Saxforum

Saxofoon => Overige vragen => Topic started by: muzikantje on 09 April 2010, 16:13:39

Title: Waarom deze sax(en)
Post by: muzikantje on 09 April 2010, 16:13:39
Bij veel forumleden zie ik net als bij mijzelf in het onderschrift de saxofoon(s) staan die bespeeld worden.

Ik ben nieuwsgierig waarom er juist voor deze saxofoon gekozen is.
Waarom heb je deze sax gekocht?
Wat is het verhaal hier achter?
waarom juist maar één sax of meerdere saxen!!!!!
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: Penningh on 09 April 2010, 16:27:03
Dit instrument heb ik gekocht toen ik begon te spelen.
Degene die mij begeleide was enorm enthousiast over het geluid in dit instrument.
Later kon ik voor een redelijke prijs de tenor en de alto kopen.
Omdat deze tenor wat makkelijker aansprak ben ik deze gaan spelen.
De alto gebruik ik haast niet.
Wim
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: niesten on 09 April 2010, 17:36:52
Nou dan in het kort mijn verhaal waarom ik (op dit moment) de saxen in het onderschrift heb/bespeel.
Alle saxen van de vereniging waarin ik begonnen ben waren van het merk Dolnet, dus ben ook ik op een Dolnet (altsax) begonnen (dus niet echt een bewuste keuze). Na een aantal jaren gespeeld te hebben waren de altsaxen van de vereniging aan vervanging toe en werden Julius Keilwerth altsaxen aangeschaft.
Ook de andere saxen van de vereniging werden vervangen en zo heb ik een tenor en een bariton sax van het merk Dolnet van de vereniging overgenomen.
Wel altijd gelonkt naar het merk Selmer, maar lange tijd niet de stap gezet.

Sinds 2007 werd de drang naar een eigen sax onhoudbaar en ben ik vele (alt) saxen gaan uitproberen (zie topic http://http://www.saxforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=2957 voor een uitgebreid verslag). Uiteindelijk ben ik gevallen voor een Selmer Reference 54, welke ik in maart 2008 dan ook gekocht heb.
Het kwaliteitsverschil tussen de Selmer altsax en de Dolnet tenorsax viel toen we erg op en dus ben ik gaan sparen voor een betere tenorsax. Totdat ik in mei 2009 een Selmer SA80 tenorsax op Ebay voor een leuke prijs op de kop kon tikken. Speelde lekker toen ik hem in huis had, maar helemaal geweldig toen Remy (Charlies Music in Almere) hem onderhanden had gehad :-)

Tja, en de Keilwerth altsax staat er nog bij omdat ik deze van de vereniging te leen heb. Die gebruik ik als we marcheren e.d., waar ik mijn Reference niet wil meenemen.

Oh ja, en dan heb ik nog een Jinbao sopraansax waar mijn zoontje op speelt (staat niet in onderschrift). Zijn handen/armen waren te klein voor een altsax, dus moest er een sopraan komen (een kromme, want voor een kind van 6-7 is een rechte sopraan niet "echt" een sax ;-)). Ebay afgestruint en daar voor een habbekrats een Jinbao sax gescoord (tot dan toe nog nooit van het merk gehoord). Enige reden die te kopen, was dat ie goedkoop was. En het bleek nog een heel aardig instrument te zijn.

Zo, nu weer genoeg geschreven...
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: Invisible on 09 April 2010, 17:55:47
Leuk idee voor een topic, vraag het mij ook vaak af als ik die onderschriften lees. Bij deze mijn "onderschrift":

-Yamaha YTS-875EX "Custom" Tenorsax (http://http://www.dalealpause.com/tienda/images/YTS-875EX.jpg) - Selmer Soloist D - Otto Link STM
Dit is de sax waar ik eigenlijk altijd op speel. Ik heb hem nu ongeveer een jaar en heb hem gekocht omdat ik voor het saxofoonkwartet waar ik nu twee jaar in speel gewoon een betere sax nodig had dan de vorige sax (die ik nog steeds heb, zie hieronder) wat een leerlinginstrument is (dan speel je al 15 jaar en nog heb je een leerlinginstrument  :lol:). Ik ben niet direct blind voor de custom gegaan, maar had mijzelf een budget gesteld (ongeveer €4000,-) en ben diverse saxen in die prijsklasse gaan proberen. Uiteindelijk ben ik dus bij het zelfde merk als ik al had uitgekomen, alleen nu hun duurste model tenor in plaats van hun goedkoopste. Het voordeel van deze sax is dat hij over het gehele bereik vrij zuiver is (naar ik mij heb laten vertellen van de "fabriekssaxen" die je op dit moment kan kopen z'n beetje het meest zuivere wat er te krijgen is) en dat hij vrij breed inzetbaar is, zowel klassiek als meer de jazz en pop kant op. Wat ik zelf erg mooi vind aan deze sax is dat hij veel donkerder is dan de meeste goudgelakte saxen (zie bijvoorbeeld het plaatje naast deze post waar hij naast een Selmer SA80-II alt staat), maar ook de kleinere details zoals de gravure op de beker, de zilveren ring waar de hals op de body gaat en de hals welke net een andere kleur goud is als de rest van de sax (dat is mooi te zien op de link hierboven).

