Saxforum
Saxofoon => Aanschaf => Topic started by: Jetty on 25 May 2010, 15:00:25
-
Hoi,
Zoals de titel al zegt ben ik hard aan het nadenken om mijn sopraan (Selmer SA80 II uit 1987) te verkopen om van dat geld een tenor te kopen. Maar ik weet niet goed wat een beetje "normale" prijs is wat ik voor mijn sopraan kan krijgen. Weet iemand dat?
En ten 2e: Ik zou dus graag een tenor sax kopen, maar ik weet niet goed welke bij mij past. Ik wil graag een tenor die een warm geluid heeft (wie wil dat ook niet :P). Maar een bijkomend punt is dat ik zelf niet veel volume kan maken, dus het zou helpen als de tenor mij daarbij zou helpen (snappen jullie het nog?). Dus... suggesties? De prijsklasse is afhankelijk van wat ik ongeveer voor mijn sopraan zou kunnen krijgen.
Groet,
Jetty
-
Hoi,
Zoals de titel al zegt ben ik hard aan het nadenken om mijn sopraan (Selmer SA80 II uit 1987) te verkopen om van dat geld een tenor te kopen. Maar ik weet niet goed wat een beetje "normale" prijs is wat ik voor mijn sopraan kan krijgen. Weet iemand dat?
En ten 2e: Ik zou dus graag een tenor sax kopen, maar ik weet niet goed welke bij mij past. Ik wil graag een tenor die een warm geluid heeft (wie wil dat ook niet :P). Maar een bijkomend punt is dat ik zelf niet veel volume kan maken, dus het zou helpen als de tenor mij daarbij zou helpen (snappen jullie het nog?). Dus... suggesties? De prijsklasse is afhankelijk van wat ik ongeveer voor mijn sopraan zou kunnen krijgen.
Groet,
Jetty
Ik heb zomaar €100,- voor je sopraan over, daar mats ik je nog mee. Aardig he? :-D )
Warm geluid en veel volume. Amerikaans? Zijn budget-technisch ook wat vriendelijker dan de gemiddelde Selmer. :)
-
:D Als je er nog 2 nullen achter plakt (voor de komma) mag je em kopen

Ik wil wel met de tenor in een bigband gaan spelen, maar in m'n uppie speel ik juist meer klassiek. Is een Amerikaan daar ook geschikt voor?
Groet
-
Als je nooit voor publiek speelt, kan je op elke sax klassiek spelen wat mij betreft... Speel zelf op mijn Amerikanen ook af en toe klassieke oefeningen (techniek).
-
En stel dat ik ooit genoeg lef heb om wel voor publiek te gaan spelen?
-
Dan zegt hoogstwaarschijnlijk bijna iedereen dat een Amerikaan daar doorgaans niet zo geschikt voor is... :)
-
Dan is het dus misschien toch geen goed idee om een Amerikaan te doen, of wel?
-
Een Buescher Aristocrat 1 (t/m de latere BigB) zijn best geschikt voor klassiek gebruik (en geweldige jazz toeters)
-
Je wilt beide stijlen spelen? Tsja, wat zal ik zeggen.....een Selmer natuurlijk! Maar dan komt het volgende probleem om de hoek kijken; In een bigband wil je graag een tenor met een groot geluid, maar wanneer je daar klassiek mee gaat spelen, en op tenor is dat dan meestal in ensemblevorm, wil je een toeter met een klein geluid. Het is voor een tenor heel moeilijk om zijn volume zo te regelen dat de anderen niet overstemt worden. In een klassieke setting zul je met een "groot geluid toeter" niet erg populair zijn. Het is zowiezo al moeilijk op een toeter met een klein geluid. Dan moet je je afvragen of je met een klein geluid wel iets mede te delen hebt in een bigband. Dit is echt een tenor"probleem" Eigenlijk heb je er altijd twee nodig, in tegenstelling tot de overige saxen.
-
@ pieter: ik heb van mezelf een erg zacht volume, dus een toeter met een groot geluid zou ik (al zeg ik het zelf) wel zacht kunnen spelen, dus ik denk dat dat in mindere mate speelt bij mij.
