Saxforum
Tech Room => DIY Projecten => Topic started by: Arn0 on 18 August 2012, 22:01:50
-
Heeft iemand van jullie het wel eens in zijn of haar hoofd gehaald om de tip-opening van een mondstuk te verkleinen?
Ik heb een Bilger-Morgan Excalibur mondstuk (eboniet). Het is een 8E. ik weet niet precies hoe groot die tip is, maar vrij groot in ieder geval. Dit is het mondstuk dat ik bewaard heb van toen ik vroeger veel in bands en op jamsessies speelde. Dan kan het geen kwaad als je wat extra reserve hebt qua volume.
Nu heb ik niet meer zo'n zin om zwaar te spelen, maar met lichte rietjes neigt het geluid toch wat naar de scherpe kant (speel nu Rico Royal 1,5). Ik ben verder erg te spreken over het mondstuk, dus ik vroeg me af of de tip verkleinen een optie is.
Groeten,
Arno
-
Theoretisch heb je twee opties, of materiaal toevoegen aan de tip van het mondstuk zodat deze dichter naar het riet toe zit (vanwege de kleine oppervlakte waar op dit plaats moet vinden niet erg praktisch al dan niet onmogelijk) of je moet op het vlak waar het riet tegen het mondstuk aan zit materiaal weghalen zodat het riet in zijn geheel dichter op het mondstuk komt. Praktisch lijkt mij hier geen beginnen en is de kans op verprutsen erg groot (bij een mondstuk kan een verschil van kleiner dan een millimeter al veel verschil uitmaken) en ben je beter uit gewoon een lichter mondstuk te vinden en deze zo te laten. Wellicht dat je over een paar jaar je embouchure weer aardig op je oude peil hebt dat je het mondstuk zoals het nu weer is kan gebruiken.
-
Zou wel handig zijn een mondstuk met een variabele tipopening.
Helaas, het bestaat niet.
het verschil tussen een 7 en een 8 zal iets van 0,1 mm zijn.
Vereiste nauwkeurigheid zal iets van 0,001 mm zijn.
-
Ik zou eerder een zwaarder riet gebruiken dan je mondstuk te verkleinen, een 1,5 lijkt me nogal een heel licht riet, als je een zwaarder riet gaat gebruiken ga je een vollere klank krijgen.
-
Ik zou eerder een zwaarder riet gebruiken dan je mondstuk te verkleinen, een 1,5 lijkt me nogal een heel licht riet, als je een zwaarder riet gaat gebruiken ga je een vollere klank krijgen.
Dat is juist zijn punt, hij heeft nu een vrij zwaar mondstuk waar hij met zijn huidige embouchure gewoon een 1,5 riet nodig heeft om er fatsoenlijk geluid uit te krijgen en nog blaast het hem te zwaar en is inderdaad zijn toon te "dun". Omdat hij al z'n licht riet heeft is het geen optie om nog lichter te gaan en is zijn enigste optie dus lichter te gaan qua mondstuk.
-
Volgens mij kan het wel, meestal zie ik altijd verhalen over het vergroten van de tips.
Zeker met een ebonieten mondstuk kan het redelijk netjes gedaan worden. Het kan wel zijn dat de baan ook korter wordt gemaakt naast de tipopening.
Het wordt een ander mondstuk door die verandering. Hou daar rekening mee.
Ik denk dat ze er dan een stuk uit halen, en dan extra materiaal erin zetten, en dat weer in vorm brengen. Een heel klein beetje materiaal aanbrengen levert denk ik evenals Invisible problemen op.
Wie weet wordt je mondstuk er zelfs beter van qua symmetrie etc. Je zou ook een nieuw mondstuk kunnen kopen met een kleinere tip en die aan laten passen/controleren zodat het hopelijk optimaal speelt. Ik begrijp wel dat je gehecht bent aan dit mondstuk.
Ik zou zelf een ander mondstuk kopen. Dan heb je dit mondstuk nog altijd in dezelfde staat achter de hand.
http://http://mouthpiece-pro.com/MPPro_engl/Refacing_personal.html
-
Dat is juist zijn punt, hij heeft nu een vrij zwaar mondstuk waar hij met zijn huidige embouchure gewoon een 1,5 riet nodig heeft om er fatsoenlijk geluid uit te krijgen en nog blaast het hem te zwaar en is inderdaad zijn toon te "dun". Omdat hij al z'n licht riet heeft is het geen optie om nog lichter te gaan en is zijn enigste optie dus lichter te gaan qua mondstuk.
Een bepaalde 'dunheid' is ook wel naar ik naar streef. Veel kern zoals klassieke spelers graag hebben, vind ik niet persé mooi. Althans, het is niet wat ik zelf wil.
1,5 blaast me niet echt te zwaar. Ik neem aan dat je dat denkt te horen in de improvisatie waar ik naar gelinkt heb hier op het forum? 1,5 blaast eigenlijk best lekker weg. Dat is dus ook wat ik nu wil, wat meer speelgemak omdat het nu niet meer nodig is om op beestachtige zaalvullende volumes te spelen :wink:
Mijn plan is om meer te gaan doen met opname in de homestudio, en daarvoor vind ik het vooral belangrijk dat de sax lichtvoetig speelt.