-Yamaha YTS-25 Tenorsax
Deze sax heb ik in bruikleen van de muziekvereniging waar ik naast het kwartet bij speel (harmonieorkest) en heb ik nog steeds in mijn bezit om de doodsimpele reden dat op de custom geen harpje aan vast gemaakt kan worden voor optredens op straat, dus deze komt misschien vier keer per jaar uit de koffer :D. Toch nog wel aardig wat jaartjes op deze sax gespeeld en voor wat deze ooit gekost heeft een hele goede sax.

-Yamaha P85 Digitale piano
Niet echt een saxofoon, maar hij staat wel in mijn onderschrift, dus toch maar even wat over vertellen. Ongeveer twee jaar geleden wou ik mij muzikaal verbreden naast het saxofoon spelen en vond piano spelen wel wat. Wederom uitgekomen bij een Yamaha-instrument doordat dit merk gewoon een hele goede prijs/kwaliteit verhouding bied. Uiteindelijk ben ik na twee jaar piano spelen nog niet echt veel verder gekomen dan dat ik na een maand piano spelen al was omdat het saxofoonkwartet gewoon mijn meeste muziektijd opslokt. Daarnaast is het spelen met twee handen die beide ook nog eens totale verschillende dingen moeten spelen na 15 jaar sax spelen (waarbij je maar één noot tegelijkertijd speelt) erg lastig kan ik je vertellen.
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: muzikantje on 09 April 2010, 19:16:36
Leuk om al een paar reacties te lezen

van het merk: Götz heb ik nog nooit gehoord.  :oops: sorry Penningh
Maar het maakt me wel nieuwsgierig dus ik ga zeker er nog even op google-en.

Een heel mooi verhaal Niesten ik heb je topic helemaal gelezen en dat je na aankoop van je Selmer Reference 54 de smile niet meer van je gezicht kon halen herken ik echt!!!!
Dat had ik ook toen ik mijn altsax in december 2008 kocht.
Heb de hele avond met een grijns op mijn smoel gezeten en was echt ontzettend blij  :-D
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: Invisible on 09 April 2010, 20:20:33
Quote from: "muzikantje"
Leuk om al een paar reacties te lezen
Ook leuk om jou verhaal te lezen Invisible.
de foto naast jou post had me een tijdje geleden al heel nieuwsgierig gemaakt.
Heb toen jouw profiel opgezocht en toen kwam ik terrecht op de site van het saxofoonkwartet. Ik heb toen gereageerd in het gastenboek omdat ik ook in een kwartet speel.
Nog twee weken en dan is het Spikerfestival. Als het lukt kom ik even kijken samen met een andere saxofoniste. Ik ben wel benieuwd naar jullie en wij zijn ook nieuwsgierig wat het festivaldivisie inhoud en of het wat is voor ons voor volgend jaar. Dus nogmaals veel succes!!!!
(en die piano dat het erg lastig is wil ik zeker geloven. dat kan ik echt niet. Mijn handen gaan dezelfde kant op en kan niet verschillende melodieen tegelijk spelen  :lol: )
Ah was jij dat  :D

Nog bedankt voor je leuke reactie op onze website inderdaad, altijd leuk om van collega kwartetters te horen (en kom dan ook meteen gedag zeggen als je komt luisteren  :D).

Maar euh...nu moet je zelf natuurlijk ook even over jou saxverzameling praten natuurlijk :-D
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: Amanda on 09 April 2010, 22:31:40
Mijn verhalen dan ook maar.

Sopraan Buffet Crampon S1
Toen ik in het orkest kwam kreeg ik een altsax. Ik wilde eigenlijk sopraan, maar die waren bezet.
Na 4 jaar kwam er eindelijk een plek vrij. De sopraansaxofonist die er toen zat stapte over op tenor (en later bariton).
Ik mocht zijn eigen sax lenen, want de vereniging had alleen maar een oude Schenkelaars liggen.
Dat was de Buffet. Dat ding heeft aardig wat meegemaakt. Regenbuien, enz. Maar de buurman wilde hem niet laten reviseren.
Te duur en hij speelde er immers niet meer op. Ik had geen geld. Dus dat ging niet.
Ik mocht toen een Selmer lenen van de vereniging. Maar dat was het toch niet helemaal.
Ondertussen was ik 24 en ging het kriebelen om een eigen toeter te kopen.
Voor een belachelijk laag bedrag kon ik de Buffet kopen. Mijn ouders hebben toen een paar jaar later de revisie betaald en zo had ik mijn eerste eigen sax.

