Saxforum
Saxofoon => Electronische apparatuur => Topic started by: Ben Rodenburg on 15 August 2005, 13:37:47
-
ik ben iets van plan!!!!
als ik m'n sax mic nou met een XLR JACK kabel naar een gitaareffecten apparraat leid en van daaruit naar de PA of versterker, denken jullie dat dit gaat lukken?
als het lukt neem ik iets op en plaats ik het!!! WAH pedaal is ook kick :P
(http://http://www.ishibashi.co.jp/u-box/image/16/16-605235805.jpg)
gitaareffecten apparaat
(http://http://www.soundgear.co.uk/pics/jackxlrcable.jpg)
verloopkabel
(http://http://www.sdsystems.com/webshop/b_584.jpg)
voorversterker microfoon
-
uum Ben...je kan ook gewoon gitaar gaan spelen hoor!! :lol:
-
wil ik nie!!! :D
maar tis tog wel grappig gevonden ofnie?
-
Dan ga je Saskia Laroo achterna...
Wauwauw op trompet en dergelijk.
Maar zei regelt dat met een kastje aan haar riem.
-
een vriend van me heeft allemaal troep die je dan met je voeten kan bedienen. dan heb ik tneminste me handen vrij. maar ik ga t morgen misschien proberen, zou wel tof zijn als het werkt. volgens een andere vriend moet het lukken
-
dat wordt wel cool :) en volgns mij gaat et ook lukken.
-
Ik geloof ook wel dat het gaat lukken.
Ben i.e.g. heel erg benieuwd naar het resultaat.
-
Maar zei regelt dat met een kastje aan haar riem.
Volgens mij ben ik aan mijn tweede jeugd begonnen :lol:
Ik maak steeds meer fouten :shock:
ZEI :x
-
ach joh, ze zijn niet zo erg als mijn fouten!
wees gezegend :P
-
edit
ik heb hem aangesloten op een Wah cry baby. een wah padaal van dunlop bedoeld voor sax. het lukt wel, maar je moet wel ff de hoge tonen wegmixen anders klinkt het niet aangenaam.
ne moet iets meer low gain dan mid en hi hebben voordta je hem gebbruikt. als je dit doet klinkt het wel heel erg grappig!
-
Heb je wat opgenomen?
Ben erg benieuwd naar het effect
-
nee nog niks opgenomen, heb helaas geen mogelijkheid nu om op te nemen. als ik iets heb laat ik het zo snel mogelijk horen!
-
uum Ben...je kan ook gewoon gitaar gaan spelen hoor!! Laughing
Waarom gitaar als je DE saxofoon kan spelen :shock: Maar ok als je een keertje wat anders wilt spelen :P .
Maar is dat niet slecht voor je microfoon dat zo inpluggen enz.?
-
tuurlijk nie, waarom zou het slecht zijn
-
Omdat ze daarvoor niet geschikt zijn?
-
niet zozeer dat ze niet geschikt zijn, maar er word nergens gezekgd dat t absoluut niet kan. en theoretisch gezien kan het en t zou raar zijn als ik er dingen mee zou slopen ofzo
-
Inderdaad het klinkt zeker raar, kan je die effecten niet opnemen?
-
ik weet hoe ik moet opnemen, maar t kan niet, minidisc kapot :D
ik probeer wat te regelen met een vriend vanme
-
kick man!
er staat ook een nummer op pitch pine project cd met wah ofniet?
dat nummer met die baby als begin... nummer 8 ofzo?
klinkt wel vet!
maar tging mij eigenlijk om live optreden. maar met een simpel wah pedaal kan het tog wel?
saxmix- xlr-jack wahpedaal jack-xlr mengtafel
-
Misschien een interressant artikel door Ken Fink: Electronic Effects for the Saxophone (http://http://www.saxontheweb.net/Fink/ElectronicEffects.html)
-
Omdat ze daarvoor niet geschikt zijn?
hoi,
een microfoon geeft een signaaltje uit, een gitaar ook, zo'n kastje ziet het verschil niet, ook in en uit pluggen maakt niet uit, je hebt alleen een andere input op je kanaal, maar de versterker of andere apparatuur diet het verschil niet, het kan wel zijn dat sommige effecten de buiten het signaal berijk van de sax liggen, maar er zal niks kopot gaan, klinkt alleen zo raar
Is gedeeltelijk waar, de impedantie van een gitaarelement ligt heel wat hoger dan die van een mic, dus om t echt goed te laten klinken zou je er een microfoon voorversterker voor moeten zetten. Ik klooi al een tijdje aan met effecten, dit geeft jet beste resultaat wat mij betreft. Een compressor of een exciter zou ik nog wel eens willen proberen!
-
luister maar eens naar vroege CD's van michael brecker. Hij is al vanaf de jaren '70 hiermee bezig.
het is dus niets nieuws. veel saxofonisten hebben hiermee gespeeld.
wel leuk, maar het probleem met de meeste (gitaar) apparatuur is de vertraging die ze hebben. vanwege het direkte signaal van een gitaar heeft die er geen last van, maar in combinatie met een microfoon heb je dat meestal wel.
leuke effecten; wahwah, flanger, pitch-shifter.
je ziet hier wel iedereen weer nadrukkelijk afstand van nemen. een saxofoon klinkt 'puur' toch het mooiste...
succes
-
Omdat ze daarvoor niet geschikt zijn?
hoi,
een microfoon geeft een signaaltje uit, een gitaar ook, zo'n kastje ziet het verschil niet, ook in en uit pluggen maakt niet uit, je hebt alleen een andere input op je kanaal, maar de versterker of andere apparatuur diet het verschil niet, het kan wel zijn dat sommige effecten de buiten het signaal berijk van de sax liggen, maar er zal niks kopot gaan, klinkt alleen zo raar
Is gedeeltelijk waar, de impedantie van een gitaarelement ligt heel wat hoger dan die van een mic, dus om t echt goed te laten klinken zou je er een microfoon voorversterker voor moeten zetten. Ik klooi al een tijdje aan met effecten, dit geeft jet beste resultaat wat mij betreft. Een compressor of een exciter zou ik nog wel eens willen proberen!
heb ik dus, een voorversterker zit er nog inderdaad voor ja....
wel leuk, maar het probleem met de meeste (gitaar) apparatuur is de vertraging die ze hebben. vanwege het direkte signaal van een gitaar heeft die er geen last van, maar in combinatie met een microfoon heb je dat meestal wel.
leuke effecten; wahwah, flanger, pitch-shifter.
met de vertraging heb ik nog gene last gehad. het enige wat een beetje een probleem is, is dat het geluid erg schel word wat soms wat moeilijker te verhelpen is dan ik dacht, maar een goede equalizer doet wonderen. de meeste moderne tafels hebben sowieso een 3 of meer bands equalizer per kanaal en sommige hebben ook zelf een 6 of meer band bij de main, dus een probleem word het niet denk ik. het hoor tgeen probleem te zijn, laat ik het zo zeggen...
ik heb wel weer wat meer aangeklooid en ik zal echt proberen om een keertje een mogelijkheid te vinden om het op te nemen of iets, een vriend van me heeft een studio dus ik doe mijn uiterste best, de eerste word waarschijnlijk alleen maar met wah wah...
-
Ben benieuwd!!! Gebruik jij er een compressor bij (om het signaal constant te houden) of niet. Ik zou het verschil wel eens willen horen...
-
als ik zou gaan opnemen gooi ik er wel een digitale compressor over heen ja, ik heb geen externe compressor thuis, met optredens als er de mogelijkheid is het liefste wel!
-
Even om dit topic weer leven in te blazen :)
Ik heb het ook gedaan met een digitech RP80.
Dus mic -> digitech -> zanginstallatie (of computer in mijn geval).
Een aantal effecten die op gitaar koel klinken hoor je op de sax nauwelijks of niet. Bij een aantal effecten (b.v. distortion en overdrive) klinkt de Sax ook heel scherp en lelijk (vooral als je de hoogte in gaat) maar effecten die wel te gek gaan zijn over het algemeen de Delays, Reverbs, WahWah, YahYah, Pitch en Chorussen e.d.
Errug leuk om mee te spelen :)
-
idd!
toevallig ga ik aanstaande donderdag in de schiecentrale in rotterdam met gitaareffecten aan de gang, word waarschijnmlijk delay en wahwah :P
-
Wat is het verschil tussen een WahWah en een YahYah dacht eigenlijk dat het hetzelfde was :-k
-
wah maakt een wah geluid, yah een yah geluid :)
-
Ja.. vlgns mij is dat ook het enige verschil...
-
En ook ik blaas het topic weer nieuw leven in:
Ik heb een octaver gekocht! (http://http://www.bossus.com/productimages/oc3_lg.jpg)
Het voordeel aan deze Boss boven de apparaatjes van andere merken, is dat je het volume van het sub octaaf geluid kan aanpassen, wat het pedaal live beter bruikbaar maakt. Qua sound ging ik helemaal voor de Electro Harmonix, maar die heeft deze functie niet dus het is de boss geworden.
Nu kan ik Eddie Harris achterna!!!! http://http://www.saxforum.nl/forum/viewtopic.php?t=1128
-
haha, nu ik die ewi heb ist ook een stuk makkelijker om effecten erop te binden :P
maar voor de sax komen er ook nog wel dingen hoor ;)
-
Heeft die EWi iets van een insert ofzo, of moet je gewoon direct van de uitgang naar het effect. Dat kasstje bij die "ouderwetse" EWI had het geloof ik wel, hoe zit dat met de nieuwe?
