Saxforum
Tech Room => Technische vragen/problemen en Onderhoud => Topic started by: Rmc on 24 February 2013, 19:05:08
-
Hoi,
sinds dit weekend heb ik een nieuwe saxofoon waar ik heel blij mee ben!
alleen de G met octaaf klep wil soms niet zo goed lukken.. natuurlijk is het ook een kwestie van wennen misschien maar het is net alsof die G met octaaf klep een g zonder octaaf klep wil zijn...
kan er misschien ook een technisch probleem zijn of is het puur wennen aan de nieuwe sax?
gr Ruud
-
Dit klinkt naar een technisch probleem. Ga ermee naar een techneut.
-
Check even of het leertje niet 'vastegeplakt' zit en of gaatje niet verstopt is.
-
Probeer eens een nieuw riet
(Ja, dat klinkt raar, maar ik had laatst het zelfde probleem)
En controleer uiteraard het octaafklpeje wat open moet gaan bij de G2
-
Heb hetzelfde probleem met mijn nieuwe tenor. Ligt in mijn geval echt aan mezelf, wijze van aanblazen van tenor duidelijk anders dan alt (tot nu tor op gespeeld).
Gewoon proberen om die G er goed uit te krijgen, met een "aanloopje" van bovenaf lukt het waarschijnlijk wel ( B A G ).
-
Oud topic.
Ik ben wel benieuwd wat de oorzaak nu was. Rmc ?
-
Ik ben er nog niet helemaal uit... Het is in ieder geval een technisch probleem wat waarschijnlijk in de boring van de nek zit. Er is nu een andere nek voor me onderweg dus ik laat weten of dat heeft geholpen!
-
Ik ben er nog niet helemaal uit... Het is in ieder geval een technisch probleem wat waarschijnlijk in de boring van de nek zit. Er is nu een andere nek voor me onderweg dus ik laat weten of dat heeft geholpen!
Hoe bent u/zijn ze daar achter gekomen?
Zit niet gewoon het oktaafgaatje op de buis dicht met wat polijstvet o.i.d.?
-
Een goede reperateur heeft de sax volledig nagekeken en onderzocht.. Uiteindelijk zijn er andere nekken geprobeerd en toen leek het probleem te zijn opgelost.
-
Duidelijk! Merkwaardig verschijnsel. Maar volgens de zeer lezenswaardige site van Marten Postma, zou het kunnen.
-
Sorry voor mijn late reactie! We zijn inmiddels een hele poos verder en ik ook in het onderzoek naar mijn probleem! Wat ik als eerst heb gedaan is de sax door 2 verschillende reperateurs laten nakijken. Cinclusie de sax sluit goed en ze konden het probleem niet vinden. Toen heb ik de maker van de sax in amerika gecontact, hij gaf een goede service en stuurde me een nieuwe nek op om te testen of het probleem daar in zat. Ook dat hielp niet. Daarna heeft hij me een nieuwe sax opgestuurd wat ook Niet geholpen heeft. Ik ben dus radeloos en bang dat ik ermee moet leren leven. Ik heb de sax ook door verschillende saxofonisten (waaronder beroeps) laten testen, de meningen waren heel verschillend de een had hetzelfde probleem waar ik last van heb en de ander kon er niks op aanmerken. Groet ruud
-
Ik heb trouwens ook verschillende rieten en mondstukken geprobeerd.
-
Heeft u dat probleem ook met een saxofoon van een ander merk?
-
Een paar vragen:
Is het met de Gis hetzelfde probleem?
Maakt het uit of het een loopje omhoog of omlaag is?
Zing je bas?
Hoever staat het mondstuk op de hals?
-
Als je sax in orde is, is de kans mega dat het aan jezelf ligt. Tenor en alt hebben dit beiden. Jouw fysiek past niet bij die hoge G en wil terug naar lage G. Dit is heel persoonlijk, daarom heeft de een er last van op jouw toeter en de ander niet. Een ander mondstuk of andere hals wil wel eens helpen, maar eigenlijk is het veel beter om er mee om te leren gaan.
Je kunt die hoge G echt wel spelen, maar dat vergt flink wat oefening en dat moet je eigenlijk je hele leven volhouden.
Pak een lage C en blaas over naar hoge G. Speel er een beetje mee, hard, zacht, stacatto, gebonden, lange noot met wisselende dynamiek. Doe dat elke dag 5 minuten.
