Saxforum
Saxofoon => Saxofoons op type => Tenor => Topic started by: Anacho on 15 September 2007, 21:16:48
-
Voor wie zin heeft in en tijd heeft voor een leuk verslagje van een raar dagje :).
Vanmorgen vroeg op reis naar Harry Bakker in Muiderberg om "mijn Amerikaan te gaan uitzoeken". Na een lange speurtocht over Internet wist ik het zeker: oude Amerikaanse saxofoons zijn gaaf en ik wil er een. Mijn SA80II gaf me het gevoel dat het geluid niet fantastisch was en er meer te halen viel, maar ik had al wel besloten hem iig nog niet in te ruilen.
Daar aangekomen even gewacht op een lege oefenruimte en een beetje met het personeel staan kletsen. Hij stelde voor wat ik al van plan was, namelijk alleen de topmodellen proberen aangezien ik ook op een topsaxofoon speel. De namen kennen jullie wel... Buesher 400, King Super 20, The Martin en Conn Lady Face. Ik begon met de Buesher, in een piepklein kamertje, met eigen mondstuk (de S80 C**) met ZZ3.5 riet. Ik vond het geluid fantastisch en de klepjes zaten nog redelijk waar ik ze gewend was. Een gat ter plaatse van de hoge fis klep mocht de pret niet drukken. Daarna de Super 20 geprobeerd, ik kon qua geluid eigenlijk niet zoveel verschil ontdekken. Klonk ook erg lekker, klepjes werkten ook allemaal goed, klep 5 klonk heel wazig en gis klep voelde wat sponzig maar ik was wel onder de indruk.
En dan, toch maar even de eigen sax uitpakken voor de vergelijking... Daar kwam toch ook een aardige bak geluid uit, alle klepjes enzo een stuk soepeler, ik kon me bijna niet voorstellen dat dit mijn sax was. Had waarschijnlijk te maken met het kleine kamertje dat het zo anders klonk dan ik gewend was. Opeens was ik niet meer zo zeker van de Buesher en de King.
Daarna de Lady Face en de Martin. Beiden vielen mij zwaar tegen. Het 'blok' voor de linkerpink met de lage cis, b, en a kleppen is op beide saxen heel raar gepositioneerd, althans anders dan ik gewend was. Ook de 3 flippers onder de linkerhandpalm voor hoge d en e en dergelijke zaten vooral bij de Martin heel ver naar binnen. Ik wist al meteen dat ik daar niet aan ging wennen, bovendien was ik niet onder de indruk van het geluid. De Conn klonk ook niet zoals ik had gehoopt, beetje dof geluid maar niet zoals ik het wilde. Daarna nog wat gewisseld, ruzie gemaakt met een Reference en een Serie III (in beide gevallen rollende lage c en b, ik kreeg 'm niet recht geblazen, heel raar).
Na een beetje ervaringen uitwisselen waren we allebei van mening dat ik helemaal geen nieuwe sax nodig heb. Hij adviseerde me wel om snel een nieuw mondstuk te kopen, was duidelijk niet echt onder de indruk van mijn S80 C**. Ik vertelde dat ik een Meyer 5 had besteld, dat leek hem een goede keuze, dus ik ben benieuwd hoe dat wordt (moet 'm nog even ophalen bij het postkantoor).
Conclusie: een SA80II, helemaal zo gek nog niet...
-
Heb je de references ook geprobeerd?
-
ruzie gemaakt met een Reference en een Serie III (in beide gevallen rollende lage c en b, ik kreeg 'm niet recht geblazen, heel raar).
Heb je de references ook geprobeerd?
Nu afwachten op je nieuwe mondstuk :)
-
Heb je de references ook geprobeerd?
