Saxforum
Algemeen => Humor & Games => Topic started by: Smelly Jelly on 03 February 2008, 22:09:05
-
Al enige tijd koesterde ik de wens om een mooie vintage tenor te bezitten, en deze is afgelopen weekend uitgekomen toen ik een Keilwerth Toneking The New King op de kop kon tikken!
Het geluid van deze toeter is fenomenaal: hoewel hij iets minder makkelijk stemt (duh) klinkt hij veel voller dan mijn yanagisawa. En ook de applicatuur valt me alles mee als ik dat vergelijk met de Amerikaanse toeters die ik wel eens bespeeld heb.
Hij heeft jarenlang bij de zwager van de verkoper aan de muur gehangen, en deze constante omgeving plus het feit dat er niet op gespeeld is heeft de sax mooi geconserveerd. Dit bleek nogmaals bij schoonmaken: lak is nog in perfecte staat, de engelenvleugel zit er nog op (die schijnen vaak af te breken), er hoeven maar een paar kurkjes en veertjes vervangen te worden en zelfs de polsters zijn nog redelijk, alhoewel ik die waarschijnlijk wel allemaal laat vervangen.
Onderstaande foto is snel geschoten op de keukentafel van de verkoper, een uitgebreide fotosessie volgt als de accu van mn camera is opgeladen...
Ik ben verliefd!
http://http://a445.ac-images.myspacecdn.com/images01/17/l_36b4d91906715fd73ddcc676280dd1f4.jpg
-
Gefeliciteerd met je nieuwe sax!
Tis vast rustig op het forum, iedereen die Peter R. de Vries kijkt ;) .
-
Haha ja! En dan blijkt strax dat er helemaal niets nieuws verteld wordt en zit die chagerijnige bromsnor zich helemaal rot te lachen met kijkcijfers en dollartekens in de ogen...
K zit trouwens me nieuwe sax ff te researchen op internet, en dit is dus de versie MET omgefelsde toonranden, dus vergelijkbaar met de Toneking EX... volgens saxpics dan.
Ik begin toch het gevoel te krijgen dat ik hier een lot uit de loterij heb!
-
Gefeliciteerd, ben benieuwd naar de foto's!
-
mooi ding, maar uit welke tijd is ie dan?
Enne nog nooit zo'n mooie aflevering gezien, ben anders nooit zo weg van peter met zijn suggestieve montages voorzien van stemmige muziekjes.
-
mooi ding, maar uit welke tijd is ie dan?
Midden jaren 50, ik zal de serienummer lijstjes er eens op napluizen.
Ik ben nou aan het kijken naar revisie mogelijkheden, prijsverschillen zijn best groot (van 250 bij Tim Brennan tot 420 bij Harry Bakker) zou de prijs ook een kwaliteitsindicatie zijn?
Verder ga ik er vanuit dat je niet zomaar ieder merk polsters op een sax met rolled tone holes kan zetten, wie weet daar meer van?
-
op Martins worden vaak toptones gezet. Het belangrijkste is de vlakheid van de toongaten.
Ik denk dus als ie echt goed gemaakt is dat je er vrij gangbare op kunt zetten. En als hier en daar toch beetje lek is, misschien toptones.
Ik vermoed in elk geval dat toptones flexibeler zijn. Ik weet het niet dus!
-
op Martins worden vaak toptones gezet. Het belangrijkste is de vlakheid van de toongaten.
Ik denk dus als ie echt goed gemaakt is dat je er vrij gangbare op kunt zetten. En als hier en daar toch beetje lek is, misschien toptones.
Ik vermoed in elk geval dat toptones flexibeler zijn. Ik weet het niet dus!
Inmiddels contact gehad met Tim Brennan hierover, volgens hem moet het mogelijk zijn de polsters die hij gebruikt er op te zetten. Ik overweeg metalen resonatoren, wie heeft hier ervaring mee?
Zijn prijzen zijn overigens zeer scherp, bovendien rekent hij voor veel dingen (metalen reso's, rolled tone holes) geen meerprijs bij revisie waar bijna alle andere reparateurs dat wel doen. Bovendien krijg ik de indruk dat hij verstand van zaken heeft en tis ook nog eens een aardige vent. De sax gaat vrijdag naar Haarlem, hopelijk is de sax op tijd klaar voor de opnames van de nieuwe plaat over drie weken!
