Saxforum
Saxofoon => Saxofoons op type => Alt => Topic started by: SaxyDeezj on 13 April 2010, 17:37:10
-
mensen,
ik heb al meerdere topics over kleine handen gezien, maar geeneen waar ik een antwoord op mijn vraag kon vinden.
sinds kort heb ik een aantal leerlingen (altsax) via de vereniging, die dan eerst een klein jaar bij mij les krijgen, en daarna beslissen of ze doorgaan en dan naar de muziekschool gaan.
een van die meisjes is 8 jaar, en nogal klein van stuk. In het begin nergens problemen mee, en het gaat best goed. Nu zijn we dus vanmiddag bij de d' aanbeland, en nu blijkt dat ze dus niet bij de octaafklep kan!
heeft iemand hier ervaring mee, en zoja, weet iemand een oplossing voor dit toch best wel lastige probleempje?
-
Ik zag in een ander topic (http://http://www.saxforum.nl/viewtopic.php?f=126&t=5311) een juniorsax aangeboden worden, misschien is dat wat?
-
Is 8 jaar niet wat jong :?:
Met dat nog niet volgroeide melk gebit en dergelijke :!: :?:
-
Die juniorsax in van mij en ik bied hem inderdaad te koop aan.
Het verschil met een 'gewone' sax is o.a. dat de body 1,5 cm langer is, maar daardoor ook iets dunner. De C1 is ook iets verkort, waardoor deze dichter op de body zit.
Met kleinere handen en/of kortere vingers kom je daardoor makkelijker om de sax heen.
Voor de rechterhand zijn de pearl keys een beetje opgeschoven om er beter bij te kunnen, met name nummer 4.
De nek is wat gebogen, zoals bij een tenor en bij snelle groei is er een losse (roodkoperen) nek te koop die perfect past op deze sax, maar een normale vorm heeft.
Verder speelt en stemt de sax als een 'normale' sax.
-
ik was zelf ook net 9 toen ik begon, en ik ken er meer die zo jong begonnen zijn. en volgens mij heeft ze al bijna alles gewisseld
@Ties76 Is er ook verschil in de palmkleppen aan de linkerkant, dat die dichter bij de body zitten ofzo, zodat je met kleine handjes ook bij de octaafklep kan? want daar gaat het uiteindelijk natuurlijk om hè :P
-
Ja, dat is die C1 die ik noemde (volgens systeem van Jean Marie Londeix).
C1 is duidelijk korter, C2 en C4 zijn ietsje korter. Samen met de fractie dunnere body, is het een vrij duidelijk verschil.
-
The Martin heeft een heel belangrijk punt. Het bovengebit moet VOLGROEID zijn! De druk op de 2 voortanden is best groot, voo je het weet staan ze scheef. Als het goed is rust het gewicht van je hele hoofd op die twee tanden!
-
Als het goed is rust het gewicht van je hele hoofd op die twee tanden!
Als dat zo is, is het juist niet goed en is het nekkoordje te strak gezet, het mondstuk moet juist vrij neutraal in de mond hangen en hem alleen met je tanden en je embouchure op zijn plaats houden. Maar desalniettemin komt het wel aardig op de tanden aan, vooral als de houding nog niet optimaal is. Doorgaans worden bij deze jongere kinderen dan ook gebruik gemaakt van blokfluiten om ze alvast wat wegwijs te maken in de (blaas)muziek.
-
mensen,
ik heb al meerdere topics over kleine handen gezien, maar geeneen waar ik een antwoord op mijn vraag kon vinden.
sinds kort heb ik een aantal leerlingen (altsax) via de vereniging, die dan eerst een klein jaar bij mij les krijgen, en daarna beslissen of ze doorgaan en dan naar de muziekschool gaan.
een van die meisjes is 8 jaar, en nogal klein van stuk. In het begin nergens problemen mee, en het gaat best goed. Nu zijn we dus vanmiddag bij de d' aanbeland, en nu blijkt dat ze dus niet bij de octaafklep kan!
heeft iemand hier ervaring mee, en zoja, weet iemand een oplossing voor dit toch best wel lastige probleempje?
Als het puur gaat om het in de weg zitten van de palm keys kun je die bij (laten) buigen zodat ze dichter bij de body komen lijkt mij
-
Als het goed is rust het gewicht van je hele hoofd op die twee tanden!
