Saxforum

Saxofoon => Saxofoons op type => Tenor => Topic started by: Bas* on 24 April 2008, 08:46:06

Title: Eigenaardigheden speelwijze tenor
Post by: Bas* on 24 April 2008, 08:46:06
Ik speel nu een tijdje tenor, na langer alt te hebben gespeeld.
Wat mij opvalt is dat de middel -D en hoge A nogal stoffig klinken tov de andere tonen. Dit had de alt niet, en ik heb het op meerdere tenor's ervaren. Daarbij heb ik dat de hoge G (onder die A) nogal snel overblaast naar een D geloof ik.
Komt dit vaker voor? Hoort het een beetje bij de tenor of ligt het aan mij  :?
Title:
Post by: FB on 24 April 2008, 08:55:04
Paar maand terug ben ik ook begonnen met tenor na eerst alt.
Midden D vond ik voor geen meter klinken (in vergelijking dan). Na wat onderzoek, blijkt dit een normaal en bekend verschijnsel bij een tenor te zijn..palmkey voor de D gebruiken.
De A geeft geen probleem, kan een `venting` probleempje zijn.
Title:
Post by: Bas* on 24 April 2008, 08:58:10
Wat is een 'venting' probleem?
Het lijkt alsof hij wel meer open zou moeten, niet qua toonhoogte, maar om zijn lucht oid kwijt te raken, bedoel je dat met venting?
Is er iets aan te doen?
Title:
Post by: FB on 24 April 2008, 10:00:01
http://www.musicmedic.com/info/articles/num_25.html (http://www.musicmedic.com/info/articles/num_25.html)
Title:
Post by: the martin on 24 April 2008, 10:44:49
Stoffige D kan ook vaak opgelost worden door de lage C meer open te zetten..
(Niet te ver natuurlijk, anders wordt de D te hoog)
Title:
Post by: deHerbergier on 24 April 2008, 21:14:18
Quote from: "FB"
Paar maand terug ben ik ook begonnen met tenor na eerst alt.
Midden D vond ik voor geen meter klinken (in vergelijking dan). Na wat onderzoek, blijkt dit een normaal en bekend verschijnsel bij een tenor te zijn..palmkey voor de D gebruiken.
De A geeft geen probleem, kan een `venting` probleempje zijn.


Palmkey?? Leg eens uit. :)
Title:
Post by: EelcoW on 24 April 2008, 21:43:36
met palmkey bedoelt hij gewoon de d die je met je linker handpalm speelt voor een hoge d, maar dan zonder octaafklep.

Ik vind een palmkey d gebruiken voor de middel d heel erg onhandig.. het klinkt veel te schel, en in snelle dingen is het een hele vervelende greep na grepen als een E.
Title:
Post by: Maaarten on 24 April 2008, 22:32:14
Quote from: "Eelcow"

Ik vind een palmkey d gebruiken voor de middel d heel erg onhandig.. het klinkt veel te schel, en in snelle dingen is het een hele vervelende greep na grepen als een E.


helemaal mee eens.
Ik gebruik het alleen thuis uit gemakzucht soms, maar het is echt geen goed klinkende toets op zich
Title:
Post by: FB on 24 April 2008, 23:05:13
Quote from: Maaarten
Quote from: Eelcow


Ik gebruik het alleen thuis uit gemakzucht soms, maar het is echt geen goed klinkende toets op zich

..daar ben ik het niet mee eens wat betreft de tenor..
althans mijn Keilwerth geeft een een mooi klinkende d met palm key..
Title:
Post by: Jeroen Conn on 24 April 2008, 23:48:51
De D met palmkey gebruik ik soms ook, juist om de klank een beetje hetzelfde te krijgen als de C eronder.

Die A is vaker een lastige noot omdat de 2e octaafklep dan open gaat. De 'venting' is dan vaak niet optimaal wat dan een ruisende A oplevert. M'n vorige The Martin tenor had dat heel sterk. M'n huidige Conn heeft er bijna geen last van.
Title:
Post by: deHerbergier on 25 April 2008, 07:16:04
Quote from: "Eelcow"
met palmkey bedoelt hij gewoon de d die je met je linker handpalm speelt voor een hoge d, maar dan zonder octaafklep.

