Saxforum
Spelen => Oefenen / Oefenruimtes => Topic started by: Frank82 on 23 March 2009, 22:24:23
-
Van de week heb ik "How to play Jazz and improvise" (Aebersold) binnengekregen
Nu ken ik als mineur toonladder de "standaard" waarbij A-mineur is afgeleid van C-majeur en dus ook geen voortekens heeft. Volgens Aebersold wordt in de jazz hoofdzakelijk de mineur-Dorian gebruikt, waarbij D-mineur(dorian) is afgeleid van C-majeur.
Wordt in de jazz inderdaad de mineur(dorian) gebruikt?
Alvast bedankt voor de reacties!
-
Dat hangt af van het stuk dat je speelt.
Als een stuk bijvoorbeeld in C-maj staat en je ziet een D-min voorbij komen, dan is de bijbehorende ladder D dorisch (het is immers een tweede trap). Krijg je echter een A-mineur, dan is de bijbehorende ladder A aeolisch (6e trap).
-
Oké, dat maakt het al wat duidelijker. Had er nog niet zo bij stil gestaan dat dat afhing van de toonsoort van het stuk :oops: . Maar goed, heb me tot op heden ook nog nooit met improvisatie e.d. beziggehouden.
Is het dan wel zo dat er bepaalde toonladders/akkoorden vaker worden gebruikt (zoals de dorische mineur)? Of is dat misschien ook weer afhankelijk van de stijl/genre etc.?
-
Hangt echt van het stuk af.
Waar je wel mee te maken kan krijgen is een compleet stuk dat bijvoorbeeld in een dorische mineur staat. Dit zie je dan aan de hoeveelheid mollen/kruizen aan het begin van het stuk en de toonsoort zelf.
Een stuk dat in D mineur staat, maar geen voortekens aan de sleutel heeft staat bijvoorbeeld in D dorisch.
-
Het grote probleem met mineur, en welke je moet gebruiken, is dat de meeste boeken het verkeerd opschrijven. Kijk maar eens in het realbook, overal staat een 7 achter (Dm7 ipv Dm). Over een Dm7 speel je vaak dorisch (als het een tweede trap is), over Dm speel je heel anders (heeft meestal een tonicafunctie).
Door mensen zoals Aebersold wordt dit om te versimpelen op een hoop gegooid, maar dit maakt het alleen maar onduidelijk. Dat in Jazz meestal dorisch wordt gebruikt is een onzin uitspraak. Zoals thijs al zegt, dat hangt van het akkoord en van de context af.
Dat het afhangt van de toonsoort van een stuk is helaas niet helemaal waar, een toonsoort kan ook veranderen :)
-
Dat het afhangt van de toonsoort van een stuk is helaas niet helemaal waar, een toonsoort kan ook veranderen :)
Dat klopt ja, soms zelfs meerdere toonsoorten per maat. Maar dan hangt het nog steeds van de hoofdtoonsoort af die op dat moment geldt. :)