Vorig jaar had ik alleen maar ruzie met dat ding. Hij stemde niet, speelde niet fijn, etc. En in een orkest is dat best lastig.
Dus heb ik mijn spaargeld bij elkaar geschraapt en een Yanagisawa S992 gekocht.
Mooie toeter, mooie klank. Maar qua klank miste ik iets. Na een jaar spelen was ik nog niet gewend aan de ergonomie en het spelen. Toen heb ik weer een keer de Buffet gepakt en verbaasde me over de mooie klank. Plus dat ik er zo op weg speelde, ondanks dat ik er een jaar niks mee gedaan had.
Dankzij Tony leerde ik Remy kennen en hij heeft de Buffet voor een 2e keer gereviseerd.
Hij stemde weer, speelt heerlijk en mag dus blijven. Hij ligt me gewoon veel meer dan de Yana. Ook al is hij niet altijd even zuiver en is het wat harder werken, deze sax past bij mij. En dus staat de Yana nu te koop.

De Buffet Crampon S1 alt heb ik pas 2 weken in mijn bezit. Ik heb 4 jaar geleden voor het eerst weer een alt in mijn handen gehad.
Ik heb toen voor de grap een Bundy I gekocht. Een leuk toetertje, om eens te kijken of ik alt voor erbij kon doen.
Dat beviel eigenlijk wel en een jaar later heb ik een echte alt gekocht  :-D
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: muzikantje on 09 April 2010, 22:42:32
De tenorsaxofoon heb ik het langst.
Deze ging uit de vereniging en die heeft mijn vader destijds gekocht.
Was een verjaardagscadeau voor mij.
Ik kon kiezen uit een alt en een tenor.
Heb toen voor de tenor gekozen omdat ik deze mooier vond klinken en hij blies lekker.

Ik heb jaren lang een combi gedaan van bugel en tenorsax. (kwaliteit van de bugel ging wel wat achteruit maar goed  :(  )

In 2008 heb ik mijn altsaxofoon gekocht.
Ben toen gestopt bij een fanfare waar ik toen 1,5 jaar baritonsax speelde (heb de overstap gemaakt van 3e bugel naar baritonsax)
Ook wou ik weer bij de egerlanderkapel blazen waar ik voorheen bugel geblazen heb dus leek het me erg praktisch om een alt aan te schaffen.
Een selmer vond ik echt te duur dus heb bij de muziekwinkel in Heerenveen diverse altsaxen uitgeprobeerd en kwam op de Yana uit. (Wat ook wel mijn voorkeur had maar heb alles wel een kans gegeven en was erg verrast door de Yamaha 275 nogwat)

Maar ik ben helemaal weg van de baritonsax, Vond het wel balen dat ik die in moest leveren na mijn vertrek.
Dat vind ik z'n gaaf instrument dat ik wel zelf graag een eigen bariton zou willen hebben en toevallig liep ik daar in februari tegen aan.
heb de bari gekocht via marktplaats en ben er super blij mee.
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: Maaarten on 10 April 2010, 11:35:23
de mijne kende ik al sinds 1996, maar sinds 2005 speelde ik erop. 4 jaar later heb ik 'm gekocht (moest, anders moest ik 'm inleveren enzo).
Ik vond 'm lekker klinken ondanks dat ik geen vergelijkingsmateriaal heb, en ook nog mooi verzilverd, zonder hoge Fis.
Volgens de man van saxpoint was ie nog in een erg goede staat gezien de leeftijd ook nog, alleen wat verbogen stelasjes, slechte polsters en veren en wat deukjes.
Dus de keuze was makkelijk.
Ik doe 'm ook nooit meer weg, maar een andere tenor van een ander model of merk erbij is zeker welkom. (ok, eigenlijk onnodig)
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: zomertje on 10 April 2010, 16:55:02
Ik had toen ik begon een nogal brakke tenor van mijn vereniging, met dito mondstuk. Mijn leraar raadde me na een paar maanden aan om eens te gaan kijken naar een goed mondstuk, en als ik budget had was een goeie sax ook nooit weg :) Dus ik na de les voor de grap eens op marktplaats gesnuffeld. Daar stond de SA80 te koop voor een best goeie prijs. Mijn docent is mee geweest om te proberen en ik heb hem na goedkeuring gelijk gekocht. Maandag bedacht, vrijdag een nieuwe sax :) En hij speelde zo lekker dat ik het gevoel had dat ik ineens 2x zo goed was geworden  :oops:

De Yamaha is puur voor op straat of in de kroeg, feestband materiaal dus :)

De barisax is om te proberen, en die rammelt ook nog aardig helaas. Via een andere vereniging waar ik ook speel gaan we nu nieuwe instrumenten met subsidie van het Anjer fonds aanschaffen. En ik ga voor een Yanagisawa B901 Baritonsax :) Heb deze al geprobeerd, hij speelt echt super :) En dan nog op zoek naar een nieuw mondstuk :)
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: muzikantje on 11 April 2010, 12:58:34
Grappig Amanda dat jij juist een Yana vervangt voor Buffet Crampon.
Ik heb 1 Buffet en 2 Yana's en eigenlijk zweer ik bij Yana
Als ik dan een keer op de Buffet speel vind ik de vingersetting zo anders. Moet er altijd aan wennen.
Ik verneem graag van je hoe je alt speelt na de revisie.

