Saxforum
Spelen => Techniek => Topic started by: nessie on 05 January 2008, 19:48:39
-
Er bestaan diverse besgrepen. Op basis van de eerste reacties op mijn vorige mailtje denk ik dat niet alleen technische overwegingen, maar ook persoonlijke voorkeuren een rol spelen. Ik hoop dat een poll een geschikt middel is om die voorkeuren en liefst ook een toelichting daarop in kaart te brengen.
-
ik zou het even toelichten, ik 'denk' namelijk dat de tweede mijn favoriet is. Doe dus alles met mijn linkerwijsvinger.
-
Ik weet niet of alle grepen wel goed zijn.
als hobo speler ben ik een hele tijd voor 1/4 gegaan, maar de standaardgreep bevalt me nu bes t
-
ik heb er altijd maar 2 gekend :roll: de leerlingengreep en die met de linkerwijsvinger
-
De eerste... denk ik... :roll:
-
ik doe eigenlijk alles met mijn linker wijsvinger (petitBb), behalve als het me echt niet lukt, of als ik van een A of een B naar een Bb moet trillen.
Chromatische ladders enzo doe ik ook met een petitBb, dat moet ik mezelf maar eens afleren.
-
Gewoon een A met een zijklep.
Ik heb geen idee hoe dat heet. :oops:
-
Mjah, hangt helemaal van de situatie af :)
Ik denk dat je ze alle vier in je vingers moet hebben, omdat ze allemaal weleens van pas komen.
Voor de poll heb ik gekozen voor 1x--|---
Komt vaak van pas en klinkt goed.
-
het is goed wanneer je verschillende grepen voor de bes beheerst.
de greep met 1-4 is minder geschikt voor saxofoon. hier klinkt wel een bes, maar die is eigenlijk altijd te laag. dit is een van oa fluit afkomstige greep. wanneer je die met 1-5 speelt is hij wel goed en stemmend.
wat vuistregeltjes voor wanneer welke bes te gebruiken;
Ta (1,2+zijklepje rechts)
- in chromatiek (a-bes-b of b-bes-a)
- bes-c / c-bes
Petit (wijsvinger links 2 klepjes)
- bij sprongen
5 (1,5)
- b-bes-b
de benamingen Ta, petit en 5 zijn de rousseau-benamingen en worden het meest gebruikt. benamingen voor andere kleppen;
b=1, a=2, g=3, f=4, e=5, d=6, lage c=7
zij-bes= ta, zij-c= tc, zij-fis= tf
hoge d= c1, hoge es= c2, hoge e= c3, hoge f=c4, hoge f#= c5
kleine bes= petit
de meeste leerlingen beginnen met 1 greep voor een noot, zoals de bes, waar meerdere mogelijkheden zijn. daardoor leer je deze greep in alle situaties te gebruiken en krijg je het gevoel dat dat DUS de beste greep is. toch zul je merken, wanneer je hier voor open staat, dat wanneer je hulpgrepen gebruikt sommige dingen echt makkelijker worden.
Het vergt wel doorzettingsvermogen, want je pakt al snel terug naar dat wat vertrouwd is.
toch is, als je het wel vol houdt, succes verzekerd!
-
En of stemming of motoriek belangrijker is maakt ook wat uit in je keuze voor een bepaalde greep. Vooral in snelle loopjes heb je vaak veel aan een bepaalde keuze voor een greep en dat dat ene nootje in een reeks dan wat afwijkt maakt dan niet zoveel uit. Datzelfde heb je met een open Cis spelen. dat doe je toch eigenlijk liever niet kwa klank, maar soms is het toch het meest handige om te doen.
Ik dacht dat de naamgeving voor alle kleppen van Londeix afkomstig was? Nooit geweten dat het Rousseau was.
-
Ik dacht dat de naamgeving voor alle kleppen van Londeix afkomstig was? Nooit geweten dat het Rousseau was.
natuurlijk Londeix....al die fransen... :?
was Rousseau dan niet van de 'trias politica'?
-
Ik dacht dat de naamgeving voor alle kleppen van Londeix afkomstig was? Nooit geweten dat het Rousseau was.
natuurlijk Londeix....al die fransen... :?
was Rousseau dan niet van de 'trias politica'?
:-D
Wie weet is Eugene wel een nazaat van Jean-Jacques?
-
ik vind dit een beetje een rare vraag...
ligt er aan wat voor stuk je speelt en in wat voor toonsoort. ik speel graag de normale bes (b + kleine bes klep) maar bij snelle dingen speel ik ook graag de triller bes. dit zijn wel de 2 meest voorkomende bessen.
de bes die ik ook graag als "special effect ;)" gebruik is deze
12--345 + Eb klep (en octaafklep)
Als je dan met je embouchure experimenteert dan voel je dat je precies op een boventonengrens zit. als je je embouchure wat minder doet word het een g.
je kan er erg mee rock en rollen. als iemand behoefte heeft aan een voorbeeldje, dan toeter ik hem even in en zet ik hem even op Music Online, zeg het maar
-
Bedankt voor die officiele benamingen (Londeix), kom net kijken dus dan helpt het wel als je weet waar het over gaat en dat wordt zo steeds duidelijker. Meteen even een plaatje erbij gezocht, mss handig voor andere beginners:
(http://http://saxofoons.interactnetwork.nl/Img/Londeix.gif)
-
Welke Bb ik gebruik hangt volledig van de situatie af.
Voor ieder loopje of klank is er een andere Bb het meest geschikt.
-
12--345 + Eb klep (en octaafklep)
Als je dan met je embouchure experimenteert dan voel je dat je precies op een boventonengrens zit. als je je embouchure wat minder doet word het een g.
je kan er erg mee rock en rollen. als iemand behoefte heeft aan een voorbeeldje, dan toeter ik hem even in en zet ik hem even op Music Online, zeg het maar
snap niet helemaal welke je bedoelt.. bedoel je 12-|456 +Eb ? die gebruik ik ook soms als Bb, maar je kan hem ook als multiphonic gebruiken.
-
12--345 + Eb klep (en octaafklep)
Als je dan met je embouchure experimenteert dan voel je dat je precies op een boventonengrens zit. als je je embouchure wat minder doet word het een g.
je kan er erg mee rock en rollen. als iemand behoefte heeft aan een voorbeeldje, dan toeter ik hem even in en zet ik hem even op Music Online, zeg het maar
snap niet helemaal welke je bedoelt.. bedoel je 12-|456 +Eb ? die gebruik ik ook soms als Bb, maar je kan hem ook als multiphonic gebruiken.
ik bedoel die ja. 12-|456 + Eb klep
tis ook een multiphonic (of een shake, hoe je t noemt)
-
12--345 + Eb klep (en octaafklep)
Als je dan met je embouchure experimenteert dan voel je dat je precies op een boventonengrens zit. als je je embouchure wat minder doet word het een g.
je kan er erg mee rock en rollen. als iemand behoefte heeft aan een voorbeeldje, dan toeter ik hem even in en zet ik hem even op Music Online, zeg het maar
snap niet helemaal welke je bedoelt.. bedoel je 12-|456 +Eb ? die gebruik ik ook soms als Bb, maar je kan hem ook als multiphonic gebruiken.
ik bedoel die ja. 12-|456 + Eb klep
tis ook een multiphonic (of een shake, hoe je t noemt)
voor een heel goed voorbeeld van deze greep moet je even luisteren naar One for Daddy-O van Cannonball Adderley (staat op Somethin' Else). op 5:40 doet hij eerst deze (Bb wobble heet hij volgens mij officieel), en daarna doet hij er nog een waarvan ik de greep niet weet.
De solo van Cannonball in one for daddy-O is trouwens ook extreem, die kan ik iedereen aanraden :)
-
ik ga voor 12 ta. Ik merk dat ik heel veel klarinetgrepen ook op mijn sax gebruik zoals lage c overblazen en de b.
-
Eh... :? Ik gebruik het liefst de 12,R3 maar ik gebruik ook wel eens 1* die is meestal het handigst. 12,R3 is erg makkelijk tussen twee a's in! of na of voor een a.
groetjes
-
Ik leerde vanuit het boekje horen lezen spelen: de standaard bes 12,TA en later voor snelle loopjes de hulpgreep petit bes. Toen ik echter lees kreeg moest ik eigenlijk alleen de standaardgreep doen. Nu ben ik de petit hulpgreep eigenlijk vergeten omdat je je daar dus niet meer in oefent, terwijl ik denk dat het bet handig kan zijn voor snellere loopjes.
-
eigenlijk is de petit bes de 1ste keus en 1,2 Ta gebruik je alleen in chromatische loopjes of wanneer de klank daar om vraagt. Er zijn ook situaties dat je met 1 en 4of 5 of allebei beter uit de voeten kunt, maar die komen niet zoveel voor. Je kunt jezelf een niet zo gelukkige manier aanleren en daar heel lang goed mee spelen, maar er komt een moment dat je bv onvoldoende snelheid of speelgemak verkrijgt. Daarom is het best belangrijk dat je dat van het begin af aan goed doet. Ook al zie je zelf de eerste jaren het nut er niet van in.