-
heb ik al geprobeerd maar dan heb je heel snel feedback! en dat willen we niet natuurlijk ;)
om even terug te komen op effecten met sax! BArt Wirtz (alt van de young sinatras en saxer van monsieur dubois (AANRADER)) speelt ook met effecten en dat is ECHT gaaf!
http://www.monsieurdubois.com/pages/home.html (http://www.monsieurdubois.com/pages/home.html)
als t goed is staan er een paar demos
-
Heeft de pod dan een microfooningang? Een mic op een gitaaringang geeft namelijk meestal geen goed resultaat door het impedantieverschil...
om gitaar effecten te gebruiken met een mic moet je het niveau minimaal tot line level oppeppen (ik gebruik hiervoor een mixer, met de FX op de insert). Anders krijg je het probleem dat bepaalde effecten (vooral wah's en octavers enzo) niet goed triggeren. Klinkt bagger dus...
En sax op een gitaarversterker, nou ja heel apart zullen we maar zeggen (heb het geprobeerd) :P
-
sax op gitaarversterker word alleen maar scheller, je moet gewoon een PA ervoor hebben en een compressor of een EQ ertussne hebben als je effecten gebruikt, experimeteren guys!
-
Een wah zou prima moeten werken. Ik heb vaak met een wah gespeeld als enige effect tussen gitaar en versterker.
Ook met single-coils, die volgens mij nauwelijks meer output hebben dan een degelijke dynamische microfoon.
ehm, nee das dus niet zo
. De output van een gitaarelement ligt veel hoger dan die van een mic, ook al zijn het single coils (volgens een vriendje, die afgestudeerd recording engineer is). Erkomt wel geluid uit de Wah, maar tis een beetje slap.
Met een DI of mic pre is dit op te lossen, zie ook mijn verhaal over de mixer die ik hiervoor gebruik (de voorversterker zit daar pre-fader, net als de insert waar de effecten in gelust zijn).
-
En sax op een gitaarversterker, nou ja heel apart
zullen we maar zeggen (heb het geprobeerd) :P
Tsja, het is dan waarschijnlijk ook nog de kunst om de juiste microfoon en versterker bij elkaar te zoeken :)
Ik kan geen genoeg krijgen van dit topic :lol:
Er zijn overigens wel speciale microfoons die je direct op een gitaaringang in kan pluggen, deze hebben een hogere impedantie. Shure is eigenlijk de enige fabrikant die wat dit betreft nog iets levert dat de moeite waard is, voorbeelden zijn de Green Bullet en de van de Unidyne afgeleide types.
Waarom dit soort mics niet meer algemeen geleverd worden? De hoge impedantie zorgt ervoor dat je maar korte kabels kan gebruiken, anders treed er teveel signaalverlies op. Dit is de reden waarom mics met een lage impedantie de standaard zijn.
Ik hou echter wel van het geluid van een High-impedance mic, ik hou me ook van harte aanbevolen als iemand er nog eentje heeft liggen!
Daar heb je DI-boxen voor.
Om er nog even op terug te komen, een DI gebruik je om een hoge impedantie uitgang (gitaar bijv.) op een laag ohmige ingang (bijvoorbeeld het microfoon kanaal van een mixer) aan te sluiten. Andersom werkt het niet, je kunt een DI niet gebruiken om een laag impedantie uitgang op een hoog impedantie input (zoals die van de Pod) aan te sluiten. edit: Ik maakte hierboven dezelfde fout, heb het ff opgezocht!
-
Er zijn overigens wel speciale microfoons die je direct op een gitaaringang in kan pluggen, deze hebben een hogere impedantie. Shure is eigenlijk de enige fabrikant die wat dit betreft nog iets levert dat de moeite waard is, voorbeelden zijn de Green Bullet en de van de Unidyne afgeleide types.
En ik ben dus binnenkort de eigenaar van zo'n Hi-z mic:
(http://http://www.harmonicamasterclass.com/EV6381.jpg)
Een Electro Voice 638 uit de jaren 60!!!
(Ik blijf vrolijk in mn eentje op dit topic posten, kennelijk ben ik de enige apparatuurfreak hier
)
-
kheb er niet zoveel mee maar ik blijf het volgen en sta open voor nieuwe dingen :) dus blijf vooral je weetjes en nieuwigheidjes posten BVD :wink: misschien als ik de loterij win kan ik het alsnog eens zelf proberen :!:
-
Ik lees het wel maar ik heb geen flauw idee wat het verschil allemaal is... Tis dat je plaatje hierbij staat anders zou ik zo denken dat het iets is voor een kraan of een douchekop ofzo (tja met een beetje fantasie...).
-
Ik lees het wel maar ik heb geen flauw idee wat het verschil allemaal is... Tis dat je plaatje hierbij staat anders zou ik zo denken dat het iets is voor een kraan of een douchekop ofzo (tja met een beetje fantasie...).
Haha Daan , ja inderdaad! Die hoog-impedantie mics hebben echt de gekste vormen, de jaren 50 en 60 waren sowieso een tijd waarin allerlei alledaagse voorwerpen een gekke vormgeving kregen: men wou vooruit kijken na de oorlogsjaren en vernieuwen. Dat zie je ook aan de auto's huizen en meubels uit die tijd. De sky en de creativiteit waren zeg maar de limit...
Toen kreeg je echter het postmodernisme, met z'n "een huis moet een puntdak hebben en een stoel vier poten" ](*,) BORING!
Maar goed hier dus wat plaatjes van gekke muziekapparatuur die in die jaren is bedacht, het meeste hiervan is nog wel als reissue leverbaar maar de ontwikkeling staat toch wel stil (wat betreft vormgeving dan he).
shure hi-z mic "Green Bullet" (nog steeds ongeveer in deze vorm leverbaar);
(http://http://www.harmonicamasterclass.com/shure7A1.jpg)
astatic mics, ook hi-z;
(http://http://www.harmonicamasterclass.com/Astaticold2.jpg)
(http://http://www.harmonicamasterclass.com/astatic6001.jpg)
Link Wray met een Danelectro Longhorn gitaar (deze worden nog steeds gemaakt in de bas versie);
(http://http://www.thenervemagazine.com/images/2005/12/linkwray.gif)
Deze kennen we natuurlijk allemaal, de Hofner bas en Rickenbacker gitaar, beroemd geworden door McCartney en Lennon;
(http://http://www.geocities.com/joelcrowservo/1stbass.jpg)
(http://http://www.pmblues.com/product_pics/771a.jpg)
Miles Davis schijn t zijn gitarist Mike Stern er eens op uitgestuurd te hebben om er zo één te kopen (Flying V, Jimi Hendrix rechts);
(http://http://vintageguitars.org.uk/graphics/jimihendrix4.jpg)
(http://http://vintageguitars.org.uk/graphics/1958flyingV.jpg)
Gibson explorer (onder);
(http://http://www.vintageguitars.org.uk/graphics/gibsons2.jpg)
en gibson firebird:
(http://http://www.vintageguitars.org.uk/graphics/firebirdVII.gif)
en met deze Vox MET INGEBOUWDE EFFECTEN (boven) zijn we bijna weer terug on-topic;
(http://http://www.vintageguitars.org.uk/graphics/voxGuitars.jpg)
Natuurlijk waren de Telecasters, Stratocasters, Les Pauls, SG's in hun tijd ook vernieuwend, maar deze gitaren zijn zo populair geworden dat dit nu voor veel mensen de standaard is hoe een electrische gitaar eruit hoort te zien...
Maar goed, mijn Hi-z mic komt morgen binnen als het goed is en dan ga ik hem meteen in allerlei gitaar apparatuur inpluggen. Mijn ervaringen zal ik hier posten!
-
Ja inderdaad, zo ook de gasten van mijn band:
als het niet sixties oogt en klinkt, vinden ze het K*t...
ik vind 60's ook fantastisch, maar luister ook graag naar moderne dingen.
Maar net wel een heerlijk ouderwets rockend optreden achter de rug.
-
Ja, de meeste gitaristen begrijpen volgens mij niet zoveel van techniek. En verder hebben ze een nogal onrealistisch sterke hang naar nostalgie.
Ik ben zelf informaticus, dus beroepshalve ben ik wel redelijk thuis in moderne technologie, waardoor ik eigenlijk niet pas in de denkpatronen van het gitaarwereldje.
Is nogal eens om moe van te worden... Zo wordt m'n Ibanez-gitaar niet voor vol aangezien omdat ie uit Japan komt ipv de VS. En m'n Marshall-versterker zou waardeloos zijn omdat hij meer dan 1 kanaal heeft, en midi-switching.
En hoewel ik de enige digitale gitaarprocessor heb die op 96 KHz-resolutie werkt ipv de gangbare 44.1 KHz of 48 KHz, klinkt ie toch minder, omdat het niet zo'n bekend/populair merk is.
Misschien dat je onderhand doorhebt waarom ik zo'n hekel aan vooroordelen heb gekregen. De meeste vooroordelen zijn gewoon onzin, en komen voort uit gebrek van kennis en ervaring.
Ik sta zelf liever open voor allerlei dingen... Ik probeer het wel uit, en dan pas vorm ik er een mening over.
Zo heb ik uitgevonden dat Chinese preamp-buisjes echt geweldig goed passen bij mijn stijl. En ik neem op met een Philips MD650-microfoon, die naar mijn mening prima klinkt, en nog niet de helft van een Shure SM57 kost.
Verder speel ik sinds kort op snaren van 0,99e per setje.
En het is niet omdat ik wat aan m'n oren mankeer, denk ik... Want ik heb met dat goedkope/rare spul ook wel meegedaan aan wedstrijden op gitaarforums, en zelfs een aantal keren gewonnen :)
Scali, je zult mij nooit horen zeggen dat vintage apparatuur beter is dan nieuwe. Ten eerste is dit natuurlijk puur subjectief, ten tweede ben ik me terdege bewust dat de warmte en authenticiteit van oude opnames vooral wordt veroorzaakt door de tekortkomingen van de gebruikte apparatuur. Een buis voegt eigenlijk alleen maar ruis en vervorming toe, net als opnametape (maar als liefhebber noem ik dat liever saturatie).