Quote from: "Maaarten"
de mijne kende ik al sinds 1996, maar sinds 2005 speelde ik erop. 4 jaar later heb ik 'm gekocht (moest, anders moest ik 'm inleveren enzo). Ik vond 'm lekker klinken ondanks dat ik geen vergelijkingsmateriaal heb, en ook nog mooi verzilverd, zonder hoge Fis.
 Ik doe 'm ook nooit meer weg, maar een andere tenor van een ander model of merk erbij is zeker welkom. (ok, eigenlijk onnodig)

Ik kende mijn tenorsax ook al uit de vereniging. Ik vond het erg mooi dat deze mat zilver is en de kleppen en de stangen zijn wel glans zilver.
omdanks dat ik toen nog bugel speelde. Ik snap dat je het misschien onnodig vind om er nog een andere tenor er naast hebben. Maar verschillende saxen in je bezit is wel erg leuk  :)

Heb het jaren alleeen met de tenor gedaan en in 1,5 jaar kwamen er zomaar 2 saxen erbij. maar ik ben nu wel klaar met mijn verzameling dus kan ik nog jaren vooruit  :lol:

Quote from: "zomertje"
Ik had toen ik begon een nogal brakke tenor van mijn vereniging, met dito mondstuk. Mijn leraar raadde me na een paar maanden aan om eens te gaan kijken naar een goed mondstuk, en als ik budget had was een goeie sax ook nooit weg :) Dus ik na de les voor de grap eens op marktplaats gesnuffeld. Daar stond de SA80 te koop voor een best goeie prijs. Mijn docent is mee geweest om te proberen en ik heb hem na goedkeuring gelijk gekocht. Maandag bedacht, vrijdag een nieuwe sax :) En hij speelde zo lekker dat ik het gevoel had dat ik ineens 2x zo goed was geworden :oops:

De Yamaha is puur voor op straat of in de kroeg, feestband materiaal dus :)

De barisax is om te proberen, en die rammelt ook nog aardig helaas. Via een andere vereniging waar ik ook speel gaan we nu nieuwe instrumenten met subsidie van het Anjer fonds aanschaffen. En ik ga voor een Yanagisawa B901 Baritonsax :) Heb deze al geprobeerd, hij speelt echt super :) En dan nog op zoek naar een nieuw mondstuk :)

Kroegtoeter in je onderschrift vind ik zo leuk. Dus was ook wel erg benieuwd.
Maar is de Yamaha dan de brakke tenor van de vereniging of heb je deze ook zelf gekocht.
Vind het altijd erg stoer dat iemand als iemand verteld dat hij/zij een Selmer heeft gekocht.
Maar ik vind ze eigenlijk iets te duur en ben dan ook erg blij met de Yana's en daar zweer ik toch bij.......

Yanagisawa bariton B901 ik zeg goeie keus  :)  Ik heb hem ook en vind hem super alleen blaas ik me er nog helemaal kapot op maar goed. Denk dat ik moet wennen aan het Selmermondstuk die ik onlangs gekocht heb en heb nu aan het stoeien met rietjes.
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: zomertje on 11 April 2010, 13:26:30
Quote from: "muzikantje"
Quote from: "zomertje"
Ik had toen ik begon een nogal brakke tenor van mijn vereniging, met dito mondstuk. Mijn leraar raadde me na een paar maanden aan om eens te gaan kijken naar een goed mondstuk, en als ik budget had was een goeie sax ook nooit weg :) Dus ik na de les voor de grap eens op marktplaats gesnuffeld. Daar stond de SA80 te koop voor een best goeie prijs. Mijn docent is mee geweest om te proberen en ik heb hem na goedkeuring gelijk gekocht. Maandag bedacht, vrijdag een nieuwe sax :) En hij speelde zo lekker dat ik het gevoel had dat ik ineens 2x zo goed was geworden :oops:

De Yamaha is puur voor op straat of in de kroeg, feestband materiaal dus :)

De barisax is om te proberen, en die rammelt ook nog aardig helaas. Via een andere vereniging waar ik ook speel gaan we nu nieuwe instrumenten met subsidie van het Anjer fonds aanschaffen. En ik ga voor een Yanagisawa B901 Baritonsax :) Heb deze al geprobeerd, hij speelt echt super :) En dan nog op zoek naar een nieuw mondstuk :)

Kroegtoeter in je onderschrift vind ik zo leuk. Dus was ook wel erg benieuwd.
Maar is de Yamaha dan de brakke tenor van de vereniging of heb je deze ook zelf gekocht.
Vind het altijd erg stoer dat iemand als iemand verteld dat hij/zij een Selmer heeft gekocht.
Maar ik vind ze eigenlijk iets te duur en ben dan ook erg blij met de Yana's en daar zweer ik toch bij.......

