Saxforum

Spelen => Techniek => Topic started by: Tineke on 12 March 2006, 22:06:25

Title: improvisatie
Post by: Tineke on 12 March 2006, 22:06:25
Hoe hebben jullie leren improviseren, met andere woorden hoe kom ik los van mijn bladmuziek. Wie is er wel eens naar een improvisatie weekend geweest en kan me vertellen of je er echt iets leert. Mijn leraar, wordt bijna radeloos van mij, omdat ik mij niet durf te geven. Zou dit gemakkelijker gaan bij een wildvremd iemand. Wie heeft de oplossing voor mij. Al vast bedankt.
Title:
Post by: Tony on 13 March 2006, 00:12:03
Hi Tineke,

Er zijn op dit forum al meerdere topics over geweest.
Deze b.v. Saxsolo (http://http://www.saxforum.nl/forum/viewtopic.php?t=909)

Je moet je inderdaad durven overgeven aan de muziek en niet bang zijn dat het niet klinkt. Eigenlijk is het gewoon een drempel die je over moet. Als je dat eenmaal gedaan hebt dan komt 't vanzelf (of niet natuurlijk).

Een goed boek is b.v. Jamey Aebersold - Maiden Voyage. Daar staat b.v. Autumn Leaves in wat een heerlijk en relatief makkelijk nummer is om op te improviseren.

Als je b.v. een nummer hoort... pak gewoon 1 noot, doe je ogen dicht, laat je meeslepen met de muziek en ga ritmisch spelen. Bouw dat op naar meerdere noten en je zult zien dat het bijna vanzelf gaat. Als je dat principe doorhebt dan ben je al een heel eind.
Title:
Post by: the martin on 14 March 2006, 13:01:04
Wat mij altijd opvalt is dat als ik een liedje kan fluiten of zingen ik hem ook op de sax kan spelen.

Pak eerst eens een melodie of liedje die je kent en probeer die uit het hoofd mee te spelen.
Makkelijk beginnen.
Bouw je zelf vertrouwen op

Nummer als, Summertime, Autumn leaves en anderen zijn hier geschikt voor.

Als je echt goed wilt worden is ook de theorie onontbeerlijk...
Die boeken van Aebersold kunnen je daar bij helpen.

Verder is het gewoon een kwestie van spelen, spelen en nog eens spelen.
Title:
Post by: Tineke on 14 March 2006, 16:59:11
Bedankt voor de tips. Vandaag even naar een muziek winkel geweest om te kijken of ik een boek kon vinden van Jamey Aebersold. Deze hadden ze niet in voorraad. In hun bestel computer stond een hele waslijst aan boeken van Aebersold. Moeilijk kiezen dus. Op internet vond ik een site in Duitsland www.zerluth.de (http://www.zerluth.de) , waar je heel veel verschillende boeken kunt vinden. Maar ontzettend duur, de boeken. Is er niet iemand die een boek van Abersold in z'n bezit heeft en hem aan mij wil verkopen?
Title:
Post by: CBone on 14 March 2006, 17:56:06
Tsja, een Aebersold boek kost gemiddeld een goeie 20 Euri, maar dan heb je er ook een meespeel CD bij. En dan moet je inderdaad nog kiezen welke. Anthony noemde al Maiden Voyage als goed begin met herkenbare melodietjes. Boeken 1 en 2 zijn bv weer wat theoretischer ingesteld, jazz en blues, wel erg interessant, want je pikt meteen wat theorie mee en goede basisoefeningen op accoorden, pentatonische toonladders, bluestoonladders etc. Ben ik ook mee aan het stoeien (nog niet veel meer dan dat, maar met een bluestooladder en je oren kom je al een leuk stuk op weg). Als je wat theorie wilt doornemen en je wilt wat meer over accoorden en toonladders lezen, kijk even op de site van Aebersold, beginpagina onder Contents, staat veel info die ook in zijn boeken terugkomt. http://www.jazzbooks.com/jazzhandbook/Default.htm (http://www.jazzbooks.com/jazzhandbook/Default.htm)

