Author Topic: weltklang tenor: crap of onderschat??  (Read 22869 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline sunnyside

  • Member
  • *
  • Posts: 4
weltklang tenor: crap of onderschat??
« on: 21 February 2009, 11:22:58 »
Waarom niet meteen (zie mijn berichtje bij "even voorstellen"....)

Ik heb vorig jaar toevallig een Welklang tenor gekocht. Ik moest toen snel - en toen nog mogelijk tijdelijk - overstappen van alt naar tenor. Kostte mij slechts € 300,- (in goede staat, gereviseerd). Op internet zijn de meningen over de Weltklangs meest niet erg positief. Zelf ben ik toch erg tevreden over de klank (stevig, warm) en het instrument is ook zuiver over hele bereik (niet slechter dan mijn Yamaha -32 alt in ieder geval...).

Heb zo af en toe wel eens even een andere - beter bekend staande - tenoren uitgeprobeerd maar vond de Weltklang eigenlijk steeds beter klinken...!

Instrument is zwaar en gebouwd als een tank. De toongaten zijn "omgeslagen" (daar is vast een mooie term voor),  dat is denk ik een pluspunt. Ergonomie is denk ik het minpunt van deze sax.  Het is allemaal wel wat grof en hoe groter je handen hoe beter (ik heb geen kolenschoppen...) maar alles went. Voorlopig kan ik mij hier goed mee redden (klank is waar het om gaat, toch?). Ik wil tzt nog wel eens een ergonomisch goede (moderne) tenor lenen om te zien of ik het mij zelf niet te moeilijk maak!).

Nog wat info:
serienummer is 4455. Het is dus een van de oudere exemplaren. Leuk is dat een duitser (Mark Fleming) een serienummerlijst heeft gemaakt. Op basis van zijn werk kan ik de sax dateren (is schatting!) rond 1959.  Dus een van de oudere Weltklang tenoren. Fleming verzamelt foto's van Weltklangs en geeft op basis van zijn ervaringen aan dat:
- Weltklangs onderschat zijn en nu dus nog voor mooie (dump) prijs te koop zijn;
- dat de tenoren tot serie nummer 10000 het beste zijn. Deze zijn ook te herkennen aan de beschermbeugels rond de kleppen!;
- dat de kwaliteit van de weltklang kan wisselen door de wisselende kwaliteit van de grondstoffen in voormalige DDR.

zie voor de serienummer lijst:
http://forum.saxontheweb.net/showthread.php?t=58521
(onderaan de blz is de link naar de serienummer lijst).

Zijn er meer forum leden die ervaringen hebben met de Weltklangs (bv. toon & ergonomie)?

Groeten
Carlo

Offline Steph Saxin' Spé

  • Member
  • *
  • Posts: 411
Re: weltklang tenor: crap of onderschat??
« Reply #1 on: 23 February 2009, 23:24:36 »
In mijn ogen: onderschat.

Voordat ik mijn Weltklang kocht, heb ik oriënterend "een rondje Nederland" (zie topic) gedaan, waar ik in aanraking kwam met de Weltklang - specifiek gezien een tenor. Ik heb toen de mogelijkheid gehad om de Weltklang te kunnen vergelijken met zowel een Yamaha tenor als een Jupiter tenor. En in mijn oren  :wink: won de Weltklang: een stevige, volle en warme klank.
De Weltklang is inderdaad ietsje zwaarder - de ergonomie heb ik (nog?) geen problemen mee, en ik heb echt geen grote handen  8)  - maar daar tegenover staat een dijk van een geluid. En dat weegt in mijn ogen zwaader dan het gewicht  :-D  :)

Zoot

  • Guest
Re: weltklang tenor: crap of onderschat??
« Reply #2 on: 23 February 2009, 23:30:11 »
Quote from: "Steph Saxin' Spé"
Ik ben blij met de mijne. Geen twijfel what-so-ever  :)  :)

enne eh eh........... het verhaal van het serienummer..........       :?:

(((((
Quote
dat de tenoren tot serie nummer 10000 het beste zijn
 )))))

Offline sunnyside

  • Member
  • *
  • Posts: 4
Re: weltklang tenor: crap of onderschat??
« Reply #3 on: 24 February 2009, 23:07:47 »
Leuk om te lezen dat er in ieder geval nóg één tevreden weltklang gebruiker is...!
Klank is waar het om gaat. Spelen maar! En Zoot: dat de tenoren met serienummer onder 10000 beter zouden zijn heb ik maar van die duitser. Zie zijn mail zo gauw niet meer. Wat het waard is weet ik ook niet.

Toevallig is die van sax' inspé ook onder de 10000 (toch?). En die heeft neem ik aan ook van die beschermbeugels rond de kleppen.

