Saxforum
Saxofoon => Saxofoons op type => Tenor => Topic started by: munkie on 01 August 2013, 12:33:33
-
(http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/Saxophones/Jupiter%20JTS-787%20Tenor/Jupitertenor2_zps1b911c9a.jpg)
Van de week deze Jupiter TS-787 tenor gescoord via MP. Ik dacht laat ik eens gaan kijken, als het echt een wrak is laat ik hem liggen. Ik ben anderhalf jaar geleden begonnen op een Jupiter alt van de lokale Hafabra die een zwaar leven achter de rug had gehad. De lokale repairman kon hem uiteindelijk wel sluitend krijgen maar daar zijn uiteraard wel kosten aan verbonden.
Deze tenor bleek echter vrijwel in nieuwstaat te zijn! Ik zie 1 soldeerpuntje, wat krasjes in de beker. Verder wat hele kleine krasjes en een enkel piepklein roestplekje. Een Jupiter sax van 1998 kan er niet beter uit zien denk ik. Verkoper had hem nieuw gekocht in 1998, bon aanwezig! Was toen toch al 2300 HFL. Dat is 1000 euro in geld van toen.
Hij kwam super compleet met twee (2) koffers, een rechte en een Protec softcase. Selmer S80 mondstuk. Diverse rieten. Draagband. Standaard. Muziekstandaard. Diverse doeken en reinigingsmiddelen. Kurkvet.
Ik had nog nooit een tenor beetgehad maar ik blies zo de lage noten eruit. De polsters zagen er ook goed uit. Voor de prijs, die ik hier niet ga noemen, was het echt een "no-brainer".
Ik heb bij Rieten.nl wat Rico rieten besteld, er zat alleen Vandoren bij. En een Rico Graftonite mondstuk voor jazz. Weer 60 euro. Weer een dure hobby erbij! 8)
-
Welkom bij de tenoren
8) 8) 8)
-
Als die net zo lekker speelt als dat Jupiter altje wat ik nog steeds heb heb je een lekker saxje te pakken..
Geniet er van.
-
Weer een Jupiter erbij! Goed bezig! :D
-
Bedankt voor de reacties heren! Zoals wellicht bekend kom ik van de gitaar zeg maar. Dit is bijna zoiets als van de gitaar overschakelen op de bas. Wat een joekel van een toeter zeg! Je hele houding is anders. En de stemming natuurlijk, het klinkt bijna als een bas onderin. Er moet wel meer lucht in dan in een alt maar hij blaast toch makkelijk aan.
Ik doe de alt zeker niet weg, ik ben hem zeker gaan waarderen. Maar in de moderne jazz is het allemaal tenor wat de klok slaat. Vreemd eigenlijk, de grote pionier van de bebop was een altist maar daarna hield het vrijwel op voor de alt.
-
Laat het Gerald Albright maar niet horen ;D
-
Weer een tenor erbij :)
Veel plezier, maar dat spreekt voor zich!
-
Laat het Gerald Albright maar niet horen ;D
Bedankt voor de tip 8) Beetje smooth jazz maar de man kan spelen. Natuurlijk waren en zijn er wel altisten na Parker en goede ook: Art Pepper, Phil Woods, Bobby Watson, Paul Desmond, David Sanborn, onze eigen miss Dulfer.
-
Even door het begin heen bijten... (2:31)
En niet echt jazz, maar... ik wordt hier erg jaloers van 8)
http://www.youtube.com/watch?v=OJS59ZC4eJw
Maar er gaat niets boven tenor (of toch...)
-
phil woods, goede tijden, voor de klassiekers onder ons: hij heeft ook een jazz sonate geschreven, niet echt makkelijk, maar wel een mooi werk!!!
-
Ook ik heb sinds woensdag een Jupiter 787 in bezit. Het uiterlijk is een stuk verweerder dan die van jou, maar wat speelt ie fijn!
