Saxforum
Algemeen => Loungin' en andere zaken => Topic started by: Jannaa on 21 July 2014, 17:23:37
-
Vandaag weer m'n 32 toonladdertjes over twee octaven geoefend:
- majeur: C G D A E F BES ES As
- mineur: a e b fis cis d g c f (aeolisch, harmonisch en melodisch)
Met de bijbehorende drieklanken.
(doe ik al weken elke dag, ja, ja).
O ja, en tot slot het 33ste toonladdertje: chromatisch van lage Bes naar fis'' (en terug natuurlijk).
Wat me meestal niet lukt is de fis'' sporadisch gaat 't wel goed en ik weet niet wat ik dan anders doe >:(
Heeft iemand tips om deze toon altijd direct goed te laten klinken?
-
Een mooie oefening.
Om met gitaristen samen te spelen is het altijd handig om ook toonladders met 5 en 6 kruizen toe te voegen.
Kijk eens of de hoge fis beter wordt als je de klep niet helemaal indrukt.
Als dat niet werkt is het mogelijk om de hoge tonen beter te krijgen door natuurtoonreeksen op de lage B te spelen.
Zo hoog mogelijk.
Overleg met je leraar over de te gebruiken techniek.
Veel plezier
-
Bedankt voor je reactie.
Mijn leraar is helaas langdurig met vakantie, daarom kom ik hier terecht :)
Ik ga je tip van de fisklep proberen.
Vijf maanden geleden had ik voor het eerst van mijn leven een blaasinstrument in mijn handen. Moest alles van nul af leren
Natuurtoonreeksen op de lage B zegt me niks :-\.
Is niet aan de orde geweest, is vast iets voor gevorderden :'(
Mijn leraar vindt dat ik véél te snel wil :) en nu komt je suggestie om vooral ook 5 en 6 kruizen te oefenen (B en Fis toch?) ha ha, nou dan ook maar direct toonladders met vijf en zes mollen ook erbij (Des en Ges)!
Als je weet hoe de grepen zijn maakt het allemaal eigenlijk ook niets meer uit.
Maar nogmaals, bedankt voor de fisklep suggestie.
-
Natuurtoonreeksen zijn de tonen die je op een trompet zonder ventielen kan blazen.
kijk eens op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Harmonische_boventoonreeks.
De lage B greep nemen en kijken hoeveel tonen je uit die greep kan halen.
De oktaafklep mag worden gebruikt.
Zie het als een hulpmiddel om embouchure te oefenen.
Mijn leraar begon er relatief vroeg mee in het lesprogramma.
Op een saxofoon is het makkelijker om de toonladders met weinig kruisen en mollen mooi klinkend te krijgen.
In Japan hebben ze een saxofoonorkest dat vrijwel alles in klinkend F, Bes en Es speelt voor die reden.
-
De truc met de fisklep, heb ik zojuist al even geprobeerd, heeft bij mij helaas geen effect :'(
Daarom niet getreurd, ik blijf van alles proberen.
Wikipedia-tekst over de natuurtoonreeksen is interessant!
Ga ik proberen, leuke 'vakantiekost'.
Bedankt.
-
Als je een uitgebreid boek met werkelijk schitterende oefeningen, etudes en wat speelstukken zoekt, kan ik je aanraden: Serious Sax: met begrip altsaxofoon leren spelen; door Jaap Kastelein en Karl Veen. Bij dit boek zit zowel een audio-cd en cd-rom; uitgegeven in 2013 door muziekuitgeverij De Haske. De stukken zijn professioneel ingespeeld op echte muziekinstrumenten.
In dit boek staat bijvoorbeeld ook uitgelegd hoe je die natuurtonen maakt waar je het hierboven over hebt.
Ik ben er zelf al een klein jaartje gelukkig mee en verwacht er nog heel wat jaren plezier aan te beleven. Misschien ook iets voor jou?
-
Ik heb dat boek! :)
Dat is toevallig zeg. Ik ben naar een play in van het Zwols Saxofoon Orkest geweest in mei jl. De workshop stond onder leiding van Karl Veen.
Ik heb een paar weken later het boek Serious Sax besteld,' het werd op de workshop 'aangeprezen'.
