Saxforum
Spelen => Techniek => Topic started by: Pieter on 06 March 2015, 22:24:56
-
Waarom wil je een nieuw mondstuk, Zoot? Is er iets wat je soortaanduiding je oude of mis je daar iets in? Of wil je gewoon eens iets anders, of zoek je een specifieke klank?
Voor mijzelf was het makkelijk, ik heb zeker 14 jaar op een C * gespeeld, nu nog steeds trouwens ( hoezo beginners mondstuk ;) ik speel voornamelijk klassiek, maar ik heb er ook lichte muziek opgespeeld, twee jaar geleden heb ik een Otto link erbij gekocht nadat ik dat van iemand geprobeerd had, en de klank me daarvan in alle opzichten aanstond. Ik ben toen in de winkel verschillende mondstukken gaan proberen en ben uiteindelijk met een metalen Otto Link naar huis gegaan.
Een collega op tenor ( al veertig jaar op C*) heeft vorig jaar een Jody Jazz gekocht. Ook heel mooi, maar flink aan de prijs. Hij kreeg geen geluid uit een Otto Link...en deze Jody past hem als een oude jas.
Het is altijd een persoonlijke zoektocht. We gaan regelmatig met een groepje mensen en mijn docent naar een of andere saxofoonwinkel om van alles uit te proberen. Dat is altijd heel leerzaam en heel gezellig. Ik kan je laten weten wanneer we weer eens gaan, misschien kun je mee?
-
Ik hou me aanbevolen....
Maar eerst wil ik van Zoot horen wat die wil.....
-
hahahhahaaa...... 1 - 0 :P Hmmm 3 - 0
voor de goede lezers,..... ik speel Alt, eh ♫♪probeer♫♫.... Yana, Meyer M5, Rico Jazz M met een Rovner Light...... en binnenkort ( nu eigenlijk al ) Is m'n Dollie T E N O R klaar ( jaja Niesten e i n d e l i j k ........ ) en hoewel ik er geweldig :-* blij mee ben heb ik nog steeds geen mondstuk :-\ ervoor..... Ik weet het gewoon niet wat ik moet kiezen... ???
Ik zoek dus een "beginners" mondstuk voor TENOR, wat past op een ouwe Dollie ( Dolnet ) uit de tijd dat juist dát mondstuk op juist die Toeter moest (?) en natuurlijk ga ik nog op zoek zodra ik Dollie hier heb, maar ik moet ergens beginnen en er is hier zoveel kennis voor handen,........... waarom het wiel opnieuw :-X :-X
-
Wat wil je ermee doen......
Klassiek? Selmer s80 c*(*)
Rock? Dukoff, lebaylle studio en consorten
Modern jazz? Lebayle jazz
Smooth jazz? Meyer 5 of 6 km is best lekker hoor. Ottolink zowel metaal als eboniet
Ik denk dat ik er een Berglarsen stainless steel op zou zetten.
Lekker klank, lekker rauw te maken, en wat belangrijker is, goeie controle...
Iets aparte? Koop mijn Runyon quantum 12
Maar da's een mondstuk waar je veel op moet spelen.
Erg flexibel, dus veel ervaring nodig om de controle op peil te brengen....
-
Ja, eerst n beetje weten wat je wilt met je muziek en weten welk mondstuk je dat kan brengen en gewoon veel gaan proberen. Je keuze zou best eens heel veranderlijk kunnen zijn, maar je hoeft niet je leven lang aan één mondstuk vast te zitten toch? Luister veel naar verschillende muziekstijlen en probeer er achter te komen wat jij nou lekker vindt klinken. Ga dan niet kijken waar iedereen dan op speelt
, maar probeer gewoon dat geluid te zoeken.
-
Mijn Otto Link STM 6* voor tenor is te koop
-
inderdaad, kijk ook eens naar wat er hier en daar word aangeboden via het internet, dan heb je in ieder geval niet de hoofdprijs betaald als je na een paar maanden toch besluit dat het het niet is :)..
en je verkoopt met een beetje geluk je mondstuk met of winst, of het scheelt maar een tientje met wat je er voor betaald hebt..
vaak met een nieuw mondstuk moet je die toch voor hooguit de helft de deur uit doen..
Jammer!
-
Ja, maar het ene mondstuk is het andere niet, zeker met ebonieten mondstukken.
-
En er hoeft maar een klein deukje in komen of het ene mondstuk is opeens het andere.
Lastige dingen die mondstukken.
-
Ja, maar het ene mondstuk is het andere niet, zeker met ebonieten mondstukken.
In dat opzicht zijn de bakelieten mondstukken (Yamaha) beter en goedkoper.
