Saxforum
Saxofoon => Overige vragen => Topic started by: Jannaa on 18 July 2014, 21:04:59
-
Hallo allemaal,
Ik ben bezig met de voorbereiding voor mijn theorie C-examen.
Daarbij gebruik ik het boek "Algemene Muziektheorie", theoriewerkboek voor de HaFaBra Sector, examen C van Kunstfactor uitgegeven bij De Haske.
Eén van de vereiste onderdelen van het C-theorie examen is: Receptief inzicht.
(zie ook het raamleerplan blz. 61).
In het boek staat dat voor dit onderdeel een aparte publicatie beschikbaar komt.
Het boek is van 2002, dus dan zal deze publicatie er inmiddels toch wel al zijn?
Ik heb me suf gegoogled en kan het absoluut niet vinden!
Wel gevonden dat het een publicatie zou zijn (van Unisono) waaraan meewerken o.a. Alex Schillings, Stan Bakermans, Fransje Rijken, Tijn Vaes. Er zou ook een CD met geluidsfragmenten bij horen.
Mijn vraag:
"Wie weet de titel/ISBN nummer of iets dergelijks van deze publicatie over receptieve vorming?"
Al vast hartelijk dank voor het meedenken/zoeken!
-
Hoe kan dat nou dat niemand 't weet (tot nu toe). :'
(Velen van jullie hebben toch het C en D diploma op zak?
-
Ha Jannaa, vrijwel iedereen die ik ken gebruikt nog altijd het boek Theorie A B C D samengesteld door Jan van der Goot. Dat is betrekkelijk beknopte, maar heldere informatie voor alles wat je nodig hebt vanaf het A- tot en met het D-diploma . Kost slechts 8 euro bij: https://www.broekmans.com/NL/Bladmuziek/Product/17603/goot-j-v-der-theorie-abcd
-
Hartelijk dank. Ik ga het bestellen.
Ben erg benieuwd wat er over 'receptieve vorming' in staat.
-
Eh... ik denk dat daar slechts heel weinig over in staat.
-
O, daar gaat het om.
In het boek dat ik heb: "Algemeen Muziektheorie" voor Examen C van Kunstfactor staat er niets over in.
Daarin wordt verwezen naar een aparte publicatie daarover.....
-
Het is geen onderwerp waar veel theorie over bestaat.
Met gezond verstand kom je een heel eind.
-
Hier vind je wat receptief inzicht voor het C-diploma inhoudt: http://www.kunstbalie.nl/Upload/Sites/Kunstbalie/receptieve%20vorming.pdf
Zelf zou ik geneigd zijn de mij minder bekende onderwerpen in Wikipedia op te zoeken en wat cd's erbij te zoeken of op youtube te luisteren.
Overigens, doe je examen via een officieel erkende muziekschool of langs andere weg (ik meen dat ook in het kader van HaFaBra er een mogelijkheid is om muziekexamens af te leggen, maar weet er het fijne niet van).
-
Ik doe het officiële landelijke examen van de KNFM via de afdeling Overijssel.
De link die je stuurt had ik ook al gevonden.
De eisen van het landelijk examen staan vermeld in het HAFABRA raamleerplan (blz. 61.)
Ik ben op zoek naar het oefenboek met CD's voor het C-examen onderdeel receptieve vorming.
Zo langzamerhand krijg ik de indruk dat dat boek helemaal niet bestaat!
-
Ik zie dat de KNFM is opgegaan in de KNMO. Misschien kun je die organisatie mailen of bellen met de vraag welke publicaties ter voorbereiding op het examen worden aanbevolen? Zie:http://www.knmo.nl/contact/
-
Twee zielen, één gedachte!
Heb gemailed naar de KNMO :)
-
Werd gebeld door de KNMO.
Een zeer vriendelijke mevrouw gaf het volgende antwoord:
"De publicatie over receptief inzicht bestaat niet.
Er zijn wel mensen mee bezig geweest maar er is nooit iets uitgekomen".
Ik vermoedde zoiets al. >:(
-
Maar nu weten we het zeker! Bedankt voor de terugkoppeling.
-
Duidelijk, het is ook een moeilijk onderwerp om over te schrijven.
Er gebeuren zoveel dingen tegelijk als je muziek maakt in een groep.
-
Tsja, ze gaan me er wél over examineren.
Heeft iemand tips ter voorbereiding?
-
Heb van iemand de volgende tip van een boek gekregen voor de receptieve vorming:
"Muziekstijlgeschiedenis" van Steffelaar
Het is een boek met twee cd's, waar je de muziekontwikkeling door de eeuwen heen goed kunt horen. Interessant en leuk.
Het heeft me geen windeieren gelegd. Ben namelijk geslaagd voor het HAFABRA theorie C-examen.
Met het volgende resultaat, waar ik best wel trots op ben:
- Muziektheoretisch inzicht: 9.7
- Luister- en schrijfdictee : 9.3
- Receptieve vorming : 8.0
- Eindcijfer: "9.0"
Nu op naar het saxofoon praktijk B-examen, is in december brrrrrrr. >:(
Dat is wel andere koek: ZENUWEN!!!!
