Saxforum
Saxofoon => Electronische apparatuur => Topic started by: MiekjeF on 08 January 2012, 17:21:33
-
Ik speel sinds september in een bandje en merk dat ik het zeer irritant vind om "stil" bij een microfoon te moeten staan. Een clip-on microfoon lijkt mij dus erg prettig!
Aangezien in geen verstand heb van die dingen hoop ik van jullie advies te kunnen krijgen. Voorlopig zal ik hem vooral voor repetities gebruiken maar we hopen het komende jaar toch een paar kleine optredens te kunnen doen. Het gaat mij om de bewegingsvrijheid, dat mag via een draadje of wireless...maar dat laatste zal wel weer een heel stuk duurder zijn denk ik.
Ik heb horen zeggen dat de microfoons van AKG uit de C serie erg goed zijn. Nou kom ik daar op internet verschillende van tegen maar het is mij niet duidelijk wat het verschil nou is en welke voor mij handig zou zijn.
Ik zie een C516ML en C519ML voor 149Euro en een C518M en C519M voor 199 Euro. Wat is het verschil tussen M en ML, behalve de prijs?
Moet je er verder ook nog dingen bij kopen, voeding, kabels o.i.d. of zitten die er standaard bij? (Ik heb zelf verder nog helemaal niets in eigen bezit, huren we bij de oefenruimte)
Ik woon in Groningen en daar zit helaas geen muziekwinkel die deze artikelen verkoopt, ze verwijzen me allemaal naar het internet en daar heb ik helaas nog niet de juiste info kunnen vinden.
Wie o wie kan mij hier wel meer over vertellen?????
-
Hoi Miekje
Zelf hebben wij daar een paar jaar terug ook mee te maken gehad. En we hebben toen vier clip-on microfoo's met draad gekocht; dacht dat ze rond de 150 euro per stuk waren.
Het zijn microfoons van Beyerdynamic. Op een sticker staat nog vermeld: Opus 62, 3182.
Of deze optimaal zijn weet ik niet, maar wij zijn er erg tevreden mee.
Overigens gebruiken wij ze alleen bij optredens; bij het oefenen vinden wij ze niet nodig.
-
Ook goed zijn de Sennheiser E608 en E908.
Ik heb een E608 als backup van mijn Shure draadloze set. (voor type zie onderschrift)
Een E608 kost een 150 euro dacht ik.
-
Ik heb de E908 en moet zeggen... Erg goed
Die is voor 200 euro bij Vrieze in Doetinchem te vinden (Ik heb er tweedehands de helft voor betaald, was een buitenkansje :twisted: )
MAAR...
Huren jullie je geluidstechnici in...
In dat geval kun je ook gewoon een clip-on er bij "bestellen"
Is echt niet duur
Wat AKG betreft...
Ik heb er zelf niet BEWUST ervaring mee. Wie weet heb ik in het verleden wel een met zo'n ding gespeeld.
Wat ik er over lees klinken ze meestal wat blikkerig
EN
Je moet uitkijken dat je de juiste soort koopt.
Sommigen zijn alleen bruikbaar voor gebruik icm een draadloos systeem. (Geldt trouwens ook voor Senheiser. Die kun je ook met en zonder "voorsterker die geen voorversterker is" kopen)
Welke dat zijn :?: Geen idee....
-
Ik heb zelf een AKG C519 ML. Het verschil tussen de M en de ML is als volgt. De ML is bedoeld voor gebruik met het draadloos systeem van AKG, maar dat moet je er apart nog bijkopen. De M is exact dezelfde microfoon (dus klinkt ook het zelfde) maar dan met een speciale kabel erbij waarmee je deze microfoon direct op een mengpaneel kan aansluiten. Door deze kabel is de M duurder, maar bij de ML komt er dus nog een zender bij en is uiteindelijk dus duurder.
De kabel van de M versie is specifiek voor deze mic gemaakt wat hem zit in een stukje elektronica in de XLR-stekker die in je mengpaneel gaat wat gebruikt wordt om de phantoomvoeding van het mengpaneel om te zetten naar een andere spanning (de zelfde spanning die je bij de ML uit de zenderbox zou krijgen), technisch verhaal wat je ook weer mag vergeten :-D).
Wat een extra investering die je kan doen is het kopen van een voorversterker waarop je je microfoon aansluit voordat het geluid naar de geluidsinstallatie gaat. Eén die al vaker op dit forum benoemd is, is de tube art (klik hier voor meer info (http://http://www.feedback.nl/shop/product/basgitaar/art-tube-mp-studio-v3/100005671/113099)). De voordelen hiervan zijn als volgt:
-Dit kastje levert jou phantoomvoeding zodat het mengpaneel/geluidsinstallatie dat niet hoeft (of wellicht niet kan).
-Als je dit kastje vlak bij jou zet, heb je zelf een volumeknop in plaats van alleen op het mengpaneel/geluidsinstallatie at in de oefenruimte wel zo prettig is als je niet een geluidsman hebt en jezelf niet naast het mengpaneel staat.
-Door de versterkbuis die hier in zit, krijg je een warmer geluid wat ook nog eens instelbaar en zo dus een verrijking van je geluid is.
Wel heeft dit kastje een netstekker en moet je dus een 230V stopcontact in de buurt hebben. Als kabel van dit kastje naar de geluidsinstallatie kan je weer z'n xlr mannethe/vrouwtjekabel gebruiken. Ikzelf gebruik dit kastje met de AKG-mic in de oefenruimte altijd vanwege de bovengenoemde voordelen, maar als ik optreed met deze mic, laat ik dat achterwegen en laat alles aan de geluidsman over (dus alleen even melden dat je phantoom nodig hebt).
Om nog even terug te komen op de keuze van een clip-on microfoon; een clip-on is altijd een compromis tussen speelgemak en geluidskwaliteit. Voor de oefenruimte is geluidskwaliteit niet zo heel erg belangrijk en is het vooral even dat beetje extra volume zodat je jezelf niet kapotblaast tussen al het gitaar en drumgeweld. Als ik mijn AKG C519 M vergelijk met één van mijn losse microfoons, bijvoorbeeld mijn AKG Perception 220 (wat een vrij grote microfoon is die heel mooi klinkt, maar dus geen clip-on is), is de C519 inderdaad vrij blikkerig. Maar het feit dat ik gewoon heen en weer kan lopen (zelfs met de kabel gaat dat prima, naar mijn mening kan je best zonder draadloos tenzij je van plan bent het hele podium op en neer te dansen) en het feit dat de C519 vrij ongevoelig is voor geluid wat van verder weg komt (en gaat dus ook minder snel rondzingen), maakt dat de keuze voor mij zowel op het podium als in de oefenruimte op de C519 valt. Alleen als we echt studio-opnames gaan maken (in eigenbeheer, collegamuzikant heeft een aardige thuisstudio aan apparatuur en ik zelf heb ook wel het nodige aan microfoons en dergelijke) pak ik mijn grote AKG perception microfoon.
De vergelijking met andere clip-on-microfoons kan ik helaas niet voor je maken, maar ik zelf ben dus wel blij met de AKG C519 M. Zo heb je denk ik wel genoeg informatie om te verwerken :lol: maar mocht je vragen hebben, stel ze gerust. Ik zelf heb de C519 via bax-shop.nl gekocht (maar die hebben de tube art weer niet als je die wil hebben, maar die is op feedback.nl weer te krijgen).
-
En over de geluidskwaliteit zou ik me niet zo'n zorgen maken..
De kans dat je dat hoort tijdens een optreden is miniem..
Of je moet gigantische solistisch bezig gaan
-
En over de geluidskwaliteit zou ik me niet zo'n zorgen maken..
De kans dat je dat hoort tijdens een optreden is miniem..
Of je moet gigantische solistisch bezig gaan
Precies, vooral als je met meerdere blazers speelt en er ook nog het één en ander aan gitaargeweld is (waarom moeten die altijd zo hard????) is elke clip-on meer dan voldoende.
-
Super bedankt voor alle reacties! Ik ben er inmiddels uit het wordt de AKG 519M. Volgens mij is deze goed genoeg en niet te duur. Met een zender is natuurlijk helemaal leuk maar voor een beginnende band speler als ik ga ik het voorlopig eerst zo maar even proberen.....mocht het ooit echt heel serieus gaan worden dan zien we dan wel weer verder.
Speel nu nog met een microfoon op standaard voor sax en stukjes mee zingen, moet de mic omhoog trekken als ik moet zingen en omlaag gooien als ik moet blazen...geeft soms wat verwarring. Het levert wel mooie blunders op :lol: maar moeten er ook weer niet teveel worden. :oops:
-
Hoi.ik gebruik een opus 62 van beyer met mini pro pt 40 AKG (snoerloos).
bevalt goed op mijn tenorsax maar klonk wat dun.
heb een mengpaneel van yamaha 8 kan:waarvan 2 met comp.inplaats van 1 kanaal laat ik hem over 2 kanalen lopen
en dat is veel vetter,dit geluid stuur ik naar de pa. Wil het ook proberen met 3 of 4 kanalen.