Ik heb een matte Reference 54 geprobeerd, meer om even te horen hoe die klonk dan dat ik hem echt wilde kopen. Het zal wel aan mij liggen maar ik vond het dus heel moeilijk om verschil te horen tussen de verschillende saxen. Maar al vrij snel speelde ik een lage C en kwam die man een kijkje nemen waar dat rare geluid vandaan kwam
. Ik had dat dus ook bij die Serie III, heel raar. Die man dacht dat het misschien komt doordat mijn sax makkelijk aanblaast en ik daardoor een bepaalde embouchure gewend ben, hij kreeg hem namelijk niet eens moedwillig aan het rollen terwijl ik hem niet recht gespeeld kreeg.
Inderdaad, ben heel benieuwd naar de Meyer 5!
-
zo zie je maar weer, het gaat erom dat je een goed exemplaar hebt. ookal is een serieII wel een beetje een lichtgewicht.
ik had op de selmer saxofoondag op een reference54 dat de rond de midden F en G niet echt wilde. Beetje raar.(misschien ook niet)
De reference 36 speelde daarentegen ongelooflijk makkelijk.
Trouwens, zo'n C** is helemaal niet slecht, ligt eraan wat voor muziek je ermee wil spelen. In een harmonie zullen ze het zeer op prijs stellen, omdat het beter mengt. Maar als individu daarentegen heb je een kleiner geluid.
-
He da's toevallig, ik was zaterdag ook bij Harry Bakker. We hebben elkaar nog even kort gesproken: Ik had het hokje bezet voordat jij er in ging.
Blij dat je nu weer tevreden bent met je eigen sax. Er is veel te zeggen voor een 'moderne' sax. Je noemde de applicatuur al en zelf hecht ik ook veel waarde aan de (vaak betere) stemming.
En met zo'n Meyer krijg je toch een groter en robuuster geluid dan met een C**
Succes verder!
-
precies de reden waarom ik ook niet zo gepassioneerd ben van odue amerikanen. het linker pinkplateau en de rechter palm keys. de verdere applicatur is ook niet echt denderent maar dat zijn echt 2 struijekbklokken
aangezien ik ook net een neiwue sax bij ze heb gekocht, heb ik wel en paar tips (ofzo)
ik kocht mn mark 6 een paar weken terug, en die liep ook neit echt goed, maar daar moet je doorheen kijken. ik kreeg het lage register er moeilijk uit, en de es klep liep vast tegen de beugel en een paar kurkjes weg enzo. je meot naar het geluid luisteren en voelen hoe hij ligt. als je hem dan uiteindelijk gaat kopen, gaat hij hem ngo helemaal na kijken op lekkende kleppen enzovoorts, dan moet je hem nog een keer proberen en dan meot je pas je beslissing maken.
en ik kan me voorstellen dat hij niet gepassioneerd was van je mondstuk :P ik had een tijdje geleden ook geblazen op een c** en het maakte niet uit op wat voor sax ik speelde, er kwam een geluid uit, wat ik op de wc nog geen eens maak als ik bruine bonen gegeten heb. je hebt gewoon geen echt eigen geluid vind ik op de C**. ga dus op je fiets of in de aut naar t postkantoor, haal je meyer, speel er een paar weekies op weg, en ga dan nog een keer naar harry bakker om voor d egein ze toch nog eens te proberen. denk dat je dan heel anders thuis komt!
en deel je ervaringen met de meyer! ik heb er zelf ook een (een 7m) en mij bevaltie ook wel, lekker jazzy geluid! speel er laatste tijd weer meer op!
-
Hee dat is grappig Jeroen, leuk dat je een goeie sax gevonden hebt. Ik heb echt 3 uur een beetje vertwijfeld op en neer gebanjerd tussen alle glimmende saxen en dat hokje.
@Benny, op de applicatuur zou ik zo'n sax ook niet afkeuren als hij geweldig klonk, maar als ik nauwelijks verschil hoor en ook nog de helft van de kleppen niet kan vinden, sja...
Ik haal zo de Meyer op, zodra ik er op gespeeld heb horen jullie meer :).