-
ik heb van mezelf een erg zacht volume, dus een toeter met een groot geluid zou ik (al zeg ik het zelf) wel zacht kunnen spelen, dus ik denk dat dat in mindere mate speelt bij mij.
Als je zelf alleen zacht kan spelen is je ademsteun niet OK en zal je ook op een sax met een groot geluid niet beter hoorbaar zijn...
Oefenen, oefenen, oefenen...
Had ik al oefenen gezegd 8)
-
Lester Young, bekend tenorist, stond bekend om z'n lichte geluid. Hij speelde op Conn; bekend wegens het grote geluid.
Je kunt elke algemeenheid met een uitzondering tegenspreken....
Ik versta iets anders onder een "licht" geluid dan een zacht geluid.
-
Had ik al oefenen gezegd 8)
Als jij het niet zegt, zeg ik het toch......OEFENENOEFENENOEFENENOEFENENOEFENEN
Sorry, ging vanzelf harder....
-
Geen pfffff...
In een klassieke bezetting moet je gewoon heel erg goed mengen in het geheel. Dat zie ik Lester Young met zijn supertypische, lyrische sound niet echt doen, hoe lieflijk ook... :wink:
-
ik heb van mezelf een erg zacht volume, dus een toeter met een groot geluid zou ik (al zeg ik het zelf) wel zacht kunnen spelen, dus ik denk dat dat in mindere mate speelt bij mij.
Als je zelf alleen zacht kan spelen is je ademsteun niet OK en zal je ook op een sax met een groot geluid niet beter hoorbaar zijn...
Oefenen, oefenen, oefenen...
Had ik al oefenen gezegd 8)
Ik zeg niet dat ik ALLEEN zacht kan spelen ;-) En Oefenen is logisch lijkt me...
-
Geen pfffff...
In een klassieke bezetting moet je gewoon heel erg goed mengen in het geheel. Dat zie ik Lester Young met zijn supertypische, lyrische sound niet echt doen, hoe lieflijk ook... :wink:
En ik maar denken dat die pfffff.... op de ademsteunoefening slaat
Heren probeer met elkaar mee te denken i.p.v. tegen . . .
Voor sax-semantische polemieken is dit topic niet de plaats
-
Voor sax-semantische polemieken is dit topic niet de plaats
Mooi
=D>
Mijn dag is weer goed na het lezen van zoveel erudiete woorden..
-
Voor sax-semantische polemieken is dit topic niet de plaats
Mooi
=D>
Mijn dag is weer goed na het lezen van zoveel erudiete woorden..
'
M'n compu moet ook nog bijkomen van 't zoeken in 't woordenboek ;)
-
Oke, tot nu toe hebben we de volgende mogelijkheden:
- een Amerikaan (Conn, King, Martin of Buescher (vergeet ik nog wat?))
- Een Selmer
- Buescher Aristocrat 1
- of een Conn
nog meer suggesties?
-
Yana? P. Mauriat hoor ik ook positieve dingen over...
-
SML lijkt me ook wel OK.. (een mooie Ref-d of Gold Medall)
-
Voor de oude amerikanen geldt grofweg: koop niets van vóór 1930 -1933.
Zo zeg, ben ik het me daar even mee oneens! :wink: Ik zeg eerder: koop niets van ná 1965-1970. Waar Frits denk ik op doelt is dat de kwaliteit van die écht oude toeters wat minder constant is, met name de stemming. Mocht je dus toch voor zo'n sax gaan (wat ik niet verwacht gezien het klassiek deel), let dan nog beter op de stemming dan dat je met een modernere toeter zou doen.
-
Naar mijn idee is Selmer een allemans vriend. Je kunt er elk genre op spelen, is bewezen. Zeker is wel dat je meer dan één mondstuk-riet-ligatuur combi zult moeten zoeken, passend bij wat je (die avond) gaat blazen. Je zult aanvankelijk nogal wat moeilijkheden met toonvorming te overwinnen hebben.
Succes,
Klopt! Andere apparatuur wil niet zeggen dat je ook direct anders klinkt. ook hier geldt weer dat je zult moeten investeren in het op de juiste manier aankweken en toepassen van een goede embouchure in verschillende situaties. Wanneer dit nieuw voor je is zou ik het ook absoluut onder begeleiding doen. Je kunt lichte en klassieke muziek op saxofoon spelen, maar eigenlijk zijnhet dan 2 veschillende instrumenten.