Ik vind een palmkey d gebruiken voor de middel d heel erg onhandig.. het klinkt veel te schel, en in snelle dingen is het een hele vervelende greep na grepen als een E.


Ha, dat is niet iets dat je in de normale grepentabellen terugvind. Leuk zo'n saxforum. :)
Title:
Post by: Bas* on 25 April 2008, 08:55:37
Ik vind zelf die d (middels hoge D zonder octaafklep) ook niet zo mooi klinken, 't kan wel, maar kost veel moeite.
Met die A zal inderdaad het verschil in octaafklep wel een venting probleem geven.
Ik heb ook wel gehoord om de lage #c klep bij de middel D te openen voor een beter geluid.
Title:
Post by: strangersinthenight on 25 April 2008, 12:11:42
Op mijn tenor klinkt de hoge la (de A) ook verschrikkelijk, op mijn alt had ik dit ook nooit voor. Alé verschrikkelijk, klinkt gewoon vies in vergelijking met de andere noten. Iemand anders waar ik geregeld mee speel, speelt een andere merk sax en daar klinkt de A ook lelijk. Het rare is dat de re,mi,fa( d, e, f) in de derde octaaf dan weer wel goed klinken. Ook als ik anderen tenor hoor spelen is het altijd die la die ofwel verschrikkelijk klinkt, ofwel minder zuiver. Sinds een tijdje speel ik met mondstuk met grotere tipopening en alles klinkt beter, ook de a, maar hij blijft niet mooi klinken. Is gewoon eigen aan de tenors denk ik :-) , teder, ruig, stilletjes, WHAM(, en nog zomeer van die onozel woordjes :wink: ), tis gewoon een kwestie van durven, en als je echt merkt dat die noot die je speelt, echt op niks blijft trekken, en echt begint te storen, eens binnen doen bij een vakman.
Title:
Post by: harpje on 25 April 2008, 15:44:34
Quote from: "strangersinthenight"
Op mijn tenor klinkt de hoge la (de A) ook verschrikkelijk, op mijn alt had ik dit ook nooit voor. Alé verschrikkelijk, klinkt gewoon vies in vergelijking met de andere noten. Iemand anders waar ik geregeld mee speel, speelt een andere merk sax en daar klinkt de A ook lelijk. Het rare is dat de re,mi,fa( d, e, f) in de derde octaaf dan weer wel goed klinken. Ook als ik anderen tenor hoor spelen is het altijd die la die ofwel verschrikkelijk klinkt, ofwel minder zuiver. Sinds een tijdje speel ik met mondstuk met grotere tipopening en alles klinkt beter, ook de a, maar hij blijft niet mooi klinken. Is gewoon eigen aan de tenors denk ik :-) , teder, ruig, stilletjes, WHAM(, en nog zomeer van die onozel woordjes :wink: ), tis gewoon een kwestie van durven, en als je echt merkt dat die noot die je speelt, echt op niks blijft trekken, en echt begint te storen, eens binnen doen bij een vakman.


Ik vind dat Belgisch toch echt een fantastisch taaltje hoor. Wat een poëzie weer dit stukje. :smt023
Title:
Post by: Bas* on 25 April 2008, 19:56:42
heerlijk he! het taalgebruik en woordkeuze...
wat ik wel heb ontdenkt dat de hoge A ruist doordat lucht ontsnapt bij de octaafklep (op de hals), als ik de klep hoger til is het weg.
Title:
Post by: deHerbergier on 25 April 2008, 20:07:22
Quote from: "Bas*"
Ik vind zelf die d (middels hoge D zonder octaafklep) ook niet zo mooi klinken, 't kan wel, maar kost veel moeite.
Met die A zal inderdaad het verschil in octaafklep wel een venting probleem geven.
Ik heb ook wel gehoord om de lage #c klep bij de middel D te openen voor een beter geluid.