Ik ben er in bezig, gewoon bij hoofdstuk 1 begonnen (wat niet echt hoeft, geloof ik) . Het hoofdstuk over de natuurtonen heb ik nog niet bereikt.
Ik vind het een heel goed boek voor mij. De oefeningen liggen net iets boven mijn niveau, dus ik leer er erg veel van.
Ik probeer 'serious' alle oefeningen die er en staan te doen. Er staat enorm veel in dus ik ben er ook nog wel een behoorlijk poosje mee zoet.
Bovendien staan er leuke stukken in die met de play along CD best aardig klinken!
Bedankt voor de tip van de natuurtonen, dat hoofdstuk zal ik binnenkort eens onder de loupe nemen.
Zo wie zo erg bedankt voor het meedenken!
-
Wat leuk: lees dan even eerst blz. 139 en daarna 131. Dat zijn resp. de hoofdstukken toptones nr. 2 en nr. 1. Daar staat de kwestie van de natuurtonen uitgelegd.
Aardig aan het boek is dat je inderdaad niet van voren naar achteren hoeft te werken. Zelf kies ik meestal oefeningen die passen bij de toonsoort van een bepaald muziekstuk dat ik aan het instuderen ben. Ook ik bewaar sommige lastige oefeningen 'voor later'. Het is een van die boeken waarvan ik denk dat ik er de rest van mijn saxleven plezier aan kan beleven en er mijn vaardigheid mee kan blijven vergroten.
-
Veel doen ?
Octaaf sprongen..
Nog meer doen
Oh ja, de drie O's natuurlijk
En daarna nog wat meer doen
-
Voor mijn trompet had ik vroeger 2 leerboeken van "A Tune a Day". Ook voor sax had ik een "Tune a Day leerboek" van Paul Herfurth (Amerikaanse versie uit 1945). De originele oude boeken zijn haast niet meer te krijgen maar ik vind ze nog steeds erg goed in vergelijking nieuwere boeken. CD's zaten toen nog natuurlijk niet bij 8)
Misschien zijn er hier meer mensen die er iets over kunnen zeggen...
-
Wat me meestal niet lukt is de fis'' sporadisch gaat 't wel goed en ik weet niet wat ik dan anders doe >:(
Heeft iemand tips om deze toon altijd direct goed te laten klinken?
Wauw, zo kort bezig en dan zoveel toonladders? Volgens mij wil je inderdaad te veel.
Hoe dikker het riet hoe makkelijker de hoge tonen gaan.
Mijn hoge fis komt er niet uit als ik vooral de keel gebruikt in plaats van een goede ademsteun.
Ademsteun doe je met de buik en dan ontlast je de keel (Is een hele studie apart). De keel moet je wel wijd openzetten alsof je een aardappel in de mond hebt.
Vooral eerst heel rustig en geconcentreerd oefenen en oefenen en oefenen ;)
-
't gaat al beter!
-
Er zijn overigens ongeveer 2000 bekende toonladders, in twaalf toonsoorten geeft dat 24000 toonladders.
Dit zijn natuurlijk alleen de toonladders zonder microtonen.
Als je naar youtube filmpjes van bekende saxofonisten kijkt zie je dat delen van de keel en gezicht tijdens het spelen opbollen om de keelruimte te vergroten.
8) 8) 8)
-
Er zijn overigens ongeveer 2000 bekende toonladders, in twaalf toonsoorten geeft dat 24000 toonladders.
en ze staan bijna allemaal in SmartMusic ( www.maaksmuziek.nl ) heerlijk te oefenen met of zonder begeleiding, met of zonder metronoom, langzaam, snel........wat jij wil....Octaaf sprongen..
Oh ja, de drie O's natuurlijk
En daarna nog wat meer doen
die ook,.... en de drie O's worden er zoveel leuker van..... :-* Doen, aanrader
-
Heb even gekeken op www.maaksmuziek.nl.
Lijkt leuk, maar ik zag geen voorbeelden, dus echt een beeld van wat het precies is heb ik nog niet.
Wat is het echte voordeel? Motivatie heb ik nu ook wel hoor :).
Komen er steeds opnieuw kosten bij als je een stuk wilt downloaden? En is het de kosten waard?