-
Ook ik heb sinds woensdag een Jupiter 787 in bezit. Het uiterlijk is een stuk verweerder RUSTIEKER ???, DOORLEEFDER ::) dan die van jou, maar wat speelt ie fijn!
veel ♫♪ ToETerRRrrr PleZier ♪♪
-
Sorry Zoot, je hebt helemaal gelijk
-
Ik heb de Jupiter tenor nu terug van de lokale sax techneut. Wat polstertjes vervangen, de boel onderin wat nagesteld. Volgens mij is ie nu goed, ik kan de lage noten er redelijk makkelijk uitkrijgen. Volgens een bevriende tenorist is de lage C wat lastig maar hij heeft een oude Martin, heel andere toeter natuurlijk.
Hij zegt dat ik qua mondstuk het voorlopig beter bij eboniet kan houden. Wat zeggen jullie? Tips?
-
Eboniet? Metaal? Het maakt allemaal niets uit. Het is de tipopening, de baanlengte en de binnenhuisarchitectuur waar het om draait (i.m.h.o.).
-
Wat ik persoonlijk een voordeel vind van metaal, is dat ze meestal slanker zijn. Je mond hoeft dan minder ver open (scheelt nu ook weer niet zo heel veel), en dat geeft mij meer controle over de klank.
Als er al klankverschil is tussen de materialen, is dat ver ondergeschikt aan het ontwerp.
-
heel veel plezier met je tenor Munkie!
p.s. over het onderwerp geen altisten meer in de jazz ben ik het niet mee eens.
Zoek maar eens op " Bruut "
Maarten Hogenhuis op alt. Daar word ik wel even stil van.
-
Ik heb een paar proeflesjes gehad bij een leraar die juist zijn Selmer tenor te koop aanbiedt op MP, hij gaat helemaal over op de alt. Hij wou beweren dat het tegenwoordig allemaal alt is wat de klok slaat, Ben Herman en diverse jonge talenten in NL. Dat vraag ik me af, OK in de funk/fusion electrische bands snijdt de alt er beter doorheen natuurlijk.
Ik was de tenor een paar dagen kwijt voor de onderhoudsbeurt. Dus weer op de alt aan de gang. Heeft toch ook wel weer wat. Valt me op een gegeven moment de hele Cis klep plus asje uit de toeter! Ik in paniek. De volgende dag maar weer naar de lokale repairman. Bleek het asje losgetrild te zijn tijdens transport. Hij heeft het weer vastgezet met aan beide kant wat lak om te fixeren. Kwetsbaar ding hoor zo'n toeter! ???
-
Vandaag een Otto Link STM 6 mondstuk binnen gekregen, van MP uiteraard. Meteen proberen natuurlijk, met een La Voz MS riet. Ik blaas er zo mee weg, no problemo! 8)
Soundclipje, met fouten en al, uit het bolle hoofd:
https://soundcloud.com/munkienl/jupiter-tenor-sax-otto-link
-
Klopt, al zullen de externe maten wel van invloed zijn op je mondstand (en dus ook de klank)
-
Mondstukken en rieten, eindeloos verhaal, waar ben ik aan begonnen.... Ik speel nu met een La Voz medium soft riet, misschien alweer te dun. Medium is weer te dik, dat blaast te zwaar. Ik zou misschien nog wel een hard rubber mondstuk erbij willen voor de Getz sound.
-
Op een metalen link kan je ook op een Getz geluid oefenen.
Neem er de tijd voor, net zo een eindeloos verhaal als dat van de rieten en mondstukken.
-
Maar een stuk goedkoper...
Speel maar eens mee met Getz, je zal merken dat je automatisch richting zijn klank gaat sturen..
-
Klopt. Vandaag weer even op de tenor geblazen met de metalen STM. Blaast toch wel makkelijker aan dan de eboniet OL. Die heeft ook een wat grotere tipopening, 7 ipv 6. Lekker R&B scheuren met wat YT clipjes mee. En dan Chet Baker erop, YT stuurt je van hot naar her ;) En dan kan zacht blazen ook wel. Zoals je merkt ben ik nog zoekende maar het gaat op de tenor al heel lekker al zeg ik het zelf.
