Saxforum
Spelen => Oefenen / Oefenruimtes => Topic started by: Thijs on 15 June 2005, 17:07:21
-
hoi mijn naam is Thijs,
ik moet over een paar weken op B exame en ben nu toonladders aan het oefenen alleen kom ergens niet uit. ik weet opzich wel uit te rekenen welke voortekens het moeten worden, maar bij deze 3 kwam ik er niet uit.
wat zijn de voortekens van g mineur harmonisch en melodisch
fis mineur harmonisch en melodisch en
c mineur harmonisch en melodisch
alvast bedankt!
groetjes Thijs
-
g mineur is afgeleid van de toonladder van Bes majeur
dus het heeft 2 mollen Bes en Es
G mineur aelodisch: G, a, bes, c, d, es, f, g
bij harmonisch wordt de 7de verhoogd (de heen weg en de terugweg, dus stijgend en dalend)
bij melodisch wordt de 6de en 7de verhoogd (alleen de heenweg, dus stijgend en dus NIET de terugweg en dalend)
dat wilt zeggen dat de F een fis wordt bij harmonisch
en de Es een E wordt en F een fis wordt bij melodisch stijgend
Fis mineur toonladder is afgeleid van de toonladder van A majeur
en die heeft 3 kruizen namelijk: Cis, Fis en Gis
C mineur toonladder is afgeleid van de toonladder van Es majeur
en die heeft dus 3 mollen
je moet alle toonladders kunnen over 2 octaven behalve!!!
de toonladder van Fis mineur: reden ik denk dat die niet verplicht is omdat je op veel oude saxen geen hoge Fis kan spelen (doordat die er gewoon niet op zit) dus zou het niet eerlijk zijn
De toonladder van G majeur en A majeur hoeft ook niet (het is niet verplicht om uit het altisimo register te spelen)
vertel het me als ik het fout heb ik heb dit uit me hoofd dus weet ik het niet zeker...
-
he daan, bedankt voor je reactie, en over welke toonladdres in moet spelen, majeur tot 3 kruizen en mollen, en daar ook de mineur van.
Thijs
-
he daan, bedankt voor je reactie, en over welke toonladdres in moet spelen, majeur tot 3 kruizen en mollen, en daar ook de mineur van.
Thijs
Ja je moet alle toonladders kennen t/m 3 mollen en 3 kruizen + de mineur toonladder ervan en Aelodisch (normale mineur), Harmonisch, en Melodisch en natuurlijk de drieklanken ook...
Das mooi uitgelegd Daan, alleen geraak ik maar niet gewoon aan jullie gebruik van Fis en Bes enzo, wij in België praten over Fa# en Si b enzo.
Tis maar hoe je het gewoon bent zeker...
Fa# en Si b :S uuh hoe spreek je die uit, dan klopt het ook niet echt meer vergeleken met het alfabet
maarja belgen hé die zijn anders ;)
al wil ik wel graag weten de "Belgische Chromatische toonladder"
hier heb je de "Nederlandse Chromatische toonladder":
(Vanaf G)
G, Gis/As, A, Ais/Bes, B, Bis/C, Cis/Des, D, Dis/Es, E, Eis/F, Fis/Ges, G[/b]
(ik zet maar niet de Dubbel kruizen en mollen neer ;) dat zou wat lastiger lezen zijn)
-
bij ons bij de harmonie kennen alleen de 50+ leden fa# en si b...