-
Er zijn overigens ongeveer 2000 bekende toonladders, in twaalf toonsoorten geeft dat 24000 toonladders.
en ze staan bijna allemaal in SmartMusic ( www.maaksmuziek.nl ) heerlijk te oefenen met of zonder begeleiding, met of zonder metronoom, langzaam, snel........wat jij wil....
Bijvoorbeeld de Miller's Porcupine-15 staat er niet op.
-
Bijvoorbeeld de Miller's Porcupine-15 * staat er niet op.
die zou je dan zelf even kunnen toevoegen met Finale :P
* ps,... ik heb even gegoogled, wat gelezen en,....... ik snap nog steeds niet wat het is....
-
De Miller porcupine-15 is een mooi voorbeeld hoe je iets zo ingewikkeld kan uitleggen dat de toehoorders zich afvragen of degene die het uitlegt het zelf wel begrijpt.
Als korte inleiding op dit soort toonladders:
In grote lijnen zijn toonladders een groep trillingen die bij elkaar klinken, het gaat om iets esthetisch.
De verhoudingen van die trillingen waren vroeger in eenvoudige priemgetallen uit te drukken.
Let op we hebben hier over esthetiek die gedeeltelijk in priemgetallen uit te drukken is.
Een terrein waarop heel veel mensen hebben geprobeerd om smaak uit te drukken in getallen.
Door de tijd heen begonnen mensen muziek te maken waarin de priemgetallen langzamer groter werden, de muziek klonk hierdoor ingewikkelder en was daardoor spannender om naar te luisteren.
Als praktisch compromis is de gelijkzwevende stemming ontwikkeld.
Hierdoor waren de verhouding tussen de freqenties niet meer uit te drukken in priemgetallen, maar in gebroken getallen als 3,002.
Samen met het bestuderen van toonladders met microintervallen uit bijvoorbeeld Azie heeft dat een aantal mensen (niet eens zoveel) geïnspireerd om te zoeken naar toonladders die op de grens van esthetisch acceptabel zitten.
Eigenlijk het zoeken naar de gulden snede op het gebied van muziek.
Best lastig omdat er veel spreiding in de esthetische acceptatie van muziek met dit soort toonladders zit.
-
"Volledig duidelijk" ???
G7 hoe ging die ook al weer ? ::)
-
De Miller porcupine-15 is een mooi voorbeeld hoe je iets zo ingewikkeld kan uitleggen dat de toehoorders zich afvragen of degene die het uitlegt het zelf wel begrijpt.
het is in ieder geval een hele goede poging van je,....... :P
Eigenlijk is het meer meet en regeltechniek, hogere wiskunde, algebra dan ♫♫ muziek ♪♪ ,... dus eigenlijk ... en is de Miller Porcupine-5 niet op een Sax te spelen ( die is afgestemd op gelijkzwevende stemming... toch ??? )
maar leuk dit,..... 8)
-
Als je blues en Jazz volmaakt speelt volgens gelijkzwevende stemming klinkt het gelijk een stuk minder interessant.
Het zijn juist kleine afwijkingen die de muziek boeiend houden.
En welk instrument is beter geschikt om kleine afwijkingen te maken beginnend met een S?
Het vergt natuurlijk wel veel techniek, oefening en goede oren om zo "vals" te kunnen spelen.
Dat er mensen bezig zijn om deze afwijkingen een theoretisch kader te geven is bijzonder.
Terwijl de mens de maat der dingen is proberen zij dit zoveel mogelijk in getallen uit te drukken.
-
Als je blues en Jazz volmaakt speelt volgens gelijkzwevende stemming klinkt het gelijk een stuk minder interessant.
Het zijn juist kleine afwijkingen die de muziek boeiend houden.
En welk instrument is beter geschikt om kleine afwijkingen te maken beginnend met een S?
Het vergt natuurlijk wel veel techniek, oefening en goede oren om zo "vals" te kunnen spelen.
Dat er mensen bezig zijn om deze afwijkingen een theoretisch kader te geven is bijzonder.
Terwijl de mens de maat der dingen is proberen zij dit zoveel mogelijk in getallen uit te drukken.
