Saxforum
Saxofoon => Mondstukken, Ligatures en Rieten => Topic started by: YVONNE ZWEDEN on 26 April 2010, 06:35:01
-
Hallo forummers,
Ik speel nu bijna vier jaar op een Selmer c80 mondstuk (met de yas32) maar heb het gevoel dat ik aan
een ander mondstuk met een grotere kamer toe ben. Dit eigenlijk omdat wanneer ik b.v. een pop of
rocknummer speel waar je best moet uithalen de Selmer af en toe blokkeert :roll: . En dat speelt niet lekker.
Ook de Otto Link metal nr.6 waar ik een tijdje op gespeeld heb bevalt mij niet, speel liever op een ebonieten mondstuk.
Welk mondstuk zou het beste passen, ik speel van alles en nog wat, pop, klassiek (thuis), jazz (bij de big band) en hoempapamuziek :mrgreen:
bij het plaatselijke muziekkorps.
groeten Yvonne :D
-
Ebonieten Meyer M6M of zoiets..
-
Je speelt zo te zien het hele spectrum van de saxofoon (van klassiek tot pop) en dat maakt het moeilijk om één ideaal mondstuk te vinden, dus je zal keuzes moeten maken wat belangrijk voor je is. Als je voor een klassiek mondstuk zoals een Selmer met kleine tipopening en kamer kiest, zal je bij een bigband en vooral bij popmuziek er niet echt bovenuit komen (waardoor je alleen maar harder gaat blazen en je mondstuk dicht blaast), anderzijds zal je met een metalen Otto Link met klassiek niet zo subtiel kunnen spelen als met een Selmer kan en klinkt het al snel grof. Een klassiek mondstuk met een grote kamer (zoals Selmer soloist, maar Meyer zal ook wel zoiets hebben) zou dan nog wel de beste keus zijn denk ik, eventueel met een wat grotere tipopening (D ipv C*), maar dat vraagt wel meer lucht en embouchure (en dat kan ik niet voor je inschatten of je dat in huis hebt over het internet, dus dat zou je bijvoorbeeld eens bij een winkel kunnen gaan proberen).
Heb je overigens al geprobeerd om op je huidige mondstuk een zwaarder riet te zetten (ik weet niet wat je nu gebruikt?), dat is altijd nog goedkoper uit te proberen dan een ander mondstuk?
-
Wanneer je een mondstuk dichtblaast zal dat eerder aan een verkeerde techniek liggen dan aan het mondstuk. Mijn docent blaast met gemak de achterste rijen van een zaal weg op een C*. Ik kom met mijn 11 jaar speelervaring lang zover niet, maar ik blaas hem niet dicht. Met het mondstuk waar ik nu op speel, ook een C* kom ik zonder moeite boven de meyers uit, qua volume en op weer een ander moet ik veel harder werken om gehoord te worden. Het zijn de omstandigheden die om een bepaald mondstuk vragen, maar die mondstukken moeten dan wel geschikt voor je zijn.
Wanneer jouw mondstuk blokkeert, zoals je zegt, geeft dat aan dat je veel te hard moet werken. Als jij zegt dat dat aan je mondstuk ligt betekent dat eigenlijk dat je nog niet goed kunt onderscheiden wat goed voor je is. Dat is niet raar want 4 jaar spelen is nog helemaal niks mbt het vormen van je embouchure.
Wanneer je alle soorten muziek speelt zou ik gewoon in de meeste gevallen op een C* blijven spelen. Een jazzy sound verkrijgen is veel meer een kwestie van met een andere embouchure spelen dan met een ander mondstuk. Wil je dan toch meer een ander geluid dan zou ik in deze fase zeker niet verder gaan dan een Meyer 5. En je hebt iemand nodig die je leert omeen andere embouchure te gebruiken want als je op verschillende mondstukken met dezelfde embouchure gaat spelen klink je no time op alle mondstukken hetzelfde.
-
Ik speel eigenlijk altijd met riet nr 2. Soms met 2 en half, maar val altijd toch weer terug op 2. Maar is de moeite waard
om toch te proberen wat langer vol te houden.