Ik heb alleen een fascinatie voor de muziek uit voorbije jaren, en ik zie dit ook bij mijn mede bandleden. Popmuziek zoals wij het nu kennen was toen (zij het 50's, 60's of 70's) nog fris, vernieuwend, bijna naïef. Het is gewoon leuk om die sound te benaderen, inderdaad is dit nostalgie maar hier is wat mij betreft niets mis mee.
Overigens ben ik niet gek, en maak ik wel gebruik van computers en digitale technieken. Ik probeer gewoon de voordelen van vintage en modern te combineren tot een soort hybride...
-
Mijn mic is er trouwens nog steeds niet :cry:
-
De mic is binnen!!!!!! 8)
Ff snel getest, het midden wordt wat meer geaccentueerd en hij klinkt wat smeriger dan mijn Sd systems.
De hoge impedantie zorgt ervoor dat de gitaar effecten beter getriggerd worden, precies mijn bedoeling!
Mp3 volgt zo gauw ik mijn geluidskaart weer aan de praat heb...
-
Klopt, maar de sound benaderen betekent nog niet dat je per se de apparatuur uit die tijd moet gebruiken. Volgens mij is dat sowieso een verschijnsel dat zich vooral bij amateurs voordoet.
De grootste vintage-puristen uit mijn bandje zijn juist de twee jongens die zich professioneel met muziek bezig houden, dus die vlieger gaat hier niet op.
-
Je moet er zelf natuurlijk wel aan kunnen prutsen, anders heeft het inderdaad geen zin. Je koopt ook geen klassieke auto als je niet weet hoe je m moet fiksen lijkt me...
-
Dan zou ik m'n moderne apparatuur er wel eens naast willen zetten, en kijken hoe mijn sound als amateur zich verhoudt tot deze professionele vintage-puristen :)
Het zou me nix verbazen als er nauwelijks verschil te horen is, Scali. Ik denk alleen dat jij er alleen een stuk minder cool uit zou zien met jouw spullen
. Hehe geintje, kan je wel tegen toch?
Maar om weer ff on-topic te gaan (en ik hoop dat nu te blijven). Nu ik niet meer hoef te klooien met een mixer of voorversterker door mijn hi-z mic, heb ik een beetje het idee opgevat om een akoestische gitaarversterker aan te schaffen, liefst een beetje vintage uiterlijk met een mooie analoge reverb. Ibanez (wat ik overigens een goed merk vind, mooie vintage reissue effecten!) maakt een mooie die je ook als monitor kan gebruiken, en Fender heeft ook wel het één en ander. Kan jij nog iets aanraden Scali?
-
Ik zat inderdaad aan een akoestische versterker te denken om de PA achtige eigenschappen. Gewoon om een beetje kwalitatief te monitoren en mijn eigen geluid af te regelen, met mijn band spelen we tegenwoordig vooral in kroegen zonder PA, alleen met ons eigen zangversterkertje. Voor mijn eerste gevoel wil ik gewoon een Orange of VOX versterker aanschaffen, omdat ik die zo mooi vind klinken voor electrische gitaar. Maar mijn verstand zegt me vooral voor clean te gaan (ook omdat die nieuwe EV mic al een wat rauwer geluid geeft)...
Wat betreft akoestische versterkers: Eigenlijk heeft bijna elk groot merk er één, inclusief Marshall. Ook Crate en Crafter schijnen goeie te maken. Maar goed jij hebt er dus ook niet zo heel veel ervaring mee..
-
jongens, een update in dit topic!!!!
ik ga een boss AW3 kopen, ik zag en horode vincent herring erop spelen in dizzy, vroeg aan hem wat voor pedaaltje het was en ga er waarschijnlijk dinsdag eentje halen, dan krijg ik mn geld van afgelopen gig met ricky devito!!!
geluidsfragmenten komen eraan :P
-
jongens, een update in dit topic!!!!
ik ga een boss AW3 kopen, ik zag en horode vincent herring erop spelen in dizzy, vroeg aan hem wat voor pedaaltje het was en ga er waarschijnlijk dinsdag eentje halen, dan krijg ik mn geld van afgelopen gig met ricky devito!!!
geluidsfragmenten komen eraan :P
Heee, deze kende ik nog niet! Auto Wah neem ik aan? Probeer ook eens de Electro Harmonix Bass Balls, das de originele auto wah en aantrekkelijk geprijsd bij Feedback: 69 euro...
-
ja auto wah, eigenlijk een dynamic wah, met humanizer effecten erop enzo, erg leuk!!!
119 euro, een waarschijnlijk ga ik hem morgen of overmorgen hale :D
-
Laat me weten wat je ervan vindt, ga je naar Feedback? Ik zou als je daar toch bent ook wat Electro Harmonix effecten uitproberen... die zijn net wat smeriger dan de Bossjes
-
nee ben niet naar feedback gegaan, hadden z ehem niet!
maar ik heb hem! binnekort zal ik een geluidsfragemnt proberen te uploade :P
-
nee ben niet naar feedback gegaan, hadden z ehem niet!
Das dan een primeur.... :wink: Niet in de winkel of niet op de site?
-
allebei :P
niet int assortiment ;)
-
microfoon (bij condensators ook nog een fantoomvoeding) en sluit je de mic aan op de fantoom, famtoom met een verloopkabel door deffecten en dn hoort hij t te doen
ik heb nu de auto wah een paar keer gebruikt en het werkt perfect!
ik ga nu even een paar dingen opnemen
en dan post ik hem zo snel mogelijk
-
http://www.filefactory.com/dlf/f/dd20c7 ... b505e3a000 (http://www.filefactory.com/dlf/f/dd20c7/b/2/h/e13447b505e3a000)
en ja hij is K*t, maar twas ff gauw :P
-
Ah, eindelijk meer info gevonden over effecten op een sax. Ik heb ooit wel 's een wahwah geprobeerd aan te sluiten op mijn (draadloze) mic, maar zodra ik de wahwah aanklikte kwam er geen geluid meer uit. Enig idee waar dat aan gelegen kan hebben?
Kortom, wat heb je minimaal nodig als je een wahwah-effect wilt gaan gebruiken?
Je moet of een Hi-Z (hoge impedantie) microfoon gebruiken, of (bij "gewone" condensator en dynamische microfoons) een voorversterker ertussen zetten. Bijvoorbeeld de pre-amp van de mixer (Wah op de insert), of een los kastje (bijv. ART Tube MP) gebruiken. De meeste condensator clip-ons hebben al een voorversterkertje.
-
Eventjes een grote schop, maar een nieuw draadje hiervoor aanmaken is niet nodig.
Ik gebruik inmiddels ook al enige tijd effecten in mijn band.
Al enige tijd heb ik de beschikking over een Digitech Whammy:
(http://http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/product/bed2b3fc14a3cde5fbbb3ce1355509fe.jpg)
http://cachepe.samedaymusic.com/media/q ... 59a34f.jpg (http://cachepe.samedaymusic.com/media/quality,85/brand,sameday/Whammy-e994f197a42446b24f384387d859a34f.jpg)
Op het tweede plaatje kan je zien wat het pedaaltje doet door naar de beschrijvingen op het pedaal te kijken. Zorgt voor een erg gaaf effect waar je leuk mee kan spelen! Erg prettig aan dit pedaal is, dat er twee kabeluitgangen zijn. Eentje zonder effect (gewoon het signaal dat ook het pedaal in gaat) en een waar wel effect aan toegevoegd is, hierdoor krijg je gewoon een octaaf (of welk ander interval dan ook) erbij!
(http://http://www.sonicftp.com/news/images/boss_dd-7.jpg)
De Boss DD7 heb ik in Engeland besteld, moet ik nog binnen krijgen. Dit is een delay pedaal mét een loopfunctie. Ik kan dus dingen inspelen die het apparaat eindeloos blijft herhalen (45 seconden opnametijd dacht ik). Tevens zitten er een paar freaky functies op (reverse delay!!!
).
Zijn er nog meer saxofonisten (Benny?) die effecten gebruiken?
-
Bij mij is het laatste tijd een beetje stil met de effecten, ben erachter gekomen dat die stompboxen niet al te goed werken met mijn condens. maar ach, je moet alles geprobeerd hebben in je leven
ik heb in een ander topic al het hele verhaal uitgelegd, komtie nog een keer maar dan de korte versie :P
Ik neem mn computer mee naar de locatie, sluit mn ewi (via midi) aan en mn sax (via xlr). dan start ik mn logic pro sessie waarin ik de input 1 (sax) heb voorzien van een hoop verschillende effecten. Harmonizer, delay, distortion enzovoorts, wat je maar wilt. hier een screenshot van mn voorlopige logic sessie, hij is nog neit heel erg groot maar ben ook nog maar net begonnen met dit idee.
http://i261.photobucket.com/albums/ii54 ... Sessie.jpg (http://i261.photobucket.com/albums/ii54/saxybenny/LogicSessie.jpg)
(http://http://i261.photobucket.com/albums/ii54/saxybenny/LogicSessie.jpg)
-
Jij hebt een Macbook, toch? Die is al stabieler dan een normale pc, maar ik zou me zelf zorgen maken over de betrouwbaarheid van dit systeem... Hoe meer electronica, hoe meer er kapot kan gaan!
Twee heel erg grote voordelen van stompboxen ben je nu tock ook kwijt? Namelijk het makkelijk aan/uit zetten van effecten en het makkelijk afstellen van de effecten tijdens het spelen.
-
http://video.yahoo.com/watch/4112872/11086103 (http://video.yahoo.com/watch/4112872/11086103)
Dit is overigens een filmpje van het afgelopen optreden van mijn band. We spelen hier Jean Pierre, ik gebruik de Digitech Whammy. Helaas staat niet het hele nummer erop, alleen maar t/m mijn solo.
-
Jij hebt een Macbook, toch? Die is al stabieler dan een normale pc, maar ik zou me zelf zorgen maken over de betrouwbaarheid van dit systeem... Hoe meer electronica, hoe meer er kapot kan gaan!
