Saxforum
Saxofoon => Mondstukken, Ligatures en Rieten => Topic started by: Shofar on 07 November 2008, 17:19:44
-
Iemand ervaring mee?
-
Heeft dan nog niemand op dit mondstuk gespeeld?
-
Maaarten volgens mij een keer. Maarten? :?:
-
Ik heb erop gespeeld een tijdje geleden (alleen de sphere chamber), en ik was er heel erg over te spreken. Mooie grote, ronde toon met veel diepte. Vooral in het lage register klonk alles een stuk mooier dan mijn normale mondstuk (OL7). Alle registers spraken goed aan. Ik ga er geen kopen omdat ik de toon op mijn martin commII veel te weinig kern vond hebben met FL mondstuk. Op de sax van de eigenaar van het mondstuk (een serieIII) vond ik beter klinken (meer kern en projectie).
-
Ik heb toen ze net uitkwamen ook de Sphere op proef gehad.
Fijn mondstuk... dat zondermeer. Maar niet goed genoeg om m'n Lakey te vervangen.
Maar ik was er ook over te spreken en het klonk en speelde goed.
-
ik heb ze reeds beschreven in het francois louis topic
-
ik heb ze reeds beschreven in het francois louis topic :-D
-
ik heb ze reeds beschreven in het francois louis topic :-D
viewtopic.php?f=7&t=1466&start=40 (http://www.saxforum.nl/forum/viewtopic.php?f=7&t=1466&start=40)
-
ik heb ze reeds beschreven in het francois louis topic :-D
viewtopic.php?f=7&t=1466&start=40 (http://www.saxforum.nl/forum/viewtopic.php?f=7&t=1466&start=40)
Thanks...
Ik wil wel eens iets anders dan mijn C80 mondstuk.
Op mijn link speel ik ook niet meer. Ik hou nét iets meer van eboniet en de C80 is een heerlijk mondstuk
maar verandering van spijs doet eten, dus denk ik dat ik het er maar eens op waag.
-
als je die c80 heerlijk vind spelen, waarom wil je dan een ander mondstuk? c80 is een heel goed mondstuk om je op te ontwikkelen, terwijl de FL mondstukken wel iets 'gespecialiseerder' zijn en je meer een kant uit duwen
-
als je die c80 heerlijk vind spelen, waarom wil je dan een ander mondstuk? c80 is een heel goed mondstuk om je op te ontwikkelen, terwijl de FL mondstukken wel iets 'gespecialiseerder' zijn en je meer een kant uit duwen
Ik weet het...maar het is die innerlijke onrust die me terug op pad jaagt.
Voor mijn sopraan ben ik begonnen met een super session van Selmer en dat mondstukje heeft net iets
meer "edge". Ik weet dat ik altijd tevreden zal zijn van mijn C80. Ik hoef die nooit te testen, het is een zekerheid.
Maar goed, ik wil dus geen gewoon, braaf en goed mondstuk maar ééntje die me kan uitdagen.
Misschien kan die FL dat wel doen...
-
Heb sinds een paar dagen een François Louis "Spectruoso" op proef.
MAN!!!! Dat ding kan in ieder geval wel trillingen geleiden
-
lekkere mondstukjes he, als ik een x een flinke amazuur heb ga ik ervoor
-
lekkere mondstukjes he, als ik een x een flinke amazuur heb ga ik ervoor
Nou, een T235 is toch wel doenbaar hoor. Normaal speel ik op een S80 D en het gaat zonder probleem.
Dat is een 2.35 mm tip opening (92/00")
-
Weer even leven in dit topic :)
'k Was altijd erg tevreden over m'n Lakey en dacht dat ik het ultieme mondstuk gevonden had. 'k Heb nu een Francois Louis ML met een FL binder en een 3# riet maar de klank uit de FL is wel wat voller, heeft meer kleur en bevalt me errug goed. Ik heb nu de ML 350 genomen. Volgens de site staat dat gelijk aan een 10* maar blaast erg makkelijk.
"T 350 Is a 3.50 mm tip opening (137/00") equivalent to the traditional "10*" opening. Combined with a long facing length and a progressive facing curve. Enormous sound, flexibility, projection, very fat low range, for the player who needs a total freedom of expression and is prepared to put a lot of air, having developed a good control of the embouchure/air stream balance. Not for everybody, but Wow!"