-
je kunt ook eens contact opnemen met marten postma (http://sax.mpostma.nl) hij kan dmv een reface vast wel je tipopening iets kleiner maken. en de kosten liggen rond de 50 euro.
-
Dat lijkt me een mooi adres, Koen. Ik was zelf al op een Amerikaan gestuit die dit soort operaties aan de lopende band uitvoert, ene 'Mojobari', maar het adresje wat jij noemt is een stuk dichter bij huis :)
Ik ga eens informeren/overwegen wat de mogelijkheden zijn.
Enerzijds is het natuurlijk mooi om het mondstuk origineel te houden (als het dat al is, want ik heb het niet nieuw gekocht), anderzijds moeten we over een kleine aanpassing niet al te moeilijk doen, denk ik. In ieder geval, niet als hij deskundig wordt uitgevoerd.
Voor een besparing van 50,- ga ik het dan maar liever niet zelf doen :wink:
-
Mocht je hem naar het buitenlnd sturen...
Als dat buiten europa is zul je invoerrechten over je eigen spullen moeten betalen volgens mij....
-
ja, moet je echt mee oppassen, naar de VS sturen.
Mijn linkje in duitsland is ook een optie. Het kan ook bij saxpoint denk ik wel.
-
Even een stukje onkunde van mij. :?:
Wat de achtergrond is om een kleinere tipopening te willen hebben is mij duidelijk,
maar waarom koop je dan, zeker gezien de kosten die het wijzigen van een mondstuk met zich mee brengt en de onzekerheid of het dan naar je zin is, geen mondstuk met een kleinere tip.
Die kan je dan uitproberen of het datgene is dat je zoekt.
Kan iemand me dat uileggen?
Penningh
-
Even een stukje onkunde van mij. :?:
Wat de achtergrond is om een kleinere tipopening te willen hebben is mij duidelijk,
maar waarom koop je dan, zeker gezien de kosten die het wijzigen van een mondstuk met zich mee brengt en de onzekerheid of het dan naar je zin is, geen mondstuk met een kleinere tip.
Die kan je dan uitproberen of het datgene is dat je zoekt.
Kan iemand me dat uileggen?
Penningh
Ik ben gewoon bijna tevreden met dit mondstuk. :wink:
Ik heb de tipopening daarstraks eens nagemeten, en die is 2.45mm (zo'n 96/1000ste inch). Dat is volgens mij groter dan hij hoort te zijn.
-
Een heel groot mondstuk met een heel licht riet is een vreemde keuze. Het een werkt nl het ander tegen.
Koop gewoon een kleiner mondstuk en gebruik daar een zwaarder riet op. Wat voor soort muziek je ook speelt en wat voor klank je ook wilt horen, er hoort altijd een kern inhet geluid te zitten. Daar moet je dan ook de sax naar hebben, maar zeker wanneer je uit het hoge register blijft, moet dat mogelijk zijn.
Ik ben een beetje bang dat je je eigen geluid waar je aan gewend bent verward met het geluid zoals je zou willen klinken.
Ik ben het met Penningh en Stef eens dat je een voor jou goed werkend mondstuk kunt vinden wat het geluid kan produceren wat je wilt en dat je les moet nemen. De keuze die je nu maakt doet mij denken dat je het ene ongemak op wilt heffen door een ander. Dat werkt niet. Laat je eens goed adviseren en laat eens iemand goed naar je kijken, grote kans dat je verteld gaat worden dat er niet veel deugd, maar het lijkt me beterom en kans te krijgen het goed te gaan leren doen.
niets is zo erg als er van overtuigd zijn dat je het allemaal geweldig doet terwijl er achter je rug om heel andere dingen worden gezegd, toch. En misschien is er wel meer goed dan je denkt, maar zoek dan op zijn minst samen een goed mondstuk en riet uit.
-
Euuuh @Pieter... Heb je Arn0's opname wel eens gehoord....
Dat is zo te horen niet iemand die echt veel verkeerd doet 8)
Hoewel ik niet echt kritisch heb geluisterd vind ik zijn geluid echt wel zeer OK en lijkt het er op dat die wel weet welke richting hij op wil
@Arn0: Bij Saxpoint in Gorssel hebben ze ook de mogelijkheid voor mondstuk aanpassingen, ze maken zelfs kopieen van bekende mondstukken meen ik mij te herinneren
-
Een heel groot mondstuk met een heel licht riet is een vreemde keuze. Het een werkt nl het ander tegen.
Koop gewoon een kleiner mondstuk en gebruik daar een zwaarder riet op. Wat voor soort muziek je ook speelt en wat voor klank je ook wilt horen, er hoort altijd een kern inhet geluid te zitten. Daar moet je dan ook de sax naar hebben, maar zeker wanneer je uit het hoge register blijft, moet dat mogelijk zijn.
Ik ben een beetje bang dat je je eigen geluid waar je aan gewend bent verward met het geluid zoals je zou willen klinken.