Twee heel erg grote voordelen van stompboxen ben je nu tock ook kwijt? Namelijk het makkelijk aan/uit zetten van effecten en het makkelijk afstellen van de effecten tijdens het spelen.
ik krijg r wel weer heel veer voordelen voor in de plaats, een enorme library aan effecten, meerdere effecten tegelijk zonder signaalverlies
over de betrouwbaarheid, dit heb ik ook, ik heb alleen tot nu toe nog nooit mn laptop live gebruikt, dus de tijd zal het leren. Ik denk dat t wel lukt, ik heb het thuis al onder handen genomen en mn CPU kan het heel makkelijk aan gelukkig :P
-
mooie sopraansound btw!
-
Eric vloeimans werkt ook veel met effecten met z'n trompet. Heeft ook een batterij pedaaltjes op de grond liggen als hij optreed. Misschien kun je daar ook wat van vinden op google.
-
@Benny: Wow, bedankt! :D Zelf ben ik over mijn sopraansound redelijk tevreden, maar over mijn sopraantechniek nog niet echt... Met name in het hoge register heb ik nog moeite met de sopraan.
@Harpje: Eric Vloeimans is mijn grote voorbeeld! (hij stond op precies hetzelfde podium, de avond van te voren... 8) Hij had in zijn eentje bijna meer pedalen dan mijn hele band! :lol: ) Vloeimans gebruikt alleen pedalen die ik nog lang niet kan betalen...
Ik ben nu alle filmpjes van die avond (hele optreden is gefilmd) los van elkaar aan het maken, zodat ik ze allemaal op youtube kan zetten. Will be continued!
-
Ik heb lang geleden een Boss harmonizer met mijn tenor of sopraan uitgeprobeerd bij Feedback , en het was verbazingwekkend mooi . Je kon het apparaat heel goed instellen op bijv een toon oktaaf hoger laten klinken , en het klonk geweldig . Het was wel het duurste effekt kastje , toen 400 gulden . De andere Boss gitaar effekten kastjes waren goedkoper , en klonken niet zo goed met de sax . Maar ik zocht enkel maar naar de octefizer en harmonizer . En deze vond ik erg goed en gemakkelijk in gebruik voor saxofoons .
-
Dan moet je maar eens gaan kijken naar de Boss Octaver, die kost ongeveer 100 euro dacht ik. Kan je een octaaf mee omhoog, een octaaf me omlaag en een blend functie (=freaky geluid). Klinkt ook erg goed!
Ik weet alleen niet zeker of je ook een clean signaal uit het pedaal kan laten komen, als deze mogelijkheid er niet op zit zou ik hem persoonlijk niet kopen. :)
-
zit geen clean out in dat pedaal, vriend van me heeft er eentje
-
Flinke min dus!
-
Hoop binnenkort mee te kunnen praten over dit onderwerp.
Heb wel eens wat geexperimenteerd met zang microfoon over mijn digitale Behringer Vtone gitaarversterker (99 effecten)...niet zo`n succes.
Vandaag een power mixer besteld. Met `send` en `return` via de versterker / mixer hoop ik op beter resultaat.
Ben erg benieuwd...
-
Je moet ook weten welke effecten je kunt gebruiken, en je moet uiteraard goed spul gebruiken... Behringer is meestal geen goed spul (voor het geld dat het kost misschien wel, maar je wilt gewoon goed spul om je geluid te behouden).
Wat is een "power mixer"?
-
Ik heb op die Boss harmonizer met een shure 98 condensator microfoon gespeeld en dat klonk geweldig .
Maar de juiste prijs was 440 gulden , en dat is dan langer dan 10 jaar geleden .
Ik vind 100 euro best een mooie prijs voor een octefizer als het een goede klank geeft .
Ik weet wel dat King 20 jaar geleden van die kleine octefizers voor blaasinstrumenten maakte . Die waren toen 600 gulden . Ik heb het laatste concert van Roland Kirk mee mogen maken , en dat was toen Roland Kirk half verlamd was geworden na een zware beroerte . Het was toen in de Doelen . Roland Kirk gebruikte toen dit King apparaatje , maar ik heb niet gemerkt hoe hij het gebruikte want zijn tenorspel was aansluitend en ik kon niet bespeuren of hij het aan of uit had . Hij speelde het hele concert zo fantastisch en met een mooie sound , verbazingwekkend =D>
Niemand kon merken hoe hij het gebruikte dat effekt .
Wat er trouwens tegenwoordig voor zang/ blaasinstrumenten aangeboden wordt vind ik wel heel erg groot en onhandig in gebruik .
Maar ik heb wel interesse in een Boss octefizer voor 100 euro .
-
Er zijn meerdere leuke effecten voor sax. Ik zou zelf gewoon eens een gitaarwinkel inlopen met een microfoon en koptelefoon, daar naar een multi-effecten pedaal vragen (de Boss ME50 is een aanrader) en gewoon gaan proberen wat er leuk is! 8)
-
Dat ga ik over een paar maanden zeker doen .
Maar ik heb niet veel effekten nodig want mijn Conn kwaakt al genoeg en trompetteren als een olifant doet de Conn ook lekker , maar een tweede toon een oktaaf , kwint of terts kan voor melodieën wel te gek zijn ,
Ik ben weer solo bezig op enkel een dance-achtige monotome piano , en daar moet ik wel alles zelf op doen . En met een octefizer of harmonizer wordt het weer spannender . Maar eerst ga ik een youtube filmpje van twee nummers maken . 8)
-
toch werken gitaarpedalen niet altijd
met een condens word het al gauw een zooitje. eigenlijk moet je PA apparatuur hebben, maar dat is wel weer 4 keer zo duur als normale gitaareffecten, helaas :P Ik heb morgen mn eerste optreden dat ik effecten uit mn computer live ga gebruiken. Ill let you know!
power mixer, je bedoelt waarschijnlijk een powered mixer, das gewoon een mixer met een ingebouwde versterker, heb je geen apparte versterker nodig voor speakers
-
Het hangt vooral van de microfoon af. Tot nu toe heb ik elk pedaaltje kunnen gebruiken, zolang je maar een mic gebruikt die geen fantoomvoeding nodig heeft!
-
je kan wel een condens gebruiken, alleen meot je er dan een fantoom tussengooien,
ik heb ook een condens, en waarom hij niet goed met een condens werkt is omdat de mic veel te gevoelig is.
-
Ok, weer wat geleerd! :)
-
Er zijn nu 2 topics gaande over harmonizers en gitaareffecten e.d.
Ik wist ff niet waar ik moest reageren, doe het dus maar hier.
Ik heb sinds kort een AKG C519ml clip-on microfoon, maar ik heb er verder totaal geen verstand van, daarom ben ik zo blij dat er internet bestaat en dat ik hier gewoon me vragen kan posten.
Bij die microfoon zit een "AKG B29L Battery operated phantom power supply - or 1 or 2 microphones"
Zou ik 1 van die inputs bijvoorbeeld kunnen gebruiken om zo'n harmonizer of effect op aan te sluiten?
-
nee, heeft niet heel veel nut :P
je moet je mic op de harmonizer aansluiten, en de harmonizer dan op t mengpaneek
-
daar was ik al ban voor :?
Ik kom het wel een keer uitchekken als jullie hier in de buurt spelen!
-
28 februari in schiedam, neit echt in de buurt maar dna kan je mijn setup wel even heel goed bewonderen, neem ik alles mee wat k heb :P
voorprogramma van tony spinner (2e gitarist en zanger van TOTO)
-
Klein mengpaneeltje kost je een paar tientjes (zie bijvoorbeeld Musicstore.com)
-
Gisteravond op de repetitie voor het eerst met mijn sax over de DD7 gespeeld.
Eerste indruk is erg positief! Veel mogelijkheden qua delays en het vervormen van delays, van dit apparaat ga ik nog heel veel plezier hebben... 8)
-
Ik concentreer mij wat op de vocal processors en heb nu de DigiTech Vocal 300 Vocal Effects Processor besteld.
Eens kijken (en horen) wat daar mee te `effecten`is.
Ben benieuwd!
8)
-
De DD7 nu ook een voor opnames gebruikt, zie de myspace van mijn band: www.myspace.com/mymondays (http://www.myspace.com/mymondays)
Op Sticky Situation komt hij een paar keer voorbij, op Reborn 1 keer in het C stukje (direct na het thema) :)
-
http://www.freeblowing.blogspot.com/ (http://www.freeblowing.blogspot.com/)
Johnny Doe is `uit de kast gekomen`...
:?:
Zonder gekheid: ik ben een blog begonnen (vandaag) over mijn `sax en elektronische effecten` project.
Ik heb nu voldoende spullen om aan de slag te gaan. Blog is nog `leeg`...maar nu heb je alvast de link
Komende zaterdag 2 uur de oefenruimte in en de Digitech Vocal processor aan de tand voelen.
Mijn doel: optreden (klein schalig) als one man band in 2009
8)
-
Ik ben benieuwd! :)
-
Vandaag mijn Digitech Vocalist 300 getest.
Legio mogelijkheden, maar voor de sax zijn de effecten niet allemaal zo geschikt: althans de fabrieks settings.
Nu zijn alle instellingen aan te passen en als user presets weer op te slaan.
Het zal nu gaan om de geschikte effecten te fine tunen.
Ik vind het geluid van de sax wel erg mechanish klinken via de effectenbak...een goede geluidsman en een goede mixer met de juiste boxen zal het geluid waarschijnlijk een stuk verbeteren. Dus ook het geluid afstemmen op de verschillende effecten is nodig.
O ja...elk slissertje was duidelijk hoorbaar, omdat de mirofoon toch wel aardig open moet staan.
Onvoorstelbaar hoeveel bijgeluiden ik wel niet produceer..weer iets om aan te werken.
-
Ik zou voor de Digitech Whammy gaan. Dat is een zeeeeer goede octaver/harmonizer. Daar kun je mooi mee harmonizeren en zelfs tot 2 octaven omhoog of omlaag gaan. Hij heeft een output voor het cleane signaal en een output voor het signaal waar een effect aan toegevoegd is.