Wanneer je die noot met overblazen treft staat je strottehoofd in de juiste stand om een hoge G te blazen met octaafklep, dus gewoon zonder overblazen. Het is dus simpel zo dat je je strottehoofd moet leren wat het moet doen om die noot er goed uit te krijgen. Eigenlijk is dat met alle noten zo alleen liggen de meeste zo natuurlijk dat je dat niet in de gaten hebt.
Werken met je strottehoofd begint voordat er uberhaupt sprake is van intonatie dmv embouchure.
Probeer het maar, na eenpaar weken merk je verschil, maar het blijft altijd aandacht vragen.
-
Bedankt voor de reacties. Pieter dat vind ik een goede opmerking! ik denk dat ik er mee moet leren omgaan. de oefeningen waar je het over hebt dat doe ik al elke dag sinds ik de sax heb. ik kan er ook al mee omgaan alleen er blijft altijd een rauw randje aan de toon zitten terwijl dat vaak niet gewenst is. Drietenor: ja ik heb het met de gis ook. het ergst is het als ik van de hoge d naar de g/gis gebonden of staccato speel. het mondstuk staan ongeveer tot op de helft van het kurk +/- 2 cm gr ruud
-
Ok Ruud, lijkt geen technisch probleem, blijf oefenen.
-
Vandaag met de sax terug naar de winkel gegaan, ik heb hem ingerolen voor een yanagisawa t992! Erg blij met deze sax, ik heb nu geen problemen met de g en ik vind de intonatie ook beter!
-
Vandaag met de sax terug naar de winkel gegaan, ik heb hem ingerolen * voor een yanagisawa t992!
.... tja,... Yana :) :-* veel ♫♪ ToETerRRrrr PleZier ♪♪
* vlg google:
Hoezo deze discussie?Nouja, het is mijn opgevallen dat meerdere mensen andere woorden gebruiken, ongebruikelijke woorden.Iemand vertelde mij dat hij een cd had omgerolenen ik keek diegene heel lang aan, met een vraagtekenhoofd. Omgerolen!?Ja.. Omgerolen!!Dus ik lachen.. ik heb het opgezocht.. en het schijnt te bestaan, onder Utrechtenaren. Omgerolen en Ingerolen.Het schijnt dat je auto ook ingerolen kan worden voor een andere! :) :-X ::) 8)
-
T992, nice....
-
Goeie technische oplossing de overgang tussen de twee oktaafkleppen is een zwakke plek van het saxofoonontwerp. Er is vaak geëxperimenteerd met een derde oktaafklep om dit probleem op te lossen.
Zoot; in Rotterdam bestaat de constructie: ik heb me sax ingerolen gedaan
-
Zoot; in Rotterdam bestaat de constructie: ik heb me sax ingerolen gedaan
Oh,... wonen daar veel Grunningers? Zelfde zinsopbouw "ik heb 'n endje fietsen doan" .... maar dat vertaal ik dan met GA TOCH FIETSEN ::)
ON: Mooie Toeter :P
-
Haha mooi he! Facebook zeker :p
-
Hoezo deze discussie?Nouja, het is mijn opgevallen dat meerdere mensen andere woorden gebruiken, ongebruikelijke woorden.Iemand vertelde mij dat hij een cd had omgerolenen ik keek diegene heel lang aan, met een vraagtekenhoofd. Omgerolen!?Ja.. Omgerolen!!Dus ik lachen.. ik heb het opgezocht.. en het schijnt te bestaan, onder Utrechtenaren. Omgerolen en Ingerolen.Het schijnt dat je auto ook ingerolen kan worden voor een andere! :) :-X ::) 8)
Zoot,
In het Rotterdamse wordt er inderdaad gerolen, eigenlijk gerole.
Zo,als ook; ik gaat, ik heeft, ik loopt, ik bent, enz.
Dus, ik bent gaan lope.
Een bepaalde stad aan de Amstel heet 020 en een straat in de oude goden buurt die Ajaxstraat heet wordt beslist niet zo genoemd.
Penningh
-
Penningh:
Natuurlijk, Rotterdammers hebben voldoende kennnis om te weten dat, zowel de grote als de kleine Ajax, genoemd door Homerus niet voldoen aan het kenmerk goddelijk en dus niet in deze wijk van oude goden thuishoren.
