Saxforum
Saxofoon => Mondstukken, Ligatures en Rieten => Topic started by: Koen88 on 27 September 2011, 00:48:52
-
Hallo Allemaal,
ik studeer werktuigbouwkunde aan fontys hogescholen, Ik kreeg aan het begin van de maand een opdracht om een 3d print te maken met een technische achtergrond.. Dit leek mij een buitenkans om eens een mondstuk te printen.
Het voordeel van 3d printen (met kunststof) is dat je elke vorm kunt maken die je maar kunt bedenken, dit heeft bij mijzelf al wat interessante ideeën opgeleverd, maar om te weten hoe een mondstuk gemaakt moet worden en wat de effecten van bepaalde vormen zijn is niet iets wat je in een maand kan leren.
Dus nu is mijn vraag aan jullie; welke vormen of alternatieve vormen variaties op vormen zou u graag zien of willen proberen in een mondstuk. Dan heb ik het over elk onderdeel van het mondstuk.
Een paar ideëën die ik had zijn:
• In plaats van een grote kamer een deels grote kamer, dmv kuiltjes in de kamerwand die buiten de diameter van de schacht vallen.
o Kuiltjes kunnen ook vierkanten ovalen 3 hoeken etc. zijn.
• De binnenwand (onder de side rails) niet rond niet recht maar een driehoekig verloop naar de baffle.
• Een hol buisje midden in de schacht, wat ook nog conisch zou kunnen lopen, vierkant, vierkant consich etc.
• Gegolfde kamer of baffle.
en weet iemand misschien wat de invloeden van bovengenoemde opties zullen zijn op de klank of speelbaarheid van een mondstuk.
gr`s Koen
-
Ik denk dat in grote lijnen het uiteindelijk gaat om hoeveel volume de kamer heeft. Dat er sleufjes in getrokken en dat dan enorme invloed heeft geloof ik niet zo echt in. Zie voorbeeldfotos in deze link:
http://http://www.ebay.com/itm/DUKOFF-FLUTED-CHAMBER-MOUTHPIECE-108-OTTO-LINK-7-/140607280303?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item20bcd8d4af#ht_500wt_969
Het gaat in de eerste plaats om hoeveel volume er is. Jouw idee van een toelopende kamer vind ik erg interessant. Voor de rest verwacht ik weinig van vormen etc. Hoe mooi het ook oogt. (probeer anders eens een selmer s80(vierkante kamer) LT (larry teal, rond) en een soloist(hoefijzer), ik heb er zelf weinig ervaring mee trouwens, Het is niet dat ik het weet, maar ik verwacht van vormen gewoon weinig).
Je ziet ook bij metalen otto link dat ze vrij grof zijn afgewerkt in dat gebied. Zie ook maar die prototypes van Saxscape op Ebay, Ze zeggen dat die grove afwerking in de kamer weinig invloed heeft.(mss wel een idee om die foto's te bekijken)
Aan de andere kant vind ik de spectruoso mondstukken met die aparte kamer heel apart spelen! Dus ja, eigenlijk is het toch wel interessant om wat met de kamer te doen. Blijf dus maar proberen wat mij betreft!
(http://http://www.saxcompany.nl/saxshop/images/mondstukken/coupe-SP.gif)
Naarmate je dichter bij de tipopening komt wordt het kritischer.
Zo heb je op oude Links nog een rollover baffle, een soort Baffle die in de tipopening is verwerkt ipv op de plek waar bij veel mondstukken de baffle zit.
Op het oog lijken dit mondstukken zonder iets van een opgehoogde baffle. Toch hebben ze een randje.
Het scherpe randje komt dan al vanuit de tip(de bron zeg maar) ipv dat het geluid een cm verder scherper wordt gemaakt.
