Saxforum
Spelen => Oefenen / Oefenruimtes => Topic started by: ikJaap on 27 May 2013, 09:41:31
-
Tijdens het improviseren merk ik dat ik vaak voor de 'veilige' noten kies (akkoordtonen of pentatonische toonladder), maar daardoor vind ik hetgene wat ik speel wat saai. Ik wil wel andere toonladders toepassen, maar mis wat de theoretische kennis en dus het toepassen ervan. Want als ik wat geforceerd andere toonladders probeer te spelen, klinkt het vaak dissonant, in plaats van dat improvisaties er mooier van worden.
Ik begrijp dus niet hoe je verschillende toonladders kunt toepassen. Ik wil dus wat meer 'spanning' in mijn improvisaties, maar hoe en wat moet je spelen om spanning te creëren en dat weer op te laten lossen? Hoe doe je dat zodat het mooi gaat klinken? Wanneer kun je welke toonladders toepassen? (afhankelijk van akkoord en muziekgenre?)
Ik speel al meer dan 10 jaar, maar schiet op dit vlak echt tekort.
-
je kunt jezelf echt wel een eind verder brengen door je ook in de theorie te verdiepen. Het beste werkt denk ik toch om improvisatielessen te nemen. Op die manier ga je een en ander gedoseerd leren toepassen zodat eht ook beklijft. Improvisaties komen voort uit een enorme rugzak vol bagage. Die moet je verzamelen.
Er worden ook her en der improvisatie workshops gegeven.
-
Accoordenkennis en hun functie is een eerste vereiste voor mensen met een goed, relatief gehoor. Mensen met een absoluut gehoor (zoals C. Dulfer, Chat Baker) hebben het een stuk gemakkelijker.
Verder, gewoon thuis oefenen met Band In The Box, opnemen en terugluisteren.
-
Als een p.s.
't Is ook goed je te realiseren dat (bijna) elk accoord zijn eigen pentatonische ladder heeft en dat op een dominant 7 accoord alle tonen uit de bijbehorende toonladder gebruikt kunnen worden. Bijv. op G7 (g, b,d,f) passen alle tonen uit de ladder C maj.
Dat maakt de keuze mogelijkheid groter, maar het kiezen lastiger.
-
Wellicht is de gratis cursus improviseren by berkely iets voor jou? zie post elders op forum
-
Nee dank je.
-
Bedankt voor alle reacties. De cursus improviseren heb ik voorbij zien komen, helaas heb ik geen opname-apparatuur.
En om mijn theoretische kennis aan te vullen, wat is een must-have boek? Misschien met uitgeschreven stukjes solo's en met uitleg erbij waarom iets klinkt zoals het klinkt?
-
Muziek op papier van pinksterboer is een goedkoop boekje over muziek vb toonladders. Oefenboeken voor improviseren kun je denken aan aebersold
-
En verder...
Zoals al eerder gezegd. Je hebt vocabulair nodig. Je moet de taal leren om de zinnen te kunnen maken.
LUISTER naar andere jazzmuzikanten (of andere improviserende saxofonisten)
Daarna nog meer luisteren.
Rifjes naspelen, overschrijven, uitproberen in verschillende toonsoorten en gewoon heel erg veel spelen..
Wordt vrij, doe je ogen dicht, laat je vingers het werk doen terwijl jij je met de sound bezig houdt.
Niet bang zijn om fouten te maken. Foute noten bestaan niet in Jazz.. Wel verkeerd gespeelde noten.
Ik lach me altijd rot als ik een solo gespeeld heb (waarvan ik weet hoe slecht die ging) en dat mensen dan daarna bij me komen en zeggen hoe geweldig ze het wel niet vonden.
-
Zoals Hans Teeuwen het ooit zei......"Het is gewoon Jazz.."
-
Ik zal inderdaad eens dat Tipboek aanschaffen, ziet er erg nuttig uit. En ik luister al erg veel jazz, maar zie die ideeën nog niet terug in mijn solo's (waarschijnlijk omdat ik er niet intensief genoeg mee bezig ben).
Nu ik er zo over nadenk is er denk ik ook nog veel te winnen bij variëren in frasering, ik speel nu vaak bijna hele improvisaties vol met achtste noten. Vrijer proberen te spelen is inderdaad een goede tip.
-
The Martin slaat in bericht 8 de spijker op de kop!
Luister aanvankelijk vooral naar Louis Jordan en speel 'm na uit het hoofd.
-
Durf stiltes te laten vallen..
Gooi er eens een lange noot uit..
Misschien wel een halve noot hoger dan in je schema, laat hem dan oplossen door hem een halve noot te verlagen..
Als 8sten goed gaan werk naar 16den toe
Etc..
Maar het moeten je vingers gaan zitten door veel te doen.
Muscle memory..
-
Om even aan te tonen hoe belangrijk "de goede" noten zijn...
http://www.youtube.com/watch?v=cQPZRdCAVu8
-
Razend snelle chromatiek. Hoeft nieteens in time.
-
Die improvisatie is zooo. Desonant dat mijn schoenen uitvallen. Het grappige is dat je dat na 1 minuut niet meer hoort omdat je alleen nog Naar de sax luistert.
-
Wat ook belangrijk is, als je je vocabulaire wilt vergroten, is naspelen wat je zou zingen. Als je een solo zingt, dan zing je wat je in je hoofd hoort. Als je een solo speelt op je sax, dan wordt je creativiteit enorm aan banden gelegd, omdat je kennis en kunde dan niet ver genoeg reikt.
Dus als je je zelf gezongen solo's opneemt en uitzoekt, dan kom je veel dichterbij wat je eigenlijk wilt spelen.
-
Of... neem een niet al te ingewikkeld bestaand melodietje met accoorden. Zet het accoordenschema in Band In The Box. Leer het melodietje uit je hoofd na te spelen. Speel daarna variaties op het melodietje met BITB als begeleiding.
-
Misschien toch nog maar inschrijven bij de cursus improviseren by berkely, zoals emdee reeds voorstelde.
Kan je in ieder geval de filmpjes, uitleg, toonladders e.d. downloaden en bestuderen, zonder dat je dan wat opneemt en instuurt. ;)
-
Er zitten echt goede tips tussen, bedankt voor alle reacties! Genoeg om weer mee aan de slag te gaan :)