Saxforum
Saxofoon => Aanschaf => Topic started by: johnw on 14 December 2009, 20:28:42
-
Hallo,
Ik weet een Dolnet Paris Belair tenor van 1954 te koop, de sax is echt in prachtstaat, kent iemand dit merk? Zijn ze goed of beter afblijven?
Groeten,
John
-
=D> =D> =D>
Zouden meer mensen moeten doen !!!!!
Ik heb een Belair uit dezelfde periode en die is fantastisch; maar er schijnen wel grote verschillen te bestaan tussen de Dolnet saxen. Bovendien zijn ze behoorlijk gevoelig v.w.b. mondstukken. De mijne doet het goed op een Brillhart ebolin.
Het is wel zaak goed op te letten dat het een "low-pitch"model betreft anders koop je een kat in de zak ( zie voor info sax on the web forum topic van Milandro ). Dit kunnen ze bij elke muziekwinkel controleren.
Hoe weet je trouwens dat de sax van 1954 is? Betrouwbare serienr.lijsten bestaan er niet van Dolnets.
Ik heb het bouwjaar van de mijne alleen kunnen achterhalen doordat ik per toeval de 1e eigenaar vond.
Enige houvast kun je echter wel vinden op saxpics.com.
Ik hoop dat je iets aan deze info hebt.
Doe er je voordeel mee.
Grtz. Sebo
ps. Als je Don Byas of Lester Young eventjes youtubet kun je horen hoe fantastisch een Dolnet kan klinken.
En als ze goed genoeg voor deze 2 heren waren wie zijn wij dan om er anders over te denken ?
-
Bedankt Sebo,
Hoe weet ik dat dit een "low pitch" model is, en waarom is het anders een slechte koop?
Groeten,
John
-
Ergens begin vorige eeuw heeft men de referentie toonhoogte aangepast. Tegenwoordig zijn alle instrumenten (=LOW pitch) afgestemd op 440Hz (soms kleine afwijken, harmonie/fanfare stemt vaak af op 442Hz).
Als je een instrument hebt van voor die tijd is deze dus niet stemmend te krijgen met andere instrumenten. Zo'n instrument is dus alleen bruikbaar als je uitsluitend alleen speelt (dus ook niet met MP3 of CD e.d.). Of om mooi aan de muur te hangen als decoratie.
Samenspelen gaat niet lukken omdat je het instrument (op ca. 440Hz) nooit stemmend zult krijgen met andere instrumenten (of meespeel cd's).
Dus vandaar dat zo'n instrument dus in de meeste gevallen een slechte koop is...
-
ja, en een high pitch kun je ook geen langere hals op zetten. De A klinkt dan goed, maar de rest nog steeds niet. Zinloos dus!
Dolnet is mooi zuiver Frans spul. 8) Als ie lekker speelt gewoon kopen. In Amerika zijn ze er dol op. (net zoals wij hun bundies en bueschers opkopen)
-
Beter dan Niesten het heeft uitgelegd kan ik niet.
Een goede Dolnet van 1954 is een zeer interessante toeter ( ook al om de prijs, maar zoals Maarten al opmerkte; in de states betaal je zelfs met de huidige dollarkoers minimaal het dubbele. onbekend maakt onbemind zal ik maar zeggen).
Ik zou in jouw geval gewoon de sax ( of beide ) uitproberen en dan pas beslissen wat je doet.
Een maat van me heeft een Martin handcraft van 1938 en daar doet mijn "dollie" niet of nauwelijks voor onder.
Maar het blijft vooral een kwestie van smaak en persoonlijke voorkeur ( en budget natuurlijk ).
Ik hoor graag hoe het afloopt.
m.v.g. Sebo
-
Ergens begin vorige eeuw heeft men de referentie toonhoogte aangepast. Tegenwoordig zijn alle instrumenten (=high pitch) afgestemd op 440Hz (soms kleine afwijken, harmonie/fanfare stemt vaak af op 442Hz).
Dat moet toch Low pitch zijn?
-
Inderdaad, LOW pitch
-
Heb mijn foutje even aangepast... :oops:
Als goedmaker heb ik dan maar even de wikipedia pagina opgezocht waar het verhaal staat uitgelegd: http://http://nl.wikipedia.org/wiki/Stemtoonhoogte
-
Bedankt voor deze info!