Ik ben het met Penningh en Stef eens dat je een voor jou goed werkend mondstuk kunt vinden wat het geluid kan produceren wat je wilt en dat je les moet nemen. De keuze die je nu maakt doet mij denken dat je het ene ongemak op wilt heffen door een ander. Dat werkt niet. Laat je eens goed adviseren en laat eens iemand goed naar je kijken, grote kans dat je verteld gaat worden dat er niet veel deugd, maar het lijkt me beterom en kans te krijgen het goed te gaan leren doen.
niets is zo erg als er van overtuigd zijn dat je het allemaal geweldig doet terwijl er achter je rug om heel andere dingen worden gezegd, toch. En misschien is er wel meer goed dan je denkt, maar zoek dan op zijn minst samen een goed mondstuk en riet uit.
Ik ben me bewust van het feit dat er nog genoeg tekortkomingen zijn in m'n spel, maar wat jij nu zegt kan volgens mij slechts voortkomen uit de eeuwig durende discussie tussen klassiek georiënteerde spelers en zij die een geluid nastreven dat passender is in de lichte muziek.
Mijn conclusie betreffende deze discussie is toch dat de klassiekers doorgaans niet degenen zijn met een brede horizon.
-
Een heel groot mondstuk met een heel licht riet is een vreemde keuze. Het een werkt nl het ander tegen.
Koop gewoon een kleiner mondstuk en gebruik daar een zwaarder riet op. Wat voor soort muziek je ook speelt en wat voor klank je ook wilt horen, er hoort altijd een kern inhet geluid te zitten. Daar moet je dan ook de sax naar hebben, maar zeker wanneer je uit het hoge register blijft, moet dat mogelijk zijn.
Ik ben een beetje bang dat je je eigen geluid waar je aan gewend bent verward met het geluid zoals je zou willen klinken.
Ik ben het met Penningh en Stef eens dat je een voor jou goed werkend mondstuk kunt vinden wat het geluid kan produceren wat je wilt en dat je les moet nemen. De keuze die je nu maakt doet mij denken dat je het ene ongemak op wilt heffen door een ander. Dat werkt niet. Laat je eens goed adviseren en laat eens iemand goed naar je kijken, grote kans dat je verteld gaat worden dat er niet veel deugd, maar het lijkt me beterom en kans te krijgen het goed te gaan leren doen.
niets is zo erg als er van overtuigd zijn dat je het allemaal geweldig doet terwijl er achter je rug om heel andere dingen worden gezegd, toch. En misschien is er wel meer goed dan je denkt, maar zoek dan op zijn minst samen een goed mondstuk en riet uit.
Ik ben me bewust van het feit dat er nog genoeg tekortkomingen zijn in m'n spel, maar wat jij nu zegt kan volgens mij slechts voortkomen uit de eeuwig durende discussie tussen klassiek georiënteerde spelers en zij die een geluid nastreven dat passender is in de lichte muziek.
Mijn conclusie betreffende deze discussie is toch dat de klassiekers doorgaans niet degenen zijn met een brede horizon.
Ben ik niet met je eens. Weliswaar zijn bij klassiek de uitgangspunten iets anders dan bij "lichte" muziek (bij klassiek kies je liever een iets lichter mondstuk met een wat zwaarder riet dan een zwaarder mondstuk met lichter riet) en zoek je bij klassiek naar andere aspecten in het geluid dan bij lichte muziek (meer rondheid en volheid in het geluid bijvoorbeeld) maar aan het eind van de dag zijn de principes van de saxofoon nog gewoon het zelfde en is een heel zwaar mondstuk waar je een flinterdun 1,5 rietje voor nodig hebt om er fatsoenlijk op te kunnen blazen buiten proporties, ook al zou dat mondstuk een voor jou perfecte sound hebben.
Om dan "klassiekers" af te schuiven op een niet brede horizon te hebben is niet meer dan een dooddoener en generalisatie.
-
Even los van de klassiek - niet klassiek discussie. Waar ik mij niet aan ga branden :twisted:
Arn0 gaf toch ook aan dat die naar een kleinere tipopening toe wil...
Maar feit (nou ja, feit. Op meerdere plekken van verschillende mensen "in the know" gehoord/gelezen)is dat bepaalde mondstukken pas gaan "zingen" als je een minimale grote van een tipopening hebt
OttoLink super tone master bijv zo rond de 7*
Berg Larsen SS 2/sms vanaf zo'n 110/115 (Persoonlijke observatie)
Enzovoort
Voor een wat meer modernere klank (wat een nare term) ben je juist daar naar op zoek..
Een kleinere tipopening kan dan ook zeker een ongewenst effect hebben op je klank..
Aan de andere kant, 1,5 Rico Royal (die in mijn oren toch vrij warm klinken) geeft zeker de mogelijkheid een kleinere tip te spelen met een wat feller riet V16 2-2,5 of zo..
-
Even los van de klassiek - niet klassiek discussie. Waar ik mij niet aan ga branden :twisted:
Arn0 gaf toch ook aan dat die naar een kleinere tipopening toe wil...
Maar feit (nou ja, feit. Op meerdere plekken van verschillende mensen "in the know" gehoord/gelezen)is dat bepaalde mondstukken pas gaan "zingen" als je een minimale grote van een tipopening hebt
OttoLink super tone master bijv zo rond de 7*
Berg Larsen SS 2/sms vanaf zo'n 110/115 (Persoonlijke observatie)
Enzovoort
Voor een wat meer modernere klank (wat een nare term) ben je juist daar naar op zoek..
Een kleinere tipopening kan dan ook zeker een ongewenst effect hebben op je klank..
Aan de andere kant, 1,5 Rico Royal (die in mijn oren toch vrij warm klinken) geeft zeker de mogelijkheid een kleinere tip te spelen met een wat feller riet V16 2-2,5 of zo..
Een refacer kan dat effect goed oppakken door bijvoorbeeld de `keel` van het mondstuk wat te openen of wat materiaal achter de tiprail weg te nemen zodat het mondstuk desondanks de kleinere tipopening goed gaat/blijft klinken.
-
Een heel groot mondstuk met een heel licht riet is een vreemde keuze. Het een werkt nl het ander tegen.
Koop gewoon een kleiner mondstuk en gebruik daar een zwaarder riet op. Wat voor soort muziek je ook speelt en wat voor klank je ook wilt horen, er hoort altijd een kern inhet geluid te zitten. Daar moet je dan ook de sax naar hebben, maar zeker wanneer je uit het hoge register blijft, moet dat mogelijk zijn.
Ik ben een beetje bang dat je je eigen geluid waar je aan gewend bent verward met het geluid zoals je zou willen klinken.
Ik ben het met Penningh en Stef eens dat je een voor jou goed werkend mondstuk kunt vinden wat het geluid kan produceren wat je wilt en dat je les moet nemen. De keuze die je nu maakt doet mij denken dat je het ene ongemak op wilt heffen door een ander. Dat werkt niet. Laat je eens goed adviseren en laat eens iemand goed naar je kijken, grote kans dat je verteld gaat worden dat er niet veel deugd, maar het lijkt me beterom en kans te krijgen het goed te gaan leren doen.
niets is zo erg als er van overtuigd zijn dat je het allemaal geweldig doet terwijl er achter je rug om heel andere dingen worden gezegd, toch. En misschien is er wel meer goed dan je denkt, maar zoek dan op zijn minst samen een goed mondstuk en riet uit.
Ik ben me bewust van het feit dat er nog genoeg tekortkomingen zijn in m'n spel, maar wat jij nu zegt kan volgens mij slechts voortkomen uit de eeuwig durende discussie tussen klassiek georiënteerde spelers en zij die een geluid nastreven dat passender is in de lichte muziek.
Mijn conclusie betreffende deze discussie is toch dat de klassiekers doorgaans niet degenen zijn met een brede horizon.
Je kent mij en mijn horizon helemaal niet. Je keuze voor een zwaar mondstuk met een heel licht riet laat zien dat je hoe dan ook geen evenwichtige keuze hebt gemaakt. En ik ben wars van de discussie klassiek/niet klassiek. De meeste mensen weten al niet eens waar het over gaat.
-
Dit begint aardig op een belachelijke discussie te lijken.
Het topic heb ik gestart omdat ik een kleinere tipopening wil, zodat ik een wat zwaarder riet kan spelen. Dus adviezen dat ik een kleinere tipopening nodig heb, zodat ik zwaardere rieten kan spelen heb ik niet echt veel aan, want zover was ik blijkbaar zelf al :-s
De keuze voor dit mondstuk was niet in combinatie met lichte rieten. Ik speelde vroeger zwaarder, en dat wil ik nu niet meer zoals ik in mijn beginpost heb aangegeven. Nu verken ik de mogelijkheden omtrent het aanpassen van een mondstuk naar een kleinere tip.
-
Je kent mij en mijn horizon helemaal niet.
Dat klopt. Maar je bent wel de eerste die zegt dat mijn geluid niet deugt. Je insinueert zelfs dat ik me inbeeld hoe mijn geluid klinkt.
Baseer je dat nu op de opname die ik geplaatst heb, of op het feit dat het nooit kan kloppen, een licht riet op een zwaar mondstuk?
PS: ik denk echt niet dat ik het perfecte geluid heb, vandaar deze zoektocht naar andere combinaties tip/riet (nog buiten beschouwing gelaten dat ik zo'n 12 jaar niet gespeeld heb, dus er zal zonder meer hard gewerkt moeten worden).
-
maar wat ga je nu doen? Laat maar weten. Ik ben benieuwd naar het resultaat.
-
maar wat ga je nu doen? Laat maar weten. Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Ik heb een mail gestuurd naar Marten Postma en daarin mijn wens voorgelegd, en hem gevraagd wat zijn idee hierover is. Verder zal ik ook eens rondkijken naar wat andere mondstukjes. Ik las dat de heel goedkope Rico mondstukjes je kunnen verbazen.
-
Dit begint aardig op een belachelijke discussie te lijken.
Heerlijk he :?:
Heeft een forum ook nodig, zo'n discussie op zijn tijd. Alleen jammer dat er altijd een leidend voorwerp moet zijn
-
lijdend voorwerp dus:)
leiden is niet zo erg.
-
Zal er vast mee te maken hebben dat ik gisteren taalvoutjes op facebook geliked heb..
Maar het lijdend voorwerp leid in de discussie en is dus ook leidend in dit geval
-
maar wat ga je nu doen? Laat maar weten. Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Ik heb een mail gestuurd naar Marten Postma en daarin mijn wens voorgelegd, en hem gevraagd wat zijn idee hierover is. Verder zal ik ook eens rondkijken naar wat andere mondstukjes. Ik las dat de heel goedkope Rico mondstukjes je kunnen verbazen.
