Saxforum
Saxofoon => Mondstukken, Ligatures en Rieten => Topic started by: JaSax on 20 August 2010, 17:21:32
-
Beste Saxofoongenoten,
Ik speel ondertussen 11 a 12 jaar op een altsaxofoon.
hierbij speel ik bij een fanfare orkest.
En bevindt mijzelf met een Altsaxofoon: Selmer Super Action 80.
Samen met Mondstuk: Selmer S80 C**
met riet: Vandoren Traditional 3
Het geluid wat ik door mijn sax is vaak niet zo smooth.
meer scherpte.
Bij mijn solo's ben ik ook vaak niet tevreden over het geluid wat geproduceerd wordt.
Ik heb al vele technieken uitgeprobeerd, maar kom er niet uit.
Nu zat ik te denken wat als ik een ander mondstuk erop doe met ander riet
Maar het moet wel samen kunnen gaan met het fanfare orkest.
Ik heb al zitten kijken voor een ander Selmer mondstuk misschien met Vandoren V16, Java of ZZ.
Maar er zijn ook kosten aan dit alles gebonden natuurlijk.
Kan iemand mij advies geven, tips?
Alvast bedankt voor het lezen
groeten
-
Heb zelf niet zo veel verstand van goede mondstukken en rieten voor fanfares, maar ik denk dat je met een groter mondstuk al een eind komt. C** is volgens mij ook wel erg klein voor iemand die al zo lang speelt. De vandoren v16 rieten ben ik zelf erg tevreden mee, maar je zult zelf gewoon wat dingen moeten uitproberen om er achter te komen wat bij jou past. Gewoon een keer langs deventer :)
-
Als ik het goed begrijp (niet helemaal duidelijk in je tekst) wil je dus een voller en minder scherp geluid toch?
Probeer bij een winkel eens wat mondstukken met een grotere kamer (ruimte binnen in het mondstuk), bijvoorbeeld de Selmer Soloist. Voordeel van de Soloist is dat het deel waar je lippen om heen zitten gelijk is aan een standaard S80 Selmer mondstuk, dus je kan zonder wijzigingen in je embouchure daar op spelen. Welke tipopening je nodig hebt is een kwestie van uitproberen, maar begin maar eens met ook een C**. Als alternatief zou je eens naar de Meyer monstukken kunnen kijken (ben ik zelf verder niet zo thuis in, dus kan je geen types aanraden). Bij mijzelf klinken de Meyers juist een stuk ieler dan de Selmers en de S80 is weer ieler dan mijn Soloist, maar dat verschild erg per persoon en sax en is dus een kwestie van uitproberen!
Met rieten valt ook zeker wel het nodige te bereiken, probeer bijvoorbeeld eens het kunststof riet van Legere (kan je vaak wel uitproberen bij een winkel), die geven bij mij ook een gladder geluid dan standaard Vandoren rieten.
De plaatsing van je rietbinder kan overigens ook invloed hebben op je geluid, probeer die maar eens een paar mm meer van de punt af te plaatsen. Ook met hoe ver het riet er op zit kan je spelen, als die wat meer over het puntje heen steekt, zal het geluid ook iets voller worden. Daarnaast zal een zwaarder riet ook nog een voller geluid geven.
-
En vergeet de Vandoren Optimum 3L of 4L mondstukken niet.
Die klinken een stuk voller dan de Selmer.
Voor rieten kun je eens kijken naar de V16 of V12. V16 vind ik zelf wat scherper, maar wel fijn volume.
Of Hemke Premium. Maar die zijn vrij hard en daar moet je wel van houden :D
-
V16 zou ik zeker niet doen als je je nu al te scherp vind..
Misschien een zwaarder riet of een iets grotere tip opening.
Van klassieke mondstukken heb ik geen verstand..
-
ik klink op een s80 vrij vol. Maar het is ook een E. Ik zou gewoon voor een iets grotere tip gaan. Het hoeft niet extreem duur te zijn. Vooral uitproberen: de genoemde mondstukken zijn zeker interessant.
Vol klinken is ook een kwestie van een ontspannen embouchure, met goed wat ademsteun.
-
Op een C80** zou je ook gewoon vol moeten kunnen klinken. Heb een keer een (oude stijl) jazz saxofonist gehoord die op een S80* (!) speelde; bijzonder warm en vol geluid. Oké, dit was dan wel een op een jaren '20 Conn, maar dan nog...
-
Bedankt voor jullie reacties.
De Selmer Soloist had ook mijn aandacht ook getrokken,
maar naar te horen van de andere types mondstukken, is het natuurlijk ook mogelijk om
van selmer af te wijken.
Daarbij goeie tip om bij Deventer langs te gaan.
Ik heb net op hun website gekeken en zag dat ze een uitgebreid assortiment hadden :).
Ik ga denk ik van de week een daggie nemen om zulke acties te ondernemen.
Ik dank jullie allen voor de tips.
En ik laat het horen wat en/welk of wat dan ook het wordt :).
-
Bedankt voor jullie reacties.
De Selmer Soloist had ook mijn aandacht ook getrokken,
maar naar te horen van de andere types mondstukken, is het natuurlijk ook mogelijk om
van selmer af te wijken.