-
Gefelici :) TAART :)
enne gewoon zorgen dat je de stof kent..... dan hoef je je geen zorgen te maken...... ♫♪ ontspannen speelt beter...♫♪
toi, toi, toi !
-
Gefeliciteerd
Ga je nu het boek schrijven over receptieve vorming?
8) 8) 8)
-
Goed hoor Jannaa. Ik begrijp uit je bericht dat theorie en praktijk hafabra los van elkaar staat?? Dus je hoeft niet eerst het bijbehorende praktijk examen te halen voordat je het volgende theorie examen gaat doen.?? Ik wil namelijk ook wat diploma's gaan halen. Hoe lang is je theorie examen geldig? Weet jij toevallig een website oid waar ik meer kan vinden. Ik les namelijk bij iemand die niet in de hafabra zit. Groetjes Louise
-
Goed hoor Jannaa. Ik begrijp uit je bericht dat theorie en praktijk hafabra los van elkaar staat?? Dus je hoeft niet eerst het bijbehorende praktijk examen te halen voordat je het volgende theorie examen gaat doen.?? Ik wil namelijk ook wat diploma's gaan halen. Hoe lang is je theorie examen geldig? Weet jij toevallig een website oid waar ik meer kan vinden. Ik les namelijk bij iemand die niet in de hafabra zit. Groetjes Louise
Ik mocht eerst C-theorie doen voordat ik B-praktijk doe, dat kwam mij qua planning beter uit. Ik heb dat gevraagd bij het examensecretariaat van de KNMO. Dat is de landelijk Hafabra-bond die de examens organiseert. Geen idee hoe lang het geldig is.
Op de website van de KNMO: http://www.knmo.nl/
kun je veel/alles vinden over de examens en de eisen. Er is trouwens per 1 januari 2015 een nieuw 'raamleerplan' van kracht. Dat kun je bestellen.
Veel succes!
-
Bedankt voor alle informatie en veel succes!
-
Gefeliciteerd
Ga je nu het boek schrijven over receptieve vorming?
8) 8) 8)
Dank je.
Ha ha, een boek schrijven met muziek/geluidsvoorbeelden? Dat schijnt vooral te stuiten op buma/stemra toestanden.
-
Gefelici :) TAART :)
enne gewoon zorgen dat je de stof kent..... dan hoef je je geen zorgen te maken...... ♫♪ ontspannen speelt beter...♫♪
toi, toi, toi !
THX!
-
Gefeliciteerd
Ga je nu het boek schrijven over receptieve vorming?
8) 8) 8)
Dank je.
Ha ha, een boek schrijven met muziek/geluidsvoorbeelden? Dat schijnt vooral te stuiten op buma/stemra toestanden.
Dat is op te lossen.
Met muziek waarvan de auteursrechten zijn verlopen is het geen probleem,
Voor de overige muziek kan je het internet gebruiken om te verwijzen.
-
Tsja dat zou kunnen. Bij de KNMO gaven ze aan dat er geen uitgever was die zoveel geld in de benodigde rechten wilde investeren.
Maar goed, op internet kun je tegenwoordig alles vinden. Dus zonder boek kun je ook alle componisten en werken opzoeken, is wat minder leuk en meer werk, maar het kan gelukkig wel!
-
Vandaag was het zover. Mijn altsax en ik hebben B-examen gedaan en we zijn geslaagd!
[verwijderd door de beheerder]
-
Gefelici :) TAART :)
dan maar weer :P
-
Gefeliciteerd
8) 8) 8)
-
dank jullie wel.
-
Gefeliciteerd!
Sent from my iPad using Tapatalk
-
Gefeliciteerd!
Dank je wel.
-
Van harte gefeliciteerd Jannaa, zowel met je theorie C als met je praktijk B.
En wat wordt nu je volgende stap?
-
Wat is in vredesnaam Receptief Inzicht?
-
Van harte gefeliciteerd Jannaa, zowel met je theorie C als met je praktijk B.
En wat wordt nu je volgende stap?
Dank je wel.
Praktijk C, lijkt me een logische stap ::)
-
Wat is in vredesnaam Receptief Inzicht?
Inzicht in de algemene karakteristieken van muzikale stijlperioden zoals renaissance, barok, classicisme, romantiek en eigentijdse muziek, verschillen muzikale genres zoals klassiek, wereldmuziek, latin, jazz, R&B, rock en pop. Op grond van beluisterde muziek aangeven uit welke stijlperiode de muziek afkomstig is en welk genre het betreft.
Dit staat in het raamleerplan (de exameneisen), en daar moet je het als kandidaat maar mee doen. >:(
-
Dank je wel Janaa.
Stijlleer dus.
-
Vallen de interpretatie, -en stijlverschillen tussen, bijvoorbeeld Amerikaanse en een Oostenrijkse musici hier ook onder?
Je kan vaak aan een uitvoering horen welke musici er spelen.
