Honking volgens Big Jay:
McNeely says. "A lot of them can't honk, and that's why they decide to be crazy. I'm playing soul, and that's not just honking. They don't have the soul, so when they try to play a note, it sounds so phony. And even the guys who really listen and try to do what you're doing, they'll play a real stiff reed, and when they play high notes it's very piercing to the ear. I can stand right in front of you and play three octaves up and it's just like I'm playing in the middle of the saxophone, because I'm using a very soft reed -- it's like the difference between riding in a car with 50 pounds of air in the tires and riding in a car with 25. I can stand right in front of a guy at a table and scream, and they don't jump out of their seat! You get the other guy, and it sounds like a car with squealing brakes.
Techniek dus.Dat is nogeens een open deur intrappen zeg.
..... because I'm using a very soft reed.....laat Mc Nealy optekenen.
Verder kunnen de volgende minder essentiële technieken ook helpenoh HeERlijk,.......... wat een :P :o energie, wat een 8) feest......
Op je rug spelen
contact maken met het publiek
bar walking
gearesteerd worden tijdens een solo
De man die hier bekend om was :
8) 8) 8)
Het is iets physieks i.c.m. materiaalkeuze. Maar met deze vaststelling zijn we er nog niet. Veel van de mannen van het grote geluid bliezen op amerikaanse saxen en op Otto Links met bescheiden tipopening. En waarschijnlijk op La Voz en Rico rieten.
En zo komen we toch weer uit bij techniek.
alles wat je uit die toeter aan maximaal geluid wilt halen kan alleen met een ontspannen embouchure. daarvoor heb je het juiste materiaal nodig (wat bij je past ) heel veel tijd om te spelen en iemand die met verstand van zaken je geluid en je embouchure controleerd.
Ik zou zeggen, als je dat echt belangrijk vindt, dan spendeer je de tijd die je steekt in het doorgronden van saxofoonontwerpen gewoon in spelen. Ik denk dat dat meer effect heeft.
Klose is niet specifiek de aangewezen methode om een groot geluid te verkrijgen, maar elke gespeelde noot helpt. Je geluid ontwikkel je tijdens alles wat je doet.