En daarnaast, gewoon lekker doen, niet te moeilijk, niet teveel nadenken en vooral plezier hebben. :lol:
Title:
Post by: Daan on 14 March 2006, 19:42:42
Ja, er zijn echt veel boeken van Aebersold (nu ongeveer 110 verschillende).
Als je de kans hebt om ze allemaal te bekijken kan je zo kiezen wat je smaak is. Of andere mensen adviseren het je.
Zo was ik naar Broekmans en van Poppel gegaan. Die link had Paul op dit forum gepost (wist ik veel dat daar een muziekboeken winkel zat, en maar telkens er langs gelopen zonder dat ik het door had  :shock: , niets voor mij...).
Dus daar had ik 2 Aebersold boeken gehaald, Maiden Voyage hadden ze helaas niet. Ik kocht die van Dexter Gordon (aanrader van Benny). Hij is wel leuk maar helaas niet zo leuk als ik had gedacht... Ik speel op alt of sopraan, daarbij is het een octaaf hoger want het wordt op tenor gespeeld die liedjes van hem (maarja das ook logisch), ben gewoon die liedjes ook aan het downloaden. En de ander is van David Sanborn. Maar daar hoef ik natuurlijk geen uitleg bij te geven :) .
Title:
Post by: the martin on 18 March 2006, 16:07:33
Veel luisteren is ook een veel gehoorde tip...
Zet dus thuis of onderweg een goeie jazz cd op en laat je inspireren.
Title:
Post by: Tineke on 19 March 2006, 21:38:26
Een goed idee om te beginnen met een liedje die je "in je hoofd" mee kan
neuriën. Toch moeilijk om te spelen en de wijs van het liedje niet kwijt te raken. Maar goed het is een begin. Muziek luisteren doe ik ook veel. Eigenlijk moet je dat met pen en papier bij de hand doen, zodat je, zodra je een stukje hoort wat je denkt na te kunnen spelen opschrijft. (welk nr. het is).
Bij Reichenbacht in Zwolle heb ik een Aebersold boek besteld * David Sanborn*. Als ik heel eerlijk ben, denk ik dat hij te moeilijk voor mij is.
Morgen neem ik hen mee naar les en hoor wel wat Martin ( m'n leeraar) er van vindt.
Title:
Post by: Daan on 19 March 2006, 22:53:47
Ik weet niet hoe goed je speelt natuurlijk, maar ik vind het improvisatie best lastig. Ben eigenlijk net pas begonnen met de akkoorden te leren enz.
En de blues toonladders, al kende ik er wel eerst een paar. Maar ik wist ook welke de blue note was. Maar niet wat je er eigenlijk mee kan doen, telkens gebruikte ik het als laatste noot enz. en dat klinkt natuurlijk niet ;) .
In de Aebersold boeken staan wel wat informatie in, best handig om te weten.

Ik weet niet of je msn hebt, want dan kan ik je de nummers doorgeven van die boek, dan kan je met sanborn alsware meespelen :) , inplaats van in je eentje.
Title:
Post by: Tineke on 22 March 2006, 21:54:17
Daan, wat de muziek van Sanborn betreft graag.
Als er nog meer mensen zijn die tips hebben, om te leren improviseren
dan hoor ik ze graag.
Title:
Post by: EelcoW on 22 March 2006, 22:54:10
ik ben net als daan ook eigenlijk pas net met accoordentheorie begonnen. ik wist ook wel hoe ik met bluestoonladders moest improviseren, maar daar stopte het ook mee. nu heb ik ongeveer een half jaartje theorie, en ik merk dat het heel erg belangrijk is.

ik denk dat het ook goed helpt als je naar muziek luistert waar impro's in zitten. je krijgt dan een beetje de opbouw van een solo enzo door.
Title:
Post by: Tineke on 24 March 2006, 11:01:09
Welk theorieboek gebruiken jullie, om accoorden/schema's te leren?
Ik heb een boek van Klosé, maar daar staat niets over accoorden in.
Title:
Post by: CBone on 24 March 2006, 14:05:08
Aebersold 1 en 2 geven oa wat info en oefeningen over accoorden, toonladders en improvisatie, maar ongetwijfeld zijn er vele meer. Ook op de nodige sites is wel wat theorie met of zonder oefenvoorbeelden te vinden. En ook je leraar zal je wel wat voorbeelden kunnen geven.
http://www.jazclass.aust.com/contents.htm (http://www.jazclass.aust.com/contents.htm)
http://www.8notes.com/saxophone/ (http://www.8notes.com/saxophone/)
http://www.karlsax.fsnet.co.uk/ (http://www.karlsax.fsnet.co.uk/)
http://www.jazzpath.com/education/ (http://www.jazzpath.com/education/)
http://www.saxlessons.com/ (http://www.saxlessons.com/)

