Saxforum
Saxofoon => Saxofoons op type => Bariton => Topic started by: zomertje on 14 April 2010, 20:20:51
-
Gisteren had het barisaxmonster (een (Dr)Amati) ineens last van een heleboel gepiep tijdens de repetitie met de harmonie.
En dan niet 1x maar de hele tijd bij de lage G, A, en midden C, B. Vervolgens rommel ik wat met de octaafklepjes, haal mn monstuk eraf en doe het rietje nog eens goed. Daarna is het weer over.
Thuis speel ik er regelmatig op en heb ik daar zelden tot nooit last van (hooguit een schaarse grabbelmispiep), vanavond weer gespeeld, zeker een half uur doorblazen en nergens last van.
Verschil met thuis:
- ik speel zittend ipv staand, als ik dat thuis trouwens probeer heb ik er geen last van.
- het was pas na de pauze, dus de sax deed het voor de pauze wel goed.
- deed het niet de hele tijd, maar na wat rommelen ging het weer goed.
Als het vermoeidheid was dan lijkt het dat het niet gelijk na de pauze mis moet gaan maar juist net ervoor als je al bijna een uur hebt zitten spelen.
Wat ik denk:
Er blijft iets hangen, het is een oude rammelsax en hij heeft voordat ik er een maand geleden voor het eerst op gespeeld heb minimaal een jaar in de koffer liggen stoffen. Maar waarom piept t lage octaaf? Zou het toch met het octaafmechanisme te maken kunnen hebben? Kan het iets met condens of het uitzetten door t warmblazen te maken hebben?
De goeie reparateurs durven hun vingers niet aan dit drama te wagen, en ik koop dit najaar een nieuwe Yanagisawa (via anjerfonds, vandaar pas najaar). Dus ik ben bang dat ik er ook nog eens aan vast zit...
Iemand tips waarnaar te kijken?
-
Net nog een half uurtje lekker fanatiek gedaan. Behalve kramp in de kaacken en wat meer fouten van vermoeidheid geen piep meer uit kunnen krijgen.
Ik heb wel voor het spelen iets bijgesteld bij het octaafmechanisme omdat ik dat toch verdenk :)
-
Het blijven vreemde apparaten, saxofoons
-
Zelf verdenk ik het mondstuk in combinatie met het riet. (rietje versleten en mondstuk te klein) Daar door blaas je het mondstuk na een tijdje spelen dicht. ff een schot in het duister hoor. Ik had dit namelijk zelf toen ik een anders mondstuk plaatste met een ingespeeld riet. Na een zwaarder mondstuk en vers riet was het over.
Mike
-
Ook het type en merk riet dat je gebruikt kan van invloed hierop zijn. Zo had ik dat op de tenor al heel snel met Alexander Superial rieten, maar met Vandoren traditional en tegenwoordig Legére kunststof rieten heb ik nergens meer last van. Ook kan het naar mijn idee komen als je riet iets opzij verschoven is of als het mondstuk niet helemaal symmetrisch is op heel deel waar het riet direct boven hangt (noemen ze dat niet de facing?). Dit laatste is te controleren door het mondstuk nat te maken en tegen een glasplaat te houden. Als je dan het geheel op de kop houd (en dus door de glasplaat naar de onderkant van het mondstuk kijkt) zie je dan door het vocht vrij goed waar aan beide kanten de zijkanten los komen van de glasplaat en als hier een te groot verschil tussen zit kan dit ook problemen opleveren. Als dit het geval is kan je het mondstuk laten refacen bij een reparateur.
Ook kom je nog wel eens tegen dat de hoekjes van het mondstuk te veel afgerond zijn door slijtage in de loop van de tijd. Als je een redelijk nieuw mondstuk hebt zal dit wel meevallen overigens.
-
Ik zat zelf ook aan het riet te denken,
Of het riet is versleten en te ligt geworden of het rietje zelf is a-symetrisch.
Dat laatste gebeurt wel eens bij de wat goedkopere merken en daardoor gaat hij ook piepen!
Over het versleten riet heb ik ooit eens geleerd een aantal rietjes om en om te gebruiken, dat ten eerste voor de levensduur ervan maar ook omdat ze wel eens verzadigt kunnen raken van het vocht dus als je dan even wisseld en de ander een beetje laat drogen kan hij nog wat langer mee.
