Saxforum
Saxofoon => Saxofoons op type => Sopraan => Topic started by: Jannerd on 02 August 2005, 20:14:45
-
Ik ben vandaag bij Adams in Thorn geweest, heb daar ondermeer de sopraan sax Yanagisawa SC901 geprobeert, speelde zeer leuk 8)
Hebben jullie soms ervaring met dit instrument?
Bij Adams is de adviesprijs 2700 euro, de nettoprijs 2175 euro.
-
Geen andere reacties meer?
-
kzou wel een reactie willen geven maar dan moet ik wel weten waar ik het over heb :P en ik heb geen ervaring met een yani dus...
groetjes Jetty
-
Ik heb een yana bari...ben ook zeeeeer over tevreden..zou geen selmer willen hoor!! maar...bari/ sopraan...wat een verschil he...ik speel zelf op een sopraan muller...maar das ook weer niet te vergelijken...
-
Mijn besluit staat dus vast, ik ga deze sax kopen :)
Al een geluk dat ik hem nog niet gekocht heb, 10 en 11 September opendeurdagen bij Adams in Diest, 275 € korting op deze Yani :P
Erik, op wat voor mondstuk speel je nu?
Weet iemand of je bij een nieuwe Yani ook een Yani mondstuk krijgt?
-
Waarom laat je niet gewoon een aantal saxen, die binnen je budget vallen, op een rij zetten en probeer ze gewoon allemaal uit. Dan kun je een keuze maken.Nu kies je voor een Yanagisawa, maar dat is eigenlijk alleen nog maar een verstandelijke keus. Hoe zo'n toeter bij jou klinkt moet je nog maar afwachten en wat een ander ervan vindt zegt eigenlijk niks. Ik denk wel dat het een degelijke toeter is, wat dat soort zaken betreft kun je je heel goed door andere laten adviseren maar verder koop je een sax met je hart en oren. Als het mogelijk is kun je misschien ook een prof meenemen want er kan heel wat mis zijn aan zo'n toeter.
Ik ben het trouwens met Daddy-sax eens: Wat mij betreft gaat er niks boven Selmer. Een mooie selmer blijft ook al altijd waardevast.
-
Waarom laat je niet gewoon een aantal saxen, die binnen je budget vallen, op een rij zetten en probeer ze gewoon allemaal uit. Dan kun je een keuze maken.Nu kies je voor een Yanagisawa, maar dat is eigenlijk alleen nog maar een verstandelijke keus. Hoe zo'n toeter bij jou klinkt moet je nog maar afwachten en wat een ander ervan vindt zegt eigenlijk niks. Ik denk wel dat het een degelijke toeter is, wat dat soort zaken betreft kun je je heel goed door andere laten adviseren maar verder koop je een sax met je hart en oren. Als het mogelijk is kun je misschien ook een prof meenemen want er kan heel wat mis zijn aan zo'n toeter.
Ik ben het trouwens met Daddy-sax eens: Wat mij betreft gaat er niks boven Selmer. Een mooie selmer blijft ook al altijd waardevast.
Ik heb die Yanigasawa verkozen uit een 6-tal verschillende merken, die ik allemaal geprobeert heb hoor ;)
(Selmer, Yamaha, Keilwerth, NYS, Jupiter). De eerst genoemde omdat hij een beetje buiten mijn budget was, en die andere 4 moesten allemaal onderdoen voor de Yani.
Ik denk dat de Yanagisawa een van de beste is in prijs kwaliteit verhouding.
