Saxforum
Spelen => Techniek => Topic started by: Jannerd on 11 January 2006, 19:12:07
-
Ik heb een muziekstuk voor altsax en piano, maar ik wil het op mijn sopraan spelen. Het liefst zou ik de piano partij transponeren, maar hoe moet ik dat dan doen?
-
Gewoon tellen, de noten enz. en dan schrijf je die op simpel. Als je geen zin hebt om te tellen dan kijk je maar ffies op internet zoals hier (http://http://www.saxontheweb.net/Transposition.html)
-
Het lijkt mij toch het meest simpel om de saxpartij te transponeren. In welke toonsoort staat het en om welk stuk gaat het?
-
Of je koopt een programma als Finale of Encore.
Neemt de partij over en laat het programmatje het moeilijke werk doen.
-
Je moet ook wel even bekijken of het nog wel speelbaar blijft na transponeren. Veel kruizen of mollen hoeft geen probleem te zijn maar het kan wel zijn dat sommige stukjes motorisch heel lastig komen te liggen.
-
Of je koopt een programma als Finale of Encore.
Neemt de partij over en laat het programmatje het moeilijke werk doen.
Zo moeilijk is dat niet :P , ik denk dat je gewoon te lui bent om dat te doen, aangezien je opmerking en het wel wat tijd kost.
-
gewoon een kwint omlaag.
-
Of je koopt een programma als Finale of Encore.
Neemt de partij over en laat het programmatje het moeilijke werk doen.
Zo moeilijk is dat niet :P , ik denk dat je gewoon te lui bent om dat te doen, aangezien je opmerking en het wel wat tijd kost.
Watch it honey :lol:
Weet je wel hoe lang het duurt om zo'n partij in te voeren 8)
Maar het is natuurlijk altijd handig om je partijen digitaal te hebben, op die manier kun je de partijen aanpassen zoals je wilt zonder steeds weer het zelfde werk te moeten doen.
Zo heb ik meerdere partijen omgezet van concertstemming naar tenor, alt en trombone.
En DAT scheelt een hoop werk.
-
Maar het is natuurlijk altijd handig om je partijen digitaal te hebben, op die manier kun je de partijen aanpassen zoals je wilt zonder steeds weer het zelfde werk te moeten doen.
Zo heb ik meerdere partijen omgezet van concertstemming naar tenor, alt en trombone.
En DAT scheelt een hoop werk.
En mocht je een paar goede midifiles aantreffen, is zo bewerkt voor jezelf of als arrangement, misschien niet meteen voor een hele bigband, maar voor een gezellige kapel.
(Kom uit het zuiden en het goede seizoen is aangebroken :lol: )
-
Maar het is natuurlijk altijd handig om je partijen digitaal te hebben, op die manier kun je de partijen aanpassen zoals je wilt zonder steeds weer het zelfde werk te moeten doen.
Zo heb ik meerdere partijen omgezet van concertstemming naar tenor, alt en trombone.
En DAT scheelt een hoop werk.
En mocht je een paar goede midifiles aantreffen, is zo bewerkt voor jezelf of als arrangement, misschien niet meteen voor een hele bigband, maar voor een gezellige kapel.
(Kom uit het zuiden en het goede seizoen is aangebroken :lol: )
Yep, we hebben voor dit jaar alweer 25 optredens staan 8)
-
Heerlijk, ff lekker anders spelen. Wij spelen hoofdzakelijk met DE dagen zelf, maar dat zijn dan wel heeele lange dagen :lol:
Geweldig feestje.
-
TIP: Je kan je eigen postings wijzigen. Druk gewoon op edit en pas aan/voeg toe wat je wil
-
Op zich een aardig idee, hoewel ik niet aanraad om dit te gaan aanleren. Kan handig zijn, maar het is (mijn 2ct mening) verstandiger om gewoon te weten dat als je een Cis op de alt blaast dit een E is in piano/gitaar notatie.
Stel dat een mede saxofonist gaat vragen: speel eens een E?
Ga je dan een Cis op je sax blazen?
:roll:
-
Zie ik in je grepentabel nou goed dat b.v. een G als een E moet pakken?
De noten kloppen niet helemaal.
-
...de bedoeling van deze tabel is dat je een pianostuk leest.
daar staat een G, dan pak je een E op de sax.
-
...de bedoeling van deze tabel is dat je een pianostuk leest.
daar staat een G, dan pak je een E op de sax.
Op een sax die Es gestemd is ja.
Heb je een sax in Bes gestemd moet je een A pakken.