-
Gefeliciteerd.
-
Inmiddels contact gehad met Tim Brennan hierover, volgens hem moet het mogelijk zijn de polsters die hij gebruikt er op te zetten. Ik overweeg metalen resonatoren, wie heeft hier ervaring mee?
Voor mijn alt heb ik er eens naar geinformeerd, maar de prijs bleek niet in verhouding tot de sound-verandering te staan; mijn reparateur zei dat het bij de duurdere saxen wellicht iets uitmaakt. Het is denk deels afhankelijk van wat jij wil, maar ook wat jij nog hoort.
-
Zijn prijzen zijn overigens zeer scherp, bovendien rekent hij voor veel dingen (metalen reso's, rolled tone holes) geen meerprijs bij revisie waar bijna alle andere reparateurs dat wel doen. Bovendien krijg ik de indruk dat hij verstand van zaken heeft en tis ook nog eens een aardige vent. De sax gaat vrijdag naar Haarlem, hopelijk is de sax op tijd klaar voor de opnames van de nieuwe plaat over drie weken!
Het gaat vooral om kwaliteit, dus goed sluiten, en duurzaamheid.
Wat je aan resonatoren hebt, maakt niet veel uit.
Volgens Ben maakte ook plastic en metaal bij de reference tenor weinig uit.
Waar ik vooral op zou letten, het soort leer enzo. Chanu polsters (80 a 100euro duurder, dit zijn echt mk6 polsters) hebben een hele fijne structuur dus sluiten beter.
En het scheelt ook als polsters behandeld zijn om beter tegen vocht te kunnen.
En plakken van kleppen ga je haast niet tegen. Het is nu eenmaal een natuurproduct. Dit kun je dan aardig voorkomen door toptones te gebruiken.
En Pisoni is ook een topmerk, zit op de reference.
-
Ik ben bang te lyrisch te doen over Keilwert saxofones.
Maar ik heb hier ook een alt en een tenor, en ik vind ze heerlijk spelen.
Het moeten dus wel goeie saxen zijn
-
Zijn prijzen zijn overigens zeer scherp, bovendien rekent hij voor veel dingen (metalen reso's, rolled tone holes) geen meerprijs bij revisie waar bijna alle andere reparateurs dat wel doen. Bovendien krijg ik de indruk dat hij verstand van zaken heeft en tis ook nog eens een aardige vent. De sax gaat vrijdag naar Haarlem, hopelijk is de sax op tijd klaar voor de opnames van de nieuwe plaat over drie weken!
Het gaat vooral om kwaliteit, dus goed sluiten, en duurzaamheid.
Wat je aan resonatoren hebt, maakt niet veel uit.
Volgens Ben maakte ook plastic en metaal bij de reference tenor weinig uit.
Waar ik vooral op zou letten, het soort leer enzo. Chanu polsters (80 a 100euro duurder, dit zijn echt mk6 polsters) hebben een hele fijne structuur dus sluiten beter.
En het scheelt ook als polsters behandeld zijn om beter tegen vocht te kunnen.
En plakken van kleppen ga je haast niet tegen. Het is nu eenmaal een natuurproduct. Dit kun je dan aardig voorkomen door toptones te gebruiken.
En Pisoni is ook een topmerk, zit op de reference.
Vrijdag de sax bij Tim langsgebracht (aardige vent trouwens) en hij heeft even de tijd genomen mij te onderwijzen over polsters. Hij adviseerde mij kunststof resonatoren te nemen: klankverschil is er volgens hem niet (heb ik vaker gehoord) en kunststof is duurzamer dan metaal.
Tim gebruikt polsters die hij zelf ergens uit Frankrijk haalt. Volgens hem gaan ze langer mee en sluiten beter dan Pisoni en Chanu. Ik heb Pisoni's op mijn yanagisawa en daar was ik al van onder de indruk. Van Chanu heb ik me door iemand laten vertellen dat Selmer zelf is gestopt met deze polsters te gebruiken... Ik weet alleen niet op welk model ze gebruikt werden.
Over een week is de sax klaar en zal ik hier een uitgebreide fotoreportage plaatsen!
-
Is de sax al klaar? ben benieuwd naar de foto's! heb er sinds kort ook zo een. Eentje uit 1961 ook met Engelflugeln en rolled toneholes. Speelt goed, hoewel ik geen vergelijkingsmateriaal heb. De reviseur was er wel enthousiast over, had paar keer een soortgelijke toeter gehad en 'ze waren allemaal goed'.
groet,
Bas
-
Hij is terug, en speelt super! Ik ga deze week nog foto's maken.
2 b continued
-
Voor de liefhebber, heb ik er nog 1 te koop!!!
Groeten Erik
-
1 lijkt me voldoende, heeft ie ook engelflugeln en rolled toneholes?
Niet om je thread te hijacken, maar even twee foto's -net gemaakt- van mijn tenor:
(http://http://img.photobucket.com/albums/v292/Basnijenhuis/newking1.jpg)
(http://http://img.photobucket.com/albums/v292/Basnijenhuis/newkin2.jpg)
-
heeft ie ook engelflugeln en rolled toneholes?
Helaas geen orginele "engelflugel", natuurlijk we de roled toneholes.
Al met al voor een prikkie nu te koop
-
Verdorie, ben de geheugenkaart van me camera kwijt.... foto's laten wel erg lang op zich wachten nu!
-
Misschien een domme vraag, maar waarom zo'n plexiglas beschermhouder?? Dat ziet er niet uit, vindt ik persoonlijk.
-
Je snapt er weer niets van
Zal in die tijd wel een heel erg moderne uitstraling hebben gehad..
EN..
Ik vind hem mooi..
(Die metalen die er later op is gekomen. Die is pas lelijk)
-
Je snapt er weer niets van :-D Het ziet er een beetje goedkoop uit, maar niet dat dure uitstraling altijd beter is. De meeste oude "vintage" saxen zien er uit alsof (.....naja vul zelf maar in), maar klinken/spelen geweldig.
-
ja ach die engelvleugels zijn een keer wat anders...ook niet handig dat ze van kunstof zijn...nogal breekbaar. Echter bij deze sax wel the unique selling point. Althans ze staan vooral om die beugels bekend.
-
onze engelenvleugel op de bari is nog puntgaaf mag ik wel zeggen :lol:
-
onze engelenvleugel op de bari is nog puntgaaf mag ik wel zeggen :lol:
Tip om dat zo te houden: de vleugels barsten meestal bij de schroeven, laat je reparateur daar wat vilt tussen zetten en de keyguard gaat langer mee...
-
Kom kom, niet zo negatief over versieringen hé. Het is allemaal bijzaak :) .
De één vind het mooi de ander niet...
Zoals Rob al zei...
De meeste oude "vintage" saxen zien er uit alsof (.....naja vul zelf maar in), maar klinken/spelen geweldig.
-
onze engelenvleugel op de bari is nog puntgaaf mag ik wel zeggen :lol:
Tip om dat zo te houden: de vleugels barsten meestal bij de schroeven, laat je reparateur daar wat vilt tussen zetten en de keyguard gaat langer mee...
en gewoon voorzichtig met je instrument omgaan. Er zitten geen viltjes tussen. Het ligt er ook aan denk ik hoe strak de schroeven worden aangedraaid?
-
onze engelenvleugel op de bari is nog puntgaaf mag ik wel zeggen :lol:
Tip om dat zo te houden: de vleugels barsten meestal bij de schroeven, laat je reparateur daar wat vilt tussen zetten en de keyguard gaat langer mee...
en gewoon voorzichtig met je instrument omgaan. Er zitten geen viltjes tussen. Het ligt er ook aan denk ik hoe strak de schroeven worden aangedraaid?
klopt helemaal.
Maar ik vermoed dat een viltje net even wat bescherming biedt bij stoten.
-
onze engelenvleugel op de bari is nog puntgaaf mag ik wel zeggen :lol:
Tip om dat zo te houden: de vleugels barsten meestal bij de schroeven, laat je reparateur daar wat vilt tussen zetten en de keyguard gaat langer mee...
en gewoon voorzichtig met je instrument omgaan. Er zitten geen viltjes tussen. Het ligt er ook aan denk ik hoe strak de schroeven worden aangedraaid?
klopt helemaal.