Zoot:
Er was een Groningse vereniging in Rotterdam.
-
Kan je nagaan hoe multi Rotterdam is.
Volgens Wikipedia is Ajax een figuur uit de Griekse mythologie.
Volgend deze zijn dit verhalen over goden en halfgoden.
Helaas voor deze mensen/(half)goden was de saxofoon toen nog niet uitgevonden.
Penningh
-
Maar er liep wel ene Stentor rond die zo hard klonk als 50 man.
Nu heb ik ooit een Stentor saxofoon gezien.....
-
Ha RMC, mooie aanwinst die T992. Wat had je nou eerst, dat is niet meer te zien? En heb je hetzelfde mondstuk?
-
Had eerst een Theo Wanne Mantra met een Theo Wanne Ambika mondstuk. Ik gebruik nu hetzelfde mondstuk op mijn T992
-
Ik heb EXACT hetzelfde probleem!
Ik mag van de fanfare op een prachtige verzilverde tenor van de vereniging spelen : 40 jaar oude Selmer 80 Super Action
(tot nu toe speelde ik altsax).
Als ik op de tenor gebonden van de hoge F of van de hoge A naar de hoge G ga is er helemaal niets aan de hand.
Echter als ik als losse noot met de hoge G begin te spelen is het een vreselijk geluid er speelt/blubbert/piept nog een toon mee met de G. Met de Gis hetzelfde probleem, maar in mindere mate.
Ben ermee naar de saxofoonwinkel in Deventer geweest, waar het instrument al jaren in onderhoud is. Ze hebben er wel een half uur serieus naar gekeken en allerlei dingen geprobeerd, maar kunnen niets vinden. Als ze er zelf op blazen is er niets aan de hand. Ze hadden dat nog nooit meegemaakt....... ben helaas onverrichter zake naar huis gegaan. Als pleister op de wonde hoefde ik niets te betalen, service!
En nu oefen ik me weer suf, heb al verschillende mondstukken en rieten geprobeerd, maar niets helpt tot nu toe.
Is er iemand die me de gouden tip kan geven? Die ben ik dan heel erg dankbaar!!!
-
Hoor de toon voor je hem speelt
Octaaf sprongen
Drie OOO's
Elke sax is anders het mechanisme wat jij in je lijf hebt gekregen door jaren Alt te spelen gebruik je nu op de tenor en werkt je tegen
Veel spelen
-
Zo dat is een snelle reactie! Dankje.
Horen wat ik ga spelen. Ja dat doe ik door van de F naar de G te gaan, dan gaat het prima prachtige G, dan hoor ik de hoge G dus goed.
Als ik daarna de G opnieuw aanzet (en volgens mij helemaal NIETS verander, in strottenhoofd en zo) komt er een vreselijk geluid uit!
En ja OOO: ik doe niet anders!
Als ik nou maar wist wat ik zou kunnen proberen.........
-
Nog een tip.
Van een kleiner naar een groter instrument moet je er ook aan wennen om iets meer mondstuk in je mond te nemen.
-
Sluit de G-klep wel? Is de veer misschien aan de zware kant?
Tiprail van het mondstuk in orde?
-
G is zowel op alt als tenor een lastige toon. Het is eigenlijk al ondoenlijk om met bv 2 spelers tegelijk een lange G zuiver te spelen. Het is een instabiele toon die bij het minste of geringste gaat zweven. Je denkt dan ook dat je fysiek niets verandert, maar dat doe je wel.
Mits je toeter in orde is, is de kans dat je strottenhoofd niet goed staat om die G te treffen groot. Je moet niet alleen weten hoe het moet ( het horen voordat je speelt) maar dan ook vooral het trainen van de spieren van je strottenhoofd en embouchure.
Ik studeer op dit moment een stuk wat eindigt met een hoge E, 7 tellen, tempo kwartnoot 50. Begin p eindigend naar pp. In het begin kwam ik tot tel 3, daarna zakte de toon weg tot een gebrom, nu speel ik hem uit. En dat zou dan nog allemaal weer anders zijn wanneer ik een stuk met zo'n noot begin in plaats van ermee eindig. Fysiek voel ik het verschil ook niet maar het is er wel!
Hoge noten zijn supermoeilijk, ondanks dat veel mensen het daar niet mee eens zullen zijn. Blazen is ook niet zo moeilijk, maar spelen.....