Op de alt blijft het hard werken, ik heb laatst een Meyer 6 gehaald daarvoor. Een vriend heeft de alt een uur lang bekeken met een lampje maar hij kon nix vinden. In een bekende zaak waar ik het mondstuk kocht beweerde de verkoper dat mijn ouwe Jupiter alt lekte. Tja ik ben al 1,5 jaar bezig met dat ding, 3X naar een reparateur gebracht ???
-
Lekkende nek tenon, lek in de aansluiting van de verschillende body delen...
Of... Gisklep met speling in de as, lijkt goed te sluiten maar doet dat niet als je de Gis mbv de link van onderste kleppen sluit..
Er kan zoveel aan schelen
Welke reparateur, als ik dat mag vragen...
-
Sorry maar ik noem geen namen. Ik ben nog maar 1,5 jaar bezig. Het is toch wel complexe materie met de sax en de 1 zegt dit de ander zegt dat. Koop dan een Selmer zeg je of een top Yamaha. Ja geld lost alles op maar dat heb ik dus niet veel. Na 33 jaar op de gitaar kan ik zo een gitaartje van 70 euro van MP halen, beetje opknappen en dan doe ik er zo een optreden mee.
-
Goede houding...
-
Waar woon je? Is er niemand in je buurt die onbevooroordeeld even op die alt kan toeteren?
Ik wil hem best even testen, en ik heb toevallig niets tegen Jupiter saxen ;) Oké, ik ben misschien bevooroordeeld in het voordeel van Jupiter, haha.
-
Gezien de geschiedenis van reparaties is iets aan de hand is met deze alt en het is een minder goed herkenbaar defect. Hij is lichtdicht, de volgende test is of hij ook rookdicht is.
Met sigarettenrook kan je de dichtheid testen:
plastic folie over de beker
folie ondersteunen met een bierviltje
bierviltje op de beker met tape vastmaken
geen mondstuk wel hals
alle kleppen dicht
rook inblazen
kijken waar de rook eruit komt
-
Bedankt voor de reacties. Ik woon helaas nogal ver van de bewoonde wereld. Maar ik zal nog eens een second opinion ergens halen.
Die rook methode lijkt me niet zo fijn, ik rook zelf niet haha! De saxofonist waar ik het over had wel trouwens. Hij heeft 30 jaar ervaring en zegt dat ie sluit en goed speelt. Tja.
-
Dan rest er 1 ding.. Meters maken, en nog meer meters
-
Mijn eigen draadje bij toeval teruggevonden...
Ben nu ruim een jaar dagelijks aan het toeteren op mijn Jupiter tenor. Heb hem net naar een reparateur gebracht voor een beurtje. Het mechaniek voelt wel wat strakker aan nu. In het laag spreekt ie nu goed aan. Maar in het hoog begint ie al snel te piepen met mijn Otto Link 6 mondstuk en een La Voz Medium Soft riet. Boven de hoge C kan ik het wel shaken.
Riet kwestie? Andere rieten zoals Rico Jazz Select 3S of 3M krijg ik niet aan de praat ook niet na dagen inspelen.
Wat een hobby ::)
-
Emboucure losser houden. We hebben allemaal de neiging meer te knijpen naarmate we hogere tonen gaan spelen.
Wat ook schijnt te helpen tegen piepen: de schouders van het riet (uiterst links en rechts) iets meer afronden.
-
Ok embouchure maar als ik te weinig lipspanning geef dan zakt de toon weg. Iets teveel en het is pieppiep.
-
Zou ook aan je mondstuk kunnen liggen
Die OLs staan niet echt bekend om hun constante kwaliteit
-
Ok ik ga het vanmiddag nog eens proberen met mijn eboniet mondstuk, ook een OL... Mijn metalen is een OL ST 6, 2dehandsje van MP.
-
Ik heb een zgan STM 7* ter overname en ook een in zeer goede staat verkerende STM 6*
Wat The Martin schreef is ook mijn ervaring. Dus kom ze een keer proberen.