Eigenlijk is het heel simpel. Toonsoort van het pianostuk wordt in Es + 3 kruizen en in Bes + 2 kruizen.
Voorbeeld: staat een stuk in C geschreven zit je voor Es 2 tonen lager + 3 kruizen. Is dus toonsoort van A.
Voor Bes zit je 1 toon hoger + 2 kruizen, dus toonsoort van D.
Even heel simpel gezegd.
-
..ja dat heb je, als je alleen maar alt speelt..
:wink:
-
Leuk altijd .... dit onderwerp; ik zit te wachten op de baylonische spraakverwarring...... :-D
-
ja, en wat als ik een tenor duet uit mijn studieboek wil transponeren naar dwarsfluit (=C) zodat ik samen een duet kan spelen zonder MIJN partij aan te passen :?:
Ik heb sibelius, maar die zet dan alle kruizen en mollen bij de individuele noten. Als ik de partij invoer met het knopje transponeren aan past die mijn partij aan, en dat wil ik nou juist niet. Wellicht moet ik hier een eigen topic voor openen...
-
...in concert C mijn vriend, in concert C...
Suc6
-
ai, ai ik heb een vintage sax van voor 1940..die is nou net weer niet 440Hz....wat nu?
Heb eens een oude piano gehad, stond een halve toon te laag. Pianostemmer durfde die halve toon niet omhoog te brengen, was bang dat de piano inelkaar zou klappen.
Heb je ook een probleem als je wilt samenspelen van een blaadje met noten in A 440 Hz concert C
:wink:
-
..bespeur ik iets van een ergernis? Heb alleen maar even gerageerd op wat replys.
Emma Goldman (My live ) staat in mijn boekenkast (jaren 70). Wat mij betreft had die reden om zich te ergeren.
:cry:
-
En ik ben een nieuwkomer in de saxwereld, dus snap niet waarom het zo "moet" of gaat en vind het interessant om te lezen hoe ervaren saxspelers daar tegen aan kijken.
[verbazingsmodus]Waarschijnlijk zien saxspelers die alleen voor zichzelf spelen het probleem niet, maar als je met andere instrumenten samen speelt, lijkt het me toch knap onhandig om in andere noten te praten. [/verbazingmodus]
Juist niet, maar dat is een kwestie van wennen en even het kunstje leren. Over het algemeen wordt er gebruik gemaakt van de noot in "concert" oftewel klinkende notatie. Het is aan degene met het transponerende instrument, meestal een blazer dus, om te weten welke noot dat voor hem is.
Speel je met enkele altsaxen onderling dan gebruik je meestal gewoon de benaming van de geschreven noot uit de partij, maar in een band of combo of blazers-sectie is het wel zo makkelijk om de omzetting te kunnen maken. Ik toeter in C (trombone) en in Es en Bes, als we wat gaan jammen en iemand roept iets van "blues in F en 1 en 2 en 1,2,3,4, dan is het aan de blazer om te weten welke toonsoort hij nu nodig heeft voor het instrument dat hij/zij op dat moment in de hand heeft.
Als je daar spelende wijs mee aan de gang gaat lukt dit sneller dan je denkt en als je het jezelf anders aanleert ben je hoogstwaarschijnlijk de enige die afwijkt.
-
...als ik met anderen speel (bijvoorbeeld een jamsessie van boerenrock) dan vraag ik aan de keyboard/gitarist waar ze `in spelen`...dat is meestel in E of A of C... Dan vertaal ik dat naar mijn alt. Is er eens iemand die opeens zonodig in Bb of Fis moet gaan staan spelen, dan wordt het even tellen..Als saxspeler zul je er aan moeten wennen dat muziekanten op niet transponerende instrumenten NIET gaan omzetten (in hun gedachten/gesprek) naar jouw sax(noten). Zal ze de ballen schelen,dat jij dat moet doen. Zij zitten er (gelukkig maar,denken ze) niet mee.Jouw probleem...Praat je met saxofonisten die beide alt spelen (als voorbeeld) dan praat je gewoon in de notentaal van je sax. Praat je met een tenor,en jij bent alt, dan kom je er beide ook wel uit.
En..je leert altijd.
Kan in begin verwarrend zijn, maar het went snel.
Scheelt als je het toestenbord van een piano `voor de geest kan halen`
-
@CBone..je was me net even voor zie ik..
8)
-
..je hebt toch echt een sax...en zult je `blokkades` even moeten opruimen. Maar misschien is een "C-melody" sax meer geschikt voor jou.
-
Ook vanuit het denken in akkoorden.