En inderdaad Pieter, het kan misschien liggen aan de techniek dat ik hem dichtblaas, alleen is het zo dat ik dat in het begin
niet had, het is iets van pakweg het laatste halfjaar. Het probleem zit hem misschien ook wel een beetje in het feit dat ik
een Zweedse muziekleraar heb en mijn Zweeds is wel redelijk maar er zijn altijd dingen die je zelfs in het Nederlands niet
goed kunt uitleggen of begrijpen, laat staan in het Zweeds. Eigenlijk (en dat klinkt niet aardig) heb ik niet zoveel aan die
leraar en heb praktisch alles mezelf geleerd, inclusief de verkeerde technieken. Het is niet anders. Er zijn hier heel
weinig muziekleraren, misschien in de grote(re) stad, maar dat is minimaal 100 km hiervandaan.
Ga deze week langs de muziekwinkel, eens kijken of ik daar het een en ander uit kan proberen. Maar hou jullie advies
in mijn achterhoofd, bedankt.
Yvonne
-
Rietsterkte 2 is ook wel erg licht, ik zou het dan inderdaad eerst in een zwaarder riet zoeken. Waar in ervaar je overigens data een 2,5 te zwaar is? Wil het aanzetten dan te moeilijk of heb je dan ook moeite om de toon vast te houden als die éénmaal is aangezet? In het eerste geval is het vooral techniek waar te verbeteren is, bij de tweede vooral embouchure. Bij je embouchure is het dan ook nog eens zo dat als je altijd op een licht riet speelt, je ook niet snel meer embouchure kweekt. Speel je op een iets te zwaar riet (2,5 in jouw geval op dit moment) is het in het begin even doorbijten, maar kweek je uiteindelijk wel meer embouchure.
-
Riet sterkte 2 op een C* is inderdaad "zeker niet te zwaar"
-
op de site van vandoren meende ik dat er een chart stond die wel aardig is om de aanbevolen rietsterktes in te schatten.
2 is te licht. Logisch dat de boel dicht klapt. Het kan ook zonder dichtklappen, maar dan moet je wel de spanning verlagen. Kan me niet voorstellen dat dat lekker klinkt in de hoge tonen.
Maar zoals Pieter zegt kun je beter aan de techniek werken. Kijk maar eens op youtube naar johan vd linden. Op zijn alt en tenor heeft ie gewoon een C* met niet eens heel zware rietjes. (rond de 3 enzo)
Wel moet ik zeggen dat ik uit de s80E veel meer kan halen dan uit mijn c*. Ik heb daar wel een tijdje voor moeten oefenen alleen.
Je moet trouwens niet hard drukken met je onderlip of knijpen he. Zo ontspannen mogelijk. Stress zorgt ook voor meer knijpen.
-
Toen mijn dochter op de sax speelde (die toen een jaar of 10 was) deed ze dat met rietje 3 en een half. Toen ik
het van haar overnam (zij wilde niet meer), kreeg ik echt geen geluid uit zo'n dik rietje. Ben dus toen begonnen
met 1 en een half, later met twee. Probeer ook nog weleens een twee en een half, maar hou dat niet niet langer
als een half uur vol. Maar dat is wel een tijdje geleden, misschien dat het nu wel beter zou gaan.
Over dat knijpen of te hard drukken met je onderlip, ja dat doe ik denk ik wel ( ben nogal een stresskip), want meestal
krijg ik wel last van mijn onderlip (aan de binnenkant) maar speel dan toch maar door, dan gaat het wel over. En ik speel
dagelijks (soms half uur, soms anderhalf uur maar meestal een uur).
Ik krijg vrij snel hoofdpijn dus ik wil me niet teveel forceren met een rietje 3 of nog hoger, daar krijg ik inmiddels wel
geluid uit, maar hou dat absoluut niet vol. Wat is het verschil tussen S80 C en een S80 E??? Is dat de Selmer Soloist??
Nou ja ga iig naar de muziekwinkel, daar ff rondkijken en een en ander uitproberen.
groeten Yvonne
-
Ik zou toch echt voor een medium chamber gaan..