Thijs
-
je kan de mineur toonladders berekenen. stel dat je g mineur wil weten. dan kijk je eerst naar de majeur toonladder. die heeft 1 kruis. de regel is Voor mineur moet je 3 mollen erbij, of 3 krijzen eraf rekenen
zal het even uitleggen. in het geval van g is het dus 2 mollen. je moet het als een soort termometer zien. als je bes mineur wil hebben (bes majeur 2 mollen) reken je er dus 3 mollen bij, dus dit is 5 mollen.
melodisch= 6e en 7e verhoogd, op de terugweg (naar beneden) herstellen en dus niet verhogd spelen. dit is theoretisch maar in de praktijk spelen ze de 6e en 7e altijd verhoogd bij melodische ladders.
harmonisch is de 7e verhoogd. heen en terug dus dit is simpel.
ik hoop dat e hier wat aan hebt. als je het niet snapt dan moet je het even aangeven. dan leg ik het nopg makkelijker uit. dit is (vind ik) de makkelijkkste manier om mineur toonladders te berekenen. hoe vaker je hem berekend, hoe meer je ze uit je hoofd begint te weten
-
bij ons bij de harmonie kennen alleen de 50+ leden fa# en si b...
hoe oud ben je Jazz :lol:
(Misschien lopen ze achter in belgie, of vinden ze het moeilijk zich aante passen :P )
waar jullie "es" achter zetten, zeggen wij "kruis", (dus: Fis = Fa kruis =Fa #)
waar jullie "is" achter zetten, zeggen wij "b", "mol" (of "b mol") (dus: Bes = si mol = Si b)
:lol: hihi tja belgen he
als wij "es" erachter zetten zoals Bes (b) dan zeggen hun een "kruis" :P ,B #
en als wij "is" erachterzetten zoals Fis (#) dan zeggen hun een "mol"
:lol:
wij zeggen soms ook wel F# maar de hele naam is makkelijker, al zeggen wij meestal bij Ab of As inplaats van Aes.
je kan de mineur toonladders berekenen. stel dat je g mineur wil weten. dan kijk je eerst naar de majeur toonladder. die heeft 1 kruis. de regel is Voor mineur moet je 3 mollen erbij, of 3 krijzen eraf rekenen
zal het even uitleggen. in het geval van g is het dus 2 mollen. je moet het als een soort termometer zien. als je bes mineur wil hebben (bes majeur 2 mollen) reken je er dus 3 mollen bij, dus dit is 5 mollen.
ik doe altijd 2 naar beneden vanaf de majeur (of 5 omhoog natuurlijk)
Voorbeeld:
je hebt de toonladder van C majeur (geen voortekens dus)
en je weet niet wat de mineur is dan ga je 2 omlaag.
dus van C, B, A
dan heb je dus A mineur de afgeleide toonladder van C majeur
en de "normale mineur" toonladder wordt vaak aelodisch genoemd.
-
niet alles sirieus nemen hé ;)
-
zo best lang sax speel je :) maar niet offtopic gaan he [-X [-( :-k ](*,) =;
iemand nog een vraagje over toonladders? :P
-
als wij "es" erachter zetten zoals Bes (b) dan zeggen hun een "kruis" ,B #
en als wij "is" erachterzetten zoals Fis (#) dan zeggen hun een "mol"
hier zit een foutje in
een Fis --------> Fa#
een Bes ---------> Si b
net andersom dus
-
ow dus de Fis is hetzelfde als de Si b
en de Bes is hetzelfde als de Fa#
Dacht ik het eindelijk te begrijpen en dacht ik dat hij een fout had gemaakt...
-
maar je kan het ook doen via de toonafstanden.
zoals tussen B en C een halve zit.
Hier heb je de toonafstanden van de
majeur toonladders:
1 - 1 - 1/2 - 1 - 1 - 1 - 1/2
(spreektaal, heel heel half heel heel heel half)
dus als je het even niet meer weet dan ga je het gewoon uitschrijfen ofzo:
voorbeel je weet de toonladder C majeur niet
je weet in iedergeval dat hij op C begint (dat lijkt mij logisch...)
C - D (hele toonafstand)
D - E (hele toonafstand)
E - F (halve toonafstand, Eis enharmonisch is F)
F - G (hele toonafstand)
G - A (hele toonafstand)
A - B (hele toonafstand)
B - C (halve toonafstand, Bis enharmonisch is C)
Enharmonisch betekend: Noten die hetzelfde klinken maardan anders heten (Dus de Bis en de C klinken hetzelfde maar ze heten anders)
theoretisch gezien dus ook op je (schriftelijke) examen moet je altijd van de stamtoon afgaan ook als je bepaalde reeks tonen noemt.