-
- het was pas na de pauze, dus de sax deed het voor de pauze wel goed.
Het riet zou ook uitgedroogd kunnen zijn na de pauze :?:
-
Ik gebruik La Voz rietjes, niet erg dure inderdaad.
Ze lijken ook wat te bobbelen soms, maar ze zijn nog best nieuw.
Had het met een mondstuk met een grotere opening ook, en toen dacht ik dat het daar aan lag.
Vanavond nog even proberen dan maar :)
-
La Voz zijn rietjes die volgens mij ook vrij licht aanspreken waardoor hij ook sneller kan gaan piepen. Bij een mondstuk met grotere tipopening kan het ook wel sneller voorkomen doordat je wellicht dan meer knijpt met je mond en krachtiger aanzet.
Wat bedoel je eigenlijk met het bobbelen van het riet, dat de tip niet meer mooi vlak is? Hier heb ik in het verleden ook veel last van gehad en is het resultaat van het te veel op zijn donder geven van het riet en heeft tot gevolg dat het riet niet lekker meer aanspreekt en ook het piepen kan daar door komen. Vooral als je niet z'n zwaar riet er op heb zitten kan dit snel voorkomen. Bij mij was de oorzaak hiervan dat ik het te veel scheef van boven het mondstuk in blies (zie mijn topic te lang voor tenor), maar ook dat ik een te licht mondstuk had. De oplossing kan je dus zoeken in een betere houding van de sax (koordje niet te lang afgesteld bijvoorbeeld), je rieten eerst 5 minuten in lauw water laten weken voordat je gaat spelen, een ander merk riet, een zwaarder riet en in een ander mondstuk, of een combinatie van al deze punten :D Gewoon een kwestie van proberen eigenlijk....
Wat voor mondstuk en welke sterkte riet gebruik je nu overigens?
-
Selmer C* + La Voz Medium
Zal vanavond eens een zwaarder rietje proberen :)
Bobbelen = inderdaad de tip, zou dit kunnen betekenen dat ik echt een te licht riet gebruik?
Ik wil nog op zoek naar een ander mondstuk, maar pas als ik mijn andere sax krijg (dit najaar)
Het vreemde vond ik toch ook dat het zo af en toe is en dat ik er soms ook een uur prima op kan toeteren :)
-
Selmer C* + La Voz Medium
Zal vanavond eens een zwaarder rietje proberen :)
Bobbelen = inderdaad de tip, zou dit kunnen betekenen dat ik echt een te licht riet gebruik?
Ik wil nog op zoek naar een ander mondstuk, maar pas als ik mijn andere sax krijg (dit najaar)
Het vreemde vond ik toch ook dat het zo af en toe is en dat ik er soms ook een uur prima op kan toeteren :)
Dat betekend niet zonder meer dat je een te licht riet blaast, maar is het resultaat van een riet wat het zwaar te verduren heeft door bijvoorbeeld het niet recht in het mondstuk blazen of doordat je mondstuk te licht is voor jouw manier van blazen. Een zwaarder riet zou de oplossing kunnen zijn, zeker gezien je nu nog een relatief licht riet blaast, maar ook een ander merk kan de oplossing zijn. Probeer het bijvoorbeeld eens een tijdje met een gewoon Vandoren riet (2,5 komt overeen met Medium La Vos), die hebben naar mijn idee veel minder snel last van het bobbelen en anders kunststof.
Het de ene keer wel lekker spelen en de ander keer niet ken ik ook wel en kan in hele kleine dingen zitten. De houding, waarbij een net iets hogere stoel al veel kan uitmaken, de plaatsing van het riet op het mondstuk, zit deze niet verschoven en scheef, hoe ver zet je de binder op het mondstuk en hoe vast draai je die, is het riet van te voren goed vochtig gemaakt. Veel mogelijke oorzaken en is dus een kwestie van gewoon wat dingen proberen om feeling te krijgen met wat voor jou werkt.
-
Vanavond een Vandoren 3 geprobeerd, die had ik nog. De ene is wat zwaar, de 2e die ik pak nieuw uit de verpakking blaast gelijk lekker. Geen piepje gehoord, zo nog even proberen.
