Saxforum
Saxofoon => Saxofoons op type => Sopraan => Topic started by: Amanda on 23 October 2009, 08:43:28
-
Vorige week had ik wat problemen met mijn Yana. In de laagte was een drama.
Ik kon het in eerste instantie niet ontdekken, maar toen ik goed keek bleken er bovenin 2 polsters af te zijn.
Balen!
Zeker omdat Maarten (Prins, reparateur) er niet is moet ik een paar weken wachten voor hij gemaakt wordt.
Gelukkig had ik mijn Buffet nog en ben ik daar op gaan spelen.
Ik verbaasde mij weer over de klank van deze sax. Zo ontzettend mooi! Klassiek, maar wel helder. Mooi rond!
De Yana is dan toch net wat minder. Of moet ik er harder voor werken. Maar deze sax speelt wel een stuk makkelijker en zeker in de hoogte loepzuiver. Daar moet ik op de Buffet weer harder voor werken.
De Yana heb ik nu een half jaar en ik ben nog steeds niet aan dingen gewend.
En dan puur qua spelen. Overgangen tussen de octaven gaan niet altijd vlekkeloos, de klank is in de laagte wat dunner dan de Buffet. Wel mooi, maar toch net niet.
De Buffet speelde ik weer op alsof er geen half jaar tussen heeft gezeten. Alsof ik nooit een andere sax heb bespeeld.
En dan die klank.... Echt zo mooi!
Dus nu weet ik het niet meer. De Buffet staat al even te koop, maar raak ik niet kwijt. Er is eigenlijk geen animo voor. Ze zijn nou eenmaal niet zo bekend als Selmer of Yanagisawa. Ik heb toendertijd niet voor niets de Yana aangeschaft. Eigenlijk grotendeels voor de zuiverheid en het speelgemak. Maar ik heb wel wat ingeleverd op klank merk ik.
Wat moet ik nu?
Toch maar wat harder werken op de Buffet maar een wereldklank hebben. Alhoewel hij in het hoge register (D''' of hoger) wat lastig is. Of het speelgemak en zuiverheid met gemak en een wat mindere klank. Klank is overigens ook mooi, maar toch minder dan de Buffet. Alleen het hoge register klinkt een stuk beter bij de Yana.
Volgende week heb ik weer les en dan gaan ze allebei mee. Maarten kan me daar ook wel goed in adviseren.
Maar ik wil ook graag jullie mening weten.
-
Je zou ook eens een ander mondstuk kunnen proberen met een wat grotere kamer...
S80 zijn vrij helder van klank (meen ik)..
Wie weet kun je met een ander mondstuk warmte toevoegen :?:
-
Dat heb ik in de vakantie gedaan. Met een Vandoren mondstuk.
Gaf een mooiere klank.
Maar haalt het er nog steeds niet bij...
Ik ben overigens echt wel tevreden met die klank. Hij is gewoon mooi.
Maar als ik dan die Buffet hoor. Die is mooier
Het is kiezen tussen 2 hele goede. En dat is lastig.
-
Keuze tussen functioneel en mooi. Kan lastig zijn.
Ik kan natuurlijk niet in je portomonaie kijken... maar is het een optie om ze beide te houden?
-
Die optie kan er zijn. Voor nu. Over een jaar weet ik natuurlijk niet.
Maar op zich is dat geld ook niet verkeerd.
Ik heb er geen haast mee om te verkopen in ieder geval.
Aan de andere kant: wat heb ik aan 2 sopranen van zeer goede kwaliteit?
In de praktijk kan ik dan alsnog niet kiezen welke ik ga gebruiken. :-D
-
Is ook een luxeprobleem. :-D
-
Klank.
-
Ik wil ooit nog eens een lekkere oude amerikaan, om op te scheuren. De Selmer die ik nu al heb is dan voor het nette harmoniewerk. Je kan dus ook per toepassing een sax kiezen :)
-
Mmh, lastig probleem. Ik zou in principe voor het gemak gaan. Zeker omdat ik toch vooral in klassieke setting speel (harmonie, saxkwartet) waar makkelijk intoneren wel heel handig is. Maar als het geluid veel scheelt, dan is het toch weer wat moeilijker.