Yanagisawa bariton B901 ik zeg goeie keus  :)  Ik heb hem ook en vind hem super alleen blaas ik me er nog helemaal kapot op maar goed. Denk dat ik moet wennen aan het Selmermondstuk die ik onlangs gekocht heb en heb nu aan het stoeien met rietjes.
De Yamaha heb ik ook zelf gekocht, van de vereniging had ik een Amati, maar t was meer een dramati ;) Waarschijnlijk zo lek als een mandje ook en vooral geschikt voor mensen met grote handen. Idem voor de barisax trouwens, ook niet helemaal goed voor mijn niet al te grote fikken :)
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: Daan on 11 April 2010, 15:08:58
Leuk al die verhalen, er werd toch veel gereageerd in een korte tijd. Stom dat er nog niet zo'n onderwerp was ;)
Het is natuurlijk allemaal zo persoonlijk.
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: SaxoMike on 12 April 2010, 10:06:25
Zelf speel ik na ruim 3 jaar nog steeds op mijn starter-sax, de Aurora classic tenor (2006). Deze sax heb ik na de huurperiode overgenomen. Prima toeter met een voor mij acceptabel geluid.
Voorts heb ik nog een Juluis Keilwerth "Jazz king" (tenor) uit 1937 staan. De sax heb ik voor een prikkie overgenomen van een oud forumlid.
Leuke toeter met een prachtig geluid alleen is deze met name in het hoge register bijna niet zuiver te houden. Zolang ik een blues solo blaas is dat gelukkig geen probleem,  tijdens repetitie of in bandformatie gebruik ik de Aurora.

Daar ik nog niet goed weet welke sound ik uit een saxofoon kan krijgen heb ik nog geen andere gekocht. Mijn keuze gaat waarschijnlijk welk naar een oude amerikaan of keilwerth vanwege het vette donkere geluid.

Ciao for now
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: muzikantje on 12 April 2010, 22:37:53
Ik ben alleen maar Selmer en Yanagisawa gewend vanuit de vereniging.
Dus allen het klassieke soort zal ik maar noemen (niet verkeerd bedoelt)

Maar wat is er zo mooi aan een Amerkaanse sax??
wie wil daar wat over kwijt?
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: Thijs Leuven on 12 April 2010, 22:52:35
- Uiterlijk
- Geschiedenis
- Klank
- Prijs

Daarnaast is het gewoon een kwestie van zoeken naar een goed stemmende, net zoals bij een oude Selmer. De applicatuur is ook gewoon prima, in tegenstelling tot wat al die Frans spelende mietjes zeggen...  :-D  :-D  :-D  :-D
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: the martin on 13 April 2010, 07:43:43
Quote from: "muzikantje"
Maar wat is er zo mooi aan een Amerkaanse sax??
wie wil daar wat over kwijt?

De klank...
De bouw (Martins blijven unieke toetertjes, kijk eens naar een Buescher 400 TH&C of een King Zephyr special, Super 20 wat een prachtige toeters zijn dat)
De prijs

Als je op de meeting komt (en ik ben er ook) moet je mijn The Martin Tenor eens proberen..
Het apparaat ziet er niet uit, maar de KLANK.......

Daarbij dan nog het gegeven dat de ergonomie erg goed is (alhoewel ik een Martin met modern kleppenstel ook best zou zien zitten  8) )

Maar ook bij Martins/oude amerikanen/fransen geldt.. Helemaal afhankelijk van de manier waar op die is gereviseerd..
Dat bleek de laatste meeting ook toen ik een TMT uit Remy's winkel mocht proberen. Kwam niet eens in de buurt van wat ik in een toeter zoek..
Geen idee of Remy die heeft gereviseerd of niet. Waarschijnlijk niet..


Maar staar je niet blind op amerikaanse toeters.. Er zitten juweeltjes tussen maar ook daar geldt.. UITPROBEREN..
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: Invisible on 13 April 2010, 07:52:42
Quote from: "Thijs Leuven"
- Uiterlijk
- Geschiedenis
- Klank
- Prijs

Daarnaast is het gewoon een kwestie van zoeken naar een goed stemmende, net zoals bij een oude Selmer. De applicatuur is ook gewoon prima, in tegenstelling tot wat al die Frans spelende mietjes zeggen...  :-D  :-D  :-D  :-D

- Uiterlijk, hoe meer deuken en hoe minder lak des te beter.
- Geschiedenis, in 1841 ontwikkelde Adolph Sax in New York de saxofoon, oh wacht....
- Klank, een mooie mengende toon is voor mietjes, er altijd boven uit komen is wat we willen.
- Prijs, tja, de prijs voor oud ijzer is niet zo hoog op het moment  :D .