-
Eh.. weet niet of ik nu al m'n 'definitieve' sax heb gevonden. Ik heb wel het gevoel dat ik steeds dichterbij kom. Het punt is dat ik voorheen geen sax speelde (alleen klarinet), dus ik kan niet terugvallen op een persoonlijke referentie zoals jij je SA80II hebt.
Ik sluit me ook aan bij Benny: met de Meyer hoor je meer verschillen dan met een Selmer SA80 mondstuk. Hoewel ik moet zeggen dat ik met een C* ook veel verschil hoorde. Probeer op de Meyer zowel lichte als zware rieten als je saxen vergelijkt. Dat helpt mij in ieder geval.
Vandaag trouwens nog wat andere Chu Berry's geprobeerd in Oss (www.sax-collection.com (http://www.sax-collection.com)). Veel mooie saxen daar voor een heel acceptabele prijs, stukken goedkoper dan HB dus. Helaas moesten ze het allemaal afleggen tegen 'mijn' exemplaar. Ik ben dus bang dat ik de hoofdprijs ga betalen. :(
-
Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten is er niet bij vrees ik hè ;). Ik vond uiteindelijk die King Super 20 nog het mooist spelen, maarja die was leuk even €2750... Dat heb ik er toch niet voor over als ik niet volledig overtuigd ben.
Meyer opgehaald, ziet er goed uit (thanks Paul!) maar kan nog niet spelen, hele dag werk, 's morgens vroeg en 's avonds laat buren... :evil:
-
trouwens beroerd onderhouden site, bij sax-collection
-
Om verwarring te voorkomen, de site van Harry Bakker is www.saxtrader.nl (http://www.saxtrader.nl)
-
Ik heb mijn beide oude Amerikanen bij sax-collection gehaald, dat wordt compleet gerund door een oude man (dat is hij nou eenmaal :lol:) met een erg grote liefde voor saxen, met name oude Amerikanen.
Hij zegt wel dat de saxen in topconditie verkeren maar daar had ik andere ideeën over, omdat de prijzen daar zo gunstig waren heb ik daar na mijn alt ook nog mijn tenor gehaald. (vervolgens wel door een échte pro laten reviseren)
Thijs
-
Ik moet hier toch nog even een nieuw verhaaltje neerzetten als vervolg op het bovenstaande. Zoals in het verslag te lezen is was ik na het proberen van een aantal hele mooie oude saxofoons bij Harry Bakker eigenlijk van niet één heel erg ondersteboven, wat ik vooraf wel had verwacht. Ik kon daarvoor maar één uitleg bedenken (opzich een heel logische) namelijk dat mijn SA80II ook gewoon een hele goede sax is, zeker niet minder dan de vintage saxen die ik bespeeld had.
Daarna bleef het toch kriebelen, gewoon omdat ik het leuk vond om veel artikelen te lezen over merken, types, jaartallen en dergelijke. Ben nu verliefd op een King Zephyr Special die ik eigenlijk aanstaande zaterdag wilde gaan proberen, beetje zelfde als toen voor ik naar Harry ging, ik heb hem in gedachten al hier thuis staan.
Alleen... heb ik sinds een paar weken een nieuw mondstuk, de Meyer 5 in plaats van mijn oude trouwe S80 C**. Wat een verschil is dat! Zeker nu ik er aan gewend begin te raken klinkt mijn eigen sax al zo enorm veel beter... Paul Desmond is mijn favoriete saxofonist en toen ik net speelde had ik echt het gevoel dat ik ongeveer die klank te pakken had.
Ik twijfel nu heel erg of ik nog naar die Zephyr moet gaan kijken... Eigenlijk is het gekkenwerk om daar meer van te verwachten dan van deze Selmer, die ik sowieso niet wil inruilen, heb ik straks twee van die dure dingen staan. Maar op de een of andere manier is de aantrekkingskracht van zo'n oude toeter wel heel groot.