-
In dat opzicht zijn de bakelieten mondstukken (Yamaha) beter en goedkoper.
in het algemeen zijn de recencies van Yamaha ( is dat niet een buitenboordmotorfabrikant :-\ ) niet zo lovend..... dacht ik... maar anyhoe, ik heb een Selmer C80 en een E-Z tone (lijkt ook wel een Plast eh eh Kunsstof ding...) te leen,........ nu maar zien of ik er uberhaupt ♫♫♪geluid♪♪ uit krijg hihi
Wordt vervolgd
(https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/l/t1.0-9/p180x540/11071582_803321916408966_191090962583773026_n.jpg?oh=540f59157e662b6de583a8e260f8c56a&oe=55BE8970)
-
Have fun
-
Have fun
Vanavond e i n d e l i j k ff kunnen ♫♪dollen♫♫ met Dollie, het vergt een "andere techniek" (ademsteun, lossere embouchure...) dan Yana ( Alt ) maar OH HeerLIJK..... wat een :-* ToeTERRRrrrrr.... nu de discipline opbrengen om Yana niet te verwaarlozen :-[ :-[
-
Wil je anders een tijdje een scheurijzer: metalen otto link lenen?
-
Wil je anders een tijdje een scheurijzer: metalen otto link lenen?
hmmmm...... zal eerst eens wat andere Rieten proberen ...... anders eh bomen, bos enzo... lage noten beginnen te lukken :-\ ::) :P 8)
-
Otto Link een scheurijzer???
-
Grinnnn. Dat was ook mijn gedachte...
Aan de andere kant. Ook ik heb ooit een STM gekocht 6* als scheurijzer
(Maar toen kwam ik van een C* af ;-)
-
Scheuren, maar ook alles behalve scheuren is een kwestie van techniek. Het ene mondstuk laat het beter horen dan het andere....op een OL kun je scheuren, maar dat kun je ook op een C* alleen zal het effect op een C* minder zijn.
-
ik bedoel natuurlijk een aerodynamisch vormgegeven stuk messing dat minder geschikt is voor het voortbrengen van klassieke saxofoonklanken dan een Selmer C.
-
Scheuren, maar ook alles behalve scheuren is een kwestie van techniek. Het ene mondstuk laat het beter horen dan het andere...
De echte scheurijzers met hoge baffle vergen vaak nog meer techniek.
Het is wel een heel relatief begrip. Maar daarvoor ben ik ook lid van the society of classical Dukoff appreciation.
8) 8) 8)
-
ik bedoel natuurlijk een aerodynamisch vormgegeven stuk messing dat minder geschikt is voor het voortbrengen van klassieke saxofoonklanken dan een Selmer C.
Met 'messing' wordt klokkenbrons bedoeld, naar ik vermoed.
-
Messing is een legering van koper en zink. Wordt hier ook wel geelkoper genoemd.
Brons is een legering van koper en tin.
De uitdrukking klokkenbrons ken ik niet maar ik begrijp wel waar deze, toch wel leuke, uitdrukking vandaan komt.
-
De uitdrukking klokkenbrons ken ik niet maar ik begrijp wel waar deze, toch wel leuke, uitdrukking vandaan komt.
Otto Link stelt op de doosjes dat de STM's zijn vervaardigd van Bell Metal.
-
:D
-
Die engelstaligen noemen de beker van de sax ook een "bell". :-\ Verwarrend allemaal.
Best zwaar spelen zo'n carrillon aan beide kanten van je sax.
-
Gaan we lollig doen?
Die engelstaligen noemen de beker van de sax ook een "bell". :-\ Verwarrend allemaal.
Best zwaar spelen zo'n carrillon aan beide kanten van je sax.
-
De vraag is nu waarvan de OL gemaakt is, messing of brons.
Hoewel dit heel weinig uitmaakt.
-
Berg Larsen zegt ook brons toe te passen.
-
Volgens Theo Wanne, die wel iets van mondstukken weet zijn Ol's gemaakt van messing.
Berg larsen heeft mondstukken gemaakt in messing, RVS en brons.
De meeste zijn van messing.
8) 8) 8)
-
http://theowanne.com/knowledge/articles-by-theo-wanne
dan onderaan klikken op Articles by Theo Wanne en daarna klikken op Mouthpiece Materials Saxophone Life.
In dat artikel beweert T.W. inderdaad dat Otto Link messing toepast en het op zeker moment Bell Metal is gaan noemen.
Ik ben overigens van mening dat het materiaal waarvan een mondstuk is vervaardigd, geen invloed heeft op het timbre. Wél op de luidheid.