Maar eerlijk is eerlijk, als je een sax met karakter wilt voor vooral het jazz, blues en pop werk is een Amerikaan wel super ja. Voor het klassieke werk (harmonie, fanfare enzo) is het echter vaak (niet altijd hoor, hangt ook van de blazer af) wat te "aanwezig" om mooi een geheel te kunnen vormen met de andere saxen in het orkest.
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: Amanda on 13 April 2010, 08:23:27
Ik functioneerde als Frans spelend mietje anders prima met een Bundy I in de harmonie  :-D
Deuken niet, maar lakschade... Het zal de leeftijd zijn  :-D
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: Thijs Leuven on 13 April 2010, 09:40:40
Quote from: "Invisible"
Quote from: "Thijs Leuven"
- Uiterlijk
- Geschiedenis
- Klank
- Prijs

Daarnaast is het gewoon een kwestie van zoeken naar een goed stemmende, net zoals bij een oude Selmer. De applicatuur is ook gewoon prima, in tegenstelling tot wat al die Frans spelende mietjes zeggen...  :-D  :-D  :-D  :-D

- Uiterlijk, hoe meer deuken en hoe minder lak des te beter.
- Geschiedenis, in 1841 ontwikkelde Adolph Sax in New York de saxofoon, oh wacht....
- Klank, een mooie mengende toon is voor mietjes, er altijd boven uit komen is wat we willen.
- Prijs, tja, de prijs voor oud ijzer is niet zo hoog op het moment  :D .

Maar eerlijk is eerlijk, als je een sax met karakter wilt voor vooral het jazz, blues en pop werk is een Amerikaan wel super ja. Voor het klassieke werk (harmonie, fanfare enzo) is het echter vaak (niet altijd hoor, hangt ook van de blazer af) wat te "aanwezig" om mooi een geheel te kunnen vormen met de andere saxen in het orkest.

 :twisted:  :-D
- Gelukkig niet nee  :-D
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: JR on 13 April 2010, 10:07:25
Quote from: "niesten"
Oh ja, en dan heb ik nog een Jinbao sopraansax waar mijn zoontje op speelt (staat niet in onderschrift). Zijn handen/armen waren te klein voor een altsax, dus moest er een sopraan komen (een kromme, want voor een kind van 6-7 is een rechte sopraan niet "echt" een sax ;-)  ). Iets duurder dan de ramsj-chinezen, € 590,- maar wél met 'n Selmer-mondstuk.
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: Zoot on 13 April 2010, 10:28:29
Quote from: "JR"
 Ik zag laatst (bij Charliesmuziek)  een altsax speciaal voor kinderen vanaf een jaar of 6. Een gebogen (tenorachtige)  hals en de ergonomie afgestemd op kleine handen.            http://http://www.charliesmuziek.nl/catalog/product_info.php?cPath=299&products_id=1165       't merk is Roy Benson en hij klinkt ook heel aardig (hoewel mijn vingers in de knoop kwamen  :mrgreen:  ). Iets duurder dan de ramsj-chinezen, € 590,- maar wél met en Selmer-mondstuk.
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: Ties76 on 13 April 2010, 10:29:11
Dat is dus de sax waar ik op begonnen ben, omdat ik zittend in de rolstoel met het mondstuk in mijn neus uit kwam met een 'gewone' alt.
Inmiddels is dus mijn speelhouding verbeterd en kom ik juist die lengte (hoogte) te kort door de gebogen nek.
Tijd voor een inruil, vandaar mijn zoektocht.
Maar mocht er iemand een 1 jaar oude juniorsax zoeken (voor zoon/dochter), dan is deze beschikbaar.
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: niesten on 13 April 2010, 10:33:12
Quote from: "JR"
Quote from: "niesten"
Oh ja, en dan heb ik nog een Jinbao sopraansax waar mijn zoontje op speelt (staat niet in onderschrift). Zijn handen/armen waren te klein voor een altsax, dus moest er een sopraan komen (een kromme, want voor een kind van 6-7 is een rechte sopraan niet "echt" een sax ;-)  ). Iets duurder dan de ramsj-chinezen, € 590,- maar wél met en Selmer-mondstuk.

Die heb ik inmiddels ook al bij diverse saxofoon- en muziekzaken gezien (nadat de Jinbao al was gekocht, inmiddels alweer bijna 2 jaar geleden). Heb er nog nooit een geprobeerd en denk dat tegen de tijd dat de Jinbao is afgeschreven, dat mijn zoontje (inmiddels bijna 8 jaar) wel groot genoeg zal zijn voor een "gewone" alt (daarvan zijn er al twee in huis, dus hoeft niets nieuws aangeschaft te worden). Zo niet, is zo'n Roy Benson zeker een overweging!

