Saxforum
Tech Room => Ervaringen winkels/revisie specialisten => Topic started by: Pieter on 29 June 2011, 11:08:37
-
Op de meest benauwde dag van het jaar tot nu toe, gisteren, de auto ingestapt om 8.30 uur, getankt, mijn docent opgehaald, en dankzij de kapotte airco in gemiddeld 34 graden naar Ittervoort gereden. Bij afslag Budel even heel stil geworden door de ravage die daar te zien was na een megaongeluk.
Wat hadden we bij ons?
Mijn Mark VI alt, SA80II sopraan.
Mijn docent zijn sopraan, SA80II.
Wat gaan we doen?
-Een studiesax voor de vereniging aanschaffen met Selmer C* mondstuk.
-Ik ga kijken voor een nieuw alt en sopraanmondstuk.
-Mijn docent kijkt altijd naar nieuwe mondstukken.
-Hij kijkt ook nog of er een mooiere sopraansax dan die van hem te vinden is.
-mijn alt en sopraan gaan in onderhoud.
Dan wil ik ook nog een nieuwe koffer voor de Mark en ik moet ook nog voor iemand een stemapparaat meenemen.
Wat is het toch een fijne winkel. We kunnen ieder in een aparte cabine als we willen, nou ja cabine....zeg maar zaal, maar we blijven gezellig samen. Er wordt een lading mondstukken naar binnen gebracht, er wordt ons gewezen waar we de interessante saxen staan. We beginnen met het uitzoeken van een Yamaha 275. Dat is snel gebeurt. Het wordt de derde die we in onze handen hebben, niet te lang over dubben, klinkt goed, stemt goed en spreekt goed aan.
Dan de mondstukken, eerst voor alt. Er liggen een helebboel Selmers en Vandorens. We beginnen met de nieuwste mondstukken van Selmer en keuren ze direct allemaal af. Alles klinkt bot en dof, doet denken aan plastic, het geluid is niet open en straalt niet. De een wat meer als de ander, maar nee, het is allemaal 3 x niks. Dan over naar de Vandorens, ook hier ad random gepakt, niet gekeken naar type, maar wel allemaal geprobeerd, ik spelen, mijn docent op zijn sax spelen, dan weer eigen mondstuk, op en af, weer op en af en weer op en af. Alle vandorens valle af. Zelfde laken een pak.
Dan ligt er nog een bergje Selmer C*-en. En ja hoor, daar klinkt het oude vertrouwde geluid, de een een beetje ronder, de ander wat meer open, maar allemaal, zelfs de minste heeft meer karakter dan alles wat we daarvoor getest hebben. Ik vind er twee die in verlijking met mijn oude C* mooier zijn. Ze zijn wel heel erg verschillend en dus kan ik niet kiezen. Ik heb dan maar 1 optie...ik neem ze alle twee.
We leggen nog een keer dezelfde weg af voor onze sopraansaxen. We zijn om ongeveer 11 uur begonnen en inmiddels gaat het al tegen 13.00 uur. Binnen de sopraanmondstukken hetzelfde verhaal mbt tot vandoren en Selmer. Alleen hadden we alleen D en F mondstukken, E was in bestelling. Hier leverde geen enkel mondstuk meer dan het mondstuk wat ik al had.
Mijn docent wil kijken naar een nieuwe sopraan. Ja, ik doe wel mee. Dus op naar de andere cabine waar de sopranen en tenoren staan. Er staan iets van 10 verschillende Selmers. Geen ervan is beter, mooier dan wat we beiden hebben. Er liggen wel een paar prachtige toeters om te zien. Solid zilver met hele mooie gravures. Er is er 1 die met vee lkritisch luisteren mooier dan de mijne genoemd kan worden, maar dat rechtvaardigd niet echt de extra uitgave van een paar duizend euro.
De conclusie is eigenlijk dat we best mooi materiaal hebben en dat we niet snel iets zullen vinden wat dat erg gaat overtreffen.
We proberen nog wat Yanagisawa's. Verschillende typen. Dat wordt het ook niet. Erg mooi om te zien maar het geluid vinden we niks. Karakterloos. zeker in de hoogte. Geen nieuwe sax, dus deze keer. 3 jaar geleden was ik hier voor een zilveren hals en kwam ik met een nieuwe alt naar buiten.