Bij mijn sax wordt het geluid wel licht vervormd door het apparaat, maar het geeft een erg lekker randje vind ik zelf. Op de space van mijn band ( http://www.myspace.com/mymondays (http://www.myspace.com/mymondays) ) staat een filmpje waar ik de Whammy gebruik op mijn sopraan, kun je horen hoe het op sax klinkt. :)
De Digitech:
(http://http://www.steventhomson.co.uk/images/whammy.jpg)
-
Ik vind hem live super! Hij tast je geluid aan, maar dat is precies waar ik naar zoek... Ik wil geen perfecte reprocuctie van mijn sax, ik wil er een randje aan hebben. Ik speel zelf gewoon op een mic, waarom zou dat niet gaan? Een clip-on kan natuurlijk ook, al moet dan misschien een voeding tussen je mic en het pedaal.
(http://http://profile.ultimate-guitar.com/profile_mojo_data/1/9/2/6/192653/pics/_c225607_image_0.jpg)
Hier is heel duidelijk te zien wat de mogelijkheden van het apparaat zijn. Je kan niet met een simpel drukknopje voorkeuren instellen o.i.d.. Met de zwarte draaiknop kies je tussen de verschillende mogelijkheden, met het chromen knopje zet je hem aan/uit en met het voetpedaal kun je de functies nog aanpassen.
-
Wat ik mij steeds afvraag: de whammy heeft toch een hoge weerstands ingang voor de gitaar?
Hoe reageert een zang mic daarop?
-
Merk ik niks van.
-
Niet, alles wat je kan staat op het pedaal :wink:
-
http://www.youtube.com/watch?v=874AYEzPwbE (http://www.youtube.com/watch?v=874AYEzPwbE)
Als je het helemaal afluistert hoor je een saxofonist (ikzelf :lol: ) best wel los gaan met zijn pedaaltjes, dat zijn dus de Whammy en de DD7.
-
Dit draadje maar eens updaten...
Ik heb tot nu toe altijd de Digitech Whammy van onze bassist geleend omdat ik er zelf geen had (ze zijn nogal prijzig, tegen de €200,-), maar nu heb ik er zelf een gekocht!
Daarnaast heb ik ook een clip-on microfoon gekocht, een Sennheiser e608. Omdat deze Sennheiser een signaal nodig heeft om te werken, heb ik ook een voorversterker gekocht. Om precies te zijn een Art Tube MP, een buizenvoorversterker om het signaal wat warmte mee te geven.
Nu ziet mijn 'pedalboard' er dus als volgt uit:
Sennheiser e608 --> Art Tube MP --> Digitech Whammy --> Boss DD7
Dat is voorlopig wel genoeg, al ben ik alweer stiekem aan het kijken om hier nog een flanger of een chorus aan toe te voegen... :)
-
Het lijkt me heel interessant om effecten op je sax te zetten, ik ben wel benieuwd ! Ik heb het wel eens live gezien, weet bij god niet meer bij welke band dat was maar het is zeker indrukwekkend. Het lijkt me trouwens ook echt kicken om er mee te experimenteren.
-
Heb wel een keer met een WAH-WAH pedaaltje op mijn microfoon gespeeld, maar werd er niet echt warm van; beetje geknepen geluid vond ik en nauwelijks bruikbaar.
-
Natuurlijk gaat ´t lukken, maar voor je ermee kan doen wat je wil (of ontdekt wat kan EN goed is) ben je wel een tijdje bezig. succes ermee
-
Ik kan me niet voorstellen dat er nog nooit iemand anders op dit idee is gekomen :), maar ik hebt idd nog nooit gehoord dus wie weet :). Ik ben heel benieuwd hoe het zal klinken iig :D
Dan moet je maar naar mijn Myspace gaan: www.myspace.com/thijsleuven (http://www.myspace.com/thijsleuven)
Daar naar Paradoxaal Sleep luisteren. Dat nummer heb ik zelf geschreven en er worden zeker op het einde overvloedig effecten gebruikt! 8)
-
Ik heb rond 1990 ooit bij Feedback de Boss HR-2 Harmonizer geprobeerd en deze was echt fantastisch voor de saxofoon . Ik vond de 440 gulden wel erg veel en alle andere octavers en andere pedalen van Boss en andere merken waren veel minder .
Ik heb van de zomer eindelijk een Boss HR-2 gekocht . Op Ebay in Japan voor $135 +$25 shipping . Alleen ik werd gek van de batterij die na een uur tot iets langer al storing vertoond bij het apparaat . Deze pedalen zuipen batterijen en ze zijn niet aan te slepen . Dus een adapter gekocht en dit is al na een maand gebruik de moeite waard .
M et deze harmonizer kan je twee extra stemmen bijvoegen naast de oorspronkelijke klank . Je kan octaven zonder probleem spelen , maar met de reeks intervallen moet je wel de toonaard van het nummer instellen want anders kan dit problemen geven . Met octaven heb je hier geen last van .
Voor saxofonisten is de Boss HR-2 een echt aanrader , ze zijn er nog 2e hands . De prijs is wel altijd 100 - 120 euro . Ze hebben op het laatst in 1999 500 gulden gekost .
Der opvolger werd de Boss PS-5 pitshifter die ongeveer hetzelfde doet en nieuw rond 180 euro te koop zijn .
Deze pedalen zijn makkelijk in gebruik . De microfoon in imput en de output verbinden met opname apparatuur of versterker . Ik gebruik een Shure SM 98 met aparte voeding en dat gaat prima .
Maar deze pedalen vereisen wel een adapter .
-
Edward zou je wat muziek of een filmpje van je kunnen posten? :D Ik ben benieuwd naar hoe het klinkt.
-
Als mensen er hier interesse in hebben kan ik een keer een filmpje maken waarin ik alle mogelijkheden van mijn pedalen uitleg en demonstreer... Behoefte aan?
-
Jaaaaa... lijkt me een goed plan!
-
Yep!!
I'm in for it too!!
-
Ok dan, ik zal komende week eens wat gaan bedenken en opnemen. :)
-
Ok dan, ik zal komende week eens wat gaan bedenken en opnemen. :)
Oeps, dat ben ik totaal vergeten bedacht ik me ineens! :oops: Ik heb nu mijn gear hier in Maastricht staan, eens kijken of ik nog ergens wat tijd vrij kan maken... :oops:
-
Het gaat prima, alleen je moet wel in de zaal alleen geluid uit de speakers horen. Ik speel weleens met de wah van de gitarist uit de band. Ook de distortion geeft een grappig effect en ik gebruik altijd mijn eigen galm bij optredens.
-
Het gaat prima, alleen je moet wel in de zaal alleen geluid uit de speakers horen.
Hoeft niet. Het gemengde geluid (normaal en bewerkt door wat dan ook) vind ik zelf erg gaaf.
-
hallo,
Als saxofonist gebruik ik momenteel losse pedalen maar dat werkt niet geheel naar wens. Ik ben van plan om een Whammy aan te schaffen en ventueel een DD7 of een Fulltone ultimate Octave. Ook heb ik een microfoon op de sax, SDM LD 94 en zit dan met de voeding. Wat adviseren jullie? Ik zag en hoorde dat Thijs geen micr. op de sax zelf heeft. Dus ik hoor graag adviezen over mogelijke voeding enzo dan wel anderzins.
gr, Wim.
-
Als je goed leest zie je dat ik wel een microfoon op mijn sax zelf heb gezet!
Nu ziet mijn 'pedalboard' er dus als volgt uit:
Sennheiser e608 --> Art Tube MP --> Digitech Whammy --> Boss DD7
Die heeft echter voeding nodig omdat dat effecten anders stroom vragen (gitaar is iets anders dan een micirofoon), daarom heb ik er een Art Tube buizenvoorversterker tussen gezet. :)
Toffe pedalen die je daar op een rijtje hebt gezet! Ik wil aan mijn collectie binnenkort nog een synth(wah) gaan toevoegen, levert ook erg leuke dingen op, daarnaast neig ik nog licht tot het kopen van een Boss octaver, heeft toch een heel ander geluid en mogelijkheden dan mijn Whammy. :) Waarom vind je losse pedalen niet fijn werken en noteer je vervolgens nog wat losse pedalen...? Ik snap niet precies wat je bedoelt. Losse pedalen zijn juist fijner dan een multi-effect, omdat je makkelijker en beter controle hebt over de controls van het effecft. Vaker is de kwaliteit ook beter bij een los pedaal.
Succes!
-
Ik heb een BOSS equalizer, BOSS octaver en een booster. De octaver bevalt me uitstekend, een erg te gek effect, maar heb veel signaal verlies. Waarschijnlijk dus een buizenvoorvetrsterker er tussen zo ik lees. En ik heb veel brom, van alles geprobeerd om dit eruit te krijgen middels een DI. Maar dat laatste is niet gelukt.
-
Hmm, een DI was bij mij wel de oplossing voor brommen, toen ik daar nog last van had. Met mijn huidige setup nauwelijks trouwens! Ben direct de mixtafel in gegaan bij de opnames van de cd van mijn band, ging gewoon prima.
Nu moet ik zeggen dat BOSS niet echt de beste pedalen bouwt, dat zal de ruis kunnen verklaren. Andere goedkope (of slechte) onderdelen in je keten kunnen ook ruis veroorzaken. Waarom gebruik je trouwens een equalizer en een booster...? Dit lijken mij niet echt bruikbare pedalen voor een sax.
-
De equalizer heb ik aangeschaft ivm signaalverlies, maar geeft brom en ruis. Kan ik dus beter een ART tube tussen zetten. (Beheringer heeft een eigen adapter etc). De booster heb ik voor solopartijen om het volume te verhogen en om de solo wat extra's te geven. Ik liet me adviseren om mulit effecten tussen te zetten , maar als ik je vehaal lees houd ik het denk ik bij een ART tube en de octaver. Hoe doe jij het met solo's bijvoorbeeld om de partij extra's te geven?.