Lijkt me voor de klassieke kant van het verhaal nog best acceptabel
En die small chambers maken de klank te schel zonder iets toe te voegen (Als ik naar mijn Vandoren V16 A7S luister)
-
Gezien je nu een vrij licht riet speelt en moeite heb met een 2,5 (wat nog steeds redelijk licht is), is een grotere tipopening wel het laatste wat je nu nodig hebt, daar blaast het alleen maar nog zwaarder van (waar probeer het gerust eens bij een muziekwinkel met het zelfde riet wat je nu blaast, dan krijg je ook een beter gevoel bij wat de verschillende mondstukken voor invloed hebben) en ga je alleen nog maar meer knijpen om er geluid uit te krijgen.
Na je laatste verhaal gelezen te hebben kom ik alleen nog maar meer tot de conclusie dat jij het nu vooral in je blaastechniek moet zoeken. Probeer gerust eens een ander mondstuk, wellicht dat één met een grotere kamer het wel makkelijker maakt voor je, maar daar zit de kern van je probleem in mijn ogen niet. Om even een voorbeeld te geven van hoe hard je hoort te knijpen, je moet met je hand je onderkaak een beetje heen en weer kunnen bewegen, zit die muurvast knijp je dus te veel. Een aantal techniekpunten waar je naar kan kijken zijn:
-staat je koordje niet te lang (hierdoor trekt de sax aan jou mond naar beneden en komt er extra druk op je onderlip), het mondstuk hoort als je hem naar je mond toe beweegt eigenlijk meteen op de goede plaats terecht komen, komt die ergens op je kin/onderlip, heb je hem dus te lang.
-Heb je je mondstuk wel ver genoeg in de mond. Een vuistregel om te bepalen hoe ver ver genoeg is is om het mondstuk met riet tegen het licht te houden en van de zijkant tussen het riet en het mondstuk door te kijken. Het punt waar het riet en het mondstuk samenkomen is z'n beetje ook het punt tot hoever je het mondstuk in de mond moet hebben (eventueel een klein streepje terug).
-Glimlach je wel tijdens het spelen :D, en dit bedoel ik nog serieus ook. Als je glimlacht komen je mondhoeken naar boven en wordt het mondstuk beter afgesloten door je lippen en blaast het makkelijker.
Dit zijn allemaal punten die een leraar jou behoort uit te leggen, maar de andere taal maakt het je niet makkelijk begrijp ik.
Succes!!
-
Mbt het koordje; daar let ik altijd goed op dat die op de juiste hoogte zit, heb sinds halfjaar een koordje
wat heel makkelijk op en neer te halen is terwijl de sax om je nek hangt. Heeft ook wel een nadeel want
hij zakt vrij snel weer wat naar beneden.
Mbt het mondstuk ver genoeg in de mond nemen; ik ben eerder geneigd het mondstuk tijdens het spelen
verder in mijn mond te doen om het juiste geluid eruit te krijgen.
Mbt het glimlachen, dat doe ik inderdaad wel eens, maar niet altijd, let er niet zo op. Als ik erover nadenk
zou dat best kunnen dat het dan makkelijker blaast.
En wat je zegt, de taal maakt het er ook allemaal niet makkelijker op. Bovendien vind ik de Yamaha yas32
waar ik nu op speel een beetje blikkerig klinken vooral in de hoge tonen. Ik zag dat ze bij de muziekwinkel
waar ik morgen naar toe ga, een YAS61 te koop hebben voor rond de 800 euro. De Yas32 is ongeveer het
zelfde waard, misschien kan ik hem wel omruilen voor de YAS61.
groeten Yvonne
-
Mooie prijs voor een mooie toeter
-
nog 1 ding is ook belangrijk. (weer ervaring)
ademsteun onder controle hebben. Als dat niet goed is kun je ook weleens gaan worstelen met je riet om die problemen te compenseren.
Overigens mag je best op een licht riet spelen. Het gaat echter toch snel ten koste van de hoge tonen. Dat kan (mede) oorzaak zijn dat je yas32 blikkerig klinkt in het hoog. (die neiging heeft menig saxofoon behoorlijk trouwens, tenzij je een largebore neemt geloof ik (keilwerth, rampone)
-
Een Meyer 6 is het geworden. Smak geld voor zo'n stukkie rubber, maar ja klinken doet ie wel. Heb van alles
uitgeprobeerd in de winkel, uiteindelijk bleven deze en Vandooren 28A (geloof ik) over, maar mijn gevoel zei Meyer.