Maar toch tnx voor de tip.
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: stef on 16 April 2010, 12:02:42
altsax serie II was mijn eerste sax, nadien voor het conservatorium op zoek gegaan naar een beter instrument (ook omdat ik een beetje uitgekeken was op de klank van mijn serie II) en na 3 jaar in Berlijn mijn altsax hummingbird gevonden.
Mijn sopraan heb ik gekocht toen ik eigenlijk op zoek was naar een tenor, maar zag deze staan en moest en zou haar eens uitproberen, en van het een kwam het ander.
Mijn tenorsax heb ik gered van de ondergang, heb deze uit de vitrine van een kledingzaak gehaald voor een spotprijs en laten nakijken, is nu helemaal in orde
en speelt als een beest.(helaas niet geschikt voor klassiek)
Bariton heb ik omdat die opeens moest bespelen in het kwartet mits onze baritonsaxofonist er met stopte.
Bassax bespeel ik in het harmonieorkest.
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: muzikantje on 16 April 2010, 12:59:30
Quote from: "stef"
Bassax bespeel ik in het harmonieorkest.
Wow z'n bassax dat lijkt me ook wel eens gaaf!!! Ik heb alleen de 4 meest bekende soorten sax uitgeprobeert  :lol:

Maar staan er nog meer op het verlanglijstje Stef? zie dat je ze nog niet allemaal hebt :-D

Misschien een rare vraag maar ik kom er niet echt uit.
Is een Vintage sax per definitie een oude Amerikaan?
Of heeft het met de lak te maken omdat deze (vermoed ik) mat is i.p.v. glans?
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: Invisible on 16 April 2010, 13:27:07
Vintage betekend eigenlijk gewoon "oud en gebruikt" en kan dus net zo goed een Selmer uit de jaren 70 ofzo zijn als een oude amerikaan. Wel zie je vaak bij nieuwe saxen een zogenaamde vintage uitvoering wat dan een nieuwe sax met bijvoorbeeld een ruwere afwerking (geen mooie glanzende lak bijvoorbeeld) waardoor hij "oud en gebruikt" lijkt.

Bassax is inderdaad erg leuk om te blazen (zelf overigens maar 15 minuten ofzo geprobeerd hoor, was geloof ik zelfs op een contrabassax), maar niet altijd even praktisch helaas (aanschafprijs, vervoer, weinig muziek voor geschreven en moet ook nog passen in de bezetting).
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: Thijs Leuven on 16 April 2010, 13:41:16
Quote from: "muzikantje"
Misschien een rare vraag maar ik kom er niet echt uit.
Is een Vintage sax per definitie een oude Amerikaan?
Of heeft het met de lak te maken omdat deze (vermoed ik) mat is i.p.v. glans?

Vintage betekent gewoon oud.  :) Elke sax die 30 jaar of ouder is mag zich vintage noemen.
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: stef on 16 April 2010, 14:22:03
Quote from: "Invisible"
Bassax is inderdaad erg leuk om te blazen (zelf overigens maar 15 minuten ofzo geprobeerd hoor, was geloof ik zelfs op een contrabassax), maar niet altijd even praktisch helaas (aanschafprijs, vervoer, weinig muziek voor geschreven en moet ook nog passen in de bezetting).

het vervoer valt wel mee, onder mijn kist zitten wieltjes dus geen gezeul met heel de kist, en als je wat bezig bent met het instrument merk je dat er wel redelijk wat muziek voor geschreven is( in de klassieke wereld dan, daarbuiten weet ik het niet) en de meeste saxensemble stukken hebben ook een bassaxpartij.
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: k317 on 17 April 2010, 23:33:37
Ben begonnen op fluit, na 4 jaar bij de fanfare op sopraansax begonnen. Het eerste jaar vermoedelijk een Selmer SA gespeeld. Na een jaar de Selmer SAIII sopraan van mijn docente overgekocht (we spreken 1994). In 1995 een tweede sopraan erbij (van de vereniging) omdat ik mee ging doen met de boerenkapel en de SeriesIII geen harpje heeft. Deze leensax was een Selmer MarkVI uit de jaren '50.
In 2001 bij toeval een Dixon altsax overgenomen en een Champion trompet. Ik speelde toen door verhuizingen incidenteel nog wat trompet of sopraan bij de boerenkapel.
In 2004 mijn muziekcarriere weer voortgezet bij de harmonie. Na een jaar mijn oude fluit ingeruild voor een beter exemplaar, een Sankyo 201 (semi-professioneel). Hiervoor mijn SeriesIII ingeruild, wel een Roy Benson gebogen sopraan overgenomen via Marktplaats.
Vorig jaar ben ik bij de boerenkapel hier alt gaan spelen. Ik heb toen een Yamaha YAS25 gekocht. Eerder dit jaar heb ik deze ingeruild voor een Conn Lady Face,die ik toevallig op Marktplaats zag staan. Ik zat op Marktplaats eigenlijk te zoeken naar een goede tenorsax, omdat ik steeds vaker inviel op dit instrument. Ik ben toen in Helmond gaan kijken voor een SAII, maar heb uiteindelijk een MarkVII van dezelfde verkoper overgenomen. Het geluid sprak mij wat meer aan en de MarkVII was gelakt (de SAII verzilverd) en ik vind gelakt toch mooier.
Nu ga ik stoppen met fluit en hoop ik weer een mooie sopraan te vinden (die ik met de opbrengst van de fluit kan betalen). Ik wil graag een rechte erbij (twijfel nog of ik wil gaan voor een SeriesIII of een MarkVI) zodat ik ook op sopraan goed in kan vallen. Ik ben een grote Selmer-fan en mijn dochter van 5 heeft de gebogen sopraan geconfisqueerd.
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: muzikantje on 18 April 2010, 22:26:24
Zo al heel wat saxen bespeeld K317