Daarbij goeie tip om bij Deventer langs te gaan.
Ik heb net op hun website gekeken en zag dat ze een uitgebreid assortiment hadden :).
Ik ga denk ik van de week een daggie nemen om zulke acties te ondernemen.
Ik dank jullie allen voor de tips.
En ik laat het horen wat en/welk of wat dan ook het wordt :).
Goede zaak, veel succes met uitproberen! In deventer kan je gelukkig zo lang en zo veel uitproberen als je wilt :)
-
Ik heb nu net een Selmer Soloist besteld.
Deze zal ik donderdag tijdens de repetitie testen,
en met deze hoop ik dan ook zeer tevreden te worden :).
Als deze niet fijn is, zal ik als optie langs Deventer gaan.
En daar een aantal uittesten.
Jullie horen van me hoe het vergaat ;).
ik dank jullie nogmaals.
groeten
-
Wat je zeker zult moeten proberen is een ander ligatuur.
Ik heb nu een lederen ligatuur van het merk Rovner. Was een totaal ander geluid/ervaring dan met mijn metalen ligatuur.
Vaak brengt een grotere kamer en zwaarder riet een vollere/warmere klank met zich mee.
Ik denk dat je het goede mondstuk besteld hebt voor het spelen bij een fanfare.
Als je al zo lang speelt zul je met een grotere tipopening waarschijnlijk meer tevreden zijn qua klank.
Wel had je beter een bezoek aan een saxofoonwinkel kunnen brengen om de mondstukken te testen... Je merkt namelijk veel verschil per tipopening.
Selmer zelf zegt niet voor niets:
Dit model herneemt de grote troeven van het mondstuk dat in de vijftiger en zestiger jaren centraal stond: een buitengewoon rond geluid en onnavolgbaar timbre".
groeten
-
Het eerst in de winkel proberen had misschien wel beter geweest, maar het lijkt mij dat je het bestelde mondstuk altijd wel terug kan sturen als het niet bevalt, dus zeker geen man over boord. Dan ben ik wel benieuwd welke tipopening je besteld hebt.
Een andere ligature kan zeker meedragen aan de klank, al verschilt het resultaat van persoon tot persoon. Ik heb meegemaakt bij de altsaxofoniste bij mij in het kwartet dat een andere binder er voor zorgde dat het geluid meer volume kreeg en voller werd en het dus zeker zin had, maar andere hebben er weer vrijwel geen verschil mee en is het snel weggegooid geld. Een goede binder (maar wel prijzig) voor Selmer (zowel S80 als Soloist) is deze (http://http://www.rieten.nl/product/264/bg_l10_tradition/) van BG. Z'n één heb ik ook op mijn tenor zitten (Soloist D mondstuk) en maakt bij mij de klank net even wat voller dan de standaard Yamaha-binder die ik heb. Net als bij mondstukken uitkiezen, is een andere ligature dus een kwestie van uitproberen.
-
Dat hoeft inderdaad geen verschil te maken, maar kan wel.
Zo heb ik op sopraan de gewone van Selmer, de leren van BG en de Francois Louis binder geprobeerd.
De FL gaf een veel opener geluid en mijn klank was echt een stuk helderder.
Terwijl het op de alt echt helemaal niets uitmaakte en ik daar dus gewoon een Selmerbinder op heb zitten.
Overigens niet de standaard, maar 1 met 1 schroefje bovenop.
-
Zo heb ik op sopraan de gewone van Selmer, de leren van BG en de Francois Louis binder geprobeerd.
De FL gaf een veel opener geluid en mijn klank was echt een stuk helderder.
Die leren binders van BG (dan denk ik aan bijvoorbeeld deze (http://http://www.rieten.nl/product/130/bg_l12/)) vind ik juist te veel demping in je dynamiek hebben wat je vooral merkt bij het voluit spelen. Voor in een harmonie/fanfare is dat overigens niet altijd een slechte zaak :D.
-
Ik vond die met dat metalen ribbelplaatje ook het fijnste van BG.
Die rubberen dempte inderdaad teveel.
Maar ik heb FL, dus zoiezo geen last van
-
Het heeft een tijdje geduurd voor ik weer een bericht stuurde, maar hier is hij dan.
Ik heb Selmer Solooist C* ontvangen, en een weekje op gespeeld. En ik moet zeggen,
ik kan m'n power er zo uitblazen :). Van heel zacht tot knoeihard :p. Ik moet zeggen
dat ik zeer tevreden ben met dit mondstuk. De klank is veel mooier, en daarnaast
heb ik meer mogelijkheden tot soorten muziek om te spelen.
Ik dank jullie voor jullie verwoordingen, tips en reacties :).
Veel saxofoonse iedereen.
Groeten
-
Gefeliciteerd met je mondstuk!
Is een C* alleen niet te licht voor jou gezien je eerst op een S80 C** speelde (wat dus een net wat grotere tipopening heeft en dus wat zwaarder speelt)? Maar gezien je op dat vorige mondstuk een Vandoren 3 speelde, kan je op je soloist altijd nog een zwaarder riet zetten, 3,5 bijvoorbeeld.