En helaas de YAS61 was al pleitte, jammergenoeg. Maar eerst maar eens flink toeteren met de Meyer, heb ook
nog wat verschillende merken rietjes gekocht, dus ga zo maar even spelen. :D
Groeten Yvonne
-
En o ja, Meyer 6 medium chamber.
-
Gefeliciteerd!!
En welke verschillen merk je nu met je vorige mondstuk?
-
Ja dank je Invisible, ik ben er erg blij mee. Heb vanmiddag een kwartiertje gespeeld met mijn nieuwe aanwinst,
ik merk dat hij zuiverder speelt. Met mijn oude mondstuk vond ik het erg moeilijk om bepaalde noten/tonen
lang aan te houden zonder wat schel te gaan klinken. Heb ik met de Meyer minder last van. Heb nog niet
het onderste uit de kan gehaald hier thuis, heb vanavond laatste rep. gehad voor vrijdag en zaterdag. Dan
gaan we hier spelen op een stuk of tien verschillende lokaties.(geloof het of niet maar op 30 april is hier de
koning jarig).
En Frits, aan de nieuwe rietjes ben ik dus ook nog niet toegekomen, maar ik laat het horen als ik ze
uitgeprobeerd heb.
Groeten Yvonne
-
Tof dat je nieuwe mondstuk bevalt! Lekker he, wanneer nieuwe spullen beter blijken te zijn dan je oude. :D
(geloof het of niet maar op 30 april is hier de koning jarig)
Dan deelt hij zijn verjaardag met Juliana. :)
-
Ja Thijs zeker fijn als je nieuwe spullen naar behoren werken.
Ik heb de rietjes vanmiddag uitgeprobeerd, eerst de V16 van Vandoren, die viel wat tegen, beetje aan de zware kant
maar dat kan ook nieuwigheid van het rietje zijn. De tweede is ZZ Jazz ook van Vandoren, nr. 2 en een half. Ook wat
aan de zware kant, maar speel dus eigenlijk altijd op nr. 2. Daarna heb ik op het rietje gespeeld die ik er al een tijdje
op had zitten, tot mijn verbazing was dat JAVA van Vandoren nr.2. En die speelt erg fijn. Verder speel ik eigenlijk al
vanaf het begin op Rico Royal nr. 2 en speelt ook goed. Soms op 2 en een half maar zoals eerder gezegd aan de
zware kant. Moet dus nog ff doorzetten en de rietjes goed inspelen, kan dan eigenlijk pas zeggen of ik het wat vind
of niet. Verder vind ik de Meyer zuiverder klinken dan de Selmer, ben er dus wel tevreden mee.
-
let wel: de ZZ en V16 zijn een halve slag lichter dan de Classic! (hebben ze zo gedaan omdat dat lekker makkelijk is maar niet heus)
-
Als ik ga spelen dan vergeet ik eigenlijk altijd eerst even lange tonen of iets
anders te oefenen, wil alleen maar spelen. Denk dat het daardoor komt dat
ik alleen maar op rietje 2 speel. Denk alleen maar aan spelen en kijk niet
verder dan mijn neus lang is. Nu heb ik bedacht dat ik na het spelen meteen een
rietje op mijn mondstuk zet voor de volgende keer, in dit geval nr. 2 en een half.
Was ik dus weer helemaal vergeten en ging meteen weer spelen, en na het spelen
zag ik tot mijn verbazing dat ik met gemak op rietje 2 en een half had gespeeld.
Misschien speelt het makkelijker vanwege het nieuwe mondstuk (Meyer 6)
-
Was ik dus weer helemaal vergeten en ging meteen weer spelen, en na het spelen
zag ik tot mijn verbazing dat ik met gemak op rietje 2 en een half had gespeeld
het het speelt :shock: nóg lekkerder als je het riet eerst nat maakt ( een nieuw riet mag wel een paar minuten in een glas lauw water... ) Happiness is a nice wet Rico reed.
-
Ja Zoot, ik haal eerst het rietje er weer af en stop het in mijn mond, en doe dan ondertussen
de rest klaarzetten, dan is het rietje wel goed nat. Of inderdaad ff in een glas water.