Desmond speelde op een... Selmer...
-
Ik zou toch even gaan testen.
Al was het alleen maar uit interesse.
Het blijft toch leuk om te doen al heb je eigenlijk geen andere sax nodig.
-
Ik denk ook dat ik toch maar ga. Als dit niks is blijf ik voorlopig op de Selmer spelen, mocht de Zephyr toevallig fantastisch zijn, sja :).
-
Is wel iets heel speciaals zo'n Zephyr special...
Voorloper Super-20, ook met zilveren nek...
Ik kan me voorstellen dat je daar naar gaat kijken.
(Zou ik best in mijn verzameling willen hebben)
Maar het gaat er om DAT je een goed sax hebt, de rest moet je zelf doen.
En Selmer kan inderdaad erg goede saxen maken..
(Ik zeg nogmaals, probeer ook eens een serie 3 nek op je SA80II, schijnt in ieder geval voor tenor erg veel uit te maken)
-
Precies... en hij ziet er ook echt fantastisch uit :-D.
-
Goed dan, mijn laatste hoofdstuk in deze memoires :).
Ik loop bij Saxcompany in Den Bosch naar binnen en zeg dat ik kom voor de Zephyr Special waar ik ook over gemaild had. De man pakt de sax, showt hem twee seconden en zet hem vervolgens weer terug in het rek. Niet echt de manier om je instrumenten aan de man te brengen. Ik vroeg dus maar of ik de sax even mocht proberen, waarop hij voor me naar de 'studio' (soort rommelhok zonder enige vorm van akoestiek) werd gebracht. Hij wilde zelf mijn mondstuk erop zetten wat ik onplezierig vond aangezien ik normaal eerst riet en binder op het mondstuk zet, maar goed. Ik was in eerste instantie niet echt overtuigd door de Zephyr, voelde heel licht aan en bepaalde tonen klonken bijzonder iel. Dus maar even mijn SA80II en elkaar gezet ter vergelijking, waarop meneer meteen komt binnenstormen met het verzoek of ik de mondstukken niet zelf wil verplaatsen omdat de nekken nogal kwetsbaar zijn... Van alle saxofonisten die ik ken ben ik verreweg het zuinigst met mijn instrument maar dat terzijde. De vergelijking leverde weinig op, mijn eigen sax klonk ook niet bijzonder in dat hokje.
Daarna nog even een Martin geprobeerd, ik was er toch. Toen ik vroeg of ik de Lady Face ook even mocht proberen vroeg hij "Ben je op zoek naar een sax voor erbij ofzo?", eerste moment van interesse. Ik antwoordde min of meer bevestigend, waarop ik spontaan koffie aangeboden kreeg, die ik maar afsloeg. De Martin en de Lady Face brachten me overigens ook niet in extase.
Zowaar twee wijze lessen dus: geen oude Amerikaan voor mij en Saxcompany in Den Bosch is een winkel waar je mij niet meer zult zien.
-
Jammer dat het niets geworden is daar.
Ik heb mijn Selmer daar gekocht en ben daar best goed geholpen.
Inderdaad, het mondstuk doet hij erop maar dat vind ik nou niet zo'n probleem.
Wel gek dat je pas na een bevestiging van je interesse pas koffie krijgt.
Ik moet er binnekort weer even naartoe om mijn sax te laten nakijken en wil dan gelijk even een houten Lebayle uitproberen dus ik zal eens kijken wat er gebeurd.
-
Als je weet wat je wil is het waarschijnlijk een prima winkel maar ik miste vooral elke vorm van interesse in wat ik zocht en waarom...
-
Martins en Naked ladies zijn vrij donker klinkende saxen die best wel een ruiger mondstuk mogen hebben...