Uiteindelijk zal je er zelf uit moeten komen. Succes met kiezen...
-
Klank.
That's what matters... 8)
-
Op sopraan zou ik zeker de voorkeur geven aan zuiverheid.
Klank is belangrijk maar als je te hard moet werken om het zuiver te krijgen gaat dat ten koste van je spel (en ook klank trouwens).
Zeker op sopraan is de invloed van mondstuk en riet groot op het uiteindelijke resultaat.
Als ik jou was zou ik wat gaan experimenteren met mondstukken en rieten om te kijken of je op de Yana meer jouw klank kunt bereiken. Elk instrument vraagt weer een eigen aanpak om er het beste uit te halen.
-
De beslissing is even in de wacht gezet :-D
Dat wacht ik dus even af.
-
Even een korte update.
De Buffet wordt opnieuw helemaal gereviseerd. Het blijft nog even spannend welke er uiteindelijk weg gaat.
Zeker is wel dat ik ze niet allebei ga houden.
Maar als iemand een goede sopraan zoekt dan hoor ik dat graag. Want dat zijn ze allebei.
-
*plaatst dit stuk enigszins onder chantage* :-D 8)
Buffet is weer terug. Hij speelt weer heel fijn.
Hij loopt soepel, is weer redelijk zuiver (wat kleine afwijkingen, maar stemapparaat blijft rond groen hangen dus makkelijk te corrigeren) en spreekt weer fijn aan.
Vanavond heb ik 'm bij Tony even uitgebreid geprobeerd. De midden C en hoge C spreken nog wat lastig aan.
Misschien kwestie van wennen, misschien moet er nog even naar gekeken worden. De tijd zal het leren.
Voorlopig ga ik een paar weken even goed spelen om er weer aan te wennen.
En dan gaat-ie weer terug om de puntjes op de i te zetten.
Kortom: ik ben er weer helemaal blij mee. Hij mag blijven (iemand nog interesse in een Yana S992? :-D )
-
Zaterdagavond heb ik ons concert op de Buffet geblazen. Het was een gok, maar wel een goeie.
Wat klinkt dat instrument toch geweldig!
En dankzij Remy was hij zuiver over heel de linie.
Helaas sloot het octaafmechanisme niet helemaal lekker, maar met een elatiekje er omheen was ook dat op te lossen.
Vrijdag ga ik dus weer naar Remy om dit op te lossen. En dan is hij weer helemaal top.
Dan ga ik de komende paar weken gebruiken om beide saxen eens goed naast elkaar te gebruiken.
Maar eigenlijk heb ik mijn keuze al gemaakt...
-
Lijkt mij een heerlijk probleem keuze uit twee reuze toeters 8)
-
Interesse in 1 van de 2? 8)
En ja, het is wel echt een luxeprobleem. Aan de ene kant fijn dat ik zo'n probleem kan hebben.
Aan de andere kant maakt het de keuze niet makkelijker
Ik denk zelf dat het wel de Buffet wordt. Ik ben echt vergroeid met dat ding.
En de klank die er in zit heeft net een ander karakter dan de Yana. En dat spreekt mij meer aan.
Maar het moet in de praktijk wel werkbaar zijn.
Daarnaast denk ik dat de Yana een meer gewilde (en bekendere) saxofoon is en dat het minder moeite kost om 'm te verkopen.
Maar goed, het blijft recessie, dus misschien verkijk ik me daar wel op.
-
Zie: viewtopic.php?f=43&t=4767&p=52181#p52181 (http://www.saxforum.nl/forum/viewtopic.php?f=43&t=4767&p=52181#p52181)
Nu 2 weken proberen en ook andere mensen er naar laten luisteren.
Leraar, dirigent, medemuzikanten.
Maar ik denk wel dat ik er al uit ben. Hij speelt echt weer fantastisch!