-
Ik heb er een gekocht met LF ligature in Deventer.
Ik speel er nu een maand of twee dagelijks op. Het spreekt makkelijk aan vooral laag geeft het een volle klank. Geeft een bijna rond klassiek geluid , totdat je een beetje "gas" geeft dan gaat het echt knallen.
Normaal gebruikte ik Vandooren JAZZ 2, maar op aanraden van de dirigent naar 2,5 gegaan om meer power in het hoog te krijgen. Ben zelfs met 3 bezig.
-
Ja he? Ik ben erg tevreden over de Spectruoso.
Ik speel 'm zelf met een Francois Louis #3 riet en een Francois Louis Ultimate binder. Een erg fijne combinatie zo.
Heb je ook de ML of de SP?
-
Ik zat er over te denken om ook de Spectruoso eens te proberen. Heeft iemand toevallig ervaring met dit mondstuk in combi met een selmer magnitone ligature? Ik heb de FL ligature al een paar keer getest, maar ik vindt ze nogal onpraktisch. Ze geven wel een hele mooie toon, maar ze verschuiven nogal eens en ik ben naar mijn idee veel te lang bezig om t riet r goed op te krijgen met die dingen :).
Hmmm... dan doe je toch iets niet goed.
Wat ik trouwens vaak zelf doe. Ik vet m'n kurk in, schuif m'n mondstuk op de nek, vervolgens doe ik het rietje erop en zet dan de nek op de sax. Weinig kans dat je je nek verbuigt en ook je rietje verschuift niet i.t.t. eerst de nek op de sax, vervolgens rietje op het mondstuk en dan het hele zaakje op de nek schuiven.
Bij Friso ligt toch ook wel een Spectruoso die je i.c.m. je binder kunt proberen?
Je hebt toch ook net die Lebayle? Niet tevreden over?
-
@Allen ter info
De Alt-versie van de Spectruoso is sinds korte tijd leverbaar.
Ik ga er binnenkort eentje uitproberen.
-
Zijn er mensen die beide versies hebben bespeeld en een vergelijking willen maken?
Dus het verschil tussen de "Sphere" en de "Medium Large" Chamber.
Hieronder de datasheet met tipopeningen en doorsnede, met dank aan Tony voor het online zetten.
http://www.saxforum.nl/pdf/flcomparisingchart.pdf (http://www.saxforum.nl/pdf/flcomparisingchart.pdf)
-
de sphere is een mooi mondstuk, lees mijn beschrijving maar elders op dit forum
-
...en gekocht? :wink:
-
En... een vergelijking gedaan?
-
En... een vergelijking gedaan?
Yezz I did :D, ruim anderhalf uur zitten vergelijken, maar uiteindelijk ben ik voor de SP (sphere chamber) gegaan.
info van de François Louis website:
<snip>
Groetjes
Flo
P.S. Friso heeft er nu nog maar 1 over, dus mocht je m ook snel willen hebben ;),
Gelukkig dan maar dat hij niet de enige is die ze verkoopt :)
(om er maar een paar te noemen waar ze ook te krijgen zijn)
http://www.saxshop.nl/contents/nl/d188.html (http://www.saxshop.nl/contents/nl/d188.html)
http://www.charliesmuziek.nl/catalog/in ... th=153_242 (http://www.charliesmuziek.nl/catalog/index.php?cPath=153_242)
http://www.saxcompany.nl/saxshop/franco ... -1035.html (http://www.saxcompany.nl/saxshop/francois-louis-spectruoso-sphere-chamber-mondstuk-voor-tenor-p-1035.html)
-
- Qua max volume doen beide monstukken niet onder voor mijn Lebayle jazz metal, dus je zult geen moeite hebben om overal bovenuit te komen als je dat zou willen. (Je kunt de sound van een metalen mondstuk er overgings best goed mee benaderen.)
Er bovenuit komen is zeker niet alleen een kwestie van volume...
Hoe feller je geluid hoe beter je uit de rest kunt ontstijgen...
-
Er bovenuit komen is zeker niet alleen een kwestie van volume...
Hoe feller je geluid hoe beter je uit de rest kunt ontstijgen...