Marten zal je hier heel goed in kunnen adviseren. Verder zijn de Rico Graftonite stukken niet slecht maar deze zijn meer voor klassiek en de tipopening is volgens mij ook niet zo groot(nooit op gespeeld). Maar dan heb je nog de Rico Metalite stukken die erg gemakkelijk blazen, en ook erg hard gaan! een M7 zou dan wel geschikt zijn voor jouw maar op Alt zijn ze niet meer beschikbaar...
-
Ik heb gisteren zo'n Graftonite mondstukje besteld, gewoon uit nieuwsgierigheid. Voor de 16,80 euro hoef je het niet te laten, en het kan altijd een leuk mondstukje zijn om eens wat mee te experimenteren. Zoals bijvoorbeeld het gedeeltelijk wegfrezen van de tafel zoals Marten Postma dat doet. Dat vind ik een intrigerende bewerking, en die kan ik prima zelf uitvoeren.
-
Als het een goedkoop mondstuk is, zou ik met een vel fijn schuurpapier (800) op een glazen plaat proberen om de tafel van je mondstuk aan te passen. Rustig een paar keer heen (niet weer,dat doe ik meestal zonder druk) schuren met iets meer druk op de tip-zijde van het mondstuk, dan polijsten op de glazen plaat (zonder schuurpapier, met pasta) en dan uitproberen of je tevreden bent met de verandering.
-
Euuuh @Pieter... Heb je Arn0's opname wel eens gehoord....
Dat is zo te horen niet iemand die echt veel verkeerd doet 8)
Volgens mij speelt Arno hier met een cd mee. Incombinatie daarmee timed hij volgens mij goed en dat is al heel wat!
Maarprobeer het saxgeluid maar eens te isoleren uit zijn achtergrond, ik vind het vrij dun en dat ligt dan tochvaak aan het materiaal. Dat is ook niet erg, niet iedereen is altijd in staat om maar ongebreideld aan te schaffen en dan moet je het doen met het materiaal wat je hebt. Wanneer Arno deze opname gemaakt heeft aan het einde van zijn vorige saxperiode en er verder geen ontwikkeling meer heeft plaatsgevonden, vraag ik me af of hij wel over de juiste perceptie beschikt om keuzes te maken zoals hij in dit draadje doet. Ik weet het wel hoor, veel mensen vatten mijn commentaar op als een belediging, maar dan lezen ze niet goed; als musicus, prof of amateur, moet je je altijd realiseren dat je je eigen slechtste raadgever bent en dat je vrienden niet eerlijk zijn. Pas wanneer iemand totaal geen belang heeft bij jouw presteren en deskundig is, jouw spel beoordeelt en dat overkomt jeherhaaldelijkbij verschillende personen mag je ervan uit gaan dat het wel klopt wat er over je gezegd wordt. Ik zeg altijd, even beetje nederigheid misstaat niemand.
Ik denk dat Arno met een paar kleine ingrepen heel wat meer karakter aan zijn spel zou kunnen toevoegen, maar daar moet hij dan wel voor open staan.
Hoe zet je toch dat woord afmaken op een I pad uit? Ik word er gek van...
Enne oh ja...je wilt niet weten hoe vaak ik van een les of repetitie ben weggegaan terwijl ik me heel erg klein en ongelukkig voelde.....en ik de keus heb moeten maken, word ik boos of wil ik leren....
Ik wil leren, ik slik een heleboel en het levert op...het levert echt op. Niet omdat ik denk dat het oplevert, maar omdat ik merk dat het oplevert. En daar gaat het om, dat ik de dingen die ik doe, goed doe, of het nu simpele dingen zijn of moeilijke dingen.
Muziek maken begint met perceptie..
-
Die opname is gemaakt kort nadat die zijn nieuwe Jupiter alt heeft gekocht.. Zo'n 2 weken geleden dus..
(Even er vanuit gaand dat we hier niet met een :^o te maken hebben)
En er vanuit gaand dat dat "vrij dunne" geluid nou net dat gene is wat die op probeert te lossen met een kleinere tipopenening en een iets zwaarder riet kan ik niet anders concluderen dat we het eigenlijk allemaal met mekaar eens zijn..
Ik ben overigens goed in aannames en conclusies, vooral verkeerde :twisted:
(Ik zou er trouwens niets op tegen hebben zo "vrij dun" te klinken... :shock: )
-
Maar Pieter, wie heeft jouw benoemd tot autoriteit op het gebied van toonvorming? Ik stel hier een vraag over het verkleinen van een tipopening, en jij komt ongevraagd je mening geven over een toon die jou niet aanstaat. Je -mening- inderdaad, en geen waarheid. Als jij iets niet mooi vindt, prima. Maar ga je standpunt dan niet proberen te verdedigen met schijnfeiten. Jij hebt het zo geleerd, en een ander doet het anders.
Als iemand een expressionistisch schilderij niet mooi vindt, dan is het toch raar als hij gaat zeggen dat het niet mooi ís, omdat het schildersgereedschap niet is gebruikt zoals hij het gewend is.