Een goeie saxofoondocent is heel wat waard en onontbeerlijk in dit soort zaken.
-
Eigenlijk wil elke noot een eigen octaafklep hebben. Dat zou nogal een complex instrument opleveren. Het wordt met een octaafmechaniek opgelost dat in tweeën gesplitst is. De omslag zit bij de G. Daarboven gaat het klepje op de nek open. De G is dus de noot die een beetje tussen wal en schip valt. Bij beginnende saxofonisten geeft hij dan ook een paar weken een soort dubbeltoon. Misschien is het op de ene sax wat lastiger dan op de andere maar met een goede (niet te slappe) embouchure (zie de goede oefeningen van Pieter) verdwijnt het snel. Echt niet iets waar je de vervolgens je hele leven aan hoeft te werken.
-
Bedankt voor al jullie reacties en tips.
En Leonatic, ik hoop dat je voorspelling uit komt en dat ik het eens onder controle zal krijgen, dat geeft weer moed.
Ik speel nu in totaal 1 jaar en 5 maanden altsaxofoon, en kan me nog vaag herinneren dat de hoge G op de alt in het begin ook 'raar' deed. De hoge G is dus duidelijk mijn zwakke plek!
Nu speel ik 3 weken op de tenor, en weer is het de G die 'raar' doet. En deze doet wel 'héél erg raar'.
Bij de alt was het snel over, waardoor het is opgelost weet ik echt niet.
Dus met de tenor blijf ik ook oefenen, zal 'm vriendelijk toespreken dat ie een voorbeeld moet nemen aan de alt en svp een keurige toon moet laten horen. Net zoals de andere tonen, want die geven een prachtige klank!
In mijn oefeningen zal ik al jullie tips verwerken, en wie weet.
Als iemand nog meer andere tips heeft houd ik me natuurlijk nog steeds aanbevolen.
Hoe meer (en hoe gekker) hoe liever.
-
Controleer eens of je G# klep wel sluit...
Die wordt namelijk door de F dicht gedrukt, als die beweegt als de je F los laat...
Nee, dit is niet logisch, aangezien je van A->G geen probleem hebt..
Long notes...
Intervallen naar de G toe
F->G
E->G
D->G
C->G
En natuurlijk
G->G
-
C okt - g okt gebonden is bij veel saxen zeer lastig.
Gaat het oktaafklepje op de buis voldoende open en !!! blijft het oktaafklepje op de hals wel dicht?
-
Gaat het oktaafklepje op de buis voldoende open en !!! blijft het oktaafklepje op de hals wel dicht?
Sluit de G-klep wel? Is de veer misschien aan de zware kant?
Tiprail van het mondstuk in orde?
Ben ermee naar de saxofoonwinkel in Deventer geweest, waar het instrument al jaren in onderhoud is. Ze hebben er wel een half uur serieus naar gekeken en allerlei dingen geprobeerd, maar kunnen niets vinden. Als ze er zelf op blazen is er niets aan de hand.
de Toeter is het probleem niet,............. ::)
Veel ToeterPlezier en echt,... het komt wel goed... ♫ 7 x O, ♪ 11 x O... ♫♪ 19 x O .....♫♪ ooit ;D
-
Probeer eens wat meer mondstuk in je mond te nemen!?
En ontspan je embouchure wat meer.. (Minder spanning dan op een alt)
probeer je keel te openen/ontspannen, zing de noot en probeer die ontspannen keel stand ook in je spel te gebruiken.
Verder, goede ademsteun
Je bent niet de enige die dit probleem heeft hoor. Schijnt vrij normaal te zijn bij overstap van alt naar tenor...
Veel lange G's komende van F, als eerste. En maak die klank zo open en mooi mogelijk
En toch nog even controleren of je G# klep sluit..
Kun je makkelijk met je rechterhand even aandrukken als de G speelt
-
Bedankt weer allemaal, ook voor de bemoedigende woorden.
De saxofoon is het probleem echt niet, de mensen van de saxofoonwinkel in Deventer hebben ze alles heel goed onderzocht.
Het ligt 100% aan mij.
Gisteren ging het al een paar keer goed!!! Acht keer een losse hoge G achter elkaar gespeeld met de juiste klank.
Vandaag (tegen mijn gewoonte in) heb ik nog niet op de tenor geoefend. Beetje druk programma, maar:
vanmorgen om 8.00 uur!! hebben we met een deel van de fanfare op één van de chaletparken in ons dorp een serenade gegeven voor twee jarige bewoners.