-
Voor jou een vraag en voor mij ook. Het is een onduidelijk geformuleerd examenonderdeel. Maar gelukkig is het me gelukt om er een 8 voor te scoren, dus wat mij betreft is dit onderwerp hier nu wel genoeg uitgekauwd hoor. :)
-
Ben inmiddels ook voor het C-praktijkexamen geslaagd.
En nu bezig met theorie voor het D-examen. En loop weer tegen 'receptief inzicht' aan. Ook nu weer nergens duidelijkheid te krijgen. Heeft iemand van jullie misschien een tip? Of ken je iemand die onlangs D-theorie examen heeft gedaan en weet wat ik kan verwachten bij dit onderdeel? Zou mooi zijn!
-
Voor het D-examen moet je van elke periode in de muziekgeschiedenis de onderdelen “Muziek” maar
ook “Kenmerken” leren. De onderdelen “De tijd van “ en “Componisten “blijven informatief.
Je kunt de muziekgeschiedenis verdelen in 6 perioden:
1. Middeleeuwen
2. Renaissance
3. Barok
4. Klassieke periode
5. Romantiek
6. 20e eeuw
Op het examen krijg je een muziekfragment te horen, die je moet kunnen plaatsen in een periode uit de
muziekgeschiedenis. Die fragmenten kun je horen bij de theorieles . Ook moet je weten welke muzikale vormen,
er werden gecomponeerd in een bepaalde periode plus de kenmerken. Dus het onderdelen” Muziek en Kenmerken” moet je wel leren, de
onderdelen “De tijd van” en “Componisten” zijn informatief, die hoef je dus niet te leren.
Hieronder volgt een korte beschrijving van elke periode:
Middeleeuwen (ong. 500 – 1400)
De tijd van: Karel de Grote, kruistochten, gilden, de pest, heksenvervolgingen, kerk is
het centrum van de cultuur,
Kenmerken: muziek staat in dienst van het geloof, vocale eenstemmige muziek
Muziek: Gregoriaanse muziek (eenstemmige liederen gezongen door monniken)
Componisten: onbekend
Renaissance (ong. 1400 – 1600)
De tijd van: Leonardo Da Vinci, ontdekking van Amerika, Beeldenstorm, wedergeboorte
van Griekse oudheid, de mens zelf staat centraal
Kenmerken: ontstaan meerstemmigheid, naast vocale ook instrumentale muziek, meer
gebruik van majeur- en oorspronkelijk mineurtoonladders, naast geestelijke
ook wereldlijke muziek
Muziek: polyfone mis, motet, madrigaal
Componisten: Palestrina, Josquin Desprez, Orlando Dilasso
31
De barok (ong. 1600 – 1750)
De tijd van: De gouden eeuw, Rembrandt, einde 80-jarige oorlog, Lodewijk de 14e,
3-standen maatschappij, opbloei openbaar theater door ontwikkeling burgerij
Kenmerken: instrumentale muziek werd belangrijk, ontstaan opera, orgel en klavecimbel
als begeleidingsinstrument , veel versieringen, ingewikkelde vormen zoals
fuga (polyfonie= meerstemmig, verschillende melodieën door elkaar)
Muziek: opera, oratorium, concerto grosso, suite, sonate, soloconcert
Componisten: Monteverdi, Vivaldi, Bach, Händel
De klassieke periode (ong.1750 – 1800)
De tijd van : uitvinding stoommachine, de Franse revolutie, Napoleon, invloed van burgerij
wordt groter, klassieke oudheid van Grieken is een voorbeeld, op zoek naar
evenwicht en eenvoud
Kenmerken: ook strakke structuur en eenvoud in muziekvorm, duidelijk afgescheiden
delen, crescendo en decrescendo effecten, ontstaan piano, meer
blaasinstrumenten
Muziek: symfonie, sonate, opera, kamermuziek, soloconcert
Componisten: Haydn, Mozart en Beethoven
Romantiek (ong. 1800 – 1900)
De tijd van: liberale grondwet in Nederland (1848), industriële revolutie,
Kenmerken: uitvinding saxofoon door Adolphe Sax, uitvinding van ventiel voor koperen
blaasinstrumenten, in de kunst wil men alledaagse werkelijkheid ontvluchten,
gevoel komt op eerste plaats, natuur als thema, vorm is soms onduidelijk
delen gaan in elkaar over, grote dynamische tegenstellingen, verbetering
instrumenten, virtuoze passages
Muziek: Grote opera’s, symfonisch gedicht, grote symfonieën, sololied met piano
Componisten: Wagner, Chopin, Liszt, Verdi, Johann Strauss,
De 20e eeuw (1900 – heden)
De tijd van: het eerste vliegtuig, de wereldoorlogen, crisisjaren, snelle ontwikkelingen in
technologie
Kenmerken: behoefte aan vernieuwing en experimenten, veel verschillende muziekstijlen,
complexe ritmes
Muziek: impressionisme, expressionisme en atonale muziek, elektronische muziek ,
jazz, opkomst populaire muziek,
Componisten: Debussy, Schönberg, Strawinsky,
-
Handig overzicht, dankjewel.