Maar ik vermoed dat een viltje net even wat bescherming biedt bij stoten.
Niet alleen bij stoten. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zijn minder hoogwaardige kunststoffen (vooral deze oude harsen) zeer instabiele materialen. Ze hebben de neiging te desintegreren, de verbindingen van verschillende soorten moleculen blijven niet aan elkaar zitten.
Het materiaal verzwakt dus, wat op een gegeven moment op de plekken waar spanning staat (bij de schroeven bijvoorbeeld) tot scheuren kan gaan leiden. Een viltje vermindert de spanning op het materiaal.
Verder kan ik me voorstellen dat de kunststof reageert met het nikkel en de metalen uit het messing, maar dat zou ik op moeten zoeken.
-
onze engelenvleugel op de bari is nog puntgaaf mag ik wel zeggen :lol:
Tip om dat zo te houden: de vleugels barsten meestal bij de schroeven, laat je reparateur daar wat vilt tussen zetten en de keyguard gaat langer mee...
en gewoon voorzichtig met je instrument omgaan. Er zitten geen viltjes tussen. Het ligt er ook aan denk ik hoe strak de schroeven worden aangedraaid?
klopt helemaal.
Maar ik vermoed dat een viltje net even wat bescherming biedt bij stoten.
Niet alleen bij stoten. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zijn minder hoogwaardige kunststoffen (vooral deze oude harsen) zeer instabiele materialen. Ze hebben de neiging te desintegreren, de verbindingen van verschillende soorten moleculen blijven niet aan elkaar zitten.
Het materiaal verzwakt dus, wat op een gegeven moment op de plekken waar spanning staat (bij de schroeven bijvoorbeeld) tot scheuren kan gaan leiden. Een viltje vermindert de spanning op het materiaal.
Verder kan ik me voorstellen dat de kunststof reageert met het nikkel en de metalen uit het messing, maar dat zou ik op moeten zoeken.
Het polymeer reageert waarschijlijk een beetje met metaal na langdurig contact, maar ik denk alleen dat het aandraaien van de plaat meer effect heeft op de spanning in het plastic dan de reactie met andere chemicaliën. want als er al een klein scheurtje ontstaat tijdens het aandraaien. Dan vormen er zich makkelijker grotere scheuren. Hierbij is een viltje dus een goede oplossing.
Of je laat gewoon een nieuwe plaat spuitgieten (met een engeneering plastic) met een plastic die wat minder gevoelig is als het gaat om, slagvastheid, duurzaamheid, en scheurvorming ;). Polycarbonaat (PC) of. Polyetherimide (PEI)
maar dat is waarschijnlijk te duur ;)
-
Ik bel al op zoek naar een metalen keyguard die Keilwerth ook had voor deze sax, voornl. voor de VS-markt. Ze reageren echter niet op mijn mail...
De engelnflugeln zijn nu wel ok, maar met barsten en lijm.
-
onze engelenvleugel op de bari is nog puntgaaf mag ik wel zeggen :lol:
Tip om dat zo te houden: de vleugels barsten meestal bij de schroeven, laat je reparateur daar wat vilt tussen zetten en de keyguard gaat langer mee...
en gewoon voorzichtig met je instrument omgaan. Er zitten geen viltjes tussen. Het ligt er ook aan denk ik hoe strak de schroeven worden aangedraaid?
klopt helemaal.
Maar ik vermoed dat een viltje net even wat bescherming biedt bij stoten.
Of je laat gewoon een nieuwe plaat spuitgieten (met een engeneering plastic) met een plastic die wat minder gevoelig is als het gaat om, slagvastheid, duurzaamheid, en scheurvorming ;). Polycarbonaat (PC) of. Polyetherimide (PEI)
maar dat is waarschijnlijk te duur ;)
misschien is daar wel een handeltje in!
-
Ik bel al op zoek naar een metalen keyguard die Keilwerth ook had voor deze sax, voornl. voor de VS-markt. Ze reageren echter niet op mijn mail...
De engelnflugeln zijn nu wel ok, maar met barsten en lijm.
Ook niet op de mijne... Keilwerth zou ze wel op vooraad moetn hebben, getuige de verschillende verhalen.