Saxforum
Saxofoon => Saxofoons op type => Sopraan => Topic started by: s3rg3 on 07 March 2011, 00:46:19
-
Wat betreft mondstuk, op een sopraan wordt doorgaans op wat zwaardere mondstukken gespeeld, bijvoorbeeld een Selmer D of E, dus dat is iets wat je gewoon in een winkel zou moeten proberen.
Sinds anderhalf jaar speel ik sopraan saxofoon (destijds begonnen om gewoon eens te proberen, speel namelijk ook al een poosje alt). Ben erg enthousiast geworden en heb inmiddels mijn Yamaha 475 I ingeruild voor een Yana 991 omdat ik op zoek was naar een minder scherpe klank, dat is op zich gelukt. De hogere registers spreken opzich goed aan maar va. Es3 naar boven word het wat knijpen. Dat kan aan de embouchure liggen, maar op de alt loopt dat toch allemaal wat makkelijker. Nu lees ik van Invisible dat sop doorgaans op wat zwaardere mondstukken word gespeeld. Is dat zo?
Omdat ik op mijn alt een standaard Selmer C* mondstukje gebruik, heb ik eigenlijk zonder na te denken, ook voor de sop een Selmer C* genomen. Gaat op zich uitstekend, maar met eerder genoemd makken. Verder gebruik ik Vandoren 3 rieten (kan natuurlijk ook van invloed zijn), mijn gevoel zegt dat dat wel okay is.
Gebruik de sop. voornamelijk voor (semi-/populair-) klassiek en all round (zeg maar dat ik daarnaast nog wat jazz & impro probeer).
Any suggestions?
-
Tja, om ook die wijze man die je citeert aan te halen :D, ben je al eens naar een winkel toegestapt om verschillende mondstukken te proberen? Er is immers meer dan alleen Selmer, dus wellicht vind je daar je ideale mondstuk nog. Zo weet ik dat er veel sopraansaxofonisten zijn die op een Yamaha mondstuk blazen (wel de iets duurdere serie, niet die van plastic die je standaard bij een 275 krijgt) waar ze dan een voller geluid mee hebben terwijl voor alt en tenor dat juist weer niet het geval is met Yamaha mondstukken. Ook is welke tipopening (de letter bij het Selmer mondstuk dus) je nodig hebt erg persoonlijk en van meerdere factoren afhankelijk (je embouchure, de manier van aanzetten en blazen), dus probeer altijd meerdere mondstukken en zoek uit wat het beste voor je is, vrijwel alle saxofoonwinkels bieden jou die optie en kunnen jou helpen met een keuze maken.
Wat betreft het feit dat een sopraan een hogere letter vraagt dan een alt of tenor, kijk maar eens bij de onderschriften van de sopraanblazers op dit forum die ook op een Selmer mondstuk blazen en wat voor letter zij blazen, dan zie je wel dat daar vrijwel geen C* tussen zit. Kijk anders eens in dit topic (http://http://saxforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=4872) wat de sopranisten daar blazen, je ziet daar D, E, F en zelfs G voorbij komen, maar geen C*.
Maar misschien dat een doorgewinterde sopraanblazer hier nog wat meer over kan vertellen?
-
Ik weet niet of ik een doorgewinterde sopraansaxofonist ben
Ik speel inderdaad ook op een F. Heb zelfs op G gespeeld, terwijl ik op alt op een mondstuk vergelijkbaar met C** speel.
Een sopraan klinkt snel iel met een te licht mondstuk (of riet).
Mijn docent adviseerde minimaal om met een D of liefst nog E of F te spelen.
Verder kun je ook eens experimenteren met rieten.
Een 3 is op zich goed, maar je zou eens naar andere merken/types kunnen kijken.
Ik weet niet wat voor genre je normaliter speelt, maar voor een ronder geluid kun je eens kijken naar de V12 van Vandoren of Hemke Premium.
Beide klassieke rieten.
-
Ja, minsten met D of E beginnen.