Als we nou eens afspreken dat we de noten ook een cijfertje geven?? Dan is de midden-c de c1, de c net boven het midden in de notenbalk de c2 enz. enz. Snappen noobs als ik ook waar we het over hebben, bij een hoge c dacht ik vroeger echt niet aan de c die twee streepkes boven de notenbalk uitstijgt ;) (oftewel c3)
Title:
Post by: Bas* on 25 April 2008, 23:33:43
Bij hoge C denk ik daar wel aan, je hebt een hoge, een middel en een lage C. A G# en G (soms F#) scheelt weer: alleen hoog en laag!
nadeel van je idee met nummers is dat het volgens mij al een bestaande notatie is die de hoogte aangeeft op een piano (of in Hertz).
Misschien moet ik zeggen bovenste C en onderste C...? :lol:
Title:
Post by: deHerbergier on 26 April 2008, 08:03:18
Quote from: "Bas*"
Bij hoge C denk ik daar wel aan, je hebt een hoge, een middel en een lage C. A G# en G (soms F#) scheelt weer: alleen hoog en laag!
nadeel van je idee met nummers is dat het volgens mij al een bestaande notatie is die de hoogte aangeeft op een piano (of in Hertz).
Misschien moet ik zeggen bovenste C en onderste C...? :lol:


Ik denk dat die C die jij laag noemt, dat dat de midden C is. Oftewel C1. Inderdaad die nummering komt geloof ik bij de piano vandaan (de middenC is daar geloof ik C4). Al staat hij op mijn grepentabel voor sax ook, maar daar word hij dan C eengestreept, C tweegestreept enz genoemd.
Title:
Post by: EelcoW on 26 April 2008, 09:38:35
De lage C op een saxofoon zit in het eengestreept octaaf, en is dus een c' of c1. De midden-c is een c'' of c2, en de hoge c een c''' of c3
Title:
Post by: deHerbergier on 26 April 2008, 09:51:56
Quote from: "Eelcow"
De lage C op een saxofoon zit in het eengestreept octaaf, en is dus een c' of c1. De midden-c is een c'' of c2, en de hoge c een c''' of c3


De midden-c in de muziek is de c die op het streepje tussen de viool- en de bassleutel zit. Voor saxofonisten is het misschien anders :).
Title:
Post by: Pieter on 26 April 2008, 10:18:26
Nee, Eelcow heeft gelijk. De geschreven lage C op sax is C' en ligt dus in het 1 gestreept oktaaf. Klinkend is dat dan Es in het oktaaf daaronder, het klein oktaaf.

Pianeurs gebruiken vaak het aantal oktaven van een piano om aan te duiden over welke noot ze het hebben, maar dat is niet de algemene naamgeving. De indeling subcontra, contra, groot, klein, 1-gestreept, 2-gestreept en verder is gangbaar voor alle instrumenten.

C' (C 1-gestreept) is de lage C op sax en de dat is de geschreven C in het midden van de twee pianosleutels.
Wanneer je op een sax spreekt van hoog midden laag heb je het over de plaats binnen het bereik van het instrument en niet zozeer over de plaats van het oktaaf.

Dit soort spraakverwarringen zijn met name lastig wanneer je het hebt over eeen of andere noot die bv niet goed klinkt of wanneer je vragen hebt over stemming van een bepaalde noot.
Title:
Post by: deHerbergier on 26 April 2008, 18:28:49
Quote from: "Pieter"
Nee, Eelcow heeft gelijk. De geschreven lage C op sax is C' en ligt dus in het 1 gestreept oktaaf. Klinkend is dat dan Es in het oktaaf daaronder, het klein oktaaf.

Pianeurs gebruiken vaak het aantal oktaven van een piano om aan te duiden over welke noot ze het hebben, maar dat is niet de algemene naamgeving. De indeling subcontra, contra, groot, klein, 1-gestreept, 2-gestreept en verder is gangbaar voor alle instrumenten.


Voor saxofonisten heeft hij vast gelijk, maar de muziekwereld is groter dan ons saxofonisten. Als ik samenspeel met een piano en die spreekt over de midden-c dan hoef ik niet aan te komen met de c2. :)

Overigens zei ik voor de aanduiding c1, c2 enz hetzelfde als Eelcow. De verwarring gaat uitsluitend om de benaming midden-c. Iemand die de saxofoon niet als centrum van het muziekuniversum ziet, raakt daardoor in verwarring.
Title:
Post by: Tom on 27 April 2008, 09:25:43
Quote from: "deHerbergier"
Iemand die de saxofoon niet als centrum van het muziekuniversum ziet, raakt daardoor in verwarring.