Goed, ik doe 1 van de Selmer C*-en bij de Yamaha en pak de 2 monstukken die ik heb uitgezocht en leg ze op de balie.
Het is even druk, dus we gaan vast bij de koffers kijken. Ik had een mooie op internet uitgezocht en daar wilde ik wel even naar kijken. GLK-A van Gl cases. Die hadden ze niet staan. Wel even gekeken naar de mooie leren koffers en flink staan kwijlen, Je zou er voor gaan spelen, wat zijn die mooi, maar met bijbehorend prijskaartje.
Inmiddels kunnen we terecht bij de onderhoudsbalie. We worden meegenomen naar de werkplaats en brengen daar nog een uurtje door. Mijn sop wil ik opnieuw laten polsteren omdat de bovenste kleppen vaak seconden lang blijven plakken. De insteek is kangaroo polsters erin laten zetten. Prijs: ong. 900 euro incl. BTW. Dat vind ik voorlopig een beetje te duur. Ik besluit eerst een jaartje te proberen met regelmatig polsters schoon te maken met wasbenzine en powderpaper. Ik beslis dan later wel. De sax is verder prima in orde, krijgt nu dan alleen een kleine onderhoudsbeurt.
De Mark VI heb ik gekocht wetende dat daar wel een en ander aan gedaan moest worden. De vereniging heeft hem ong. 2 jaar geleden een onderhoudsbeurt laten geven en toen zijn er alleen wat kurkjes en viltjes vervangen. Ik heb hem gekocht en kan nu mijn gang gaan.
Er zit een deuk in de hals, die moet eruit wat dan ook betekent dat hij opnieuw verzilverd moet worden. Opnieuw polsteren en wat verstelwerk aan de quick E key, ( die moet worden doorgezaagd...brrr...en verplaatst) De sidekeys moeten worden verplaatst, wat rollertjes en rammelende onderdelen worden gemaakt dmv van een tijdelijke ingreep, wel voor jaren, maar uiteindelijk komt het rammelen weer terug. Alternatief is dat er met niet originele onderdelen gewerkt moet gaan worden.
Het Dis plateau wordt afgevlakt en de sax wordt ook opnieuw gepolsterd met de normale Selmer polsters. Op alt heb ik daar geen klachten over.
Mijn docent heeft zijn sop ooit laten vallen......en die gaan ze opnieuw richten.
Ondertussen krijgen we foto's te zien van een bari met vreselijke schade en gaan we kijken naar het exemplaar in al vergevorderde staat van reparatie.
Alle voorgestelde onderhoud wordt genoteerd en we kunnen terug naar de balie. daar wordt alles ingevoerd. De koffer van mijn Mark staat op uit elkaar vallen dus ik vraag of het neit handiger is om nu alvast een nieuwe koffertekopen, dan hebben zij er ook gee nlast van. Blijken er maar twee koffers te zijn waarin de sax echt helemaal vastligt en dat zijn die hele dure GL en de Bam trekking. Het wordt de Bam trekking na nog even over die leren GL ggekwijld te hebben.
Oh ja, ik moet ook nog een stemaparaat.
Nadat alles is afgerekend gaan we nog maar even een bakje koffie drinken, krijgen er een stuk vlaai bij en we horen dat de weg om 16.00 uur weer is vrijgegeven na het ongeluk. We stappen een bloedverziekend hete auto in en zien de temeratuur onderweg niet onder de 36 graden komen. Ik ben toe aan een koud wit biertje. We rijden de spits in. Gelukkig rijdt mijn docent en kan ik suf voor me uit zitten kijken.
Over ee nweek of 5 a 6 gaan we onze schatjes weer halen...en dan gaa nwe ze weer uittesten en misschie n weer wat uitproberen...je weet maar nooit...er liggen ook nog een paar interessante oude saxen...
-
En wat ik nog expliciet wil vermelden:
Fantastisch, de tijd en ruimte die je daar krijgt om je ding te doen, zonderdat iemand zich met je bemoeit. Je mag alles pakken en proberen, zolang en zoveel en zovaak je wilt. Hulde!