Wat is volgens jouw precies "Fel" dan? Volgens mij is "Fel" een woord dat, Hard of krachtig betekend...
van dale zegt:"...de zintuigen sterk treffend, hevig, sterk, vurig, hartstochtelijk.."
Dus wat probeer je hier precies voor andere eigenschap met "Fel" te beschrijven dan?
Ik ben benieuwd :D
Je zou kunnen zeggen dat sommige mondstukken wat doffer/donkerder klinken en sommige wat feller.
Bijvoorbeeld een mondstuk met een kleine kamer klinkt zowiezo feller dan een mondstuk met een grote kamer.
Dat is ook de factor die opvalt als je samen speelt. Niet zozeer het volume (alhoewel dat natuurlijk ook een belangrijke factor is)..
-
Ik omschrijf een mondstuk die de nadruk op de hogere boventonen van een toon legt als fel...
Zeg maar mondstukken met een drempel of inderdaad kleinere kamers..
-
Klopt, sommige instrumenten hebben ook wanneer ze heel zacht spelen een heel pentrante klank, zoals een hobo bv of een sopsax. hard is alleen maar hard.
-
Nee, dat is zeker niet waar. Het zijn de lage noten die het verst komen. Mijn middenregister op sop is ook veel penetranter dan het hoge en het lage register. Het heeft echt wel met de opbouw van de tonen te maken, dat bepaalt het timbre.
-
Maar goed, het word alleen maar nog meer off-topic zo. en ik heb het gevoel dat jullie beide eigenlijk gewoon graag een wie heeft de langste ......... wedstrijdje willen doen en dat het verder niks toevoegt dus I'm out.
Groetjes
Misschien zie ik nu iets over het hoofd. Maar was jij zelf niet degene die begon over volume en niet wist wat er met de term "fel" bedoeld werd? Nu wordt dat uitgelegd, loopt dat door in een hoge/lage tonen discussie, waar jij blijkbaar een andere mening over hebt en jij hebt het ineens over wedstrijdjes wie de langste heeft?
Daarbij hebben we het over mondstukken voor de sax en spelen onder normale omstandigheden (b.v. oefensessies, optredens e.d). Niet over fluitjes in verre bergdorpjes (waarbij ik me overigens afvraag of de oude Indianen echt zo clueless waren dat zij met troms (lage frequentie) communiceerden i.p.v. fluitjes (hoge frequentie).
Daarbij zie je een belangrijke factor over het hoofd. Een hoge frequentie hoeft niet per definitie verder te dragen dan de lage. Ons gehoor pikt bepaalde frequenties sneller op zodat dit eerder als "hard volume" bestempeld wordt terwijl de lage tonen net zover dragen, of misschien nog wel verder. Loopt maar eens langs een Nachtclub... veelal hoor je het gedreun van de bassen buiten terwijl je de hoge tonen pas binnen hoort en ook vaak de lage tonen overheersen omdat, wat Pieter al zegt, dit veel penetranter is.
-
olifanten gebruiken ook lage tonen om om mee te praten op lange afstand haha.
Waarmee ik mss ook wel die andere interessante vraag van Florian heb beantwoord. :lol:
-
Maar goed, het word alleen maar nog meer off-topic zo. en ik heb het gevoel dat jullie beide eigenlijk gewoon graag een wie heeft de langste ......... wedstrijdje willen doen en dat het verder niks toevoegt dus I'm out.
Groetjes
Wat een opmerking zeg......
Mag ik mij persoonlijk aangevallen voelen... (en dat voel ik mij niet gauw)
-
beetje overdreven ja om zo gauw van een 2 tegen 1 dingetje te spreken. Ze geven gewoon hun mening en kennis aan je.
Toevallig komen ze beiden op hetzelfde neer..... toch?
(http://http://i297.photobucket.com/albums/mm218/clugzo/11.jpg)
-
Daarbij zie je een belangrijke factor over het hoofd. Een hoge frequentie hoeft niet per definitie verder te dragen dan de lage. Ons gehoor pikt bepaalde frequenties sneller op zodat dit eerder als "hard volume" bestempeld wordt terwijl de lage tonen net zover dragen, of misschien nog wel verder. Loopt maar eens langs een Nachtclub... veelal hoor je het gedreun van de bassen buiten terwijl je de hoge tonen pas binnen hoort en ook vaak de lage tonen overheersen omdat, wat Pieter al zegt, dit veel penetranter is.