Hier de toonafstanden van de mineur toonladder:
1 - 1/2 - 1 - 1 - 1/2 - 1 -1
(voorbeeld van A mineur)
A - B - C - D - E - F - G - A (je ka nu zelf wel invullen welke de halve toonafstanden zijn hoop ik).
-
daan, nou doe je het nog fout;)
kruisen:
een c wordt een do
een cis wordt een do # (spreek uit kruis)
d wordt re
dis wordt re #
enz
en met mollen:
B wordt si
bes wordt Si b
a wordt la
as wordt la B
enz
-
ik begrijp je wel hoor daan :P
-
daan, nou doe je het nog fout;)
kruisen:
een c wordt een do
een cis wordt een do # (spreek uit kruis)
d wordt re
dis wordt re #
enz
en met mollen:
B wordt si
bes wordt Si b
a wordt la
as wordt la B
enz
ok laat maar zitten eerder dat ik die Belgen begrijp :roll:
-
Jemig...wat zijn jullie helder zeg....ik schaam me diep....tis voor mij echt abracadabra hierboven...maar goed...gelukkig kan ik alles op mn gehoor doen....als ik zin heb ga ik het oooooit nog ook een keer leren :wink: (erg he, na 14 jaar sax te spelen begrijp ik er nog geen f..k van :oops: )
-
Jemig...wat zijn jullie helder zeg....ik schaam me diep....tis voor mij echt abracadabra hierboven...maar goed...gelukkig kan ik alles op mn gehoor doen....als ik zin heb ga ik het oooooit nog ook een keer leren :wink: (erg he, na 14 jaar sax te spelen begrijp ik er nog geen f..k van :oops: )
helder... ik dacht dat iedereen dat wel wist :lol: maar goed ik snap het als je een Hollander bent dat je dat Belgische niet snapt :P.
gelukkig kan ik alles op mn gehoor doen....als ik zin heb ga ik het oooooit nog ook een keer leren Wink
het is wel beter dat je het via je gehoor doet, en als je zin hebt om te gaan leren nog wel... , als je het niet weet vraag je het gewoon op het Saxforum :wink:
-
ohja...dat zou ik ook wel doen hoor, maar gelukkig heb ik aardig wat slimme muzikanten om me heen verzameld die t wel weten... dan pen ik t fff op en voila :wink: en ik moet eerlijk bekennen...kzou voorlopig niet meer op les willen, ik kan nu alles redelijk spelen wat ik voor mn neus krijg..daar ben ik voorlopig nog steeds tevreden mee...
-
ohja...dat zou ik ook wel doen hoor, maar gelukkig heb ik aardig wat slimme muzikanten om me heen verzameld die t wel weten... dan pen ik t fff op en voila :wink: en ik moet eerlijk bekennen...kzou voorlopig niet meer op les willen, ik kan nu alles redelijk spelen wat ik voor mn neus krijg..daar ben ik voorlopig nog steeds tevreden mee...
kreeg je dan zo vervelend les? ik blijf het leuk vinden saxofoon spelen en die lessen ook
-
uuum...nou...als je docent altijd dronken is en jij moet aanwijzen waar je gebleven bent...en als je op een gegeven moment beter gaat spelen als je docent is t heeeeeel lastig...maar het meeste heb ik geleerd in de praktijk....en op die manier heb ik er meer plezier in...er zijn natuurljik andere docenten zat...maar ik ben er nog niet aan toe nu om de theorie verder te leren...ben nu veel te druk met andere dingen ook...en met spelen ook...mischien...later...als ik wat rustiger ben...dat ik er dan meer open voor sta om het te leren...nu nog niet...veeeeeeeeeel te druk...maar wie weet ooit...dat ik het wel leer...we shall see :wink: