Saxforum
Saxofoon => Aanschaf => Topic started by: Ties76 on 30 March 2010, 18:43:13
-
Vandaag heb ik een aantal saxen uitgeprobeerd ter vervanging van mijn juniorsax.
De eerste die ik probeerde was een Martin Handcraft uit 1937: gaaf geluid, maar ik kon niet echt overweg met de toetsen Dis en 7 (te korte pink)en met de octaafklep. Bovendien zaten C1, C2 en C4 te laag. Wel jammer, want tot mijn verbazing kon ik wel alle noten spelen (ik had verwacht dat dat zwaarder zou zijn).
De tweede was een King Cleveland 613, ik weet niet uit welk jaar (jullie wel ongeveer?). Deze lag al veel beter in de hand, maar hier en daar zitten een paar kleine dingetjes die niet helemaal 'kloppen'. De duimsteun zit te laag (ik speelde lekkerder met mijn duim óp de duimsteun, kan omdat ik in een rolstoel zit), lage D en C kwamen er wat moeilijker uit (misschien kleine lekkage, wordt nagekeken), maar na een half uur, begon het al wat te wennen. Gis ging wel, maar de Cis zit voor mij haast onbereikbaar en zwaar(!). Wel voor het eerst in mijn leven een B en Bes uit een sax gekregen, omdat ik er nu eindelijk eens bij kon met mijn pinkje. Sax om in mijn achterhoofd te houden.
Daarna een nieuwe Jupiter 700-serie geprobeerd en sorry dat ik het zeg, maar deze speelde het fijnste! De klank was duidelijk minder, maar daar had Johan wel wat op. Originele nek eraf, massief zilveren nek erop en zelfs met mijn beginnerstechniek kon je het verschil horen. Van laag tot hoog kwam er even gemakkelijk en mooi rond uit, geen dun geluid meer. Mooie combi, maar wel boven mijn budget.
Vervolgens de King vergeleken met mijn eigen sax (Roy Benson juniorsax) en de Buffet van de vereniging.
De Buffet is de winnaar, maar de King was goede tweede.
Misschien dat ik de Buffet van de vereniging kan overnemen, dat heeft mijn voorkeur, maar anders overweeg ik voor de King te gaan.
Nog andere tips?
-
Wel eens gedacht aan een amerikaanse selmer?
Speel zelf op de TS250 maar voor alt zijn er veel (nieuwe) modellen en ik moet zeggen zowel ergonomisch als voor klank vind ik ze zeer hoog scoren(persoonlijk dan) en ze zijn nog redelijk betaalbaar ook!
-
Even doorsparen voor de Jupiter?
Als dat nou de sax is die zo goed bevalt, waarom dan een andere aanschaffen?
-
Kijk ook eens naar Lemonde en P Mauriat
-
Ik zou eerst eens voor die buffet proberen te gaan. Belachelijk dat je vereniging die niet wil laten reviseren!
-
De Buffet overnemen heeft ook mijn voorkeur, volgende week weet ik wat de vereniging ermee wil.
Vandaag heb ik ter lering ende vermaek weer een paar saxen uitgeprobeerd, ter vervanging van mijn eigen sax, mocht de Buffet niet doorgaan. Ik ben er achter gekomen dat de moderne saxen voor mij toch wat lastiger zijn, vanwege een ruimere hoeking in de nek. Daardoor komt het mondstuk net iets te hoog en te schuin in mijn mond, wat ik moet corrigeren door de onderkant van de sax van me af te duwen. Voelt voor de rechterpols wat onnatuurlijker (is maar wat je gewend bent).
Nieuw heb ik de YAS 275 en de System '54 (geen idee welke) uitgeprobeerd. De YAS klonk voor mijn gevoel beter, maar zoals ik al schreef, het mondstuk zit net iets te hoog. De System klonk bij mij én niet zo vol én ook hier zat het mondstuk wat te hoog.
Van de oudere garde heb ik een Conn Ladyface (jaren '30) geprobeerd en een Conn Chu Berry (jaren '20) en hier viel ik eigenlijk wel voor de Chu Berry. De Ladyface kreeg ik minder fraai geluid uit en het linker pink-plateau zat bij de Chu Berry gewoon dichterbij, of ging soepeler. In ieder geval kreeg ik daar de Cis/B/Bes er beter uit. Ik heb wel gemerkt dat ik een ander mondstuk nodig heb op zo'n sax, blijkbaar is een Soloist te lang, waardoor de lage B en Bes er zwalkend uit kwamen. Het is ook vast geen combinatie, een Conn en een Soloist, maar mijn eigen mondstuk op dit moment is nu eenmaal een Soloist.
Op zo'n oude sax schijnt een Meyer beter uit te komen (korter).
De Conn Chu Berry blijft in ieder geval ook in mijn achterhoofd.
(Leuk tijdverdrijf trouwens om zo veel saxen uit te proberen :D )
-
(Leuk tijdverdrijf trouwens om zo veel saxen uit te proberen )
Dat is ook erg leuk
en wat het instrumtement van de vereniging betreft, de Buffet,
Als deze je nog steeds het beste bevalt en je kunt hem overnemen zou ik het zeker doen.
een revisie is hij dan zeker meer dan waard.
Het kost wel wat centen maar je krijgt er dan ook iets ontzettends moois voor terug
een sax die je goed bevalt en al kent, en hopelijk "zuiverder" is dan nu.
-
Ik ben er achter gekomen dat de moderne saxen voor mij toch wat lastiger zijn, vanwege een ruimere hoeking in de nek. Daardoor komt het mondstuk net iets te hoog en te schuin in mijn mond, wat ik moet corrigeren door de onderkant van de sax van me af te duwen. Voelt voor de rechterpols wat onnatuurlijker (is maar wat je gewend bent).
:idea: :idea: topic over De Balancer gelezen :?:
(Leuk tijdverdrijf trouwens om zo veel saxen uit te proberen :D )
ja leuk is dat hé........ en dat je "zelfs als leek" zoveel verschillen opvallen.
-
Ik heb inderdaad over de Balancer gelzen, maar wat ik begreep, is dat dit ding meer is voor de verlenging van het saxoog.
Het dichterbij halen van de sax, lijkt mij niet haalbaar, maar ik zal me er nog eens in verdiepen.
Ik heb voor het verdere uitproberen nog een oude Pan American en nog een King Cleveland op mijn lijstje staan en een iets nieuwere, maar toch ook 19 jaar oude YAS-32.
Een Selmer Bundy op redelijke reisafstand ben ik nog niet tegengekomen, maar wil ik eigenlijk ook nog proberen, omdat ik ergens op dit forum heb gelezen dat iemand met grote handen problemen had met deze sax (en ik heb juist kleine handen). Wat is overigens het verschil tussen de Bundy I en II?
Volgende week weet ik meer over de Buffet, maar ondertussen zoek ik gewoon door.
-
Ik heb inderdaad over de Balancer gelzen, maar wat ik begreep, is dat dit ding meer is voor de verlenging van het saxoog.
Het dichterbij halen van de sax, lijkt mij niet haalbaar, maar ik zal me er nog eens in verdiepen.
Ik heb dus sinds een tijdje die balancer en misschien is het wel een oplossing voor jou. Ik heb hem zelf helemaal op de laagste stand staan waardoor effectief het oog een paar cm lager komt te zitten, maar je kan hem ook zo instellen dat het oog hoger komt te zitten . Of dat het juiste effect geeft wat jij nodig heb durf ik niet te zeggen. Je zou het gewoon kunnen uitproberen dus.
-
Ik heb gisteravond te horen gekregen dat de vereniging de Buffet toch laat reviseren.