Dit luistert ook veel nauwer, en maakt een mondstuk weer veel duurder om te maken.
hier meer info over deze baffle:
http://www.theowanne.com/mouthpieces101/baffle.php (http://www.theowanne.com/mouthpieces101/baffle.php)
Misschien is het wel een uitdaging om een mondstuk zonder overdreven baffle te maken die toch scherp klinkt ofzo.
-
via SOTW was ik al aan het denken om de binnenkant van de kamer en evt. ook de schacht te maken zoals een golfbal zodat het binnenopvlak vergroot wordt en je dan in feite een nog grotere kamer krijgt..
-
zo een paar maanden later heb ik toch resultaat geboekt. volgende ga ik `m laten printen.
(http://http://dl.dropbox.com/u/19536871/mondstuk%231%20rechtop.JPG)
helaas zal 'ie er niet zo strak uitzien als op de tekening maar je krijgt wel een aardig idee.
en hier het volume van de binnenkant bekeken.
(http://http://dl.dropbox.com/u/19536871/mpc%20volume.jpg)
het idee erachter komt van de golfbal. de kuiltjes creëren een turbulente luchtstroom rond het oppervlak waardoor de laminaire luchtstroom (of minder turbulente luchtstroom) zich sneller kan verplaatsen over deze turbulente luchtstroom.
Dit is allemaal puur theoretisch overigens. in pijpleidingen kom je dit niet tegen, alleen al vanwege de kosten. er zijn wel theoretische modellen gemaakt maar het kostenplaatje tov het uiteindelijke effect zorgen ervoor dat deze methode weinig industriële toepassingen heeft.
-
Nu alleen nog een print materiaal dat tegen slijtage kan
Anders moet je weer doormidden snijden, mal maken, gieten en weer samensmelten.....
-
Nu alleen nog een print materiaal dat tegen slijtage kan
Hoezo; als er teveel slijtage is opgetreden print je toch gewoon een nieuwe? Eventueel met modificaties n.a.v. gebruikservaringen.
-
Nu alleen nog een print materiaal dat tegen slijtage kan
Hoezo; als er teveel slijtage is opgetreden print je toch gewoon een nieuwe? Eventueel met modificaties n.a.v. gebruikservaringen.
Het print materiaal is al vrij stevig hoor, ik ga deze versie nu in `t kunststof ABS printen, welke al vrij stevig is.
er zijn verschillende materialen beschikbaar: http://http://www.shapeways.com/materials/
en inderdaad, ik heb de 3d file dus ik kan er zoveel printen als ik wil/ kan betalen :lol: en met zo'n complexe vormen kun je moeilijk voorspellen wat het akoestisch doet. ik heb dit vanuit een aerodynamisch perspectief bekeken. maar mijn idee qua akoestiek is dat je door de snellere luchtstroom een groter volume krijgt, en je krijgt een grotere kamer waardoor het ook nog voller klinkt, hoop ik.
het is gewoon een heel moeilijk maar heel interresant experiment. en ik heb nog duizend ideeën gekregen onder het tekenen...
-
Interessant allemaal! Ben benieuwd hoe het resultaat gaat zijn.
-
wow hee, veeeeeeeeeeeeeeeeeet, kun je er voor mij ook 1tje printen? 5* is precies mijn maat zoals de Selmer E. :wink:
Ben heel erg benieuwd hoe de echte eruit gaat zien.
-
wow hee, veeeeeeeeeeeeeeeeeet, kun je er voor mij ook 1tje printen? 5* is precies mijn maat zoals de Selmer E. :wink:
Ben heel erg benieuwd hoe de echte eruit gaat zien.
ja zo ziet 'ie er wel mooi uit ja, gerenderd, glad spiegelend.
het geprinte mondstuk zal er een stuk grover uitzien, dat is ook een punt waar ik benieuwd naar ben of de oppervlakte kwaliteit goed genoeg is om gelijk op te spelen. zo'n mondstuk wordt in lagen geprint, dus ik krijg evengoed miniscule rimpels op het mondstuk de diameter van een zo`n "rimpel" is ong. 0.2mm wat opzich nog vrij veel is. Maar dat is natuurlijk ook deel van het experiment. Bij de voorgenoemde site zijn ook nauwkeurigere opties. Maar ik krijg nu 1`"freebee" van school, dus het zou zonde zijn zo`n kans niet te benutten.