-
Ok bedankt voor jullie reacties. Ik heb net weer even getoeterd. OL STM 6 piept ook met La Voz Medium. Dan de eboniet OL. Piept minder maar ja zo'n telefoonhoorn in je bek :o Daarna weer de Ol STM. Tot de hoge E gaat het, al blijft het oppassen. Hoge F vergeet het maar.
Ik heb maar weer eens nieuwe rieten besteld... La Voz MS. Eens kijken of daar en goede tussen zit....
-
Ik denk toch embouchure/ademsteun/verkeerde voicing kwestie
Als je de F eens met je front-F speelt (dus niet met je palmkeys) komt die dan wel
-
Ik denk toch embouchure/ademsteun/verkeerde voicing kwestie
Als je de F eens met je front-F speelt (dus niet met je palmkeys) komt die dan wel
De quick F bedoel je The Martin?
-
Alsof je een hoge a speelt maar dan de wijsvinger op de front-F ook wel quick-F genaamd
-
Update. Gister een collega saxofonist langs gehad. Hij bracht zijn eigen mondstuk mee een OL STM 7* (weet iemand waar die * voor staat?) en zijn eigen rieten. (La Voz Medium) Conclusie: toeter is goed, sluit goed. Met zijn eigen mondstuk en rieten eigenlijk weinig problemen. Met mijn mondstuk OL STM 6 klonk het een stuk dunner en ging het wat piepen. Toch een mondstuk kwestie? Ik zie geen krassen of beschadigingen op mijn mondstuk.
Het kan ook een techniek kwestie zijn. Ik ben met de vingertjes al veel verder dan mijn collega, ik oefen iedere dag mijn toonladders. Hij haalde wel twee keer zoveel geluid uit mijn toeter, ik blaas misschien gewoon niet goed.
-
Als ook hij piepte op jouw mondstuk....
De rails kunnen niet gelijk zijn, tipopening kan niet goed zijn etc......
Het * staat voor halve stap groter de 7* zit dus tussen de 7 en de 8 in
-
Tja hoe zie je dat...
(http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/Saxophones/Jupiter%20JTS-787%20Tenor/Sax4_zps62f6aa8d.jpg)
(http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/Saxophones/Jupiter%20JTS-787%20Tenor/Sax3_zps7549eb88.jpg)
-
Het lijkt net of de tafel niet helemaal vlak is bij het einde van het venster.
Dat kan een reden tot piepen zijn.
Maar van een foto is dat niet 100% te zien, het kan ook een vlekje zijn.
-
Het is een vlekje, van opzij gezien is ie vlak.
-
Tafel en tiprail kunnen niet in één vlak liggen. Ook kan de kromming links en rechts van de zijrails niet eender zijn.
Het eerste is moeilijk vast te stellen. Het tweede heel eenvoudig. Zet een nieuw riet op (niet insabbelen) en knip het plastic venster uit een vensterenvelop. Schuif het venster tussen riet en mondstuk.
Het venster mag nu niet schuin t.o.v. van de hardlijn van het mondstuk staan/zitten.
-
http://www.youtube.com/watch?v=gA_Uu0PLU5E
-
Ik heb net weer even getoeterd. OL STM 6 piept ook met La Voz Medium. Dan de eboniet OL. Piept minder maar ja zo'n telefoonhoorn in je bek :o Daarna weer de Ol STM. Tot de hoge E gaat het, al blijft het oppassen. Hoge F vergeet het maar.
Ik heb maar weer eens nieuwe rieten besteld... La Voz MS. Eens kijken of daar en goede tussen zit....
Ik heb voor tenor ook Otto Link STM, en wel de 5* (speel ik bijna niet meer op), de 6* (gebruik ik het meest) en de 7* (op de groei gekocht voor een ramsjprijs). Kom gerust eens in Apeldoorn langs om deze mondstukken met de jouwe te vergelijken. Ik raad je bovendien aan om eens met een goede leraar naar dit verhaal te kijken want niet alles is "uit een boekje" te leren.