Ik denk dan weer aan die Marnix van saxcompanie die je maar 1 toeter tegelijk kwam brengen en waar je eigenlijk niet aan mocht komen....
-
Bedankt voor je uitgebreide verslag :-)
-
Ja, ook niets anders dan lof voor Adams.
Ben er vorig jaar geweest namens de vereniging niet voor de aanschaf van saxofoons (daar heb ik dichterbij wel mijn adresjes voor, Adams is voor mij namelijk aan de andere kant van het land), maar voor de aanschaf van drie pauken voor een slordige €10.000,-. We zijn daar op de bovenverdieping ook wel een paar uur bezig geweest om de diverse modellen (en aangezien zij in de fabriek achter de winkel ook daar de pauken fabriceren hebben ze daar ook wel aardig wat verschillende modellen staan) te beluisteren en uit te testen. We kregen zelfs nog een rondleiding door de hele fabriek heen.
-
ik denk dat het Noordelijke SaxForum maar eens een excursie Ittervoort moet plannen...
:lol: wie heeft een auto mét airco :lol:
enne Pieter al spijt dat je toch die koffer en niet die andere eh ehhh.... :idea: je hebt toch wel een bonnetje :?: goed verhaal, lekker kort :lol:
-
ja moeten jullie doen, dan kom ik jullie vergezellen, `t is immers fiets afstand voor mij
-
ik denk dat het Noordelijke SaxForum maar eens een excursie Ittervoort moet plannen...
:lol: wie heeft een auto mét airco :lol:
enne Pieter al spijt dat je toch die koffer en niet die andere eh ehhh.... :idea: je hebt toch wel een bonnetje :?: goed verhaal, lekker kort :lol:
http://www.thomann.de/gb/gl_cases_q1_al ... ercase.htm (http://www.thomann.de/gb/gl_cases_q1_altsax_ledercase.htm)
Kijk eens naar dit plaatje.....
Het is toch een BAM trekking geworden. Twee koffers met dezelfde mate van bescheming, maar wat een plaatje die van GL.
Blij trouwens dat je mijn verhaal kort genoeg vond want je kunt je misschien voorstellen dat wanneer je een hel dag met mijn docent op stap bent geweest dat je dan behoorlijk bent suf geluld. Toen mijn lichtje uitging had hij nog wel zoiets van , kunnen we nog even hier naar kijken, daar naar kijken, oh laat ik eens een lekkere boom opzetten met die reparatiejongen....
Misschien vinden ze het bij Adams wel een leuk idee zo'n meeting tussen Nederland en Belgie bij hen in de zaak?
-
ze hebben iig plaats genoeg!
-
Mooi die leren koffer
-
Ah, ik zie dat de locatie voor het regionale forummeeting Zuid al is gevonden :-D ). Maar bij het verkoop gesprek kon de verkoper mij maarliefst 30 Euro (op een bedrag van een kleine 3000 Euro...) korting geven op een SA80II als ik dezelfde dag nog zou beslissen :? Voor een korting van pakweg 1% ga ik geen overhaaste beslissingen nemen en ben met gemengde gevoelens vertrokken. Later bleek die medewerker er pas sinds kort te werken, dus mogelijk niet geheel representatief voor de hele zaak.
Inmiddels nog enkele keren bij Adams geweest om vanalles uit te proberen en te kijken, maar tot op heden (nog) geen instrument bij Adams gekocht, wel ander (klein) materiaal. Mening cq. gevoel over Adams is inmiddels positief bijgesteld
Groeten,
Roger
-
Inderdaad een erg mooie koffer om te zien. Maar waar laat je je muziekpartijen, potloodje, etc? Ik zie geen voorvak hiervoor! Ga je dat niet missen?
-
:smt109
-
Inderdaad een erg mooie koffer om te zien. Maar waar laat je je muziekpartijen, potloodje, etc? Ik zie geen voorvak hiervoor! Ga je dat niet missen?
Ja, dat heeft die Bam koffer wel, maar dat vind ik eigenlijk alleen maar in de weg zitten. In mijn vorige kookaburra reference koffer zat een apart vak waar bladmuziek in kon, maar ik bleef alsnog met een aparte tas vol "zooi" sjouwen.