-
Wat ik bedoel is dat je 10 dezelfde saxen kunt hebben, dus 10 x hetzelfde merk en type, en dat die alle 10 verschillend zullen zijn. Ik heb mijn saxen uitgezocht uit een aantal, dezelfde serie II, en een aantal, dezelfde serie III. Zeker 50% van deze saxen zou je voor je verdriet niet willen hebben. (slecht intoneren, lelijke klank, niet te verhelpen technische fouten) Allemaal Selmer's SA 80's. Wanneer je een mooie sax gehoord hebt van een bepaald merk wil dat niet zeggen dat alle overige saxen van dat merk en type ook voldoen. En dat geld andersom natuurlijk ook. Ik denk dat je het beste een sax koopt wanneer je onbevooroordeeld kunt zijn tav een merk. Het beste advies wat ik je kan geven is echt : Neem een prof mee. Zij horen direct of de intervallen goed zijn en hebben over het algemeen een objectiever oordeel over een sax in zijn geheel. Je kunt bv zo op de klank in een bepaaald register vallen dat je niet meer hoort dat dat in een ander register helemaal niet mooi is. Of dat een sax een beetje projectie heeft. Nou ja, in ieder geval moet het een feestje zijn, een nieuwe sax uitkiezen, maar het is niet moeilijk om er heel blij mee te zijn wanneer je hem net hebt, maar het is denk ik wel de bedoeling dat je er blij mee blijft.
Overigens heb ik nog geen Yana gehoord die zijn geld niet waard is, maar houd je oren open zodat je bv niet die mooiere Yamaha mist die er naast stond.
Geniet ervan!
-
Zal ik zeker doen ;)
Ze hebben er wel een aantal op voorraar, zal ze zeker allemaal uitproberen! En natuurlijk ook met mijn stemapparaat in de aanslag ;)
-
Ik heb hem gekocht!!!
Ben er SUPER content mee :)
-
Geweldig! Ik wens je veel plezier ermee!
-
Je zult hier geen spijt van krijgen. Yanagisawa sopranen (let wel: sopranen) zijn fantastisch. ontzettend goed afgewerkt, zeer goed stemmend en van een ongekende constante kwaliteit. eigenlijk over de hele sopraan lijn, van goedkoop tot de duurste. selmer is onlangs met (ook) een massief zilveren sopraan gekomen en die is (eindelijk weer) erg goed, dus de inhaalslag is weer begonnen. Moet je echter kiezen tussen een selmer SA80, SA80II, serie III en een nieuwe Yanagisawa dan zullen de yanagisawa's er over het algemeen beter vanaf komen.
veel plezier ermee!
-
Massief zilver zijn dat die Sterling zilver versies?
-
de body is massief zilver, de kleppen zijn 'gewoon'gelakt. volgens mij noemen ze dat inderdaad sterling, ja. waanzinnig instrument!
-
Sterling zilver is toch hogere zilver gehalte dan normaal? Weet je wat ik ga het navragen ;) Je hoort later wel van me wat dat nou in houdt.
-
is het soms deze:
http://www.kesslermusic.com/SterlingSel ... no/sax.jpg (http://www.kesslermusic.com/SterlingSelmers/soprano/sax.jpg) ?
ziet er in ieder geval beestig uit!
-
zo een is het, alleen denk ik dat dit een selmer is (gezien de link). optisch verschilt hij niet van de yanagisawa 9930. heeft ook een hoge 'g'.
-
Het kan hem wel zijn, omdat hij een zilvere body heeft en ook nog een zilvere hals.
op die link zie je ook meerdere plaatjes ervan: klik hier! (http://http://www.kesslermusic.com/SterlingSelmers/soprano/)
zoals:
(http://http://www.kesslermusic.com/SterlingSelmers/soprano/logo.jpg)
(http://http://www.kesslermusic.com/SterlingSelmers/soprano/back.jpg)
(http://http://www.kesslermusic.com/SterlingSelmers/soprano/incase.jpg)
En een verwisselbare sopraannek... dus dat zou wel de Serie III sopraansaxofoons zijn.
ik heb in mijn Vaktheorie boek opgezocht over "sterling silver"
(ik typ het gewoon uit het boek en ik geef er een beetje uitleg bij ;) )
Dus het gaat over zilver
eerste gehalte
Het eerste gehalte zilver
Deze zilverlegering met een gehalte van 925 dz. wordt in Engeland wel Standard Silver genoemd en wordt internationaal Sterling Silver genoemd.
