Author Topic: Tips gevraagd om te binden van E''', Es''' resp. D''' naar G''.  (Read 6387 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Jannaa

  • Blazer
  • ***
  • Posts: 182
Ik ben van plan op mijn D-examen een altsaxofoon solo met onze fanfare te spelen (Dans l'Orient van Rudy Wiedoeft).

Nadat ik een paar dagen flink op het stuk heb geoefend, hoop ik dat het over een tijdje wel gaat lukken. Maar ik heb wel een 'prangende' vraag:

In het stuk komt diverse keren voor dat ik moet binden van:
E'''     naar G'' en van
Es'''   naar G'' (héél vaak) en van
D'''    naar G''.
Zowel pp, p, f als ff.
En dat lukt maar niet! Er komt niet direct een mooie G'' uit, maar eerst andere pieperige geluiden. Alleen met een 'stiekeme' aanzet van de G'' lukt het wel.
En dat mag natuurlijk absoluut niet  :).

Voorlopig heb ik vanwege de vakantie geen les. Kan daar geen advies vragen.
Is hier iemand die tips heeft om te proberen?
Daar zou ik blij mee zijn. Al vast bedankt.
Altsaxofoon Yanagiawa WO1; mondstukken Selmer S80 C*, Yamaha 4C en ESM 5*Alt Classic; rietbinder François Louis
Tenorsaxofoon Selmer 80 Super Action

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
zorgen dat je sax 100% in orde functioneert bij de overgang in de octaafkleppen lijkt me dan 1 van de vereisten...

Daarnaast heel gefocust op die overgangen trainen...

Wie weet de octaaf van de middel D Eb of E als overtoon spelen?
Dan raak je die overgang in de oktaaf kleppen kwijt

Offline Jannaa

  • Blazer
  • ***
  • Posts: 182
zorgen dat je sax 100% in orde functioneert bij de overgang in de octaafkleppen lijkt me dan 1 van de vereisten...

Daarnaast heel gefocust op die overgangen trainen...

Wie weet de octaaf van de middel D Eb of E als overtoon spelen?
Dan raak je die overgang in de oktaaf kleppen kwijt

Bedankt voor je snelle antwoord.
En erg slim bedacht om zo de overgang van de octaafkleppen te omzeilen.
Echter, de bedoelde overtonen spelen is voor mij een brug te ver, dan wordt het nog moeilijker :)
Altsaxofoon Yanagiawa WO1; mondstukken Selmer S80 C*, Yamaha 4C en ESM 5*Alt Classic; rietbinder François Louis
Tenorsaxofoon Selmer 80 Super Action

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
Heb je het al geprobeerd?
Hoge D spelen en dan een middel D waarbij je die hoge D probeert vast te houden

Proberen waard toch!?


Offline Janneman

  • Als Candy Dulfer 'm zou spelen, zou 'ie twaalf weken op 1 staan.
  • Member
  • *
  • Posts: 380
  • Gender: Male
    • SaxTips
Echt het proberen waard. En het is niet moeilijk, echt niet. Een kwestie van de juiste (ont)spanning op je lippen, embouchure.
Als je het na een paar minuten lukt, denk je verhip, is dit zo makkelijk!
In principe heb je die octaafklep helemaal niet nodig, maakt het alleen iets makkelijker.
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
van lage naar midden D is dit makkelijk
Eigenlijk geen idee hoe moeilijk dit is van midden naar hoge D

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Dans l'Orient van Rudy Wiedoeft gespeeld door de componist kan je beluisteren op youtube om te horen hoe hij de bindingen interpreteert.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Jannaa

  • Blazer
  • ***
  • Posts: 182
Bedankt voor de bemoedigende woorden.

Ik denk dat ik de vraag niet helemaal duidelijk heb gesteld.
 Het gaat namelijk zowel om binden van
D'''naar G''

als van
Es''' naar G'' (dit komt héél vaak in het stuk voor)

als van
E''' naar G''

Zijn er voor alle drie 'probleembindingen' slimme oplossingen?
Altsaxofoon Yanagiawa WO1; mondstukken Selmer S80 C*, Yamaha 4C en ESM 5*Alt Classic; rietbinder François Louis
Tenorsaxofoon Selmer 80 Super Action

Offline Jannaa

  • Blazer
  • ***
  • Posts: 182
Met jullie tips kom ik er helaas nog niet uit.

Ik heb hieronder een stukje bladmuziek geplaatst.
Daarmee is vast duidelijker wat ik bedoel:
binden van hoogste Es naar een meer dan een octaaf lagere G.
Altsaxofoon Yanagiawa WO1; mondstukken Selmer S80 C*, Yamaha 4C en ESM 5*Alt Classic; rietbinder François Louis
Tenorsaxofoon Selmer 80 Super Action

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
Mijn antwoord was daarop gericht inderdaad

Heel veel oefenen op alleen die overgang.... Vergeet de melodie
Dus D''', Eb''', E''' mag je zolang spelen als je wilt, de G daarna mag je zolang spelen als je wilt, de overgang moet direct zijn... Van alle vingers "van" naar alle vingers op de kleppen
Ook een leuke longtone oefening

Of op zoek een vingerzetting waarmee je de D, Eb, E als toptone kan spelen en die beter voldoet


Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
Re: Tips gevraagd om te binden van E''', Es''' resp. D''' naar G''.
« Reply #10 on: 27 July 2017, 07:39:11 »
Gaat het van C#'''  naar G'' wel goed trouwens?


Offline Jannaa

  • Blazer
  • ***
  • Posts: 182
Re: Tips gevraagd om te binden van E''', Es''' resp. D''' naar G''.
« Reply #11 on: 27 July 2017, 18:03:17 »
Van C#'''  naar G'' gaat het prima, die overgang kan ik gewoon mooi binden.

Van Es''' naar G'' doe ik het nu met een piepkleine 'opening' tussen de Es''' en de G'' (en zet de G'' niet aan) en dan gaat het goed.
Zodra ik echter 100% probeer te binden, is er eerst een enorm gepiep en even later laat de juiste G'' zich horen.

Ik blijf stug oefenen: lange Es''' en lange G'' na elkaar, zoals je voorstelde (waarvoor dank) zodat deze sprong goed in mijn gehoorgeheugen komt te zitten :D.
Altsaxofoon Yanagiawa WO1; mondstukken Selmer S80 C*, Yamaha 4C en ESM 5*Alt Classic; rietbinder François Louis
Tenorsaxofoon Selmer 80 Super Action

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
Re: Tips gevraagd om te binden van E''', Es''' resp. D''' naar G''.
« Reply #12 on: 28 July 2017, 07:51:45 »
Als C#''' naar G'' goed werkt is je sax in orde, en werkt het octaafmechaniek blijkbaar zoals bedoeld
3 kleppen (eigenlijk 4 natuurlijk) tegelijkertijd sluiten is dus geen probleem

Nu nog de timing voor elkaar krijgen om de palm-keys ook op "het zelfde" moment te sluiten