Saxforum
Saxofoon => Mondstukken, Ligatures en Rieten => Topic started by: Leonie on 09 April 2014, 15:40:48
-
Welke rieten kan je het beste kopen voor een "gevorderde beginner"? Ik speel het liefst pop/rock/ jazz (alvast geen klassiek). Ik heb een metalen mondstuk.
Wat zouden jullie aanraden.
Alvast bedankt.
-
LaVoz medium of Fibracell mediumsoft of medium
-
Alexander Superial 2.5 bevalt mij erg goed. Maar het is vooral een kwestie van verschillende rieten proberen.
-
Maar het is vooral een kwestie van verschillende rieten proberen.
sluit ik me bij aan,........ het moet bij je mondstuk passen, jouw ademsteun, jouw sax... zoveel variabelen... :-X
welk merk mondstuk is het en welke opening etc....... ??? misschien kan iemand je dan een bepaald riet adviseren.....
(((nog steeds Otto link usa 6 Tone Master? )))
-
Op Otto Link 6 of 6* doet BARI medium het ook heel erg goed.
-
Heel veel keus dus. Ik kreeg van iemand te horen dat ik geen klassieke rieten moet gebruiken....wat zijn klassieke rieten dan? Heb nu rieten van Rico? Gewoon weleens gekocht. Pfff d'r komt veel kijken bij dat saxofoon spelen. Heb een Otto Link mondstuk 6.
gr. leonie
-
V16
-
Ik heb zelf ook wel goede ervaring met Vandoren Java Red op een metalen Otto Link.
Van Rico, vind ik de Rico Jazz Select veel beter (ook duurzamer) dan de standard Rico Royaal.
Het blijft net zoals bij mondstukken toch een kwestie van persoonlijke voorkeur, dus zelf uitproberen.
-
Heel veel keus dus. Ik kreeg van iemand te horen dat ik geen klassieke rieten moet gebruiken....wat zijn klassieke rieten dan? Heb nu rieten van Rico? Gewoon weleens gekocht. Pfff d'r komt veel kijken bij dat saxofoon spelen. Heb een Otto Link mondstuk 6.
gr. leonie
VanDoren is een riet dat vooral door klassiekers wordt geblazen.
Rolf Delfos (The Houdini's, Artvark, Auratone's) blaast al zolang ik hem ken op La Voz med. hard.
Veel wijsheid
-
Kleine correctie
Vandoren traditional is een breed toegepast klassieker riet
Maar bijv de vandoren Java's en V16 zijn echt wel een voor het modernere werk
Java's zijn initieel wel lekker maar verliezen hun kracht te snel
Min voorkeur is tot nu toe V16
En fibracell ook trouwens
-
Kleine correctie
Vandoren traditional is een breed toegepast klassieker riet
Maar bijv de vandoren Java's en V16 zijn echt wel een voor het modernere werk
Java's zijn initieel wel lekker maar verliezen hun kracht te snel
Min voorkeur is tot nu toe V16
En fibracell ook trouwens
De Correctie......? Oke, oke :) :) :)
Ik blaas al jaaaaaren op Bari en soms ook op Fibracell. Het Bari-riet voor mijn baritonsax kocht ik midden jaren '90 en daar blaas ik nóg op. Voor pop en zo maakt het allemaal niet zoveel uit. Hoe je klinkt is vooral afhankelijk van de geluidsman/vrouw en zijn/haar installatie.
-
Een klassiek gevormd riet of Frans riet heeft als tegenhanger het Amerikaans riet.
Het verschil is dat bij het Franse riet de punt van het riet dunner is en het hart wat dikker.
Van Doren is Frans, La Voz Amerikaans.
De twee soorten kunnen in elkaar overgaan.
Frans wordt meer voor klassiek gebruikt, maar er zijn genoeg uitzonderingen.
Kijk maar wat prettiger speelt.
Het rechte streepje dat op sommige rieten ongeveer halverwege wordt gemaakt kan ook wel French cut worden genoemd.
German cut (klarinetten) betekend dat de rieten wat smaller zijn.
-
Bedankt allemaal voor de tekst en uitleg!!
-
Ik had een setje besteld met allemaal verschillende soorten. Vond het toch best zonde om ze allemaal tegelijk open te maken, en dan duurt het toch wel een tijd voor je alles uitgeprobeerd heb.
Toevallig vorige week mijn eerste V16 opengemaakt, en die is meteen met stip favoriet. Benieuwd of straks ook de tweede V16 uit het setje zo fijn is. Speel nu ook nog afwisselend twee Rico's die onverwoestbaar lijken, en die ik eerst op wil spelen,. Ook prima rieten overigens, maar het heeft even geduurd voor ik aan ze gewend was. En twee Java's die tsja, wat zal ik zeggen... ik vind er eigenlijk niet zo veel van. Niet negatief maar ook niet positief.
