Saxforum
Spelen => Techniek => Topic started by: strangersinthenight on 06 October 2007, 18:16:22
-
"The keywork has a couple of extra features - a G# trill just below the low F key, and an Eb trill - actuated by a key on top of the low E key whilst the F and D key fingers are forked. This actuates a small key cup round the back of the instrument, as seen here on the left.
It's common to see this key cup wedged closed - few players use this trill these days, it simply adds weight to the action and is another thing to go wrong. Reversing the spring on the trill key cup is the common method of adapting the action - though a bit of cork wedged under the trill cup guard will do the job just as well, if less elegantly. The example here has been reverse sprung permanently closed."
Dit tekstje komt uit een langer review: http://www.shwoodwind.co.uk/Reviews/Sax ... _tenor.htm (http://www.shwoodwind.co.uk/Reviews/Saxes/Tenor/Conn10M_tenor.htm)
The G#trill weet ik staan, het is dat kleine klepje tussen de fa en de mi( of tussen f en e) maar hoe laat je die Eb trill zijn werk doen? :?
-
Door de middelste, waar je normaal de E mee speelt, los te laten terwijl je de onderste, de D klep, gewoon vasthoudt.
Thijs
-
Yep, gebruik ik regelmatig
-
En over de G#, kan zijn dat ik het gewoon geforceerd heb, maar de eerste weken toen ik mijn sax had was ik gefascineerd door dat G# knopje en werkte de twee G#'s gewoon weg super. Maar de laatste week valt het me op dat de G#klep soms niet naar omhoog gaat en blijft steken. Als ik dan met mijn hand even het klepje naar omhoog laat gaan dan werkt het weer goed :? . Is dat een gewoon probleempje zonder veel erg?
En dan dit, toen ik mijn sax pas had, klonk hij van de laagste tot de hoogste noot mooi, zuiver. Maar de laatste twee weken lukt het vanaf de hoge la(A) niet meer zo goed, klinkt daar echt vies. De hals zit er niet altijd goed in en dit lijkt dit probleem te veroorzaken.
Iemand daar enige ervaring mee? Want ik zie altijd als het probleem zich voordoet, de hals slecht in de sax steken. Ik probeer dan altijd de hals er goed terug in te steken , maar de hals lijkt er gewoonweg nooit goed in te steken :? :oops:
-
-En dit heeft helemaal niks met het onderwerp te maken " the martin", die site van je is echt geweldig
. Jij toevallig enig idee waar ze in België "Martins " verkopen. Want zou graag mijn altsax omwisselen voor een oude amerikaan(conn, martin,buescher,...)-
-
Ik probeer dan altijd de hals er goed terug in te steken , maar de hals lijkt er gewoonweg nooit goed in te steken :? :oops:
klinkt alsof het soms wel goed werkt....
Maar klinkt ook alsof je daar even een reparateur naar moet laten kijken.
Lijkt mij dat de klemschroef die de body ronde de nek aan moet klemmen niet meer goed werkt, of dat de tenon (dat stukje pijp onderaan de nek die in de body schuift) door slijtage iets de klein is geworden.
Een goede reparateur moet dit probleemloos op kunnen lossen.
-En dit heeft helemaal niks met het onderwerp te maken " the martin", die site van je is echt geweldig :-)
Maar Passchier in Tilburg, Maarten Prins (sax.nl) in Rotterdam lijken me toch ook goede opties...
Rij je nog een half tot één uur verder kun je ook naar Harry Bakker (saxtrader.nl) of de saxofoonwinkel (saxshop.nl)
Ik zal tijdens de rustige uurtjes hier eens naar kijken
-
Vreemd... Ik kan weinig tot niets vinden
http://www.dep.be/producten.php?categor ... strumenten (http://www.dep.be/producten.php?categorie=houtblaasinstrumenten)
http://www.sax-collection.com/ (http://www.sax-collection.com/) (Oss)
http://www.saxcompany.nl/algemeneinfo/weten.html (http://www.saxcompany.nl/algemeneinfo/weten.html) (Den Bosch)
En dat voor het land waar de saxofoon oorspronkelijk vandaan komt :shock:
-
Ja lijkt me het beste om zijn kopje eens te laten repareren.
Ja mijn Conn kwam van Adams, stond toen bij de tweedehands instrumenten. Maar het is gewoon rot dat als ik op het internet zoek ik heel veel saxwinkels in Nederland vind(met echt mooie oude saxen + voor een deftig prijsje) maar in Belgie niks(althans volgens het internet).
-
Adams is te rijden vanuit Leuven, Oss ook wel, eigenlijk is alles wel te doen! :lol: Ik zou gewoon eens goed gaan rondkijken, eventueel bellen en dan gewoon een dag uittrekken voor het uitproberen 8)
Thijs Leuven
PS
Als je hem in Oss koopt, reken dan wel op een revisie. De man zegt wel dat ze gereviseerd zijn, ik geloof hem ook wel, maar de twee saxen die ik er heb gekocht waren dan absoluut niet goed gereviseerd :lol:
-
Waarom heb je drie manieren om een Bes te spelen...
Omdat het soms van pas komt..
En een tril staat voor triller
-
en dat eerste probleem, met je Gis. Kennelijk een slap veertje ergens.
Die naaldveren moeten een enorm gewicht verzetten.
Verder heeft de zij-Gis enzo allemaal kleine stelschroefjes, kan het ook zijn misschien, maar denk eerder aan de veren.
-
Met de triller kan je wel veel sneller switchen tussen G# en G, en dus een snellere triller spelen :wink:
-
[...]
The G#trill weet ik staan, het is dat kleine klepje tussen de fa en de mi( of tussen f en e) maar hoe laat je die Eb trill zijn werk doen? :?
Zijdelings gerelateerd: de Eb trill-klep wordt nogal eens permanent dichtgezet, maar niet iedereen is daar even happy mee. Zie bijvoorbeeld A reason NOT to plug your Eb-Trill key (http://http://www.saxontheweb.net/vbulletin/showthread.php?t=74231).
Op mijn New Wonder alt (en tenor) heb ik de veer achter de Eb klep ook andersom laten zetten bij de restauratie, zodat de klep altijd dicht staat en dus zijn functie verliest. Ik had er het een en ander over gelezen (de voorstanders zeggen dat je ermee voorkomt dat Eb gaat 'lekken' omdat 'ie moeilijk is af te stellen) en ik verwachtte niet die Eb triller veel te gebruiken.
Als ik nu een (lage) F vergelijk met de Eb dicht en open (zoals het hoort) dan klinkt open wel ietsjes beter. Dat gaat dus bij de volgende beurt hersteld worden.
-
Ik gebruik hem toch wel regelmatig....
-
Ik heb 'm nog niet gemist. Maar misschien komt dat nog.