Het belangrijkste van een koffer is dat je toeter er muurvast inligt. En voor de bladmuziek...ik heb musicreader aangeschaft en neem over een poosje alleen nog een IPad mee.
GL cases heeft ook een koffer met wel 4 aparte vakken, maar dat is me een breed ding...dat loopt toch ook niet lekker. Bovendien heeft hij een handig vak voor je portemonne, rijbewijs, sleutels ed, maar laat je dat dan zitten wanneer je ergens je toeter uitpakt en vervolgens op een podium ergens anders moet gaan spelen.
-
Fijn, weer zo'n uitgebreid berichtje.
Ik vind Adams ook een fijne zaak. Ben er 2 keer geweest voor klarinetten en mondstukken.
Ze hebben veel instrumenten op voorraad, ook van de duurdere modellen en dat zie je maar weinig in andere winkels in Nederland.
-
klinkt goed. Ik voorspel dat ik er ook nog weleens langs ga. (dat van saxcompany klopt, was angstvallig zuinig op zijn toetertjes :s , misschien vervelende ervaringen gehad ofzo maar het viel me wel een beetje op(trouwens al ruim 4 jaar geleden)
Ik ben benieuwd hoe je mark vi gaat worden. Wat bedoelde je met het afvlakken van de Dis plateau?
-
Dat is niet helemaal recht. Wel zoals het bedoeld is maar ik vind het niet fijn. Het is net alsof het plateau een klein beetje is samengevouwen. Ik moet mijn pink er overheen tillen om hem op het plateau te leggen. Bij mij andere alten is het gewoon helemaal vlak.
-
EINDELIJK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Het In Reparatie is vandaag verandert in Gereed
Vrijdag ga ik mijn schatjes halen....6,5 week zonder toeters.....
Mijn muziek ligt klaar, ik ben het hele weekend niet te bereiken!!! Wat zal ik een pijn in mijn gezicht hebben... :-D
-
6,5 week...... hoe heb je het volgehouden?????????!!!!!!!!!!!!
Veel speelplezier weer met je onder handen genomen "schatjes"! :wink: =D>
Enne... sterkte met je gezicht!
-
6,5 week...... hoe heb je het volgehouden?????????!!!!!!!!!!!!
Veel speelplezier weer met je onder handen genomen "schatjes"! :wink: =D>
Enne... sterkte met je gezicht! :-D
-
Conclusie: klusjes worden uitgesteld tot de volgende revisie!? :? :-D
-
En nou maar hopen dat die helemaal naar je smaak is afgesteld
Have fun
-
Conclusie: klusjes worden uitgesteld tot de volgende revisie!? :? :-D
Ja, over een jaartje of 20, 30....
-
En nou maar hopen dat die helemaal naar je smaak is afgesteld
Have fun
Bedankt!
Om even op het fenomeen afstelling te reageren;
Afstelling is niet zo bijzonder. Belangrijk is de afstand van de kleppen tot het toongat ivm de stemming, maar dat zijn zaken die je ook zelf kunt regelen. En wanneer je sax uit standaard onderdelen bestaat zal de variatie in kleppen die zwaar of licht gaan ook wel meevallen. Het wordt pas anders wanneer je specifieke wensen hebt zoals Bart mij een keer vertelde bij een klant van hem die graag wilde dat de kleppen heel zwaar gingen. Hij moest daar extra zware veren voor gebruiken die weer zo dik waren dat de gaten waar deze doorheen liepen, extra uitgeboord moesten worden. Ondanks Bart zijn tegen werpingen ( iets wat weg is, kan niet meer aangeplakt worden) wilde deze persoon dat toch gedaan hebben. Heel veel werk en dan moet je maar afwachten wat het wordt.
Zo ook wat betreft polsters; ik wil op mijn sop kangeroo polsters vanwege het feit dat deze niet plakken. Ze veranderen echter de klank van je instrument en dat maakt dat ik er nog even over nadenk, ook vanwege de prijs trouwens.