Offline Steph Saxin' Spé

  • Member
  • *
  • Posts: 411
Re: weltklang tenor: crap of onderschat??
« Reply #4 on: 04 March 2009, 14:11:15 »
De klank is inderdaad waar het om gaat.
En nee, het serienummer van mijn tenor is 11xxx - dus boven de 10000 - maar het geluid is er niet minder om.

En wat betreft de beschermbeugels rond de kleppen: kijk even naar viewtopic.php?f=24&t=4230

Offline sunnyside

  • Member
  • *
  • Posts: 4
Re: weltklang tenor: crap of onderschat??
« Reply #5 on: 10 May 2009, 20:57:21 »
Mooie sax. Wel duidelijk anders dan die van mij. Hier wat foto's van mijn weltklang:
http://picasaweb.google.nl/carlo.sunnys ... 5546025266
(meerdere foto's)
De beschermbeugels zijn op deze sax weer anders.

Offline SNP1

  • Member
  • *
  • Posts: 8
Re: weltklang tenor: crap of onderschat??
« Reply #6 on: 06 March 2011, 15:20:54 »
Quote from: "sunnyside"
Instrument is zwaar en gebouwd als een tank.

Bedoel je hiermee dat de sax groter is dan bijv. een tenorsax van Yamaha?

Offline Thijs Leuven

  • Member
  • *
  • Posts: 1.628
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
Re: weltklang tenor: crap of onderschat??
« Reply #7 on: 06 March 2011, 15:36:50 »
Nee, dat hij zwaar is en gebouwd als een tank.  :-D
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Ralph

  • Member
  • *
  • Posts: 314
  • Gender: Male
    • Ralph Design
Re: weltklang tenor: crap of onderschat??
« Reply #8 on: 06 March 2011, 16:04:16 »
Quote from: "sunnyside"
De toongaten zijn "omgeslagen" (daar is vast een mooie term voor)
Het woord 'omgefelst' schiet door mijn hoofd, maar geloof niet dat dat de goede term is.  :roll: Iemand anders een idee?
To be or not to be... funky!

The Martin Committee '67 alt | Otto Link 8*

Offline Thijs Leuven

  • Member
  • *
  • Posts: 1.628
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
Re: weltklang tenor: crap of onderschat??
« Reply #9 on: 06 March 2011, 16:08:16 »
Als je de zogenaamde 'rolled tone holes' in gedachten hebt, zit je goed.



 :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Johan Michels

  • Member
  • *
  • Posts: 4
Re: weltklang tenor: crap of onderschat??
« Reply #10 on: 21 March 2011, 10:05:56 »
Hoi,

Ik heb onlangs ook een weltklang tenor gekocht. samen met een taiwanese sopraan voor 200€. Het was  eigenlijk de bedoeling om deze saxen te demonteren en terug te monteren. wat polsters vervangen enz.... kwestie van zelf een sax te leren onderhouden. De Weltklang bleek na een beetje afstelwerk zo goed te spelen dat ik die voorlopig maar gerust laat en gebruik als reserve instrument. Hij speelt mooi zuiver (voor zover dat voor een sax mogelijk is). Is inderdaad veel zwaarder gebouwd dan mijn yamaha YTS62 maar heeft een zeer mooie klank.

Ik zou dus inderdaad zeggen dat deze instrumenten sterk ondergewaardeerd zijn en voor iemand die op zoek is naar een goedkope maar toch degelijke saxofoon een héél goed alternatief kunnen zijn voor andere "goedkope" (zeg maar aziatische) import. Enige nadeel aan dit instrument is volgens mij dat ze als je ze later terug wil verkopen ook niet veel waard zullen zijn. Maar als je er in eerste instantie niet veel voor hebt betaald kan dit niet echt een rol spelen. :)

Groetjes Johan

Offline sjoerdie

  • Newbie
  • *
  • Posts: 1
  • Gender: Female
Re: weltklang tenor: crap of onderschat??
« Reply #11 on: 16 August 2016, 14:38:10 »
Ik kocht mijn Weltklang Tenor nieuw in 1985. Prijs 1500 gulden. Mijn leraar was altijd zeer tevreden over het geluid van de sax.
Toen ik na 30 jaar toch maar een Selmer kocht was het verschil toch wel erg groot. De Selmer speelt veel soepeler, mooier en zuiverder. Kost ook minder energie.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline janbas

  • Newbie
  • *
  • Posts: 3
Re: weltklang tenor: crap of onderschat??
« Reply #12 on: 18 August 2016, 08:35:25 »
Weltklang van voor de russen zijn de beste, dus voor ergens in de jaren 60.
Die evenaren de beste merken, achteraf zijn ze ook ander materiaal gaan gebruiken en om de russen te pesten slechte instrumenten gaan maken.
Zo vertelde mij een Tsjechische muzikant.