Dit klopt en dit is ook altijd de moeilijkheid bij het isoleren van een ruimte. Het is veel meer zaak, maar ook moeilijker, de lage tonen binnen te houden dan de hoge.
-
En daarnaast is ver dragen niet te vergelijken met beter UIT de klank van een ensemble kunnen komen..
Het middelse register versmelt vaak met de rest..
Laag en hoog zijn vaak wel hoorbaar..
-
Nee, dat is zeker niet waar. Het zijn de lage noten die het verst komen. Mijn middenregister op sop is ook veel penetranter dan het hoge en het lage register. Het heeft echt wel met de opbouw van de tonen te maken, dat bepaalt het timbre.
Nee dat is niet waar Pieter, maar misschien begrijpt je me verkeerd
Niet zo goed in natuurkunde zeker? Lage frequenties dragen echt wel verder dan hoge frequenties... :wink: Denk maar een harmonie/fanfare die op straat marcheert. Eerst hoor je de lage trom en de bassen, daarna komen de overige blazers er pas bij.
Ik denk zelf trouwens bij een 'fel' mondstuk aan meer hoog. Mijn metalen F6 (die van FB ja, fijn mondstukje!) is ontzettend fel, die zal een pak meer hoog en misschien midden hebben dan bijvoorbeeld mijn Meyer, of dit door de andere baffle o.i.d. komt heb ik dan weer geen idee van. :)
Als je op je versterker alle hoge frequenties weg draait, zodat je alleen de bassen overhoudt, krijg je toch ook een ontzettend onduidelijk, dof geluid?
-
Maar goed, het word alleen maar nog meer off-topic zo. en ik heb het gevoel dat jullie beide eigenlijk gewoon graag een wie heeft de langste ......... wedstrijdje willen doen en dat het verder niks toevoegt dus I'm out.
Groetjes
Wat een opmerking zeg......
Mag ik mij persoonlijk aangevallen voelen... (en dat voel ik mij niet gauw)
Niets van aantrekken. Je weet waar het vandaan komt
-
Ik denk dat die olifant gaat winnen.......
-
En daarnaast is ver dragen niet te vergelijken met beter UIT de klank van een ensemble kunnen komen..
Het middelse register versmelt vaak met de rest..
Laag en hoog zijn vaak wel hoorbaar..
Ja, en op een solistische manier kunnen spelen is daarbij misschien nog wel het meest van belang en dat heeft alles te maken met de manier waarop je speelt en interpretatie. Er zijn zo veel factoren welke een rol spelen, we kunnen waarschijnlijk nog wel uren doorgaan.....
-
En daarnaast is ver dragen niet te vergelijken met beter UIT de klank van een ensemble kunnen komen..
Het middelse register versmelt vaak met de rest..
Laag en hoog zijn vaak wel hoorbaar..
Ja, en op een solistische manier kunnen spelen is daarbij misschien nog wel het meest van belang en dat heeft alles te maken met de manier waarop je speelt en interpretatie. Er zijn zo veel factoren welke een rol spelen, we kunnen waarschijnlijk nog wel uren doorgaan.....
Yes...
-
dat is goed van je
-
haha Phoe wat een grote ......... allemaal ;) Ik geef me gewonnen :D
Maar je bent het niet met ons eens. Je hebt gewoon geen zin om je standpunt te verdedigen, aangezien je waarschijnlijk wel weet dat wij gelijk hebben.
-
Heb deze week een A 235 ML op zicht. Een prachtig mondstuk.
De klank is rijker dan een Meyer medium chamber maar niet zo 'fel' als een echt high baffle mondstuk.
Het mondstuk geeft veel diepte in de klank en speelt net zo makkelijk als een Meyer.
Heb nog vergeleken met een A 205 ML en een A 235 Sphere.
Persoonlijk vond ik de sphere chamber wat kleiner van geluid en beperkter in dynamiek.
De ML chamber lijkt me erg veelzijdig.
Ik wil eigenlijk nog wel de 225 opening proberen.