Saxforum
Spelen => Techniek => Topic started by: Ukridge on 18 March 2008, 00:09:08
-
Bij het spelen van langzame nummers op zachte toon, merk ik dat mijn aanzet van de tong en soms het "spugen" te horen is?! Hebben anderen daar ervaringen mee/oplossingen voor. Soms denk ik dat mijn riet te zwaar is, maar met een lichter riet, ga ik piepen met de hogere tonen.
groet, Ukridge
-
denk ik kwestie van oefenen.
En de vuistregel is, lagere tonen lichtjes met de tong aanzetten.
Hogere tonen kunnen meer met luchtstoot.
succes!
-
Dat heb ik toevallig vorige week ook van mijn leraar gehoord, dat je lage tonen met je tong moet aanzetten. Wat is er trouwens op tegen om het gewoon vanuit je keel te doen? Dat doe ik namelijk al vanaf het begin, al moet ik zeggen dat het niet altijd even goed gaat, het is erg moeilijk om de goede aanzet te krijgen. Als ik de tonen met mijn tong aanzet kriebelt dat ontzettend, door de trilling van het rietje. Gaat dat dan over na verloop van tijd?
groeten Yvonne Zweden
-
Met je tong aanzetten heeft ook het voordeel dat je meer met stacato kan spelen. Je tonen kunnen ook veel korter, sneller en feller zijn. Vanuit je keel heb je meer een soort langzamere aanzet en is vaak onhandig.
Het kriebelen gaat wel weg.
-
Je tong is het instrument voor articulatie en articulatie maakt muziek. Ook lage noten moet je fel aan kunnen zetten net zoals je hoge noten heel wollig moet kunnen laten klinken.
Het spugen wat je hoort ligt ws aan het riet, dat hoeft dan niet perse te zwaar te zijn maar is gewoon geen fijn riet.
-
Dat heb ik toevallig vorige week ook van mijn leraar gehoord, dat je lage tonen met je tong moet aanzetten. Wat is er trouwens op tegen om het gewoon vanuit je keel te doen? Dat doe ik namelijk al vanaf het begin, al moet ik zeggen dat het niet altijd even goed gaat, het is erg moeilijk om de goede aanzet te krijgen. Als ik de tonen met mijn tong aanzet kriebelt dat ontzettend, door de trilling van het rietje. Gaat dat dan over na verloop van tijd?
groeten Yvonne Zweden
als je lage tonen vanuit de keel speelt krijg je in de regel sneller een ongecontroleerde luchtstoot.
Dat kriebelen zegt me dan weer niks, alhoewel ik best kietelgevoelig ben
-
een riet blijft (als het goed is) `kriebelen` dat is de essentie van het riet: trillen
Dit trillen is nog te sturen door je rietbinder.
-
Ik was er al mee bezig om te leren om met de tong aan te zetten, bij de Big band waar ik bij speel studeren we nu een cha cha cha liedje in, en dat gaat inderdaad beter als je met de tong aanzet. Dat kriebelen moet ik dan maar overheen zien te komen.
yvonne
-
en dat dat spugen te horen is in de aanzet. Zal geleidelijk minder worden als je er meer op let.
Maar 100% wegnemen lukt niet, je kunt het wel voor een aanzienlijk deel wegnemen.
Goed dat je daar op let trouwens, ik ken er wat die hebben daar gewoon lak aan, mede doordat niemand ze daarop wijst zoals een leraar ofzo. (mondstuksabbelaars noemen ze dat)
-
volgens mij als je het spugen hoort dan is je lipspanning (embouchure) niet goed. Te slap. Of je rietje iets te zwaar. Je kunt dan het bovenste randje van het riet, de tip, iets lichtjes opschuren. Dan spreekt het makkelijker aan.
ik heb het heel soms op de klarinet ook.
-
Kan ook wezen dat het rietje net iets te laag op het mondstuk zit.
Dan krijg je ook allerlei ruisende bijgeluiden.
-
Wat verstaan jullie onder spugen? Bedoel je dat je het blazen zelf hoort. Dat deed namelijk mijn oude leraar die nu met pensioen is. Die maakte zoveel bijgeluid dat je amper nog de saxofoon hoorde. Ik dacht eerst dat ik verkeerd blies, maar ik heb dat bijgeluid nog bij niemand anders gehoord.
Yvonne
-
Dan is het maar goed dat hij met pensioen is...
-
Wees voorzichtig... Jij wil ook netjes behandeld worden als er een straaltje spuug uit je linkermondhoek sijpelt (of je dan sax speelt of niet)
------------------------------------------------------------------------
Het maakt niet uit of je kwijlt, als het maar langs je sax afgaat
-
Dan is het maar goed dat hij met pensioen is...
mss soort van stan getz als leraar gehad hehe
-
Dan is het maar goed dat hij met pensioen is...
mss soort van stan getz als leraar gehad hehe
Een soort Ben Webster bedoel je 8)
Stan Getz vind ik juist een heel erg cleane klank hebben :D
-
Ben Webster ook hoor. Hij speelt veel met Sub maar ik heb bij hem nog nooit een soort rochelend geluid gehoord (en dan heb ik best wel een hoop cd's van 'm).
-
ok. genoeg tips voor mij om eens naar te kijken :D
Ukridge
-
Dan is het maar goed dat hij met pensioen is...
mss soort van stan getz als leraar gehad hehe
Een soort Ben Webster bedoel je 8)
Stan Getz vind ik juist een heel erg cleane klank hebben :D
altijd baas boven baas he
-
Ach je hebt betweters en mensen die echt alles weten :-D
-
Dat heb ik toevallig vorige week ook van mijn leraar gehoord, dat je lage tonen met je tong moet aanzetten. Wat is er trouwens op tegen om het gewoon vanuit je keel te doen? Dat doe ik namelijk al vanaf het begin, al moet ik zeggen dat het niet altijd even goed gaat, het is erg moeilijk om de goede aanzet te krijgen. Als ik de tonen met mijn tong aanzet kriebelt dat ontzettend, door de trilling van het rietje. Gaat dat dan over na verloop van tijd?
groeten Yvonne Zweden
Ik denk dat de tongaanzet best geschikt is bij luide tonen en de keelaanzet bij zachte tonen.
Ik heb dat ergens gelezen op een site van een amerikaanse proffessor.
Uiteraard gebruik je de tongaanzet om stacato te spelen.