Misschien dat Vandoren 3 beter passend is voor mij. Soms lastig kiezen omdat er toch verschil tussen zit, de ene 3 is de andere niet :)
Ik speel op tenor trouwens op een Soloist D met een La Voz medium of Vandoren 2,5
-
Je kan een net te zwaar riet ook lichter maken met een scherp mesje (scheermesje) of zogenaamde reedrush, maar ten opzichte van La Vos (maar ook bijvoorbeeld Gonzales en Alexander Superial) neemt naar mijn idee een Vandoren riet ook meer tijd om in te spelen, maar blijft daar en tegen wel langer goed. Een tip die ik zelf van iemand kreeg toen ik veel last had van het "bobbelen" was om een nieuw riet voor de eerste keer spelen 5 minuten in lauw water zeten, dan vervolgens er 5 minuten lang alleen wat lange zachte noten mee spelen. Dit herhaal je een dag later ofzo nog een keer. Hierdoor geef je het riet veel minder op zijn donder in de periode dat het van binnen nog niet helemaal soepel is en gaat hij langer mee. Andere tip is om eens een kunststof riet te proberen, some love it, some hate it, just try (ik kan niet meer zonder :lol:)
Nog een tip voor als je straks voor een nieuw mondstuk gaat kijken die misschien vreemd klinkt, maar zeker werkt; probeer eens een bassaxmondstuk op de bariton. De baritonsaxofoniste bij mij in het kwartet was daar aangenaam door verast toen zij dit op aanraden van weer iemand anders probeerden. Het verschil tussen bas- en baritonmondstuk is ook veel kleiner dan tussen bijvoorbeeld tenor en bariton waardoor dit zonder problemen mogelijk is. Het resultaat was dat het allemaal veel minder geforceerd klinkt wat je juist wel veel bij batitonblazers hoort.
-
Ik kan beter wat meer geld uitgeven aan vandoren rietjes dan die la voz die ik blijkbaar binnen no time naar de haaien help :oops:
-
Stel anders eens een combinatiepakket samen op 1 vd online bestelsites. Zo kan je op je gemakt bepalen wat voor jou het beste is zonder een doos van 5 of 10 te moeten kopen.
Mike
-
Vandaag gespeeld met een vandoren 3 op de repetitie en geen enkele piep :)
Moet maar een stelletje bestellen, blies erg lekker :)
-
Weer een ("piep" klein) probleem uit de wereld :D
Wees overigens ook nooit te snel met de conclusie dat een riet te zwaar voor je is, je moet je embouchure ook de kans geven daar naar toe te groeien (anders blijf je altijd bij die lichte pieprietjes).
-
Ik las bij SOTW ook dat het te maken heeft dat niet het hele riet trilt.
Die rietjes van La Voz bobbelen vrij snel bij mij, dus dat zal er ook vast mee te maken hebben gehad.
-
Ik heb net een ander mondstuk op mijn bariton en moet er nog heel erg aan wennen terwijl ik ook op een Selmer C8* blaas op mijn alt.
Dus ik heb nu een aantal rieten gekocht die ik momenteel aan het uitproberen ben.
Ik laat mijn vriend er één kiezen en daar ga ik op blazen zonder dat ik weet welk riet het is.
Op deze manier kan ik niet voordelen hebben bij een riet :P
En het valt me op dat het ene riet ook sneller piept dan het andere.
Dus denk ik dat je gewoon moet zoeken naar het riet wat bij jou het beste past op de sax.
-
Ik las bij SOTW ook dat het te maken heeft dat niet het hele riet trilt.
Die rietjes van La Voz bobbelen vrij snel bij mij, dus dat zal er ook vast mee te maken hebben gehad.
Hoe hard draai je jouw ligatuur vast? Zelf draaide ik mijn ligatuur muurvast (wist ik veel) nu ik deze zo vast draai dat het riet net niet kan verschuiven speel ik veel beter.
Mike
-
Ik las bij SOTW ook dat het te maken heeft dat niet het hele riet trilt.
Die rietjes van La Voz bobbelen vrij snel bij mij, dus dat zal er ook vast mee te maken hebben gehad.
Hoe hard draai je jouw ligatuur vast? Zelf draaide ik mijn ligatuur muurvast (wist ik veel) nu ik deze zo vast draai dat het riet net niet kan verschuiven speel ik veel beter.