Helaas allemaal in het engels, maar misschien zit er wat bij. Surf er gewoon eens doorheen.
Title:
Post by: mrPC on 25 March 2006, 19:49:52
met betrekking tot improvisatie is het belangrijk te realiseren dat hetgeen men doorgaans bedoeld met improviseren een optelsom is van een aantal vaardigheden. zoals;
- referentiekader
- instrumentbeheersing
- embouchure
- timing
- theoretische kennis
- creativiteit
- gehoortraining
- enz,enz,enz
als je een van deze vaardigheden overslaat of onderschat zul je niet snel het eindresultaat bereiken wat je voor ogen hebt.
als je begeleiding zoekt in de vorm van een boek neem dan een boek waar aan al deze aspecten aandacht wordt besteed.
bijv. Jazz method for saxophone van John O'neill.
dit begint bij het nulpunt. toch is het ook voor de gevorderde (klassieke) blazer belangrijk om dit traject af te leggen. je kunt niet zomaar met je klassieke basis vooruit. met name timing en refentiekader (wat in dit boek enigszins wordt gevormd/gestuurd door opnamesuggesties) is iets wat menig beginnende jazzmuzikant met een klassieke achtergrond onderschat. Richt je niet direkt (uitsluitend) op aebersoldboeken e.d.
ken eerst de ingredienten voordat je gaat koken! zou ik zeggen.

succes
Title:
Post by: Dai on 25 March 2006, 20:06:48
bij improvisatie kan je het jezelf natuurlijk zo makkelijk maken als je maar wil! al speel je 1 noot per maat, het is al improvisatie! vooral in het begin moet je niet al te hoog grijpen.. de aebersold boeken hebben mij ook erg geholpen. ik ben ook begonnen met maiden voyage, en de afgelopen tijd ben ik aan het worstelen geweest met the girl from ipanema (killer joe)  :shock:
Title:
Post by: Tineke on 04 April 2006, 14:02:35
Quote from: "mrPC"
met betrekking tot improvisatie is het belangrijk te realiseren dat hetgeen men doorgaans bedoeld met improviseren een optelsom is van een aantal vaardigheden. Als je begeleiding zoekt in de vorm van een boek neem dan een boek waar aan al deze aspecten aandacht wordt besteed, bijv. Jazz method for saxophone van John O'neill.
Richt je niet direkt (uitsluitend) op aebersoldboeken e.d. ken eerst de ingredienten voordat je gaat koken! zou ik zeggen.
succes


Ik zal het boek van O'neill eens bekijken. De meeste vaardigheden heb ik wel onder de knie, alleen van akkoorden en schema's heb ik geen kaas gegeten. Ik wil dit graag weten, omdat mijn muziekleraar "wanhopig" van mij wordt. Al 2 jaar is hij bezig om  met mij een begin te maken met improvisatie, maar ik kom (op les) niet verder. Daarom wil ik mezelf wat verdiepen in akkoorden schema's etc. In de hoop dat als ik wat zekerder ben van mezelf, dat dan ook eens tot uiting komt in mijn (improvisatie) spel.
Title:
Post by: Thijs Leuven on 20 September 2007, 17:35:45
Hoe bedoel je precies de Solist zit in een iets strakker keurslijf?

Naar mijn mening moet de begeleiding juist een herkenbare vorm van het schema blijven spelen, waarop uiteraard variaties uitgevoerd mogen worden maar dit gaat denk ik al erg ver voor een beginnende muzikant, waarop de solist dan zijn/haar verhaal kan vertellen, in theorie klinkt een toon niet als hij niet opgenomen is in de ladder, maar in praktijk blijkt dat je vaker gewoon de teugels los kan laten om even later weer mooi in het schema te belanden. Dus je hebt als solist wel veel vrijheid, maar je wordt natuurlijk "beperkt" door het schema waarin je speelt.

Geert Roelofs heeft eens op de repetitie van onze band gezegd:
'Jongens, speel nou eens af en toe gewoon een lekker foute noot!'