Ik ben daarstraks naar de Dolnet gaan kijken, ziet er goed uit en klinkt goed maar er staat nergens de merknaam "Dolnet Paris" op, de verkoper blijf beweren dat het een echte is maar ik kreeg argwaan en heb hem nog niet gekocht, zijn vraagprijs is 850 euro. Is dit mogelijk dat er geen merknaam opstaat?
Groetjes,
John
-
Bedankt voor deze info!
Ik ben daarstraks naar de Dolnet gaan kijken, ziet er goed uit en klinkt goed maar er staat nergens de merknaam "Dolnet Paris" op, de verkoper blijf beweren dat het een echte is maar ik kreeg argwaan en heb hem nog niet gekocht, zijn vraagprijs is 850 euro. Is dit mogelijk dat er geen merknaam opstaat?
Groetjes,
John
Dit is erg vreemd voor een Dolnet, temeer het geen populaire sax is.
In mijn eerste reactie vroeg ik hoe je het bouwjaar v/d sax wist daar er van Dolnet eigenlijk geen betrouwbare serial regs. voorhanden zijn. Mogelijk is het instrument dus veel en veel ouder en loop je het risico een hp instrument te treffen.
Op www.saxpics.com (http://www.saxpics.com) staan foto's van Dolnets uit deze periode ( bij mijn weten alleen de imperial, belair en royal jazz )
en zou je aan de hand van de foto's en het serienr. kunnen achterhalen of het bouwjaar correct is. Maar dan moet je het ook nog durven.......
Op marktplaats biedt iemand een gereviseerde Dolnet tenor aan die er interessant uit ziet. Hij wordt aangeboden als een serie 2, maar volgens mij is het een vroege belair....
Je zou 'm voor minder dan € 850,-- in handen moeten kunnen krijgen.
Ook de saxofoonwinkel in Deventer heeft nog een Dolnet liggen ( een latere, en door sommigen zeer begeerde ) voor minder dan € 1000.--. Ik zou in jouw geval voor zekerheid gaan, en als je het niet vertrouwd gewoon afhaken. Voor € 850.-- is ook wel iets te koop wat wel 100% betrouwbaar is.
Sterkte en ik hoor graag wat je gaat doen, danwel gedaan hebt.
Grtz. Sebo
-
Hoi,
Voor een review over een Dolnet Bel Air tenor (in het Engels) kun je hier eens kijken:
Je vindt er ook fotomateriaal.
http://http://www.saxpics.com/?v=mod&modID=55
Ik ben in elk geval erg blij met mijn Dolnet Bel Air tenor!
Wanneer er geen merknaam opstaat zal het m.i. geen Dolnet zijn.
De Dolnets die ik ken zijn uitbundig gegraveerd en de naam staat er op.
Groetjes, Willem.
-
Ik ben daarstraks naar de Dolnet gaan kijken, ziet er goed uit en klinkt goed maar er staat nergens de merknaam "Dolnet Paris" op
Er zijn Dolnet stencils waar de naam niet op staat:
http://www.saxpics.com/?v=mod&modID=62 (http://www.saxpics.com/?v=mod&modID=62)
-
psss,.... topic is drie jaar oud.......
-
Misschien wat off topic:
Maakt dat in feite zoveel uit, die 2Hz verschil ?
bv Bandoneons zijn altijd gestemd op 442 Hz, en toch spelen die samen met klarinetten, pianos, ...
-
Misschien wat off topic:
Maakt dat in feite zoveel uit, die 2Hz verschil ?
bv Bandoneons zijn altijd gestemd op 442 Hz, en toch spelen die samen met klarinetten, pianos, ...
Zolang de klanken niet het zelfde zijn hoor je het niet snel en blaasmuzikanten zullen dan vaak nog bewust of onbewust bijsturen door te intoneren of hun mondstuk wat te verzetten. Maar als ik in de band op de tenor het zelfde speel als de gitarist met zijn cleane strat-geluid, dan hoor je het heel snel als het niet helemaal stemt en dan praat je ook maar over minieme verschillen.
Overigens heb je bij een bandoneon geloof ik ook nog verschillen in uitvoeringen in wel of niet gelijkzwevend (zie wikipedia voor een uitgebreide uitleg wat dat inhoud) (http://http://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkzwevende_stemming) wat meer problemen zal opleveren dan een verschil van 2Hz in de A-frequentie.
-
Maakt dat in feite zoveel uit, die 2Hz verschil ?
Ja
-
Maakt dat in feite zoveel uit, die 2Hz verschil ?
Ja
en daar moest je TWEE JAAR over na denken............... :-\ ::) :P ??? :o :-*
-
JA ;)