Dus wat afstelling betreft, ik maak me geen zorgen. Er komen gewone Selmer polsters in en verder is er niets bijzonders aan deze sax. Als er iets is wat me niet bevalt kan dat met het klein beetje verdraaien van een schroefje of een keer een schuurpapiertje over een kurkje halen opgelost worden. Mijn docent gaat weer mee, want hoewel deze euvels simpel te verhelpen zijn moet je ook wel weer precies weten of de wijzigingen die je aanbrengt gevolgen kunnen hebben voor de stemming en klank op anderen plaatsen. Maar wanneer je zelf aan de slag gaat met je schroevedraaiertje en je doet dat met beleid, dan kun je zelf veel verhelpen.
-
nog ongeveer 12 uur............. :D/ :smt038
-
ja, :shock: ik weet het, ik :shock: weet het.......... spannende dag, maar je moet nu toch echt gaan slapen anders ben je morgen té moe :!: en kun je niet eens gaan.... toe, wees een flinke jongen, kruip onder de dekens..... lange reis blablayekkedieyekkedie
trusse..,............. :twisted: enne eh pas opstaan als de wekker gaat hé!!!! :)
-
Jaja...ik laat pas weer van me horen als ik uitgespeeld ben.....
-
en?,..... :shock: E N????? :P eerste reaktie?????? :?:
-
Zoooo...we zijn weer thuis! Het wordt weer een heel verhaal.
Om 11 uur waren we aanwezig en na een snelle bak koffie gelijk de cabine ingedoken. Toeter ziet er fantastisch uit. ( ik probeer nog wel eens foto's te maken en hier te plaatsen).
Effe spelen...klinkt goed en vertrouwd. Het spelen gaat mij niet zo gemakkelijk af na bijna 7 weken helemaal niet toeteren. Vorige keer had ik 2 nieuwe mondstukken gekocht en die nu stuk voor stuk erop gezet. Rietjes heb ik nu niet echt ingespeeld dus nieuwe rietjes geprobeerd. Dat is niet heel gelukkig natuurlijk allemaal, maar gelukkig heeft mijn docent overal een antwoord op.
. Het is nog steeds een Mark VI.
We geven ons over aan het uitproberen van nieuwe sopraanmondstukken. Ik heb een mooi D mondstuk maar wil meer karakter. De E die ze hebben klinken vlak en de (enige) F klinkt ook vlak. Het enige voordeel is dat de hoge noten wat mooier klinken, maar het mist karakter. Mijn sop heeft alleen een kleine beurt gehad en daar is verder ook niets mis mee....We zijn eigenlijk klaar....aaaahhh, niet wanneer je met mijn docent op stap bent...Zegt hij..."als ik jou was zou ik nu eens gaan rondkijken voor een andere hals, een hals die deze sax iets meer open maakt...."
GVD, GVD, GVD!
Deze Mark is een mooie sax, maar ik weet ook wel dat er mooiere zijn...en dat deze sax echt niet perse mijn laatste moet zijn maar,...laat me nu even met rust!...
Ach zegt hij we pakken even een verzilverde sax die hier staat...ff kijken...kijk, deze serie III, zetten de hals op jouw toeter en we kijken even wat dat doet.
En ja...het klinkt wel wat beter...
Nou zegt hij, ik ga even vragen of ze toevallig niet een Mark VI hals hebben....en wat denk je......jawel, maar dat is weer een hele lelijke met deuken enzo. We zetten hem op mijn toeter en blazen. Ik hoor het bij de eerste 2 noten.....het leeft!
Eind van het liedje....ik laat deze hals opnieuw opknappen en neem nog even mijn eigen hals mee. Wanneer de nieuwe hals klaar is sturen ze hem op en kan ik vergelijken en dan houd ik die hele mooi en stuur de originele terug.
Jongens, dan heb ik voor een prikkie een hele mooie sax, de verzekeringswaarde is meer dan het dubbele wat ik er voor uitgegeven heb hoewel me dat allemaal niet zo interresseert. Nu moet hij nog van mij worden.
Alle kinderen komen eten vanavond.....maar verder zit ik het hele weekend in mijn cabine.
-
:twisted:
=D>
-
Boeeeeiend verhaal.
Ik dacht even: kennen ze eigenlijk geen leen-saxen bij Adams?
Alhoewel als je een suzuki alto meekrijgt als je altijd mercedes rijdt, dan weet ik niet of je dat wilt
-
Boeeeeiend verhaal.