Ik vind persoonlijk het geluid van een klassiek bespeelde alt echt niet om aan te horen. Echt een toeter. En vaak ook te lomp voor klassieke stukken. En soms, omdat het ook vaak quasi-moderne stukken betreft, moet de saxofonist wel eens wat tonen op 'jazzy' wijze buigen. De rillingen lopen me dan over de rug, want dat kunnen ze helemaal niet.
Maar het mooie is, van mij mogen ze. Ik ga niemand lastigvallen die lekker bezig is om zich te ontwikkelen in een richting die hij zelf heeft gekozen.
Dat is nu de heerlijke vrijheid die je als muzikant kan hebben; klinkt het goed, dan is het goed! Kan iemand mooier spelen met het mondstuk ondersteboven op een Chinese sax van 183,75 euro, prima.
En inderdaad, opname heb ik pas gemaakt op m'n nieuwe Jupiter.
Het is een simpele improvisatie, ik in mijn eentje, zonder plan, zonder cd. Gewoon een uiting van enthousiasme over mijn nieuwe sax.
-
En 'the martin' bedankt voor je complimenten
-
Maar Pieter, wie heeft jouw benoemd tot autoriteit op het gebied van toonvorming? Ik stel hier een vraag over het verkleinen van een tipopening, en jij komt ongevraagd je mening geven over een toon die jou niet aanstaat. Je -mening- inderdaad, en geen waarheid. Als jij iets niet mooi vindt, prima. Maar ga je standpunt dan niet proberen te verdedigen met schijnfeiten. Jij hebt het zo geleerd, en een ander doet het anders.
Als iemand een expressionistisch schilderij niet mooi vindt, dan is het toch raar als hij gaat zeggen dat het niet mooi ís, omdat het schildersgereedschap niet is gebruikt zoals hij het gewend is.
Ik vind persoonlijk het geluid van een klassiek bespeelde alt echt niet om aan te horen. Echt een toeter. En vaak ook te lomp voor klassieke stukken. En soms, omdat het ook vaak quasi-moderne stukken betreft, moet de saxofonist wel eens wat tonen op 'jazzy' wijze buigen. De rillingen lopen me dan over de rug, want dat kunnen ze helemaal niet.
Maar het mooie is, van mij mogen ze. Ik ga niemand lastigvallen die lekker bezig is om zich te ontwikkelen in een richting die hij zelf heeft gekozen.
Dat is nu de heerlijke vrijheid die je als muzikant kan hebben; klinkt het goed, dan is het goed! Kan iemand mooier spelen met het mondstuk ondersteboven op een Chinese sax van 183,75 euro, prima.
En inderdaad, opname heb ik pas gemaakt op m'n nieuwe Jupiter.
Het is een simpele improvisatie, ik in mijn eentje, zonder plan, zonder cd. Gewoon een uiting van enthousiasme over mijn nieuwe sax.
Smaak heeft hier helemaal niets mee te maken. Ook al zijn de dingen soms erg verschillend van elkaar, in alles kun je kwaliteit ontdekken, of een gebrek aan kwaliteit. Het interesseert me geen barst wat jij wel of niet mooi vind en het laat me volkomen koud wat iemand van een bepaalde soort muziek vindt. Waar het mij om gaat is dat jouw wens om een mondstuk waar je vroeger op speelde wilt laten verkleinen omdat het toen zo'n prima mondstuk was, op zijn zachts gezegd een beetje vreemd is. Het meest verstandige advies wat je gekregen hebt is om te zoeken naar een mondstuk wat nu bij je past, zowel qua geluid als qua grootte. En daar een passend riet bij. Wanneer je nu pas weer begonnen bent, zal eerst je embouchure zich weer moeten ontwikkelen, na verloop van tijd kun je daar je rietsterkte enigzins op aanpassen. Verder heb je het over een mondstuk wat je erg goed beviel toen je op een andere toeter speelde dat waarop je nu speelt. een heel goed mondstuk op de ene sax kan op de andere, eventueel zelfde sax helemaal niet goed zijn. Wanneer je iets aan je mondstuk verandert, krijg je feitelijk een ander mondstuk en mondstukken schelen net zoveel van elkaar als saxen dat doen. Dus, waar gaat het over? Het gaat altijd over de combinatie van de onderdelen, samen met je eigen mogelijkheden. Wanneer je in je huidige situatie verwacht dat het verkleinen van een mondstuk je gaat brengen wat je zoekt, dan heb je (nog) niet de mogelijkheid en niet genoeg referentie om een en ander te beoordelen. Dat kun je persoonlijk opvatten als kritiek, maar het is nu eenmaal een gegeven dat een ontwikkeling in wat je kunt horen en kunt waarderen voor de meeste mensen op een bepaalde manier vorm krijgt. Als je dat niet toelaat, sta je stil. Wat ik al zei; er ligt een bulk aan mondstukken in Nederland...ga eens leren onderscheiden, dat helpt je niet alleen nu veel meer, maar het houd je ook in de toekomst nieuwsgierig. Blijven hangen aan wat bekend en vertrouwd is, brengt geen enkele musicus verder.
Overigens is het slecht voor een zich ontwikkelende embouchure om steeds maar weer van mondstuk te wisselen, vandaar ook het belang om nu er voor te zorgen dat je iets hebt wat goed bij je past en daar gewoon een aantal jaar op te blijven spelen.