Iemand die de saxofoon niet als het centrum van het muziekuniversum ziet, is ook in de war. 8)
Title:
Post by: EelcoW on 27 April 2008, 10:16:06
Quote from: "deHerbergier"
Voor saxofonisten heeft hij vast gelijk, maar de muziekwereld is groter dan ons saxofonisten. Als ik samenspeel met een piano en die spreekt over de midden-c dan hoef ik niet aan te komen met de c2. :)


Ik spreek alleen over een midden-c op op een saxofoon. Deze midden c is natuurlijk anders dan een midden-c op een piano, en daarom is het een verwarrende benaming. Daarom noem ik het liever c''
Title:
Post by: Pieter on 27 April 2008, 11:06:27
Quote from: "Eelcow"
Quote from: "deHerbergier"
Voor saxofonisten heeft hij vast gelijk, maar de muziekwereld is groter dan ons saxofonisten. Als ik samenspeel met een piano en die spreekt over de midden-c dan hoef ik niet aan te komen met de c2. :)

Ik spreek alleen over een midden-c op op een saxofoon. Deze midden c is natuurlijk anders dan een midden-c op een piano, en daarom is het een verwarrende benaming. Daarom noem ik het liever c''


Ja, de middelste C op een sax is een C" en de middelste C op een piano is een C'.
Title:
Post by: deHerbergier on 27 April 2008, 13:51:01
Quote from: "Eelcow"
Quote from: "deHerbergier"
Voor saxofonisten heeft hij vast gelijk, maar de muziekwereld is groter dan ons saxofonisten. Als ik samenspeel met een piano en die spreekt over de midden-c dan hoef ik niet aan te komen met de c2. :)

Ik spreek alleen over een midden-c op op een saxofoon. Deze midden c is natuurlijk anders dan een midden-c op een piano, en daarom is het een verwarrende benaming. Daarom noem ik het liever c''


Ik ook, en dat was nou precies mijn voorstel :)
Title:
Post by: Pieter on 27 April 2008, 14:21:20
Maar zoals ik uit je vorige posten begrijp noem je een midden C op piano C2 maar het is een C1 en die is gelijk aan de lage C op sax.

De aanduiding midden op de piano slaat op het feit dat deze C midden tussen de notenbalken zit en op sax duidt het erop dat het gewoon van de 3 C's de middelste is, de C2 dus.
Title:
Post by: deHerbergier on 27 April 2008, 15:07:19
Quote from: "Pieter"
Maar zoals ik uit je vorige posten begrijp noem je een midden C op piano C2 maar het is een C1 en die is gelijk aan de lage C op sax.

De aanduiding midden op de piano slaat op het feit dat deze C midden tussen de notenbalken zit en op sax duidt het erop dat het gewoon van de 3 C's de middelste is, de C2 dus.


Nee, dat is nu net het verwarrende. Ik ben aan de piano aanduidingen gewend, en noem dus de C1 de midden-c. Als men het hier over een midden-c heeft, bedoelen ze vaak de middelste c die op een sax te blazen is, de C2 dus.