Mike
Het ligatuur wat ik gebruik past ook niet helemaal goed bij die La Voz rietjes (vallen er te ruim in) dus ik denk dat ze ook te makkelijk verschoven. Voor Vandoren is ie perfect. Ik ga zo weer even spelen, met Vandoren dus maar weer :)
-
Op gevoel zeg ik dat je dan beter speeld en zonder piep. Het ligatuur is toch ook eens zo belangenrijk voor je geluid.
Mike
-
Heb geen piep meer gehad, ga vanavond naar de repetitie en als t allemaal goed gaat morgen maar eens wat rietjes bijbestellen :)
-
We horen het wel...
-
Heb geen piep meer gehad, ga vanavond naar de repetitie en als t allemaal goed gaat morgen maar eens wat rietjes bijbestellen :)
Al bijna 12 uur en nog steeds geen update..... :?
Moet wel een erg lange (of vochtige) repetitie zijn.. :-D :-D
-
Nog een schaarse piep, maar meestal stonden mn vingers dan toch echt ergens op de verkeerde plek ;)
Kleine handjes, grote sax, dan krijg je dat :-D
-
Welke kunststof rieten zijn aan te bevelen voor de baritonsax?
Wil dat eigenlijk wel gaan proberen :)
-
Welke kunststof rieten zijn aan te bevelen voor de baritonsax?
Wil dat eigenlijk wel gaan proberen :)
Daar zijn de meningen erg over verdeeld, maar voor het klassieke werk (en daar valt harmonie/fanfare ook onder) is Legere z'n beetje de standaard keus. De ene persoon probeert het en vind het helemaal niets, de ander wil juist niets anders meer (zoals ik
), kortom iets heel persoonlijks en wederom een kwestie van "gewoon proberen" en je eigen mening vormen. Vaak kan je bij winkels wel het één en ander uitproberen zonder eerst één te hoeven kopen (hygiënisch gezien kan je kunststof rieten immers goed reinigen).
Als alternatief kan je naar bijvoorbeeld fibracell kijken, maar naar mijn idee zijn die meer voor het jazz/pop werk geschikt en heb je daar een minder "mengende" klank mee (wat niet verkeerd hoeft te zijn natuurlijk, net wat je wilt).
-
Welke kunststof rieten zijn aan te bevelen voor de baritonsax?
Wil dat eigenlijk wel gaan proberen :)
Speel alleen tenor en werk niet met kunstofrieten, dus daar kan ik je geen antwoord op geven.
Werk zelf met VanDoren Java filed -Red Cut, voor mij perfecto. In bandformatie neem ik als backup de Rico's plasticcovers mee, opbinden en klaar niets met inspelen te maken.(ze gaan niet lang mee overigens).
Mike
-
Ik blaas op alle saxen ook met een Fibracell.
vind het echt een waanzinnige uitvinding!!!
Doordat ik jaren een koperinstrument hebt geblazen spuug ik nogal zal ik maar zeggen.
En bij het lopen van optocht komt het rietje als een "golfplaat" van mijn mondstuk af.
balen want:
ik moet weer een nieuw rietje in blazen
en de hobby kan dan wel eens in de papieren lopen :(
-
Doordat ik jaren een koperinstrument hebt geblazen spuug ik nogal zal ik maar zeggen.
Pepermuntje :D/ eten van te voren........
(met dank aan Pieter :|
-
Vandaag de bestelling binnen gehad. Dus vanavond gespeeld op een Legere kunststof riet (3) en het is heel even wennen maar daarna speelt het prima. En geen piepje te bekennen.
Eens zien of ik na wat langer spelen nog steeds zo enthousiast ben, maar nu ben ik in ieder geval erg tevreden :)
-
Sinds ik met het Legere riet speel heb ik geen piep meer kunnen produceren.
Vandaag concerje gegeven in Dordrecht en heb veel meer noten geraakt dan bij de laatste repetitie. Toen piepte het nog wel eens (had het legere riet nog niet toen) en dan durf je op een of andere manier niet zo. Vandaag heerlijk zitten spelen en er echt van genoten :) Dat het geluid wat minder is maakt op zich niet uit, die sax is ook niet geweldig. Ik wacht op een Yanagisawa, en dan ga ik het weer bekijken :)
Voorlopig ben ik helemaal om in ieder geval.