-
Ik heb geen 'partij', nummers van mijn band die 10 minuten kunnen duren zijn op papier 16 maten o.i.d. Het is dus grotendeels improvisatie. :)
Ik boost niks, denk niet dat je signaal (en dus klank!) daar mooier van wordt. Signaalverlies is onvermijdelijk als je effecten gaat gebruiken, maar dat maakt toch vrij weinig uit wanneer je er octaven e.d. overheen gaat gooien? Wanneer je constant signaalverlies hebt is het een ander verhaal, oplossing hiervoor zijn true bypass pedalen. Deze pedalen geven het signaal letterlijk door, waardoor je geen verlies krijgt. Of het een true bypass pedaal is zou in de handleiding/omschrijving moeten staan, als ik me niet vergis is BOSS eigenlijk nooit true bypass...
-
Oke,
Ik improviseer ook veel in de blues. Is de whammy bijvoorbeeld een true bypasseffect?
Als ik alles nu op een rijtje zet houd ik het maar bij de losse pedalen geloof ik , Octaver,, DD7 en een ART tube.
Volgens mij moet dat gaan lukken!
-
De Whammy is verre van true bypass, hij kleurt je signaal zelfs stevig. Ik zie dit echter als een positief iets, omdat ik heel duidelijk wil laten horen dat je te maken hebt met electronica en niet gewoon een extra blazer. Dat een pedaal niet true-bypass is, betekent echter niet direct dat je geluid daardoor minder van kwaliteit wordt! Het kan bv. ook een aangename kleuring of een totaal nieuw geluid geven, zoals bij de Whammy. :)
Aangezien het een BOSS is, is de DD7 niet true bypass.Waar wil je de DD7 voor gaan gebruiken? De DD7 is de nieuwste Digital Delay van BOSS, heeft o.a. ook een loopfunctie. Als je alleen een normale delay wil gebruiken, kan je misschien beter voor een analoge delay gaan, die zijn warmer van klank. De 'standaard' delay functies van de DD7 zijn vrij klinisch. Maar de DD7 heeft daarentegen een aantal opties (reverse delay, modulate, loop-functie én een functie die een analoge delay simuleert) die je op een analoge delay niet gaat vinden. Uiteindelijk is het een kwestie van de voordelen tegenover de nadelen zetten, of beide kopen.
-
Ik heb gisteren de ART tube MP besteld en ben nu op zoek naar een analoge delay. Want ik houd van een warme klank op de CONN tenor en alt.
Thijs te gek en bedankt tot zover in de effectenwereld.
Ik laat je sowieso even weten natuurlijk hoe 1 en ander bevalt.
-
Graag gedaan hoor!
Qua delays zijn er érg veel mogelijkheden... Van goedkoop tot honderden euro's, ik heb zelf effectief alleen ervaring met mijn DD7, maar gelukkig staat het internet vol met reviews. :)
-
Er zijn inderdaad erg veel reviews te vinden. Zo ook een Hardwire DL8 (true bypass) met vele mogelijkheden en een analoge switch.
Binnekort maar es eea uitproberen.
-
En je ervaringen vooral hier plaatsen! :)
-
Ik heb de ART pre amp binnen. Hoe moet de octaver worden doorgelust aan de preamp?
De saxmicrofoon komt op de ART op de input en de output gaat naar de versterker. Nu dus de vraag hoe de BOSS octaver wordt verbonden met de ART.
Ook heb ik Edward gevraagd naar zijn ervaringen tot nog toe met de Harmonizer.
-
Ik heb nu dus een ART MP preamp, BOSS octaver en een MXR analoog delay.
Vanmiddag eea uitgeprobeerd en het is waanzinnig. Beide effecten kunnen tegelijkertijd gebruikt worden.
Wel noodzakelijk om een juiste stand, modelator te gebruiken maar klinkt geweldig!
Als je de boel niet instelt wordt het natuurlijk chaos, maar dit is echt een aanrader!
Voor de sax een uitstekende combinatie om te spelen met het geluid en eea te pitchen.
Ik ga het morgen gebruiken in mijn bluesfunkyband en houd jullie natuurlijk op de hoogte.
-
In de band viel eea tegen. Door de dealy vertraagde de octaver.
Wie weet wat voor de sax een goed volumepedaal is?
-
Hebben jullie ervaring met het volume pedaal Ernie Ball 6166 en moet het dan voor de sax mono of stereo worden bijvoorbeeld?
Het gaat mij met name om de solo's dat die boven de rest uitkomen.
-
In de band viel eea tegen. Door de dealy vertraagde de octaver.
Wie weet wat voor de sax een goed volumepedaal is?
Je moet de delay áchter de octaver zetten, dan werkt alles perfect! De ideale volgorde is: microfoon - preamp - octaver - delay :wink: Het is gewoon de truc om de delay altijd achteraan in de keten te zetten, omdat die het signaal herhaalt waardoor andere pedalen in de war raken. Voor de rest van de pedalen geldt grofweg dat experimenteren loont, ze beïnvloeden elkaar altijd als ze aan staan.
Volumepedaal heb ik geen ervaring mee, maar ik denk dat mono prima moet werken.
-
Vandaag de volgende twee pedalen gekocht:
(http://http://www.musictoyz.com/Merchant2/graphics/00000001/mxr_phase100.jpg)
(http://http://proguitarshop.com/store/images/BlueBox.jpg)
Phase 100 is een phaser, de blue box is een octaver/fuzz. Beiden analoge pedalen die gewoon lekker op 9V werken (daisychainen met mijn Boss pedaaltje, hoezee voor het gemak! :) ). De Blue Box klinkt écht ontzettend smerig (zelfs zonder de fuzz er bij gedraaid nog als een nasty synth) en is heerlijk analoog: wat het pedaal precies aan klikjes en bliepjes met je geluid gaat doen is nog maar de vraag. :D Mooie aanvulling op mijn digitale en wat sound super elektronische en cleane Whammy. De phaser alleen gaat waarschijnlijk niet zo bijster interessant zijn op saxofoon, maar in combinatie met de Blue Box moet het bizarre geluiden op gaan leveren...
8) 8) 8)
Érg benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Ze zullen hoogstwaarschijnlijk volgende week pas aankomen, bij mijn ouders thuis, dus ik kan volgend weekend pas testen.
-
Omdat mijn pedalencollectie redelijk serieuze vorm aan begint te nemen (en er komt ook nog een envelope filter en misschien nog een delay bij) heb ik me vandaag een pedalboard aangeschaft:
(http://http://www.conceptmusic.com.au/product_images/j/156/7267-Pedaltrain-Junior-Softcase_1__10991_zoom.jpg)
Alles gaat hier op passen en er zit een tas bij, dus straks hoef ik op optredens alleen maar dit board uit zijn tas te pakken en ik ben klaar om te spelen! 8)
-
En zo ziet de voorlopige mock-up er uit:
(http://http://i167.photobucket.com/albums/u134/Thijs_Leuven/Bassen/DSC00980.jpg)
Weet nog niet zeker of mijn microfoon voorversterker er ook op zet, kan die er ook gewoon naast leggen... Lees: extra plaats voor pedaaltjes!
-
Wordt dit draadje überhaupt wel gelezen? :)
Kleine update... Mijn sax nu een paar keer door het pedalboard heen gejaagd: lekkáh! De Blue Box is misschien net té veel van het goede, maar voor de €70,- die hij nieuw kost ga ik hem echt niet weg doen. Zeker op bas is het een zeer bruikbaar pedaal. Komende week ga ik met mijn broertje naar de Musicstore, mijn doel is een geschikte Envelope Filter vinden om mijn pedalboard weer wat uit te breiden. 8)
Mijn voorversterker komt niet permanent op het pedalboard terecht, daar is het geheel toch net wat te krap voor én ik wil het ook met bas gebruiken.
-
Wordt dit draadje überhaupt wel gelezen? :)
Daggut wel!!
Zit "stiekem" te lezen waar jij qua klank uitkomt met al je pedalen, om vast te stellen of er iets voor mij bij zit. Ben nu in het bezit van een Vocalist II; je moet hem wel doorlussen naar Midi, bij voorkeur naar een instrument dat akkoorden speelt (keyboard/piano/slaggitaar dus) en dan zou je de harmonizer kunnen instellen. Die dan klinkende 2e stem kun je uiteraard varieren, zodat je auditief meer dan 1 stem waarneemt. 't Leuke lijkt mij dat ik hem zowel bij de zang als bij het blazen kan gebruiken.
-
Wordt dit draadje überhaupt wel gelezen? :)
Inderdaad zeker wel!!
Heb nu voor mijn semi-akoestische gitaar (dus een gewone akoestische gitaar met ingebouwd element zodat je er als je wilt alsnog een stekker in kan pluggen) een Zoom A2.1u effectmodule (http://http://www.zoom.co.jp/english/products/a21u/) welke er dus op gericht is om primair het akoestische geluid van een gitaar wat op te smukken, maar ook wat extremere effecten heeft met flangers en whw-wha achtige effecten. Ik zal hier binnenkort nog eens wat mee experimenteren wat er gebeurd als ik hier de sax doorheen laat lopen en zet hier dan nog wel wat opnames neer.