In de stukken die we speelden kwam geen hoge G voor, ha ha dat speelde lekker vrij. En de halve camping kwam luisteren. Allemaal wakker geblazen door ons. Best leuk, een aantal spelers kwam met hun instrument per punter aanvaren (de camping ligt aan het water).
En zo zijn ze om ca. 9.00 uur(na het nuttigen van koffie en sommigen zelfs bier!) weer weggevaren.
Ha ha, doen jullie ook wel eens zoiets ludieks?
-
jah,.... wij drinken ook wel eens bier..... :P
-
Ha ha, doen jullie ook wel eens zoiets ludieks?
Ja, bijvoorbeeld het concert voor rioolpijp (diameter 32 cm bij ongeveer 2 meter lengte).
Fijn dat de G eraan komt.
En, ik was het helemaal vergeten, welkom bij de tenoristen.
8) 8) 8)
-
Heb ondertussen veel saxofonisten geraadpleegd en uiteenlopende tips gekregen.
Maar niets hielp. Ik werd er bijna moedeloos van.
Tot ik gisteravond een nieuwe tip kreeg, geheel anders dan de tips tot nu toe.
Ik wil niet te vroeg juichen maar, vandaag zijn alle hoge G's goed gegaan!
En de tip is zo simpel dat je het bijna niet kunt geloven:
je tong met een iets groter gedeelte tegen het riet 'aanklakken' en: voila!!!!!
-
De hoge G is het omslagpunt van de twee oktaafklepjes. Het oktaafklepje op de hals is voor alle noten boven de G en het klepje op de body is voor de G en lager. Eigenlijk zou elke noot een eigen oktaafklepje willen hebben maar dat zou wat ingewikkeld worden. Omdat de G dat omslagpunt is, is de G het ongunstigst bedeeld met het oktaafmechaniek. Normaal studeer je dat er wel uit. Je kunt immers ook zonder oktaafklep ingedrukt het hele 2e oktaaf spelen. Een goede oefening om je embouchure daarvoor te trainen zijn Belltones: Een lage Bb spelen en dan met je embouchure alle boventonen van die Bb spelen. Bb, Bb', F', Bb", D",F" etc. Alsof je trompet speelt.
-
Alsof je trompet speelt.
Oops.... nou komt Pieter :P
-
De hoge G is het omslagpunt van de twee oktaafklepjes. Het oktaafklepje op de hals is voor alle noten boven de G en het klepje op de body is voor de G en lager. Eigenlijk zou elke noot een eigen oktaafklepje willen hebben maar dat zou wat ingewikkeld worden. Omdat de G dat omslagpunt is, is de G het ongunstigst bedeeld met het oktaafmechaniek. Normaal studeer je dat er wel uit. Je kunt immers ook zonder oktaafklep ingedrukt het hele 2e oktaaf spelen. Een goede oefening om je embouchure daarvoor te trainen zijn Belltones: Een lage Bb spelen en dan met je embouchure alle boventonen van die Bb spelen. Bb, Bb', F', Bb", D",F" etc. Alsof je trompet speelt.
In Larry Teal staat dat je de Reveille kunt blazen op de laagste B.
Een saxofoon stemmen op de eigen intonatie doe je ook zo. Blaas een B zonder oktaafklep (wijsvinger linkerhand) en vergelijk die toonhoogte met dezelfde toonhoogte van de overgeblazen laagste B (zonder oktaafklep!).
Geen hoogte verschil? Dan zit het mondstuk goed.
-
Alsof je trompet speelt.
Oops.... nou komt Pieter :P
Ja.....en wat gaat Pieter zeggen?
-
Ja.....en wat gaat Pieter zeggen?
iets in de trend van Nee,.... niet net als trompet,........ dat doe je met lipspanning,........ saxofoon speel je met je keel, je embouchure blijft eigenlijk altijd dezelfde..... :P
-
Ja.....en wat gaat Pieter zeggen?
iets in de trend van Nee,.... niet net als trompet,........ dat doe je met lipspanning,........ saxofoon speel je met je keel, je embouchure blijft eigenlijk altijd dezelfde..... :P
:)
-
Kijk kijk kijk: zo wordt je (al of niet onverwacht!) gebombardeerd tot anchorman Pieter! ;D