Saxforum
Spelen => Techniek => Topic started by: JaSax on 04 May 2011, 13:15:43
-
http://www.youtube.com/watch?v=J8Vp4DxR ... re=related (http://www.youtube.com/watch?v=J8Vp4DxRGEk&feature=related)
Ik blijf het me gewoon nog steeds afvragen hoe je zulke sound krijgt ...
Als ik egt power inzet met spelen dan scheur ik lekker met me instrument, maar zulk geluid hb ik nooit gekregen.
Is dat dat je dan niet een ebonieten mondstuk moet hebben, maar zon metalen ofzo?
-
Nice xD
Wil ik ook wel kunnen xD
daar ben ik verre van xD
*volgt topic xD*
-
nog zo iets dergelijks http://http://www.youtube.com/watch?v=_Q_wLifrrm8
-
Ander mondstuk (inderdaad kom je dan vaak bij staal uit, maar niet perse), ander riet en vooral een andere manier van aanblazen. Vooral dat laatste is van belang, zou jij nu de sax zoals in dat nummer gebruikt wordt bespelen, zou je namelijk nog steeds grotendeels klinken als je nu met je eigen sax klinkt.
Ook de sax speelt mee in de klank, zo spelen de dikte van het materiaal en het soort lak (of de afwezigheid daarvan) ook mee in de klank.
-
Hou er rekening mee dat het hierbij niet alleen on de absolute klank gaat (alhoewel dat natuurlijk wel de basis is).
Het gaat ook erom hoe je de muziek interpreteert, hoe je vibrato gebruikt, hoe je sommige noten wat hoger of lager intoneert, hoe je timing gebruikt, etc. etc.
Heb je al deze technieken onder de knie, dan is er weer de kunst van weten wanneer je het kunt / wilt toepassen en wanneer niet. (Alles met vibrato spelen is veel lelijker dan helemaal geen vibrato gebruiken).
En zolang je iets thuis "droog" (mee)speelt, klinkt het altijd "minder" dan een CD waar wat galm e.d. is bijgevoegd.
-
Hou er rekening mee dat het hierbij niet alleen on de absolute klank gaat (alhoewel dat natuurlijk wel de basis is).
Het gaat ook erom hoe je de muziek interpreteert, hoe je vibrato gebruikt, hoe je sommige noten wat hoger of lager intoneert, hoe je timing gebruikt, etc. etc.
Heb je al deze technieken onder de knie, dan is er weer de kunst van weten wanneer je het kunt / wilt toepassen en wanneer niet. (Alles met vibrato spelen is veel lelijker dan helemaal geen vibrato gebruiken).
En zolang je iets thuis "droog" (mee)speelt, klinkt het altijd "minder" dan een CD waar wat galm e.d. is bijgevoegd.
ja dat klopt inderdaad,
ik heb net even tijdje lopen spelen, en ik krijg wel die mooie speling richting van dat nummer.
Alleen het geluid wat ik eruit krijg heeft totaal niet naar het geluid van wat je hoort bij: http://www.youtube.com/watch?v=J8Vp4DxR ... re=related (http://www.youtube.com/watch?v=J8Vp4DxRGEk&feature=related)
Dat ja hoe moet je het zeggen.
Ik gebruik op dit moment een Soloist C* eboniet is dat.
Wanneer ik een metalen mondstuk neem, zal ik dan wel meer gerichter die sound krijgen die je hoort op dat filmpje?
Want die sound die krijg ik niet, maar wel het spelen zeg maar.
-
Hoe je een klankkleur kan maken op een sax is voor iedereen natuurlijk verschillend. :roll:
Bij deze kleuring zou ik zelf de lipspanning voornamelijk opbouwen in de mondhoeken. :)
Het midden van de onderlip ontspannen houden. :|
Dat lijkt een beetje op de toonvorming bij dwarsfluiten.
Riet en mondstuk licht tot medium.
Het mondstuk moet bij de punt wat ruimte hebben om piepen te voorkomen.
Voor de sax zou ik zelf mijn Malerne nemen, hoewel ze een donker basisgeluid hebben kan je er lekker mee krijsen.
En natuurlijk moet ik nog een aantal jaren oefenen om het goed te krijgen.
-
Als je trouwens Sax-O-Phun hebt.
Zat ik zo'n demo partiture te spelen, speelde ik ongeveer zelfde sound mee :P
-
En wees maar zeker dat hetgeen je hoort, een bewerkte opname is. Toevoegen van beetje galm doet soms al wonderen.