(Ik neem aan dat je deze 2 vrij wollig vond klinken met je Meyer 5 :?:)
-
Ik weet niet precies wat ik me moet voorstellen bij wollig maar ik denk dat ik dat juist wel mooi zou vinden. Maar dat hokje isoleert zó goed dat ik uit geen van de saxen daar een geluid kreeg waar ik tevreden over was, de mijne inclusief. Je zou nu kunnen zeggen dat ik er een had moeten meenemen voor een weekje ofzo... maar het was voor mij alleen maar een bevestiging van het feit dat het onzin is om iets anders (erbij) te willen. Bovendien had ik geen dermate goed contact met de verkoper dat ik zin had om dat te vragen :].
-
Dat hokje is eigenlijk helemaal niet geisoleerd. (waar zitten die dubbele puntjes voor op de i) :?
Buiten dat hok klinkt het net zo hard.
Het is alleen acoustisch aangepast maar dan een beetje te.
Bij mij stond gewoon de deur open en dat scheelt enorm in geluid.
Maargoed, het kan natuurlijk dat het gewoon niet klikt tussen jou en de verkoper.
Je weet nu in ieder geval dat je geen andere sax nodig hebt.
-
Was ook niet zo gecharmeerd van Den Bosch. Ik had nog het geluk dat er een plaatsvervanger van de eigenaar in de winkel stond waardoor ik rustig van alles kon proberen. Ik moet er niet aan denken dat iemand anders steeds al m'n verschillende mondstukken op al die verschillende instrumenten moet zetten. Hij zou knap gek van me worden denk ik.
Vandaag weer eens naar Harry Bakker geweest (om even aan te sluiten op het originele onderwerp). Ik heb daar m'n Conn Chu Berry omgewisseld voor een Buescher 400 Top Hat. De Conn was mij toch te wollig en projecteerde slecht in grotere ruimten, te dof zeg maar. De Buescher is duidelijk meer aanwezig maar ik moet nog afwachten hoe die zich houdt. Ik ben er dus intussen wel achter dat het testen van een sax in een klein hokje nog niet veel zegt over de akoestische prestaties in andere ruimten. Woensdag neem ik hem mee naar orkest en dan kan ik uitgebreid testen en luisteren als anderen hem bespelen.
Klinken als Paul Desmond... hmm, heb je al eens een Selmer Soloist mondstuk geprobeerd? Geeft een iets compacter geluid dan de SA80 en geeft mij in ieder geval een veel beter gedefinieerde toon dan een Meyer 6M. Vanmiddag met de cd meegespeeld, volgens mij dezelfde cd als waar jij je plaatje vandaan hebt (Dave Brubeck Greatest Hits?). Ik vond dat m'n geluid aardig in de buurt kwam van dat van Paul Desmond :P
-
Klopt, geweldige CD hè :-D.
-
Dus Jeroen Conn wordt nu Jeroen Buescher?
-
Ha Bianca,
Tja, de Conn's hebben zo hun pro's en conn's. Door de conn's zal het dus geen Conn worden. Misschien wordt het deze Buescher. Ik hoop van wel want anders gaat het toch Selmer worden en die zijn nog weer duurder, zucht :?
'Jeroen Buescher' klinkt niet echt maar 'Jerome Selmer' wel (en dat is geloof ook een echte Selmer telg).
P.s. ik speel net als jij ook es klarinet, bes klarinet maar ook a klarinet.
O Anacho,
Noten heb ik niet, ik denk ook dat je het meest leert als je het op gehoor na speelt. Nog even terugkomend op je verhaaltje over de King Zephyr: Als je echt eens een goede Zephyr en Super 20 wilt proberen moet je eens een afspraak maken bij saxonline in Amersfoort. Die spelen echt fantastisch, zien er dito uit met silverneck en in originele lak. Alleen het kost wel wat, zeg maar.
-
Bedankt voor je tip, misschien iets voor later maar voorlopig hou ik het echt bij m'n SA80II. Ik zou je Jerome Selmer aanraden :-D.