Enne...lees eens goed, wat jij zegt dat ik zeg, zeg ik helemaal niet.
-
Het interesseert me geen barst wat jij wel of niet mooi vind...
Kijk, hier maken we progressie. Het interesseert mij namelijk ook bijzonder weinig wat jou kan bekoren, dus dan hoeven we elkaar niet meer te 'adviseren'.
-
Het interesseert me geen barst wat jij wel of niet mooi vind...
Kijk, hier maken we progressie. Het interesseert mij namelijk ook bijzonder weinig wat jou kan bekoren, dus dan hoeven we elkaar niet meer te 'adviseren'.
Heren,
Ik bemoei met niet deze discusie omdat ik totaal geen inzicht heb in deze materie.
Het is echter fijn dat mensen meningen geven over wat zij van iets vinden.
Daar kunnen we allemaal van leren.
Maar kijk eens naar mijn onderschrift.
Penningh
-
In schriftelijke gesprekken wordt vaak tussen de regels doorgelezen, daar kun je echter alleen je eigen reflectie en gevoelens lezen en hebben vaak helemaal niets te maken met wat er feitelijk is geschreven. En er bestaan nu eenmaal mensen die zich bij elke kritische noot persoonlijk aangevallen voelen. Wanneer er dan ook nog niet inhoudelijk gereageerd wordt, houd het voor mij wel een beetje op.
-
Klopt, blijft altijd moeilijk
Maar met woorden als "het interesseert me geen barst" en "het laat me volkomen koud" maak je het de lezer niet makkelijk om daar een positief sentiment bij te hebben :twisted:
-
Dat komt omdat het er niet toe doet. Het is van geen enkel belang wat ik of iemand anders mooi vindt, het gaat erom dat je kwaliteit leert herkennen, ook in datgene wat je misschien wel foeilelijk vind. Of je van bepaalde muziek houd of niet is maar zelden een issue, toch? Smaak doet er niet toe, de enige soort muziek waar ik niet van houd zijn smartlappen, maar zelfs daarin kun je kwaliteit onderscheiden.
-
Ik vatte het ook als zodanig op trouwens..
-
Ja, jij kijkt wel buiten de box...:)
-
Doe er alleen te weinig mee :roll:
-
de enige soort muziek waar ik niet van houd zijn smartlappen
Ik kan dit beamen, smartlappen vind ik vreselijk.
Hoewel, als je voor een ouder gezelschap Jordaanwalsjes aan het spelen ben en als je dan ziet hoe deze mensen daarvan genieten dan heb ik ook weer plezier dat ik deze dingen voor ze speel en dan vind ik een smartlap helemaal niet zo verschrikkelijk meer.
Penningh.
-
Doe er alleen te weinig mee :roll:
Heb jij geen negen levens, dan?
-
de enige soort muziek waar ik niet van houd zijn smartlappen
Ik kan dit beamen, smartlappen vind ik vreselijk.
Hoewel, als je voor een ouder gezelschap Jordaanwalsjes aan het spelen ben en als je dan ziet hoe deze mensen daarvan genieten dan heb ik ook weer plezier dat ik deze dingen voor ze speel en dan vind ik een smartlap helemaal niet zo verschrikkelijk meer.
Penningh.
Ja, voor een keer is dat helemaal niet erg. Er is een tijd en plaats voor alles.
-
Doe er alleen te weinig mee :roll:
Heb jij geen negen levens, dan?
Heb ik wel een leven.... :?: :roll:
:-D
-
Doe er alleen te weinig mee :roll:
Heb jij geen negen levens, dan?
Heb ik wel een leven.... :?: :roll:
:-D :-D
-
Weet je wat het is Pieter, ik heb gewoon moeite met jouw elitaire standpunt. Jij kan kan kwaliteit of een een gebrek eraan herkennen, en anderen dus blijkbaar niet. Mensen hier op het forum die vinden dat ik een leuk geluid produceer, hebben het bij het verkeerde eind? Benjamin Herman die uit eigen beweging naar mij toe komt om te zeggen dat hij mijn geluid heel mooi vindt, snapt er niets van? Een compliment van Paul van Kemenade, ook van geen waarde?
Als het gaat om klankkleur, bestaat er niet zoiets als kwaliteit, het gaat dan om smaak. Is rood van een hogere kwaliteit dan geel? Voor iemand persoonlijk wel als hij dol is op rood, maar iemand anders heeft wellicht liever geel. Smaak dus.
Een dun geluid is misschien niet heel erg 'des saxofoons', maar als mensen het nou mooi vinden? Een hobo heeft een dun geluid, en dat mag dan wel omdat het een hobo is?
Natuurlijk zijn er kwaliteitsverschillen, maar die zitten in wat je met de kleuren doet.
Ik heb dertien jaar in Amsterdam gewoond, en daar met plezier in allerlei formaties en op jamsessies gespeeld. Wat ik kan heb ik in de praktijk geleerd, en ook al rammelt het nog aan alle kanten, ik weet welke richting ik op wil.
Wat mij betreft keuvelen jullie nog even verder hier, maar voor mij is het wel genoeg zo.
Mijn dank voor degenen met de wat 'gerichtere' adviezen.