Ik dacht even: kennen ze eigenlijk geen leen-saxen bij Adams?
Alhoewel als je een suzuki alto meekrijgt als je altijd mercedes rijdt, dan weet ik niet of je dat wilt 
Ach, als je er om vraagt zal er altijd wel wat mogelijk zijn (eventueel tegen betaling), maar inderdaad het alto/mercedes verhaal speelt mee en daarnaast moet je een sax eerst weer helemaal leren kennen (hoe je elke noot moet intoneren, op welke noten je voorzichtig moet zijn om piepen en kraken te voorkomen) wat soms echt enkele maanden kan duren. Het is dus simpelweg niet interessant om voor een paar weken even een andere sax te lenen als je zelf op (semi) pro instrumenten blaast, zeker niet als je er ook nog optredens mee wilt doen. Gelukkig duren reparaties en onderhoudsbeurten doorgaans geen zeven weken, heb ze zelf meestal binnen een week wel weer terug.
-
Klopt helemaal!
Adams bood al direct een leensax aan, wat service betreft is het absoluut een topzaak. Ze doen nergens moeilijk over. De lange reparatietijd ligt aan het feit dat het vakantie is. Dan brengt iedereen zijn saxen weg voor onderhoud, de helft van het personeel is met vakantie, het verzilveren van de hals gebeurt in een ander bedrijf en ga zo maar door. In andere periodes van het jaar gaat eht sneller, maar kan ik mijn saxen niet missen. Bij Bart was ik ook met een week klaar geweest, maar daar geldt een wachttijd van ongeveer een half jaar.
Die leensax, dat zag ik niet zitten...daar haal ik de door invisible genoemde redenen geen plezier uit. En inderdaad moet ik nu eerst nog afwachten tot de stemming op mijn mogelijkheden kan worden aangepast, er zal hier en daar dus nog wat bijgesteld moeten worden, maar eerst maar weer eens wat embouchure kweken. Wanneer ik dan een andere hals heb, begint het verhaal van je sax leren kennen weer van voren af aan. Als ik dat achter de rug heb ben ik in totaal wel een jaartje zoekende geweest. Maar het is het waard!
-
Mooi verhaal. En veel plezier gewenst met je gereviseerde sax.
Dat met die halzen herken ik enorm. Een mooi vol en krachtig (sja hoe moet ik t zeggen :) )klinkende reference 54 bespeeld.
Vervolgens de hals ervan op mijn mark vi, wat gelukkig paste: ook zo'n beetje dat geluid. Alleen sloegen een aantal tonen iets over ofzo(moest aan de hals wennen, of toch iets anders wat mij boven de pet gaat?)
Cosmetisch wel grappig, zo'n splinternieuwe gelakte hals op mijn 'oude' verzilverde toeter (net zoals de sax van Michael Brecker, maar dan alles andersom). Een andere hals kan haast een klankmetamorfose zijn voor je sax.
Alleen het proberen vind ik al erg leuk. Alleen iedere x zo'n leuke hals kopen tikt weer zo aan he.
-
Heeft iemand ervaring met de modificatie van Adams om de spanning uit een messing instrument te halen? Er zijn behandelde instrumenten in de showroom aanwezig.
zie : http://www.adams-music.com/mc/news/detail/?7BF607B7CA8F4A7999A794C827207592390CBBB4F06245FA9F40CF79F6670CE3
-
De metaalbewerkers onder ons weten dat metaalspanningen afnemen door het metaal op gloeitemperatuur te brengen.
Een vloeibare stikstofbehandeling werd enige jaren geleden gepropageerd. Dezelfde resultaten werden toen geclaimd als Adams nu noemt na hun behandeling met een verfspuit.
In afwachting van de opgetogen berichten wens ik iedereen een gezellige pakjesavond :) :D ;D
-
Dat zal dan waarschijnlijk gebaseerd zijn op het Tufts onderzoek uit 2000 voor trompetten.
-
Is mogelijk. Ik las het in Saxophone Journal waarop ik geabonneerd was.
-
Een van de conclusies van het onderzoek was dat de luisteraars blind een voorkeur hadden voor "behandelde" trompetten. De spelers waren verdeeld.