-
Oh en ja zelf leren meespelen is wel leuk maarja kost wel vrij veel tijd om de goeie noten te raken, zeker in snelle stukken.
Dat is slechts een kwestie van oefening, hoe meer je het doet, hoe sneller het gaat.
-
Hoe langzamer je het speelt, hoe sneller het gaat...
Klinkt tegenstrijdig, maar is wel waar..
Oefen op een tempo waarin je het FOUTLOOS kan spelen...
Daarna pas versnellen
-
Dat ben ik opzich wel met je eens, maar is wel lastig meespelen dan als Desmond het twee keer zo snel doet :). Opzich kan ik die stukken allemaal wel dromen maar als Brubeck, zoals bij veel stukken, constant van maatsoort en toonsoort wisselt is dat echt niet makkelijk.
Overigens ben ik al blij wanneer ik tijd kan vinden om mijn saxofoonles goed voor te bereiden, en dan hoef ik maar één nummer in te studeren... We zijn nu bezig met Intermediate Jazz Conception van Jim Snidero, volgens mij best een gaaf boek. Heel geschikt om te werken aan de afwerking van je spel.
-
Zoek eens op internet naar software om je muziek te vertragen ZONDER DAT DE PITCH veranderd...
-
Snelle solo's kun je met BestPractice vertagen zonder de toonhoogte te veranderen.
Kun je ze wat makkelijker meespelen.
De geluids kwaliteit gaat wel iets achteruit maar het is een handig programma.
Hier een link.
http://www.computeridee.nl/downloads.js ... id=1633566 (http://www.computeridee.nl/downloads.jsp?rubriek=1620616&id=1633566)
-
Yep, die heb ik al geprobeerd, dat werkt erg fijn :).
-
Goed, vanavond de Buescher Top Hat in de gymzaal gespeeld en laten spelen. Niets te merken van de dofheid waar ik last van had met de Chu Berry (dus Thijs: die komt niet meer terug).
De (goede) saxofoniste vond hem wel lekker spelen maar had moeite met de stemming en vond dat er veel klankverschil tussen hoog en laag zat. Van beide had ik zelf eigenlijk geen last, ik vond de klank erg goed: veel warmte maar ook lekker fel. Dus voorlopig houd ik het maar op dit instrument en dat betekent dus 'Jerome Top Hat' (want 'Jeroen Buescher' klinkt nergens naar). Nu eens kijken of ik m'n gebruikersnaam kan veranderen.
Leuk trouwens dat er software bestaat om solo's te vertragen. Zal ik ook eens downloaden.
-
Congrats...
Die tophats behoren toch wel tot DE MOOISTE saxen ooit gebouwd.
De manier waarop de kleppen aan de achterkant van de beker zijn geplaatst. Underslung oktaafklep, Die resonantie ring rond de beker...
Een plaatje..
-
Ja mooi he!
Die beker is zo mooi groot dat ie eigenlijk niet goed in de koffer past. Maar ach, daar valt mee te leven :D
-
Yup... probleem heb ik ook met m'n Super 400. De enige koffer waar ie eigenlijk in past is een Pro-tec.
-
Congrats...
Die tophats behoren toch wel tot DE MOOISTE saxen ooit gebouwd.
De manier waarop de kleppen aan de achterkant van de beker zijn geplaatst. Underslung oktaafklep, Die resonantie ring rond de beker...
Een plaatje..
Ja een plaatje? (foto?)
-
Heb zelf geen foto's maar op
http://http://www.saxpics.com/buescher/400.htm
staan er genoeg.
-
Zo dan. :shock:
Mooi ding hoor.