-
Tja Apeldoorn. Ik woon echt buiten de bewoonde wereld.
Ik heb ooit wat proeflesjes gehad van een leraar, moet ik maar weer eens proberen. Een heel seizoen les zit er financieel niet in, alleen de trein kost al 6 euro per keer. En een half uurtje is zo voorbij. Die leraar deed wat met Abersold backing tracks, heb ik allemaal en anders staan ze wel op Youtube. BIAB met 3000 nrs. Alle Realbooks in PDF formaat. Youtube, Spotify. 1800 CD's. 8000 platen. Saxopedia en andere sites met solo transcripties. Teveel materiaal, te weinig tijd...
-
Follow-up. Ik kwam toevallig langs de winkel van de reparateur. Ik naar binnen en vragen. Wat tips gekregen. Hij zei , bij Otto Link metaal mondstukken altijd het riet zo monteren dat de tip van het riet iets oversteekt t.o.v. de rand van het mondstuk. Verder de rietbinder niet helemaal achteraan zetten maar wat naar voren schuiven.
Zo gezegd zo gedaan. Het hangt wat van het riet af maar een nieuw riet La Voz Medium klinkt nog wel wat dof maar piept niet. Een wat ouder riet LVM piept wel wat maar daar ben ik dan ook mee bezig geweest met schuurpapier.
Rieten, rieten, rieten... Waar ben ik aan begonnen... :o
-
Ja hè.........
-
Rieten, rieten, rieten... Waar ben ik aan begonnen... :o
Dat is een hele oude verzuchting.
Hij is niet van de uitvinder van het riet, want hij had een heel rietveld om uit te kiezen.
Waarschijnlijk is hij van iemand die met een koerier eens wat rieten ontving en ver van een rietveld woonde.
Ik hoop dat je hem kan omwisselen voor een spreuk als: zoals de ouden speelden piepten de jonkies.
-
Mijn eigen oude draadje maar opgepakt...
(http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/Saxophones/Selmer%20SA80%20II/P1010471_zps6a3adf59.jpg)
Mezelf een Kerst kadootje gegund na 3 jaar zwoegen op de sax. Selemr SA80 II, een van de eerste uit de tweede serie, bouwjaar 1986.
(http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/Saxophones/Selmer%20SA80%20II/P1010472_zps141b9d48.jpg)
Er zitten speelsporen op zoals je ziet, de lak is er hier en daar van af, roestplekjes, krasjes.
(http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/Saxophones/Selmer%20SA80%20II/P1010467_zps9178a927.jpg)
Maar daar was de prijs dan ook naar. Ik heb een aankoopkeuring laten doen bij een reparateur, die heeft hem voor 100 euri weer speelklaar gemaakt. Hij sluit en speelt nu goed.
(http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/Saxophones/Selmer%20SA80%20II/P1010470_zpsdde6e738.jpg)
Het is wel wennen hoor. Het mechaniek loopt zwaarder dan op de Jupiter, je moet meer drukken zeg maar. Hij speelt ook wat zwaarder, ademsteun en embouchure worden zwaarder op de proef gesteld. Dat wordt weer oefenen dus. Het klinkt wel voller en warmer dan op de Jupiter en van lage Bb tot hoge F# komt alles er zo uit. Hij weegt meer, mechaniek en de toeter zelf zijn van zwaarder metaal. Voelt ook steviger aan.
Ik dacht altijd dat de Jupiter een Selmer kloon was, is niet helemaal waar. De Selmer past niet in de Jupiter koffer, de beker is anders van vorm. De Selmer hals past niet de Jupiter, de diameter van het eind van de toeter is kleiner dan bij de Selmer. De De bediening van de Cis, Gis en de lage noten zit op een iets andere positie bij de Selmer.
Kortom voorlopig weer wat te doen. En niet oefenen is geen optie als je zo'n toeter hebt!
Prettige dagen dames en heren! 8)
-
Ja die Selmers bieden wel wat luchtweerstand .
Krijg je meer controle voor terug
Veel plezier met het leren kennen van je nieuwe levenspartner