-
Als je trouwens Sax-O-Phun hebt.
Zat ik zo'n demo partiture te spelen, speelde ik ongeveer zelfde sound mee :P
Mooi hoe je een bruggetje kan leggen tussen Rudi Wiedoeft en Warren Hill =D>
-
Maar ik ben op alt ook nog steeds op zoek naar die felle open klank, met dat wat ruigere warmere lage BRATTY ondertoontje er in..
Dat felle lukt aardig.. Maar die ondertoon..
Candy, KTD, Gerald Albright.. En ook bovenstaand saxofonist
Mmmmmmm, jaloers
(Waarschijnlijk moet ik mijn keel meer open zetten, maar ben zo gewend geraakt aan dat wat meer beknepen spelen dat dat erg lastig is)
-
(Waarschijnlijk moet ik mijn keel meer open zetten, maar ben zo gewend geraakt aan dat wat meer beknepen spelen dat dat erg lastig is)
Denk dat er bier uit je sax komt :o
-
Verplaatst naar Spelen ‹ Techniek.
-
(Waarschijnlijk moet ik mijn keel meer open zetten, maar ben zo gewend geraakt aan dat wat meer beknepen spelen dat dat erg lastig is)
Denk dat er bier uit je sax komt :o
je kent me :lol:
-
Op moment gaat het toch al wat aardiger die kant op, gebruik nog steeds zelfde mondstuk etc. (zie signature).
Alleen nog dat wat warmere klank wil er niet inkomen, denk dat als ik weer geld heb zo'n metal mondstuk ga kopen, is zien of ik dan die power er mooi uit kan krijgen :) .
Maar dan is natuurlijk uiteindelijk de vraag welke moet je hebben, omdat deze mondstukken in principe op een andere manier worden benaderd inplaats van C*, C**, D,E etc is het met cijfers.
Hier weer een lekker sax nummertje ;)
http://www.youtube.com/watch?v=6Cpy7L6l ... re=related (http://www.youtube.com/watch?v=6Cpy7L6lob8&feature=related)
-
Maar dan is natuurlijk uiteindelijk de vraag welke moet je hebben, omdat deze mondstukken in principe op een andere manier worden benaderd inplaats van C*, C**, D,E etc is het met cijfers.
Kijk eens op http://www.theowanne.com/mouthpieces101 ... Charts.php (http://www.theowanne.com/mouthpieces101/tipOpeningCharts.php)
voor een vergelijkende tabel.
-
Thx, eventjes naar kijken :)
-
Maar wat zou een goed merk wezen gezien voor metaal mondstuk :p
-
Maar wat zou een goed merk wezen gezien voor metaal mondstuk :p
-Lebayle
-Otto Link
-Peter Ponzol
-Berg Larssen
om maar een begin te maken
-
Denk bij metalen mondstukken ook aan Dukoff
De nachtmerrie van alle dirigenten.
-
Denk bij metalen mondstukken ook aan Dukoff :smt067 )
maar dit is alleen voor in de boerenkapel ik denk dat de dirigente me idd kapot kan schieten als ik dat tijdens een repetitie doe :lol:
-
die dukoffs worden toch niet meer gemaakt?
Verkijk je trouwens niet op het materiaal. De bouw is belangrijker. Kijk op de site van theowanne maar eens naar die soundclips. Voor een popgeluid zijn die mondstukken met meer baffle geschikter, zoals die Durga. Een metalen otto link lijkt er in de verste verte niet op.
Verder zal het altijd werken blijven voordat je je gewenste klank hebt. Veel fijne jaren oefening kan dat worden.
Ik vind btw die Gaia persoonlijk erg mooi. Die clip van jeff rupert(kende ik niet) klinkt zwaar ok voor mij.
Erg leuk om naar te kijken, hoe verschillend die saxofonisten klinken op die mondstukken, en wat voor uiteenlopende combi's ze hebben, ook met rietsterkte enzo.
-
Een metalen otto link lijkt er in de verste verte niet op.....
En toch zijn er ook weer spelers die WEL een rocksound uit een OL kunnen krijgen....
Techniek, techniek, techniek (en de bouw van iemand)
-
Een ottolink alt metaal tipopening 6
Of is dat weer teveel van het goede ? :p
http://www.saxshop.nl/contents/nl/d126_ ... ukken.html (http://www.saxshop.nl/contents/nl/d126_Otto_Link_mondstukken.html)
-
Maar goed.