-
Vóór 1930 moet je uitkijken voor high-pitch instrumenten...
En de eerste King saxen hebben nou niet de naam een goede intonatie te hebben..
Vanaf de Zephyr zou dat wel OK moeten zijn..
Ik kan persoonlijk pre-1930 saxen van Martin, Buescher en Conn best aanraden..
-
Heb sind kort mijn eigen Conn Chu Berry uit 1927, wel een alt.
Dankzij de tips op dit forum heb ik weleen stemapparaat meegenomen toen ik hem ging uitproberen, want ik kan nog niet zo goed zelf stemmen (van hoog naar iets lager gaat nu wel, maar andersom nog helemaal niet). Mijn Chu Berry is van nature vrij zuiver, waardoor ik er prima mee overweg kan.
Volgens mij kan de sax ook prachtig zacht, alleen ben ik daar zelf nog niet zo heel goed in (gewoon zacht wel en hard, harder, hardst ook, maar écht zacht vind ik nog moeilijk). Zodra mijn kwalitiet als speler toeneemt, is de sax dus denk ik ook breder inzetbaar.
Ik gebruik tot nu toe een Selmer Soloist mondstuk, met een hoofdletter D-vormige kamer, waardoor dit mondstuk geschikt is voor zowel klassiek, als voor jazz/bigband. Bij de specifieke mondstukken heeft de ene een ronde kamer en de andere een vierkante kamer en de Soloist is dus een mix hiervan.
Mocht je voor een tenor dus toch op twee saxen uitkomen, dan zou je dus een mondstuk kunnen overwegen dat geschikt is voor beide muziekstijlen. Dat scheelt een stuk gewenning voor de embouchure.
Voor mij werkt het tot nu toe wel om op twee verschillende saxen te spelen met maar één mondstuk (niet tegelijk natuurlijk :wink: )
-
Dan is het dus misschien toch geen goed idee om een Amerikaan te doen, of wel? 
Hier http://www.hummelsaxofoons.com/saxofoons/sax2ht.php (http://www.hummelsaxofoons.com/saxofoons/sax2ht.php) ligt van alles wat, en het is ook nog eens naast de deur.
Gewoon van alles proberen. Is daar niet echt een probleem, en misschien kun je je sopraan zelfs wel inruilen.
Suc6
Grtz. Sebo
ps. die Martin "searchlight" past misschien precies in jouw straatje; heeft nl. een "groot en vet"geluid.
-
die mark vii is ook niet gek! alleen een deukje in de kont :? ???
Een mooi 'allemansvriendje' 2,5jaar geleden opgeknapt is nog lang niet zo gek, zeker met toptone polsters
-
Als ik bij dat lijstje van hummel kijk begin ik al haast te kwijlen bij de Buescher Aristocrat die daar staat! http://www.hummelsaxofoons.com/saxofoon ... cordID=195 (http://www.hummelsaxofoons.com/saxofoons/info.php?recordID=195)
Maar goed, of dat een goede keuze is....
-
Dat is of een Ref-A (serienr 838) of een Ref-D (838 en misschien er nog iets achter)..
Die hebben niet zo'n groot geluid als een Gold Medall
Althans... Ik heb ooit de Ref-D van een vriendin vergeleken met mijn Gold Medall 2.
En in die vergelijking was dat zo...
-
Behalve Selmer of Amerikanen zou ik ook eens kijken naar Yanagisawa.
Ook hele veelzijdige saxen, met een prima geluid, technisch goed en zuiverheid ook vaak zeer goed.
-
Ik heb zelf een 902 alt gehad en 992 sopraan.
Beide ook echt hele fijne toeters. Technisch super in orde, spreken heel makkelijk aan.
De Elimona heb ik alleen een keer op sopraan gespeeld. Ook een hele fijne sax, maar ik vond de 992 ergonomisch fijner.
Is kwestie van wat je prettig vindt.
-
Dit zou ik ook niet vertrouwen.