Om maar even een voorbeeldje te geven...  :lol:

Thijs

(excuses voor mijn nogal onsamenhangende verhaal)
Title:
Post by: EelcoW on 20 September 2007, 19:59:18
Hat hangt er uiteraard ook vanaf wat voor muziek je het over hebt. Een solo van een bebop artiest zit toch niet bepaald in een strak keurslijf.
Title:
Post by: Pieter on 20 September 2007, 20:28:19
Houd eens op jullie! Jullie zijn helemaal niet onsamenhangend! :-D
Ik kan ook werkelijk maanden achter elkaar dezelfde cd luisteren bv. je ontdekt elke keer weer wat anders.

Verder denk ik dat het antwoord  van mrPc, een paar posts terug in dit draadje eigenlijk alles beschrijft wat nodig is om ooit te kunnen improviseren. Ik geloof ook dat je niet 1 ding uit dat lijstje kunt overslaan.
Het leuke vind ik ook dat je ditzelfde lijstje ook aan een klassiek saxofonist voor kunt leggen. De hoofdstukken zijn hetzelfde, alleen de inhoud is anders. Maar ook daar geldt, wil je het goed doen, dan moet je je aan een aantal zaken confimeren.

Wat je zegt, vrijheid, mijn eigen ding doen, het zijn vaak frases die een gebrek aan kunde en studiemotivatie moeten verhullen. Dat is althans mijn ervaring. Diegene die ik echt interesant vind om naar te luisteren blijken vrijwel altijd mensen te zijn die er keihard voor werken om die vrijheid te verkrijgen en zich confirmeren aan het lijstje van mrPc. Er zijn maar weinig mensen echt zo talentvol dat ze het allemaal vanzelf kunnen, de meesten moeten er gewoon hard voor werken. Maar dat verveelvoudigd ook wel je plezier.

En inderdaad, een foute noot blazen kan je wel eens op onverwachte ideeen brengen, maar ik denk wel dat er verschil bestaat tussen het per ongeluk een verkeerde noot spelen of een verkeerde noot spelen omdat je niet weet wat je had moeten blazen.
Title:
Post by: Thijs Leuven on 21 September 2007, 16:27:22
Quote
Thijs,
Misschien zorgt het woord solist voor verwarring. Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat je luisterend naar muziek meer opsteekt van bijvoorbeeld de contrabassist, die soms verrassend binnen de kaders zijn noten plukt, dan te focussen op de zanger of zangeres, die meestal een bekende melodie zingt, die je na een paar keer luisteren niet meer verrast, tenzij de solist er iets bijzonders mee doet natuurlijk...


Dan verstaan wij (misschien) iets anders onder solist, als ik solist zeg dan bedoel ik een muzikant die staat te improviseren, niet een zanger(es) die een themaatje staat te zingen  :lol:

En natuurlijk moet je echt weten waar je mee bezig bent voordat je de teugels los kan laten, dat moet je niet gaan doen als je je instrument niet beheerst of het schema niet goed kent, als je dat dan doet dan beland je helemaal nergens  :lol:

Ik bedoel met een foute noot blazen niet per ongeluk een foute noot blazen of een foute noot blazen omdat je niet meer weet waar je mee bezig bent, maar doelgericht een "foute" noot blazen om ofwel te shockeren of om de luisteraar even wakker te schudden.

Thijs
Title:
Post by: Tom on 23 September 2007, 01:03:58
Bij mij ging het eigenlijk Automatisch.
Toen ik in bandjes begon te spelen was mijn kennis van bladmuziek vrij beperkt.
Ook speelde ik nog niet zo lang en waren bepaalde nummers gewoon nog te hoog gegrepen.
Gelukkig kreeg ik de ruimte om er iets anders van te maken en dat ging me tegen alle verwachting in redelijk goed af.
Ik denk dat ik daar toendertijd een beetje op ben gaan leunen.
Goed voor de improvisatie maar wel weer minder goed voor het lezen van bladmuziek.
Ik denk dat je het eigenlijk gewoon moet proberen.
Als je je gevoel bij een bepaald muziekstuk laat gaan kun je jezelf nog wel eens verbazen.
Ik heb me nooit echt druk gemaakt over de regels van het improviseren.
Voor mij is dat een soort schoolmeester die zegt: je mag doen wat je wilt, maar dan wel op mijn manier.
Gewoon jezelf laten gaan en kijken waar het schip strand.
Als het niet lukt kun je je altijd nog druk maken over de regels.