-
Ben zeker nieuwsgierig naar je ervaringen!!
-
het geprinte mondstuk zal er een stuk grover uitzien, dat is ook een punt waar ik benieuwd naar ben of de oppervlakte kwaliteit goed genoeg is om gelijk op te spelen. zo'n mondstuk wordt in lagen geprint, dus ik krijg evengoed miniscule rimpels op het mondstuk de diameter van een zo`n "rimpel" is ong. 0.2mm wat opzich nog vrij veel is. Maar dat is natuurlijk ook deel van het experiment.
Als dropveterverbeteraar met wat kennis van stromingsleer komt er een vraag bij me op, bij voorbaat excuses voor het jargon.
Gladde wanden hebben de eigenschap dat ze bij hogere Reynolds getallen nog een laminair karakter geven aan de stroming.
De gladheid van de afwerking van de kamer van het mondstuk schijnt niet zo belangrijk voor de toon, dus als dit klopt, zitten we hier nog niet in een kritisch gebied.
Dit is zo een beetje de situatie dat profesionele schaatsers voordeel hebben bij een glad pak, terwijl de doorsnee schaatser beter een wollige trui kan aantrekken.
Nu is het Reynolds getal in de punt van het mondstuk hoger dan in de kamer.
Hier zou de gladheid van de afwerking wel kunnen uitmaken.
Mischien wel meer dan de vorm van de eventuele bafle.
Als je toch gaat polijsten dan zou ik bij de punt beginnen en kijken of dat veel uitmaakt.
Mijn vraag is, wat is de afstand vanaf de punt van het mondstuk waar een gladde afwerking geen effect meer heeft op de toon, en wat is de grootte van het Reynolds getal daar :?:
Nul is ook een mogelijke afstand. :roll:
Ben benieuwd naar je proefschrift over dit onderwerp 8)
-
:? :shock: :? :roll: :^o :twisted: :? :x
(flabbergested, onder de indruk....)
intressante topic,....... maar vind je het erg dat ik alleen de dingen lees die ik snap?
en inderdaad, ik heb de 3d file dus ik kan er zoveel printen als ik wil/ kan betalen :lol:
((( :-D )))
een typisch nederlandse vraag komt bij mij op.......... Kost dat
-
het geprinte mondstuk zal er een stuk grover uitzien, dat is ook een punt waar ik benieuwd naar ben of de oppervlakte kwaliteit goed genoeg is om gelijk op te spelen. zo'n mondstuk wordt in lagen geprint, dus ik krijg evengoed miniscule rimpels op het mondstuk de diameter van een zo`n "rimpel" is ong. 0.2mm wat opzich nog vrij veel is. Maar dat is natuurlijk ook deel van het experiment.
Als dropveterverbeteraar met wat kennis van stromingsleer komt er een vraag bij me op, bij voorbaat excuses voor het jargon.
Gladde wanden hebben de eigenschap dat ze bij hogere Reynolds getallen nog een laminair karakter geven aan de stroming.
De gladheid van de afwerking van de kamer van het mondstuk schijnt niet zo belangrijk voor de toon, dus als dit klopt, zitten we hier nog niet in een kritisch gebied.
Dit is zo een beetje de situatie dat profesionele schaatsers voordeel hebben bij een glad pak, terwijl de doorsnee schaatser beter een wollige trui kan aantrekken.
Nu is het Reynolds getal in de punt van het mondstuk hoger dan in de kamer.
Hier zou de gladheid van de afwerking wel kunnen uitmaken.
Mischien wel meer dan de vorm van de eventuele bafle.