Hmmm,.... :P ik speel al veel beter dan ik denk.... :P
(oftewel ik ben veel te veel bezig om het precies goed te laten klinken (?) :-\
-
Als je blues en Jazz volmaakt speelt volgens gelijkzwevende stemming klinkt het gelijk een stuk minder interessant.
Het zijn juist kleine afwijkingen die de muziek boeiend houden.
En welk instrument is beter geschikt om kleine afwijkingen te maken beginnend met een S?
Het vergt natuurlijk wel veel techniek, oefening en goede oren om zo "vals" te kunnen spelen.
Dat er mensen bezig zijn om deze afwijkingen een theoretisch kader te geven is bijzonder.
Terwijl de mens de maat der dingen is proberen zij dit zoveel mogelijk in getallen uit te drukken.
Hmmm,.... :P ik speel al veel beter dan ik denk.... :P
(oftewel ik ben veel te veel bezig om het precies goed te laten klinken (?) :-\
oh,.... ik zou steeds "hetzelfde vals"moeten kunnen spelen,....... neh,.... dan niet :-X :P :o :-\
-
en goede oren
Hmmm
Chinezen hebben een absoluter gehoor
Sprekers van toontalen zoals Chinees en Vietnamees hebben negen keer vaker een absoluut gehoor dan Amerikanen, Fransen of Nederlanders.
Sla een willekeurige toets aan op de piano en vraag een westerling welke toon het precies is. De kans dat hij het weet is bijzonder klein: 1 op 10.000. Een absoluut gehoor is namelijk een zeldzaamheid in West-Europa.en de Verenigde Staten. Zelfs studenten aan conservatoria ontberen meestal dat talent. In het Verre Oosten lijkt dat anders, zo betogen wetenschappers van de Universiteit van San Diego op een conferentie van de Accoustical Society of America. Uit hun onderzoek blijkt dat Chinese conservatoriumstudenten negen keer vaker een absoluut gehoor hebben dan westerse. Dat komt doordat ze een klanktaal spreken, vermoeden de Amerikaanse wetenschappers. Anders dan in Europa hangt de betekenis van een woord in oosterse talen af van de toonhoogte waarop het wordt uitgesproken. Volgens de Amerikaanse wetenschappers is ook de leeftijd waarop kinderen met muziek beginnen van groot belang. Amerikaanse conservatoriumstudenten die op hun vierde of vijfde met musiceren zijn begonnen, hebben meer kans op een absoluut gehoor dan kinderen die twee jaar later beginnen. Wie nóg twee jaar wacht, ontwikkelt helemaal geen absoluut gehoor meer.
(Bron: Intermediair 47 - 18 november 2004)
die kans is ook al verkeken.......... :-\
-
Ha, ha. Al die wiskundige uitleg spreekt me wel aan. Muziek als excacte wetenschap, en niet als een zweverige discipline. Maar wel met mooie zwevingen.
Zojuist weer m'n toonladdertjes geoefend. Het is hier niemand opgevallen dat het er niet 32+1 zijn, maar 36 +1! Waarschijnlijk toch niet veel muziekale wiskundeknobbels op dit forum? Of gewoon keurige mensen die me niet op mijn foutje willen wijzen? Ik houd het op het laatste.
-
Jannaa, vergeet niet dat melodisch mineur stijgend en dalend verschillende toonladders zijn.
Zoot, in het Brabants maakt de toonhoogte wel uit voor de betekenis.....................echt.
Maar op het gebied van leeftijd zijn de Koreanen ......
Al eerder geplaats, maar goed op zijn plaats hier.
http://www.youtube.com/watch?v=lz9Fwi9DadY
-
Een absoluut gehoor is overigens niet altijd fijn om te hebben. Waar anderen genieten van de muziek hoor je met een absoluut gehoor alle foutjes en afwijkingen voorbij komen.
-
http://www.youtube.com/watch?v=YOrh0g3YdTs
Hoeveel mensen met een absoluut gehoor spelen sopraansaxofoon?
-
Ha, ha. Al die wiskundige uitleg spreekt me wel aan. Muziek als excacte wetenschap, en niet als een zweverige discipline. Maar wel met mooie zwevingen.
Zojuist weer m'n toonladdertjes geoefend. Het is hier niemand opgevallen dat het er niet 32+1 zijn, maar 36 +1! Waarschijnlijk toch niet veel muziekale wiskundeknobbels op dit forum? Of gewoon keurige mensen die me niet op mijn foutje willen wijzen? Ik houd het op het laatste.