Overigens kun je niet zonder meer zeggen dat Selmer automatisch levert wat je zoekt. Wanneer je specifiek zoekt naar een Selmer met een groot geluid zul je ook veel exemplaren van hetzelfde type moeten proberen voordat je vindt wat je zoekt.
En moet je best wat ervaring hebben om dat goed te kunnen beoordelen. Het is lastig om alle eigenschappen van een sax onbevooroordeeld te kwalificeren, zeker wanneer je om wat reden dan ook op een bepaalde sax bent gevallen. Je valt bv voor de klank van een sax en dat overheerst je enthousiasme dan zo dat je eigenlijk niet meer hoort dat het geluid niet zo ver draagt als je zou willen. Bovendien ga je de verschillen pas horen wanneer je ook veel verschillende saxen gehoord hebt. En dan moet je je bij elke sax dus weer heel onbevooroordeeld en zakelijk opstellen.
Je moet dus ook goed weten wat je wilt. En wil je echt lichte en klassieke muziek op een tenor spelen, dan zeg ik je dat dat een onmogelijke keus is. Dan zou ik gaan voor een niet zo dure amerikaan en voor een evt 2dehandse SA80II tenor.
Ik vind de Yana's te wollig en de Yamaha's zijn zeker niet slecht maar klinken bovenin nogal dun, wat overigens door veel mensen "helder"genoemd wordt. Maar das heel persoonlijk.
Is dat budgettair niet aantrekkelijk, dan zou ik eerst de Selmer aanschaffen omdat je daar best wel mee uit de voeten kunt in beide situaties.
Wanner het budget geen probleem is zou ik zoeken naar 2 Mark VI-en, 1 met een groot en 1 met een klein geluid.
en oh ja, eindelijk iemand die ook niet weg is van toptone polsters.
-
en oh ja, eindelijk iemand die ook niet weg is van toptone polsters.
Ik hou me in :twisted:
@Frits: De Gold Medal 2 die ik had was gewoon qua volume sterker dan die Ref-D en had iets meer ballen, als je begrijpt wat ik bedoel..
-
en oh ja, eindelijk iemand die ook niet weg is van toptone polsters.
Ik hou me in :twisted:
Want.....?
-
Ik heb ze op mijn Gold Medall gehad (niet meer in mjn bezit), mijn The Martin Tenor en op mij B&S sopraan zitten.
Sluit altijd, en geeft een mooi groot geluid (alhoewel dat laatste natuurlijk nergens op gebaseerd is want geen vergelijking mogelijk met de vorige situatie)
Ik zou niet anders meer willen op een sax zonder rolled-tone-holes.
Mijn Chu gaat normale polsters krijgen als ik hem laat reviseren..... Want RTH die waarschijnlijk niet 100% level zijn en ik wil geen gevijl aan een sax
-
Sorry, beter kan ik het niet omschrijven. Of je zou het meer power moeten noemen, "ballen" is waarschijnlijke de warme rock sound die ik er zelf uit weet te halen.
De mensen die ooit op mijn TMT hebben gespeeld weten wat ik bedoel. Ook in een rechtstreekse vergelijking met een andere TMT.
Of dat in de polsters of de setup (openheid van de kleppen of iets dergelijks) zit weet ik niet. Ik weet alleen dat het zo is.
En ik weet en voel nu al 7 jaar dat mijn tenor perfect sluit. Daar beleef ik nog telkens plezier aan.
Zeker als ik weer eens met mijn altje aan het vechten ben, die op zich redelijk sluit, maar dus niet perfect is.
En dat vijlen, ja waarschijnlijk heb je daar gelijk in.
Maar neem aan dat een goede tech (als je dat dan een goede tech kunt noemen) dit mondjes maat zal doen.
En heeft in mijn geval dus geen rampzalige gevolgen gehad.
-
Ik snap wel wat je bedoelt met ballen, maar zou ook niet weten hoe ik het uit moet leggen. Toch kun je een sax met ballen hebben terwijl die sax toch een klein geluid heeft. Met groot of klein geluid wordt niets anders bedoelt dan de reikwijdte van het geluid. Dat ligt aan de sax, je kan dan met je setup iets varieren en dichter komen bij wat je wilt, maar nooit meer dan je sax toelaat.