En verder, Nooit knijpen om een toon te produceren! Je zult moeten accepteren dat de hoge noten op sop eigenlijk te hoog zijn voor je strottehoofd. Luister maar eens goed naar allerlei prof. opnamens. Ook daar klinken ze niet echt mooi. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je er niet op moet oefenen. Het is beter om in ieder geval geluid te maken wat niet al te vals is dan dat je helemaal niets hoort. Daar helpt een mondstuk niet echt bij. Gewoon heel veel uren maken in de hoogte en niet alleen lange noten maar vooal ook allerlei intervallen, met je stemapparaat erbij. Praten over een jaar of 10 weer verder.
-
Ik ben van plan van me dit jaar een sopraan aan te schaffen.
Een vriend van mij is me voor. Die heeft er al ene.
We hebben samen allerlei mondstukken geprobeerd.
We hebben allebei geen ervaring op sopraansax.
Tenslotte bleven er 2 over.
een Bari en een Selmer super session.
De Selmer super session F beviel ons allebei het best.
Zowel de klank als bespeelbaarheid. De palmkey noten kwamen er vlot uit.
Dit is niet evident op een sopraansax. Ook al speel je al jaren tenor bv.
Om te wennen aan sopraanspelen zonder te veel moeite zeker aan te raden.
-
Iedereen is ook in deze weer verschillend. In het begin toen ik speelde heb ik alle tips van hier uitgeprobeerd. Speelde nooit echt lekker zo'n D, E of zelfs F. Tot ik tegen alle adviezen hier een Vandoren V5 S27 probeerde (Op advies van een verkoper: 'zet nooit een Selmer mondstuk op een Yana sopraan'). Sindsdien niet anders meer gehad en speelt heel prettig. (O, en met riet vandoren 2.5)
-
Welnu, een heleboel adviezen gekregen. Allemaal enorm dank. ... Tijd om te gaan shoppen. I'll keep you all posted!
-
'Geen half werk van gemaakt. Vandaag direct op stap gegaan om eea uit te proberen. Toch (ook) weer hele andere (dan genoemde) mondstukken uitgeprobeert : Bari, Yamaha ... Uiteindelijk geland op Otto Link 7* , houd voorlopig mijn Vandoren 3 rieten erop. 'Heb er trouwens wel voor gekozen om Rietbinder van Francois Louis erop te zetten (Ultimate XL), maakt toch ook nog een verschil. Volgens mij heeft niemand mij hierover getipt. Maar idd gewoon uitproberen. 'Wel erg uitdagend (word veel oefenen, toch behoorlijk andere setting als mijn Selmer C*, en dus heel ander geluid). Eerste gevoel is dat het een behoorlijk all round mondstuk is; ik speel voornamelijk populair/klassiek, maar met dit stukkie kan ik ook nog eens een uitstapje naar Jzz maken. Misschien moet ik over een jaartje mijn bevindingen maar weer eens posten! Belangrijkste les is dat ik tot in de eeuwigheid kan blijven tunen (toch lastig om dat betaalbaar te houden)!
-
Bij mijn SX90 zat een ESM mondstuk niet echt mijn keuze, uiteindelijk afgelopen weekend wezen meten maar ik vond de ottolink al vrij snel heel scherp klinken en ik wilde juist een meer open geluid. Ik had voorgenomen een Bari, Ottolink en Selmer D mondstuk te proberen. Uiteindelijk heb ik de ottolink geprobeerd voor deze te scherp. Bari hadden ze niet maar wel brancher, Daar heb ik de J17 van geprobeerd en dat vond ik echt een mooi mondstuk, goed afgewerkt en mooi geluid en daarna kreeg ik een brancher B21 in mijn handen gedrukt..... toen werd ik verliefd, wat een mooi sprankeled geluid.
http://www.brancher-france.com/mouthp2.htm (http://www.brancher-france.com/mouthp2.htm)
-
maar wel brancher, Daar heb ik de J17 van geprobeerd en dat vond ik echt een mooi mondstuk, goed afgewerkt en mooi geluid en daarna kreeg ik een brancher B21 in mijn handen gedrukt..... toen werd ik verliefd, wat een mooi sprankeled geluid.
iemand van Brancher ( hier lid ) zit nu te glunderen op z'n stoel en roept Zie je nou wel, zie je nou wel........ :) :) :)
-
Je werkt bij Brancher :P
-
Je werkt bij Brancher :P
nee ik niet,... was al even aan het zoeken maar kom niet op zijn naam......