-
Na veel uitproberen kwam ik uiteindelijk op de V16 uit. Een fantastisch riet met een diepe warme klank. Mijn favoriet die V16. De Java's begaven het het soms al na 3 weken intensief spelen. Sind een paar weken speel ik nu op Fibracel. Een mooie klank, wel wat scherper, maar je kunt er ook lekker op scheuren. Voordeel is dat ze direct uit de verpakking spelen. Geen gehannes met vochtig maken, altijd stabiel. Ik geloof dat ik nu helemaal om ben.
-
Een goede reden om geen klassieke rieten te gebruiken op een Otto link is de vaak wat langere facing van dit mondstuk. De facing is de opening in de tafel boven het riet.
Door de manier van snijden van klassieke rieten trilt de tip meer en is er weinig trilling aan het einde van de facing. Dat combineert beter met een mondstuk met een korte facing.
-
Dat idee had ik ook altijd. Keer over gehad op t forum, (vandoren classic op otto link mondstuk). De facing op mijn Selmer s80e is een heel stuk korter dan op mijn OL7.
Op een OL met opening 6 zou ik zelf ong. een La Voz medium zetten. (ik gebruik overal la voz op).
Deze hebben een wat ronde klank (v16 overigens ook, vind ik ook mooi klinken.)
Bari kan goed voor een wat scherper geluid. Op youtube staan heel wat filmpjes met opnames waarbij het gebruikte merk rieten is genoemd.
Succes met uitproberen.
-
Een Fibracell riet is toch een kunststof riet? Is dat aan te bevelen (voor een beginner)?
-
Kunststof riet niet aan te bevelen? Waarom niet?
Embouchure is embouchure. Ademsteun is ademsteun.
-
Ik heb een voorkeur om te spelen op een rieten riet.
Maar ik heb nog steeds een Fibracell riet in de koffer,
Waarom, misschien een veilig gevoel, hij doet het altijd zonder inspelen e.d.
Penningh.
-
Een perfect riet (wie kent niet dat gelukzalige gevoel) is niet te verslaan door kunststof..
Fibracell is een prima alternatief (als je niet klasiek wilt spelen)
En inderdaad, waarom niet voor beginners... Lijkt mij geen probleem
(Mis je alleen dat heerlijke moment waarop je ontdekt met een perfect riet van doen te hebben)
-
Een kunststof riet is gemaakt van een harder materiaal. Op de plaats waar het riet tegen het mondstuk komt kan wat meer buzzzzzz geluid ontstaan, afhankelijk van de kromming van het mondstuk.
Er is een mondstuk wat gemaakt is op een minimale hoeveelheid buzzzzzz. Als je mondstuk niet teveel buzzzzz geeft is het prima om met kunststof rieten te beginnen.
-
Buzzzz. Mooi dat u dat effect noemt, Drietenor.
Om thuis te kunnen oefenen blaas ik op mijn tenorsax op een O.L STM 6* met daarop een BARI M riet.
Dat buzzzz-ed minder dan hetzelfde riet op een ebo Berg Larsen 105/1 M.
Merkwaardig, niet?
-
Nog een vraagje, ik heb ook een berg larsen mondstuk. 85 1. Welke rieten zouden jullie daarop doen?
-
Ik speel een stainless steel BL 110/2 met verhoogde drempel (Op maat gesneden wigje van een kunststof kurk) en hou van een wat feller geluid. Richting rock maar met body
V16 en Fibracell werkt voor mij prima
Qua sterkte, dat is persoonlijk. gewoon uitproberen
-
Berg -en Otto l. speel ik met hetzelfde riet.
Meestal La Voz, daar heb ik nog wat doosjes van liggen.
Ps, De mondstukken die voor legere rieten waren ontworpen zijn die van Lars Mlekusch, (topic van Titia de Roos) niet verkrijgbaar in dit land.
-
Nog een vraagje, ik heb ook een berg larsen mondstuk. 85 1. Welke rieten zouden jullie daarop doen?
Fibracell M
-
Vandoren Blauw (3) zijn eigenlijk klassieke rieten maar na 25 jaar alt spelen kwam ik nog geen beter riet tegen. Het is sterk en een beetje stug, wat goed past bij de hoge druk die ik gebruik tijdens het spelen. Zowel op m'n kleine (grote kamer) vintage mondstukjes als op m'n Selmer E, Meyer M6 en M8 prima. Overigens gebruik ik op al m'n mondstukken hetzelfde riet. Hoe groter hoe kritischer, dat wel.
Amerikaanse merken breken bij mij na enkele weken en de Vandorens - OK, af en toe koop ik een doosje V16 - blijven maanden prima. Ik heb een houder met 4 courante rieten en wissel af.
Yanagisawa 1986 en Beuscher 1926
-
Via de muziekwinkel Matthews in Edam kwam ik in aanraking met Francois Louis rieten. Ik heb nu via rieten.nl een doosje nr.2 voor de sopraan. Ben er erg blij mee. ik speel op een ebonieten Selmer S80 F mondstuk en op een Magenta vintage saxofoon.
http://francois-louis.com/file_download/1/FLReedStrength.pdf
-
Ik speel al jaren op het franse merk Rigotti.
Nooit een probleem mee gehad.
Alle andere rieten vind ik minder fijn spelen.
Komt waarschijnlijk door gewenning aan een vast merk.