-
Inderdaad een hele mooie sax. Ik had laast er een op proef voor een week. Pracht geluid. Ik heb hem echter weer terug gegeven. Als enigste reden, ik heb vrij kleine handen en naast de oktaafklep zit precies een post van de applicatuur die volgens mij heel hoog is. Die rot post bleef maar in mijn duim steken en na een uurtje spelen had ik echt pijn in mijn duim. Ik dacht dat ik mischien eraan zou wennen maar ik durfde de gok niet aan. Het zijn tenslotte geen speelgoed prijzen.
Maar ik denk er af en toe wel aan, want het is een zeer seriuze mooi sax.
Veel plezier ermee
Groetjes
John
-
Zo, inmiddels weer een maandje en een bezoekje HB verder. De Buescher heeft zich goed gehouden maar toch had ik minder met het geluid dan met de Conn. Ik zou hem dus toch niet gekocht hebben. Maar dat was ook niet meer nodig: Ik heb proefgespeeld in een bigband en dat ging best aardig maar het liefst wilden ze me op tenor... Goed, met een huurcontract ben je flexibel en tenor was in eerste instantie ook de bedoeling, dus... op naar HB om eens wat tenoren te proberen. Ik ben (natuurlijk) op een Conn uitgekomen, een Ladyface. Kortom, Jerome Top Hat is niet meer en gaat weer Jeroen Conn heten...
-
Dat is dan een 10M :?:
Schijnen leuke stevig klinkende toeters te zijn
-
Ja, dat is een 10M.
Bij de tenoren vond ik het verschil tussen de New Wonder II (Chu Berry) en de 10M (Ladyface) kleiner dan bij de alten.
Beiden klinken erg stevig inderdaad, de 10M had volgens mij nog iets meer gewicht in de toon dan de Chu maar met een Chu zou ik ook wel kunnen leven.
-
Ik was net bij de harmonie en de baritonsaxofonist had, op mijn verzoek, zijn verzilverde King Super 20 uit 1954 meegenomen. Zag er echt fantastisch uit dus ik was heel nieuwsgierig... Viel me, net als bij de Zephyr Special, op dat de sax erg licht is (hij vond mijn SA80II zwaar dus dat kan kloppen :)). Los van het feit dat de klepjes anders staan vond ik het geluid niet echt heel anders klinken, blies vooral wat lastiger aan boven en onder. F klep voelde een beetje zompig aan, dat had ik op de Zephyr ook, en geen hoge fis
. Mooie sax... maar niets voor mij.
-
Ik was net bij de harmonie en de baritonsaxofonist had, op mijn verzoek, zijn verzilverde King Super 20 uit 1954 meegenomen. Zag er echt fantastisch uit dus ik was heel nieuwsgierig... Viel me, net als bij de Zephyr Special, op dat de sax erg licht is (hij vond mijn SA80II zwaar dus dat kan kloppen :)). Los van het feit dat de klepjes anders staan vond ik het geluid niet echt heel anders klinken, blies vooral wat lastiger aan boven en onder. F klep voelde een beetje zompig aan, dat had ik op de Zephyr ook, en geen hoge fis :-D
-
Zeker, en telkens concluderen dat je toch liever op je eigen sax speelt ook 8).
-
Zeker, en telkens concluderen dat je toch liever op je eigen sax speelt ook 8).
Dat is (bijna) het mooiste wat er is..
Hoewel dat natuurlijk ook een stuk gewenning is.
Elke sax vraagt er om anders aangeblazen te worden
-
Ja uiteraard, maar ik kan wel vrij snel voelen of ik denk te gaan wennen aan bepaalde klepstanden of zompigheden... Als het geluid dan beter is dan wat ik heb wil ik het nog wel proberen, maar als dat ook niet het geval is... :) hou ik m'n eigen sax.
-
Nooo hij is verkocht! :shock:
https://www.amsterdamwinds.nl/shop/prod ... ptilunc4h4 (https://www.amsterdamwinds.nl/shop/product_info.php?cPath=0_46_75_123&products_id=1168&osCsid=i1h0hnmgvo47v51fptilunc4h4)
Hij klonk zo mooi... :cry: