer ging. Dat maakt je onzeker en dat ga je zeker horen in je spel.
Ritmisch moet je erg sterk zijn en goed maat kunnen houden. Met ritmiek kun je in je solo's erg veel doen.
Al je toonladders moeten goed in je vinger zitten (inclusief Blues ladders).
Leuk is als je nog wat aan je geluid kan toevoegen, een dikke growl, toptones, veel dynamiek e.d.
Zoals eerder werd gezegd, enorm veel geduld als je bij een optreden om half 8 aanwezig moet zijn voor een soundcheck en je kunt pas om 23.00 spelen.
Niet te kritisch. Op sommige podia sta je met oude gammele spullen te spelen, is er geen backstage en een inieminie podiumpje waar je net je kont kunt keren.
Goed tegen commentaar kunnen en niet gelijk op je teentjes getrapt zijn, soort olifantenhuid dus. (je reactie eerder is daar geen goed voorbeeld van). Als je hard gewerkt hebt aan een solo en de rest van de band vind het gewoon nix dan moet je niet gelijk beledigd zijn of denken "ik kap ermee". Het hoort erbij.
Je hebt soms ook te maken met erg vervelend mensjes in je publiek. Daar moet je tegen kunnen en gewoon je ding kunnen doen zonder dat je van slag bent.
Flexibel zijn in je muziek en gedrag. Live is live en er kunnen nog wel eens wat dingen fout gaan. Een zanger die te laat begint, een vergeten solo of een solo die uitloopt. Bij een goed ingespeelde band waar iedereen weet wat ie moet doen zal het publiek het niet horen en weet alleen de band waar het fout ging. Bij een band waar dat niet lekker loopt hoort het publiek het dus wel en met een beetje pech loopt je nummer (en optreden) in de soep.
In een band is het soms net of je een relatie hebt. Het moet onderling dus goed klikken en je moet je op je gemak voelen met de rest van de band, dit straal je uit op het podium.
Ook in een band zijn er soms onenigheden en kunnen er stevige discussies plaats vinden. Het is een kwestie van geven en nemen.
Zorg dat je minimaal 2 uur achter elkaar kunt spelen zonder dat je embouchure inkakt. Uithoudingsvermogen is erg belangrijk.
En wat ook erg handig is... als er een veertje o.i.d. van je sax los springt dan is het handig als je net genoeg kennis hebt om dat ding even te fixen zodat je je optreden uit kunt spelen. Ken je materiaal dus.
Maar goed... het hangt dus erg vanaf in wat voor soort band je gaat spelen. Hoe je kunt weten of je klaar bent voor een band? Ga naar Jamsessies, veel jamsessies en speel gewoon mee. Dan word je vanzelf geconfronteerd met je zwakke punten. Als je moeiteloos in een jamsessie mee kunt blazen dan is de volgende stap een band.
Laatste tip. Zet een advertentie op Musicfrom.nl. Je zult vanzelf reacties krijgen en speel eens een keer met een band mee. Als het wederzijds klikt (muzikaal en persoonlijk) dan zit je goed. Klikt het niet (op wat voor gebied dan ook), kijk kritisch naar jezelf en probeer dat punt te verbeteren.
Meer zinnige dingen kan ik op dit moment even niet verzinnen. Denk dat er vast wel iemand is die hier een aanvulling op heeft. :)
Hoop dat je er wat aan hebt.
-
Dan is het handig als je je sax door en door kent en niet meer na hoeft te denken hoe een bepaalde greep ook alweer ging. Dat maakt je onzeker en dat ga je zeker horen in je spel.
Ritmisch moet je erg sterk zijn en goed maat kunnen houden. Met ritmiek kun je in je solo's erg veel doen.
Al je toonladders moeten goed in je vinger zitten (inclusief Blues ladders).
Leuk is als je nog wat aan je geluid kan toevoegen, een dikke growl, toptones, veel dynamiek e.d.
Zoals eerder werd gezegd, enorm veel geduld als je bij een optreden om half 8 aanwezig moet zijn voor een soundcheck en je kunt pas om 23.00 spelen.
Niet te kritisch. Op sommige podia sta je met oude gammele spullen te spelen, is er geen backstage en een inieminie podiumpje waar je net je kont kunt keren.
Goed tegen commentaar kunnen en niet gelijk op je teentjes getrapt zijn, soort olifantenhuid dus. (je reactie eerder is daar geen goed voorbeeld van). Als je hard gewerkt hebt aan een solo en de rest van de band vind het gewoon nix dan moet je niet gelijk beledigd zijn of denken "ik kap ermee". Het hoort erbij.
Je hebt soms ook te maken met erg vervelend mensjes in je publiek. Daar moet je tegen kunnen en gewoon je ding kunnen doen zonder dat je van slag bent.
Flexibel zijn in je muziek en gedrag. Live is live en er kunnen nog wel eens wat dingen fout gaan. Een zanger die te laat begint, een vergeten solo of een solo die uitloopt. Bij een goed ingespeelde band waar iedereen weet wat ie moet doen zal het publiek het niet horen en weet alleen de band waar het fout ging. Bij een band waar dat niet lekker loopt hoort het publiek het dus wel en met een beetje pech loopt je nummer (en optreden) in de soep.
In een band is het soms net of je een relatie hebt. Het moet onderling dus goed klikken en je moet je op je gemak voelen met de rest van de band, dit straal je uit op het podium.
Ook in een band zijn er soms onenigheden en kunnen er stevige discussies plaats vinden. Het is een kwestie van geven en nemen.
Meer zinnige dingen kan ik op dit moment even niet verzinnen. Denk dat er vast wel iemand is die hier een aanvulling op heeft. :)
Geen aanvulling nodig Tony, jouw stukkie hierover zegt hetzelfde wat ik eerder schreef: je moet een olifantenhuid hebben!
-
Hier hebben we natuurlijk niets aan, over dat bekvechten, je vroeg zelf of we on-topic willen blijven...
Wat mij betreft zijn er een aantal goede punten in de berichten gekomen over de kennis wat je zou moeten hebben om in een fatsoenlijke band te spelen... in ieder geval om verder te komen.
Dussss bij deze: slotje? ;-)
Interessante vraag en interessante discussie.
Ik denk dat Tony het allemaal heel goed aangeeft.
Om mijn ervaring te noemen:
Ik ben klassiek opgeleid. Heb klassiek les gehad en nu weer.
Verder speel ik in verschillende orkesten, zowel sopraan als alt.
Ook heb ik in een bigband gespeeld, saxofoonensemble en kwartet.
Dat waren korte projecten. Een minimaal aantal keer repeteren en dan optreden.
Een aantal maanden geleden ben ik begonnen bij een band.
Ze spelen Jazz, funk en swing.
Leuke muziek! Ik moest daar alles van blad uit mijn hoofd leren.
Solo's mocht ik improviseren of zelf uitschrijven.
Dit was ik totaal niet gewend en vond ik echt heel moeilijk.
Bluestoonladders kende ik niet eens. Tsja, klassieke scholing...
Ondanks dat ik het 1e jaar van het conservatorium erop had zitten (ook klassiek) had ik er echt veel moeite mee.
Niet het technische en muzikale aspect. Zolang ik maar muziek voor mijn neus had.
Uit mijn hoofd leren ging ook, maar improviseren...
Nee, was geen succes.
Ik ben er dan ook mee gestopt. Ten eerste omdat ik een nieuwe baan heb met een zwarte opleiding waardoor ik in tijdnood kwam.
Maar ook wel omdat ik het gewoon niet zag zitten.
Met iets op het podium staan, wat eigenlijk niet helemaal mijn ding is.
Ik heb dus gekozen voor orkesten. Solistisch maakt me niet uit, als ik maar niet hoef te improviseren 
De ervaring zit dus niet in het aantal jaren spelen en de kennis die je daar in hebt opgedaan, maar in de dingen die Tony noemt.
Ik met mijn 15 jaar ervaring har er meer moeite mee dan iemand die maar 3 jaar speelde en ook in die band meedeed.
-
Ik denk dat je beter je vraag iets duidelijker had kunnen stellen.
Het is natuurlijk nogal moeilijk vast te stellen van onze kant, wat jouw niveau is en wat jij van een bepaalde band verwacht.
Gewoon meespelen en dan zie je vanzelf wel of het gaat of niet.
En niet zo snel boos worden als je het niet met iemand eens bent. :!:
-
Natuurlijk scheelt 't ook veel met wat voor band je gaat spelen. Een jazz bezetting vraagt waarschijnlijk weer hele andere dingen dan bijvoorbeeld een Ska band (om maar even wat te noemen).
Als ik naar mijn band kijkt. Ik ben de enige die noten kan lezen. De rest speelt op gehoor. Dat is trouwens een enorm belangrijk punt. Bij ons komt het regelmatig voor dat er spontaan een jam verschijnt. Dan is het handig als je gelijk overheen kunt improviseren zonder dat je eerst moet gaan puzzelen in welke toonsoort dat nummer staat. Dat moet je gelijk horen dus. Hoe kun je dit testen? Zet gewoon een willekeurige CD op van je favoriete artiest en ga er overheen spelen. Kun je de juiste noten niet vinden? Oefen hier op.
Dan is het handig als je je sax door en door kent en niet meer na hoeft te denken hoe een bepaalde greep ook alweer ging. Dat maakt je onzeker en dat ga je zeker horen in je spel.
Ritmisch moet je erg sterk zijn en goed maat kunnen houden. Met ritmiek kun je in je solo's erg veel doen.
Al je toonladders moeten goed in je vinger zitten (inclusief Blues ladders).
Leuk is als je nog wat aan je geluid kan toevoegen, een dikke growl, toptones, veel dynamiek e.d.
Zoals eerder werd gezegd, enorm veel geduld als je bij een optreden om half 8 aanwezig moet zijn voor een soundcheck en je kunt pas om 23.00 spelen.
Niet te kritisch. Op sommige podia sta je met oude gammele spullen te spelen, is er geen backstage en een inieminie podiumpje waar je net je kont kunt keren.
Goed tegen commentaar kunnen en niet gelijk op je teentjes getrapt zijn, soort olifantenhuid dus. (je reactie eerder is daar geen goed voorbeeld van). Als je hard gewerkt hebt aan een solo en de rest van de band vind het gewoon nix dan moet je niet gelijk beledigd zijn of denken "ik kap ermee". Het hoort erbij.
Je hebt soms ook te maken met erg vervelend mensjes in je publiek. Daar moet je tegen kunnen en gewoon je ding kunnen doen zonder dat je van slag bent.
Flexibel zijn in je muziek en gedrag. Live is live en er kunnen nog wel eens wat dingen fout gaan. Een zanger die te laat begint, een vergeten solo of een solo die uitloopt. Bij een goed ingespeelde band waar iedereen weet wat ie moet doen zal het publiek het niet horen en weet alleen de band waar het fout ging. Bij een band waar dat niet lekker loopt hoort het publiek het dus wel en met een beetje pech loopt je nummer (en optreden) in de soep.
In een band is het soms net of je een relatie hebt. Het moet onderling dus goed klikken en je moet je op je gemak voelen met de rest van de band, dit straal je uit op het podium.
Ook in een band zijn er soms onenigheden en kunnen er stevige discussies plaats vinden. Het is een kwestie van geven en nemen.
Zorg dat je minimaal 2 uur achter elkaar kunt spelen zonder dat je embouchure inkakt. Uithoudingsvermogen is erg belangrijk.
En wat ook erg handig is... als er een veertje o.i.d. van je sax los springt dan is het handig als je net genoeg kennis hebt om dat ding even te fixen zodat je je optreden uit kunt spelen. Ken je materiaal dus.
Maar goed... het hangt dus erg vanaf in wat voor soort band je gaat spelen. Hoe je kunt weten of je klaar bent voor een band? Ga naar Jamsessies, veel jamsessies en speel gewoon mee. Dan word je vanzelf geconfronteerd met je zwakke punten. Als je moeiteloos in een jamsessie mee kunt blazen dan is de volgende stap een band.
Laatste tip. Zet een advertentie op Musicfrom.nl. Je zult vanzelf reacties krijgen en speel eens een keer met een band mee. Als het wederzijds klikt (muzikaal en persoonlijk) dan zit je goed. Klikt het niet (op wat voor gebied dan ook), kijk kritisch naar jezelf en probeer dat punt te verbeteren.
Meer zinnige dingen kan ik op dit moment even niet verzinnen. Denk dat er vast wel iemand is die hier een aanvulling op heeft. :)
Hoop dat je er wat aan hebt.
Dit vind ik nou een erg zinnige post. Zo zie ik ook gelijk waar ik allemaal nog aan kan werken.
Het is denk ik ook wel iets waar je in moet groeien (volgens mij is dit ook eerder gepost). Ik hoef ook niet gelijk in een zo'n serieuze band te spelen die zich bezig houdt met muziek in studio's opnemen en weet ik veel hoe vaak per maand optreden of iets dergelijks. Ik wil natuurlijk niet zomaar wat aanklooien, maar ik ga niet wachten tot ik perfect aan al die punten die je opnoemt voldoe.
Ik heb al eens iets op musicfrom.nl gepost en ik heb er erg veel reacties op gehad, maar ik heb nog niets geschikts gevonden. Opzich sta ik voor heel veel (oa genres) open, maar bijna alle bands die reageerden repeteerden veel te ver voor mij en de leeftijdsverschillen waren vaak ook erg groot. Erg jammer..
-
Hier hebben we natuurlijk niets aan, over dat bekvechten, je vroeg zelf of we on-topic willen blijven...
Wat mij betreft zijn er een aantal goede punten in de berichten gekomen over de kennis wat je zou moeten hebben om in een fatsoenlijke band te spelen... in ieder geval om verder te komen.
Dussss bij deze: slotje? ;-)
Interessante vraag en interessante discussie.
Ik denk dat Tony het allemaal heel goed aangeeft.
Om mijn ervaring te noemen:
Ik ben klassiek opgeleid. Heb klassiek les gehad en nu weer.
Verder speel ik in verschillende orkesten, zowel sopraan als alt.
Ook heb ik in een bigband gespeeld, saxofoonensemble en kwartet.
Dat waren korte projecten. Een minimaal aantal keer repeteren en dan optreden.
Een aantal maanden geleden ben ik begonnen bij een band.
Ze spelen Jazz, funk en swing.
Leuke muziek! Ik moest daar alles van blad uit mijn hoofd leren.
Solo's mocht ik improviseren of zelf uitschrijven.
Dit was ik totaal niet gewend en vond ik echt heel moeilijk.
Bluestoonladders kende ik niet eens. Tsja, klassieke scholing...
Ondanks dat ik het 1e jaar van het conservatorium erop had zitten (ook klassiek) had ik er echt veel moeite mee.
Niet het technische en muzikale aspect. Zolang ik maar muziek voor mijn neus had.
Uit mijn hoofd leren ging ook, maar improviseren...
Nee, was geen succes.
Ik ben er dan ook mee gestopt. Ten eerste omdat ik een nieuwe baan heb met een zware opleiding waardoor ik in tijdnood kwam.
Maar ook wel omdat ik het gewoon niet zag zitten.
Met iets op het podium staan, wat eigenlijk niet helemaal mijn ding is.
Ik heb dus gekozen voor orkesten. Solistisch maakt me niet uit, als ik maar niet hoef te improviseren 
De ervaring zit dus niet in het aantal jaren spelen en de kennis die je daar in hebt opgedaan, maar in de dingen die Tony noemt.
Ik met mijn 15 jaar ervaring har er meer moeite mee dan iemand die maar 3 jaar speelde en ook in die band meedeed.
Ik zie ook niet zo waarom hier een slotje op zou moeten.. meer zinnige antwoorden zijn altijd welkom en een paar minder nuttige antwoorden hoeven de rest van het topic niet te bepalen
Ik weet ook wel dat het aantal jaar dat je speelt niet alles zegt. Sommigen pikken dingen sneller op dan anderen.
Toen ik net bij mijn ''bandje'' zat had ik ook erg veel moeite met improviseren, maar dat was vooral omdat ik bang was om mezelf te laten gaan. Wanneer ik in een toonsoort moet spelen die ik niet gewend ben dan heb daar soms ook moeite mee, maar ik merk wel dat het steeds beter en beter gaat.
Bij mijn saxofoonlessen ga ik binnenkort ook veel aandacht besten aan het improviseren en alles wat daarbij komt kijken. We zijn nu eerst bezig om mijn ritmische lezen (of hoe je dat ook zegt) bij te spijkeren. Altijd maar alles op gehoor doen is ook niet alles..
-
Ik kom wat achteraf aanzetten, had dit topic nog niet gelezen.
Ik den k dat je, omdat je een meisje/vrouw bent, nog beter dan goed moet zijn. Een meisje in een band kan invloed hebben op een band die al bestaat. Een meisje met gitaar of sax zijn wel 'hot'. Zangeressen genoeg, die hebben we wel gezien. Je zult dus als persoon stevig in je schoenen moeten staan, je sax goed kunnen bespelen, fouten moeten kunen opvangen, een goed oor moeten hebben en wat muziektheorie kennis. Als je goed overweg kunt met je sax, door kunt blijven spelen wanneer er iets onverwachts gebeurd, afgunst en jaloezie kunt hanteren, stress aankan, een teamplayer kunt zijn, met een koortslip kan spelen, kilometers kan vreten, onderuit kan gaan en weer overeind kan komen, enigszins narcistisch..dan zou ik een band gaan zoeken. Misschien is het "beter"om met anderen een band te starten.
Jamsessie langs gaan kan ook een (begin) optie zijn.
Suc6 en laat eens horen/weten of het er van gekomen is.
-
met een koortslip kan spelen
Ik heb gelukkig nog nooit een koortslip gehad maar het lijkt me echt zwaar K spelen.
Kun je überhaupt wel spelen met zo'n lip?
-
Mijn docent heeft 3 jaar (9 maand per jaar) in een band in Kopenhagen gespeeld, 4 dagen in de week,in een club)
Die vertelde mij de leuke kanten en de vervelende kanten (oa die koortslip) van het bandleven. Een clubeigenaar heeft weinig bodschap aan een saxofonist met koortslip...contract boys, contract..Ik wil maar zeggen: niet iedereen heeft de status (of denkt die te hebben) en de advocaten om maar even niet te komen opdagen...
-
Lijkt me pijnlijk om zo te spelen. Zo kun je toch nog meer besmetting oplopen?
-
Lijkt me pijnlijk om zo te spelen. Zo kun je toch nog meer besmetting oplopen?
Is inderdaad pijnlijk om te spelen met een (beginnende) koortslip, zeker als 'ie niet aan de rand zit maar midden op de onderlip. Ik heb er op dit moment al een kleine week last van ](*,)
Besmetting via je eigen riet? Geen flauw idee, dit is voor mij de eerste keer sinds ik sax speel. Toen ik merkte dat er een plek zat aan te komen, ben ik gestopt - vanwege de pijn.
Maar men zegt dat zolang 'ie niet open is, er weinig aan de hand is qua besmetting ... :roll:
-
Lijkt me pijnlijk om zo te spelen. Zo kun je toch nog meer besmetting oplopen?
Is inderdaad pijnlijk om te spelen met een (beginnende) koortslip, zeker als 'ie niet aan de rand zit maar midden op de onderlip. Ik heb er op dit moment al een kleine week last van ](*,)
Besmetting via je eigen riet? Geen flauw idee, dit is voor mij de eerste keer sinds ik sax speel. Toen ik merkte dat er een plek zat aan te komen, ben ik gestopt - vanwege de pijn.
Maar men zegt dat zolang 'ie niet open is, er weinig aan de hand is qua besmetting ... :roll:
Lang leven Compeed! Ik heb regelmatig last van koortsblaren, minstens een keer of 3 per jaar en kon eerder dan ook niet spelen. Nu wel, gelukkig, al ligt het er ook wel aan waar de blaar zit.
-
Lang leven Compeed! Ik heb regelmatig last van koortsblaren, minstens een keer of 3 per jaar en kon eerder dan ook niet spelen. Nu wel, gelukkig, al ligt het er ook wel aan waar de blaar zit.
Is inderdaad pijnlijk om te spelen met een (beginnende) koortslip, zeker als 'ie niet aan de rand zit maar midden op de onderlip.
Dat zeg ik . . . 8)