-
Mooi mooi mooi! :)
Ik zal binnenkort (als ik eindelijk vakantie heb) als ik tijd heb (heb nog een miljoen dingen in de planning staan) echt eens wat opnames gaan maken... Dat had ik hier al heel lang geleden een keer beloofd! :oops:
-
Belofte maakt schuld:
-Zonder effecten ingeschakeld. (http://http://www.quatreforte.nl/UPLOAD/effecttest/dry.mp3)
-Alleen beetje chorus enzo. (http://http://www.quatreforte.nl/UPLOAD/effecttest/bit%20wet.mp3)
-Beetje compressie. (http://http://www.quatreforte.nl/UPLOAD/effecttest/compressed.mp3)
-Auto wah-wah (http://http://www.quatreforte.nl/UPLOAD/effecttest/autowah.mp3)
-Delay-effect (http://http://www.quatreforte.nl/UPLOAD/effecttest/delay.mp3)
Dit alles opgenomen met een AKG C519-m clip-on microfoon gekoppeld aan een Tube-art, die op zijn beurt weer gekoppeld is aan de Zoom A2.1u effectmodule voor akoestische gitaar, welke weer aangesloten is aan mijn mengpaneeltje waar weer een Zoom h4n aan hangt om alles op te nemen. Al met al lijkt de Zoom A2.1u een aardig bruikbare effectmodule waar van alles in zit zoals compressie, reverb, chorus, flanger, delays en diverse andere effecten.
-
Klinkt niet verkeerd! 8) Met name de auto-wah is erg lekker, verwacht zelf zoiets te gaan bereiken met een envelope filter. Hoor helaas bij de delay wel behoorlijk wat kwaliteitsverlies, wel te verwachten bij een behoorlijk goedkoop multi-effect. :)
Heb zelf ook zo'n ZOOM gehad, maar dan de versie voor bas. Effectjes klinken niet onaardig, maar het instellen is echt een crime... Multi-effect pedaal met maar weinig knopjes, erg veel gehannes dus. Daarnaast moet je bladeren door je effecten, wat dus betekent dat wanneer je in setting A0 zit,en je wil naar je delay die onder bijvoorbeeld A6 zit, je eerst langs A1 t/m A5 moet bladeren. Niet zo handig dus. :)
Waar wil je effecten precies voor gaan gebruiken?
-
Envelope filters, op zowel fagot als saxofoon:
[youtube:2jufdj78]aKlOJL37vbc[/youtube:2jufdj78]
-
Klinkt niet verkeerd! 8) Met name de auto-wah is erg lekker, verwacht zelf zoiets te gaan bereiken met een envelope filter. Hoor helaas bij de delay wel behoorlijk wat kwaliteitsverlies, wel te verwachten bij een behoorlijk goedkoop multi-effect. :)
Heb zelf ook zo'n ZOOM gehad, maar dan de versie voor bas. Effectjes klinken niet onaardig, maar het instellen is echt een crime... Multi-effect pedaal met maar weinig knopjes, erg veel gehannes dus. Daarnaast moet je bladeren door je effecten, wat dus betekent dat wanneer je in setting A0 zit,en je wil naar je delay die onder bijvoorbeeld A6 zit, je eerst langs A1 t/m A5 moet bladeren. Niet zo handig dus. :)
Waar wil je effecten precies voor gaan gebruiken?
Ik heb de zoom niet zo zeer voor de sax gekocht (dus heb daar ook niet echt een bepaald effect wat ik wil bereiken voor), maar voor de akoestische gitaar en daar zijn de presets juist makkelijk en zijn van de fabriek af aan al goed uitgezocht. Voor de sax heb je alleen wel snel dat je snel te veel compressie hebt, maar ook dat je te snel in effecten met clipping komt wat voor gitaar een leuk effect geeft (distortion bijvoorbeeld), maar voor de sax alleen maar irritant is. Het enige waar ik het live nog eens voor zou gaan gebruiken is een beetje galm ofzo, dit was dan ook meer een experiment van mijn kant om ook even wat input in dit topic te geven
-
Helder! 8)
-
Van de geluidsopnames die je hebt geplaatst, klinkt mij de Delay het mooist in de oren.
Wah-wah maakt het sax-geluid zo plat, vind ik.....
-
Dat kan toch ook wenselijk zijn? :)
Te gekke saxofonist, beetje effecten-goeroe wat mij betreft...
[youtube:165el06g]ypWNuXW-lFs[/youtube:165el06g]
Heb hem gecontacteerd met de vraag welke effecten hij precies gebruikt, hier zijn reactie.
Hi Thijs,
I use mostly guitar effects.
Playing live, I have a couple different Boss Delay pedals, an Ibanez
Phaser, a Wah Wah pedal, a Mutron and sometimes a pitch shifter....
that's basically it.
I also use an Audio Technica clip-on mic that has a battery pack for
power. And a volume pedal, first in the chain.
In the studio, we experimented a little with different effects..
Thanks for asking! Good luck and best wishes,
Chris
-
Wordt dit draadje überhaupt wel gelezen? :)
Ha Thijs, zeker wel. Ondanks dat het voor mij niet aan de orde is (en ook een gedeelte acrabadabra is), vind ik het interessant om te volgen hoe je hier mee bezig bent. Daarnaast vind ik het ook fascinerend wat er allemaal mogelijk is met pedalen ed.
Dus ga graag door aub :D
-
Belofte maakt schuld:
...
Dit alles opgenomen met een AKG C519-m clip-on microfoon gekoppeld aan een Tube-art, die op zijn beurt weer gekoppeld is aan de Zoom A2.1u effectmodule voor akoestische gitaar, welke weer aangesloten is aan mijn mengpaneeltje waar weer een Zoom h4n aan hangt om alles op te nemen. Al met al lijkt de Zoom A2.1u een aardig bruikbare effectmodule waar van alles in zit zoals compressie, reverb, chorus, flanger, delays en diverse andere effecten.
Ah leuk, een cowboy bebop kenner?
Anyway ik lees dit topic ook van tijd tot tijd totdat "iemand" hier zijn beloofde opnames post :-"
Ik heb dit filmpje gezien een tijdje geleden:
[youtube:3hjr01gu]5lLdzp9Nhzg[/youtube:3hjr01gu]
en hierin speelt hij ook dat riffje van scratch and sniff en nu wil ik ook een envelope filter!!
Ik heb nu alleen weinig tijd om dingen uitteproberen door mn werk :x
En ik durf het niet blind te kopen omdat die EH q-tron die die gast in dat filmpje gebruikt rond de €140 kost.
Een delay/echo filter lijkt me ook erg leuk om te hebben. Ik heb pas een Shure beta 98h (http://http://www.shure.com/americas/products/microphones/beta/beta-98hc-instrument-microphone) gekocht en die heeft een pre-amp met xlr uit (deze heeft phantoom spanning nodig), heb ik dan nog een voorversterker nodig om mijn signaal te boosten?
-
Ah leuk, een cowboy bebop kenner?
Ha, zeker weten!
Ok, het is een tekenfilm (Voor volwassenen weliswaar), maar gewoon zo vet-cool. Vooral de muziek blijft geweldig (de live versie van Tank! in het youtube-topic bijvoorbeeld :-D
-
Door cowboy bebop heb ik voor het eerst kennis gemaakt met jazz en toen ik de soundtrack voor het eerst hoorde, vond ik het helemaal te gek! Blijft nog steeds één van m'n favorieten.
Bij oefenen en optredens sluit ik de mic rechtstreeks op de mengpaneel aan en thuis heb ik een audio interface.
Maar moet ik nu dan een xlr naar 6,3" jack verloopkabel kopen om de mic aan een effectpedaal aantesluiten en dan met jack naar de mengpaneel? Of heb ik ook nog een DI nodig wat de gitaristen in mijn band ook gebruiken?
-
Door cowboy bebop heb ik voor het eerst kennis gemaakt met jazz en toen ik de soundtrack voor het eerst hoorde, vond ik het helemaal te gek! Blijft nog steeds één van m'n favorieten.
Bij oefenen en optredens sluit ik de mic rechtstreeks op de mengpaneel aan en thuis heb ik een audio interface.
Maar moet ik nu dan een xlr naar 6,3" jack verloopkabel kopen om de mic aan een effectpedaal aantesluiten en dan met jack naar de mengpaneel? Of heb ik ook nog een DI nodig wat de gitaristen in mijn band ook gebruiken?
Als jouw Shure al phantoom krijgt (waar krijgt hij die weg? een draadloze zender ofzo?), zou je het gewoon zonder voorversterker kunnen proberen, maar met effecten kan het wel beter zijn om er wel één te gebruiken. Dit omdat een effect de kwaliteit van het geluid aantast en hoe zwakker je signaal in het begin van de keten al is, hoe groter de signaal/ruisverhouding zal worden na elke effectstap en je meer ruis zult krijgen in je geluid. Bij PA-techniek is het dan ook altijd zaak je signalen zo luid mogelijk te hebben, maar ook weer niet te luid dat ze gaan clippen.
-
Mijn microfoon is de gewone bedrade versie. En het geluid daarvan moet meestal harder worden gezet dan andere microfoons dus het signaalsterkte is al niet zo heel hoog.
Ik kan wel wachten totdat één van de gitaristen een leuke effect pedaal koopt en daarmee uittesten maar dat gaat denk ik wel lang duren aangezien ze pas een nieuwe versterker en gitaar hebben gehaald.
-
Mijn microfoon is de gewone bedrade versie. En het geluid daarvan moet meestal harder worden gezet dan andere microfoons dus het signaalsterkte is al niet zo heel hoog.
Ik kan wel wachten totdat één van de gitaristen een leuke effect pedaal koopt en daarmee uittesten maar dat gaat denk ik wel lang duren aangezien ze pas een nieuwe versterker en gitaar hebben gehaald.
Als je de bedrade versie hebt, moet je dus nog ergens je phantoomvoeding vandaan halen, bij een draadloze versie zit dat in je batterypack. Je hebt dus wel een voorversterker zoals de tube art nodig.
-
Ah dat dacht ik al. Helaas komen er dan nog meer kosten bovenop. Ik heb even zitten speuren op internet naar budget pre-amps. 2 populaire preamps zijn blijkbaar de Art tube MP en de BEHRINGER MIC200 TUBE ULTRAGAIN.
Veel mensen zijn wel tevreden met deze pre-amp alleen er zitten sommige mensen tussen die deze budget pre-amps compleet waardeloos vinden (veel ruis en vervorming).
Welke gebruiken jullie en wat vinden jullie ervan?