Goed nieuws, dan kan ik toch lekker op de Buffet blijven spelen en kan ik ter vervanging van mijn studiesax op zoek naar een leuke Amerikaan. Een Franse/Amerikaanse vintage-combi lijkt mij geweldig.
-
Nu nog hopen dat ze het door een specialist laten doen en niet door de muziekwinkel om de hoek
-
De muziekvereniging laat de instrumenten onderhouden/repareren/reviseren via het muziekcentrum in Venray.
De instrumenten werden en worden aangeschaft via speciaalzaken en zijn van hoge kwaliteit (hier alleen maar Selmers en dus een Buffet S1 van 'vroeger' ).
Onlangs zijn nog twee baritons aangeschaft bij Adams voor de prijs waar je een luxe keuken voor kunt plaatsen, dus ze zullen toch niet in zee gaan met een reparateur van om de hoek?
Ik wacht in spanning af.
-
De muziekvereniging laat de instrumenten onderhouden/repareren/reviseren via het muziekcentrum in Venray.
De instrumenten werden en worden aangeschaft via speciaalzaken en zijn van hoge kwaliteit (hier alleen maar Selmers en dus een Buffet S1 van 'vroeger' ).
Onlangs zijn nog twee baritons aangeschaft bij Adams voor de prijs waar je een luxe keuken voor kunt plaatsen, dus ze zullen toch niet in zee gaan met een reparateur van om de hoek?
Ik wacht in spanning af.
dan bied je toch aan 'm zelf even naar Adams te brengen, kun je :? met de reparateur overleggen hoe en wat... :?
-
Ik heb gisteravond te horen gekregen dat de vereniging de Buffet toch laat reviseren.
Goed nieuws, dan kan ik toch lekker op de Buffet blijven spelen en kan ik ter vervanging van mijn studiesax op zoek naar een leuke Amerikaan. Een Franse/Amerikaanse vintage-combi lijkt mij geweldig.
Dat is zeker goed nieuws!!!!!!
en ik ben benieuwd wat je eigen sax dan gaat worden. Ik blijf je volgen via deze topic.
Vind het leuk te lezen van andere leden hoe een zoektocht doen om hun ideale sax te vinden.
Goed nieuws is dat je de buffet die je goed bevalt kan je blijven gebruiken
en nog leuker is dat je nu nog vééééééél meer saxen kan gaan uitproberen omdat je zoektocht nog niet klaar is =D>
-
Misschien ook eens naar de http://www.alphasax.co.uk/alphasax.htm (http://www.alphasax.co.uk/alphasax.htm) kijken?
Volgens mij heeft deze persoon al een nieuwe sax. (http://http://www.saxforum.nl/viewtopic.php?f=24&t=5326&p=56073)
-
Ja, klopt helemaal. Weet af en toe niet meer waar ik zelf een reactie heb achtergelaten. Zal mijn chaotische persoonlijkheid aan ten grondslag liggen, haha.
Ik heb vorige week een Conn Chu Berry gekocht, heb me daarbij financieel een beetje misrekend door een sax te kopen die een tijdje heeft stilgelegen en op het oog er dus beter uit zag dan deze in werkelijkheid was (revisie was nodig ipv de onderhoudsbeurt waar ik op gerekend had), maar ik ben er toch heel blij mee.
Ik kan haast niet wachten tot ik mijn sax terug heb, want het geluid van deze sax is geweldig (dat was tenminste zo vóór revisie, ge er vanuit dat dat na revisie alleen maar beter kan worden).
Maar toch bedankt voor het meedenken.
Er stond/staat een Grassi (zilver) op Marktplaats, meen ik. In ieder geval heb ik het merk opgezocht, omdat ik het niet kende. Onbekend maakt vaak onbemind, terwijl dit een leuke verrassing op zou kunnen leveren, ben ik achter gekomen. Onbemind heeft soms als voordeel dat de prijs ook lager is, terwijl de sax niets mis mee is.