Saxforum
Overige blaasinstrumenten => Klarinet => Overige => Topic started by: DaKnoodle on 15 March 2013, 10:55:10
-
Heren en dames,
Ik ben eind jaren 90 als jochie begonnen als klarinettist bij een muziekvereniging.
Mijn pa speelt trompet en ook mijn broertjes hebben allemaal getracht een instrument te leren spelen.
De reden waarom ik klarinet speelde was de simpelweg de afwezigheid van een saxofoon.
Maar die kwam na 2 jaar beschikbaar, een keilwerth ST90II alt.
Inmiddels diverse verenigingen en projecten verder moet ik tot de volgende conclusie komen
Na het grootste gedeelte van mijn muzikale leven alt-saxofonist te zijn geweest.
Mijn vaste bekleding sinds een jaar als tenorsaxofonist en recente aanschaf van een sopraan is dat Bb instrumenten mij toch veel beter liggen dan Es instrumenten.
Dat ik veel makkelijker op gehoor kan spelen en jamsessies/improvisaties stukken beter gaan op tenor of sopraan.
Bijna alsof ik nooit heb kunnen wennen aan de Es toonsoort
Hoe zit dat bij jullie, klarinetisten, saxofonisten en Es klarinettisten ?
-
Kan het er niet aan liggen dat je met alt altijd een kruis meer speelt, die dan in de accoorden juist vaak weer niet gespeeld moet worden..
Maar ik ben inderdaad ook iets "vloeiender" op tenor..
Wat er ook weer aan kan liggen dat ik die al een paar jaar meer bespeel
(Zeg niet hoeveel, dan voel ik me zo oud 8) )
-
Dat denk ik ook!
-
Met es instrumenten moet ik altijd iets langer nadenken hoe de muziek getransponeerd moet worden.
En de laatste keer dat ik met een aantal gitaristen blues speelde had ik het gevoel uren lang met 5 tot zeven #'en te spelen. Vooral E majeur is een geliefde toonladder bij gitaristen.
Toch lastig om je sax in die toonaarden zuiver te houden.
Handige ezelsbrug in es: de blue note is de grondtoon van de klinkende toonladder.
Conclusie: naarmate er meer gitaristen in de buurt zijn krijg je meer problemen met je es identiteit.