-
Thijs,
Weet jij wat het laatste pedal is dat die cowboy demonstreert, waarbij het ding zelf (min of meer ongetwijfeld) een harmony chorus kiest op basis van een noot??
-
Dat is een HardWire CR-7 Stereo Chorus Pedal.
Je kan zijn hele hardware setup zien op zijn part 1 video.
[youtube:33pcz5k0]qqHyYBaBhas[/youtube:33pcz5k0]
-
Top!!
Bedankt!
-
Ah dat dacht ik al. Helaas komen er dan nog meer kosten bovenop. Ik heb even zitten speuren op internet naar budget pre-amps. 2 populaire preamps zijn blijkbaar de Art tube MP en de BEHRINGER MIC200 TUBE ULTRAGAIN.
Veel mensen zijn wel tevreden met deze pre-amp alleen er zitten sommige mensen tussen die deze budget pre-amps compleet waardeloos vinden (veel ruis en vervorming).
Welke gebruiken jullie en wat vinden jullie ervan?
De ART tube zorgt absoluut niet voor ruis of iets dergelijks, is gewoon een prima pre-amp. Het binnenwerk van duurdere pre-amps is niet veel anders! :wink: Mocht het geluid je niet bevallen, ander buisje er in zetten. :) Qua kosten is dat ook echt twee keer niks, de ART tube kost nog geen €40,- bij Thomann. (http://http://www.thomann.de/nl/art_tube_mp.htm) :) Het ding kan ook heel wat hebben, ik speel er al optredens mee sinds een jaar of 3... Ding heeft ook al bagageruimtes van vliegtuigen gezien en geeft nog steeds geen krimp! :) Hij is ook gewoon gebruikt op het album van mijn band, klik hier voor een nummer van het album (http://http://www.youtube.com/watch?v=thmqfMjU6Lk).
De Q-tron kost €122 (http://http://www.thomann.de/nl/electro_harmonix_qtron.htm) maar zijn kleinere broertje de Micro Q-tron kost slechts €74! (http://http://www.thomann.de/nl/electro_harmonix_micro_qtron.htm) Morgen ga ik langs de Musicstore om een envelope filter uit te zoeken. Hoog op het lijstje staat de Micro Q-tron, ik zal hier verslag uitbrengen. :)
-
Ik heb dit filmpje gezien een tijdje geleden:
[youtube:4roq2n0o]5lLdzp9Nhzg[/youtube:4roq2n0o]
Helemaal te gek dit... Fantastische saxofonist met zijn pedalen goed voor elkaar en krijgt er toffe sounds uit.
Ik zal echt eens een filmpje op gaan nemen om te laten zien wat ik allemaal aan effecten heb tegenwoordig... :oops:
-
Pff, gaat hem allemaal niet worden jongens... :?
Mijn opname apparatuur functioneert nog steeds niet naar behoren, exact dezelfde problemen die ik in het begin ook had. :roll:
-
Ah jammer! Wat is er mis? Iets met je audio interface?
Heb je de q-tron nog uitgeprobeerd?
-
Audio interface die niet zonder extreem kraken en piepen op kan nemen, heel storend.
De Q-tron heb ik wel al uitgebreid op bas uitgeprobeerd, geniaal envelope filter... Op sax moet ik hem nog goed aan de tand gaan voelen. :)
-
Jammer dat je audio interface niet meewerkt. Ik gebruik zelf een line6 toneport ux2 op dingen optenemen en dat werkt perfect. Dus mocht je een keer iets willen opnemen dan ben je welkom in Ede :)
Laat me weten wat je van de q-tron op de sax vindt.
Paradise Regained klinkt wel erg lekker man. Mooi werk man! Volgens mij hoor hier geen effecten op de sax, klopt dat?
-
Heb hier voor een Line6 gehad, die deed nog minder... :lol:
Ik zal mijn bevindingen wat betreft de Q-tron hier zeker plaatsen! :wink:
Bedankt voor het compliment, aan het einde van het nummer zit wel even de whammy die een octaaf onder mijn spel legt. Afgezien daarvan gebruik ik volgens mij geen effecten... De hele CD is trouwens een aanrader, kost slechts een tientje. :-D
-
Waarom niet? Gewoon proberen.
-
8)
(http://http://i167.photobucket.com/albums/u134/Thijs_Leuven/Bassen/DSCF0266.jpg)
(het is bijna gemeen om dit te blijven posten terwijl ik geen samples op kan nemen... :lol: )
Volgorde:
Digitech Whammy (wat die doet heb ik al vaker beschreven)
EXH Octave Multiplexer voegt een sub-octaaf aan het originele signaal toe, je kan alles traploos blenden met de draaiknoppen, er is zelfs iets van een fuzz uit te halen
MXR Blue Box is een heel smerig pedaal... Verlaagt je originele signaal met twee octaven en gooit er een lading fuzz danwel analoge vervorming (beetje een smerige synthesizer) overheen
MXR Phase 100 is een zeer veelzijdige analoge phaser, van subtiel zweverig randje tot heftige vervorming. Prachtig pedaal. Zet deze aan ná de Blue Box en je hebt complete mayhem :-D
Boss DD7 is een digitale delay en looper. Zitten een aantal delays op (ook een analoge, lekker warm) variërend van simpel herhalen tot je delay geluid vervormen en achterstevoren afspelen
-
Ik heb de knoop doorgehakt, ik heb een Behringer pre-amp en een Line6 M5 stompbox aangeschaft:
(http://https://lh5.googleusercontent.com/-nx12X3DDEf8/TnRzKKvg07I/AAAAAAAAAS8/6ZVZQGkgmTU/s800/2011-09-15%25252019.35.54.jpg)
Helaas kan ik maar 1 effect tegelijk gebruiken en er zit geen looper op maar het aantal effecten wat hierin zit is echt veel en verschillend.
Het ging mij vooral om de delay en reverb effecten maar er zit ook een leuke harmonizer en een synth effect tussen. Er zit ook een mu-tron in maar die klinkt echt niet zoals de q-tron bij die gast op youtube, bij mij is die echt niet bruikbaar :( . Maar de delay en reverb effecten zijn erg leuk, het gaat me nu wel veel tijd kosten om alles goed te tweaken :) maar ik ben er wel erg blij mee.
-
Dit is slechts het begin, wacht maar tot je meerdere dingen tegelijk wil gaan gebruiken. :wink: Te gek man! :D 8)
-
En heel misschien komt er binnenkort een ontzettend vette, vintage, analoge octaver binnen; Boss OC2...
-
wat een heerlijke thread dit. ik moet dus even zo'n pre-amp scoren (een ART TUBE MP STUDIO V3 wellicht?) en dan kan ik hiermee helemaal los gaan! als hobby-gitarist blijk ik nu toch opeens allerlei ouwe pedalen en versterkers te hebben die ik hiermee prachtig kan recyclen. ik ben nog nieteens écht begonnen met sax, maar nu sta ik helemaal te trappelen!! :D
-
=D> :D
Vind een buisje in mijn pre-amp hebben wel erg prettig, alhoewel ik laatst live over een oude studio pre-amp heb gespeeld (8-kanaals...) en dat klonk ook gewoon prima. Het komt er op neer dat als je gewoon (redelijk) goede spullen dat het altijd wel prima klinkt. :)
-
De EHX multiplexer klinkt te gek, maar is live op saxofoon niet heel erg bruikbaar. De tracking is niet zo denderend en je krijgt een behoorlijke volume-drop als je het pedaaltje aanzet. Weg gaat 'ie niet, daar kostte hij te weinig voor. Gaat in de studio voor bas/gitaar/toetsen nog wel van pas komen een keertje.
Vandaag tweedehands deze gekocht:
(http://http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/32646/2/EBS-OctaBass.jpg)
Deze heeft een aparte volumeknop voor het originele signaal en het octaaf eronder, volumeverschillen zijn hier dus perfect weg mee te poetsen. :) Ben erg benieuwd naar de klank, als het niks voor mij is gaat dit pedaaltje zo weer de verkoop in.
-
Ik moet nog ergens wat cassettetapes hebben liggen met opnames die ik een jaar of vijfentwintig geleden heb gemaakt met mijn toenmalige bandje. Daar deden we veel met gitaareffecten achter de sax (o.a. delays). Daarna heb ik er eigenlijk nooit meer iets mee gedaan, ook omdat ik tegenwoordig heel andere dingen doe met de sax.
-
Envelope filters, op zowel fagot als saxofoon:
[youtube:2sfwa9i5]aKlOJL37vbc[/youtube:2sfwa9i5]
Geweldig!! =D>
-
Vet! Erg leuke combi van instrumenten en effecten...
-
Het klinkt te gek als je je zaakjes eenmaal op orde hebt, maar het is heel veel werk om goed klinkende pedalen te vinden die ook nog eens lekker werken samen met saxofoon... Qua octavers ben ik eigenlijk nog geen pedaal tegengekomen zo goed als mijn Digitech Whammy. Nadeel daarvan is dat hij heel erg digitaal klinkt, niet zo heel gek voor een digitaal pedaal maar soms wil je een sound die analoger klinkt.
Daarnaast heb EHX Multiplexer en EBS Octabass gebruikt, beiden doen het niet zo denderend met saxofoon terwijl zeker de Octabass op mijn bassen echt fantastisch is. Heb nu ook een tweetal Boss OC2's liggen, die op bas werkelijk onovertroffen zijn. Nog niet de kans gehad om deze met saxofoons te gebruiken maar ik denk dat het tegen gaat vallen.
Al doende leert men! :)
-
De OC2 klinkt fantastisch op sax, veel eter dan de digitale OC3... De tracking is echter niet optimaal en ik heb vaak problemen met feedback...
-
Ik merk vaak dat de tracking het probleem is bij effectengebruik op saxofoon, zeker bij octavers. De OC3 kon ik op (bas)gitaar ook niks mee, dat is gewoon een minder pedaal.