Als je toch gaat polijsten dan zou ik bij de punt beginnen en kijken of dat veel uitmaakt.
Mijn vraag is, wat is de afstand vanaf de punt van het mondstuk waar een gladde afwerking geen effect meer heeft op de toon, en wat is de grootte van het Reynolds getal daar :?:
Nul is ook een mogelijke afstand. :roll:
Ben benieuwd naar je proefschrift over dit onderwerp 8)
ik denk dat de de complexe vorm hier wel een rol een speelt, maar het gelijktijdig ook zeer moeilijk maakt om het te berekenen. Wanneer ik het geprint heb, ga ik eerst wat gegevens verzamelen over luchtinstroom / uitstroom dmv een flowmeter, zodat ik ook wat berekeningen/simulaties kan maken.
-
:? :shock: :? :roll: :^o :twisted: :? :x
(flabbergested, onder de indruk....)
intressante topic,....... maar vind je het erg dat ik alleen de dingen lees die ik snap?
en inderdaad, ik heb de 3d file dus ik kan er zoveel printen als ik wil/ kan betalen :lol:
((( :-D )))
een typisch nederlandse vraag komt bij mij op.......... Kost dat
de kosten vallen mee, kijk maar eens op shapeways.com
-
Wat een gaaf project!
Ben benieuwd naar de resultaten. Straks heb je gewoon een nieuwe lijn mondstukken uitgevonden!
Als je de golfbaldeukjes juist bol maakt en onder een hoek plaatst kan je ook rotatie van de lucht realiseren wat tot een meer muffled sound zou moeten leiden. Er zijn ook halzen waarin dat wordt toegepast door, net als in de loop van sommige geweren (daar overigens bedoeld om een draaiend effect aan een kogel te geven zodat die langer stabiel kan 'vliegen').
Het idee om meer volume te krijgen door de stroomsnelheid te verhogen vind ik wel slim gevonden. Het is alleen wel volume per minuut en niet 'volume'. Al bereik je dat wel met die deukjes.
Een hogere stroomsnelheid zou menig speler wel heel erg kunnen helpen bij hoge en lage noten. Dat kan een unique selling point zijn. De convergerende buis is daar ook een leuk idee in.
En als je toch bezig bent, ontwerp dan een mondstuk met ingebouwde rietbinder zodat je kan stemmen zonder je riet te verplaatsen. Een paar ribbeltjes op de buitenkant (ala de Soloist) helpen ook om je mondstuk wat makkelijker over het kurk te bewegen.
Let us know what you experienced!
-
Wat een gaaf project!
Ben benieuwd naar de resultaten. Straks heb je gewoon een nieuwe lijn mondstukken uitgevonden!
Als je de golfbaldeukjes juist bol maakt en onder een hoek plaatst kan je ook rotatie van de lucht realiseren wat tot een meer muffled sound zou moeten leiden. Er zijn ook halzen waarin dat wordt toegepast door, net als in de loop van sommige geweren (daar overigens bedoeld om een draaiend effect aan een kogel te geven zodat die langer stabiel kan 'vliegen').
Het idee om meer volume te krijgen door de stroomsnelheid te verhogen vind ik wel slim gevonden. Het is alleen wel volume per minuut en niet 'volume'. Al bereik je dat wel met die deukjes.
Een hogere stroomsnelheid zou menig speler wel heel erg kunnen helpen bij hoge en lage noten. Dat kan een unique selling point zijn. De convergerende buis is daar ook een leuk idee in.
En als je toch bezig bent, ontwerp dan een mondstuk met ingebouwde rietbinder zodat je kan stemmen zonder je riet te verplaatsen. Een paar ribbeltjes op de buitenkant (ala de Soloist) helpen ook om je mondstuk wat makkelijker over het kurk te bewegen.
Let us know what you experienced!
ja de bedoeling is de volumestroom te verhogen, maar tegelijkertijd krijgt de kamer door de kuiltjes een algeheel groter volume.