Ik vind toptone polsters K-dingen. kleppen blijven altijd ruimte hebben wat weer een vreemde actie geeft. Voor mij is het klep indrukken dan moet hij dicht zijn zonder dat de druk van mijn vingers daar invloed op heeft. Met toptones kan ik de kleppen wanneer hj gesloten is altijd nog verder indrukken. Dat wil ik niet.
Overigens zijn mijn polsters na 10 jaar intensief spelen allemaal nog prima in orde, en ik ben best slordig, en het is mijn ervaring dat slecht sluiten vaker veroorzaakt wordt door slijtende kurkjes en viltjes ed.
-
laat Jetty maar beslissen. Begrijp niet wat er mis is met een redelijk geprijsde mark vii trouwens. Gewoon dit exemplaar even proberen zou ik zeggen.
En ja toptones, je houdt ervan of niet. De feel is wel nogal anders, maar leer zal nooit 100% sluiten. Toptone heeft er iets moois voor bedacht.
Ik ga ze beslist de volgende keer op mijn sax zetten. Dat ze anders plokken en voelen neem ik voor lief.
-
Ik zou eerst eens wat tenorsaxen proberen. Huren, misschien eentje lenen ergens. Kan je wennen aan alles wat anders is aan een tenor.
Tenorsax spelen is zo anders dan sopraan. Het viel mij in ieder geval erg mee toen ik de overstap maakte. Was vooral bang dat de tenorsax zwaar zou zijn (dat is íe ook, maar minder zwaar dan gedacht). Ook was ik bang dat het me heeel veel lucht zou kosten. Dat viel ook erg mee. Hahaha van al m´n instrumenten vind ik mijn dwarsfluit de grootste lucht-verbruiker... 8)
Ik hoor ook veel over rieten, ligaturen en mondstukken en de invloed die deze op klank kunnen hebben. Komt er ook nog eens bij.
Zelf ben k heel tevreden met mijn Selmer MarkVII. Ik kan goed meekomen bij de fanfare, de boerenkapel (de andere tenorsax is ook een Selmer, scheelt wel) en het bandje waar ik speel (ik ben de enige blazer, dus daar stoor ik sowieso niemand, al geef ik daar wel de voorkeur aan de klank van mijn alt - niettemin werk he daar wel met mijn tenor, zeker bij wat donkerder stukken/balads etc).
-
Toch kun je een sax met ballen hebben terwijl die sax toch een klein geluid heeft.
Klopt. Heb ik ooit bij een SA80 (serie 1) tenor mogen ervaren. Klein geluid, maar geweldig lekkere sound met mijn Berg Larsen..
Als ik altijd versterkt zou spelen zeker een optie
-
Lester Young, bekend tenorist, stond bekend om z'n lichte geluid. Hij speelde op Conn; bekend wegens het grote geluid.
En een vriend van me één van mijn (moderne) alten laten klinken als een oude Conn
en een andere kan een Berg Larsen zo zoet als honing laten klinken en er zachtjes mee fluisteren...
Laat je niet té veel wijsmaken door ons, we zijn haast allemaal bevooroordeeld
-
Nou per vandaag ben ik proud owner van een Conn 16M tenor sax!
-
Nou per vandaag ben ik proud owner van een Conn 16M tenor sax! :-D
-
Nou per vandaag ben ik proud owner van een Conn 16M tenor sax! 
Hardstikke gefeliciteerd!!!
-
Gefeliciteerd! Geniet van de vele muzikale km's de je erop gaat maken.
-
Leuke toeters, veel plezier ermee
-
En Jetty, wat gaf de doorslag om deze toeter te kopen?
-
Nou per vandaag ben ik proud owner van een Conn 16M tenor sax! :-D ..... de volgende Meeting mag je meerijden
Gefelici :lol: TAART :lol:
-
Nou per vandaag ben ik proud owner van een Conn 16M tenor sax! :-D Helemal goet :D
=D> Gefelisiteert =D>
Grtz. Sebo
-
Dank allemaal :)
@JR: heb verschillende uitgeprobeerd, maar deze had én veel geluid én heel warm geluid (precies wat ik zocht). Paar goede mondstukken erbij uitgezocht en het is helemaal wat ik zocht!