Omdat ik dat verwarrend vond stelde ik voor om de noten een nummertje te geven, C1, C2 enz enz.
Title:
Post by: Bas* on 27 April 2008, 21:29:18
Enne, ik weet het niet precies, maar is de C1 e.d. notatie van de piano niet een absoluut gegeven? (C1 = ...Hz) dus een C1 voor een bariton is dan weer erg anders als de C1 van een sopraan, aangezien de hoogte en de C's van een sax relatief zijn?
Ondanks dit gepraat hierover werd mijn oorspronkelijk vraag wel duidelijk over de hoge A en middelste D (met octaafklep)...daar gaat het om. Mijn tweede vraag/ opmerking ging over het overblazen van de G (hoge G :lol: ) zonder dat dit de bedoeling is. Tips?
Title:
Post by: Pieter on 27 April 2008, 23:17:19
Nee, het aantal hz zegt iets over de hoogte van de toon. Maar bv de A in het 1 gestreept oktaaf ligt rond de 440 herz, maar of dat nu 440 of 445 is, is een keuze, maar hij blijft in het 1 gestreept oktaaf.De benamingen van de oktaven liggen vast onafhankelijk het instrument. Naamgeving naar het AANTAL oktaven wat op het instrument aanwezig is zoals bij de piano,
is gebruikelijk voor pianisten maar iemand cello speelt bv heeft er niets aan. Wanneer je de afgesproken benaming gebruikt weet je over welke noot je het hebt, of je nu gitaar doedelzak of sax speelt. Veel mensen kennen de benamingen niet en noemen dan de plaats van een noot op hun instrument.  Als iemand het volgens de officiele benaming heeft over een C" bv en hij wil dat alle instrumenten uit een orkest die klinkend spelen dan klinkt overal dezelfde noot  en als het stemt ook nog ongeveer op gelijke golflengte.

De kans overigens dat je strottehoofd en je embouchure nog veel aan alt spelen gewend zijn kan best de oorzaak zijn van je overblazen. Ook wanneer j edit in het begin niet had.  Anders zou ik die toeter eens na laten kijken.
Title:
Post by: harpje on 28 April 2008, 00:07:12
Quote from: "Pieter"
Nee, het aantal hz zegt iets over de hoogte van de toon. Maar bv de A in het 1 gestreept oktaaf ligt rond de 440 herz, maar of dat nu 440 of 445 is, is een keuze, maar hij blijft in het 1 gestreept oktaaf.De benamingen van de oktaven liggen vast onafhankelijk het instrument. Naamgeving naar het AANTAL oktaven wat op het instrument aanwezig is zoals bij de piano,
is gebruikelijk voor pianisten maar iemand cello speelt bv heeft er niets aan. Wanneer je de afgesproken benaming gebruikt weet je over welke noot je het hebt, of je nu gitaar doedelzak of sax speelt. Veel mensen kennen de benamingen niet en noemen dan de plaats van een noot op hun instrument.  Als iemand het volgens de officiele benaming heeft over een C" bv en hij wil dat alle instrumenten uit een orkest die klinkend spelen dan klinkt overal dezelfde noot  en als het stemt ook nog ongeveer op gelijke golflengte.

De kans overigens dat je strottehoofd en je embouchure nog veel aan alt spelen gewend zijn kan best de oorzaak zijn van je overblazen. Ook wanneer j edit in het begin niet had.  Anders zou ik die toeter eens na laten kijken.


Helemaaal mee eens om de officiele benaming te gebruiken. Dan weet je tenminste over welke toonhoogte je het hebt. Tussen haakjes kun je dan aangeven welke c het op de sax is, voor diegene die deze theorie niet kennen.
Title:
Post by: harpje on 28 April 2008, 00:10:24
Quote from: "Bas*"
Mijn tweede vraag/ opmerking ging over het overblazen van de G (hoge G :lol: ) zonder dat dit de bedoeling is. Tips?


embouchure loslaten en keel open gooien. Iets minder de u stand van de keel doen.
Title:
Post by: EelcoW on 28 April 2008, 09:23:13
Wat ik zou doen is gewoon heel veel lange noten-oefeningen gaan spelen, dat helpt bij dit soort dingen altijd. Goed voor je ademsteun, intonatie, klank, etc.
Title:
Post by: harpje on 03 May 2008, 16:33:33
Quote from: "Eelcow"
Wat ik zou doen is gewoon heel veel lange noten-oefeningen gaan spelen, dat helpt bij dit soort dingen altijd. Goed voor je ademsteun, intonatie, klank, etc.


Ja het klassieke boek van Klose. Wereldoefeningen staan daar in :-D
Title:
Post by: Bas* on 04 May 2008, 15:16:26
Ik ben al lange noten aan het spelen! Die zijn inderdaad goed voor bijna alles... :)

De U vorm Harpje, als ik mijn keel meer open doe, dan krijg je toch vanzelf juist meer een U?