Als dat zo is, is het juist niet goed en is het nekkoordje te strak gezet, het mondstuk moet juist vrij neutraal in de mond hangen en hem alleen met je tanden en je embouchure op zijn plaats houden. Maar desalniettemin komt het wel aardig op de tanden aan, vooral als de houding nog niet optimaal is. Doorgaans worden bij deze jongere kinderen dan ook gebruik gemaakt van blokfluiten om ze alvast wat wegwijs te maken in de (blaas)muziek.
wanneer je je sax loslaat hangen moet het mondstuk vanzelf in je mond vallen wanneer je je hoofd rechtop houdt. Je hoofd rust op je mondstuk, je moet het er niet op duwen, maar het steunt er wel op! Wanneer dit niet zo is, hoor je dit gelijk en het spelen van met name lage noten wordt gelijk lastiger. je hebt het misschien niet in de gaten maar het is echt wel een heel gewicht wat je tanden dan op moeten vangen. Maar ik denk dat ook zonder dat gewicht het niet goed is om met een onvolgroeid bovengebit saxofoon te spelen want ook bij klarinetspelertjes wordt aangeraden om te wachten totdat de boventanden volgroeid zijn. Bovendien bestaat een embouchure bij beginners vaak voornamelijk uit knijpen.
-
Los van mogelijke gebits- en andere ergonomische problemen die op die leeftijd mee (kunnen) spelen...;
Je hebt toch die rubber verhoginkjes die je over die D+ en D# klep kunt schuiven, waardoor de afstand tot de binenkant van de linkerhand kleiner wordt.
En dus de klep handiger (...) te bedienen.
Kosten 'n paar Euri en wellicht de moeite dat eens te proberen ?
Succes met lesgeven ! Prachtige en voor jezelf ook leerzame bezigheid.
-
Vlak voor de vakantie is ze gestopt met spelen, ze bleek het toch niet zo leuk te vinden als ze had gedacht. :|
Maar allemaal bedankt voor de tips, misschien dat ze nog een andere keer van pas komen ofzo!
-
Even over de gebit-issue.
Ik heb 1,5 jaar met een beugel rondgelopen. Een vaste, die elke mand werd aangedraaid. Ik kon nauwelijks iets afhappen (alleen zachte broodjes) de eerste paar dagen na het aandraaien (ook poetsen met ene elcetrische tandenborstel was zeer pijnlijk). Sax spelen kon ik wel, dus: druk op de voortanden viel wel mee. Wie heel veel last van mijn onderlip, als je deze over je ondertanden vouwt, duwde je de rest lekker tegen de slotjes aan. Daar hadden ze gelukkig was voor uit gevonden om de slotjes te maskeren........
Mogelijk wel oppassen dat teveel spelen met een doorkomend gebit zeker problemen kan geven (net als duimen etc.). Misschien eens informeren bij een tandarts?
Ten aanzien van de topic: ik ken een leerling die ook jong begon. Zij kreeg een sopraansax om mee te beginnen.
-
Mijn handen waren ook altijd te klein, mijn leraar heeft toen de kleppen eraf gehaald (de hoge d enzo) en deze afgeplakt met polster. Aangezien je deze kleppen op het begin nog helemaal niet nodig hebt.
Later toen mijn handen wel groot genoeg waren heeft hij ze er weer opgemaakt.
-
Dat is ook een idee. Die kleppen steken bij veel saxofoons best ver uit (voor het speelgemak bij het spelen van die hoge noten). Bij een yamaha is dat veel meer dan op een oude selmer bijv.
-
Hier op de muziekschool worden bij kinderen jonger dan 9-10 jaar eerst gestart op een gebogen sopraan sax. Zodat de kinderen bij alle kleppen goed bij kunnen. Als de handen dan groter zijn gegroeid, kan de overstap naar een alt gemaakt worden.
-
En spelen ze ook door bij het wisselen?
-
De overstap wordt meestal bewust gemaakt, omdat het kind graag verder alt wil spelen. In het begin is het meestal wel wennen, maar daarna gaat de overstap prima. Sommige kinderen willen graag sopraan blijven spelen.
-
Sorry, ik was niet helemaal duidelijk.
Bedoeld was te vragen of het wisselen van tanden bij kinderen van melkgebit naar permanent gebit nog problemen gaf bij het spelen.
-
Bij mijn weten gaf dit geen enkel probleem.