Groet APF
-
Hoi.ik gebruik een opus 62 van beyer met mini pro pt 40 (snoerloos).
bevalt goed op mijn tenorsax maar klonk wat dun.
heb een mengpaneel van yamaha 8 kan:waarvan 2 met comp.inplaats van 1 kanaal laat ik hem over 2 kanalen lopen
en dat is veel vetter,dit geluid stuur ik naar de pa. Wil het ook proberen met 3 of 4 kanalen.
Groet APF
Hoe moet ik dit zien, je hebt één kanaal met het geluid van de mic zelf zonder bewerking en dat signaal laat je door een compressor lopen die naar kanaal twee gaat? En hoe wil je dat uitbreiden naar 3 of 4 kanalen?
Ik doe zelf iets soortgelijks, kanaal 1 is het geluid van mijn mic direct, kanaal twee komt van een effect-unit (galm, reverb, wat van die basis-zaken) welke vanaf mijn buizenvoorversterker afgetakt wordt. Zo kan ik op het mengpaneel met kanaal 1 en 2 de verhouding tussen "nat" en "droog" bepalen.
-
zal ook goed werken.
in het mengpaneel zit een comp.mic gaat via een split naar kan. 1 en 2
-
Nou zeg, had ik nog helemaal niet laten weten hoe het microfoon verhaal af is gelopen.
Ik heb dus uiteindelijk de AKG C519Ml gekocht met lange kabel er bij. Wat een verbetering! Heerlijk om niet aan de paal vast te hoeven staan als we spelen, wat een feest!!!
Het geluid lijkt inderdaad een heel ietsie pietsie minder mooi als door aan Mic op een stokkie maar dat weegt niet op tegen de bewegingsvrijheid die ik er voor terug heb en in het band geweld valt het echt helemaal niet op! Mocht ik ooit heel ver komen met muziek maken dan gaan we wel voor een dure draadloze set maar voor nu is dit eerst meer dan goed genoeg!
Bedankt allemaal voor jullie tips adviezen en ervaringen!
-
Ben nog niet lang op dit forum maar wil toch even reageren omdat ik wel zo'n 20+ jaar ervaring heb met geluid.
Een microfoonkeuze is persoonlijk en daar komt ook nog bij dat sommige microfoons te goed kunnen zijn als je op zoek bent naar een bepaald type geluid.
Mijn ervaring is dat AKG in welke prijsklasse dan ook altijd waar (en soms nog meer zie bijv de perception serie) voor je geld is.
AKG heeft over het algemeen een zeer rechte karaktaristiek in bijna al zijn types microfoon wat inhoud dat het een zo natuurgetrouwe weergave is en wat ook belangrijk is, is dat ze veel decibels kunnen verdragen, wat bij blaasintrumenten en slagwerk erg fijn is.
Let wel dat er ook genoeg andere goede microfoons op de markt zijn in hetzelfde prijssegment maar die vind ik vaak te schel of een te eigen geluid/karakter hebben maar dat is zoals al eerder gezegd persoonlijk.
Dus naar mijn mening is het een goede keus die je gemaakt hebt.
Groeten van Serge
-
.
-
Ik heb ook zo 1 gekocht, en blijkbaar moet dat met een phantom power supply (momenteel werkt ie niet).
Wat is dat voor iets, en wat kan ik daar best voor gebruiken?
Bomboora
Hoi.ik gebruik een opus 62 van beyer met mini pro pt 40 AKG (snoerloos).
bevalt goed op mijn tenorsax maar klonk wat dun.
heb een mengpaneel van yamaha 8 kan:waarvan 2 met comp.inplaats van 1 kanaal laat ik hem over 2 kanalen lopen
en dat is veel vetter,dit geluid stuur ik naar de pa. Wil het ook proberen met 3 of 4 kanalen.
Groet APF
-
phantom power wordt door het mengpaneel verzorgt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fantoomvoeding
-
phantom power wordt door het mengpaneel verzorgt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fantoomvoeding
Op de mixer zit een knopje dat ingedrukt moet worden om de fantoom-spanning in/uit te schakelen.