-
Voel je nou eens even 2 seconden niet op je P*K getrapt!
Het enige wat ik zeg is dat je ALTIJD open moet staan voor verbetering!! En dat je je moet realiseren dat die verbetering soms ligt in dingen die je niet een twee drie verwacht, kortom, je blik verbreden, openstaan voor andere mogelijkheden en bovenal je ego thuislaten! Je bent tevreden met je geluid zoals je dat voor ogen hebt, helemaal prima, hoor, maar de manier waarop je daar wilt komen is een beetje vreemd. GA GEWOON EENS OP ONDERZOEK UIT EN ERVAAR EENS IETS NIEUWS!!!! De kans is groot dat je makkelijker en goedkoper bij je ideaal komt is dan veel groter!!!!En neem vooral iemand mee die werkelijk deskundig is want de meeste amateurs hebben gewoon te weinig referentie om ook maar iets te beoordelen. je zult versteld staan van wat een grootheid als jij daar nog van kan leren! En dat is dan toch mooi meegenomen, of niet soms?
Maar ja.....jij bent beledigt......
Lunatic Fringe wordt dit genoemd op SOTW. Het is niet veel, het kan weinig en het zal nooit meer worden.....
vermoeiend...
tot in een ander topic
Slotje?
-
Lunatic Fringe wordt dit genoemd op SOTW. Het is niet veel, het kan weinig en het zal nooit meer worden.....
Nu zink je werkelijk diep.
Jij kent mij helemaal niet, dus waar haal je het vandaan dat ik niet wil leren? Dat ik niet perse dingen van jou wil aannemen is iets heel anders.
Ik heb dit topic geopend om iets te leren. Inmiddels heb ik ook geleerd dat re-tipping en re-facing heel veel voorkomende zaken zijn, waar zelfs meerdere vaklieden hun specialiteit van hebben gemaakt.
De reden dat ik niet direct op mondstukkenjacht ga, is dat ik hier simpelweg het geld niet voor heb. Vandaar dat mijn vraag ook stond in de rubriek 'DIY Projecten'. Zelf een mondstuk aanpassen lijkt me bijzonder leerzaam.
Slotje?
Goed idee! (dat dan weer wel)
-
Nou, een slotje krijg ik blijkbaar niet, dus dan maar back-on-topic. :-)
-
IS het niet gewoon een kwestie van het (metalen) mondstuk laten afvlakken op een CnC freesbank in een mechanische werkplaats...( vooropgesteld dat men de nauwkeurigheid kan halen)
-
de positie van het riet tenopzichte van de opening van de hals veranderd iets, maar volgens Postma is dat niet erg belangrijk (zie:http://sax.mpostma.nl/NL/ )
Omdat de afstand tussen riet en bovenkant mondstuk wat kleiner wordt krijg je iets meer boventonen.
-
de positie van het riet tenopzichte van de opening van de hals veranderd iets, maar volgens Postma is dat niet erg belangrijk (zie:http://sax.mpostma.nl/NL/ )
Het zal aan mij liggen, maar ik vond die stelling niet op http://sax.mpostma.nl/NL/
-
Lees het stukje over de constructie van zijn eigen mondstukken.
Hierbij staat de punt van het riet halverwege de halsopening. Dat is een groot verschil met andere mondstukken.
Verder geven deze mondstukken een normaal saxofoon geluid.
Bij deze tip opening verkleining zal je nooit zover komen, waardoor de kans op een sterk afwijkend geluid klein is. ... of heb je een andere interpretatie van deze resultaten?
-
Dank voor uw reactie Drietenor.
Maarrrr.....".....de positie van het riet tenopzichte van de opening van de hals veranderd iets, maar volgens Postma is dat niet erg belangrijk (zie:http://sax.mpostma.nl/NL/ )" wordt niet gesteld door Postma. Hij lijkt eerder te zeggen; hoe dichter de tiprail in de buurt komt van het center van de halsingang, de aanblaasweerstand zal afnemen.
Met wat van de tafel af te nemen, verplaatst de positie van tiprail zich niet in de richting center halsingang. Dat het riet daardoor wat dichter bij het plafond van het mondstuk komt te liggen met mogelijke gevolgen voor de samenstelling van het timbre, lijkt me evident.
-
Nederland wordt steeds slimmer..... :)
-
het riet komt wat hoger en daardoor komt de punt van het riet hoger tenopzichte van de opening van de hals. De tiprail blijft natuurlijk op zijn plaats.
-
Toevallig heb ik het mondstuk gisteren op de post gedaan naar een 'refacer' in de Verenigde Staten. Ik heb een tijdje geleden zelf al heel voorzichtigjes aan wat geschuurd aan de tafel. De tip was al wat kleiner, maar ik durfde toch niet echt verder te gaan, aangezien ik er geen ervaring mee heb, en dit toch wel een speciaal mondstuk is voor me.
Die paar tiende millimeter dat het riet hoger komt te liggen ten opzichte van de hals lijkt mij onbelangrijk (maar ik ben wel meer van het blazen dan van het meten als het om saxen gaat).
-
je hoort het vanzelf
-
je hoort het vanzelf
Als ik straks rieten 3 speel ipv 1.5, dan hoor je vast verschil.