Waarom Klose? Ik heb die boeken, althans 25 excersise journaliers oid wel gespeeld met les, maar ik hou niet zo van klassiek.
Title:
Post by: harpje on 05 May 2008, 20:20:34
Quote from: "Bas*"
Ik ben al lange noten aan het spelen! Die zijn inderdaad goed voor bijna alles... :)

De U vorm Harpje, als ik mijn keel meer open doe, dan krijg je toch vanzelf juist meer een U?

Waarom Klose? Ik heb die boeken, althans 25 excersise journaliers oid wel gespeeld met les, maar ik hou niet zo van klassiek.


De U is toch wat meer gespannen dan de A. zing voor je zelf A. Dan voel je je hele keel en mondstand ontspannen en rond. Zing dan een U dan merk je dat je meer voor in de mond zingt, deze wat meer gespannen is en de keel iets dichter. Bij de i is de keel nog dichter.

Klose is wel beregoed voor de techniek. Ik heb saxophoon methode deel 1 van klose. dat begint met lange noten , tertsen kwarten etc en zeer vervelende bindingen. Gewoon 2 of 3 balkjes dus niet lang. Pas aan het eind komen de lange stukken. Jij hebt het over lange etudes.
Als ik hoor dat iemand die 8 jaar al speelt nog steeds niet c1 (lage c) kan spelen en ik dat na krap een half jaar wel dan zweer ik toch bij Klose. We beginnen de studie altijd met deze oefeningen.
Daarnaast hebben we jazzstudieboeken voor improvisatie, rithmiek en frasering.
Title:
Post by: Thijs Leuven on 05 May 2008, 23:32:31
Ik speel pas sinds een half jaartje Klose, maar ik kan toch al heel lang de c1 spelen... Het is niet normaal dat je dat na 8 jaar nog niet kan  :shock:
Title:
Post by: Pieter on 05 May 2008, 23:38:39
Het duurt ongeveer gemiddeld 10 jaar van met aandacht oefenen voordat je pas in staat zult zijn een lage C, en lager goed te spelen.....
Het is niet normaal dat iemand dat goed doet in korte tijd, zeker niet na een half jaar spelen.
Title:
Post by: the martin on 06 May 2008, 07:26:10
Met het accent op "GOED TE SPELEN"

Het zal je echt wel lukken om deze noten er eerder uit te krijgen..
Maar in elke situatie, van zacht tot hard, wel aanzet, geen aanzet, accenten etc is een ander verhaal
Title:
Post by: harpje on 06 May 2008, 16:34:47
Quote from: "the martin"
Met het accent op "GOED TE SPELEN"

Het zal je echt wel lukken om deze noten er eerder uit te krijgen..
Maar in elke situatie, van zacht tot hard, wel aanzet, geen aanzet, accenten etc is een ander verhaal


dat klopt, zover ben ik nog niet. Voor een klarinetspeler is het nog moeilijker. ik heb absoluut geen last van de hoge noten. Komen er zuiver, zacht, hard wat je maar wilt uit omdat dit dicht bij de klarinetembouchure ligt. Maar mijn schone zus die ik ook besmet heb met het saxvirus speelt dwarsfluit en heeft dus totaal geen last met de lage nootjes maar wel weer met de hoge nootjes.
ik streef er toch wel naar dat ik over een jaar mijn lage nootjes er netzo uit krijg als de rest en ze goed onder controle kan houden. Wat ik veel moeilijker vind is de intervalsprongen en ultra korte noten.
Title:
Post by: Bas* on 06 May 2008, 18:34:13
mbt de lage noten, vind ik wel een dat er een duidelijk verschil is met alt en tenor. Die laatste is lastiger wat de laagte betreft. Misschien iets makkelijker wat hoogte, maar ik speel niet lang genoeg tenor om dat te kunnen zeggen, overal vind ik de alt makkelijker, maar voor mijn gevoel kan de tenor meer, of kun je meer met de tenor (sturen e.d. )
Title:
Post by: the martin on 07 May 2008, 07:34:39
Gek, ik heb het precies anders om...  8)