Als je de mogelijkheid krijgt.... waarom niet  :?:

Dus het liefst een Selmer sopraan?
En vervang je de alt dan ook nog voor een Selmer of is dat meer iets als je er "toevallig" tegenaan loopt.

Misschien weer een domme vraag maar heeft een fluit dezelfde grepen als een sax?
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: k317 on 19 April 2010, 07:27:13
Ja, ik heb inderdaad wel een voorliefde voor Selmer. Ondanks dat ik ook helemaal blij wordt van de Conn Lady Face.
't Is nu even wachten wanneer ik tegen iets moois aan loop. Heb een aanbieding gehad voor een Series III uit 2000 met rechte verzilverde nek en gebogen gelakte nek (sax is ook gelakt) voor €2500,-. Vind ik eigenlijk iets te.En op Marktplaats staat een volledig verzilverde, maar dat trekt me toch minder.

De grepen op een fluit en een sax zijn voor 90% hetzelfde. Grootste verschil: Een fluit heeft een iets groter bereik (3 octaven) en kent geen octaafklep. Een paar grepen zijn iets afwijkend, maar net als op een sax zijn de grepen van het eerste en tweede octaaf vrijwel identiek. Alleen het hoogste octaaf is allemaal rare afwijkende grepen.
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: Sebo on 20 April 2010, 16:57:07
Quote from: "Thijs Leuven"
- Uiterlijk
- Geschiedenis
- Klank
- Prijs

Daarnaast is het gewoon een kwestie van zoeken naar een goed stemmende, net zoals bij een oude Selmer. De applicatuur is ook gewoon prima, in tegenstelling tot wat al die Frans spelende mietjes zeggen...  :-D  :-D  :-D  :-D Is niet aardig om te zeggen Thijssie....... :-&

http://www.youtube.com/watch?v=Fh4jsQR6z40 (http://www.youtube.com/watch?v=Fh4jsQR6z40)

Trouwens enig idee waar deze meneer op speelt ?

Sebo
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: Thijs Leuven on 20 April 2010, 17:25:02
Wat een mietje...










 :-D  :-D  :-D  :-D
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: Sebo on 20 April 2010, 17:40:01
Quote from: "Thijs Leuven"
Wat een mietje...










 :-D  :-D  :-D  :-D  :-D  :-D


(Niet alle franse toeters zijn voor mietjes b.t.w. ( eigenlijk alleen die ene))

Sebo
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: ferrytaile on 20 April 2010, 17:45:01
Wie zij dat selmer voor mietjes was???? :shock:  :evil:  8)
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: Thijs Leuven on 20 April 2010, 18:11:20
Ik niet hoor...  :-"


't Is dat ik ze niet kan betalen...

Ik geef trouwens wel indirect antwoord op je vraag.

Maar mocht het iemand ontgaan zijn, mijn reacties mnt Franse toeters waren niet serieus.
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: Sebo on 20 April 2010, 18:35:21
Quote from: "ferrytaile"
Wie zij dat selmer voor mietjes was???? :shock:  :evil:  8)


 :-$ Helemaal niemand :-$
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: ferrytaile on 20 April 2010, 18:40:01
Quote from: Thijs Leuven
Ik niet hoor...  :-" quote]


Dan is het goed :-D
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: Sebo on 20 April 2010, 18:43:16
Quote from: "Thijs Leuven"
.

Maar mocht het iemand ontgaan zijn, mijn reacties mnt Franse toeters waren niet serieus.


Wist ik toch..

http://www.youtube.com/watch?v=KJC0dSGT ... re=related (http://www.youtube.com/watch?v=KJC0dSGTIe8&feature=related)

Das tog egt geen mietje hoor...
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: Thijs Leuven on 20 April 2010, 19:08:19
Zeer ondergewaardeerd saxofonist naar mijn mening.
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: Sebo on 20 April 2010, 19:40:22
Quote from: "Thijs Leuven"
Zeer ondergewaardeerd saxofonist naar mijn mening.

Met een net zo ondergewaardeerde toeter overigens...... ( naar mijn mening althans, maar ik schijn een v/d weinigen te zijn).
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: Thijs Leuven on 20 April 2010, 20:13:12
Hij speelde Dolnet, toch?
Title: Re: Waarom deze sax(en)
Post by: Sebo on 21 April 2010, 01:47:52
:D/