Als je een akkoordenschema hebt, en je wilt een maat met een F-akkoord eronder invullen met melodie, dan is het toch vooral belangrijk dat je weet waar je F-A-C en eventuele andere tonen die je erbij wilt gebruiken zitten?
Als je de noot kan transponeren dan gaat dat toch ook met de akkoorden. Een F wordt een G (in Bb), een F-akkoord wordt een G-akkoord. Leer je toonladders en akkoorden uit je hoofd en er is niets aan de hand. Desnoods schrijf je het getransponeerde akkoord ff snel uit bij de betreffende maten, is meteen een goede oefening.
Ik speelde al vier jaar en wist niet waar m'n a zat (of welke toon dan ook). Toen ik meer ging leren en daarvan ging balen, ben ik het gaan leren en da's uiteindelijk gelukt, maar achteraf had ik het liever direct geleerd. Dan had ik m'n instrument ook direct beter gesnapt en had ik direct meer kunnen leren van andere muzikanten met andere instrumenten. Toen ik alleen het cijferschrift las, kon ik alleen communiceren met harmonica-spelers en daar leer je veel minder van dan als je met alle muzikanten kunt communiceren.
Volgens mij geef je hier zelf al de oplossing, meten goed doen, transponeren dus. Muzikanten met niet transponerende instrumenten praten in concert-key, als jij dit meteen kan omzetten naar je eigen instrument heb je ook meteen een voorsprong. Je kan ze dan ook een beetje kietelen, als ze vragen wat voor noot je op je alt speelt zeg je gewoon "een A in es", kunnen ze zelf denken wat dat voor hun is (beetje plagen mag best, zeker bij gitaristen die een schijnbaar hopeloze voorkeur hebben om alleen in D-E en A te spelen) :-D we waren het in ieder geval eens. En idd, jezelf een pianoklavier voor kunnen stellen is een goede visuele hulp. Trombone spelen trouwens ook als je alt speelt. De F sleutel als G sleutel lezen en 3# optellen en klaar 8)
-
ai, ai ik heb een vintage sax van voor 1940..die is nou net weer niet 440Hz....wat nu?
kleine correctie, concertpitch ligt al jaren op 442 Hz, maar dat doet eigenlijk niet terzake, is een intoneerbare afwijking. Reden: weet ik ook niet.
-
Correctie
Moderne concertpitch = 440
Maar sommige (meestal europeese klassieke orkesten) spelen nog in 442
-
Correctie
Moderne concertpitch = 440
Maar sommige (meestal europeese klassieke orkesten) spelen nog in 442
Ik zie dat je gelijk hebt. Loop achter....
-
Correctie
Moderne concertpitch = 440
Maar sommige (meestal europeese klassieke orkesten) spelen nog in 442
Voor zover ik weet spelen nagenoeg alle symphonie orkesten met A=442. Soms zelfs hoger tot 444. Concertvleugels, marimba's (kijk ook maar eens bij ADAMS), allen A=442Hz.
Ik heb mijn vleugel gewoon op 440 trouwens.
Dus waar komt vandaan dat sommige orkesten nog op 440 spelen?
De reden van de iets hogere pitch is dacht ik, dat het orkest wat briljanter klinkt
-
Mijn opmerking was meer gericht op de "andere wereld".
Hoge pitch (442 en hoger) komt tegenwoordig alleen nog voor bij klassieke orkesten..
De rest van de wereld heeft 440 omarmd als standaard
-
Mijn opmerking was meer gericht op de "andere wereld".
Hoge pitch (442 en hoger) komt tegenwoordig alleen nog voor bij klassieke orkesten..
De rest van de wereld heeft 440 omarmd als standaard
Vandaar dan misschien mijn verwarring, ik speel slechts alleen klassiek....
-
Volgens mij speelt niemand meer op 440, hoewel dat nog steeds de internationale standaard is. Ik meen me ook te herinneren dat juist in de lichte muziek vaak gestemd wordt op 442 tot wel 445 omdat dat een indringerder resultaat oplevert. Who cares?
Wat Ellis zegt is belangrijker. Het moet intoneerbaar blijven. Wanneer je stemt op 1 toon, kun je daar wel eens de mist mee in gaan. Het is niet zo dat je je mondstuk onbeperkt kunt verschuiven. De intervallen wijken nl niet in een regelmatigheid af. Je kunt dus altijd maar een beperkt gebied vanaf je stemtoonhoogte intoneren. Mindere kwaliteitssaxen hebben vaak helemaal geen gebied waar je alles, met behulp van intoneren stemmend kunt spelen.