-
Dit is echt heel erg gaaf :D
-
En, is er al een resultaat?
-
En, is er al een resultaat?
printer was bezet
Vrouw krijgt met 3d-printer gemaakte onderkaak geïmplanteerd
Door Bauke Schievink, donderdag 2 februari 2012
Belgische en Nederlandse wetenschappers zijn erin geslaagd om bij een hoogbejaarde vrouw een onderkaak te vervangen door een met een 3d-printer geproduceerd model. Volgens de onderzoekers gaat het om een wereldprimeur.
Het is de eerste keer dat een bewegend onderdeel als implantaat wordt vervaardigd uit een 3d-printer, aldus de makers. De ontwikkeling van de onderkaak werd geleid door de Universiteit van Hasselt, die enkele uren nodig had om het op maat gemaakte onderdeel te maken met een 3d-printer. Normaal gesproken zijn er enkele dagen nodig om een op maat gemaakt implantaat te fabriceren. Na implantatie had de patiënte een dag nodig om weer te kunnen praten. De operatie werd afgelopen zomer al uitgevoerd, waardoor de kunstmatige kaak in ieder geval op korte termijn geen problemen lijkt te veroorzaken.
Met de 3d-printer worden laagjes titaniumpoeder op elkaar geplaatst. De gebruikte methode is volgens de makers uniek: naast het feit dat de productietijd aanzienlijk korter is, zou het fabriceren ook minder materiaal kosten. Het geheel zou wat zwaarder zijn dan een biologische kaak, maar hier zouden patiënten goed aan kunnen wennen. De universiteit verwacht dan ook dat dergelijke implantaten in de toekomst vaker gebruikt gaan worden.
3d-printers worden de afgelopen jaren steeds vaker gebruikt voor medische toepassingen. Door een dergelijke printer een set instructies te geven kunnen complexe weefsels worden gemaakt die normaal gesproken moeilijk na te maken zijn. Eerder slaagden wetenschappers er al in om botten te printen, en ook bloedvaten behoren tot de mogelijkheden. Daarnaast worden 3d-printers steeds betaalbaarder, waardoor hun gebruik in de toekomst waarschijnlijk toe zal nemen, en consumenten ook toegang krijgen tot de technologie
mondstuk :| kan dan wel even wachten toch............ :|
-
maar ik ben dan ook niet zomaar een consument
het mondstuk ís geprint, maar omdat ik het origineel op dusdanig origenele wijze heb gemeten en omgezet naar 3D wil de school dit ook gebruiken om hun 3d meetmachine te promoten en nu zijn ze nog even de verschillen tussen de 2 mondstukken aan het meten. Ik verwacht het op het eind van deze maand toch wel binnen te hebben.
en anders kan ik mijn 3d-model bij http://http://www.shapeways.nl inleveren en dan heb ik binnen 2 weken ook mijn model (alleen tegen hogere prijs) het verschil met het artikel is dat het hier om titanium gaat. Dit is niet zozeer 3d "printen" maar valt meer onder de categorie laser sinteren, waarbij metaal of kunstof deeltjes (in uitzondering) steeds in een laag neer worden gelegd (bv een a4tje) en de laser smelt per laag het motief dat geprint moet worden. dus iedere keer komt er een een laag poeder zo groot als een a4 op de voorgaande laag waar maar bv. 1/100 van aan elkaar gesmolten wordt. het uiteindelijke resultaat vis je dan ook uit een bak met poeder.
dit is anders als de door mij toegepaste methode, ik doe het dmv fused deposition modeling waarbij een echte spuitmond de verhitte kunststof op bepaalde plekken neerlegt en zo een figuur ontwikkelt. Dit valt beiden nog onder Rapid Prototyping. Dus het stuk waarbij ze zeggen dat dit nog niet voor productie voor de consument gereed is bedoelen ze eigenlijk mee dat dit nog niet op grote schaal in een keer geproduceerd kan worden. Het blijven enkel stuks producten. dat is het verschil tussen Rapid Prototyping an Rapid Manufacturing, de hoeveelheid.