Heb nu de Ottolink alt metaal tipopening: 6* besteld.
Hopelijk morgen binnen :). Kan ik hem meteen even uittesten :p
-
ja de 6* is een fijne tipopening om mee te beginnen met metalen mondstukken, ik ben op een OL kopie 6* begonnen heel wat uurtjes plezier van gehad, thuis en op de buhne (en op tafels stoelen en de bar... :lol: )
-
ja de 6* is een fijne tipopening om mee te beginnen met metalen mondstukken, ik ben op een OL kopie 6* begonnen heel wat uurtjes plezier van gehad, thuis en op de buhne (en op tafels stoelen en de bar... )
Lekker dan :) :p. Dat waren dan wel wat swing momenten :p
Hoor dit eens :O
http://www.youtube.com/watch?v=0uBOrMD8 ... re=related (http://www.youtube.com/watch?v=0uBOrMD8DGk&feature=related)
Dacht echt van whut :p.
-
ja de 6* is een fijne tipopening om mee te beginnen met metalen mondstukken, ik ben op een OL kopie 6* begonnen heel wat uurtjes plezier van gehad, thuis en op de buhne (en op tafels stoelen en de bar... )
Lekker dan :) :p. Dat waren dan wel wat swing momenten :p
Hoor dit eens :O
http://www.youtube.com/watch?v=0uBOrMD8 (http://www.youtube.com/watch?v=0uBOrMD8) ... re=related
Dacht echt van whut :p.
wow :shock: `t is niet helemaal mijn stijl maar dit is echt wel goed zeker voor zo`n klein menneke!
-
Ik ben al met me opstelling van nu bezig geweest (A)
Krijg de sound er aardig uit,
Ik hoop het nog wat te verbeteren met OL :)
http://www.youtube.com/watch?v=5LoRtxU3vcI (http://www.youtube.com/watch?v=5LoRtxU3vcI)
-
Een forse baffle is heel vaak de oplossing in dit gevallen, naast je eigen techniek natuurlijk.
Snap trouwens niet waarom je ooit zo zou willen klinken, maar dat geheel terzijde...
-
yep, daarom raad ik iets aan wat ongeveer net zoals de durga is.
Ik ben meer van de middelmatige/zonder baffle.
-
die dukoffs worden toch niet meer gemaakt?
De metalen mondstukken worden nog nieuw te koop aangeboden door Bobby Dukoff.
De kunststof versie wordt niet meer gemaakt voor zover ik weet.
-
wat wel raar is dat ik eigenlijk weinig tot geen andere sound eruit krijg :O.
Gebruik nu dan:
Selmer super action 80 1
Otto link metal 6*
vandoren ZZ 3,5
Ik heb trouwens overigens een alt!
-
wat wel raar is dat ik eigenlijk weinig tot geen andere sound eruit krijg :O.
Klopt..
Een andere mondstuk ondersteunt je in de stap naar een andere sound (en wat mij betreft alleen als het een radicaal ander mondstuk is)
Wil je een andere sound dan is dat vooral een kwestie van een andere manier van aanblazen (en al die andere technieken waar ik nog geen weet van heb)
Ben je mentaal niet bezig met het bereiken van een andere sound zul je op je nieuwe mondstuk na verloop van tijd exact het zelfde geluid produceren
-
Het is in ieder geval zo, dat het mondstuk te licht was. Ik had vroeger trouwens nog op een D mondstuk gespeeld van toen ik net begon zeg maar 3 of 4 jaar lang.
En dit was een D/E mondstuk voor die doen. Ik krijg nu wat zwaardere mondstukken thuis gereikt om te proberen wat beter speelt :). Echt een geweldige service bij de saxofoonwinkel deventer :)
-
Ik had nu 3 mondstukken thuisgestuurd gekregen
Otto link metal 7 en 7*
Lebayle 7* jazz
en ik moet zeggen de lebayle vond ik het lekkerst met spelen :p
-
Ik had nu 3 mondstukken thuisgestuurd gekregen
Otto link metal 7 en 7*
Lebayle 7* jazz
en ik moet zeggen de lebayle vond ik het lekkerst met spelen :p
haha ik had toen hetzelfde, ik heb wel een maatje zwaarder de 8* en ik gebruik graag een kunststof riet hierop, ik krijg er een hele warme klank mee. als ik geen kunststof riet gebruik gebruik ik een
Vandoren V16 #3.5 of een Vandoren ZZ #4.