Saxforum
Spelen => Techniek => Topic started by: Daan on 09 October 2005, 14:10:30
-
Ik vind het zeer vervelend als ik een solo speel vooral in het begin waarbij ik niet weet welke noten ik allemaal kan gebruiken. Ik speel namelijk in een bigbandje en soms heb ik dan een solo.
Nou is mijn vraag hoe ik kan weten welke blues toonladder erbij hoort voor een bepaald nummer (helaas ben ik het vergeten :? )
Zelf heb ik wel de bluestoonladders op een blaadje.
Het stukje staat in de toonladder van G-Majeur. Maar aangezien er ook backgrounds bestan enz. Weet ik ook niet of de akkoorden er mee te maken hebben (zo heet dat toch?) Er staat in dit nummertje wel een uitgeschreven solo met een gis ,g ,es , e ,cis,c ,fis. En de akkoorden veranderen telkens. Ik kan het wel gaan vragen aan de dirigent van de bigband maar ik wou nu even wat proberen en dan ben ik in ieder geval erop voorbereid met welke noten ik allemaal kan gebruiken...
Misschien een lastig verhaal om te lezen ik vond het tenslotte ook lastig om het uit te leggen :lol:
Dus ik wil niet persee weten welke blues toonladder erbij hoort maar dat is versie 2 ik wil weten hoe ik erachter kan komen zodat ik dat voor de volgende x ook weet.
bedankt
-
wat is de titel van het stukje?
met de informatie uit je berichtje is het onmogelijk vast te stellen wat je wilt weten.
te weinig informatie.
1. wat zijn de voortekens?
2. wat is je begin en slotnoot?
3. is het stukje wel eens blues? anders moet je zoeken naar ander materiaal dan een bluestoonladder.
4. kun je niet bij de pianist, bassist of gitarist het akkoordschema opvragen? dan zijn we in een keer klaar.
laat maar eens weten..
-
Het liedje heet "On the street where you live"
Voorteken is 1 kruis (dus die van Fis) dus de toonladder van G Majeur, het liedje begint bij mij met een G
En er staan wat akkoorden boven namelijk de volgende:
G13 C9(#11) | Bmi9 Bb07 | Ami9 | D13 | Ami9 | F13 | Emi9 | A9 | Ami9/D | Ami9/D D7(b9) G13 | F13 F#13 G13|
de | ertussen is telkens een maatstreep...
Ik noem even de herstellingstekens + kruizen en mollen op die in de uitgeschreven solo staan:
Fis, gis, g , es, e, c, cis, bes, b
-
dit is geen blues, dus in principe geen bluestoonladder gebruiken!
bijna alle akkoorden komen uit de toonsoort G en daarom kun je er in de eenvoudigste vorm op improviseren met de toonladder van G.
alleen bij Bbdim, F13, F#13 gelden aparte richtlijnen.
Em7 A9 zijn twee akkoorden uit D en op dat moment kun je dan dus ook de toonladder van D (2#) spelen.
heb enorme haast, vraag maar raak, kom er morgen op terug.
succes
-
ok bedankt, dus gewoon improviseren met de normale toonladder van G
Maar als ik die toonladder gebruik bij die stukken van D , en ik speel dan een C inplaats van een Cis dan wordt het wel dissonant als de background die speelt.
-
het handigst is gweoon als je weet wat allemaal in de akkoorden zit...
schrijf ze miss eens allemaal uit, dan zie je zo wat kan en wat niet kan..
-
voor de duidelijkheid;
wil je weten welke toonladder je op welk moment kunt spelen, dan zul je moeten weten uit welke toonsoorten de verschillende akkoorden komen. in jazz muziek komen er vaak meerdere toonsoorten voor in een stuk zonder dat er een verandering wordt aangegeven d.m.v. voortekens. die informatie moet je dan halen uit de akkoorden. in jouw geval komen bijv. de akkoorden Em en A9 uit de toonsoort D. op dat moment kun je dus de toonladder van g niet meer gebruiken (inderdaad vanwege de c- c#) maar neem je die van d.
wil je in jazz improviseren dan kun je meestal niet uit de voeten met slechts 1 toonladder zoals in blues of pop.
-
ok bedankt, alleen ik lees nooit akkoorden Em en A9, waar staan dan die m voor en 9?
-
de aanvulling 'm' staat voor mineur en wil in dit geval zeggen de drieklank van e-mineur (e-g-b). dit zijn de 1e, de 3e en de 5e toon uit de bijbehorende toonladder van e. wanneer er de aanvulling 7,9,11 of 13 bijstaat betekent dit dat je in de betreffende toonladder doorrekent dus in dit geval wil em7 dan zeggen; e-g-b-d, en em9; e-g-b-fis.
eerder zei ik al dat je om deze jazztheorie goed te kunnen snappen kennis moet hebben van toonladders. er wordt in jazz niet uitsluitend gebruik gemaakt van majeur en mineur toonladders. de toonladder van e waarover het hierboven gaat is de toonladder e dorisch (2#).
het is een behoorlijk complex onderwerp om zo maar even uit te leggen. beter kun je, wanneer je geinteresseerd bent, je leraar vragen of hij je hier vanaf de basis uitleg over kan geven. anders vraag maar raak..