Quantiteit.....ik vind het een akelig begrip, muzikalerwijs gezien!
-
http://www.youtube.com/watch?v=YOrh0g3YdTs
Hoeveel mensen met een absoluut gehoor spelen sopraansaxofoon?
Een absoluut gehoor is alleen maar lastig. Er zijn trainingen voor mensen met een absoluut gehoor om toch normaal muziek te kunnen maken.
Wat heeft een absoluut gehoor te maken met een sopraansax?
-
Wat heeft een absoluut gehoor te maken met een sopraansax?
Zo kan je de vraag "hoeveel mensen met absoluut gehoor spelen sopraansax" ook beantwoorden.
Heel creatief
8) 8) 8)
-
Een absoluut gehoor is alleen maar lastig. Er zijn trainingen voor mensen met een absoluut gehoor om toch normaal muziek te kunnen maken.
er glooit weer wat hoop,........ morgen maar es op zoek naar een trainer :-*
-
Kan die trainer het ook iemand omgekeerd leren? Dan meld ik me aan ;D
Want ze schijnen op het theorie C-examen een akkoord te laten horen (harmonisch gespeeld, zonder referentietoon) waarvan je moet aangeven wat het is:
majeur, majeur overmatig, mineur of mineur verminderd.
Help. Hoe doe je dat als je een janboerenfluitjes-gehoor hebt?
-
Help. Hoe doe je dat als je een janboerenfluitjes-gehoor hebt?
Laat het akkoord op je inwerken en kies het bij de mate van euforie of depressie passend type akkoord.
-
Help. Hoe doe je dat als je een janboerenfluitjes-gehoor hebt?
drie O's :)
( http://www.ppsimons.nl/oefeningen/ )
-
Drietenor en Zoot:
HEEL HEEL HARTELIJK DANK VOOR JULLIE TIPS :) :) :) :) :) :) :)!!!!
Ik ga met de link oefenen. Dat is eindelijk iets anders dan zelf op mijn accordeon intervallen en akkoorden spelen die ik uiteraard altijd goed raad want daarvan weet ik zelf precies welke ik speel.
-
Ik ga met de link oefenen. Dat is eindelijk iets anders dan zelf op mijn accordeon intervallen en akkoorden spelen die ik uiteraard altijd goed raad want daarvan weet ik zelf precies welke ik speel.
Het boek: Gehoortraining ( met 2 CD's ) van Keith Wyatt wat wordt aangeraden door Karl Veen is hier in de Bieb te lenen, erg duidelijk, verhelderend en voor mij nog erg moeilijk maar voor jou?..... :P :-\ :o
Heb even gekeken op www.maaksmuziek.nl.
Lijkt leuk, maar ik zag geen voorbeelden, dus echt een beeld van wat het precies is heb ik nog niet.
Wat is het echte voordeel? Motivatie heb ik nu ook wel hoor :).
Komen er steeds opnieuw kosten bij als je een stuk wilt downloaden? En is het de kosten waard?
op Youtube, zoeken op maaksmuziek of smartmusic, staan tal van voorbeelden.... het echte voordeel? 50.000 stukken muziek en oefeningen voor 50 euro PER JAAR :-* ....... heel veel toonladder, intervallen en weet ik veel hoe het allemaal heet oefeningen die je langzamer of juist sneller af kunt laten spelen, je kunt jezelf opnemen en terug luisteren...... Met of zonder metronoom, met of zonder begeleiding........ Leuker om solo's te spelen, concertstukken... Jazz, Bleus........ Het zit allemaal in MaakSmuziek........ Ik zou zeggen.........♫♫ DOEN! ♪♫♪
-
Het boek: Gehoortraining ( met 2 CD's ) van Keith Wyatt wat wordt aangeraden door Karl Veen is hier in de Bieb te lenen, erg duidelijk, verhelderend en voor mij nog erg moeilijk maar voor jou?.....
Heb het boek zojuist gereserveerd bij de bieb. Zal voor mij ook erg moeilijk zijn, maar ik wil het juist graag leren ;D Bedankt voor de tip!