Ik zou ook een mondstuk in RVS laten laseren, maar dit hangt tegen de prijs van een nieuw hogere kwaliteit mondstuk... iets te duur voor een student dus.
maar zodra er weer ontwikkelingen zijn hou ik jullie op de hoogte.
-
Door: NU.nl/Colin van Hoek
Betaalbare 3D-printer Cube 3D te koop in Nederland
AMSTERDAM - De Bijenkorf is tijdens de Drie Dwaze Dagen begonnen met de verkoop van een betaalbare 3D-printer met een prijskaartje van 1050 euro.
De Cube 3D-printer kost normaal 1299 euro, maar omdat de Bijenkorf tijdens de actiedagen de Europese introductie van de printer op zich neemt, geldt er drie dagen een aanbiedingsprijs.
De 3D-printer is al langer in de VS te koop, maar komt nu dus naar Europa. Dat de prijs relatief laag is, brengt ook nadelen met zich mee. Zo kan er maximaal een object van 14 bij 14 bij 14 centimeter geprint worden, meldt de Volkskrant.
De printer werkt door een object laag voor laag op te bouwen. Dit gebeurt door een soort plastic draden te smelten en deze vervolgens weer te laten uitharden.
Ontwerpen
Er worden 25 digitale ontwerpen voor 3D-objecten aangeleverd. Online zijn er uiteraard meer verkrijgbaar en de gebruiker kan zelf een object ontwerpen. Hiervoor wordt software voor Androidtelefoons en –tablets meegeleverd.
Het softwarepakket voor Windows kost volgens de Volkskrant 49 dollar.
Of ook andere winkels de printer gaan verkopen is onbekend. Er verschijnen de afgelopen maanden steeds meer 'goedkope' 3D-printers vanaf zo’n duizend euro. Ook bijvoorbeeld het Nederlandse bedrijf Leapfrog maakt een betaalbaar model.
De professionele modellen kosten over het algemeen enkele duizenden tot enkele tienduizenden euro’s.
-
Zo kan er maximaal een object van 14 bij 14 bij 14 centimeter geprint worden, meldt de Volkskrant.
Groot genoeg voor een mondstuk :)
-
het idee erachter komt van de golfbal. de kuiltjes creëren een turbulente luchtstroom rond het oppervlak waardoor de laminaire luchtstroom (of minder turbulente luchtstroom) zich sneller kan verplaatsen over deze turbulente luchtstroom.
Dit is allemaal puur theoretisch overigens. in pijpleidingen kom je dit niet tegen, alleen al vanwege de kosten. er zijn wel theoretische modellen gemaakt maar het kostenplaatje tov het uiteindelijke effect zorgen ervoor dat deze methode weinig industriële toepassingen heeft.
Als leek kan ik mij voorstellen dat de lucht relatief snel door het mondstuk moet, maar moet dat zo snel dat het golfbal-patroon nog enige invloed gaat hebben? En hoe verhoudt zich dat (m.n. ten opzichte van het geluid), wanneer je gebruik zou maken van "laminaire kanaaltjes"?
-
Er zijn al een paar leuke voorbeelden:
http://http://www.io.tudelft.nl/nl/actueel/agenda/event/detail/io-met-3d-printing-op-north-sea-jazz-2012/
en Leo van Oostrum test hier de varianten: http://http://vimeo.com/33334678
En Benjamin Herman gaat tekeer op diverse geprinte mondstukken http://http://www.3dprinter.net/3d-printed-saxophone-mouthpieces-rock-north-sea-jazz-festival
-
Dit klinkt wel erg interessant allemaal.
Ik zou wel eens een Meyer-type met een extra grote kamer willen proberen . . .
-
Geweldig even bijlezen, een eigen mondstuk. Wel geniaal nu nog patent erop :-D