Saxforum
Saxofoon => Saxofoons op type => Tenor => Topic started by: EelcoW on 28 April 2008, 12:44:42
-
Kan iemand mij vertellen hoe het met de kwaliteit van super20's zit en serienummers?
Ik heb gehoord dat de vroege super20 veel beter zijn dan de latere, zit hier heel veel verschil in, of valt dat wel mee?
De prijsverschillen tussen oudere en nieuwere super20's zijn heel groot. Heeft dit met de kwaliteit te maken, of alleen met de zeldzaamheid van de oudere super20s?
-
Ik heb op niet zoveel S20's gespeeld... maar er zit wel wat verschil in ja.
Hier vind je een goed overzicht van de wijzigingen, details e.d.
http://www.saxpics.com/king/s20.htm (http://www.saxpics.com/king/s20.htm)
Ik blijk dus overigens de S20 series 1a (298.xxx) te hebben
Maar hoe het zit met verschil qua klank e.d.... geen idee.
-
Daar staat idd in detail wat er in de loop der jaren veranderd is aan de super20, en het is wel allemaal veel goedkoper worden, geen pearl inlaid palmkeys meer, geen double socket, geen zilvere neck, geen underslung octave dinges.
Ze zeggen op die site verder niet heel veel over de klank.. alleen bij de serie V dat hij wel veel minder karakter heeft dan bv een serie I
-
Ik denk dat het prijsverschil meer te maken heeft met de verschillende uitvoeringen.
Zoals je zelf al zegt hebben de latere modellen geen palmkey inlays meer en geen Sterling silver neck en/of bell.
Het grootste geluidsverschil tussen de vroege en late Super 20's wordt volgens mij dan ook veroorzaakt door de Zilveren neck en Beker of het ontbreken daarvan.
Verder zit er in vintage saxen natuurlijk vaak erg veel verschil in geluidskwaliteit maar ik denk dat dat niets te maken heeft met de prijs van het instrument.
Als je bijvoorbeeld een willekeurig merk sax inruild bij een
saxofoonwinkel wordt de waarde bepaald aan de hand van vraag naar het desbetreffende instrument, de eventuele zeldzaamheid en de uiterlijke staat van het instrument.
Lees het volgende artikel......
Het gaat in dit geval over de Mark VI maar ik denk dat het in principe betrekking heeft op ieder willekeurig merk saxofoon.
http://www.bobrk.com/saxfaq/2.10.html (http://www.bobrk.com/saxfaq/2.10.html)
-
Goed verhaal.
Er zitten in elke sn range wel goede en minder goede toeters. Natuurlijk heeft de revisie e.d. er ook een behoorlijke invloed op.
En betreft de S20. Ik vind de pearl inlays mooi om te zien en het geeft m'n toeter wel wat bijzonders... maar het speelt er niet beter of minder mee. Dus belangrijk? Nee.
De silverneck. Ik heb nog nooit een messing neck op mijn toeter geprobeert dus ik zou het verschil niet weten. Idem natuurlijk met de Silver Bell.
Om echt een vergelijking tussen eerdere en latere modellen te geven zou je 2 toeters moeten hebben (b.v. een vroege en late VI of S20), bij dezelfde zaak gereviseerd en exact hetzelfde in elkaar zijn gezet (m.n klepopening e.d.). En als je het echt goed zou doen dan moet je ze geblindoekt spelen want volgens mij heeft het serienummer toch wel een behoorlijk "placebo effect" en geblindoekt ga je puur op het gevoel en geluid af.
Maar aan de andere kant (en nu spreek ik voor mezelf), als ik m'n S20 naast een Yani, Borgani, Selmer o.i.d. zie staan, en ik zie die silverneck en die pearl inlays... dan vind ik 'm wel weer wat bijzonders hebben en hoor ik 'm bijna zeggen "speel op me... ik ben vet". Een toeter in de juiste sn range heeft ook wel weer wat... emotie denk ik.
-
Ik denk dat die emotie voor een groot deel bepalend is voor het geluid.
Als ik aan een Super 20 denk, dan zie ik in gedachte een King met een sterling silver neck en bell en palmkey inlays.
Puur om het feit dat dit model meer tot mijn verbeelding spreekt dan een latere versie zonder deze items.
De Zilveren neck geeft een andere klank dan een messing neck maar dat hoeft natuurlijk niet de klank te zijn waar je naar op zoek bent.