Het smelttraject loopt van 800-900 gr.C.
De soortelijke massa is 10,4 g/kubieke cm.
De hardheid in zachtgegloeide toestand is 68 kN/vierkante centimeter.
Bovengenoemde legering geniet de voorkeur bij het maken van sieraden.
Belangrijk argumenten hiervoor zijn de mooie witte kleur (bijna gelijk aan die van fijnzilver) en de goede bewerkbaarheid.
Met name bij smeden en drijven is dit materiaal erg gewillig.
Bij het maken van constructies met dunnere delen kan de zachtheid van het materiaal een probleem zijn.
__________________________________________________
Dat was hem!
Ok nu leg ik het één en ander even uit.
Het eerste gehalte zilver
Het is zo dat je bij zilver over gehaltes praat, netzoals bij Goud karaats.
Alleen bij goud praat je over karaats, en zilver over gehaltes (tot zover ik weet).
Er zijn 3 verschillende gehaltes zilver dat zijn namelijk:
925/000 Ag = 1e gehalte
835/000 Ag = 2e gehalte
800/000 Ag = 3e gehalte
Maarja dan vraag je je af wat het betekend. Dat is erg simpel.
De afkorting Ag staat voor zilver, dus een soort van symbool voor zilver.
de 925 is de hoeveel zilver dat erin zit per 1000 (die 000 staat voor 1000).
Zilver wordt altijd vermengd met een ander soort materiaal omdat het anders te zacht is om het te gebruiken netzoals bij goud.
Volgens mij wordt zilver vooral gemengd met koper. 1000/1000 zilver bestaat niet het is altijd iets eronder en dan nog noemen wij dat fijn zilver.
die 925 dz. wat in de tekst voor komt is hetzelfde als 925/000 alleen andere beschrijving...
het smelttraject dus wanneer het begint te smelten...
de massa hoe zwaar een stuk zilver weegt
en de hardheid dat begrijpt iedereen wel...
En dan nu een legering.
Stel je voor. Je gebruikt bij zilver andere metalen en goud om het een ander kleur te maken en/of hardheid. Dat wordt een legering genoemd Dus met andere woorden de metalen die erin voorkomen. Wij gebruiken alleen 1e gehalte zilver in Nederland (en duitsland enz.) dat is de norm in dit land.
Smeden en drijven zijn bepaalde technieken voor een smid. Het zilver is erg gewillig voor die 2 technieken omdat het erg zacht is en gemakkelijk te bewerken is.
Ik denk wel dat jullie dit allemaal snappen.
En dan ook iets leuks om te weten hoe duur zilver nou eigenlijk is.
Zilver heeft de waarde 40 - 44 cent per gram (dacht ik).
Als je aan het werk bent met zilver, bijvoorbeeld met het zagen ervan (figuurzagen) dan hou je er een zak onder, dat noemen ze een schootzak wat onder je werkbank vast zit en die doe je dan over je schoot. Dit gebruik je om het werkelijke "stofdeeltjes" zilver op te vangen. Want een gram zilver heb je zo verlies. Want er wordt zo gerekend op school de kosten: je werkstuk (datgene wat je had gemaakt een ring bijvoorbeeld) + de stofresten van zilver . Dan heb je een hoeveel heid bij elkaar en dat trek je af met het plaatje materiaal (dus edelmetaal) wat je gekregen had. Zo krijg je een verschil en dat moet je automatisch betalen.
Als klant betaal je het hele plaatje materiaal + de tijd die eraan besteed is.
-
voor wie geinteresseerd is, hier kun je alles vinden over yanagisawa sopranen:
http://www.yanagisawasax.co.jp/en/soprano/9930/ (http://www.yanagisawasax.co.jp/en/soprano/9930/)
veel plezier